PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takakiekko vinossa



eemaen
18.02.2016, 18.19
Hoksasinpa äskettäin, ettei (Shimano WH-9000 D-A C24 -)takakiekkoni asetu suoraan dropoutteihin vaan on kallellaan vetopuolelle miltei chainstayhin hinkaten. Kokeilin haarukkaan toista kiekkoa, joka asettuikin nätisti keskelle. Ongelmallista kiekkoa sovitin toiseen maantiefillariin, eikä ongelma poistunut. Eri pikalinkkkujakin testasin, eikä muutosta ollut nähtävissä, joten uskaltaisin väittää vian olevan nimenomaan kiekossa. Vanne on suora.

Jos kiekkoa pyörittää pikalinkun kuin pikalinkun varassa, kuuluu joka kierroksella napsaus. Akselin varassa pyöritettäessä napa on äänetön ja pyörii sulavasti. Mikä on diagnoosinne ja (itse)hoitosuosituksenne?

CamoN
18.02.2016, 18.48
Navan laakereiden välys on ehkä poistettu toispuoleisesti, jolloin navan akseli ei ole keskellä suhteessa navan runkoon. Toisena mahdollisuutena kehä ei ole keskellä suhteessa navan keskilinjaan, jolloin pitää keskittää ei-vetopuolen pinnoja kiristämällä ja tarvittaessa vetopuolen pinnoja löysäämällä.

Jos mitään huoltoja ei ole lähiaikoina tehty, veikkaisin ei-vetopuolen pinnojen löystymistä. Jos laakerit on huollettu äskettäin, niiden välys on hienosäädetty huolimattomasti.

KJP
18.02.2016, 21.59
Rakenne on aika yksinkertainen: Shimano tect docs (http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/WH/EV-WH-9000-C24-CL-R-3334A_v1_m56577569830810304.pdf) . Jos vanne on suora eli siinä ei ole heittoa, purkaisin akslin ja tarkistaisin ensin, että laakerit ovat ehjät sekä vasemman pään mutterit kunnolla kiinni ja ehjiä. Toiseksi katsoisin ettei vapaanavan kiinnitysholkki (osa 10) ole löysällä. Tämä ei taida olla kyllä kovin todennäköistä, mutta itse sain kerran sen akeamaan ajossa, kun liian pienelle välykselle säädetyt laakerit hirttivät kiinni (maastopyörässä tosin). Jos avaat akselin, tee se jonkin reunallisen astian tai laatikon päällä. Kuulia on tosi vaikea löytää, jos ne pääsevät karkuun.

eemaen
18.02.2016, 22.51
Navan laakereiden välys on ehkä poistettu toispuoleisesti, jolloin navan akseli ei ole keskellä suhteessa navan runkoon. Toisena mahdollisuutena kehä ei ole keskellä suhteessa navan keskilinjaan, jolloin pitää keskittää ei-vetopuolen pinnoja kiristämällä ja tarvittaessa vetopuolen pinnoja löysäämällä.

Jos mitään huoltoja ei ole lähiaikoina tehty, veikkaisin ei-vetopuolen pinnojen löystymistä. Jos laakerit on huollettu äskettäin, niiden välys on hienosäädetty huolimattomasti.

Kiitos vastauksestasi. Vastikään putsasin kyllä navan, tosin ongelma saattoi olla olemassa jo ennen sitä. Jotain olen varsin mahdollisesti voinut kämmätä prosessissa - miten siinä voi sössiä? Välys poistetaan ei-vetopuolella olevalla mutterilla, joten hirveästi tuossa ei voine tasapainoilla varsinkaan, kun ei-vetopuolen laakerit ovat kiinteästi kupeissa.

Mulla oli itse asiassa mennyt veto ja ei-vetopuoli aloitusviestiä kirjoittaessani sekaisin, mikä ei vaikuttane olennaisesti ongelman laatuun.

CamoN
18.02.2016, 23.04
Ei siinä kamalasti voi sössiä, varsinkin kun D-A:ssa välys näköjään otetaan pois vain ei-vetopuolelta. Tarkistaisin tuon KJP:n mainitseman osan nro 10, ettei ole päässyt löystymään ei-vetopuolta purkaessa.

Koska vetopuolen pinnat on tyypillisesti kireämmät ei-vetopuoleen verrattuna, on todennäköisempää että kehän keskitys siirtyy vetopuolen suuntaan jos koko toisen puolen pinnat löystyy käytössä systemaattisesti. Kevyempään kireyteen vedetty ei-vetopuoli aloittaa löystymisen ensin, jos se alkaa.

eemaen
18.02.2016, 23.28
Jos avaat akselin, tee se jonkin reunallisen astian tai laatikon päällä. Kuulia on tosi vaikea löytää, jos ne pääsevät karkuun.

