Näytä tavallinen näkymä : Suosituksenne maastoretkipyöräksi?
Mendicus
21.02.2016, 16.29
Kaipaan jokapaikanhöyläksi soveltuvaa maastoretkipyörää, mutta en tunnu löytävän täydellistä vaihtoehtoa. Osaisittekohan auttaa? Vaatimukseni unelmieni pyörän rakentamiseksi:
- Runkosarja.
- Normaalit maastopyörän renkaat. Plus- ja läskirenkaat eivät kelpaa.
- Kunnolliset lokasuojat.
- Tavaratelineet sekä eteen että taakse.
- Maastopyörän suoralle ohjaustangolle tarkoitettu runkogeometria.
- Vaijerien tulee ehdottomasti kulkea vaakaputkea pitkin.
- Joko hydrauliset tai mekaaniset levyjarrut. On plussaa, jos runko tarjoaa mahdollisuuden myös v-jarruille.
- Mahdollisuus maastoketjuvaihteille tai Rohloff Speedhub 500/14 -navalle tai molemmille.
- 73 mm:n BSA/ISO-keskiö.
- Takahaarukassa tilaa vähintään 135 mm:n takanavalle.
- Läpiakselit (engl. thru-axles) - Rohloff-navan tapauksessa vain etupäässä. Perinteiset pikalinkut (engl. quick release) eivät kelpaa.
- Rengaskoko: 26-, 27,5- ja 29-tuumaiset käynevät. Tosin 27,5-tuumaiselle on hieman huonommin saatavilla retkirenkaita.
- Rungon ja etuhaarukan tulee olla terästä tai alumiinia.
- Kiinnikkeitä juomapullotelineille.
- Kokonaan jäykkä runko. Ei siis saa olla jousitusta kummassakaan päässä.
- Saatavilla olevan runkokoon tulisi sopia 175,5 cm pitkälle miehelle, jonka jalkojen pituus on 85,5 cm mitattuna jalkovälistä lattiaan pienessä haara-asennossa.
Surly Ogre tai Troll voisi muuten olla valintani, mutta perinteiset pikalinkut eivät hirveästi kiinnosta ja siksi kaipaan vaihtoehtoa. En tule kilpailemaan pyörälläni missään lajissa. Jos lähden retkelle, yritän pitää matkatavaroiden määrän minimissään, mutta teltta, makuupussi ja muut välttämättömät retkitarvikkeet pitää saada mukaan. Itse painan 70 kg.
Genesis Longituden (2016) haarukassa on läpiakseli ja taitaa enimmäkseen muutkin vaatimukset täyttyä.
Ogresta tai Trollista voi vaihtaa haarukan.
Jos toi lista on ihan ehdoton, niin voit joutua odottamaan sopivaa pyörää jonkin aikaa tai teettämään custom-rungon. Retkikäytössä perinteiset akselit taitavat puolustaa paikkaansa ainakin sen takia, että varaosien saatavuus on vähän parempi.
Marsusram
21.02.2016, 18.07
Saisikohan Jamis runkoon (http://www.bikepacking.com/bikes/jamis-dragonslayer-review/) rakennettua sopivilla spekseillä vaikka plussakumit mahtuukin. Ainakin dropoutit liukuvat.
Maastoretkipyörään en kiinteitä lokasuojia laittaisi, aina jotain risuja ja roskaa välissä. Haarukkaa ei missään nimessä alumiinistä ja ihmettelen että mikä niistä pikalinkuista niin surkeat yhtäkkiä tekee?
ihmettelen että mikä niistä pikalinkuista niin surkeat yhtäkkiä tekee?
Surkeat pikalinkut on surkeita, ja suurin osa on niitä. Internal cam -tyyppiset taitaa toimia levyjarrujen kanssa ihan riittävän hyvin. Näin on ainakin omat kokemukset tosi pienellä otannalla. Shimanon linkku tarpeeksi kireelle, niin ei spöijaa runtatessakaan.
