PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kammet maantiepyörään



Syystuulia
28.02.2016, 20.17
Hei
Sain ensimmäisen maantiepyöräni viime kesänä. Tytär halusi lainata pyörää ja vaihdoimme pyörään tavalliset polkimet lukkopolkimien tilalle, mutta emme kiristäneet niitä tarpeeksi. Polkimet löystyivät ajaessa ja kampien kierteet menivät pilalle...Alumiini irtosi pieninä palasina kierteistä.

Pyörä on muutaman vuoden vanha mutta vähän ajettu BH Zaphire 105 osasarjalla. (http://www.bicycles.net.au/forums/viewtopic.php?f=9&t=66236)
Kammet on olleet FSA Omega ja keskiölaakeri näyttää olevan FSA BB-4000 Mega Exo.

Kampien korjaamiseksi on yritetty tuloksetta löytää kierteenkorjaussarjaa. Netistä löytyisi samanlainen kampisarja, mutta toisaalta myös paljon kommentteja siitä, ettei kampisarjaan olla tyytyväisiä. Eli nyt kysyn: Kun kerran kammet joka tapauksessa menee uusiksi, mitkä kammet kannattaisi vaihtaa, jotta ne pelittäisivät hyvin normaalissa harrastuskäytössä? Nähtävästi Shimanon kampiin vaihdettaessa pitäisi vaihtaa keskiökin enkä oikein tajua riittävästi, mitkä palikat pitää hommata jotta ne sopii toisiinsa.

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii tähän vastailla!:)

TERU
28.02.2016, 21.48
Kohtuuhintainen kampisarja johon saa valita mieleiset rattaat: https://www.bike-components.de/en/Shimano/FC-RS500-Kurbelgarnitur-p41044/
ja siihen HT2 keskiö: https://www.bike-components.de/en/Shimano/Tiagra-Sora-Innenlager-BB-RS500-Hollowtech-II-Modell-2016-p43863/

Tuossa FSA kamisarjassa on 19 mm akseli, siksi keskiökin on vaihdettava, pyörä päivittyy samalla hiukan ylös...

Amfinaut
29.02.2016, 16.56
Samoilla linjoilla TERUn kanssa. Sopivan hintaluokan Shimanoa tilalle ja tosiaan uudet laakerit tarvitaan. Huomaathan, että tarvitset laakereiden asennukseen ja irrotukseen oman työkalun. Esim. https://www.bike-components.de/en/ParkTool/Patronenlagerschluessel-BBT-9-p15993/

Sent from my LT30p using Tapatalk

Matti Heikkinen
29.02.2016, 19.15
hyvin todennäköisesti Pyörätohtori korjaisi kierteet,taitaa vain olla niin että tällä hetkellä myy vain osia ja korjaamon vastaanotto avautuu myöhemmin keväällä

TERU
29.02.2016, 21.15
Keskiöavaimen tarttee, sen lisäksi kuusiokoloavaimia, vähäisillä kaluilla HT2 tyyppiset keskiöt vaihtuu.

Nuo nykyiset FSA rattaat sopivat noihin Shimanon kampiin, joten rattaat voi valita vapaammin. Ainakin pienemmäksi kannattaa ottaa joko 36 tai jopa 38 T, siis tiivistää välitysalaa. Omassa pyörässä vaihtui välittömästi 50/38 yhdistelmäksi, on sen verran tasaiset nämä maastot.

Syystuulia
29.02.2016, 21.31
Kiitos! Näillä neuvoilla alan osia tilailemaan! Mahtavaa! Olen keski-ikäinen 154 cm pitkä naisihminen ja meille kotiin viimeinen kilometri on 7 prosentin nousua hiekkatietä. Joten välityksiä en kyllä raskaampaan suuntaan ole ihan ensimmäisenä muuttamassa että pääsen jatkossakin ajaen kotiin 😊

TERU
01.03.2016, 09.03
Sittenpä kampien uusiksi menoa ei tarvi harmitella. Shimanon kammissa polkimet on kapeammalla, muistini mukaan 147,5 mm (q-factor), kuin pois menevissä, joissa tuo mitta 157 mm. Pienelle kuskille paranee ihan huomattavasti. Noin jyrkkään loppunousuun 34 T on tosiaa paikallaan, taitaa olla mäkiä reiteillä muutoinkin enemmän kuin Liminganlahden ympärillä!

Ulkorengas
02.03.2016, 06.06
Itse ajelen samantyyppisessä maastossa, joten saatan joskus vaihtaa krossariin jopa 28-42 rattaat eteen nykyisen 36-46 tilalle.

arctic biker
02.03.2016, 18.15
Pari kertaa olen tuhottujen kammenkierteiden kanssa taistellut. En enää ala moiseen. Uudet kammet ja parempaa onnea. Onhan pyörä tehtaalta asti tullut ulkoisilla laakereilla? Jos ei niin nelikanttikeskiöllään syntyneen vehkeen keskiömuhvin feisaus eli oikaisu on tähellinen toimenpide.