PDA

Näytä tavallinen näkymä : HollowTech II-kampien ketjulinjan säätö (ketju hankaa Krampuksen renkaaseen)



karhujii
27.02.2016, 16.39
Ostin muutama viikko sitten (hienon!) sinkula-Krampuksen, johon nyt talven ja polvivaivojen vuoksi asensin 1x11-vaihteet. Kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen: ketju laahaa renkaan kylkeen kahdella pienimmällä vaihteella. Tilaa tarvitaan lisää vähintään 2,5 mm.

Mittasin nykyiseksi ketjulinjaksi noin 47 mm, vedon puolella keskiössä näkyy yksi 2,5 mm spacer (ei-vetopuolella ei näy yhtään). Pikaisen googlauksen perusteella Shimanon 1x11 voimansiirron ihanneketjulinja olisi 50,4 mm; tällä perusteella vähintään 2,5-3 mm siirto olisi paikallaan. Tällöinkin tilaa tosin jäisi vain reilu milli.

Rattaan siirto ulkopaikalle ratkaisisi ongelman, mutta Wolf Toothin ovaalin kanssa se ei onnistu.

Tähän asti pääsin maantie- ja fiksipuolen ymmärrykselläni. Apua tarvitsisin ainakin näiden asioiden selvittämiseen:

1) riittääkö tuo millin rako ketjun ja renkaan väliin käytännössä? Pienimmällä rattaalla tuskin räppään aivan hurjissa paikoissa, ja vaihtaja näyttää pitävän alapuolen ketjun aika hyvin kurissa.

2) Voinko lisätä keskiöön vedon puolelle tuon 2,5-3 mm spacereita ilman riskiä kampien irtoamisesta (tai muusta tragediasta)? Ei-vetopuolella ei näytä olevan nyt spacereita, jotka voisi siirtää toiselle puolelle (Krampuksen BB shell on 73 mm leveä, joten pari spaceria lienee jätetty pois asennettaessa).


3) Jos tämä ei ole järkevää, mikä on seuraava vaihtoehto? Simppelimpi eturatas ulkopaikalla olisi enemmän kuin riittävä ratkaisu (ketjulinja siirtyisi ehkä 8-10 mm), mutta pitäisin mielelläni tämän hienon kun se on kerran jo ostettu. Löytyykö Hollowtech II-kammille esimerkiksi kapeampi keskiö kohtuuhintaan (enemmän spacereita —> enemmän säätövaraa)? Mistä linjaan sopivat kammet 50 mm ketjulinjalla?


...Vai revinkö vaihteet irti ja heitän sillalta?


Kokoonpano on tämä:
Surly Krampus Ops 2015
Maxxis Chronicle Mulefutilla (77 mm leveä)
Hope Pro 2 EVO
Shimano ZEE-kammet, Wolf Tooth Elliptical Chainring (32t, 104 BCD)
Shimano Zee-keskiö (SM-BB52)
Shimano XT 1x11: XT RD-M8000 (medium cage), pakka XT 11-42t, KMC X11.93 ketju

karhujii
01.03.2016, 21.58
Päätellen vastausten määrästä kysymys oli hyvä (tai sitten riittävän epäselvästi esitetty). :)

Jatkan siis itse nettiselvittelyjen perusteella - paremmin tietävien neuvot ja korjaukset olisivat yhä kullan arvoisia ja otetaan kiitollisena vastaan. Tiedä vaikka tästä selvittelystä olisi apua muillekin samassa tilanteessa oleville.

Ketjulinjan siirtäminen kohti keskilinjaa taitaa olla maastopuolella yleisempää kuin ulospäin, koska en suoraan löytänyt oikein mitään itselleni sopivia vinkkejä.

Pienen pohdinnan jälkeen ymmärsin kuitenkin ensimmäisen virheeni: mun asentamani uusi eturatas (http://www.wolftoothcomponents.com/products/elliptical-104-bcd-chainrings)on speissattu pari milliä sisäänpäin, jotta ketju mahtuisi pyörimään kokonaan kampien sisäpuolella (32-hampainen ovaaliratas on liian pieni mahtuakseen muuten tavallisille 104-millisen pulttiympyrän maastokammille). Ostin siis uuden, 34-hampaisen rattaan jonka pitäisi asentua 2 milliä ulommas, 50 mm ketjulinjalle (http://absoluteblack.cc/oval-104bcd-chainring.html).

Oppirahoja - toivottavasti tämä jo auttaa. Jos ei, uuden rattaan saa asennettua kampien ulkopaikalle. Tässä vaiheessa varmaankin siirrän keskiön spacerin ei-vetopuolelle, jotta kammet siirtyvät 2,5 mm sisäänpäin. Tällöin ymmärtääkseni ketjulinjan pitäisi leventyä nykyisestä ehkä 6-8 millimetriä, siis karkeasti 56 milliin. Kaikki tämä on siis mietitty vasta paperilla, ja kuulisin tosi mielelläni jos suunnitelmani on jollain tavalla huono (esim. antaa toimimattoman ketjulinjan).

Ja kyllä minua vieläkin kiinnostaisi, voinko riskittä speissata kampia 2,5 mm ulospäin ottamatta toiselta puolelta saman verran spacereita pois. Siellä toisella puolella ei nimittäin ole, mistä ottaa.

Löytyykö tähän kysymykseen viisaalta raadilta vastauksia, tai mun suunnitelmaani tuomioita? Kiitos jo etukäteen.

Iglumies
01.03.2016, 22.02
Ei onnistu speisereiden lisäys, akseli loppuu kesken.

ealex
01.03.2016, 22.10
11 vaihdetta takana oli virhe, sillä ketju menee sisemmäksi, kuin 10-takapakalla. Jos lisäät vetopuolelle spacereita, niin vasemman kammen kiinnitys kärsii liikaa. Spacereita ei muuten kuulukaan olla kuin 1x2,5mm vetopuolella. Eli ainoa ratkaisu olisi asentaa ratas ulommalle paikalle…

karhujii
01.03.2016, 22.23
OK, kiitos tiedosta! Kuulostaa siis siltä että eturatas siirtyy ulkopaikalle.

Vielä kun selviäisi, onko tuo ulkopaikan 56 mm ketjulinja (kävin juuri mittaamassa) ongelmallinen vaihteiden kannalta. Aika härskiltähän se kuulostaa ns. ihanteeseen verrattuna.

2,5 mm siitä saisi pois siirtämällä keskiön spacerin ei-vetopuolelle. Kannattanee? Riittääkö?

karhujii
01.03.2016, 22.46
11 vaihdetta takana oli virhe, sillä ketju menee sisemmäksi, kuin 10-takapakalla.

Kiitos. Tiesin kyllä että sisin takaratas on sisempänä kuin kymppipakalla. Moni Krampus-kuski kuitenkin näyttää ajavan Shimanon 11-pakalla, joten luotin siihen että joku ratkaisu löytyy. Kyselen tästä etukäteen, koska niin moni on valitellut 11-pakan ketjulinjan olevan hankala (kuten myös sanoit) - haaveena olisi saada pyörä kuntoon ja metsään jo ensi viikonloppuna.

Tässä sitä oppii, kai.

ealex
01.03.2016, 23.57
Kyllähän 56mm ketjulinjalla ongelmia tulee, backpedal tuskin onnistu parilla isommilla takarattailla, ylimääräistä rohinaakin varmaan tulee ja vaihteiston hyötysuhde on heikko...

Tomy
03.03.2016, 08.48
Onko kapeampi takarengas vaihtoehto?

ealex
03.03.2016, 12.03
Ei olisi minulle. :)