PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvä yleispyörä



AIIu
08.02.2016, 22.42
Hei! Tarvitsen vastauksen muutamaan kysymykseen ettei tulisi hankittua sikaa säkissä.

Olen etsimässä 500-1000€ hintaista hybridipyörää.
Pituus 180cm, työmatka-ajot 2-10km päivittäin kesät ja talvet
Haluaisin pyörän olevan enemmän maastopyörä kuin asfalttipyörä. Kuitenkin lähes kaikki ajot ovat tiellä joten jousitusta en usko tarvitsevani.

Olen suunnitellut ostavani Univega Terrenon (http://www.bestbikes.fi/univega-terreno-60-2015).
Onko asiantuntijoiden mielestä hyvä pyörä tarpeisiini? Onko sopuhinta?
Kelpaako pyörän renkaat (http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/rapid-rob.html) ympäri vuoden ajeluun?

Onko mitään järkeä asentaa tavaratelinettä tämän tyyppisiin pyöriin? Ovatko kestäviä?

Tähän asti olen pärjännyt monta kokoa liian pienellä vanhalla ''maastopyörällä'' jossa vaihteet klonksuu ja jarruja saa puristaa hampaat irvessä..

Saa ehdottaa muita pyöriä, ulkomailta en haluaisi tilata.

stumpe
08.02.2016, 23.00
Jos kaikki ajot pitäisi hoitaa yhdellä pyörällä, olisi valintani kona unit. Teräsrunko tuntuu mukavan pehmeältä vrt. kova alu. Ja osat kelpaavat oikeasti maastoonkin jos sinne eksyt ja pyörän geometria on myös maastokelpoinen. Jos et, niin vaihdat siihen kapeat semisliksit renkaat.

Pyörä on 850e, mutta siinä on vaan yksi vaihde. Pyydät tarjouksen liikkeestä että pyörään laitetaan 1x10 vaihteet. Silloin ollaan budjetin max rajassa mutta siinä on pyörää pitkäksi aikaa.

Niin ja mahtuu 2,25 leveät nastat alle kun on talvella ne pääkallokelit.

Ulkorengas
09.02.2016, 07.28
Toisaalla ehdotin Kona Big Rovea. Kaksi eri versiota.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54712-Py%F6r%E4-ty%F6-ja-kauppamatkoille-ymp%E4ri-vuoden

TERU
09.02.2016, 09.12
Ihan kelpo vaihtoehto Univegakin on, mutta riittäkö koko? Vain s jäljellä, runko kolmoisohennettu, osatkin hyvää käyttölaatua, haarukka alumiinia, renkaat pehmentää menoa, eteen nastarengas liukkaiden säiden ajaksi. Varusteet optimoiden oman tarpeen mukaan, hyvä tuosta syntyy.

Marsusram
09.02.2016, 11.40
Ihan kelpo vaihtoehto Univegakin on, mutta riittäkö koko? Vain s jäljellä, runko kolmoisohennettu, osatkin hyvää käyttölaatua, haarukka alumiinia, renkaat pehmentää menoa, eteen nastarengas liukkaiden säiden ajaksi. Varusteet optimoiden oman tarpeen mukaan, hyvä tuosta syntyy.
Näyttäisi kyllä sellaiselta käyttöpyörältä, johon kunnon talvirenkaatkin menee.
Ainoa mitä karsastan, on alumiinihaarukka. Jotta alumiinista saadaan tarpeeksi kestävä maastoon, tulee se yleensä ylimitoittaa niin että painaa kuin teräshaarukka, mutta tulee kovaksi siinä missä teräs on edelleen joustava. No koeajo tietysti tuonkin onnistumisen kertoo..
Tarakka on käyttöpyörissä ok, kestävät kyllä jos kiinnikkeet ovat hyvin suunniteltu. Tuossa kuvassa ei näy sopivia ruuvinpaikkoja seatstayn yläpäässä, alapäässä kylläkin näyttää olevan.

Ulkorengas
09.02.2016, 12.02
Vilkaisin tuota Univegaa ja paperitietojen perusteella se on oikein kiinnostava vaihtoehto. Tyypiltään suorastaan harvinainen nykymarkkinoilla.

Puskis
09.02.2016, 15.06
Jos kaikki ajot pitäisi hoitaa yhdellä pyörällä, olisi valintani kona unit.

