Näytä tavallinen näkymä : Amer
TetedeCourse
22.02.2016, 17.53
Mavicin jo omistava Amer Sports on ostanut Enve Composites LLC yhtiön:
Amer Sports Oyj
PÖRSSITIEDOTE
22.2.2016 klo 17.45
Amer Sports vauhdittaa pyöräilyliiketoimintaansa ENVE-yrityskaupalla
Vauhdittaakseen pyöräilyliiketoimintaansa Amer Sports on ostanut ENVE Composites LLC -yhtiön, joka sijaitsee Utahissa, Yhdysvalloissa. ENVE on nopeasti kasvava maantie- ja maastopyörien hiilikuituvanteisiin, osiin ja varusteisiin erikoistunut brändi, jonka liikevaihto on noin 30 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Yrityskauppa vauhdittaa Amer Sportsin pyöräilyliiketoimintaa erityisesti Yhdysvalloissa ja sen myötä yhtiö saa lisää laajentumismahdollisuuksia kansainvälisesti. ENVE tuo hiilikuituosaamista sekä operatiivisia synergia- ja mittakaavaetuja, täydentäen Amer Sportsin pyöräilykategoriaa.
Kauppahinta on 50 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja se suoritetaan käteiskaupalla. Yrityskaupalla ei ole olennaista vaikutusta Amer Sportsin vuoden 2016 taloudelliseen tulokseen ja sillä on positiivinen vaikutus Amer Sportsin liikevoittomarginaaliin vuodesta 2017 alkaen. Yrityskaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Lisätietoa ENVE:stä http://www.enve.com/
Kuvamateriaalia http://dealer.enve.com/media/
Tupakkitehtaalla alkaa olla jo aika kattava valikoima urheilumerkkejä hallussaan, hyvä jos homma toimii ja pitävät merkit laadukkaina jatkossakin.
Mavic ja Enve ovat siis nyt kotimaiset vaihtoehdot pyörään. :)
Ei oo Amer tehnyt tupakkia enää noin 10 vuoteen....
Sakari Kyrö
22.02.2016, 21.30
Amer osti sen 50 miljoonan all-cash korvauksella.
http://www.amersports.com/investors/stock-exchange-releases/stock-exchange-release/2016/02/22/amer-sports-accelerates-in-cycling-through-the-acquisition-of-enve-
Mielenkiintoista nähdä miten Mavic ja Enve toimivat saman katon alla.
Josko saatais Suomeen Enve-edustus ja flagship- store. Ja sit mä heräsin ja housut oli märät.
Ohiampuja
22.02.2016, 21.35
Amer kyllä luottaa pyöräilyn premium-merkkeihin aika hienosti. Toivotaan että satsaus kannattaa.
^^Luulisi että Enve -edustus tulee ainakin Amerin Brand Storeen Helsingin Konepajankujalle. Mavicia ainakin on ollut siellä saatavilla...
Hienoa. Taitaa kyllä Amerin omistuksesta olla Suomessa aika pieni osa. Täydentää Mavicia, joka ollut vähän jäljessä hiilikuidun kanssa.
Ostoksen hinta aika korkea? Huomioiden että veikkaan kiinalaisten ja muiden halpismerkkien paineessa hiilikiekkojen hintojen laskevan. Jos vielä levyjarrut yleistyy ja lämpö+jarrupintaongelma poistuu kehistä niin niiden valmistus on entistä helpompaa.
Koska ostavat pyörämerkin vai meinaisivatko tehdä Envestä sellaisen?
Ostoksen hinta aika korkea?
Aika näyttää. 50 miljoonaa 30 miljoonan liikevaihdosta on kova hinta eli kasvuodotukset ovat melkoiset. Yritysostoissa yleensä lasketaan, että ostos maksetaan ostetun yrityksen tekemillä voitoilla ei niin kovin monessa vuodessa.
kuovipolku
22.02.2016, 23.51
Enven liikevaihto on noin 30 miljoonaa - muita taloustietoja ei ole käsillä - ja siihen nähden kauppahinta ei ole ainakaan pöyristyttävän korkea. Kiekot taitavat muodostaa melko pienen osan firman tuotannosta,
Paperilla synergiaedut ovat huomattavat, mutta kuten tunnettua ei ole aina kovin yksinkertaista siirtää tietoa kahden eri maan ja yrityskulttuurin välillä. Kahden tunnetun tuotemerkin osittainenkin sekoittuninen ei sekään välttämättä ole hyvä asia. Itse näkisin mahdolliset edut siinä että Enve onnistuu kasvamaan Amerin finanssimukseleiden ja Mavicin tuotanto-osaamisen avulla. Mutta tämä on vain arvailua eikä sijoitusneuvontaa...