Silti vaihtaisin linkut milloin vain vanhoihin kunnon pulttikiinnityksiin. Jos mulla on sisuri, pumppu ja rengasraudat mukana, niin samalla vaivalla kulkee se 15mm lenkkiavainkin. En keksi mitään etua sille, että kiekon saa irti ilman työkaluja, haittoja kylläkin.
Mendicus
21.02.2016, 20.35
Puskikselle:
Genesis Longitudessa etuvaihtajan vaijeri näyttää menevän alaputkea pitkin muttei onneksi keskiön alitse vaan menee etuvaihtajaan sivusta, mikä kyllä kelvannee minulle. Mielenkiintoinen pyörä kyllä. Hyvä huomio, että Surlyn etuhaarukka voidaan vaihtaa. Se meinasi jäädä huomaamatta kaikessa tohinassa.
Marsusramille:
Tuohon Jamiksen runkoon en olekaan vielä tutustunut. Pitää tehdä se. Huomasin kuitenkin jo, että ainakin etuhaarukka pitäisi vaihtaa ja että kuulemma takahaarukan alaputket ovat lyhyet. Lyhyet takahaarukan alaputket voivat aiheuttaa ongelmia sivulaukkujen kanssa. Takajarrusatulan sijoitus voinee olla hieman hankala ajatellen tavaratelineen kiinnittämistä.
Nurelle:
Hyvä huomio risujen ja roskien kerääntymisestä lokasuojien väliin. Jotkin lokasuojat kuitenkin tarvitsisin. Pitää funtsia asiaa.
Mieluummin alumiininen etuhaarukka kuin hiilikuituinen, sillä se on halvempi ja sen päitä voidaan hieman taivuttaa tarvittaessa. Teräksinen lienee paras, mutta aina ei voi saada kaikkea, joten siksi myönnytykseni alumiinille.
Käsittääkseni perinteisillä pikalinkuilla pyörä ei asetu ihan entiselle paikalleen uudelleenasennuksen jälkeen, joten levyjarrujen säätämisestä voi tulla ikuinen riesa. Kuulemma läpiakseleilla pyörä asettuu tarkasti aina samalle paikalle. Läpiakseleita kokeilleet eivät tunnu haluavan palata koskaan enää perinteisiin pikalinkkuihin, joten katson pikalinkkujen menevän pois muodista erittäin nopeasti. Toisin sanoen kohta on saatavilla ainoastaan kiinalaisia pikalinkkuja. Tulevaisuus on nähdäkseni näillä näkymin läpiakseleissa.
Kiekko asettuu pikalinkuilla aivan juuri siihen mihin sen asettaa ja jos kireämmän haluaa niin voi käyttää kuuskololla kiristettäviä. Ja jos jotain "Unelmapyörää" rakennan niin kyllä unohtaisin alumiinihaarukan ja mitä tarkoitat että voi "hieman taivuttaa"?
Yksi vaihto-ehto lisää on Salsa http://salsacycles.com/bikes/el_mariachi/2016_el_mariachi_gx_2x10
Tähän saa läpipultti perän drop outit vaihtamalla https://www.bike-components.de/en/Salsa/Alternator-Ausfallenden-Set-X-12-p39423/ ja keulaksi joku mieleinen. Esim. https://www.bike-components.de/en/Salsa/CroMoto-Grande-Disc-only-29-Gabel-p41432/
Saa runkosettinä ilman keulaa. https://www.bike-components.de/en/Salsa/El-Mariachi-29-Rahmen-p41453/
http://foxcomp-turku.fi/tarjoukset
Mendicus
22.02.2016, 10.25
Nurelle:
Alumiinihaarukan taivuttamisella tarkoitin ainoastaan haarukanpäiden lievää linjausvirheen korjausta niin tarvittaessa. Sitä ei voida tehdä kaikille haarukanpäille, mutta en selittänyt asiaa enempää, koska se ei ole tämän ketjun tarkoitus. Barnett's Bicycle Repair Manual aloittaa asian käsittelyn seuraavasti:
"Aluminum stays or fork blades should not be bent unless specifically authorized by the frame manufacturer."
