PDA

Näytä tavallinen näkymä : Reissusuunnitelmat vuodelle 2016?



Torpeedo3
28.02.2016, 11.59
Näin Kalevalan päivänä "Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi lähteäni laulamahan, saa'ani sanelemahan", tai siis ainakin miettimään mitkä ovat reissusuunnitelmat tälle vuodelle.

Tällaisia on mielessä:
- Pääsiäisenä Raplaan Keski-Viroon, seuraavana päivänä takaisin. Osittain hyvää pyörätietä, ja onhan kevät aina tuolla vähän pitemmällä.
- Kesällä Riiasta Liettuan rajalle, EuroVelo 10/13 rannikkoreittiä seuraten. Kyyti Riikaan vielä mietinnässä, ehkä jonkun suomalaisen matkanjärjestäjän mukana.
- Myöhemmin vielä joku lyhyt päiväreissu Paldiskiin tai Narvaan.

Agendan ulkopuolella GoExpon pyöräuutuudet (4.-6.3. Messukeskuksessa) ja Giron maalitulon katsastus tuokokuun lopulla.

Arvon foorumilaiset, nyt on aika avautua ja kertoa mitä olette talven aikana pähkäilleet ynnä tuoda suunnitelmat tänne muiden ihmeteltäviksi.

Hyvää kevättä kaikille!

JackOja
29.02.2016, 09.50
Ajatuksissa olisi jonkinlainen noin viikon soratieseikkailu Kainuussa & Koillismaalla heinä-elokuun vaihteessa.

Suomussalmelta lähtö ja Raatteentietä rajalle. Sieltä pohjoiseen Martinselkosen & Hossan kautta ja aivan itärajalla kierrellen Kuusamon itäpuolelta Juumaan. Sitten Käylään, josta melkein Oulankajoelle ja oikaisu 9481-tielle. Viitostien yli ja 9451:stä Posion suuntaan ja Taivalkosken vierestä etelään, ehkäpä jopa Syötteellä poikkeaminen. Kylmäluoman kautta koukaten Viitostien itäpuolisille sorateille ja takaisin lähtöpisteeseen. Tuosta tulisi sopivat ±700km.

Yöpymiset laavuilla ja teltassa. Mikseipä vaikka lakanoissakin jos sopivasti kohdalle sattuisi.

Ajelut sorateitä keräillen, vaikkapa jotain metsäuria lyhyesti tunkaten jos sillälailla saa parit umpiperät kätevästi yhdistettyä.

"Kenttärataa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyrynsalmen%E2%80%93Kuusamon_kentt%C3%A4rata)" Kuusamosta Hyrynsalmelle olis nastaa ajella, kartoista olen tuon katsellut jemmaan. Iijoen yli (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&srs=EPSG%3A3067&y=7265096&x=564233&lang=fi) ei ole siellä siltaa jäljellä. Tarvii nyt suunnitella vielä jos tuosta edes jonkin pätkän saisi luontevasti mukaan.


Tai sitten lähtee taas kuiteskin mtb-reppuvaellukselle. Sitäkin tekisi mieli, mutta molempia ei kerkee.

Meka
29.02.2016, 10.15
Paria "MTB vaellusta" on pyörinyt ajatuksissa. Lähinnä käsivarren suunnalle. Viimevuonna käytiin Kalkkoaivilla ja vähän sitä pidemmälläkin. Siellä piisais vielä ajettavaa toisellekin reissulle. Toinen vaihtoehto ois sit Kummaenon vartta ajella Pältsastuganille. Saattaa tosin olla, että reissulle tulee lähdettyä ilman pyörääkin, riippuen matkaseurasta.

Markku Liitiä
29.02.2016, 10.26
"Kenttärataa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyrynsalmen%E2%80%93Kuusamon_kentt%C3%A4rata)" Kuusamosta Hyrynsalmelle olis nastaa ajella, kartoista olen tuon katsellut jemmaan. Iijoen yli (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&srs=EPSG%3A3067&y=7265096&x=564233&lang=fi) ei ole siellä siltaa jäljellä. Tarvii nyt suunnitella vielä jos tuosta edes jonkin pätkän saisi luontevasti mukaan.

Mielenkiintoista. En ole moisesta radasta ennen kuullutkaan. Tiedätkö, onko ratalinja päässyt pahasti puskittumaan ja miten ajokelpoista se nykyään on?

Jos saisi aikaiseksi päiväreissun Tallinnan seudulle. Aamulaivalla yli, päivä ajoa ja iltalaivalla takaisin. Pari-kolme vuotta sitten tein moisen, oli oikein onnistunut keikka.

Perinteisen Lapin-reissun voisi tehdä myös. Ei taida vielä ensi kesänäkään saada ajaa laillisesti Kekkospuistossa... Tai sitten liki yhtä perinteinen Tanskan-reissu, krossari mukaan.

HC Andersen
29.02.2016, 10.27
Alustavasti mulla on ollut suunnitelmissa seuraavat A-luokan reissut: SF-tour heinäkuun alussa, viikko Pöyrisjärven erämaassa, viikonloppureissuja kajakilla ja läskipyörällä. Lisäksi ollaan vaimon kanssa suunniteltu viikon patikointia koirien kanssa Pallas-Hetta reitillä. Katsotaan mitkä kaikki toteutuu.

JackOja
29.02.2016, 11.15
Mielenkiintoista. En ole moisesta radasta ennen kuullutkaan. Tiedätkö, onko ratalinja päässyt pahasti puskittumaan ja miten ajokelpoista se nykyään on?

En minäkään ollut kuullut ennenkuin viimeviikolla uutisoitiin (http://www.hs.fi/kotimaa/a1455594668701) Metsähallituksen saaneen historiallisten kohteiden inventoinnin suoritettua. Siinä tuokin mainittiin.

Suurin osa radanpohjasta on nykyään metsäauto- ja muina teinä hyödynnetty.

Kuusamon eteläpuolelta Sänkikankaalta vanha ratapohja (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Vanhaa+ratapohjaa&srs=EPSG%3A3067&y=7311816&x=599919&lang=fi) on seurattavissa helposti. Kattelee tuollaista sopivan loivasti -junaratamaisesti- kaartelevaa uraa ja jollain kohtaa mainittukin (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&srs=EPSG%3A3067&y=7304798&x=597367&lang=fi). Tämmöiset märät paikat (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&srs=EPSG%3A3067&y=7296880&mode=rasta&x=586205&lang=fi) hiukan jännittäis, mutta onhan se rata pitänyt perustaa jotenkin eli ei tuolla luulisi jalkojen kastuvan?

Palveluitakin (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7276646&mode=rasta&x=567921&lang=fi) olisi tarjolla :). Myös jotain näitä rakentajavainajien hautoja (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7280125&mode=rasta&x=568830&lang=fi) radan lähimaastossa. Se Iijoen ylitys olisi paha rasti, mutta onhan siinä jonkun mökki (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=M%C3%B6ks%C3%A4&srs=EPSG%3A3067&y=7265134&mode=rasta&x=564273&lang=fi) rannassa, saiskohan kyydin?

Metsäkylästä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=T%C3%A4st%C3%A4+etel%C3%A4%C3%A4n+nykyist%C3% A4+radanvartta&srs=EPSG%3A3067&y=7248610&mode=rasta&x=563945&lang=fi) etelään ratalinja on suunnilleen sama kuin nykyisenkin radan. Joitain oikaisuja siellä on kai myöhemmin tehty. Hiekkateitä seurattavissa olisi radan tuntumassa helposti. Ja yleensähän radan varressa kulkee huoltotie.

Suurin osa varmaankin ihan umpityhmää pusikkoa, mutta myös vesistöjä ja isoja avosoita. Ja kulttuurihistoriallinen teema.

lansive
29.02.2016, 12.13
Jos saisi aikaiseksi päiväreissun Tallinnan seudulle. Aamulaivalla yli, päivä ajoa ja iltalaivalla takaisin. Pari-kolme vuotta sitten tein moisen, oli oikein onnistunut keikka.


Tämä pitäisi taas ottaa ohjelmaan täksi vuodeksi. Pari kertaa käynyt tuolla ja oikein ollut mukava reissu. Ajoa tosin ei ihan koko päivää, vaan reissuilla ollut jälkikasvua mukana ja sen vuoksi on käyty katsomassa myös vähän nähtävyyksiäkin.

Perinteinen vanhempien mökille pyöräily lasten kanssa on myös ohjelmassa. Reitti vielä mietinnässä kun nuorimmaiseltakin alkaa lähemmäs satasen päivämatkat onnistua, joten jotain kiemuraa pitää keksiä ettei liian äkkiä olla perillä. Vaatimuksena kuitenkin on, että Tampereen kautta pitää ajaa, että päästään Särkänniemeen. Jos jollakin on hyviä ehdotuksia miten ajaa Rajamäki-Tampere väliä viisi päivää 60-100 km päivämatkoilla niin ehdotuksia otetaan vastaan.

Jos oma talviloma lykkääntyy pitkälle kevääseen niin joku reissu siihen pitää varmaan myös sovitella.

Markku Liitiä
29.02.2016, 12.51
Kiitos Jack! Täytyy paremmalla ajalla tutustua reittiin tarkemmin.

Grandi66
29.02.2016, 13.25
Tyttären kanssa tandemilla saaristoon. Sitten loppuvuodesta 2-4 kk (talveksi) reissulle Eurooppaan

Ahven
29.02.2016, 14.27
Mielenkiintoista. En ole moisesta radasta ennen kuullutkaan. Tiedätkö, onko ratalinja päässyt pahasti puskittumaan ja miten ajokelpoista se nykyään on?

Jos saisi aikaiseksi päiväreissun Tallinnan seudulle. Aamulaivalla yli, päivä ajoa ja iltalaivalla takaisin. Pari-kolme vuotta sitten tein moisen, oli oikein onnistunut keikka.

Perinteisen Lapin-reissun voisi tehdä myös. Ei taida vielä ensi kesänäkään saada ajaa laillisesti Kekkospuistossa... Tai sitten liki yhtä perinteinen Tanskan-reissu, krossari mukaan.

Ainakin Taivalkosken Iijoen pohjoispuolinen osuus Kuusamon rajalle asti on autolla ajettavassa kunnossa. Epäilen, että näin on myös Kuusamon puolella. Tieltä 8400 Kummun kohdalta kääntyy. Viitassa lukee kenttärata. Risteyksen lähellä on saksalaisten veturitallien jäännökset.

Iijoen yli päässee veneellä tai kahlaamalla. Kenttäradasta vähän ylä- ja alavirtaan päin on koskialueet.

