Näytä tavallinen näkymä : Mikä on takapakassa vikana
Elikkä minulla on maasto pyörässäni semmoinen ongelma, että jos lopettaa kampien pyörittämisem vauhdissa, niin takapakka jatkaa pyörimistä ja syöttää ketjua eturattaiden ja takapakan väliin. Sama jos koittaa polkea 'taaksepäin' niin takapakka ei pyöri kunnolla ja ketju kerääntyy rattaiden väliin samanlailla.
Mikä takapakassa on vikana, mitem sen voi korjata ja mitä korjaamiseen tarvii?
Vika lienee todennäköisimmin jumittavassa vaparattaassa. Vapaarattaita on useempaa merkkiä ja mallia joten jos ensiksi selvität tuon takanapasi merkin/mallin niin olisi helpompi antaa jotain huolto-ohjeita..
MacKonte
07.02.2016, 21.14
Hyvällä onnella riittää, kun käännät fillarin vasemmalle kyljelle ja valutat vapaarattaaseen (sinne rattaiden "keskiöön") ohutta öljyä ja pyörittelet.
Jos ei auta niin vapaaratas vaihtoon. Vaatii muutaman erikoistyökalun.
Jos et itse osaa, vie huoltoon.
Olen aika aloittelija, joten mikä on vapaaratas
Freehub body replacement youtubeen.
Voi olla myös jäässä ..öljyä suosittelen minäkin alkuun
Öljy liottaa ne viimeisetkin voitelurasvat sieltä vapaarattaasta ja hetken päästä onkin kuiva vapaarattas, että mielummin avaa, putsaa ja rasvaa mikäli mahdollista..
mutanaama
07.02.2016, 22.12
Jos noin vähän on tietoa, niin suosittelen huoltoon viemistä.
MacKonte
07.02.2016, 22.16
Sheldon Brown on hieman eri mieltä öljyn käytöstä vapaarattaaseen...ja omat kokemukset tukee Sheldonin ohjetta:
"Freewheels should be oiled from time to time with a medium-weight oil."
http://www.sheldonbrown.com/freewheels.html
Mutanaaman ohje on paikallaan, jos vapaaratas on täysin tuntematon osa pyörässä. Tuossa Sheldonin tekstissä on muuten sellaisesta pari kuvaa.
noniinno
08.02.2016, 00.00
Vapaarattaalle ohuehko öljy, ei rasvaa. Eiväthän liukupinnat ole kovassa rasituksessa. Rasva heikentää tartuntaa, pahimmillaan kynnet eivät painu kolojensa pohjaan saakka, ja se taas rasittaa hammaskehää. Riippuu tietysti myös systeemin rakenteesta ja käyttölämpötilasta.
Kun ohuella öljyllä voitelee niin joutuu uusimaan useammin, toisaaltaan sekään ei ole huono vaihtoehto. Mutta suosittelen huoltoa koska jos varsinkin on vanha pyörä niin ei mikään noista em. vaihtoehdoista poista kaikkea sinne kertynyttä likaa.
Vapaarattaalle ohuehko öljy, ei rasvaa. Rasva heikentää tartuntaa, pahimmillaan kynnet eivät painu kolojensa pohjaan saakka, ja se taas rasittaa hammaskehää.
Ei sitä kannata sinne lapata ku voita leivälle.. Mikäs valmistaja käyttää öljyä vaparattaan voiteluun rasvan sijaan kun kerran parempi vaihtoehto on?
Viime viikolla ajokaverilta sain Hadleyn vapaarattaan teflonölyä joten kyllä niitä öljyjä vapareissa käytetään.
I9:ssä meinaan testata Hadleyn tuotetta kunhan saan 29+ kiekon rakennettua.
Eiköhän pyöräteollisuudessa ns. valtavirta kuitenkin käytä rasvaa tai ainakin mitä omia napoja olen huoltanut -> dt-swiss, hope, easton, fulcrum, no tubes, sram + jokunen muukin, niin kaikissa on ollut voitelu rasvalla..
Eiköhän pyöräteollisuudessa ns. valtavirta kuitenkin käytä rasvaa tai ainakin mitä omia napoja olen huoltanut -> dt-swiss, hope, easton, fulcrum, no tubes, sram + jokunen muukin, niin kaikissa on ollut voitelu rasvalla..
Varmaan samalla ruikaavat vaseliinia kynsillekin, kun voitelevat laakerit. Ei tarvi erillistä tippakannu-ukkoa palkata :)
Hyvä vapaaratas toimii varmasti öljyllä (eli käytännössä ilman voitelua) ilman ongelmia. Huonompi vapaaratas taas on aika lyhytikäinen öljyvoitelulla. Mutta miksi sitä öljyä pitää käyttää hyvässäkään vapaarattaassa, kun on olemassa pehmeitä ja erinomaisesti kaikissa lämpötiloissa toimivia rasvoja?