Tuossa ei kielletä taivuttamasta alumiinisia haarukanpäitä. Barnett's Bicycle Repair Manual lisää:
"The design of some dropouts makes them virtually impossible to align. A conventional dropout is basically two-dimensional and “necks-down” (gets narrower) between the main body of the dropout and the stays or blade it attaches to. This type can always be aligned.
Some dropouts are not flat two-dimensional plates, but incorporate additional structural material perpendicular to the plane of the dropout face. Often this type fits like a plug into a large-diameter end to a fork blade. This type (found on some mountain bikes with rigid forks) cannot be aligned."
Tässä kohdassa ei puhuta mitään haarukanpäiden materiaalista vaan niiden rakenteesta. Teoksessa on myös näitä kahta haarukanpäätyyppiä havainnollistava kuva. Löydätte teoksen osoitteesta http://www.esense.be/bike/Barnettmanual.pdf ja kuvan sivulta 8-4. Vaikuttaa siis siltä, että Barnett Bicycle Repair Manual pitää alumiinisten haarukanpäiden taivuttamista mahdollisena, jos vain haarukanpäät ovat oikeata tyyppiä. Jotkut ovat väittäneet myös Park Toolin sanoneen samaa jossakin, mutta en ole vielä löytänyt Park Toolin sivuilta sen enempää myöntävää kuin kieltävääkään mielipidettä.
orc biker
22.02.2016, 10.27
Hyvä huomio risujen ja roskien kerääntymisestä lokasuojien väliin.
Ei niitä niin usein jää, jos ajaa kohtuullisilla poluilla. Riippuu toki myös pyörästä. 29":ssa on lähes poikkeuksetta paljon ahtaampaa. Minulla on 29":n Radonissa pitkät, mutta irrotettavat lokarit. Ei sinne kovin usein mitään kiinni jää. Jonkin kerran kesässä tulee pysähdyttyä onkimaan sieltä jokin risu tai käpy pois. 26:ssa minulla on kiinteät. Ei sinnekään sen enempää jää, mitä auttaa varsin sileäkuvioinen rengas, joka ei niin nosta kiviä ja käpyjä mukaansa. Jos 29:a meinaa, niin silloin tuohon takarenkaan tilaan kannattaa kiinnittää huomiota. Se vaihtelee merkistä riippuen aika paljon. Samoin takana kaapeliveto ja vaihtaja vaikuttavat tilaan, jos ihan alas haluaisi lokarin saada, kuten kiinteä yleensä pitäisi laittaa.
Voi hyvä tavaton taas. Haarukanpäiden taivuttaminen? Mitä seuraavaksi? Satulaputken tarkistussorvaus?
Mendicus
22.02.2016, 10.58
Orc bikerille:
Kiitokset kokemustesi jakamisesta!
rjrm:lle:
Ei niitä päitä huvikseen taivutella. Joskus on tarvetta, jos ne eivät ole kuosissaan hitsauksen jäljiltä. Toki parempi olisi palauttaa myyjälle, jos myyjä suostuu vaihtamaan haarukan.
Antza44:lle:
Tuo El Mariachi vaikuttaa monessa mielessä aika hyvältä äkkiä vilkaistuna, mutta Salsa taitaa tarjota siihen ainoastaan hiilikuituista jäykkää etuhaarukkaa. Teräksisistä sanotaan: "Suspension corrected for 80mm travel forks". El Mariachin joustohaarukka on kuitenkin 100 mm:n joustolla. Joudun siis etsimään sopivan haarukan jostakin muualta, jos en tyydy hiilikuituiseen. Lisäksi Salsa tarjoaa pyörään ainoastaan tavaratelineitä, joiden kuormankantokyky on hyvin vaatimaton, mikä saa epäilemään, ettei El Mariachia ole tarkoitettu vakavaan retkeilyyn. Lisäksi epäilyttää, riittääkö takahaarukanpäiden säätövara Rohloff-navalle. Tuo on asia, joka minun pitäisi selvittää. Pyörä on kyllä joka tapauksessa mielenkiintoinen. Kiitokset vinkistä!
