PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uudet jarru/vaihdekahvat cyclocrossiin



Ahven
22.02.2016, 15.53
Nykyiset 105 kahvat olisi tarkoitus päivittää uusiin. Kyseessä on vanhanmalliset 105 kahvat eli vaihdevaijeri tulee sivulta (ulkoa) ja jarruvaijeri tankoteipin alta (sisältä). Vaihteet on mallia 2 x 10 (kahvassa kuitenkin 3 asentoa) ja jarruina on mekaaniset levyjarrut. Voinko korvata nykykahvat sellaisilla missä molemmat vaijerit tulisi tankoteipin alta? Onko jotain muuta huomioitavaa? Sopiiko mikä tahansa Shimano (tai muu) kahva? Vaikuttaako jarrusysteemi (levy/vanne) mitään?

Ja jos jollakin on linkittää hyvä youtube video kahvojen vaihtamiseen liittyen niin olisin kiitollinen. Samoin mahdollisesta kahvan räjäytyskuvasta.

jeijei
22.02.2016, 16.22
Mitä äkkipäätä katsoin (itsellänikin oli mielessä sama juttu), niin voi sinne laittaa 2x10 kahvat. Noissa 105-kahvoissa on aina ollut 3 naksausta, koska triplat mahdollista saada eteen.
Itselläni kyseessä oli ultegrat, jolloin vain 2x10 oli mahdollista. 2x11 taitaa vetosuhde muuttua ja tuo ei enää olekaan niin yksinkertainen asia...

Shimanolla on ainakin olemassa taulukko mitkä sopivat ristiin ja mitkä eivät. http://productinfo.shimano.com/#/com/2.9?cid=C-453&acid=C-458

Räjäytyskuvan saa kanssa shimanon omilta sivuilta ko sarjan takaa (samoin asennusohjeet)

TERU
22.02.2016, 17.00
Tuossois hyvät kahvat, vaijerit tietenkin teipin alle jatkossa. Jos on hyvä pyörä kannattaa parantaa ylös päin.

http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-dual-control-shifters-set-sti-ultegra-st-6700-32969/wg_id-439

Ahven
23.02.2016, 10.17
Mitä äkkipäätä katsoin (itsellänikin oli mielessä sama juttu), niin voi sinne laittaa 2x10 kahvat. Noissa 105-kahvoissa on aina ollut 3 naksausta, koska triplat mahdollista saada eteen.
Itselläni kyseessä oli ultegrat, jolloin vain 2x10 oli mahdollista. 2x11 taitaa vetosuhde muuttua ja tuo ei enää olekaan niin yksinkertainen asia...

Shimanolla on ainakin olemassa taulukko mitkä sopivat ristiin ja mitkä eivät. http://productinfo.shimano.com/#/com/2.9?cid=C-453&acid=C-458

Räjäytyskuvan saa kanssa shimanon omilta sivuilta ko sarjan takaa (samoin asennusohjeet)


Kiitti tuosta linkistä. Mikäli tulkitsen oikein niin lähes kaikki 2 x 10 sopivat ristiin keskenään.

paju
11.06.2016, 02.22
Moro! Aikaisemmin mulla on ollut Sram Apex -kahvat, joista vasen hajosi. Tilasin Shimanon 105 5700 -kahvat ja -osat tilalle. Oikeanpuoleisen kahvaa isommalle vääntäessä kuuluu naksahdukset selkeästi, mutta kuuluuko oikeanpuoleisen kahvan pienemmästä melasta vääntäessä kuulua naksahdus pienemmälle vaihtaessa myös?

Kokeilen siis kahvaa irrallaan. Vai onko tämä valmiiksi rikki? Pakkauksessa oli oikeanpuoleinen kahva eri värisessä pussissa kuin muut osat. Olenkohan saanut jotkut esittelykamat? Ja nämä oli tilattu Merlin Cyclesiltä Englannista.