Unitissa ei oo kiinnikkeitä lokasuojille tai tarakalle, vaikka saahan sellaiset jotenkin kikkailtua kiinni. Muuten varmaan lähellä täydellistä ainoaa pyörää.

nure
09.02.2016, 19.32
^Ei ollut mikään pakollinen. Luulen ettei Unittiin saa ihan puolella toista sataa vaihteita ellei itse asenna enkä laittais tuon tasoiseen kapistuksen kuitenkaan ihan kuraa... Muuten kyllä aivan mainio vaihto-ehto!

AIIu
09.02.2016, 23.00
Kävin paikallisessa liikkeessä katsomassa Konan pyöriä. Paljon kehuttu Unit vaikutti hyvältä, mutta haluaisin kunnon vaihteet. Big Roveista taas teräksinen ST tuntui paremmalta, mutta hintaa vähän liikaa.

Olen koeajanut myös Univegan liikkeessä ja ei se ainakaan liian pieneltä tuntunut. Runkokokoa en kyllä muista, saattoi olla tuo 55cm. Toisaalta olen tottunut huomattavasti liian pieneen pyörään...

Muutaman pyöräliikkeen ajattelin vielä kiertää ja tehdä sitten päätöksen.

Renkaista vielä asiaa. Mikä olisi paras mahdollinen ympärivuotinen rengas?
Tietysti nastat talvella ja sileät kesällä, mutta kun tiedän olevani laiska ja todennäköisesti nyt ostamani renkaat ovat kiinni vielä parin vuoden päästä. Eli jotain pitoa talvella (ehkä hieman vähemmän painetta renkaisiin) ja kesällä kohtuu rullaus niin asfaltilla kuin hiekkatiellä.
Onko esimerkiksi nämä Continental MountainKing 29" Racesport 55-622 (http://www.bestbikes.fi/continental-mountainking-29-racesport-55-622) renkaat paremmat kuin Terrenossa vakiona olevat Schwalbe Rapid Rob, 54-622 (http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/rapid-rob.html) renkaat? Ainakin hintavammat.

orc biker
09.02.2016, 23.13
Kävin paikallisessa liikkeessä katsomassa Konan pyöriä. Paljon kehuttu Unit vaikutti hyvältä, mutta haluaisin kunnon vaihteet. Big Roveista taas teräksinen ST tuntui paremmalta, mutta hintaa vähän liikaa.

Yleispyörässä on edessä vähintään kaksi ratasta, mutta mieluummin kolme. Silloin voi ajaa jyrkät mäet ylös kevyesti valuttamatta hikinoroja kaupan tai työpaikan käytäville tai polkea loivaa alamäkeä myötätuuleen. Siihen tarvitaan laaja välitysalue. Etuvaihtajan poistaminen on ylitselyövä muoti-ilmiö. Se sopii sinne, missä tarvittavaan välitysalueeseen riittää yksi eturatas, mutta ei muualle. Sinkula on tuon ajattelun huipentuma, eikä mitenkään positiivisessa mielessä.


Renkaista vielä asiaa. Mikä olisi paras mahdollinen ympärivuotinen rengas?
Miksi pitäisi olla ympärivuotinen? Talvella turvallinen ajaminen vaatii nastarenkaat. Ei ole mitään järkeä hajottaa rannetta tai solisluutaan mahdollisesti pysyvästi siksi, että ei viitsi vaihtaa renkaita 2 kertaa vuodessa. Pieni vaiva säästää mahdollisesti todella isolta ja harmittavalta vaivalta. Kesäksi Big Apple, talveksi Ice Spiker Pro riippuen toki, millä pinnalla eniten ajelet. Jos on taipumusta laiskuuteen pyöräasioissa, niin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota pistosuojaukseen. Jos pitää saada rullaava maastorengas, niin Speed King on sellainen, mutta se nyt on melkein sileä sekin ja maastorenkaaksi sanominen on siinä ja siinä.