^Salsa mainostaa suoraan sivuillaan Rohloff yhteen sopivuutta. Säätövaraa alternator drop outeissa on 17mm geometria kuvan mukaan. Omasssa Muklukissa samat ja säätöä on aika paljon oikeasti.
Salsan geo on ilmoitettu 20% sagilla. 100mm joustavasta 483 haarukan pituudesta se on 20mm pois eli jäykkänä vastaisi 463 haarukkaa. Tuon linkkaamani pituus on 468mm, että aika sama:).
Salsan kuitu keula 483mm eli se muutta jo geoa. https://www.bike-components.de/en/Salsa/Firestarter-Disc-only-29-Carbongabel-p38708/
Tuohonhan voi istutta vaikka minkä keulan halutessaan. Itse valkkaisin ton kuitusen, jos ei olisi rahastakii. Siihen saa Anythincaget kiinni ja tuskin tuo pikkasen keulakulmaa loiventava pidempi haarukka huonompi on. Itse valkkaisin keulan muiden ominaisuuksin mukaan, enkä takertuisi tuohon +-20mm.
Salsa antaa suositukseksi alternator rack:ille 15kg, mutta eiköhän se sen kestä mitä tarvitsee.
Soitto Shocktherapyn Toikalle tai Foxcomppiin selventää loput mysteerit, mitkä ei selviä Salsan sivuilta.
Mendicus
22.02.2016, 12.47
Kuitukeulaan ja Cromoto-haarukoihin ei saa varsinaisia tavaratelineitä kiinni. Ne saa kiinni vain Enabler-haarukkaan, joka puolestaan vaatii perinteiset pikalinkut, joista en suuremmin välitä. Pitäisi siis etsiä keula ihan jostain muualta.
^Anythincaget on kätevät, mutta eihän ne tarakka ole, jos sen välttämättä haluaa.
http://salsacycles.com/files/blog/Anything_Cage_HD_loaded.jpg
Ei ole vielä tässä iässä vielä tullut tarvetta haarukoita taivutella enkä ainakaan äärettömän kovaa alukeulaa mihinkään vääntelisi, teräs ehkä eriasia. Jos haarukka ei ole ostovaiheessa kuosissaan niin silloin on ostanut paskaa.
Yhä sitä mieltä jos puhutaan unelmapyörästä niin unohda alumiini, suurimpaan osaan haarukoista ja rungoista kyllä saa lokasuojat ja telineet kiinni vaikka varsinaiset kiinnikkeet puuttuisikin.
Mendicus
22.02.2016, 19.25
Nurelle:
Ihan mielelläni otan terästä, jos sellaista on tarjolla. Satulatolppaan kiinnitettävät lokasuojat ovat karmean rumia. Ilman tavaratelinekiinnikkeitä taitaa tavaratelinevalikoima jäädä todella pieneksi.
rjrm:lle:
Ei niitä päitä huvikseen taivutella. Joskus on tarvetta, jos ne eivät ole kuosissaan hitsauksen jäljiltä. Toki parempi olisi palauttaa myyjälle, jos myyjä suostuu vaihtamaan haarukan.
Nyt on selkeästi koko intternetti luettu molemminpäin. Huimaa speksausta, jää vain mietittymään alumiinin väsyminen, onkohan sitä nyt tarpeeksi mietitty. Se on kuitenkin aika iso tekijä esim lentokoneissa, niin miksei haarukassakin.
