PDA

Näytä tavallinen näkymä : 11 ketjun pikalukot?

Anok
09.02.2016, 22.25
Onko 11 pakan ketjuille olemassa pikalukkoa jonka voisi avata ja kiinnittää useamman kerran? Löysin vain jonkun kmc missing linkin, mutta siitäkin sanotaan että voi käyttää vain kerran. Ideana siis olisi laittaa pikalukko niin saisi ketjut puhdistamista varten irti, mutta tulee aika kalliiksi jos joutuu joka kerta ostamaan uuden pikalukon.

duudi
09.02.2016, 22.43
Mulla on ollut noita maitsemiasi kmc:n tuotteita käytössä parin vuoden ajan. Olen aukonut ja sulkenut niitä aina tarvittaessa, ei ongelmia. Saman varoituksen olen lukenut monessa muussakin pikalukossa, eli klausuuli taitaa olla valmistajan oikeusturvan takia laitettu. Omat pikalukkoni olen vaihtanut sitten, kun kylkilevy on kulunut selvästi ohuemmaksi. Ovat kestäneet suunnilleen saman verran kuin ketjut.

Aakoo
09.02.2016, 23.04
Wippermannin Connex ketjuissa on helposti avattava pikalukko. Irtonaisena kyseinen lukko on kallis, mutta ketjujen mukana tulee. Olen ajanut ilman ongelmia parit-kolmet ketjut samalla lukolla.

nure
10.02.2016, 07.17
Ei synny ongelmia vaikka useasti aukoo, tuntee kyllä koska alkaa olla löysä.

jone1
10.02.2016, 10.05
10 ketjun lukot toimii 11 ketjussakin. Kympit saa helposti sormivoimilla auki mutta 11 tarviin kaluja.
Ja kuten edellä sanottiin voi niitä käyttää monta kertaa.

Anok
10.02.2016, 18.01
Ok, no taidan hankkia 10 ketjun pikalukkoja kun niitä saa helpommin ja jos käy suoraan shimanon 11 ketjuun ja voi käyttää monta kertaa niin hieno homma.

jeijei
12.02.2016, 12.08
Ainakin noita 11 linkkuja löytyy ja KMC:n molempiin joutunut käyttämään työkaluja. Kai noissa jotain oikeata eroa on kun ovat eri tuotteet? Himassa olisi molemmat, mutta eipä tönärillä ole tullut mittailtua eroa...

Anok
12.02.2016, 14.42
Ajattelin tänään käydä noita 10 lukkoja ostamassa jos tosiaan saa helpommin käsin auki kuten netissä sanotaan. Googlailin kanssa niin löysin juttuja, että näitä jotkut käyttää 11 ketjuissa ilman ongelmia. Tiedä sitten mikä on oikeasti ero? Jos ei sitten sovikkaan niin täytyy hankkia 11 lukkoja ja pihdit, jos ei tavallisilla nokkapihdeillä aukene.

jone1
12.02.2016, 16.52
Aukee ne muillakin pihdeillä. Seegeri pihtejä oon käyttäny nokkapihtien lisäksi. Riittää että on ohutkärkiset ja pääsee rullista puristamaan.

maalinni
13.02.2016, 13.33
Biltsun lukkorengaspihdit toimii hyvin, maksaa pari markkaa.

PuffySticker
13.02.2016, 14.07
Aina oon pärjänny missing linkkien kanssa käyttäen työkaluna paksua rautalankaa. Niissä tapauksissa kun paljain sormin ei ole auennut. Parasta näissä on tietenkin avattavuus reisun päällä, ei silloinkaan ole kaksia eri pihtejä yhtä ketjulinkkiä varten.

arctic biker
13.02.2016, 20.01
Toki oikea työkalu on aina paras mutta saahan nuo muutenkin auki, ittellä on vasittu työkalu. Missin linkeillä olen sen verran kilsoja ajanut että ainakin oman näkemyksen kestävyyksistään olen muodostanut, pyrin, siis pyrin vaihtamaan uuden aina 3t kilsan välein. 25t ja kaksi ajossa hiipunutta on saldoni. Tai noin suurinpiirtein, ajo siis helläjalkaisen ikämiehen paarustamista.