Ari H
29.02.2016, 14.49
Toukokuun viimeisellä viikolla vajaaksi viikoksi Ahvenanmaalle.
Jätän auto Turkuu ja Vikkarilla Mariahaminaan.
Reisun paras kohta on aina kun saa ajaa Laivaan; reissu alkaa.

El-Carpaso
29.02.2016, 16.43
Toukokuun viimeisellä viikolla vajaaksi viikoksi Ahvenanmaalle.
Jätän auto Turkuu ja Vikkarilla Mariahaminaan.
Reisun paras kohta on aina kun saa ajaa Laivaan; reissu alkaa.

Jos pystyt ottamaan lisäaikaa reissulle, niin saariston kautta pomppiminen on ehdottoman kannattava tapa päästä ahvenanmaalle. Matkat eivät välttämättä maksa mitään (vaihtelee miten jaksavat rahastaa lautoilla, kerran yritettiin väkisin maksaa, mutta ei onnistunut) ja näkee muuta saaristoa ja saariston rengastietä myös mukavasti.

Ari H
29.02.2016, 16.58
^ Kiitos. Pitää harkita. Eteläistä vai pohjoista reittiä?

El-Carpaso
29.02.2016, 17.08
Me mentiin eteläistä reittiä ja tultiin takasin pohjoista. Eteläisempää pitkin näki Nauvon ja Ahvenanmaan eteläpuolen, jotka on molemmat todella nättejä paikkoja. Pohjoispuoli ei sillai jäänyt mieleen.

PuffySticker
29.02.2016, 17.31
Kyllä pääasiallinen tavoite on nyt tämä Suomen halkaisu Helsinki-Utsjoki-akselilla.

Matkaan makuupussi ja alusta, tarppi mutta ei telttaa. Suunnitelmiin kuuluu jonkin verran yöpymistä myös sisätiloissa – mikä milloinkin tuntuu helpoimmalta ratkaisulta. Välttämättömät varusteet on mietittynä jo kohtalaisella tarkkuudella. Niitä ei ole kovin paljon.

stiplu
29.02.2016, 17.32
Oma suunnittelma olisi heinäkuun alussa laivalla Travemundeen, sieltä Berliiniin, jossa vajaa viikko kaupunkielämää, sitten sieltä pari viikkoa kiertelyä jossain ja takasin Traveen laivalle.

Reitit on tosiaan vielä auki joten jos jollakulla on loistavia ehdotuksia minne mennä saa kernaasti kertoa!

Varmaa on vasta meno heinäkuun ekana viikonloppuna ja sieltäkin mulla on aikaa viikko päästä Berliiniin joten aikamoista kiertelyä jo tuolloin pitää tehdä kun olen kuitenkin tottunut satasen pintaan ja ylikin päivämatkoihin. Berliinistä aattelin lähteä länteen päin ja koska paluu todennäköisesti olisi kuun vaihteessa niin vähintään kaks viikkoa kun on aikaa jonkinlainen rundi kohti Hollantia ja sieltäpäin takasin siitä kai tulisi. Saksahan on ristiin rastiin täynnä erilaisia pyöräreittejä niin varmaan jotain sellaisia hieman seurailisi sen mukaan mikä menee sopivaan suuntaan. Rannikko Rostockista itään Puolaan on jo tuttu kun ajoin sitä pitkin toissa kesänä.

Ja Virossa pitää toki kyllä käydä taas, jossain sopivassa välissä.

terppa-78
29.02.2016, 20.36
Varmaankin nojapyöräfoorumille kirjoittelen matkapäiväkirjaa otsikolla Nojapyörällä Paskatunturin juurelle :)

Jos homma menee niin kuin suunnittelee niin Elokuun ekan viikonlopun kisailee nojapyöräilyn SM-kisoissa Nokialla ja sitten siirtää itsensä ja pyöränsä autokyydillä Suomussalmelle josta reissu varsinaisesti alkaa, karhuja olisi ensin tarkoitus käydä kuvaamassa kojusta käsin ja jatkaa polkemalla Paskatunturin suuntaan. Jos aikaa on kolmisen viikkoa niin ehkäpä Norjan puolellakin tulee ajeltua ennen kuin pyörän kääntää kohti Kainuuta josta auto tuo takaisin etelään.

10.8 saakka näyttäisi karhujen kuvaaminen onnistuvan... Jollain tunturilla tietty pitää käydä jos Lappiin menee ja toi on ihan nimen perusteella valittu :)

Esuli
29.02.2016, 22.09
Joku pitkä lenkki....
https://vimeo.com/92960370

Juha Varila
29.02.2016, 22.31
Näin Kalevalan päivänä "Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi lähteäni laulamahan, saa'ani sanelemahan", tai siis ainakin miettimään mitkä ovat reissusuunnitelmat tälle vuodelle.

Tällaisia on mielessä:
- Pääsiäisenä Raplaan Keski-Viroon, seuraavana päivänä takaisin. Osittain hyvää pyörätietä, ja onhan kevät aina tuolla vähän pitemmällä.
- Kesällä Riiasta Liettuan rajalle, EuroVelo 10/13 rannikkoreittiä seuraten. Kyyti Riikaan vielä mietinnässä, ehkä jonkun suomalaisen matkanjärjestäjän mukana.
- Myöhemmin vielä joku lyhyt päiväreissu Paldiskiin tai Narvaan.

Agendan ulkopuolella GoExpon pyöräuutuudet (4.-6.3. Messukeskuksessa) ja Giron maalitulon katsastus tuokokuun lopulla.

Arvon foorumilaiset, nyt on aika avautua ja kertoa mitä olette talven aikana pähkäilleet ynnä tuoda suunnitelmat tänne muiden ihmeteltäviksi.

Hyvää kevättä kaikille!

PeeHoo
01.03.2016, 09.02
Enimmäkseen Suomessa, mutta heinäkuussa Pyreneille katsomaan Touria ja ajamaan kivoja reittejä.

JackOja
01.03.2016, 09.37
Iijoen yli päässee veneellä tai kahlaamalla. Kenttäradasta vähän ylä- ja alavirtaan päin on koskialueet.

Oletko itse kahlannut niistä yli? Kiinnostaisi kyllä voiko sen varaan laskea, että sieltä oikeasti pääsee.

Ahven
01.03.2016, 10.13
Oletko itse kahlannut niistä yli? Kiinnostaisi kyllä voiko sen varaan laskea, että sieltä oikeasti pääsee.

Olen käynyt kalastamassa tuolla ja kahlannut kahluuhousujen kanssa yli. Mutta en kyllä uskalla luvata, että pyörän kanssa varmasti pääsee. Jostain kohdasta voisi päästäkin. Ainakin matalan veden aikaan.

Perhokalastajat.net foorumilta voisi löytyä tietoa mahdollisista kahluupaikoista. Hepoköngäs on tuon Iijoen koskialueen nimi.

JackOja
01.03.2016, 11.23
Olen käynyt kalastamassa tuolla ja kahlannut kahluuhousujen kanssa yli. Mutta en kyllä uskalla luvata, että pyörän kanssa varmasti pääsee. Jostain kohdasta voisi päästäkin. Ainakin matalan veden aikaan.

Okei. Liian monta muuttujaa. Parempi kiertää tuo ylitys jostain.

Matkaenduron ajelijat (http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=10970) muuten ovat Kenttärataakin kaahailleet. Paikoin voi fillarilla olla melko ankeaakin, tuosta päätellen.
Hyvä asenne muuten noilla motokuskeilla: "siellä oli puomit ja ajokiellot mutta me mentiin silti" :rolleyes:

edit: alkoikin muuten pelottaa, että ovatko nuo syrjäiset metsätiet ja laavupaikat tuollapäin täynnä moottoripäitä ja pärinää ja juopottelua. Tulipa vaan mieleen kun tsekkasin enemmänkin tuota foorumia.

Ahven
01.03.2016, 12.12
Se on muuten Metsähallituksen vuokramökki siinä kenttäradan päässä eli venekyydin varaankaan ei voi oikein laskea. Taivalkosken kylän kautta voi kiertää muutaman kymmenen kilometrin lisälenkillä. Toinen vaihtoehto on mennä Askan kylän läpi metsäautoteitä pitkin Kalle Päätalon lapsuudenkodin pihaan ja jatkaa Jokijärveltä Kenttäradalle.

Kenttäradan päässä joen rannassa olevalla laavulla on luultavasti aina kalastajia. Muuten en osaa sanoa onko rauhatonta vai ei. Motoristeja en ole koskaan siellä nähnyt.

Tahko Pihkala
01.03.2016, 12.21
Joku pitkä lenkki....
https://vimeo.com/92960370

Mukava viesti.

Tahko Pihkala
01.03.2016, 14.19
No hei
Ajatuksissa pyörii eurovelo 10/13 Itämeren osalta. Matkalle pääsisi vaikka touko/kesäkuussa.
Vaihtoehtona polkupyörä ja mies Tallinnasta bussilla vaikkapa Varsovaan ja siitä sitten jotain, pääasiassa teltalla.

Ihanpihalla
04.03.2016, 19.30
No joo, viime vuonna tuli elämän eka kunnon pyöräreissu ( https://martinmaailma.wordpress.com ) ja matkapyöräkin tuli jätetyksi sinne. Maaliskuussa mennään puolison kanssa fiilistelemään Abruzzon maisemia ja syksyllä olisi tarkoitus jonkinnäköinen Italian ympäriajo , 2-5 viikkoa mahdollisuuksien mukaan, ehdottomasti telttareissu. Ja välillä saa uusi Suomi-pyöräkin katella kotomaan maisemia muutaman päivän reissuilla. Pyörämatkakuume kroonistui kertaheitolla.

heikki53
06.03.2016, 13.08
No joo, viime vuonna tuli elämän eka kunnon pyöräreissu ( https://martinmaailma.wordpress.com ) ja matkapyöräkin tuli jätetyksi sinne. Maaliskuussa mennään puolison kanssa fiilistelemään Abruzzon maisemia ja syksyllä olisi tarkoitus jonkinnäköinen Italian ympäriajo , 2-5 viikkoa mahdollisuuksien mukaan, ehdottomasti telttareissu. Ja välillä saa uusi Suomi-pyöräkin katella kotomaan maisemia muutaman päivän reissuilla. Pyörämatkakuume kroonistui kertaheitolla.

Tuolla on hyviä pätkiä tutkailtavaksi. http://italiainbici.com/it/percorso
Kaikki peräkkäin ajettuna tulee tuo saapas aika tarkkaan kierrettyä - 4500km, 58'000nm.