Mendicus, kaikki lokasuojat on rumia, tavaratelineistä puhumattakaan. Kiinnikkeitä ja telineitä kyllä löytyy, käy vaikka Tubuksen tai muun suuremman valmistajan sivuilla.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160222/6d7ed5f01b9fe5d892d81c6929f230a1.jpg
Ei tuokaan kaikkia ehtoja täytä mutta asiallisen oloinen fillari. En tiiä kuinka paljon saa kustomoitua.
http://breadwinnercycles.com/product/komorebi/
Ulkorengas
23.02.2016, 06.32
Kun speksejä ei ole helppo täyttää, on syytä tarkastella ne uudestaan ja katsoa, voiko jostain luistaa. Varmaan sinulla on selkeä käsitys unelmiesi pyörästä, eikä muilla ole syytä unelmia romuttaa. Silti itse ainakin haluan välttää eräänlaista omien mielikuvien aiheuttamaa sokeutumista vaihtoehdoille.
Kaipaan jokapaikanhöyläksi soveltuvaa maastoretkipyörää
Käyttöolosuhteita voisi ehkä tarkentaa. Ajatko oikeasti maastossa vai ainoastaan metsäautoteillä yms. helpoilla poluilla? Entä mikä on puhtaan maantieajon osuus?
- Runkosarja.
Valmistakin pyörää voi päivittää.
- Normaalit maastopyörän renkaat. Plus- ja läskirenkaat eivät kelpaa.
Eli 2-2.25" nappulakuvioiset vai voisiko 40-50 mm väliin mahtuvalla rengaskoolla ja ns. trekking-kuviolla ajatella pärjäävänsä? Soratiellä sellaisella mielestäni pärjää hienosti, sora- ja asfalttikäyttöön en itse nappularenkaita edes valitsisi satunnaisesta maastoajosta huolimatta.
- Kunnolliset lokasuojat.
- Tavaratelineet sekä eteen että taakse.
Noista tuskin tulee ylitsepääsemätöntä ongelmaa ja esim. Racktime Fold-It tyylin tarakka ja suoraan siihen kiinnitetty lokari ilman ylimääräisiä aisoja on mielestäni tyylikäs ja minimoi risujen tarttumisen pyörään. Tosin itselläni risut yleensä tarttuu takavaihtajaan. Orc bikerin tavoin en pidä tätä lokareiden (tai minkään muunkaan osan) ongelmana.
- Maastopyörän suoralle ohjaustangolle tarkoitettu runkogeometria.
Onko siis vaatimuksena suora tanko vai esim. Salsan tai Surlyn suosimaa tapa käyttää samassa rungossa käyrää ja suoraa tankoa?
- Vaijerien tulee ehdottomasti kulkea vaakaputkea pitkin.
Ainakaan krossarissa keskiön alittava vaijeri ei ole parin tuhannen kilsan aikana erityistä ongelmaa aiheuttanut. Takavaihtajan vaijerin olen kerran uusinut, mutten tiedä, olisko tuon voinut välttää toisenlaisella vedolla.
- Läpiakselit (engl. thru-axles) - Rohloff-navan tapauksessa vain etupäässä. Perinteiset pikalinkut (engl. quick release) eivät kelpaa.
Pikalinkkujen toimivuutta jo komentoitiinkin, enkä itsekään ole havainnut elämistä niissä. Kerran tosin eturengas irtosi kadun reunakiven yli keulimisen aikana, mutta se ei ollut pikalinkun vika. Onneksi ajelin hiljaiseen aikaan iltamyöhällä, eikä autoja ollut liikkeellä. Mutta jos katsot pitkälle tulevaisuuteen, silloin läpiakseli voi olla hyvä valinta, joskaan pitkään aikaan en usko osien saatavuudessa olevan ongelmaa.
- Kokonaan jäykkä runko. Ei siis saa olla jousitusta kummassakaan päässä.
Jos olet valmistautunut kasaamaan pyörän rungon ympärille, valmiin pyörän joustokeulan vaihto jäykkään tuskin tuottaa ongelmia?
^Hyvin eritelty ja perusteltu!
