Näytä tavallinen näkymä : Mitkä petaalit maantiepyörään aloittelijalle.
Hankin naisystävälle XXl alennusmyynnistä hiilikuiturunkoisen Whiten pyörän. Tekisi mieli laittaa siihen MTB polkimet jotta ajokengillä voisi vähän kävellä. Olisiko alan harrastajilla mielipidettä ja kokemuksia sellaisesta combosta.
Maantiepolkimien tuntuma on stabiilimpi ison möhköklossin takia, mutta ei mikään estä ajamasta SDP- tai muilla maastopolkimilla. Onhan ne aika paljon kivemmat jalkautuessa. Anna palaa vaan.
Odottakaa
27.02.2016, 11.00
Mä mitään tiedä, mutta mulla on Shimanon PD-M520 kiinni MTB:ssä, läskissä ja Cyclocrossarissa. Taitaa olla tuossa mallissa paras hinta-laatusuhde (http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-pedals-pd-m520-black-26057/wg_id-8867).
Toinen vaihtoehto saattaisi olla PD-M530 jos haluaa platformilla (http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-pedals-pd-m530-black-42637/wg_id-8867).
Kiitos tuesta. Meillä esim sorapiha joten itse polkaisen ulkorappuselta suoraan liikkeelle mutta jotenkin tuntuu että mampselli mieluummin kävelisi tuon 50m asfaltille, ainakin ensimmäisen kaatumisen jälkeen tuohon autotallin nurkalle.
BD:llä on myös A520 poljin maantiepuolen valikoimissa, nyt ei linkki onnistunut tabletin chromella, noi on kahdessa pyörässäni ja toinen on maantiepyörä. Kevyet ynnä muutenkin olleet toimivat.
Panenpa tähän linkin noihin kun pääsin pöytäkoneen ääreen;http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-pedals-spd-pd-a520-26659/wg_id-6866
Vertailin molempia ja päädyin näihin halvempiin, Toimivat ihan hyvin vaikka vain puolivillaiset ovatkin.
Kovat kuskit tarvitsevat aidot maantiepolkimet kenkineen ja klosseineen eikä niillä sitten kävellä!
Ei tosiaan mitään perusteluja ettei voisi asentaa, löytyy tosiaan paljonkin "käveltäviä" kenkiäkin.
Säännöt ovat aika yksiselitteiset maastokenkien ja -polkimien käytöstä maantiepyörässä:
Rule #34 Mountain bike shoes and pedals have their place.
On a mountain bike.
Itsehän rikon tätä sääntöä surutta ja käytän maastokenkiä ja maantie-SPD-polkimia maantiepyörässä. Shimano PD-A600 on minusta toimiva ratkaisu. Kun lenkillä kuitenkin joutuu alussa, lopussa ja välissä kävelemään, niin maastokengät ovat käytettävyydeltään ylivoimaiset.
Samuel72
27.02.2016, 13.35
PD-A600 on varsin hyvä perusharrastajalle. Pari vuotta käytin ennen siirtymistä SPD-SL versioon. Varsin tukeva ja jämäkkä poljin.
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://road.cc/content/review/16799-shimano-pda600-spd-pedal&ved=0ahUKEwjW_aSt3ZfLAhVGJJoKHUf9CooQFggbMAA&usg=AFQjCNFj5YoVZNeqAINbWoUOcMDBbjOnBA
Samoilla linjoilla aiempien kanssa -> maantiepoljin ja kenkä toki tukevampi, mutta kävellä niillä ei viitti. Yleensä niissä pohja on sellainen joka ei tykkää lainkaan esim soratiestä. MTB kenkä yleensä paljon paremmin suojattu myös pohjasta. Eli alkuun esim A600:lla. Samanlaiset ittelläkin oli aluks maantiepyöräs.
Positiivisesti yllättynyt monesta asiallisesta ja asiantuntevasta vastauksesta. Kovasti kiitoksia. Hyvillä mielin laitoin juuri Bike Discountista Shimanon SPD PD-A520 polkimet tilaukseen+pulloteline ja Sigman Sport BC 12.12 STS. Kengät pitää varmaankin hakea kivijalkaliikkeestä että voi sovitella kunnolla. Nyt vaan odotellaan kevättä malttamattomana.
Positiivisesti yllättynyt monesta asiallisesta ja asiantuntevasta vastauksesta. Kovasti kiitoksia. Hyvillä mielin laitoin juuri Bike Discountista Shimanon SPD PD-A520 polkimet tilaukseen+pulloteline ja Sigman Sport BC 12.12 STS. Kengät pitää varmaankin hakea kivijalkaliikkeestä että voi sovitella kunnolla. Nyt vaan odotellaan kevättä malttamattomana.
Jos oot Sastamalasta päin niin kannattaa käydä Tampereella tai Nokialla kurkkaamassa Suomen urheilupyörän vailikoima. Oon itse ostanut siltä nyt parit Shimanon kengät ja polkimet, hinnat on aina hyvin lähellä Saksan tasoa, myös palvelu etenkin Kissanmaalla on mukavan rentoa. Kannattaa kassalla aina tingata vähän, nettihinnoistakin on joskus saanut vielä vähän kysymällä pois.
Sitten vielä aiheesen, kyllä esim. Shimanon "mtb-polkimet" on hyviä, mulla on nykyisin cyclocrossissa yksi puoliset Shimanon A600 polkimet ja hyötymaasturissa M520 polkimet. Noista A600 on ehkä vähän tukevampi, kun siinä on pikkusen enemmän platformia, mutta toisaalta noi M520 on kyllä ehkä paras fillariaiheinen oston mitä oon tehnyt. On suorastaan ihan älytöntä, että tollaset 20€ polkimet kestää pahoinpitelyä vuosia ja niillä voi ajaa ilman huoltoja tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä.
Mulla myös mtb kengät ja polkimet maantiepyöräillessä. Maastoon alkujaan hankittu, enkä maantiepyörän ostamisen yhteydessä halunnut ostaa uusia kenkiä, niin hommasin vaan spd polkimet. Bielä ei ole tullut itselle hyvää syytä hommata maantiekamppeita, vaikka välillä aina kuolaan tarjouksia :)
Kun ostin ekan maatiepyörän, vaihdoin siinä olleet Ohnen pedaalit SPD:ksi kun sellaiset sattui olemaan ylimääräisenä. Ei tarvinnut opetella samaan aikaan ajamaan ja kävelemään. Myöhemmin sitten hankin maantiekengät ja asensin keo polkimet.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.