Näytä tavallinen näkymä : Nastamääristä
cokekola
24.02.2016, 14.07
Kertokaapa kokemattomalle, kannattaako tällaisiin loppukevään vaihteleviin olosuhteisiin hankkia mieluummin runsasnastainen vai vähän harvempaan nastoitettu rengas? Schwalben Winter-renkaita olen katsellut, ilmisesti muuten samaa rengasta näyttäisi löytyvän sekä 120 nastalla että 240 nastalla. Paljon nastoja tarkoittaa varmaankin parempiaa pitoa, mutta onko siitä jotain haittaa?
Ei ole haittaa eikä rengaskaan ole ihan samanlaatuinen. Marawintteristä 240 nastaa saa seuraa moneksi vuodeksi, joten hinnan erolle on katetta.
Eikös ero nastamäärässä näy yleensä niin, että vähänastaisessa on kaksi riviä suunnilleen 1/3 kuvion laidoilta keskellä ja runsasnastaisessa taas neljä riviä, kaksi ulkoreunoissa ja kaksi lähellä keskilinjaa? Eli toisin sanoen veto- ja kaarrepidon kannalta runsasnastaisen varaan voi luottaa aika paljon, vähänastainen on paremmin rullaava ja oikeasti liukkaalla lähinnä kaatumista hidastava varuste.
arctic biker
24.02.2016, 16.21
Tää on mulle helppo, niin paljon nastoja kuin vain saa. CamoN ja Teru kertoi olennaisen. Näissä kapeammissa ja järkihintaisissa on MaraWinter minusta hyvä. Mitä kumiseos vaikuttaa pitoon niin siitä en tinkaa mutta ääriliukkailla väitän nastojen ratkaisevan. Päinvastoin kuin monessa muussa hommassa niin renkaissa varaudun pahimpaan mahdolliseen. Varovaisesti suositan 35mm Marawinterien litkuttamista, koen idean hyväksi. Sen verta jäykkäkylkinen että viime vuoden toimi aivan hyvin Mavicin halpiseitubeleskelpoisella kapealla vanteella.
Vierintävastus ja nastarengas, ääh unoha koko homma. Ne rullaa sen minkä voi, kun kesä tulee niin peruskunto on ok. Tosiaan ajan talvella sekä MaraWintereillä että Contin nappuloilla crossareissa ynnä maasturilla nastoilla ja RocketRon/NobbyNicrenkailla. Onhan noissa eroja mutta kun kelit vaatii niin sen mukaan.
Eteen enemmän ja takana tulee toimeen vähemmälläkin, ISP on aivan mainio ja rullaakin.
MacKonte
25.02.2016, 06.42
Cyclossa on ollut edessä Marathon Winter 240 nastalla ja takana Winter 120 nastalla. Muutaman peräpään luiskahtelun jälkeen ensi talveksi taaksekin vaihtuu Marathon Winter 240 nastalla. Winterissä ei ole reunassa nastoja ja sen vuoksi se polanteisella tiellä ei tartu polanteen reunaan kiinni mitenkään.
Nämä toimii hyvin auratulla ja kovalla pohjalla tai auraamattomalla ja kulkemattomalla kovalla pohjalla, mutta erittäin huonosti muiden kulkemalla lumella - hakee ja kiemurtelee. Nastoista ei ole lumessa hyötyä ja kuvio ei pidä. Racing Ralph nastattomana pitää lumella paremmin! Varma valinta on kuitenkin ISP, mikä sekään ei toimi sohjossa varmasti...
Maastoon varmaan enemmän, pyöräteillä ei niin isosti väliä.
Nyt on ollut jäisiä aamuja. Itselläni on cyclossa 106-nastaiset 47-milliset. Jossain mutkassa kiihdyttäessä takanakki on sutinut ja vähän slipannutkin, mutta pystyssä on pysytty. Veikkaan, että isommalla nastamäärällä ei tarvitsisi varoa yhtään.
Talvirengasketjussa isojen nastamäärien sanotaan heikentävän rullaavuutta. Tässä ketjussa siinä ei taas kuulu olevan eroa. Valitse oma totuutesi :D
Lumessahan ei nastarengasta tarvi kun riittävän karkea ja avoin kuvio mutta milloinkas sellainen talvi olisi että vain lunta eikä loskaa ja jäätä?
arctic biker
25.02.2016, 18.56
Lumessahan ei nastarengasta tarvi kun riittävän karkea ja avoin kuvio mutta milloinkas sellainen talvi olisi että vain lunta eikä loskaa ja jäätä?Näin on, itse mietin että kuskin mielenrauhan takia riittävä nastamäärä on tärkeä. Silloin pystyy ajamaan rennosti renkaisiin luottaen ja jos sitten pyörä liiraa eli renkaat pitoaan hakee niin ei siinä tarvitse säikähtää ja unohtaa ettei tankoa tarvitse niin kovin tiukasti puristaa. Kadenssi kohtuu korkea eikä mitään putkelta reuhaamista. Itsellä tää titaanikorjattu solisluu muistuttaa jotten ainakaan vasemman olkapään varaan halua vieläkään kaatua.
arctic biker
25.02.2016, 19.02
Nastoista ei ole lumessa hyötyä ja kuvio ei pidä. Racing Ralph nastattomana pitää lumella paremmin! V Totta on , RocketRonitkin on oikeissa pakkaslumikeleissä maantiellä maasturikokoisina oikein hyvät.
Kumin laadulla on hyvin suuri merkitys pidolle, (märkää liukasta jäätä lukuunottamatta, siinä merkitsee vain metallinastat) lumisilla jopa jäiseksi poljetuilla pinnoilla w106 renkaan kumi toimii nastattomanakin. Talvesta toiseen panen yhteen käyttöpyörään taakse vanhan joka suuntaan kyljistä ja kulutuspinnasta halkeillen Nokian w106 renkaan, yllättäväsi se pitää lähes kuin aikoinaan nastoitettunakin. Nastat on nypitty vuosia sitten kun rupesivat aiheuttamaan sisuriin rikkoja, nastat tekivät kupruja ja hankasivat reijän. Renkaan runkokudos on virheetön edelleen, jatkaa taas ensisyksyn lumilla. Etukiekossa marawintteri 240 ja se alle aina siihen pyörään millä liikkeelle.
arctic biker
25.02.2016, 21.14
Kumin laadulla on hyvin suuri merkitys pidolle, (märkää liukasta jäätä lukuunottamatta, siinä merkitsee vain metallinastat) Siinäpä se, toisaalta talvikeleissä tää rengastuksella pahimpaan varautuminen ei minusta huono idea ole. Tään talven kelit ollut varsin pirulliset alla silkkaa jäätä ja päällä sitten enempi vähemmän pöperölunta ja/tai polannetta ja nollakelejä ynnä pienemmillä teillä tään traktoriaurauksen
takia yhtä kurjuutta. Sillai lyhytakselivälinen ja ja isot renkaat joustaa niin yhtä aallokkoa koko tienlaita.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.