Ihanpihalla
07.03.2016, 11.13
Kiitos Heikki, mielenkiintoinen rengas, osin tuttujakin teitä. Tulen varmaan sopivasti hyödyntämään. Melko myöhäisestä ajankohdasta johtuen olen ajatellut keskittyä enemmän eteläiseen Italiaan, ehkä Sisiliaankin.

OneTen
11.03.2016, 01.59
Kaverin kanssa lähdetään kesäkuussa viettämään kolmekymppisiä tunturin juurelle, Seinäjoki - Kokkola - Oulu - Rovaniemi - Ylläs.

Nyt ei mennä tippaakaan retkeilyhengessä, mukaan otetaan lähinnä pari sisäkumia ja pankkikortti. Käytetään tienvarren palveluita hyväksi, kun niitä kerran olemassa on. Oulussa tarkoitus pitää päivän verran taukoa, tavata tuttuja ja syödä mällikänkkyä. Juonin sellaisen järjestelyn, että lähetän tarvittavat vaihtovaatteet ja muut tarpeet postin pakettiautomaattiin, missä ne sitten odottavat noutajaansa kun saavumme kaupunkiin. Sama paketti sitten takaisin päin kun lähdetään jatkamaan matkaa. Kotona lienee vastassa hyväntuoksuinen paketillinen hikisiä ja aavistuksen homeisia vaatteita :D

Tunturin kupeesta päässee linja-autolla takaisin Rovaniemelle, mistä junalla kotiin. Oikein hurjaksi jos alkaisi, niin veeärrän kyydissä suoraan Tampereelle asti ja Pirkan pyöräilyyn. Se taitaa kuitenkin jäädä väliin tällä kertaa :)

antero2
15.03.2016, 20.32
Tänä vuonna sama kesäinen fillarireissu kuin viime kesänä Helsinki-Jämsä jonain kauniina kesäpäivänä. Matkalle mukaan varasisuri+ työkalut+pankkikortti sekä vähän evästä paidan taskuun. Aamulähtö ja illalla perillä.

Veivaaja
16.03.2016, 16.02
Tänä vuonna kotimaassa: Kolilla ja Bomballa(?) olisi tarkoitus käydä. Reitti riippuu pyörästä (tandem, uusi vai vanha) ja täkyistä matkan varrella.

Nyt odotellaan tarjousta tandemista ja tietoa vaimon lomista. Kokemuksen mukaan kun koko loma-Suomi on kiinni ennen juhannusta ja myös elokuussa. Mutta eiköhän tässä pääse Suomen suvea ja kauniita maisemia sekä kulttuuria ihailemaan.

Kukkis74
20.03.2016, 20.07
Perjantaina hommasin lennot syksylle. Kone laskeutuu Splitin kentälle 16.9. Siellä pari päivää. Sitten Zadaria kohti, sieltä Plitvicen kansallispuistoon, sieltä Bosnian läpi ja Montenegroon ja sitten rannikkoa ylös takaisin kohti Splitiä. Siellä lopuksi pari päivää ja kotiin 7.10. Reittisuunnitelma hieman avoin, joten vinkkejä saa antaa. Ensimmäinen ulkomaan pyöräreissu, eikä niitä kotimaassakaan ole kuin pari takana. Tarkoitus lähteä hybridillä, mutta eihän sitä tiedä jos cyclon hankkisi :) Kroatiassa ja Montenegrossa olen käynyt ja Dubrovnikin suunnalla viime keväänä yhden päivän fillaroin, sai vähän kokemusta tätä reissua silmällä pitäen.. Ihanaa seutua ja kohtuullisen lämmintä(eli kuumaa minulle tuolloin), siksi tuonne. Toki täytyy ennen reissua tehdä muutaman päivän retki ja testata kamojen määrä ja toimivuus mitä matkaan ajattelin ottaa.. Ja kai se jokin gps-härpäkekin pitää ostaa..

kuwahara
21.03.2016, 12.34
Kesäloma alkaa heinäkuun puolivälin paikkeilla ja tarkoitus lähteä Tallinnasta kohti Espanjaa tai Kreikkaa.Mitään tarkempaa suunnitelmaa ei ole
muuta kuin teltta matkaan ja satakilsaa ehkä noin päivämatkat.Kuitenkin mieluummin nukun yöt sängyssä
mutta myös teltassa tarvittaessa.Ja lentokoneella takaisin.Ainoa huonopuoli vielä on että
ei ole ketään toistaiseksi lähdössä mukaan...

Markku Liitiä
21.03.2016, 13.24
Kone laskeutuu Splitin kentälle 16.9. Siellä pari päivää. Sitten Zadaria kohti, sieltä Plitvicen kansallispuistoon, sieltä Bosnian läpi ja Montenegroon ja sitten rannikkoa ylös takaisin kohti Splitiä. Siellä lopuksi pari päivää ja kotiin 7.10. Reittisuunnitelma hieman avoin, joten vinkkejä saa antaa.

Vinkkejä:

Trogirissa pienen matkaa Splitin kentältä länteen on todella hieno vanha keskusta pikkuisella saarella mantereen ja isomman saaren välissä. Rantatie 8 Sibenikin suuntaan on huomattavasti vilkkaammin liikennöity kuin sisämaan kautta menevä tie 58, mutta rantatiellä paremmat maisemat.

Sibenikissä on jos mahdollista vielä hienompi vanha keskusta ja ekstrana linnoitus, josta hyvät näkymät kaupunkiin ja merelle. Jos aika antaa myöten, kannattaa ehdottomasti tsekata Krkan kansallispuisto Sibenikistä parikymmentä kilsaa sisämaahan. Siellä on taivaallisen upeita vesiputouksia. Skradinin kylästä (hyviä majapaikkoja tarjolla) pääsee botskilla putouksille.

Zadarissa on niin ikään historiasta kiinnostuneelle kaikenlaista mielenkiintoista nähtävää. Sieltä voi tehdä päivän mittaisen vene/laivaretken Kornati-saarten kansallispuistoon. Asumattomia pikkusaaria ja leppoisa fiilis.

Ps. Splitin kentällä ei kannata viettää paria päivää. Se on aika pieni, voi tulla aika pitkäksi! :D

pohjola
21.03.2016, 15.05
Perjantaina hommasin lennot syksylle. Kone laskeutuu Splitin kentälle 16.9. Siellä pari päivää. Sitten Zadaria kohti, sieltä Plitvicen kansallispuistoon, sieltä Bosnian läpi ja Montenegroon ja sitten rannikkoa ylös takaisin kohti Splitiä. Siellä lopuksi pari päivää ja kotiin 7.10. Reittisuunnitelma hieman avoin, joten vinkkejä saa antaa. Ensimmäinen ulkomaan pyöräreissu, eikä niitä kotimaassakaan ole kuin pari takana. Tarkoitus lähteä hybridillä, mutta eihän sitä tiedä jos cyclon hankkisi :) Kroatiassa ja Montenegrossa olen käynyt ja Dubrovnikin suunnalla viime keväänä yhden päivän fillaroin, sai vähän kokemusta tätä reissua silmällä pitäen.. Ihanaa seutua ja kohtuullisen lämmintä(eli kuumaa minulle tuolloin), siksi tuonne. Toki täytyy ennen reissua tehdä muutaman päivän retki ja testata kamojen määrä ja toimivuus mitä matkaan ajattelin ottaa.. Ja kai se jokin gps-härpäkekin pitää ostaa.. cavtat kiva mesta sieltä pääsee "rantaa" pitkin hiekka tietä etelään tolta kartalta se tie näkyykin google ei tiedä koko "tietä"http://www.bikemap.net/en/route/2820257-2014_01-cavtat-kroatien-nach-rijeka-crnojevica-montenegro/#/z16/42.56325,18.23928/terrain

pohjola
21.03.2016, 15.30
syyskuussa splitin seudulla ukkoskuuroja :(kokemuksia kahdelta eri syyskuulta ja niissä ukkoskuuroissa tulee sitä vettä sit niiiiin per....ti

Kukkis74
22.03.2016, 14.32
Kiitos jo tulleista vinkeistä!
Trogiriin aion tehdä päiväretken Splitistä käsin toisena päivänä ja tokihan siitä tulee ajettua sitten ohi kolmantena päivänä, kun menee Sibenikkiä kohti. Ja tuo Skradin olisi ehkä jäänyt välistä. Kiitos vinkistä, upealta näyttää! Zadarin edustan saaret jää toiselle reissulle koettavaksi.. Ja eihän sitä tiedä jos tuolla kentällä vaikka sen pari päivää jaksaisi olla :)

Cavtat on tuttua seutua. Viime keväänä yhtenä päivänä fillaroin Konavlen laaksoa ja rinteitä pitkin poikin. Ja Molunatista kiivetessä ylös sai vähän esimakua nousuistakin! Meinasin tuota rantapolkua ajella, mutta en uskaltanut..

Ja jos vettä tulee niin sitten tulee! Kesä kuivattaa sen minkä kastelee..

Markku Liitiä
22.03.2016, 15.04
"Kenttärataa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyrynsalmen%E2%80%93Kuusamon_kentt%C3%A4rata)" Kuusamosta Hyrynsalmelle olis nastaa ajella, kartoista olen tuon katsellut jemmaan. Iijoen yli (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&srs=EPSG%3A3067&y=7265096&x=564233&lang=fi) ei ole siellä siltaa jäljellä. Tarvii nyt suunnitella vielä jos tuosta edes jonkin pätkän saisi luontevasti mukaan.

Kyselin joutessani Kuusamon matkailuneuvonnasta infoa Kenttäradan tuntumassa olevista majoituspaikoista ym. Näin vastasivat:

Sänkikangas-Metsäkylä –välillä niin sanotulla Kenttärata (tai myös Kuoleman rata) –reitillä on vaihtelevassa kunnossa oleva soratie, esimerkiksi Penttilänvaaran kylän jälkeen etelään jatkettaessa tie ylittää joen, jonka silta on romahtanut. Paikalliset ovat korvanneet sillan tuomalla siltapuiksi tukkeja. Eli pyörän voi taluttaa joen yli puita myöten.

Majoitusta ei ole suoranaisesti Kenttäradan varrella. Soittelin läpi mahdollisia majoitusvaihtoehtoja:

Penttilänvaarassa on entinen kyläkoulu, jonka on ostanut Arto ja Anja Veteläinen. He voivat majoittaa omalla keittiöllä ja wc:llä olevaan 60 m2 huoneistoon. Suihkumahdollisuus. Ei ruokailupalveluja. vetelainen.arto@gmail.com (vetelainen.arto@gmail.com) puh. 040-745 7779 Arto Veteläisellä on Penttilänvaarasta etelään jatkettaessa myös mökki Korpuajärven rannalla, jota hän voi vuokrata. Mökille tulee Kenttäradalta 5-7 km.

