Näytä tavallinen näkymä : Lämmin vs kylmä varasto pyörien säilytykseen?
Oon nyt viime elokuusta lähtien säilyttänyt fillareita uuden asunnon johdosta kylmässä ulkovarastossa. Tarkoituksena olisi kuitenkin tehdä siitä lämmin eristämällä se ja laittamalla sinne patteri, jotta siellä voisi säilyttää muutakin tavaraa. Mites muut omakoti-/pari-/rivitalossa asuvat, säilytättekö kylmässä vai lämpimässä varastossa ja mitkä on hyödyt ja haitat puolin & toisin? Ainakaan syksyllä tuolla kylmässä varastossa ei fillarit oikeen kuivunut ja sen taas olen kuullut ettei talven pakkasilla lämpimästä kylmään ja takas vieminen tekisi hyvää, mutta ei mulla kyllä sen suhteen ole koskaan ollut mitään ongelmia kun pyöriä vielä lämpimässä autotallissa tai sisällä kerrostaloasunnossa säilytin.
MacKonte
17.02.2016, 10.47
Viimeiset 25 vuotta olen säilyttänyt pyörät olosuhteiden pakosta kylmässä ulkovarastossa. Maantiepyörien päällä on talvellla auton kevytpeite, maasturit ja cyclot ovat ajossa ja niitä ei ehdi peitellä. Pyörät pelaa pakkasella ja lämpöasteilla ongelmitta eivätkä ole ruostettakaan napanneet. Nollakelit tuottaa harmia, jos märkä sohjo yön aikana pääsee jäätymään. Näitä päiviä on onneksi vain muutama vuodessa ja silloin on fillari roudattava saunalle sulamaan ja kuivumaan. Lämpimässä pyörä sulaa ja kuivuu, kunhan saa olla sisällä tarpeeksi kauan.
Pitäisin mieluummin pyörät lämpimässä tallissa, mutta sellainen on olemassa vasta paperilla.
Iglumies
17.02.2016, 11.08
Muistat vaan hoitaa tuuletuksen, kyllä ainakin mun pyörät tykkää lämpimästä säilytyksestä ja niillä ajetaan ympäri vuoden, säästä riippumatta.
Minulla on kokemusta molemmista säilytystavoista. Kylmässä varastossa huonolla pinnoitteella olevat alumiiniosat voivat hapettua. Samoin neljän lapsen käytössä olleen Trekin 12" pyörän hienot kromivanteet saivat viime talven ulkosäilytyksen jälkeen kauniin ruostepinnoitteen. Säilytän itse arvokkaammat pyörät lämpimässä tallissa eikä se ole aiheuttanut mitään ongelmia.
Marsusram
17.02.2016, 11.28
Välillä on pakko sulatella kiinni jäätyneet paakut irti tai viedä pesun jälkeen lämpimään kuivumaan.
Lämpimään kun vie pakkasesta, niin ensin jäät sulaa ja kylmä pinta kerää kondenssia. Pitää olla lämpimässä tarpeeksi pitkään, jotta ehtii kuivaksi asti. Säilyttää voi kylmässäkin tilassa, pakkasilla ketjut saattavat olla alkuun melko tönköt verrattuna lämpimästä starttaamiseen.
"Lämmin" tila voi olla vaikka pakkasvahdilla tai koirankopinlämmittimellä juuri plussan puolella pysyvä. Sulatustehot saa autonlämmittimellä.
mulla on neljä hiilikuitusta pyörää saunan lämmössä ettei pakkanen halkaise runkoo jos on kondessio vesi päässyt sisälle... titaani ja alupyörät pihan perälle pilttuussa
^ izmohuumoria? Kondensiovettä ei taatusti kerry rungon sisäpuolelle sellaista määrää, että se voisi pakkasella laajetessaan haljeta.
Olen säilyttänyt sekä kuitu- että alumiinipyöriä asuinolosuhteista riippuen kylmässä ja lämpimässä. En havaitse mitään eroa säilytystapojen välillä, poislukien tuo loskan sulatustarve leudoilla talvikeleillä. Keväällä kylmässä säilytetty pyörä ehkä tulee syynättyä hiukan tarkemmin ennen ensimmäistä lenkkiä, that's it.