Mendicus
23.02.2016, 11.10
Nimimerkille Ulkorengas:
KÄYTTÖOLOSUHTEET
Ajan enimmäkseen maanteillä, pyöräteillä, sora- ja metsäteillä sekä poluilla, joilla on kiviä ja juurakoitakin. Talvella ajo keskittyy maanteille, metsäteille ja pyöräteille, kesällä ajan aika paljon poluillakin. Suolla en aio ajaa. Siis pyöräilen suot pois lukien kaikkialla ja pyörän pitäisi pärjätä riittävästi jokaisessa paikassa.
RUNKOSARJA VS. VALMIS PYÖRÄ
Valmiista pyöristä haluaisin aina vaihtaa useimmat osat, joten valmis pyörä ei ole minkäänlainen vaihtoehto.
RENGASVAATIMUS
Vaatimukseni maastopyörärenkaalle syntyy välilevyn pullistumastani (iskunvaimennustarve), juurakoiden ja kivien ylitse ajamisesta metsäpoluilla sekä tarpeesta saada hyvä nastarengas talveksi. Haluan talvella pyörään maastopyörän nastarenkaat, joissa nastat ovat kiinni hieman isommissa nappuloissa kuin pienemmistä nastarenkaista löytyy. Pienemmissä nastarenkaissahan (esim. 42 mm rengas) nastat tuppaavat uppoamaan sisärenkaisiin saakka, jotka puhkeavat sen takia aika pian. Ehkä esim. Schwalben Ice Spiker Pro:t kestäisivät paremmin. Näistä syistä pyörään pitää mahtua ainakin 2.25"-nastarenkaat, mutta en tunne kaipaavani plus- tai läskirenkaita, koska ajan myös asfaltilla. Olen ajatellut hoitaa iskunvaimennustarpeen pelkästään renkailla ilman joustavia satulatolppia, koska joustavissa satulatolpissa tuntuu olevan ongelmia eikä selkäni ole kovin paha tapaus.
OHJAUSTANKO
Haluan suoran ohjaustangon, koska minulla on välilevyn pullistuma, metsäpoluilla on helpompi ajaa suoralla tangolla kuin kippuratangolla ja suoran ohjaustangon vaihdevipuja pystytään käyttämään talvellakin jonkinlaiset rukkaset kädessä.
VAIJERIEN REITITYS
En missään tapauksessa osta pyörää, jonka vaijeri kulkee keskiön alitse, koska sellainen reititys lisää vaijerien likaantumista ja jäätymistä sekä aiheuttaa tiukemman mutkan vaijeriin takavaihtajan luona. Keskiön kautta kulkevat vaijerit voivat myös aiheuttaa takavaihtajan vaihtamisen isommalle vaihteelle itsestään kovan kuormituksen alla. En kaipaa yhtään lisää toimintahäiriöitä tai huoltovaivaa. Vaatimukseni vaakaputkea pitkin kulkevista vaijereista on muuten ehdoton, mutta hyväksyn alaputkea pitkin menevän vaijerin, jos se menee side pull -etuvaihtajaan ennen keskiötä.
PIKALINKUT
Joudun hyväksymään perinteiset pikalinkut, jos muuta vaihtoehtoa ei löydy, mutta ainakin yritän ensin löytää paremman vaihtoehdon (läpiakselit). Surlyn ja Genesis Longituden takahaarukka käy hyvin, jos päätän hankkia Rohloff-navan. Salsan Alternator-haarukanpäiden säätövarasta Rohloff-napaa varten en ole päässyt vielä selvyyteen. Jos päätän hankkia ketjuvaihteet, haluaisin takahaarukkaankin läpiakselin, jolloin esim. Salsan Alternator-haarukanpää olisi hieno ratkaisu.
JOUSTOHAARUKAN VAIHTAMINEN
Luulisi minun löytävän sopivan, jäykän etuhaarukan jostakin, kunhan sopiva runko löytyy ensin. En kuitenkaan osta joustokeulaa vain vaihtaakseni sen, eli rungon tulee olla ostettavissa joko ilman etuhaarukkaa tai sopivan, jäykän etuhaarukan kanssa.