Ulkorengas
10.02.2016, 05.45
Koska aloittaja on 180 cm, Konalla koko 56 on todennäköisesti sopivin. Jos Big Rove St tuntui hyvältä, mutta liian kalliilta, kysyitkö tarjousta vai katsoitko vain hintalappua?
Linkissä on tarjoushinta, vaikka 56 onkin loppu.
http://www.hi5bikes.fi/~82zSx0000001/?Y999=PIF&Y104=KO-B15RVB
Renkaiden osalta edellistä kommenttia täydentäen totean, että pääset paljon vähemmällä, kun ajat ympäri vuoden olosuhteisiin sopivilla renkailla eli hankit kahdet renkaat. Asian merkitys korostuu talvella. Jatkuva erityisen varovainen ajaminen ilman nastoja vie pyöräilystä kaiken idean ja varovaisuudesta luopuminen taas johtaa nopeasti onnettomuuteen, jonka seuraukset riippuu tuurista. Vaikka sitten Suomi Tyresin W106, jos Ice Spiker Pro tuntuu kalliilta. Mielummin kuitenkin jokin leveämpi kuin tuo W106.

Tavarateline on mielestäni hyödyllinen varuste tuon tyyppiseen käyttöön tulevassa pyörässä. Satulaputkeen tulevaa pikakiinnitteistä mallia ei kannata hankkia, vaan ihan perinteinen ruuveilla edestä ja alhaalta kiinnitettävä malli. Itse en ole tällaista telinettä saanut rikki, vaikka Tubuksen terästelinettä ei minulla olekaan. Kai telineen särkyminen kovassa käytössä on mahdollista, mutta mielestäni se ei ole varsinaisesti pyöräilyyn liittyvä ongelma, jos kuorman määrä pysyy yleensä kohtuullisena. 25-30 kiloa noille kai kuormaa yleensä sallitaan, mikä on jo melko paljon ja tekee pyörästä takapainoisen.

nure
10.02.2016, 06.40
Tavaratelineen hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä mutta täytyy olla tosi laiska ellei viitsi talveksi kunnon renkaita vaihtaa!

Hissitolppa
10.02.2016, 11.07
Yleispyörässä on edessä vähintään kaksi ratasta, mutta mieluummin kolme. Silloin voi ajaa jyrkät mäet ylös kevyesti valuttamatta hikinoroja kaupan tai työpaikan käytäville tai polkea loivaa alamäkeä myötätuuleen. Siihen tarvitaan laaja välitysalue. Etuvaihtajan poistaminen on ylitselyövä muoti-ilmiö. Se sopii sinne, missä tarvittavaan välitysalueeseen riittää yksi eturatas, mutta ei muualle. Sinkula on tuon ajattelun huipentuma, eikä mitenkään positiivisessa mielessä.


Turhaa yleistämistä, sillä jokaisella on omat tarpeensa ja mieltymyksensä. 3 ratasta eteen on täysin turhaa yleispyörään. Maantiepyörissä nämä.

Blackborow
10.02.2016, 11.27
Big Rove on harmittavasti sen verran ahdas takahaarukastaan ettei Ice Spiker Pro mahdu pyörimään ainakaan yleispyörässä tarpeellisen lokasuojan kanssa.

Ulkorengas
10.02.2016, 12.43
Tavarateline on mielestäni hyödyllinen varuste tuon tyyppiseen käyttöön tulevassa pyörässä.


Tavaratelineen hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä...


Yleispyörässä on edessä vähintään kaksi ratasta, mutta mieluummin kolme.


3 ratasta eteen on täysin turhaa yleispyörään.

Onnea vaan viestiketjun aloittajalle, pidä pääsi kylmänä!

Puolustan näkemystäni tavaratelineestä sillä, että etenkin laukkujen kanssa saa helpommin ja enemmän tavaraa kyytiin kuin ilman telinettä. Tällöin esimerkiksi muitakin kaupassakäyntejä kuin lähi-Siwassa mikroruokaa hakemassa on mahdollista hoitaa pyörällä. Mutta jos ei ole tarvetta kuljettaa enempää kuin reppuun mahtuu, Nuren näkemys on pätevä. Minä en osaa sanoa, onko telineestä sinulle iloa. Itse en myöskään osaa ennustaa tulevia tarpeita niin tarkkaan useamman vuoden päähän, että voisin sanoa telineen olevan turha, jos se nyt tuntuu turhalta. Käytäntö on osoittanut, että pyörälle löytyy käyttöä juuri niin paljon, kuin se tarjoaa mahdollisuuksia. Tällä hetkellä on mielessä jo peräkärryn hankinta. Suhteellisen kova hinta vaan laittaa jäitä hattuun. Toki tavaratelineenkin voi jättää pois ja laittaa myöhemmin, jos tarvetta ilmenee. Ainoa haitta, minkä telineelle keksin, on n. 35 euron hinta ja n. 700 g painoa. Minun ajoissani nuo tekijät ei vaikuta mitään.

