Näytä tavallinen näkymä : Yhteensopivuuden selvittäminen
Tyhmän kysymys: Miten päätellään eri osien yhteensopivuus (kasetit, vaihtajat (etu + taka)). Jos pyörän spekseissä lukee, että tuossa on alun perin Shimanon 9 lehtinen HG50 rataspakka, niin onko "avain" yhteensopivuuteen tuo "HG50" jollaisia sitten esim nettikauppojen sivuilta löytyy eri tyyppisinä (Tiagra, Deore etc...). Toinen kyssäri. Jos uudessa takapakassa on eri määrä rattaita, niin vaatinee sitten uuden takavaihtajan vaiko etu-? Eli millä logiikalla noita osia voi vaihdella vai jos vaihtaa yhden, niin täytyykö silloin vaihtaa "koko sarja" etuvaihtaja, takavaihtaja, rataspakka?
Jos uudessa pakassa on eri määrä rattaita niin vaihtoon menee ainakin valintavipu ja mahdollisesti takavaihtaja. Mahdollisesti myös ketju, eturattaat, etuvaihtaja....
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Yleensä riittää "HG" ja yhdeksän lehteä, isompi numero, parempi pakka. Jos esim. kymppiin päivittää niin varmuudella vivut menee vaihtoon mutta saa varautua ketjujen ja takavaihtajankin uusimiseen... Niin tyhmä kapistus kuin etuvaihtaja ei tiedä mitä takana tapahtuu joten se säilyy.
Yleisiä yhteensopivuuden määrääviä periaatteita ei vielä käsitelty, joten yritän tiivistää lyhyesti;
Vaihteiden lukumäärä
Vaihteiden lukumäärä tietysti vaikuttaa rattaiden määrään edessä ja takana. Kun ratasmäärä muuttuu, takapakan leveys voi muuttua ja silloin pitää huomioida takakiekon vapaaratasrungon leveys. Kannattaa selvittää mille ratasmäärille kiekon valmistaja lupaa yhteensopivuuden, mutta mielestäni Shimano-yhteensopivien 9/10-lehtisten pakkojen ja vapaarattaiden kanssa pakan leveys on sama tai niin lähellä, ettei sillä ole merkitystä.
Ratasmäärän kasvaessa rattaat siirtyy tyypillisesti lähemmäs toisiaan, joka huomioidaan kapeammalla ketjulla ja vaihtajavivun vaijerin välityssuhteen muutoksella.
Vaijerin välityssuhde
Vaijerin välityssuhteessa määräävä tekijä on ensisijaisesti vaihtajavipu. Vivun räikän hammasmäärä ja hampaiden välien ero määrittää pykälämäärän vivussa ja sen vaijeripituuden jolla vipu vetää vaihteiden välillä. Periaatteessa saman valmistajan samaan käyttöön (maantie/maasto) tarkoitetuissa takavaihtajissa nivelten liikkeen geometria on sama, eli vanha takavaihtaja siirtelee ketjua sivusuunnassa samalla tavalla vaikka sen kaveriksi olisi vaihdettu eri ratasmäärällä varustettu takapakka ja vaihdemäärälle sopiva vaihtajavipu.
Eri valmistajien ja eri mallisarjojen osien sekoittaminen
Kaikki ketjut on yhteensopivia kunhan vaihdemäärä/suositus täsmää. Shimano/SRAM takapakat on yhteensopivia keskenään, kunhan ratasmäärä täsmää muuhun voimansiirtoon. Taka- ja etuvaihtajat sekä vaihtajavivut kannattaa valikoida tarkemmin, koska tyypillisesti eri valmistajia sekoittamalla voi syntyä kaikenlaisia pieniä ongelmia. Saman valmistajan eri käyttöön tarkoitetuissa osissa voi myös olla eroja, muistaakseni SRAM:n kaikki 9/10-lehtiseen voimansiirtoon tarkoitetut osat on yhteensopivia keskenään (kunhan se vaihdemäärä täsmää) mutta Shimanolla on eroja maantie- ja maastokäyttöön tarkoitettujen vipujen vetosuhteissa yms.
Kiitokset selostuksesta. Eiköhän noilla periaatteilla hommaa saa eteenpäin.
Mulla olis kans kysymyksiä yhteensopivuuksista.
Kurkkasin läskini vapaaratasta ja siinä kuoressa on rattaiden tekemiä lovia(onko normaalia?). Itse vapaarattaan sekä navan hampaat näytti siistiltä, tosin silläkin puolella jälkiä vapaarattaan kuoressa, liekö välyksestä johtuen että navan hampaat olisi osuneet kuoreen?
Ja mietinkin että voiko pelkkää vapaaratasta "päivittää" vai onko napakohtaisia? Kolme hampainen on nyt.
Pyörä on Silverback single, 11-lehtinen pakka. Kehät mulefutit mutta napa ehkä Modus?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190729/0859a03a6ccf277ff6470cb0ef6d9cd8.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190729/9bdce9f313e4d195d1c3e4d9ee2dff65.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190729/dc2b31618f00252428bd7ec905a64ece.jpg
Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla
Iglumies
29.07.2019, 20.52
Normaalia on, öljyä vapaarattaan kynsiin ja pakka riittävän kireälle.
Normaalia on, öljyä vapaarattaan kynsiin ja pakka riittävän kireälle.Niin arvelin ja näin tein
Kiinnostaisi silti tuo vapaarattaiden yhteensopivuus jos jollain on tietoa.
ABG-vaparin jos saa kiinni, niin vähentyy kolot vaparista.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kuinka sitten, meneekö esimerkiksi 4-kynsinen 3-kynsisen tilalle? Novatecin vaparit ei montaa kymppiä maksa millä tuon voisi kokeilla jopa, samalla saisi teräksisen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.