Unelmien täydellinen teräspyörä tiukalla vaatimuslistalla kuulostaa -> http://www.kongabicycles.com/index.html
^^Rohloff http://salsacycles.com/components/category/alternator_dropouts/rohloff_swing_plate tai muut vaihtoehdot http://salsacycles.com/components/category/alternator_dropouts
Tuosta, kun luet kohdan:Features Alternator Dropout versalitity. http://salsacycles.com/bikes/el_mariachi/2016_el_mariachi_gx_2x10
Mendicus
23.02.2016, 13.39
Antza44:lle:
Pyörä ja Rohloff-napa maksavat niin paljon, että niiden on varmasti toimittava ja miellytettävä oston jälkeen. Salsan Alternator-haarukanpäässä on ainoastaan 17 mm säätövaraa, kuten itse totesit. Minäpä yritän nyt lopultakin selvittää tämän asian. Rohloffin sivuilla osoitteessa http://www.rohloff.de/en/technology/workshop/dropout_styles/ todetaan:
"If the dropout slot is shorter than 25mm, then an external Chain tensioner (Art. #8250) should be mounted as the dropout does not incorporate enough room to accommodate the axle, tension the chain and allow for adjustment as the chain wears."
Rohloff siis sanoo, että erillinen ketjunkiristin tarvitaan, jos haarukan säätöhahlon pituus on pienempi kuin 25 mm.
Rohloff-navan akselin halkaisija on 9,8 mm (pyöristän kymmeneksi). 25 mm - 10 mm = 15 mm < 17 mm (Alternator-haarukanpään säätövarastahan ei tarvita vähentää akselin halkaisijaa, koska akseli on toisessa reiässä eli muualla kuin säätöhahlossa). Siis Salsan Alternator-haarukanpäässä on riittävästi tilaa Rohloffin ketjun kireyden säätämiseksi ilman erillistä ketjunkiristäjää, jota en haluaisi. Näin ollen hyväksyn El Mariachin tässä suhteessa, jos päätän hankkia Rohloff-navan.
Jones Plus (http://www.jonesbikes.com/).
http://blog.jonesbikes.com/wp-content/uploads/2015/09/black242.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=T4rxBquR5O4
Tämä Jones Plus kolahti heti! Eri asia miten sopii keskustelun ajoittajan spekseihin. Jones lienee tilattava USA:sta - ja tullien takia ilmeisesti osina?
Tämä Jones Plus kolahti heti! Eri asia miten sopii keskustelun ajoittajan spekseihin. Jones lienee tilattava USA:sta - ja tullien takia ilmeisesti osina?
Ei tarvitse tilailla Atlantin takaa. Euroopassa Jonesia voi kysellä vaikkapa Charlielta (http://www.charliethebikemonger.com/) tai Jelleltä (http://www.singlespeed.nl/catalog/).
Tämä Jones Plus kolahti heti! Eri asia miten sopii keskustelun ajoittajan spekseihin. Jones lienee tilattava USA:sta - ja tullien takia ilmeisesti osina?
Kieltämättä erittäin kiinnostava, jopa kiinnostavampi kuin läskipyörä.
(Josta totta puhuakseni on kiinnostavuus varsin kaukana nyt kun sillä on aikansa ajanut ja homma muutenkin ns. taputeltu)
Mendicus
23.02.2016, 18.37
Minulle mieluummin Jones 29 kuin Jones Plus, mutta EBB epäilyttää, sillä joillakuilla ellei useilla on ollut ikuisia ongelmia sellaisten kanssa. Valitettavasti takahaarukassa on perinteinen pikalinkku ja keskiö on 68 mm. 135 mm:n etunapaan en osaa ottaa yhtäkkiä kantaa. Rungon hinta on aikamoinen.