Vaihteissakin moni asia vaikuttaa lopputulokseen. 2-3 eturatasta mahdollistaa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (10-42 pikkinen takapakka, esim. Kona Sutra Ltd) laajemman välitysalueen kuin yhdellä eturattaalla. Toisaalta tavanomainen 11-36 tarjoaa jo useimpiin tilanteisiin riittävästi välityksiä, kunhan eturatas on sopiva. Itse ajattelen niin, että pienien vaihteiden merkitys on tärkeämpi kuin suurten, koska esim. edessä 38 ja takana 11 riittää sellaiseen nopeuteen, jota lujempaa ainakaan minä en yleispyörällä pitkiä matkoja yhtä mittaa ajele. Alamäissä tietysti voi harmittaa, mutta tuskin nopeuden nosto niissä keskinopeuteen paljonkaan vaikuttaa. Kauppakassien kanssa ylämäkeen kiivetessä taas riittävän tiheästä välityksestä on suurta iloa ainakin mäkisellä seudulla. Esimerkiksi Turussa suunnilleen 10 prosentin mäkiä riittää. Etuvaihtajan puuttuminen tietysti vähentää hiukan huollon tarvetta, jota laiska omistaja varmaan arvostaa. Itselläni ei 10-42 takapakkaa ole, vaan 11-36, 11-32 ja kolmas suunnilleen samanlainen. Kaikissa on 2 tai 3 eturatasta ja yhteen ei kaipuuta ole, koska etuvaihtajat on pesulla ja voitelulla pysyneet kunnossa siinä missä muutkin pyörän osat.

Noista sitten haarukoit itsellesi sopivat ominaisuudet ja päätät, mikä on hyvä ja mikä turhaa tai peräti huonoa.

nure
10.02.2016, 19.29
^Järjen ääntä kannattaa kuunnella ja sinä sen pyörän hankit etkä muut. Itse taas tälläisenä ympäri vuoden pyöräilevänä autottomana olen tullut hyvin toimeen noilla 1x systeemeillä, joskus umpihangessa kieltämättä sitä pienempää ratasta edessä kaivannut. Ei tuo etyvaihtajan huolto voi olla este kylläkään useammalle rattaalle, fillarin ehkä simppelein kapistus tangon jälkeen kait!

AIIu
10.02.2016, 20.40
Kiitoksia tuhannesti eri näkemyksistä!

Ostin Univega Terreno 6.0 kaksilla renkailla.

Lokasuojien takia ei mahtunut enää leveitä nastarenkaita joten jouduin tyytymään kapeisiin, myös kesärenkaat ovat kapeat. Vähän kärsi se maastopyörän cool ulkonäkö kun renkaat ei ole niin massiiviset mutta kyllä rullaa hyvin!

Tavaratelinettä ei laitettu, asenan sellaisen kesällä jos sillon tuntuu tarpeelliselta. Ja tosiaan niitä yläkiinnikkeitä ei pyörässä ollut joten jokin patentti täytyy sitten virittää.

Nyt jälkeenpäin kun mietin niin olisi pitänyt ehkä ottaa erilaiset lokarit ja leveämpi rengas. Käyn varmaan lähipyöräkaupasta kyselemässä vaihtoehtoja.

Jokatapauksessa kiitän kaikkia vielä kommenteista, näkemyseroista huolimatta auttoi päätöksen teossa!!

orc biker
10.02.2016, 21.20
Tuollainen alumiinirunkoinen pyörä varmasti hyötyy eniten leveiden renkaiden (alhaisempien paineiden) tuomasta tärinänvaimennuksesta. Lokarit ovat harmillisen monen pyörän suunnitteluvaiheessa selvästikin se viimeinen ajatus, jos on ajatus ollenkaan. Minusta pyöräteollisuus voisi panostaa noin perusjuttuun enemmän. 29":n renkaiden kanssa on joskus jopa mahdotonta saada kunnon lokareita mahtumaan.