Taivalkosken puolella Kenttäradalta on Isokummun kohdalta 14 km poikkeama Saijan lomakartanoon www.saija.fi (http://www.saija.fi) , jossa majoitus on joko kartanon pihapiirissä sijaitsevissa hirsitalohuoneistoissa tai Jokijärven rannalla mökeissä. Majoittujille tarjotaan aamiainen sekä kotiruokalounas ja päivällinen. Saija sijaitsee kirjailija Kalle Päätalon kasvukodin Kallioniemen naapurissa.

Lyhin pyöräilymatka on Kenttäradalla Isokummun kohdalta Taivalkosken keskustaan, johon tulee radalta matkaa 8 km. Taivalkosken keskustassa on esimerkiksi asuntohotelli Ruska http://www.hotelliruska.fi/


Tässä on Metsäkylän esittely:
http://www.taivalkoski.fi/Resource.phx/sivut/sivut-taivalkoski/kylat/metsakyla.htx

Kenttäradan historia on tässä:
http://www.kirjastovirma.fi/kenttarata

Itse asun noin kilometrin päässä Kenttäradasta Penttilänvaarassa ja rata on ollut niin lenkkeily- kuin pyöräilyreittinä.

Tervetuloa Kuusamoon,

Ystävällisin terveisin,

Jari Karjalainen
Matkailuneuvoja
MATKAILUKESKUS KARHUNTASSU
Hannu Hautala luontokuvakeskus / Kuusamo Info
Torangintaival 2, 93600 KUUSAMO
Puh. 040 860 8364 / Hannu Hautala luontokuvakeskus
Puh. 040 860 8365 / Kuusamo Info
jari.karjalainen@kuusamo.fi
info@hannuhautala.fi info@kuusamo.fi
www.hannuhautala.fi (http://www.hannuhautala.fi) www.ruka.fi (http://www.ruka.fi)

Markku Liitiä
22.03.2016, 15.15
Ja tuo Skradin olisi ehkä jäänyt välistä. Kiitos vinkistä, upealta näyttää!

Oltiin vuosi sitten muutama yö tuolla. Mukava ja avulias nuorehko omistajapariskunta, uusi rakennus, halpa hinta, ei aamiaista mutta asiakkaille täysin varusteltu yhteiskeittiö:

Guest House Ankora
Mesarska 5a, 22222 Skradin, Kroatia

Puhelin:+385 95 910 7068, puhuvat hyvää englantia

rjrm
29.03.2016, 21.45
Onko joku ajanut Hämeenlinnasta Härkätietä Turkuun ja sieltä Kuninkaantietä Raaseporin kautta Helsinkiin. Viikko ois aikaa varattuna, mutta kannattaako tuo vai pääseekö pääradan varresta jollekin paremmallekin viikon pyrähdykselle? Täytyy siis aloittaa ja lopettaa rautatieasemalta.

Blackborow
30.03.2016, 10.13
Ainakin Taivalkosken Iijoen pohjoispuolinen osuus Kuusamon rajalle asti on autolla ajettavassa kunnossa. Epäilen, että näin on myös Kuusamon puolella. Tieltä 8400 Kummun kohdalta kääntyy.
Ainakin Sänkikankaan päästä se on isohko soratie. Käsmän ja Penttilän tienoilla se on aika kapea ja huono kuntoinen. Tosin tuolla liikkumisesta on kymmenkunta vuotta aikaa, että tilanne voi nykyään olla eri. Ollut pariin otteeseen suunnitelmissa ajaa tuota pitkin Taivalkoski-Kuusamo, mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi. Taivalkosken puolella se on tosiaan hoidettu soratie aika pitkälle.

twentyniner
30.03.2016, 10.45
Tallinna - Paldinski seutu kolmeen miehen toukokuun lopulla, tukikohtana Paldinski ja sieltä pari päivän retkeä ympäristöön tutustuen.

JackOja
30.03.2016, 10.57
Kyselin joutessani Kuusamon matkailuneuvonnasta...

Kun sä nyt teet lehteen jutun tuosta radan mahdollisuuksista pyörämatkailussa niin muista paino(s/t)taa myös seudun päättäjille, että Iijoen ylitykseen tarvitaan jotakin kevyttä kalustoa.


etelään jatkettaessa tie ylittää joen, jonka silta on romahtanut. Paikalliset ovat korvanneet sillan tuomalla siltapuiksi tukkeja.

Sehän on varmaan tämä paikka (kuva lainattu mopoilijoiden tarinoista)

https://lh4.googleusercontent.com/_RaSYa2ZaCDM/Tdujny9B9QI/AAAAAAAAAHE/pX-DfwbYWxA/s800/Kuusamo_2011_002.JPG

Markku Liitiä
30.03.2016, 11.47
^
Joku lähistöllä asuva (kai siellä nyt joku foorumilainen majailee?:D) voisi käydä alkukesästä tai juhannuksen tienoilla katsastamassa, pääsisikö Iijoen yli kahlaamalla. Ei kai Iijoki vielä noilla main voi kovin mahtava virta olla?

Blackborow
30.03.2016, 12.00
Kyllä se sen verran iso puro on jo tuolla, että en laskisi sen varaan että voi kahlata yli. Kannattaa googlettaa melontakokemuksia tuolta Jokijärvi-Taivalkoski pätkältä niin saa varmaan käsityksen millainen se joki on juuri tuolla kohtaa.

http://www.visittaivalkoski.fi/aktiviteetit/melonta-hiljaiset-vedet-vai-kiireiset-kosket

JackOja
30.03.2016, 12.35
Kyllä se sen verran iso puro on jo tuolla, että en laskisi sen varaan että voi kahlata yli....

Joo, johan Ahvenkin viestissä #22 kuvaili tuota ylitystä. En lähtisi kahlaamaan.

The flying Chocobo
30.03.2016, 13.00
Onko joku ajanut Hämeenlinnasta Härkätietä Turkuun ja sieltä Kuninkaantietä Raaseporin kautta Helsinkiin. Viikko ois aikaa varattuna, mutta kannattaako tuo vai pääseekö pääradan varresta jollekin paremmallekin viikon pyrähdykselle? Täytyy siis aloittaa ja lopettaa rautatieasemalta.
Osittain. Tämä jäi itsellenikin mietityttämään, kun viime keväänä ajoin Härkätietä Hämeenlinnasta Turkuun ja Turusta mökille Tammisaareen, Kuninkaantietä vain osittain tuon viimeisen pätkän. Mutta ajatus jäi 'kolmen linnan' (Häme, Turku, Raasepori) kierroksesta mieleen.Tuohon varmaan saisi vaikka brevetin kyhättyä.

jarit
30.03.2016, 15.43
rjrm: Eikös Härkätietä pitkin kulje jokin keväinen brevetti / kuntoajo?
Vastaavasti kuninkaantie Turusta Saloon päin on meidän paikallisten ihan vakio lenkkipolkuja. Kunhan sää lämpenee, niin sitten voi jatkaa viikonloppu lenkkejä Salosta vielä eteenpäinkin.


Onko kukaan ajanut Trollstigeniä Raumalla, (vai Raumassa) Norjassa ?
Haku löysi vuosia vanhoja keskusteluja, mutta käytännön viimeiset vinkit olisi kiva kuulla.


https://www.youtube.com/watch?v=Od0PFTNJaBI

Markku Liitiä
30.03.2016, 16.00
^
Autolla juu, en ihan hiljattain.

Keskimäärin aika jyrkkä, alppityyppinen nousu, kesäaikaan runsaasti turistiautoliikennettä. Kohtuukapea tie, kuten videosta näkyy. Sataa usein vettä norjalaiseen tapaan. Hienot maisemat, jos pilvet eivät ole alhaalla.

Pyörällä vaatii aika pieniä välityksiä, koska nousu on kuitenkin useamman kilometrin mittainen.

En tiedä millä vehkeellä ylläolevan videon rattipena on liikkeellä, kun hän suunnilleen pysähtyy jokaisen vastaantulijan kohdalla. Tie on toki aika kapea, mutta en kyllä muista että sen takia olisi tarvinnut pysähdellä.

am8119
31.03.2016, 17.07
R.I.P Ei ole auvoista aina Mallorcallakaan :(. http://www.dailyrecord.co.uk/news/sc...dSKbprUc3gG.97 (http://www.dailyrecord.co.uk/news/scottish-news/scots-holidaymaker-dies-spain-after-7657948#lmvF8dSKbprUc3gG.97)

kaisahap
31.03.2016, 22.54
Kesäkuussa puolison kanssa Reykjavíkiin Islantiin. Lupasin panostaa parisuhdeaikaan, eli jättää pyörän kotiin, mutta kun puoliso tekee yhden täyden työpäivän paikallisella yliopistolla, jättää se mulle 8 tuntia käytettäväksi mihin haluan. Ajattelin vuokrata pyörän ja ajella päivän. Olen googletellut jonkun verran, mutta en oikein osaa tehdä eroa nuiden pyörävuokraamoiden välille. Olisiko jollain kokemusta siitä, mistä vois saada vuokrattua maastokelpoisen pyörän (persjalkaiselle naisihmiselle)? Muitakin vinkkejä otan iloisena vastaan.

bucinebikers
02.04.2016, 14.09
Giron etapit 14, 15 sekä 16 alkuosaa katsomaan. Olen menossa 18-25.5 Innsbrukiin ja sieltä fillarilla kyseisiä etappeja tsekkaan, matkaa 120km., sain vielä 10-20 km päähän etapeista majoituksen. Saanoisinkin että alkaa hotellit olla buukattuna aikas hyvin runsaasta tarjonnasta huolimatta. Oliko kenelläkään samanlaisia suunnitelmia?:)

Arhipoff
04.04.2016, 19.31
^
Joku lähistöllä asuva (kai siellä nyt joku foorumilainen majailee?:D) voisi käydä alkukesästä tai juhannuksen tienoilla katsastamassa, pääsisikö Iijoen yli kahlaamalla. Ei kai Iijoki vielä noilla main voi kovin mahtava virta olla?