Joskus talvipyörä oli kotosalla lämpimässä varastossa ja työpäivät pihalla pakkasessa. En havainnut mitään ongelmaa.
Kylmä autotalli käytössä. Eikös periaatteessa pyörät ole tehty ulkokäyttöön, vaikka ei aina uskoisi kun katsoo kuinka nopeasti joissain pyörissä ruostuu pultinkannat ja renkaat eivät kestä auringon valoa. Mutta ei se lämpö haittaisi ja talvella kun pitää pyörissä laittaa jotain, olisi lämpö kiva. Ja samoin jo mainittu loskan sulatus. Mutta en viitsi tuon takia lämmittää "turhaan" koko isoa tallia.
Ite olen ratkaissut asian siten, että on sekä kylmä että lämmin varasto,
mulla on neljä hiilikuitusta pyörää saunan lämmössä
Yleensä hiilikuiturungon paistaa valmistaja, mutta voihan sen tehdä itsekin. ;D
Olen säilyttänyt kaikkia pyöriä niin kylmässä kuin lämpimässäkin. En ole havainnut isompia ongelmia kummassakaan tavassa. Pakkasessa on tietenkin haastavampi pestä ja huoltaa pyörää kuin lämpöisessä tilassa.
Muistat vaan hoitaa tuuletuksen, kyllä ainakin mun pyörät tykkää lämpimästä säilytyksestä ja niillä ajetaan ympäri vuoden, säästä riippumatta.
Justiinsa tuo ilmanvaihto ongelma tahtoo itsellä olla. Pieni varasto ja jos läskipyörän mukana tulee paljon lunta kovalla pakkasella, niin kosteus ainakin ikkunaan ja oven metalli osiin tiivistyy. Jotku ilmanvaihto ritilät oven ylä ja alapäässä. Kun tuo pyörän varastoon, niin pitää välillä käydä tuota tarkkailemassa.
MacKonte
17.02.2016, 21.42
Omassa varastossa on harvalaudoitettu osa lattiasta ja katonrajassa räystäänaluset auki. Ilma kiertää eikä kosteus jää muhimaan. Pyörät kastuu käytännössä vain pakkasen lauhtuessa ja kosteuden tiivistyessä kylmän metallin pintaan.
noniinno
17.02.2016, 22.18
Kyllä sitä kondenssiovettä kertyy aika paljon. + muu vesi, mikä ei pääse pois. Vedenpoistoreikä keskiöön on ehdoton. Enpä ole kuullut, että pakkanen rikkoisi runkoja, ja itsekin säilytän kylmässä varastossa, mutta eihän jäätyvä vesi mehupillin paksuisessa runkoputkessa voi olla hyvä asia. Jousituskaan ei varsinaisesti pakkasesta tykkää. Täysjouston kannankin sisätiloihin talveksi, kun jousittamattomalla kalustolla hoidellaan talviajot anyways. Kuituläski on aina ulkona ja pakkasessa, koska se on sen homma.
Läskimasa
17.02.2016, 22.36
Ei tulis mitään ilman lämmintä tilaa täälläpäin. Lämmöt humppaa nollan molemmin puolin ja pyörä on aina lumessa tai sohjossa lenkin jälkeen. Viimees oli 4.7 kg extraa tarttunu pyörään.
Eli +10°C - 13°C kellarissa olevassa "autotallissa" pyörä talvisin. Kuivaa nopsaa ja sen verran kuutioita ettei kosteus tiivisty mihkään vaikka lumisenakin tuuppaa sisään.
Ohiampuja
18.02.2016, 08.33
Tarkoituksena olisi kuitenkin tehdä siitä lämmin eristämällä se ja laittamalla sinne patteri, jotta siellä voisi säilyttää muutakin tavaraa.