Olisipa tämä neuvo tullut aiemmin... Hieman kirvelee myöntää amatöörimäinen virheeni: löysin vetopuolelta 12 kuulaa tarvittavan 13 sijasta. Muistan kyllä laskeneeni kuulat ennen akselin paikalleen työntämistä, mutta ilmeisesti yksi on karkuun päässyt luiskahtamaan. Onko rullilla ajaminen voinut hajoittaa tuolta jotain vai riittääkö laakerikuulien ostohinta oppirahoiksi? Kannattaako kaikki kuulat vaihtaa kerralla?

Hahmotuskykyni rajoissa silti näkisin, että vanteen kuuluisi kuitenkin vääntyä vetopuolelle kuulan puuttuessa. Alkuperäisessä viestissäni on siis virhe, ja vanne on ei-vetopuolelle kallellaan.

KJP
18.02.2016, 23.41
Katso navan sisään, kuula voi olla siellä.

KJP
18.02.2016, 23.42
Jaa niin, vaihda kaikki samalla kertaa.

Pullapoika
18.02.2016, 23.47
Ei sen yhden puuttuvan kuulan luulisi niin paljoa vaikuttavan, että heittäisi kiekon vinoon. Hommaa uudet kuulat ja kiristä ei-vetopuolen pinnat.

arctic biker
19.02.2016, 00.00
[QUOTE]öysin vetopuolelta 12 kuulaa tarvittavan 13 sijasta.[/QUOTE Laskeppa uudestaan kuin monta laakerinhaulia mahtaa puolellaan olla?

Moska
19.02.2016, 07.14
En usko että yhden kuulan uupuminen juurikaan vaikuttaa siihen mihin kohtaan akseli asettuu ja laakeri toimii , mutta jos on yksi liikaa niin se haittaa. Kuulat ei mahdu enään oikeaan kohtaan kartiolla ja vaurioriski on paljon suurempi

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

eemaen
19.02.2016, 14.24
Kuulien vaihto ei alkuperäistä ongelmaa ratkaissut. Arcticbiker: toisella puolella kuulat ovat kupeissa, joten sinne ei ole ylimääräisiä luiskahtanut, jos se oli mielessäsi. Kiristin kierroksen verran vetopuolen pinnoja (alkuperäisessä viestissäni siis väitin renkaan olevan vetopuolelle kenollaan, mikä siis oli virheellistä tietoa). Mittaria minulla ei ole, mutta sävelkorkeuden perusteella vetopuolen pinnat ovat nyt yhtä kireällä tai hieman kireämmällä kuin etukiekossa kuten ainakin kyseisten kiekkojen kohdalla kuuluukin. Kiekko on nyt mielenrauhani kannalta riittävän suorassa.

Hienoista hämmennysta aiheutti se, että vaikka kiekon asetti väärinpäin haarukkaan, se oli edelleen hienoisesti vaan ei yhtä paljon kallellaan samaan suuntaan. Ilmeisesti nimenomaisen kiekon akseli (toisella kiekolla ongelmaa ei ollut) nojasi hieman takavaihtajan korvakkeeseen, joka ulkoni dropoutin linjasta mikrometrimitalla. Suhautin viilalla ihan aavistuksen korvakkeesta, mikä ehkä auttoi suoraan saattamisessa.

arctic biker
20.02.2016, 08.06
Huolimattomuuttani oletin että tasamäärä laakerikuuulia puolellaan, kävin katsomassa Shimanon Tec Docseista ja todellakin oikeassa olet. Vetopuolella on 13 kipaletta... Sorry!

eemaen
20.02.2016, 13.41
Eipä mitiä. Kiitos kaikille apuaan tarjonneille! Enää siis tarvitsisi vain kelejä, jotta pääsisi uutta fillaria ulkoiluttamaan: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50540-Py%F6r%E4si-kuva-Vol-III&p=2494742#post2494742

arctic biker
20.02.2016, 18.49
Nythän probleeman syy tais jäädä selvittämättä? Sen aika varmasti luulen muistavani että näissä viimeisen sukupolven Shimanon paremman pään kiekoissa vetopuolen akselin muttereita ei rikkomatta saa auki. Vanhemmat ja halvemmat irtokuulanapaiset olikin hauskoja kun kotitarveseppä irrotti navan akselista kaikki mahdolliset. Siinä sitten hauskuutta piisaa kun yrittää napaa akselileen keskittää.
eemaen ei tähän tietysti sortunut, eikä voinutkaan.


PS ihan nätti Canyon, kyllä tuolla ajelee.