plr
10.02.2016, 21.33
En myöskään käsitä miksei pyöriin voida laittaa kunnon hienoja lokasuojia. Moottoripyörissä sellaiset näyttävät erittäin hyviltä. Esim.

http://cyrilhuzeblog.com/wp-content/uploads/eddietrotta3.jpg

http://washingtonchoppers.com/jpg/fenderstrutexample.jpg

TERU
11.02.2016, 05.42
Hyvä valinta, vaikka ei varmaan se yksi ainoa oikea kuten maan hallituksen valinnat. Renkaat eivät ole kapeat, 54-622, tieajoon, sallivat min. jopa kahden kilon paineet, ovat pistosuojatut, kestävät ajoa ja ikää. Nappulat tosin kuluvat keskeltä nopeasti asfaltilla ajettaessa, sekään ei iso haitta. Nyt on vähän trendinä ylimuhkeat renkaat, kapeammillakin pärjää, kun ei katu-uskottavuus ole vaatimuuksena. Tuliko 50 koko?

Ulkorengas
11.02.2016, 10.33
Ostin Univega Terreno 6.0 kaksilla renkailla.

Lokasuojien takia ei mahtunut enää leveitä nastarenkaita joten jouduin tyytymään kapeisiin, myös kesärenkaat ovat kapeat.

Vuosimallissa 2015 rengaskoko on 54-622, mutta 2016 se on 47-622. Kumpaan päädyit ja onkohan noiden haarukoissa jotain eroa, vai onko ero pelkästään ensiasennusrenkaassa? Jos päädyit kokoon 47-622, se on mielestäni kelpo valinta yleispyörään. Ainoastaan Suomi Tyresin W106 osoittautui hämmästyttävän kapeaksi tuon kokoisena. 19 mm vanteelle asennettuna se on vain 3 mm leveämpi, kuin koko 35-622. Schwalben Marathon Winter on jo linjassa ilmoitettuun kokoon. Minkä renkaan valitsit?


Tavaratelinettä ei laitettu, asenan sellaisen kesällä jos sillon tuntuu tarpeelliselta. Ja tosiaan niitä yläkiinnikkeitä ei pyörässä ollut joten jokin patentti täytyy sitten virittää.


Kun hetken seikkailet Tubuksen ja Racktimen sivuilla, löydät todennäköisesti sopivat palikat telineen kiinnitykseeen, eikä ns. rautalanka/biltema-virityksiä tarvita. Ja takalokarin taaemman kiinnityksenhän voi laittaa tavaratelineeseen, jos lokari ei ole aivan täyspitkä ja jos muuten on tarpeen.

Olli L
11.02.2016, 11.44
Tavaratelineen yläkiinnikeiksi malli Biltema (http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Kaapelinkiinnikkeet-ja-eristys/Kumipaallysteinen-kiristin-2-kpl-2000016460/) on kyllä ihan ok.

Kalle H
11.02.2016, 17.01
Veljellä on ollu juuri tuollainen Univega nyt about 1/2 vuotta ajossa ja lähes moitteetta se on toiminut. Takavanteeseen oli ilmestynyt pientä heittoa, joten pitäis sitä käydä jossain vaiheessa vähän rihtaamassa, muutten huomautettavaa ei ole ollut.

Kovasti tuota sille suosittelin, kun oli oikeastaan ainoa jäykkis 29er tai "Hybrid+" jota Tampereen alueen kaupoissa oli kohtuu hintaan saatavilla. Mielestäni tollanen on todella paljon monipuolisempi vaihtoehto, kun perus hybrid tai joku fitness-pyörä, joissa monesti etenkin rengastila jättää toivomisen varaa.

Tossa on osatkin sentää jo perus hyvää Shimanoa ja vaihteisto on 10v, joten ton saa halutessaan helposti muunnettua 1x systeemiksi (takapakkakin on jo valmiiksi 11-36). Pienenä yllärinä tossa oli jopa gripit Ergonin valmistamat, navatkin oli Shimanoa, mutta vanteet ja putkiosat jotain no-name kamaa, joskin ihan asiallisen oloisia.