Tämä paikka on sattumalta jäänyt kameraan viime kesän melontareissulta heinäkuun lopulta. Eipä tule mieleen ylittää kahlaamalla.
https://youtu.be/MP0prViZy_4

Vielä lisäten että ainut paikka missä oltiin kajakeilla pohjassakin kiinni ja mistä voisi kuvitella kahlaavansa oli Ollinkoski. Tälläkin kohdalla joki on leveä ja paikoittain arvaamaton joten en tätäkään kyllä suosittele.
Grindaajille ei kiertotie Taivalkosken kauttakaan ole mielestäni huono: joen eteläpuolta Majovansuontietä ja pohjoispuolella merkattua Päätalopolkua :)

okahkonen
05.04.2016, 16.27
Giron etapit 14, 15 sekä 16 alkuosaa katsomaan. Olen menossa 18-25.5 Innsbrukiin ja sieltä fillarilla kyseisiä etappeja tsekkaan, matkaa 120km., sain vielä 10-20 km päähän etapeista majoituksen. Saanoisinkin että alkaa hotellit olla buukattuna aikas hyvin runsaasta tarjonnasta huolimatta. Oliko kenelläkään samanlaisia suunnitelmia?:)

Varmaankin etapit 18-21. Mahdollisesti myös noi 14-16.

Mattia
11.04.2016, 10.51
Ilmoittautuminen Valtellina Extreme Brevettiin 18.-19.6. tehty. Tulee kerralla katsastettua Bormion ympäritä löytyvät kukkulat. Mukaan saa lähteä. Syksyllä muutama etappi Vueltassa.

idlari
13.04.2016, 00.05
Kesäkuussa puolison kanssa Reykjavíkiin Islantiin. Lupasin panostaa parisuhdeaikaan, eli jättää pyörän kotiin, mutta kun puoliso tekee yhden täyden työpäivän paikallisella yliopistolla, jättää se mulle 8 tuntia käytettäväksi mihin haluan. Ajattelin vuokrata pyörän ja ajella päivän. Olen googletellut jonkun verran, mutta en oikein osaa tehdä eroa nuiden pyörävuokraamoiden välille. Olisiko jollain kokemusta siitä, mistä vois saada vuokrattua maastokelpoisen pyörän (persjalkaiselle naisihmiselle)? Muitakin vinkkejä otan iloisena vastaan.

Mistä meinasit löytää maastoa? Itse Reykjavikin lähistö on aika .. kesyä suburbiaa. Siellä on muutama pyöräilyreitti jotka on ihan mukavia, ja keksin kyllä ajeltavaa mutta ei se kovin maastopainotteista ollut vaan enemmän päällystettyä tai päällystämätöntä pyörätietä, vähän autotietä, vähän polkuja mitä olen siellä ajellut. En valitettavasti muista yleensä käyttämäni vuokraamon nimeä mutta sieltä ainakin sai ihan järkevän oloisen kulkupelin (jollaisilla hinkkailin joku 100ish km per päivä muutamana päivänä pari vuotta sitten). Tuossa kuvassa on geotag kaupan edessä: https://picasaweb.google.com/107924289593935009906/Iceland2772014#6046055224190104594 ( taitaa olla http://www.borgarhjol.is/english ).

kaisahap
13.04.2016, 12.50
Mistä meinasit löytää maastoa?
En osaa sanoa, kun en ole aikaisemmin käynyt Reykjavikissa. Täältä (http://www.wikiloc.com/trails/mountain-biking/iceland/reykjavik) ainakin löytyi muutama gps-jälki, ja kun se sanoo että "best mountain biking trails in Reykjavik" ajattelin jonkun maasokelpoisen kulkineen olevan tarpeen. Ajan ihan mielelläni maantielläkin, jos se on Reykjavikissa siistimpää kuin maastopyöräily? Kaikki vinkit maastoista ja/tai pyörävuokraamoista otetaan mielellään vastaan, kiitos. :)

idlari
14.04.2016, 00.16
Olen noitten kahden pidemmän tyylisiä lenkkejä joskus tehnyt (en ihan samaa tosin kai, jos muistan oikein); ne osat mitä muistan tosiaan olivat sorateitä pahimmillaan ja vajaa puolet pyöräteitä. En tiedä mikä tekee tuosta yhdestä 'difficult'in, pitää ehkä käydä tutkimassa elokuussa (muutaman päivän Reykjavik-visiitti luvassa taas).

Turisteilumielessä tulee pari asiaa mieleen: Yksi optio on esim. ajaa Esjalle ja takaisin (en muista matkaa, 60km ehkä?), ja jos on kaunis keli, kävellä huipulle (se ei ole kovin korkea, mutta Reykjavikin alueen korkein 'huippu'). Paikan ihmettelymielessä kiertäisin taas ehkä sen pääniemen missä Reykjavik on, siitä saa helposti jonkun 50-70km kierroksen kanssa.

Helkamapyörä
15.04.2016, 17.36
Joku älytön 7-10k reissu ympäri kaakkois-aasiaa tiedossa kesälle. Aloitus Bangkokista ja siitä kait läpi Malesian Singaporeen ja takaisin ehkä Laosiin, Vietnamiin yms. miten nyt aikaa riittää.
Otetaan vastaan ehdotuksia hyvistä reiteistä thaimaassa tai malesiassa.
Pidän reissulla aktiivisesti vlogia ja teen syksyllä videosarjan reissusta youtubeen:
https://www.youtube.com/channel/UCaoEcnyLM1k_wDSK1g9ciXw

puffe
15.04.2016, 20.27
^
Täällä varattu jo vlogi-katsomosta eturivin paikka, popcornit ja pepsimaxit valmiina - onnea matkaan!

rjrm
15.04.2016, 20.29
Ja ranskikset!

Hampiisi
18.04.2016, 14.54
Ensi kesänä olisi tiedossa ensimäinen ihan oikea kesäloma, ja ajattelin pakata maasturin autoon ja suunnata kohti Lappia. Kohde on vielä täysin auki. Ajankohta on kesäkuun kolme ensimäistä viikkoa, mihin minun kannattaisi suunnata? Onko Ylläs/Levi-hoodeilla vielä polut sulaneet alkukesästä?

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Mattia
18.04.2016, 15.25
...vielä polut sulaneet alkukesästä?


Varmaan riippuu mistä roikkuu. En tarkkaa vuotta muista, mutta 2000-luvun alkupuolella sai Juhannuksena Kevon vaelluksella tarpoa pitkiäkin pätkiä lumessa ja 2011 oli Pyhä-Luosto seudulla, heinäkuun 10. päivän tienoilla oli syvemmissä kuruissa vielä lunta. Tietenkään ei olisi kumpikaan tilanne "estänyt" fillaroimista, mutta jos ko. vuosina olisi ollut kesäkuun alussa liikkeellä, niin tiedä häntä missä kunnossa polut olisivat olleet...

Hampiisi
18.04.2016, 20.50
Joo. Ruka voisi olla sitten toinen vaihtoehto.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Grandi66
18.04.2016, 22.53
Nuorimman tyttären kanssa tandemilla Maariahaminaan ja saaristoa pitkin takaisin kotio. Blogia kirjoitetaan matkalla.

bucinebikers
25.05.2016, 18.40
Varmaankin etapit 18-21. Mahdollisesti myös noi 14-16.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti bucinebikers http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2514563#post2514563)
Giron etapit 14, 15 sekä 16 alkuosaa katsomaan. Olen menossa 18-25.5 Innsbrukiin ja sieltä fillarilla kyseisiä etappeja tsekkaan, matkaa 120km., sain vielä 10-20 km päähän etapeista majoituksen. Saanoisinkin että alkaa hotellit olla buukattuna aikas hyvin runsaasta tarjonnasta huolimatta. Oliko kenelläkään samanlaisia suunnitelmia?:)



Kävin Dolomiiteilla kyseisiä etappeja katsomassa ja eilen ajellessa Innsbrukiin pääsin haistelemaan varikkotummelmia, nyt jo kotona, eurosportin äärellä... niin oli upea reissu, kävikö muita esim. Passo Sellan maisemissa lauantaina 14.etapilla....?

d33b0
26.05.2016, 09.32
Reilun 900 km mittainen pyöräretki Vaasasta Uumajaan.

JackOja
26.05.2016, 09.43
^tässä sulle(kin) inspiraatiota: http://randolla.blogspot.fi/2015/09/metaltourofbotn.html

Osittain kai samoja reittejä?

Miksu77
30.05.2016, 13.31
Tämän kesän suunnitelmissa ovat Saimaan ympäriajo, lisäksi Leivonmäen, Pyhä-häkin ja Linnansaaren kansallispuistot oli tarkoitus katsastaa Mikkelistä käsin.

OneTen
05.06.2016, 01.42
2 päivää ja aika tasan 500 kilsaa takana, huomenna vielä ~250 keminmaalta ylläkselle.
Oulussa piti etsiä kauppa josta saa uuden polkimen kun shimanosta alkoi ilmeisesti laakerit korkkaamaan. XXL löytyi helposti (ihan vahingossa), takaisin reitille sen sijaan ei päästy niin helposti :D Google maps ajatti ympäri kaupunkia ja kierrettiin jotain hemmetin pururataakin hetki. Naurettiin aivan vääränä kun väännettiin maantie- ja tt-pyörällä katseita kääntämässä keskellä puskaa.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Fat Boy
05.06.2016, 10.13
Noin viikon päästä pyöritellään matkailuauton nokka kohti pohjoista, fillarit mukaan. Määränpää tuntematon, mutta ainakin napapiiristä reippaasti ylöspäin, kelien mukaan. Ruotsi ja Norja näkyy myös kartalla, niin miksipä ei. Kaksi viikkoa aikaa jos siltä tuntuu. Tuskin maltan odottaa :)

El-Carpaso
05.06.2016, 11.28
Niin ne suunnitelmat muuttuu. Ollaan just laivassa kohti Saksaa, koska baltia ei vaan uponnut. Nyt sit mietitään mihin mennään travemundesta. Ranskassa tulvii, Saksassa tulvii, belgiassa tulvii, Puola on... no ehkä tässä jotain keksitään

Leopejo
05.06.2016, 21.03
Ranskassa tulvii, Saksassa tulvii, belgiassa tulvii, Puola on...
Puola on... täydessä pyöräilykaudessa, kaunis ja lämmin aurinko ottaa teidät vastaan, eikä edes liikaa tuule.

ReissuReino
07.06.2016, 09.14
Kenttärata kummittelee mielessä. Pitää lähteä ajamaan se kunhan laukkujen välyksetön kiinnitys retkipyörään saadaan ratkaistua.

tkunnas
12.06.2016, 23.53
Tälle kesälle on suunnitelmissa viikon mittainen pyöräretki ja sen aika on nyt. Ylihuomenna lähden. Ennakkotunnelmia blogissa: http://www.tapanikunnas.net/2016/06/tervan-tie-polkupyoralla-ennakkotunnelmia/

nokku
19.06.2016, 19.35
Heinäkuun puolessa välissä Frankfurtista (am Main) Reininjokivartta pitkin kohti Sveitsiä. Sellaisia ~100km päivämatkoja ja perillä sitten Zürichistä lentokoneella kotio. Hieman jänskättää pyörän paketointi (Turusta Tukholman kautta) koneeseen.

