Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuitukammet

Huomasin eilen Moonlanderin voimansiirtoa päivittäessä että Raceface Next SL kampisetin vasen kampi heiluu hiukan. Vika ei ole sen kiinnityksessä eikä laakereissa, vaan hiilikuituinen kampiosa on irtoamassa alumiini-insertistä. Kammet on ostettu huhtikuussa 2014, eli melkein kaksi vuotta maastokäytössä.
Onkohan tällainen poikkeuksellista vai enemmänkin väistämätöntä? Toistaiseksi minulla lähes kaikki hiilikuituosat ovat toimineet erinomaisesti, kunnes sitten hajosivat, eli pidemmän päälle luotettaviksi niitä en voi moittia. :rolleyes:
Onkohan tällainen poikkeuksellista vai enemmänkin väistämätöntä?
Toivottavasti poikkeuksellista. 
Itse pitäisin tuota takuun tai tuotevastuulain perusteella valmistajan korjattavana asiana. Elleivät sitten ole onnettomuudessa tms. vaurioituneet.
arctic biker
16.02.2016, 20.00
Mun vastaus , taasen offaria mutta näissä nykyisissä kampisysteemeissä myös tää kammenakseli saattaa kulua, alumiiniakin kun on.  2009 Shimanon kammet tuli tälviisiin tiensä päähän.
Kare_Eskola
16.02.2016, 20.49
Itse mätkäytin krossikisassa polkimen kiveen oikein kunnolla. Valtava mäjäys ja eeppiset pannut.
Forcen kuitukampi kesti, myös sen molemmat alumiini-insertit. Shimano XT -maastopolkimen akseli vääntyi. Se akseli on karkaistua terästä ja paksu.
En voi sanoa että "kuitu ei kestä".
Vika ei ole sen kiinnityksessä eikä laakereissa, vaan hiilikuituinen kampiosa on irtoamassa alumiini-insertistä. Kammet on ostettu huhtikuussa 2014, eli melkein kaksi vuotta maastokäytössä.
Ei muuta kuin hyvät kuvat kohteesta ja selvitys pääkallopaikalle tapahtuneesta
Otin yhteyttä pääkallopaikkaan ja sieltä tuli jo vastaus että ei kiinnosta takuut eikä tuotevastuut, kun kammet on tilattu ebay kautta. Tilasin jenkkimatkalla lähes paikallisesta kaupasta (http://www.worldwidecyclery.com/), kun LA:n ruuhkassa olisi mennyt koko päivä hukkaan käydä siellä paikan päällä. Myivät sopivasti myös ebay:n kautta, joten oli helppo tilata hotellille.
Katsotaan vielä, mitä kauppias vastaa…
Kammissa on edelleen alkuperäiset suojat kiinni, onhan niissä naarmuja, mutta eivät ole rikki menneet. Huomattavasti pienemmät poljinakselin insertit ovat myös kunnossa.
Mulla joskus xc-pyörässä Truvativ noir 3.3 kammesta alkoi polkimen pään insertti löystymään, olisko poljin ottanut osumaa tjsp. Enskapyörän SixC kammet kestänet ongelmitta pari kesää aika huoletonta kolhimista..
Jos on jenkeistä hankittu pari vuotta sitten ja ebayn kautta, niin voi olla vähän nihkeää saada mitään Race Facelta. Jenkeissä ei käsittääkseni ole Suomen tyyppistä kuluttajansuojalakia valmistajan antaman takuun lisäksi.
Kammethan on ostettu isosta kivijalasta, vaikkakin ebay:n kautta. Ja jenkeissä niillä on 3v takuu, joten ylimääräistä kuluttajasuojan virhevastuuta ei pitäisi tarvita: http://www.raceface.com/newsletter/RF%20Hardgood%20product%20warranty%20policy.pdf
Mutta kauppias näyttäisi olevan huomattavasti päämiestä järkevämpi, myönsivät heti että vika on yleinen ja lupasivat hoitaa takuutapausta puolestani. Tosin haluavat rikkinäisen kammen takaisin. Saa nähdä miten käy ja olenko vaan postimaksun verran köyhempi ja ilman kampia tämän jälkeen. :rolleyes:
Monet valmistajat hoitavat takuut suoraan Suomessa, riippumatta, mistä tavara on ostettu, mutta näköjään ei RaceFace.
Mulla on kanssa kerran irronnut alumiini-insertti hiilikuitukammista. Ne olivat tosin FSA:n valmistamat eikä Race Facen. Oikeastaan kaikki FSA:n hiilarikammet ovat olleet ongelmalliset, kun kaksissa muissa on löystynyt kamet koko ajan keskiönakselista ja pysyy vain voimakkaalla kierrelukitteella. RF Next SL on mulla kestäneet jo pari vuotta ilman ongelmia, vaikka on noita osumia tullut

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.