Yläputken kautta takavaihtajalle menevässä vaijerissa on myös omat riemunsa, jopa siinä määrin, että niiden kanssa olen saanut iloita enemmän kuin yhdenkään alakautta menevän, mutta tämä liittyy lähinnä vaijerin jumiutumiseen kun pyörä on seissyt vähän pidempään.
Toi Jones isoilla renkailla on kyllä haaska pyörä ajaa. Yhdellä kaverilla on tommonen ja sillä on ajettu tuhansia kilometrejä pyöräretkeä melko teknisiltä kivikkopoluilta aavikolle asti. Ei ehkä raksi kaikkia ruutuja, mutta kiva pyörä se on siitä huolimatta.
Unelmien pyörät tai muutkin laitteet ja laitokset ovat hankalia ja joutuu helposti tekemään itse tai teettämään toiveidensa mukaan.
Aika tiheään saa crockettiin vaihdella yläkautta kulkevaa vaijeria. Maasturissa alakautta kulkeva on tahmonut harvemmin.
Pitää muistaa, että vaijereissa/kuorissa on eroja ja niiden rasvaajissa.
Eipä noissa Jagviren teflon pintasissa vaijereissa ja Shimanon kuorissa missä tiivisteellä olevat päätykorkin ole ongelmia ollu oli sitten ylhäältä tai alhaalta vedetty, oli kuoret yksimittasena tai pätkinä.
Rasvausta en nällä harrasta.
Nyt testissä Shimpan pinnotettu vaijeri, koska oli 11 trikkerissä kiinni valmiina.
Minulle mieluummin Jones 29 kuin Jones Plus, mutta EBB epäilyttää, sillä joillakuilla ellei useilla on ollut ikuisia ongelmia sellaisten kanssa. Valitettavasti takahaarukassa on perinteinen pikalinkku ja keskiö on 68 mm. 135 mm:n etunapaan en osaa ottaa yhtäkkiä kantaa. Rungon hinta on aikamoinen.
Mulla tulee 29 Jonesin kanssa kesällä kolme vuotta yhteistä taivalta mittariin. Jones käytää Bushnellin Feartherweight EBB:tä jonka olen kerran vuodessa putsaillut ja rasvaillut eikä tuo ole ikinä narissut, lipsahdellut tai muutenkaan tuottanut ongelmia vaikka yksivaihteisena ajelenkin. Pikalinkun kanssakin tulee kyllä toimeen kunhan vain käyttää internal cam tyyppistä kuten vaikka Shimano XT ja unohtaa keventelykamat. Läpiakselit varsinkin retkikäytössä toisivat kyllä varmasti lisää vakautta. 135mm etunapa mahdollistaa aavistuksen jäykemmän ja kestävämmän kiekon kasaamisen sekä läskihassuttelut jollainen itselläkin löytyy. Hinta on mitä on varsinkin kun kyseessä ei ole mikään hifiteräsrunko, mutta ensimmäisen luokan lippu on aina kalliimpi.
Alko kiinnostamaan taivutettu tanko tuosta Jones-pyörästä.
https://www.youtube.com/watch?v=YGwBvzvIhhs
Mendicus
24.02.2016, 21.46
Rawland Ravn, tulossa keväällä/alkukesästä 2016: http://www.cyclingabout.com/2016-rawland-ulv-ravn-adventure-touring-bikes/
Ravnissa on 26×2.2 (55mm) -renkaat, lokasuojat, tavaratelinekiinnikkeet edessä ja takana, levyjarrut sekä läpiakselit edessä ja takana. Vaijerit näyttäisivät kulkevan vaakaputkea pitkin. Optimoitu kippurasarville, mutta vaakaputken väitetään olevan sen verran pitkä, että pyörään voisi kenties laittaa suorankin ohjaustangon. Tarkempia speksejä odotellaan vielä. Käyköhän niin, ettei nastoitettu 2.25-tuumainen Schwalbe Ice Spiker Pro ihan mahdukaan tuohon pyörään ainakaan lokasuojien kanssa?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.