Prkl, että alkaa näitten nettikauppojen kanssa hermo menemään. Viimeksi Bike Componentsilta tilasin Schwalbe Ice Spikerit maasturiin, niin toisesta puuttui varmaan 10 nastaa. Lähettivät kuitenkin pussillisen nastoja, kun valitin. Vittuillessaan lähettää syrjäiseen Suomeen viallista tavaraa ja kokeilee viittiikö asiakaa valittaa, stna!

SSGT-92
11.06.2016, 11.02
paju,siin pitää vaijeris olla vetoa,et vaihtajas tapahtuu liikettä ku siit pienemmäst vivust kääntää.Toiseen suuntaanhan(jarrukahvaa kääntämällä) toimitaan vastoin siirtäjän jousivoimaa.
Ku ny oot kahvat vekslannu shimanoiks,hommasithan myös uuden takavaihteensiirtäjän.Tuo Sram ei toimi simpan kahvojen kan,etunen kyl menee ok.

paju
11.06.2016, 19.22
paju,siin pitää vaijeris olla vetoa,et vaihtajas tapahtuu liikettä ku siit pienemmäst vivust kääntää.Toiseen suuntaanhan(jarrukahvaa kääntämällä) toimitaan vastoin siirtäjän jousivoimaa.
Ku ny oot kahvat vekslannu shimanoiks,hommasithan myös uuden takavaihteensiirtäjän.Tuo Sram ei toimi simpan kahvojen kan,etunen kyl menee ok.

Joo, ostin myös vaihtajat. Alkoi vaan epäilyttämään, kun tuon vasemman kahvan pikkumelasta vääntämällä kuuluu ihan selkeät naksahdukset.
Edit: siis vaihteensiirtäjät

arctic biker
11.06.2016, 19.48
Tuossois hyvät kahvat, vaijerit tietenkin teipin alle jatkossa. Jos on hyvä pyörä kannattaa parantaa ylös päin.

http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-dual-control-shifters-set-sti-ultegra-st-6700-32969/wg_id-439

Tää mun rahtimuuli eli Crosschecki saanee kesän mittaan uusimman version Tiagrakahvat, nuo hyvin toimivat Microstiffersin pyykkinarut panen oottamaan kolmatta runkoaan. Jaa noniin tai neljättä, sama se sille.

SSGT-92
11.06.2016, 22.09
Tossa hajotuskuva :http://EV-ST-5700-2998A
Laita vaijeri paikalleen ja kokeile toimiiko se,jos ok,asenna pyörään.Jos ei toimi/epäilyttää,ni palauta/vaihto uuteen.

TERU
11.06.2016, 22.17
Siistin näköiset länget pollelle. Ei aina tarvitse seurata johtotähteä, kun on suunnasta selvillä ja sitä en epäile.

Siis nämä arvatenkin: http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/components11/road/Tiagra4700.html

Lähipyöräliikkeen arvostamani mekaanikko sanoi että Altus on tänään laadultaan muutaman vuoden takaisen Deoren tasoinen. Onko mahdollisesti maantiepuolella kehitys kokenut saman laadun nousun?

arctic biker
13.06.2016, 08.18
Just nuo 2x10. Ihan nettitietojen varassa olen ymmärtänyt että modernimpaa rakennetta kuin 10spd 105kahvat. Ultegraa mielisin mutta on siivottoman kallis.

TERU
13.06.2016, 16.51
CRC:llä hinnanerotus nyt 58,-, vapaa toimitus. Kun hommalla ei ole kiire, tutut nettikaupat kannattaa haravoida, tiedä vaikka noista joku haluaisi päästä kympistä eroon, kun sähköä ja yhtätoista pukkaa. Ihan yhtä hyvin toimii 3x10. Uutta Tiagraakaan en epäile, ruudulla erittäin saman näköisiä ovat. Sitten vaan kun kolmanteen runkoon noita asentelee saattaa eroakin jo huomata...