Asentelin siihen Motonetin lokarit (http://www.motonet.fi/fi/tuote/381208/Zefal-Paragon-lokasuojasetti-26ja-28-pyoriin-52-mm-levea) ja tarakan (http://www.motonet.fi/fi/tuote/381661/Polkupyoran-taakkateline-musta), joiden kanssa 42mm mara winterit istuivat ongelmitta. Tarakan alapään saa asennettua ihan normaalisti, mutta yläpään laitoin vain yhdellä pannalla kiinni keskeltä siihen samaan "jarrusillassa" olevaan reikään johon lokarin tulee kiinni. Todella tukevasti tarakka istuu siinä noinkin, eikä tarvitse käyttää mitään putkiklemmareita asennuksessa.

Rungon ja keulan materiaalivalinnoista on täällä foorumilla väännetty moneen kertaan. Kyllä tollanen täys alu pyöräkin on oikeasti ihan mukava ajaa kunhan alla on fiksun renkaat ja sopivat paineet, toki hienompiakin materiaaleja on, mutta eipä niitä juuri ole saatavilla tässä 700€ hintaluokassa. Paljon parempi tollanen jäykkäalukeula on käyttöpyörässä kun joku halpa joustohaarukka, jota ei kuitenkaan koskaan huolleta. Mulla on omassa 29erissa ja GG:ssä täyshiilarikeulat, eikä nekään kyllä mitään jousta. Taitaa toi levyjarru tehdä sen, että kaikista massatuotantokeuloista tulee jäykkiä ja kovia materiaalista huolimatta.

TERU
11.02.2016, 17.31
"

"Rungon ja keulan materiaalivalinnoista on täällä foorumilla väännetty moneen kertaan. Kyllä tollanen täys alu pyöräkin on oikeasti ihan mukava ajaa kunhan alla on fiksun renkaat ja sopivat paineet, toki hienompiakin materiaaleja on, mutta eipä niitä juuri ole saatavilla tässä 700€ hintaluokassa. Paljon parempi tollanen jäykkäalukeula on käyttöpyörässä kun joku halpa joustohaarukka, jota ei kuitenkaan koskaan huolleta. Mulla on omassa 29erissa ja GG:ssä täyshiilarikeulat, eikä nekään kyllä mitään jousta. Taitaa toi levyjarru tehdä sen, että kaikista massatuotantokeuloista tulee jäykkiä ja kovia materiaalista huolimatta." / Kalle H

Samaa ihmetelly monet kerrat, eräillä on herkkä tuntoaisti, kun kykenevät havaitsemaan pehmeys- tai joustoeroja eri materiaalien välillä. Minulle ei ole tuokaan aisti kehittynyt, en myöskään ole tärinäherkkä. Menneitten aikojen teräspyörät olivat kuin puutarhaletkua sivuttaisjäykkyydeltään, mutta täysin jäykkiä pystysuunnassa. Onneksi noista on päästy, oli ne niin honteloita. Pyörän pitää olla kaikilta osin joka suuntaan riittävän jäykkä, jotta voima välittyy kehosta takapyörään.

AIIu
11.02.2016, 21.03
Pyörän rungon koko on 55cm ja vuosimalli 2015.

Vähän jouduin säästämään renkaissa, sain hyvään hintaan liikkeen suosittelemat nastarenkaat. Voin huomiseksi katsoa tarkemmin renkaiden, vanteiden ja pyörän tiedot sekä liittää pari kuvaa tänne!

Pyörään olen erittäin tyytyväinen, renkaisiin en niinkään. Kaikki vähänkin hiekoitushiekkaa suuremmat kivet ja kuopat tärähtää käsille... Myös parin sentin lumisohjo tuottaa vaikeuksia kun renkaat hakeutuvat mihin haluavat. Autotiellä rullaavat kyllä erittäin hyvin. Lokarit on hyvät, lahkeet ei kastu vaikka mistä lätäköstä ajelis.

Silti olen tyytyväinen siihen päätökseen että otin kahdet renkaat, on ne nastat vaan niin hyvät näillä keleillä. Ajattelin pärjätä nyt näillä kapeilla nastoilla ja lokareilla talven, kesällä vaihdan leveämmät lokarit ja alle esim. nämä kehutut Big Applet tai pienikuvioiset maastorenkaat. Niin ja asennan sen ritsin. Ensi talveksi sitten esim. 42mm mara winterit, näyttävät juuri sellaiselta että pehmentävät vähän ajoa ja pärjäävät sohjossa. Kiitos Kalle H:lle vinkeistä!