Enven liikevaihto on noin 30 miljoonaa - muita taloustietoja ei ole käsillä - ja siihen nähden kauppahinta ei ole ainakaan pöyristyttävän korkea. Kiekot taitavat muodostaa melko pienen osan firman tuotannosta,
Paperilla synergiaedut ovat huomattavat, mutta kuten tunnettua ei ole aina kovin yksinkertaista siirtää tietoa kahden eri maan ja yrityskulttuurin välillä. Kahden tunnetun tuotemerkin osittainenkin sekoittuninen ei sekään välttämättä ole hyvä asia. Itse näkisin mahdolliset edut siinä että Enve onnistuu kasvamaan Amerin finanssimukseleiden ja Mavicin tuotanto-osaamisen avulla. Mutta tämä on vain arvailua eikä sijoitusneuvontaa...
Sijoitusneuvonta = Arvailua :)
Olisiko Envellä joitakin hiilikuidun käsittelyprosesseja/prosesseja jotka olisivat mahd. myös käyttää Mavicin tehtailla tai muita synergiaetuja?
Olisiko Envellä joitakin hiilikuidun käsittelyprosesseja/prosesseja jotka olisivat mahd. myös käyttää Mavicin tehtailla tai muita synergiaetuja?
Paljonko on hiilikuituosien tulli Taiwanista EU:hun ja onko samat tullit voimassa jos kuitukehä kiertää jenkkien kautta jossa se kasataan kiekoksi ?
Ei oo Amer tehnyt tupakkia enää noin 10 vuoteen....
Kannattaa muistaa, että...
http://youtu.be/wLsuK__dpPc
Paljonko on hiilikuituosien tulli Taiwanista EU:hun ja onko samat tullit voimassa jos kuitukehä kiertää jenkkien kautta jossa se kasataan kiekoksi ?
Kiinasta ja varmaan kaikista muistakin kehittyvistä talouksista polkupyörän osien tulli 4%.
kuovipolku
23.02.2016, 15.34
http://www.bikerumor.com/2012/05/17/enve-composites-factory-tour-inside-look-at-company-carbon-fiber-manufacturing/
PS Mulla mitään tietämystä ole, mutta stereotyyppisesti kuvittelen että jonkin osaamisen vieminen amerikkalaisesta pikkufirmasta Ranskaan ja suurempaan ja kypsempään yritykseen ja sen onnistunut käyttöönotto siellä voi muodostua vaikeaksi ja jopa yllättävän hankalaksi. Päinvastaiseen suuntaan näkisin onnistumisen edellytyksiä.
Muuten arvelen että yhtiöt ja niiden tuotteet aiotaan pitää erillään. Enven myyntimiehet rupeavat nyt myymään myös Maviceja ja toisin päin, toisen merkin vahvemmalta alueelta haetaan lisämyyntiä toiselle ilman että ne syövät toistensa markkinaosuutta.
Muuten arvelen että yhtiöt ja niiden tuotteet aiotaan pitää erillään. Enven myyntimiehet rupeavat nyt myymään myös Maviceja ja toisin päin, toisen merkin vahvemmalta alueelta haetaan lisämyyntiä toiselle ilman että ne syövät toistensa markkinaosuutta.
Sama perstuntuma täällä päässä. Molemmat on vahvoja brändejä, ne nimenomaan kannattaa pitää erillään kynsin ja hampain. Jos konsernin sisällä Mavicilta siirtyy jotain ison mittakaavan tuotantotaloudellista osaamista ja jos Enveltä siirtyy jotain pienen mittakaavan hiilikuiturakenneosaamista, se on pelkkää plussaa eikä mitenkään keskeinen tavoite.
Jami2003
23.02.2016, 20.14
Olen käsittänyt että Amer kehittää yleensäkin ottaen brändejä eteenpäin aika itsenäisesti.
^Näin minäkin olen ymmärtänyt, Amer lähinnä omistaa, ei osta niitä yhdistääkseen. Olisihan esim Suunnolla ja Mavic:lla jonkin verran voinut olla jo enempikin yhteistyötä esim Garminin kampeamiseksi ahtaammalle fillaripuolella. Samoin vaikka Wilson ja Suunto yhdistämään elektroniikkaa tennispuolella mutta näköjään ovatkin tehneet yhteistyötä Sonyn kanssa. Eli todennäköisesti yhteistyö tulee rajoittumaan lähinnä myynti- ja markkinointi sekä ehkä logistiikkapuolelle. IMO
Amer ehkä kiinalaisille.... https://www.hs.fi/talous/art-2000005823211.html
Muistan vain Amer Tupakan
pturunen
11.09.2018, 16.14
Toivon todella, että tässä pidetään lippu korkealla eikä lähdetä myymään. Eettisempää toimintaa ja jollain tapaa haluaisin nähdä monen hienon tuotebrandin pysyvän edes suomalaisomistuksessa. Toisaalta kaikki tehdään kuitenkin Kiinassa, niin sama kait tuo. Periaatteesta napisen.