Kuutio
24.04.2018, 19.40
Joudunpa nyt itsekin tätä pohtimaan, kun cyclocrossin takavaihtajaa käskevä Sram Apex -kahva antautui sisuskaluiltaan. Kyselin parista paikallisesta ja tuomio oli, että ei sisuskaluja uusita, koska siinä on niin paljon näperreltävää, että uusi kahva tilalle, hinta 130 €. Kun kyseessä on kuitenkin 5 vuotta käytössä ollut 2x10 Apexin voimansiirto levyjarrullisessa cyclocrossissa, niin aloin miettiä, että varmaan sitten menisi toinenkin kahva uusiksi, jos ulkonäkö on erilainen; toinen reilu sata euroa kasaan. Katselin vähän hintoja ja kyllähän nuo Sramit maksaa, mutta olen hyvin tykästynyt tuohon Sramiin - Shimanon Ultegraa löytyy maantiepyörästä, mutta en pidä siitä yhtä paljon kuin pidän Sramista. Eli Sramilla mennään jatkossakin sitten.

Toisaalta mietin tarvitsenko enää etuvaihtajaa - se on omassa ajossa kuitenkin tähän asti ollut liki tarpeeton. Mietin samalla, että päivittäisinkö Apexin Rivaliin - 2x10 kahvoissa Rival on hinnaltaa alle 20 euroa kalliimpi ja Sramin Rival 1x11 kahvaakin saisi jopa edullisemmin kuin 2x10 Rivalia. Yleensäkin 2x10 Apex tai Rival saatavuus näyttää pikaisen haeskelun jälkeen olevan jopa heikompaa kuin 1/2x11.

Mitä minun kannattaisi huomioida, jos päivitän tuon Apex 2x10 Rivalin 1x11? Uudet kahvat, uusi takavaihtaja, ketju, pakka, takavaihtaja ja kammet (BB-keskiöllä), vaijerit samalla uusiksi. Vai voiko tulla vastaan yhteensopivuusongelma vanhaan runkoon?

Toisaalta tuli uuden cyclocrossin hankinta mieleen, mutta ei tuostakaan oikein kauppoja ajokelvottomana voi tehdä - tällä hetkellä ketju hankaa etuvaihtajan häkkiin, joten ajaminen on aivan persiistä, vaihdekin jäi toiseksi isoimmalle. :(

Esa S
24.04.2018, 20.40
Vanhaan kiekkoon ei välttämättä sovi 11-pakkaa. Siellä pitäisi olla paksu prikka 10 pakan kanssa, joka jätetään pois 11 pakan kanssa.

Moska
24.04.2018, 21.49
Niin, shimanon maantie11pakka on leveämpi. Maastopakka menee samaan kuin 10.

Esa S
25.04.2018, 09.11
Totta, en muistanut tätä. Itsekin harkinnut jopa maantiepyörään 11-34 11-maastopakkaa, jos tulee vaihdettua 11-systeemiin. Tuo on tietääkseni maantiemäisin eli tihein maastopakka mitä löytyy.

plr
25.04.2018, 11.39
Olen välillä käyttänyt Shimanon 10-systeemin maantiepyörässä 11-34-maastopakkaa. Tällöin ainoat tarvittavat muutokset ovat vaihtaa pyörään 10-maastotakapakka ja 9-vauhtinen maastotakavaihtaja. Kahvan ja takavaihtajan vetosuhteet ovat tällöin täysin yhteensopivat ja homma toimii kuin unelma. Kustannuksia tässä toimenpiteessä oli 20-30 euroa takapakasta (Shimano 10-speed Cassette CS-HG500 11-34) ja noin 30 euroa Deoren maastotakavaihtajasta (Shimano Deore Rear Derailleur RD-M592 SGS). Sopii hyvin silloin, kun kaipaa vähän lyhyempiä välityksiä esimerkiksi teiden jyrkkyyden vuoksi.

Kuutio
05.05.2018, 17.38
Löysin suomalaisen pyöräliikkeen jolle ei ollut ongelma toimittaa kahvan sisuskaluja. Aika mielenkiintoista, että oman kotikaupungin liikkeet eivät tähän pystyneet. Maanantaina on tarkoitus aloittaa kahvan tekohengitys.

Kuutio
07.05.2018, 18.40
No päin persettähän se meni. Ei tullut sitä mitä luulin tilaavani. On näköjään helpompaa aina ostaa tilalle uutta, eikä ikinä yrittää edes korjata mitään.