Jaa siis ennekuin joku alkaa ihmettelemään niin ajossa murtuneet Missin Linkkini ovat olleet jotain 4t ajettuja, siitä luovasti aattelin jotta jos vähän tihiämmin lukon uusin niin lienee mulle hyvä.

jarit
14.02.2016, 10.42
Sramin pikalukon laitoin juuri pari päivää sitten ja se on kyllä aika jäykkä. Ei mennyt paikalleen ilman pihtejä joten tuskin irtoaakaan ilman pihtejä.

paaton
14.02.2016, 10.47
Sramin pikalukon laitoin juuri pari päivää sitten ja se on kyllä aika jäykkä. Ei mennyt paikalleen ilman pihtejä joten tuskin irtoaakaan ilman pihtejä.

Eli pitääkö noita srameja puristaa yhteen riittävän kovaa, vai miksei mene ilman pihtejä paikalleen? Kyllähän nyt kädessä/jalassa on enemmän voimaa kuin pihdeissä. Aukaisuun pihdit ovat tietenkin tarpeelliset.

maalinni
14.02.2016, 11.03
Itse laitan paikalleen siten, että linkku on ketjun "yläpuolella" ja sitten kevyt painallus jalalla polkimeen -> naps. Irroitus sitten puristamalla ja työntämällä lukkorengaspihdeillä.

edit: itseasiassa nykyään en irroita pikalukkoa, vaan katkaisen ketjun ja laitan uuden. Sitten kun ketjussa on neljä lukkoa, niin menee roskiin. Helppoa.

Kahvupaussi
14.02.2016, 14.59
Itse laitan paikalleen siten, että linkku on ketjun "yläpuolella" ja sitten kevyt painallus jalalla polkimeen -> naps. Irroitus sitten puristamalla ja työntämällä lukkorengaspihdeillä.

edit: itseasiassa nykyään en irroita pikalukkoa, vaan katkaisen ketjun ja laitan uuden. Sitten kun ketjussa on neljä lukkoa, niin menee roskiin. Helppoa.

Shimanon pinni systeemi on ihan hyvä varsinkin jos on kunnon ketjunkatkaisija (esim PRO). Aika edullnen myös vrt. Missing Linkiin.

Hivo
14.02.2016, 15.22
Mikä ero muuten on 10 ketjun ja 11-ketjun pikalukolla? Voiko käyttää ristiin?

Läskimasa
14.02.2016, 16.21
^ 11-ketju on pari millin kymmenystä kapeempi eli 10-ketjun lukko on himpun väljä sivusuunnassa siinä.

Aakoo
14.02.2016, 18.08
Shimanon pinni systeemi on ihan hyvä varsinkin jos on kunnon ketjunkatkaisija (esim PRO). Aika edullnen myös vrt. Missing Linkiin.

Eikö nuo Shimanon pinnit ole melkein pari euroa kappale? Jos ketjun käyttää pois enemmän kuin kaksi kertaa sen elinkaaren aikana, niin kalliimmaksi tulee pikalukkoon verrattuna. Huonoilla keleillä tulee otettua ketju irti vähintään parin viikon välein putsausta varten.

maalinni
14.02.2016, 18.12
^ no huh huh. Jotkut jaksaa ketjuja hinkkailla.

Aakoo
14.02.2016, 18.33
^Mun mielestä tuo 400km on ihan säädyllinen väli putsailla voimansiirtoa, näillä keleillä tiestä irtoaa aika paljon kaikenlaista töhnää niihin. Tietenkin, jos tavoite on ajaa rattaat mahdollisimman nopeasti uusintakuntoon, niin siitä vaan...