Ovat luopumassa Mavicista ja Envestä: https://www.bike-eu.com/home/nieuws/2018/09/amer-sports-wants-to-sell-mavic-and-enve-10134483?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.21384635.1696729881.1536753242-241975363.1536753242
Surkeaa.
Jaahas, menee Mavic ja Enve boikottiin jos lakkaavat olemasta "kotimaisia" :mad: Ja toki Amer Sports kokonaan myös.
Alla on listattu Amer Sportsin 10 suurinta omistajaa, ja top-50 lista näyttää hyvin samanlaiselta, ts. omistajat ovat suuria institutionaalisia sijoittajia (mikä ei liene yllätys). Tältä pohjalta on vaikea nähdä että ostotarjous, jos sellainen lopulta tulee, ei menisi läpi. Mutta vielä ei olla niin pitkällä.
Shareholders
Shares
% of shares
Change from previous month
Change from previous month %
Change from previous year
Change from previous year %
1
KEVA
5,447,261
4.68
-50,000
-0.91
-30,000
-0.55
2
Maa- ja vesitekniikan tuki r.y.
5,000,000
4.29
0
0.00
0
0.00
3
Mandatum Life Insurance Company Ltd.
3,023,515
2.59
0
0.00
-1,309,723
-30.23
4
Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company
2,851,000
2.45
0
0.00
-293,000
-9.32
5
Brotherus Ilkka Johannes
2,695,777
2.31
0
0.00
+1,119
+0.04
6
Varma Mutual Pension Insurance Company
2,588,951
2.22
0
0.00
0
0.00
7
Elo Mutual Pension Insurance Company
1,400,000
1.20
0
0.00
-1,300,000
-48.15
8
Nordea Pro Finland Fund
1,306,744
1.12
0
0.00
+697,495
+114.48
9
Amer Sports Oyj
1,293,285
1.11
+235
+0.02
-2,001,239
-60.74
10
Nordea Nordic Fund
998,788
0.86
0
0.00
+348,868
+53.68
Kiinalainen Anta Sports Products Limited ja sen rahoittajat yrittää ostaa kilpailijan pois ennenkuin siitä tulee liian vahva, Amer kasvanut liikaa Kiinan markkinoilla.
https://www.arvopaperi.fi/porssitiedotteet/amer-sports-vahvistaa-saaneensa-kiinnostuksenosoituksen-konsortiolta-johon-kuuluu-anta-sports-products-6740209
Ohiampuja
12.09.2018, 17.46
Jaahas, menee Mavic ja Enve boikottiin jos lakkaavat olemasta "kotimaisia".
Vähän sama juttu Mavicin osalta. Monesti nuo perustason tavarat esim kiekot on hinnaltaan ja tekniikaltaan aika lähellä tosiaan. Ja juuri se "kotimaisuus" on monesti kääntänyt ostopäätöksen Mavicin puolelle. Nyt sekin Mavicin pieni etulyönti asema sulaa pois....
Barracuda
12.09.2018, 19.15
Jaahas, menee Mavic ja Enve boikottiin jos lakkaavat olemasta "kotimaisia" :mad: Ja toki Amer Sports kokonaan myös.
Amer oli ilmeisesti joka tapauksessa pistämässä Mavicin myyntiin joten sitten jää vain Enve...
Siis.. jos amer omistaa mavicin niin eise tee siitä kotimaista? Vai tehdäänkö ne suomessa tai suomalaisten toimesta? Onko salomon kotimainen, tai atomic, armada, wilson ym vaikka kaikki toiminta ulkomailla? onko niissä suomalaiset avainlippumerkit? Vähän ymmälläni, selittäkää mulle, ja pitääkö nyt noita kaikkia alkaa boikotoimaan? Huomasin kyllä
lainausmerkit, mutta silti.. ite en miellä noita brändejä millään tapaa suomalaisina :D
Amer oli ilmeisesti joka tapauksessa pistämässä Mavicin myyntiin joten sitten jää vain Enve...
Myös Enve on myynnissä.