Minusta tuossa lauseessa on se oleellinen. Kyllä ne pyörät aika hyvin kylmiäkin lämpötiloja sietää, mutta siellä lämpöisessä pystyy pitämään huolettomammin muutakin tavaraa. Eli kyllä lämpöinen on parempi. :)
Hieman itsestään selvää, mutta tuota kosteusongelmaa lämpimässä varastossa olen minimoinut ihan tavallisella auton lumiharjalla (esim. Motonet 3,90) ja laittamalla pyörän alle jonoon muovialtaita (niitä broilerin tms. pakkauksia, palvelutiskiltä sain hieman isompia). Niistä olen kaatanut joskus melko paljonkin vettä ulos myöhemmin. Jää vähemmän haihdutettavaa.
Lisäys: Kerrostalossa tuo on kyllä enemmän siisteys- ja naapurisopuasia kuin ilmanvaihto-ongelma.
shitmonkey
18.02.2016, 10.15
Itse ratkaisin tämän siirtämällä vaimon ja lapset kylmävarastoon ja pyörät sisäruokintaan.
@ shitmonkey
Nyt tuli vähän mauton kommentti.
Takamisakari
18.02.2016, 11.15
Mulla ehkä laimeampi ratkaisu, ajoin autot tallista pihalle palelemaan (onhan se sielu niilläkin vaikka kovin pieni verrattuna fillareihin) ja siirsin filot puolilämpimään talliin.
Ohiampuja
18.02.2016, 11.49
ajoin autot tallista pihalle palelemaan...
Tällaiseen tulee helposti itsekin syyllistyttyä. Välillä hurahtaa johonkin harrastukseen tai harrastusvälineeseen niin syvälle, että sellainen rationaalinen järjen käyttö unohtuu. :)
Hätkähtää oikein kun tajuaa että joku muutaman satasen pyörän osa ja sen mahdollinen kondensaatiosta kärsiminen nousee omassa päässä ihan kohtuuttomaan rooliin. :o
Korroosiovauriot nopeutuvat lämmössä. Olikohan se niin, että kymmenen asteen lisäys lämpötilassa keskimäärin tuplaa korroosionopeuden. Eli lenkki suolatuilla teillä ja pyörä sen jälkeen pesemättä sisälle kuivumaan, niin tulee hyvää jälkeä takuuvarmasti :)
noniinno
20.02.2016, 00.16
Kyllä pesemätön suolakylvyssä käynyt pyörä happanee kylmässäkin varastossa. On tullut kokeiltua nääs kun laiskuus on toinen nimeni.
arctic biker
20.02.2016, 07.11
Kondenssin aiheuttama veden kertyminen rungon sisään ei mikään mahdoton ilmiö ole. Yks syksy nostin maantiepyörän semmoisenaan suoraan ajosta kylmän tallin kattoon. Keskiölaakerit oli vaihtoa vailla joten aattelin että keväällä sitten. Muhvi oli puolillaan jäätä kun sitten aikanaan avasin.
Kylmällä pakkasjaksolla tuli startattua aamuyöstä kyllä kylpyhuoneesta kun se pyörä pyöri paremmin pari kilometriä ennen kuin pakkanen jähmetti sen...
maalinni
20.02.2016, 09.58
kannattaa ne suurimman sohjo- ja lumipaakut harjata pois jos on kylmä varasto. Kyllähän se lämmin on mielestäni parempi, jos valita saa, mutta aika harva pystyy valitsemaan.
Täällä pyörät on joko parvekkeella tai sisällä. Jos kovin luminen niin sulatan ja annan kuivua pesuhuoneessa. Pyörätetris lienee aika monelle tuttu peli. :D
Ciao! Nostellaas lankaa.
Uus osoite tulossa, ja uudessa osoitteessa kylmä ulkovarasto. Meinasin säilytellä commuutteria kylmävarastossa, ajoa miltei jokapäivä. Talvella.
Kysymys: Miten tähän suhtautuu: Hydrauliset lehyjarrut/Kahvat? Sekä: Tubeless renkaat?
.
Kysymys: Miten tähän suhtautuu: Hydrauliset lehyjarrut/Kahvat? Sekä: Tubeless renkaat?
Kummankaan kanssa ei mitään ongelmaa, mutta loskakelit ja pakkanen tahtoo sinkuloida ainakin oman pyörän. Apexin vaihtaja on hyvä jäätymään.