JouniS
19.06.2016, 20.19
Heinäkuun puolessa välissä Frankfurtista (am Main) Reininjokivartta pitkin kohti Sveitsiä. Sellaisia ~100km päivämatkoja ja perillä sitten Zürichistä lentokoneella kotio. Hieman jänskättää pyörän paketointi (Turusta Tukholman kautta) koneeseen.

Suunnilleen samat seudut, mutta toiseen suntaan.

Tarkemmin sanoen Munchenistä Isar-joen vartta etelään, sitten Königsee-Bodensee Radwegiä länteen. Ja lopuksi Reinin vartta Baselin, Strasbourgin jne. kautta Frankfurtiin. Matkan alkuun pari viikkoa ja itse reissussa saman verran. Päivämatkat meillä hieman pienempiä.

sähköläski
19.06.2016, 20.39
Rouva, koira ja pari pyörää autoon (no okei, pyörät koukkuun, muut autoon) ja Itävaltaan ~kuukaudeksi. Saas nähdä mitä siitä tulee. Lomaa se on ainakin.

E-Cruiser
24.06.2016, 13.08
Jonkunlainen vajaan 1000km reissu tarttis tässä piakkoin speksata johonkin suuntaan, rahvaanomaisesti pysyen Suomen maaperällä. Sunnuntaina jos lähtis.
Ei ole vielä mitään hajua, että mihin suuntaan. Turkuun päin nyt ei kuitenkaan, se on varmaa. Yksi jännä olis jos ajelis Joensuuhun vältellen kaupunkeja. Myrskylään, ja siitä välistä ylös.
Kinnerillä on se vähän huono, ettei voi tulla junalla kotiin jos haluttaa. Ainakin pääkonttorin asiakaspálvelu sanoi että no go. Tietysti varmaan vähän riippuu asemasta, jossain Nurmeksessa voisi onnistuakkin. Täytyy vielä soitella. Nurmes tai Kuhmo olis jees jos pääsis vaikka Kajaanista junalla takas.
Yx mahis on tietysti auto-junapaketti, reiln huntin mistä vaan että ei nyt niin paha mutta rajoittaa paljon mistä pääsee takas.

lai
24.06.2016, 14.13
Jonkunlainen vajaan 1000km reissu tarttis tässä piakkoin speksata johonkin suuntaan, rahvaanomaisesti pysyen Suomen maaperällä.
Ulkomaanmatkailu on hauskaa. Miten olis Helsinki Tallinna Saaret Pärnu Riiga Ventspils lautalla Nynäshamn. Tukholma Tästä loppumatka oman maun mukaan.

E-Cruiser
24.06.2016, 14.45
Ulkomaanmatkailu on hauskaa. Miten olis Helsinki Tallinna Saaret Pärnu Riiga Ventspils lautalla Nynäshamn. Tukholma Tästä loppumatka oman maun mukaan.

Miksi ei. Viime kesänä kierrettiin Viroa. Viro on helppo mutta Ruotsissa varmaan olisi ihan pallo hukassa. En ole koskaan ajanut siellä millään.
Taitaa hieman lähtö lykkääntyä kun tuo sääennuste romahti just ens viikolle.

JouniS
25.06.2016, 00.15
Miksi ei. Viime kesänä kierrettiin Viroa. Viro on helppo mutta Ruotsissa varmaan olisi ihan pallo hukassa. En ole koskaan ajanut siellä millään.
Taitaa hieman lähtö lykkääntyä kun tuo sääennuste romahti just ens viikolle.

Ruotsi on ihan ok maa ajella. Jokunen vuosi sitten ajettiin Malmöstä Tukholmaan itärannikkoa. Suurin osa matkasta seuraili Cyckelspåret-reittiä, joka jatkuu ihan Haaparantaan asti.

https://www.bikemap.net/en/official/20564-cykelsparet-langs-ostkusten/#/z5/60.13564,17.25727/terrain

*J*
29.06.2016, 06.24
Rouva, koira ja pari pyörää autoon (no okei, pyörät koukkuun, muut autoon) ja Itävaltaan ~kuukaudeksi. Saas nähdä mitä siitä tulee. Lomaa se on ainakin.

Parrautta siitä tulee! Joka vuosi "päästävä" tuonne! Kolme viikkoa odottamassa kuukauden päästä.. Minne päin menossa? Mulle kohtuullisen tuttua seutua on Tirol ja VorArlberg.. Parhautta. :)

PuffySticker
05.07.2016, 18.33
Maanantaina olisi tarkoitus taas irroittautua pääkaupunkikuplasta ja tällä kertaa pysyä pohjoisessa vähän pitempään. https://ridewithgps.com/routes/14858473 Jos määränpää tulee vastaan mutta jalkaa ja aikaa vielä löytyy, niin voisihan tuosta vielä pitemmällekin.

JackOja
05.07.2016, 18.38
^jaa-a, mitäs toi kiemurtelu tuolla Kinnulan ja Reisjärven välillä meinaa?

rjrm
05.07.2016, 18.41
Kinnulasta Reisjärvelle... Ylilestintietä pääsee. En kattonut Karttaa kun näytti vaan listan kaduista tää puhelin. Pakko kyllä kattoa koneellakin kunhan tuo hirveä ukkonen hellittää.

PuffySticker
06.07.2016, 00.48
Joo, en viitsinyt siinä käyttää aikaa reitin piirtämiseen liiemmin kun maastokartankin avulla voi mennä. Siinä kohdassa sijaitsee Raatejärven autiotupa, jonka ajattelin käydä katsastamassa. Myös varaustuvan kanssa yhteiskäytössä oleva sauna pitäisi tuolta löytyä.

PuffySticker
06.07.2016, 00.55
Mites muuten kävi Jaquesin kesäsuunnitelmille, tuliko/tuleeko tehtyä pitempi retki tasamaalla vai menetkö maasturilla erämaita pitkin? Ehkä molempia?

Snowie
06.07.2016, 16.34
Kotimaan lähimatkailua saariston rengasreitillä, josta jatkaen Kuninkaantie.

JackOja
06.07.2016, 23.58
Mites muuten kävi Jaquesin kesäsuunnitelmille, tuliko/tuleeko tehtyä pitempi retki tasamaalla ...

Näillä näkymin näin. Elokuun ekalla viikolla soraa.

PuffySticker
07.07.2016, 00.04
Kiinnostaisi itseäkin ajaa vaikka viikonlopun mittaisina retkinä soravoittoista. Eipä vain ole mitään käsitystä, miten suunnitellaan reitti sorateitä pitkin. Miten gg-pätkät seulotaan kartalta?

JackOja
07.07.2016, 11.02
Painetusta GT-kartasta selkiää mulle parhaiten onko tie päällystetty. Sen avulla GoogleMapsilla tai RWGPS:lla sitten reittien piirtely.

Ja Paikkatietoikkunassa on noita päällystetietoja jos digidiginä haluaa kattella, mut pienet tiet puuttuu sieltä. Toki päällyystämättömiä ne ovatkin silloin.

E-Cruiser
07.07.2016, 15.08
Erään Pyöräliiton twitter-sivuilla olevan blogin kautta sain selville, että mun kinneri mahtuu itse asiassa pitkän matkan bussin rahtitilaan, ja firmat suostuu noita kuljettamaan lisähintaan. Blogissa bussin rahtitilassa kuljetettiin kolmipyöräistä rahtipyörää, jonka mitat ovat about samat paitsi että rahtipyörä on korkeampi. Nyt kun tää epävakaa suursäätila loppuisi, niin suunnitelma voisikin olla ajaa täältä niin pitkälle pohjoiseen kun kantti riittää, ja sitten dösällä takas. Täytyy käydä vielä varmistamassa Kampin Matkahuollosta.

http://www.mutsiavautuu.com/2016/07/koko-perhe-ahvenanmaalle.html

gzmi
08.07.2016, 23.31
Painetusta GT-kartasta selkiää mulle parhaiten onko tie päällystetty. Sen avulla GoogleMapsilla tai RWGPS:lla sitten reittien piirtely.

Ja Paikkatietoikkunassa on noita päällystetietoja jos digidiginä haluaa kattella, mut pienet tiet puuttuu sieltä. Toki päällyystämättömiä ne ovatkin silloin.

Palaudun tässä Nurmijärvi - Kalajoki fillaroinnilta, pistin pillit pussiin Keiteleellä 5:n hienon ajopäivän jälkeen. Mitä sitä sairastua sateessa ja kylmässä kesäkamppeissa. Tuli kuitenkin >450 km valtateitä vältellen. Fillari GT on nykyään Retkeily GT ja soratiet erottuvat todella hyvin keltaisina, kun päälystetyt ovat oranssilla.

Meikälläkin on Garmin Edge 1000, mutta paperikartta tuo erilaisia ajatuksia ja ideoita, kannattaa hankkia ehdottomasti.

E-Cruiser
11.07.2016, 14.46
Keskiviikkona tai torstaina säästä riippuen kuudelta aamulla lähtee juna kohti Jämijärveä, tulkoon taivaalta vaikka tiiliskiviä. Jämi Airshowssa menee varmaan taas se kolme päivää, ja siitä sitten Seinäjoelle. Tää kesä on alkanut jo traumatisoida. Alkaa heti aamusta ryypätä vaikka ennuste on kohtalainen. Paskat, alkaa sataa kuitenkin taas. Valtateitä sitä tulee kinnerillä ajeltua. Mitä suoraa ja tasaisempaa, sen paremmin kulkee. Maaseututiet ovat idyllisiä, mutta sitä vuoristoratamaista profiilia ei kaipaa. Jos moottoritien pientareella olisi Suomessa laillista ajaa, niin ajaisin heti. Ne olisivat kinnerillä unelmabaanaa.

PuffySticker
13.07.2016, 18.57
Kolmas päivä radalla, Staadista oon päässyt nyt Saarijärvelle, tästä vielä illaksi Pyhä-Häkin kansallispuiston aarniometsiin tutustumaan. Viimeiset kaksi päivää on sisältänyt hiekkaa ja soraa yli 50% matkasta, myös niin ikäviä yllätyksiä että huomenna pysyn taas vaihteeksi lähempänä pääväyliä. Ikävyydet olivat 2kpl aivan tuoreeltaan päällystettyä osuutta, joiden pinta-aines oli pahasti irrallaan ja upottavaa. Kerran meinasin kaatua, kerran citymaasturi kiilasi soravalliin.