Kahvupaussi
14.02.2016, 19.19
Eikö nuo Shimanon pinnit ole melkein pari euroa kappale? Jos ketjun käyttää pois enemmän kuin kaksi kertaa sen elinkaaren aikana, niin kalliimmaksi tulee pikalukkoon verrattuna. Huonoilla keleillä tulee otettua ketju irti vähintään parin viikon välein putsausta varten.

Olet oikeassa pinnin hinnasta (muistin, että kolme olisi maksanut 2,50 €). Missing Linkit maksoi jotain vitosen kpl viime vuonna. Edullisuus siis kiinni siitä montako kertaa saman lukon käyttää. Ajattelin vaan kun edellisen kirjoittajan metodi oli katkaista ketju ja lisätä aina uusi lukko.

Moska
14.02.2016, 19.57
10 ketjun linkki on euron seuduilla ebayssa

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

maalinni
14.02.2016, 20.13
^Mun mielestä tuo 400km on ihan säädyllinen väli putsailla voimansiirtoa, näillä keleillä tiestä irtoaa aika paljon kaikenlaista töhnää niihin. Tietenkin, jos tavoite on ajaa rattaat mahdollisimman nopeasti uusintakuntoon, niin siitä vaan...

No joo, kilometreistähän se riippuu ei ajasta.

paaton
14.02.2016, 20.17
No joo, kilometreistähän se riippuu ei ajasta.

Tai siis ajastahan se riippuu eikä kilometreistä. Maasturilla pienempikin matka riittää :)
Aika tylsää on joo. Pitäisi päästä ajamaan...

zort
14.02.2016, 21.04
Tämä on se työkalu, ei hirveästi maksa eikä juuri kulu käytössä:
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-master-link-2-in-1-closer-und-opener-444703/wg_id-11475
Park Toolin versiokaan ei montaa euroa kalliimpi ole. Todella kätevä vehje.
Tollainen mikä toimii sekä irrottaessa että kiinnittäessä kannattaa hommata. Niitäkin on jotka toimii vain "yhteen suuntaan".

kauris
14.02.2016, 22.41
Mutta kiinnittämiseen ei kai työkalua tarvitse. Liitin paikoilleen ja jalalla painaa poljinta, niin lukko napsahtaa kiinni.

zort
14.02.2016, 23.16
^ No siinä käsityksessä olin joskus itsekin.

Ja on siinä sekin juttu että lukon saa kiinni pyörän ollessa siinä huoltotelineessä jolloin voi siitä kätevästi jatkaa esim. vaihteiden säätöä tms. hommaa ilman että pitää fillari ottaa välillä tellingistä pois ketjun paikalle polkemista varten.
Kaksipuoleisen työkalun hinnanero yksipuoleiseen on lähes mitätön.

Vertti83
15.02.2016, 02.06
Tällainen (http://www.connexchain.com/en/product/connex-link.html), ja työkaluja ei tarvi....

maalinni
15.02.2016, 12.09
Tämän katsottuani tunsin itseni hel**tin hölmöksi lukkorengaspihtieni kanssa. No jotain hyvää videosta seurasi, vaihdoin ketjut kesän jäljiltä ja videon temppu toimii todella helposti. Etenkin kun tossa X7 vaihtajassa saa häkin lukittua siten, että ketju on löysällä. Huono puoli, että kädet on nyt ihan mustat ja pitäisi lähteä duuniin :(

edit: linkki http://youtu.be/WNqtRleH1WE

Velogi
15.02.2016, 12.30
Täällä kanssa KMC 11 linkkiä käytetty useampaan kertaan ilman ongelmia, jännä sinänsä että ei huomaa käytössä eroa vastaavaan 10-linkkiin. Pois yleispihdeillä ja paikalleen polkimesta painamalla.

maalinni
15.02.2016, 12.53
Luultavasti se vaan irtoaa helpommin, jos se on pari kertaa poistettu. Ei ainakaan omassa käytössä kovin todennäköistä, maastoniiloilla sitten hiukka todennäköisempää.