Ohiampuja
12.09.2018, 19.43
Siis.. jos amer omistaa mavicin niin eise tee siitä kotimaista? Vai tehdäänkö ne suomessa tai suomalaisten toimesta?
Jos luit listan Amerin suurimmista omistajista, niin näit minne mahdollinen osinkotuotto tilitetään. :)
Eli on sillä jonkinlainen kytkös Suomeen.
Kiinalainen Antan yhtiö on ilmaissut kiinnostuksensa Amerin ostoon, siellä kai noi amerin tuotteetkin valmistetaan eli kotimaisuusaste saattaa nousta radikaalisti. No joo, Amer toki on vaan holding yhtiö eikä valmista itse mitään.
Ei Amer Sport ole suoraan missään maininnut, että Mavic (tai Enve) olisi myynnissä. Toki jos riittävän hyvä tarjous Mavicista tulee niin varmasti on kaupan. Nuo linkatut jutut on CMD:n perusteella vähän vetäneet mutkia suoraksi.
Pitää lisäksi toivoa, ettei Amer siirry kiinalaisille. Se olisi suuri sääli.
^Amerin tj. on kertonut, että Mavicin liiketoiminta on strategisen tarkastelun kohteena. Investointipankki on palkattu tutkimaan asiaa. Menee semantiikan puolelle, että onko Mavic varsinaisesti "myynnissä" vai ei, mutta käytännössä tuo tarkoittaa, että Mavic myydään mikäli ostaja löytyy ja järkevä kauppa saadaan sovittua. Amer on myös erikseen kertonut että sama koskee Enveä.
Tästä tulee luultavasti pitkä prosessi eikä ostajaa välttämättä löydy kummallekaan brändille. Mavicilla on kallista ylikapasiteettia alumiinikiekkojen valmistuksessa ja pyörävalmistajilta ei tule tarpeeksi tilauksia. Tiedä sitten miksi tilauskirja ei ole niin täynnä kun on arvioitu, onko niin että fillarimyynti sakkaa, tilaukset menee kilpailijoille vai onko kysyntä siirtymässä enemmän hiilikuitukiekkoihin (mitä on kyllä mahdoton uskoa).
Mikä on pyörämarkkinan tilanne globaalisti? Pyöräilyhän on yksi länsimaiden megatrendeistä tällä hetkellä ja luulisi että se näkyy myös (osa)valmistajilla, mutta onko sitten niin, että samalla kilpailu on kiristynyt ja katteet pienentyneet? Ja onko high-end -segmentissä sitten uusia toimijoita, jotka syövät Mavicin asemaa?
Enve on kyllä aika niche-firma. Hassua, että Amer sen joskus itselleen hankki, kun eivät kuitenkaan hae synergioita omistamiensa firmojen välillä.
Takamisakari
19.09.2018, 09.32
Mää jotenkin kuvittelin tai olin kuulevinani että Enven hankinnalla haettaisiin nimenomaan kuituosaamista Mavicin puolelle. Jos tilanne on se että löytyy ylikapasiteettia niin varmaan pitäisi miettiä miten tilauskirjaan saa lisää rivejä sen sijaan että pistää koko homman lihoiksi, mutta mitäpäs minä näistä tiedän.
H. Moilanen
19.09.2018, 10.22
Suuri volyymi liikkuu OE-tuotteissa. Jos tässä segmentissä ei pärjää hinnalla, on pihalla ison volyymin myynnistä.
Amer on myös erikseen kertonut että sama koskee Enveä.Missä? Näytätkö minulle vaikka Amerin pörssitiedoitteen asian tiimoilta? Jos näin on niin minulta on ainakin mennyt ihan ohi.
Missä? Näytätkö minulle vaikka Amerin pörssitiedoitteen asian tiimoilta? Jos näin on niin minulta on ainakin mennyt ihan ohi.https://bikebodysoul.com/its-not-them-its-us-amers-ceo-confirms-hes-thinking-of-dumping-its-cycling-brands/
"On Wednesday, Amer announced that it was putting Mavic under review, but didn’t say whether Enve, which Amer bought in 2016, was included."
No joo, en tuota juttua niin luotettavana pitäisi. Oli miten oli niin nähtäväksi jää mitä Mavicille (ja Envelle) käy.
Ameriin kuuluu myös Wilson, joka on niin amerikkalainen brändi kuin suurin piirtein olla voi, amerikkalainen jalkapallo, baseball etc. Vaikea nähdä Wilsonia kiinalaisessa omistuksessa.
Kyllä lähtee:
https://www.hs.fi/talous/art-2000005924781.html
HS: ”Kiinalaiset aikovat ostaa Amer Sportsin 4,6 miljardilla eurolla”
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.