karhujii
27.02.2016, 16.39
Ostin muutama viikko sitten (hienon!) sinkula-Krampuksen, johon nyt talven ja polvivaivojen vuoksi asensin 1x11-vaihteet. Kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen: ketju laahaa renkaan kylkeen kahdella pienimmällä vaihteella. Tilaa tarvitaan lisää vähintään 2,5 mm.
Mittasin nykyiseksi ketjulinjaksi noin 47 mm, vedon puolella keskiössä näkyy yksi 2,5 mm spacer (ei-vetopuolella ei näy yhtään). Pikaisen googlauksen perusteella Shimanon 1x11 voimansiirron ihanneketjulinja olisi 50,4 mm; tällä perusteella vähintään 2,5-3 mm siirto olisi paikallaan. Tällöinkin tilaa tosin jäisi vain reilu milli.
Rattaan siirto ulkopaikalle ratkaisisi ongelman, mutta Wolf Toothin ovaalin kanssa se ei onnistu.
Tähän asti pääsin maantie- ja fiksipuolen ymmärrykselläni. Apua tarvitsisin ainakin näiden asioiden selvittämiseen:
1) riittääkö tuo millin rako ketjun ja renkaan väliin käytännössä? Pienimmällä rattaalla tuskin räppään aivan hurjissa paikoissa, ja vaihtaja näyttää pitävän alapuolen ketjun aika hyvin kurissa.
2) Voinko lisätä keskiöön vedon puolelle tuon 2,5-3 mm spacereita ilman riskiä kampien irtoamisesta (tai muusta tragediasta)? Ei-vetopuolella ei näytä olevan nyt spacereita, jotka voisi siirtää toiselle puolelle (Krampuksen BB shell on 73 mm leveä, joten pari spaceria lienee jätetty pois asennettaessa).
3) Jos tämä ei ole järkevää, mikä on seuraava vaihtoehto? Simppelimpi eturatas ulkopaikalla olisi enemmän kuin riittävä ratkaisu (ketjulinja siirtyisi ehkä 8-10 mm), mutta pitäisin mielelläni tämän hienon kun se on kerran jo ostettu. Löytyykö Hollowtech II-kammille esimerkiksi kapeampi keskiö kohtuuhintaan (enemmän spacereita —> enemmän säätövaraa)? Mistä linjaan sopivat kammet 50 mm ketjulinjalla?
...Vai revinkö vaihteet irti ja heitän sillalta?
Kokoonpano on tämä:
Surly Krampus Ops 2015
Maxxis Chronicle Mulefutilla (77 mm leveä)
Hope Pro 2 EVO
Shimano ZEE-kammet, Wolf Tooth Elliptical Chainring (32t, 104 BCD)
Shimano Zee-keskiö (SM-BB52)
Shimano XT 1x11: XT RD-M8000 (medium cage), pakka XT 11-42t, KMC X11.93 ketju
Mittasin nykyiseksi ketjulinjaksi noin 47 mm, vedon puolella keskiössä näkyy yksi 2,5 mm spacer (ei-vetopuolella ei näy yhtään). Pikaisen googlauksen perusteella Shimanon 1x11 voimansiirron ihanneketjulinja olisi 50,4 mm; tällä perusteella vähintään 2,5-3 mm siirto olisi paikallaan. Tällöinkin tilaa tosin jäisi vain reilu milli.
Rattaan siirto ulkopaikalle ratkaisisi ongelman, mutta Wolf Toothin ovaalin kanssa se ei onnistu.
Tähän asti pääsin maantie- ja fiksipuolen ymmärrykselläni. Apua tarvitsisin ainakin näiden asioiden selvittämiseen:
1) riittääkö tuo millin rako ketjun ja renkaan väliin käytännössä? Pienimmällä rattaalla tuskin räppään aivan hurjissa paikoissa, ja vaihtaja näyttää pitävän alapuolen ketjun aika hyvin kurissa.
2) Voinko lisätä keskiöön vedon puolelle tuon 2,5-3 mm spacereita ilman riskiä kampien irtoamisesta (tai muusta tragediasta)? Ei-vetopuolella ei näytä olevan nyt spacereita, jotka voisi siirtää toiselle puolelle (Krampuksen BB shell on 73 mm leveä, joten pari spaceria lienee jätetty pois asennettaessa).
3) Jos tämä ei ole järkevää, mikä on seuraava vaihtoehto? Simppelimpi eturatas ulkopaikalla olisi enemmän kuin riittävä ratkaisu (ketjulinja siirtyisi ehkä 8-10 mm), mutta pitäisin mielelläni tämän hienon kun se on kerran jo ostettu. Löytyykö Hollowtech II-kammille esimerkiksi kapeampi keskiö kohtuuhintaan (enemmän spacereita —> enemmän säätövaraa)? Mistä linjaan sopivat kammet 50 mm ketjulinjalla?
...Vai revinkö vaihteet irti ja heitän sillalta?
Kokoonpano on tämä:
Surly Krampus Ops 2015
Maxxis Chronicle Mulefutilla (77 mm leveä)
Hope Pro 2 EVO
Shimano ZEE-kammet, Wolf Tooth Elliptical Chainring (32t, 104 BCD)
Shimano Zee-keskiö (SM-BB52)
Shimano XT 1x11: XT RD-M8000 (medium cage), pakka XT 11-42t, KMC X11.93 ketju