Pääasiallisesti reissu on ollut puhdasta nautintoa. Kosteaa vain osan matkaa.

E-Cruiser
14.07.2016, 19.38
Valkeakoskella yötä. 156km tänään. Vasemman etupyörän laakeri hajosi juuri ennen Hämeenlinnaa. Kauhea meteli ja alkoi jumittaa.
Keskustasta löytyi sellainen pyöräpaja. Suosittelen force-majeure tilanteissa. Löytyi uusi kiekko ja päälle uusi Schwalbe.

MrEzzyE
15.07.2016, 13.39
70-luvun Tunturi Ponilla Zürichistä Alppien yli Italian Comojärvelle. Ja tämä tarina on tosi! :rolleyes:

Lähtö 3.8.2016, tervetuloa seuraamaan projektia jo nyt:

www.poniventures.com
www.facebook.com/poniventures

E-Cruiser
19.07.2016, 22.22
Kotona taas! noin 650km tuli viikossa. Kolme päivää Jämijärvellä. Tie Sastamalasta Illon kautta Punkalaitumelle on hienoin ajamani suomalainen tie tähän mennessä.
Jämijärveltä siis on kuin onkin mahdollista ajaa Stadiin ilman metriäkään tärinäraitaa! Ylipäätään Sastamala-Urjala on tosi hyvä pätkä.

nokku
20.07.2016, 19.20
Suunnilleen samat seudut, mutta toiseen suntaan.

Tarkemmin sanoen Munchenistä Isar-joen vartta etelään, sitten Königsee-Bodensee Radwegiä länteen. Ja lopuksi Reinin vartta Baselin, Strasbourgin jne. kautta Frankfurtiin. Matkan alkuun pari viikkoa ja itse reissussa saman verran. Päivämatkat meillä hieman pienempiä.

Noniin oma reissu tuli tehtyä. Näin jälkikäteen ajateltuna 23mm Gatorskinit oli vähän riski valinta. Jotenkin sitä oletti, että kansainväliset Eurovelo -reitit olisivat ainakin Saksassa kaikki asfaltoituja. Karlsruhe-Kehl väli (D8) on ainakin suurelta osin päällystämätöntä elektro-eläkeläisten sorapätkää.

JouniS
21.07.2016, 22.18
Noniin oma reissu tuli tehtyä. Näin jälkikäteen ajateltuna 23mm Gatorskinit oli vähän riski valinta. Jotenkin sitä oletti, että kansainväliset Eurovelo -reitit olisivat ainakin Saksassa kaikki asfaltoituja. Karlsruhe-Kehl väli (D8) on ainakin suurelta osin päällystämätöntä elektro-eläkeläisten sorapätkää.

Mekin kotiuduttiin jo, su-iltana. Reissu oli kyllä onnistunut. Pyörät ja polkikjat pysyi ehjänä, sää pääosin suosi ja maisemat olivat upeita etenkin eteläisesssä Saksassa ja Sveitsissä.

Me tultiin toi pätkä isolta osin Ranskan puolta (Strasbourg->Karlsruhe), yli noin Seltzin kohdilla. Ranskassa oli kovin hiljaista kun kaikki oli kansallispäivän takia kiinni. Mutta joo, hiekkateihin kyllä joutuu keskisessä Euroopassakin varautumaan, joskus aika kovaakiin röykkyytystä oli. No, alla oli 38mm Panaracer Tour Guardit jotka eivät olleet moksiskaan.

Mitä muuten tykkäsit reissusta?

PuffySticker
27.07.2016, 15.40
Kypärä ja ajokäsineet tuli riisuttua matkan päättymisen symboliksi Gamvikin Slettnäsissä 16. päivänä lähdöstä (Länsi-Pasila). Matka onnistui jotensakin täydellisesti, sillä hurmoksellista ajonautintoa, mukavia tuttavuuksia ja eri näköisiä yllätyksiä osui joka päivälle. Rovaniemeltä eteenpäin tie oli todella nopeaa loivine nousuineen ja pitkine laskuineen. Kunnes Norjassa muuttui retken luonne kokonaan. 29°C lämpöennätys vaihtui kylmäävään pohjoistuuleen ja tien profiili oli aivan toista kategoriaa. Asennetta ne pari viimeistä retkipäivää kysyivät, mutta olipa hieno kokemus! Suosittelen kyllä Pohjois-Norjaa kaikille seikkailunhaluisille pyöräilijöille, antaa niin paljon enemmän kuin ottaa.

Matkan päätteeksi oli todella kiitollinen olo, kun sain kutsun majoittumaan Henningin, paikallisen 80-vuotiaan ahkeran insinöörin ja puuhamiehen kotiin. Tarjouksesta ei sopinut kieltäytyä, kun kerran tulin kysyneeksi kyytiä Gamvikista Mehamniin.

Markku Liitiä
27.07.2016, 16.42
Tässä samassa aiheessa oli aiemmin puhetta Kenttäradasta. Kävin Hossan-reissun yhteydessä ajamassa reilun 20 kilometrin pätkän Kenttärataa (tai oikeammin sen pohjalle sittemmin rakennettua metsäautotietä) Penttilänvaarasta pohjoiseen aina Kuusamon keskustaan menevälle asfalttitielle, mihin Kenttäratakin siinä suunnassa loppuu. Tarkoitus oli ajaa samanmittainen edestakainen rykäys myös toiseen suuntaan, mutta autolle tullessani alkoi aivan julmettu ukkoskuuro ja jätin homman kesken. Koska Hossan polut olivat niin tuikimainioita, en viitsinyt enää myöhemmin palata jatkamaan projektia.

Olihan se metkaa ajaa metsätietä, jonka kaikki mäet ovat hyvin mietoja ja kurvit samoin. Samalla saattoi pohtia, mitä miettivät neuvostoliittolaiset sotavangit rataa aikoinaan rakentaessaan. Penttilänvaaran puoleinen pää baanasta oli huonokuntoisempaa, siis maastopyörällä motivoivampaa ajettavaa. Pohjoispää oli leveää ja tylsänlaista. Aina kun pysähtyi, hyttysiä kiiruhti paikalle vähintään riittävästi.

Koko Kenttäradan ajaminen saattaisi käydä pitkästyttäväksi, maisemat ja maastotyyppi kun tuskin juuri muuttuvat.

Hossasta ajoin autolla Saariselälle ja jatkoin pyöräilyä siellä. UK-puiston poluilla ei edelleenkään saa virallisesti ajaa pyörällä. Kansallispuiston järjestyssäännön tarkistus on kuulemma ministeriössä vahvistettavana, saa nähdä vahvistuuko tämän vuosikymmenen puolella. Sen verran monta kertaa olen käynyt Saariselällä, että alkaa olla kiikun kaakun, onko yli 1000 km ajomatka suuntaansa vaivan väärti. Hossa oli erittäin miellyttävä kokemus - lukuun ottamatta sitä yhtä rantavedessä maannutta poronraatoa. Aika paha dunkkis.

McHaka
31.07.2016, 01.06
Suunnitelma "Itä- ja Kaakkois-Suomi sekä itäinen etelärannikko" on toteutettu. Fillarina Rosen alumiinihäkkyrä, perässä Bob Ibex liian täynnä (oikeastaan tahallaan) ja selässä vielä reppu arvokkaille sekä päivän mittaan tarvittaville tavaroille.

Päivä 1: Kuopio - Kaavi - Juuka oli melkoisen mäkiseltä tuntuva kokemus. Havainto: alamäkeen pääsee peräkärryn kanssa melko pysäyttämätöntä kyytiä, ylämäkeen ei.
Päivä 2: Juuka - Nunnalahdentie - Ukko-Koli - Rantatie (Koli) - Eno - Joensuu. kärkeen on pakko tunnustaa, että jyrkimmässä kohdassa piti muutama metri taluttaa. Roudasin pyörän peräkärryineen Ukko-Kolin huipun tuntumaan ja laskin sieltä alas - kulki lujaa.
Päivä 3: Lepopäivä ihmeellisessä Joensuu cityssä.
Päivä 4: Joensuu - Liperi - Enonkoski - Savonlinna - Punkaharju. Tuli vähän kilometrejä, koska Savonlinnassa joku hoilausfestivaali oli täyttänyt majapaikat äärimmilleen. Punkaharju yön hämärässä oli todella hauska ajaa, ja vastaan tuli venäläisiä pyörämatkailijoita, jotka etsivät telttapaikkaa. Pyysin yöpymään luonnonsuojelualueen ulkopuolella.
Päivä 5: Punkaharju - Parikkala - Simpele - Imatra, opetti, että 3h riippumatossa itikoiden syötävänä ei ole tarpeeksi, jos ajaa sen 267 km vuorokauden sisään. Kaunis aamu, tylsä tie.
Päivä 6: Imatra - Lappeenranta. Lyhyt siirtymä mahdollisti enemmän lepoa. Paahteista motarin vartta en jaksanut sinkuttaa, joten ajelin vähän mutkaisempaa reittiä.
Päivä 7: Lappeenranta - Vaalimaa - Museotie - Hamina. Museotie oli muuten huikean hieno ajaa, mutta raiskattu metsä pilasi maisemat.
Päivä 8: Hamina - Kotka - Porvoo taittui tietä 170 aika kivuttomasti, vaikka alussa vastusteli kamalasti.

Nyt sitten pitäisi keksiä, mitä teen seuraavaksi. Seuraavana viikonloppuna pitäisi olla Jyväskylässä, joten pitäisikö sitä lähteä sinnepäin polkemaan.

JackOja
03.08.2016, 00.16
Suunnitelma 600-700km Kainuun ja Koillismaan sorateitä toteutettu osittain. Jouduttiin lopettamaan kolmen päivän ja kolmen satkun jälkeen.

Aivan mahtavuutta, soranjauhanta rulettaa! Rapsaa tulee kunhan joudan. Loppumatkan voisin toteuttaa syssymmällä, jäi kaivelemaan.

PuffySticker
03.08.2016, 11.55
^ millaisilla keskinopeuksia on tullu graindattua? Onko sataset menny kiireisesti neljään tuntiin vai onko polkimilla viihdytty pitempiä aikoja?

JackOja
03.08.2016, 13.33
^näköjään tuollaista ~15km/h kun valokuvattu ja jaloiteltu on paljon. Enkä mä pauseta Polaria tuolloin. Pisin päivä oli 143,5km ja vajaa kymmenen tuntia lukee ranteessa.
Sellaista kahtakymppiä tuli ajettua aina kun nopeutta vilkaisi. Joku alamäki 65km/h mennyt.