Anok
07.03.2016, 17.50
Hankin nyt 10 pakan lukkoja, mutta kuuluuko noiden olla näin löysiä? Eli jos vaan laitan 2 palaa yhteen ilman ketjua niin liukuvat ihan painovoimankin vaikutuksesta yhteen, mitään voimaa ei tarvita yhtään. Kuvittelin, että tuossa nyt jonkinlainen lukitus olisi kun pihtejäkin myydään? Vai onko näissä joku valmistusvika?

kauris
07.03.2016, 21.31
Joidenkin merkkien jotkut uudelleen avattavaksi ja kiinnitettäväksi tarkoitetut mallit ovat tosiaan hyvinkin löysiä uutena. Se hyvä puoli niissä on, että lähtevät sitten huomattavan likaisinakin irti vielä sormivoimin. Kyllä ne silti kiinni pysyvät, kun ketjuhan on koko ajan kireällä ja aika pian tosiaan ne keräävät sen verran liikaakin, että suurin löysyys katoaa.

Antsa112
07.03.2016, 21.47
Olen käyttänyt Wipperman Connexin 10- ja 11-ketjulle tarkoitettuja lukkoja 11-ketjussa. Molemmat ovat toimivia ja aukeavat helposti sormivoimin. Koskaan ei kuitenkaan ole auennut vahingossa, vaikka on tullut samaa lukkoa käytettyä useammassa ketjussa.

Anok
08.03.2016, 13.42
Nämä ovat nimenomaan uudelleen käytettävää mallia. Siksi en 11 pikalukkoa ostanut kun ne on niin kalliita niin ei ole rahaa joka ketjunpesun yhteydessä ostaa uutta. Ja toisaalta kiva kun saa sormin helposti auki.

No ei auta kun ajaa jonkin matkaa ja katsoa pysyykö kiinni ja meneekö itsestään hieman kireämmälle. Ei tuo muuten tosiaan pääse aukeamaan jos ei ketju mene jotenkin solmuun. Muutenhan on veto koko ajan päällä.

Moska
08.03.2016, 14.42
Kmc:n 9 ja 10 linkkejä käytössä, eikä ole aukeilleet itsekseen. Välillä tarvinnut pihtejä aukaisuun, kun ovat olleet ajossa pitempään.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Kuntoilija
08.03.2016, 14.52
Shimanokin tulee nykyaikaan, kun tuo markkinoille 11-ketjuille ilman työkaluja suljettavan ja avattavan pikalukon.

jone1
08.03.2016, 16.59
Shimanokin tulee nykyaikaan, kun tuo markkinoille 11-ketjuille ilman työkaluja suljettavan ja avattavan pikalukon.
Onko linkkiä tähän "uutuuteen?"
Ite surutta käyttäny uudelleen noita 11speed missing linkkejä ilman ongelmia.
Varalla mukana satulalaukussa jos brakaa lenkillä.

paaton
08.03.2016, 17.05
http://www.bikebiz.com/news/read/shimano-introduces-quick-link-for-11-speed-chains/019159

pätkä
02.06.2017, 19.59
Shimanolta vihdoin 11-v pikalukko.

http://www.bikeradar.com/news/article/shimano-quick-link-50061/

oppes
01.08.2017, 19.05
Tämän katsottuani tunsin itseni hel**tin hölmöksi lukkorengaspihtieni kanssa. No jotain hyvää videosta seurasi, vaihdoin ketjut kesän jäljiltä ja videon temppu toimii todella helposti. Etenkin kun tossa X7 vaihtajassa saa häkin lukittua siten, että ketju on löysällä. Huono puoli, että kädet on nyt ihan mustat ja pitäisi lähteä duuniin :(

edit: linkki http://youtu.be/WNqtRleH1WE

Ylpeänä itsestäni: "Keksin saman menetelmän" yritettyäni turhaan puoli tuntia avata jumahtanutta linkkiä. :D