Aleksi23
04.03.2020, 22.49
30-asteinen varasto toiminut viimeiset 10 vuotta
30-asteinen varasto toiminut viimeiset 10 vuotta
Miks joku pitää 30 asteessa varastoa ? Nää ilmat on kyllä perseestä. Pyörä käytännössä kokoajan märkä.
Jos sillä ajetaan talvella, se yöpyy kylmässä/kuivassa varastossa ja jos sillä ajetaan vain kesäisin, niin se horrostaa lämpimässä varastossa 😁
Hyvin on toiminut tähän asti...tosin talvipyörätkin pääsevät kerran/kaks viikossa yön yli lämpimään kuivattelemaan.
30-asteinen varasto toiminut viimeiset 10 vuotta
Kuulostaa melko rapsakalta, mutta olisiko tullut kiroitusvirhe?
Tosin, jos 30 on oikein, niin mitäpä minä olen sitä arvostelemaan.
Jani Mahonen
05.03.2020, 12.50
Uus osoite tulossa, ja uudessa osoitteessa kylmä ulkovarasto. Meinasin säilytellä commuutteria kylmävarastossa, ajoa miltei jokapäivä. Talvella.
Kysymys: Miten tähän suhtautuu: Hydrauliset lehyjarrut/Kahvat? Sekä: Tubeless renkaat?
Kyllä commuteri menee kylmässä varastossa. Hydrauliset levyjarrut / kahvat ei oireile. Tubelessrenkaat ei mitään hätää, ainakin stanin litku pärjännee jopa paremmin pakkasella kun kesällä, kun nestettä ei haihdu (niin paljon).
Tahtoo ruoste raiskata jos on sensorttista tavaraa kiinni joten kosteuden jääminen pyörään kiinni on vähän ikävää hommaa. Varsinkin tällaisena talvena kun plussakelejä on ollut paljon. Pakkasellahan ei tulisi mitään ongelmia.
Tarvittaessa otan commuterin sisälle ja pidän viikonlopun lämpimässä, (voitelen ketjut tietenkin) ja varmistan että kaikki paikat ehtii varmasti kuivua. "Tarvittaessa" tässä lauseessa tarkoittaa sitä että jos pyörä alkaa prakaamaan ja epäilen että jäätyminen on syypää.
Keväthuollossa vaihdan kokonaan vaijerinkuoret ja vaijerit, se ehkäisee jäätymistä tehokkaasti. Ja jos (vaijerit) alkaa kangertelemaan talvella niin saatan vaihtaa toisenkin kerran vuodessa.
Itellä (talvella, joka lienee se haastava aika) lämpimässä tallissa kotona ja töissä. Tarkoittaa käytännössä 15 - 20C lämpötilaa. En ihan ymmärtänyt tuota 30 asteen (+/-)? lämpötilaa/kylmyyttä? Mistä oikeen puhutaan? Jos -30C, niin taatusti alkaa tuntua jo fillarin (ainakin vaihteiston / vaijereiden) toiminnassa.
Vinkkinä salapoliisityöhön (tosin tämäkään pohdinta ei varmaan auta otsikon mukaista kysyjää), ainakin kerrostalojen teknisisissä tiloissa on usein +30
Tuli tuossa mieleen kun on ensimmäistä kertaa jousitettu pyörä, että kärsiikö haarukka tai takaiskari pakkasessa säilytyksestä? Muita pyöriä olen ongelmitta kylmässä tallissa säilyttänyt. Mahdollinen autotalliremontti mielessä ja siihen liittyen kyselen.
ilkkaluukkonen
06.06.2020, 18.57
Tuli tuossa mieleen kun on ensimmäistä kertaa jousitettu pyörä, että kärsiikö haarukka tai takaiskari pakkasessa säilytyksestä? Muita pyöriä olen ongelmitta kylmässä tallissa säilyttänyt. Mahdollinen autotalliremontti mielessä ja siihen liittyen kyselen.
En tiedä kärsiikö, mutta itsellä on täpärit asuneet parvekkeella viimeiset 8 vuotta. Takaiskarikin on tuon 8 vuotta vanha ja kyllä se vieläkin toimii. Vuoden oli ulkona käyttämättä huollon jälkeen ja toistaiseksi on toiminut. Enemmän tuo teräspyörä huolettaa ruosteen takia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.