Huippuhommaa, tätä lisää. Myiskö maastofillarit pois?

Tassu
14.08.2016, 21.55
Emäntä heitti tossa (mun mielestä) hullun suunnitelman eli syyskuun lopulla Ahvenanmaalle. Hullu sen takia, koska kelit. Ei mitään hajua. Päiväretkiä tarkoitus tehdä hotellimajoituksesta. Onko foorumilaisilla tietoa, minkälaista keliä saattas olla tiedossa syyskuun lopulla Ahvenanmaalla?

JackOja
14.08.2016, 23.58
Vähän outo kysymys. Ihan hyvät kelit. Ellei sit sada. Mutta sataahan voi milloin vaan kesälläkin.

Siihen kannattaa varautua, että "kaikki" on kiinni.

McHaka
16.08.2016, 01.57
Tällainen reissu oli lopulta tänä kesänä:
http://i.imgur.com/B6IcY6W.png

Schwalbe One ei pamahtanut kertaakaan, joten aika vahva suositus siihen suuntaan, kuten myös Ilmatieteenlaitoksen sääapplikaatiolle, jonka sadetutkasta pystyy kyttäämään pilvien liikkeitä 5 minuutin välein, joten pysyin kuivana koko reissun - mitä nyt muutama pisara pääsi niskaan pari kertaa.

Kukkis74
14.09.2016, 09.56
Perjantaina alkaa kolmen viikon matka Kroatiassa, Bosniassa ja Montenegrossa, hieman jo jännittää :)

sähköläski
14.09.2016, 10.23
Parrautta siitä tulee! Joka vuosi "päästävä" tuonne! Kolme viikkoa odottamassa kuukauden päästä.. Minne päin menossa? Mulle kohtuullisen tuttua seutua on Tirol ja VorArlberg.. Parhautta. :)


jaa täälä oli näköjään tällainenkin kysymys.. myöhässä tulee, mutta kuitenkin;

Kärnten/Hermagor oli suuntana. Hienoa aluetta (niinkuin moni muukin paikka Itävallassa), Italia ja Slovenia ihan vieressä.
Koirakin nuortui matkalla muutaman vuoden. Ihan eri tavalla virtaa lenkillä.

Mutta on se Itävalta vaan kaukana. Kyllä sai autossa istua.. Pari yötä matkalla molempiin suuntiin. Ja laivamatka on kanssa aikamoista ajantappamista.. Hienoa oli silti, kyllä kannatti.

https://lh3.googleusercontent.com/2zkHm4yC6hAfChe5Wsisd63hY-SKLBJCfpRfLmfkNvMUtFklNjh90Ny__Huy4LDsM6l8LCUC_lQm 8l8yaT5vatfaFo2jZAJcDAJIV3XzuO7Nz7xOo-CVedcqLx-Cb9P_pU7FKFqO7edA7dIkkJdoca1FesOaEzY3U04iZSdw1qMXi fpGzuqSfeKW9Grim3eisE5DsNfXvlQibPjv2Gdmt7KIHKWtMRk yToV2O4ibA77NbR_QITB2WS_uMoCtZIZQ5g95kfauM3W12JJWj XfdF8z1NLKFrdSvEv7wewWPwdq0Y9EYLsQuGI67Rc1FjITjOjj JUrDYzhy_PqCj1hCRJacmg4SNA_4qh1_7KFrQ-DAn4VW5C9JPTi-fU85AkQDqUqX6Cx-O4XEGmsrkCTAgSMH8zDrjRecLsNG9FBr2GIllc0sPrnbztbXRO vPJhjirhiMWcv5siomlBXoMR7anbGh3_flXwcos945rlAOKIqi eDyM4BvSZ8QFkibnGiStwnqeJbnw8dCxbKRcsPINKZNZZFbU3B F2X0rTnTorggP49REz73r6XiAPCcL53s1t1yXo-kmR19i9kHRX9ucjDP0X22B4bSi6OwEfV3eAqEenmLMBk=w800-no

https://lh3.googleusercontent.com/Jkqwp4cGco_puVhCpA7o8m5huJ4zuq_F0q5b3IzSIvko2pnVX-iVLSJjrQ-6dKs_BAvUaeRV1G9iZPScXi1c6203pqjBp3F9k0asKoR43o8tb 8bi8EjrG_MDDNoIu0fYkXiHHrv5Ve3zxu1gtB_PR5F208_5raa WaaMjjdAAiB10UG-l2L4J5Be1HNZc2lo3uFoPNdCiXnkWRUSypu-l4WXnCGtTXsz9bS31cKQMVpXyDHcCStxYi9uSIbrHL8BIIATfR 1kQZJbLOsiANaE2F_6Dz3CRWBEArNhi31rupUjU0UvixjCXvIC Q6ffc8racFG9cvh74rdK9x7j8MVhe8FZ8yP9bUTULMvWXrM711 m_2dGa4dhQZa0tnU4uKop3E-yvxqKzEgr_jyswhk9jq1US0oYWCsQuspMXIh-ND6SLBEKTDPeSxqgSUducxYdKZfogEMWNaxby0NwmdNSyCX4nV mZOAhXDW2WY-ofrsjaMBmMxSlS52dag4QUeN38DsSmyxNxFHTbAveuSpKZ6sWE yKTvypA6rCg-j-ROiZ543b522knxQnAOw0qL1k3rCtRLw-CQ0TvP3iDHPv9lKWYz92OEUwzjFwVFAn14NJDxK8gPzd=w800-no

https://lh3.googleusercontent.com/p3pQQYsH_aq5UVuYpSzXXP0416My8L4BqdTepwGvgGQym7pM1j XZkddsBlY2q5vy-wbR88d7CrlijWst7yZzEXneH1RVgjHTUaowEccd-WTZnJ6qLMKHdet8vca5gRmGmvKZKYZX5FA1BtVkHXlddlaEC6K ZYEcE3SWgWXUkmzKw1g_nP2rUDASGp2zVNqMbTt_JvU8rmnF3q ShN0JFwsMVHBEqbNJlgN5hQM5zTyq_x0nF1hGo8AzOek0K31bz 3N1RL6-QfagWdOz4DXK23LVQnH9vniEyvtvDzvYfq71jpI_zypF1RzoOA leWFNudQ4zXfgj1zLlAgcN3QpjLE2hkwD84BSrjNw92Kf0C8RE YYs7KM61B5WtZqiqr0-0QcRK4yczo5MEdiCoJVLokGlrAa5Fpi8dDEAItZ1hrgk4M5k3B 2_52mUTPfBRy2q4Dv4EAw37veGJP53cDYjQjv6qn6-dClKsgqZ5S_zgRX2YJtzOjUu7g8z_Ez9BnDYWwoCoe3Wx_l4Cj _Zk98_2e0ZGvLk0hWudkN4ZSdjlYkuLAtBMBh0IWl4nZiA_Jh7 7z41Xui5NaF7iAhlqQqdVHMfqSgJdGFfsjRg-WCRK28b-EcTVLN=w480-no

Opa74
11.06.2017, 09.50
Kiinnostaisi itseäkin ajaa vaikka viikonlopun mittaisina retkinä soravoittoista. Eipä vain ole mitään käsitystä, miten suunnitellaan reitti sorateitä pitkin. Miten gg-pätkät seulotaan kartalta?

En ole itse tutustunut, mutta pisti silmille...http://www.kurakartta.net/#15/61.8196/22.8367
Kurakartta.net on uusi ilmainen karttapalvelu, johon moni lienee jo tutustunutkin. Internetissä sijaitsevalta sivustolta selvität nopeasti, millainen päällyste milläkin tiellä on, ja laadit ajoreitin vaikka sorapäällysteisiä teitä pitkin, jos niin haluat. Kartalta selviävät myös lämpötila ja sadetilanne, levähdyspaikat ja tulistelupaikat sekä paljon muuta. Karttapalvelun laati alunperin omia ajotarpeitaan varten Enossa Karjalassa asuva Timo Väisänen. http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/4357/Uusi-karttapalvelu-t%C3%A4%C3%A4lt%C3%A4-l%C3%B6yd%C3%A4t-tiet-p%C3%A4%C3%A4llysteen-mukaan-ja-paljon-muuta.htm

PeeHoo
29.06.2017, 21.28
https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19437535_10212512066817242_1162480814216034941_n.j pg?oh=e597f51e8428c32949c926ac7a28b8a7&oe=5A0CB0FE
https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19642385_10212512067217252_1272334469375042_n.jpg? oh=6211518e0dc4c622acb0bfa52fdfdc3c&oe=5A0B194F

Sitä luvattua kaatosadetta ei tullut Monte Grappalla, mutta kotikylässä oli tullut vielä päivällä vettä oikein kunnolla. Nousua huipulle reilut 1600 metriä. Huippu oli pilvessä, sumukuvan taustalla on (kai) hieno muistomerkki. Alempana oli yleensä hyvä asfaltti.
Nousu oli kohtuullinen, parissa oaikassa 11-12 %, mutta muuten sopivampaa.
Huipulla oli myös kahvila, joka sekin oli kiinni. Ajon aikainen lämpötila oli alimmillaan 9.3°C, iltapäivällä kotikaupungin kierroksella 26°C.
Edellisenä yönä heräsin klo 03 melkoiseen jyrinään, salamoi ja satoi kaatamalla. Säätiedotus lupasi huonoa, mutta onnekseni se ei pitänyt paikkaansa. Kilometrjä tuli kaupunkikierroksen kanssa 78.

Kommuutteri
29.06.2017, 22.51
Grappalla onkin ollut suomalaistungosta. Kaupin Kanuunoiden retkikunta nousi tuolle jylhälle mäelle tiistaina, viiden päivän Sellaronda-turneen päätteeksi.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170629/f8e4831f95cb725f74b4e832393362a5.jpg

Me selvisimme pienellä kastumisella nousun aikana. Oli nautinnollinen ja mieleen jäävä nousu.


Sent from my iPhone using Tapatalk

PeeHoo
30.06.2017, 09.27
Grappalla onkin ollut suomalaistungosta. Kaupin Kanuunoiden retkikunta nousi tuolle jylhälle mäelle tiistaina, viiden päivän Sellaronda-turneen päätteeksi.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170629/f8e4831f95cb725f74b4e832393362a5.jpg

Me selvisimme pienellä kastumisella nousun aikana. Oli nautinnollinen ja mieleen jäävä nousu.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ai tuolta siis siellä näyttäisi! Kuva suunnilleen samasta paikasta kuin minun pilvikuvani.