Jopa kaikista paksummat tasauspyörästön öljyt valuvat aika nopeasti alas ja rattaat jäävät käytännössä ilman voitelua. Ilmiö on tunnettu ja esim. aika-ajo käyttöön, missä lähdetään liikenteeseen pysähdyksen jälkeen, käytetään erikoisöljyjä, jotka sisältävät partikkeleita, jotka jäävät pintaan ja voitelevat senkin jälkeen, kun öljy on valunut pois. Sellainen on esim. ”Smurf Blood” öljy - http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=43&pcid=8
Mutta eipä ole minulla mitään syytä hifistellä pois valuvilla öljyillä, kun esim. Motorex 2000 tai Buzzy’s Slick Honey rasvat toimivat erinomaisesti kaikissa vapaarattaissa kaikissa lämpötiloissa ilman sotkua.
Kuinkahan moni öljyä vapaarattaassa käyttävä hyväksyisi konelaakereiden voitelua öljyllä? :rolleyes:
Mikäs valmistaja käyttää öljyä vaparattaan voiteluun rasvan sijaan kun kerran parempi vaihtoehto on?
ChrisKing / I-9 / White Industries / Hadley / Onyx / TruePrecision muiden muassa. Mut kun tekevät *askoja napoja, ei kai voi olettaakaan et
ymmärtäisivät mitä liukastetta sinne laittaa.
noniinno
08.02.2016, 16.42
Mitä järkeä verrata vapaaratasta ja laakereita?
ChrisKing / I-9 / White Industries / Hadley / Onyx / TruePrecision muiden muassa. Mut kun tekevät *askoja napoja, ei kai voi olettaakaan et
ymmärtäisivät mitä liukastetta sinne laittaa.
Ainakin CrisKing on suunniteltu käyttämään öljyä, todennäköisesti listasi muutkin. Mitä ihmeellistä siinä on? Toiset ovat teknisesti suunniteltu käyttämään öljyä – toiset rasvoja, kuten vaikkapa DT Swiss.
Mitä järkeä verrata vapaaratasta ja laakereita?
Molemmat ovat suunniteltu käyttämään rasvaa voiteluna?
p.s. ”approved Hadley hub grease” näyttä enemmän rasvalta, kuin öljyltä:
http://www.sicklines.com/tech-info/hadley/greasedfreehub.jpg
Olen ajellut Whitelläni vuoden päivät vapaaratas öljyttynä. Aluksi siellä oli rasvaa. Näkyy se siellä pysyvän.
noniinno
08.02.2016, 18.55
^ Väärin ajettu.
"Molemmat ovat suunniteltu käyttämään rasvaa voiteluaineena?"
Meillä onkin muutama miljoona autoa tuolla pihoilla rikki kun ei ne oo tajunnu laittaa laatikoihin rasvaa.
kyllä varmaan suurin osa NAVOIsta on suunniteltu rasvalle, mutta mikäs sen parempi voitelu oiskaan kuin loiskevoitelu laakereille jos niissä navoissa se vaan pysyy.
seuraavan vapaaratasöljy kokeilun suoritan Glykoililla 220 inhottavaa paksuhkoa öljyä...
http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/GLXXENINDMOMobil_Glygoyle.aspx
I9 pysyy suht ohutkin öljy, Sarmassa ei.
Pyrin laittamaan ohuempaa talveks ja tömäkämpää kesäks.
Myös Syntace käyttää öljyä Dt tyylisessa vapaaratas ratkasussa.
Oiskohan napavalmistajien rasva/öljy valinnassa kyse tiivistyksestä? Jotku saattaa olla luokattomia, jotku pitää tavaran ulkona, jotku sisällä ja ulkona.
J-P Ellilä
09.02.2016, 21.57
Ei sitä kannata sinne lapata ku voita leivälle.. Mikäs valmistaja käyttää öljyä vaparattaan voiteluun rasvan sijaan kun kerran parempi vaihtoehto on?
Mavicin vapaaratasöljyä kun en oikeen mistään löytänyt, niin löytyi useasta paikasta suositus käyttää Shimanon mineraaliöljyä (sitä punaista jarrunestettä). Sillä on tässä menty jo joitakin kilsoja ilman ongelmia.
MacKonte
09.02.2016, 22.21
Määrittelisikö joku tuon "rasvan"? Vaseliinia, PTFE:tä, molybdeeniä, voita, Floraa ( ;) )?
noniinno
09.02.2016, 23.43
^ Voiteluaineet: Voitelurasvat
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_e05_voiteluaineet_voitelurasvat.html
Mikäs valmistaja käyttää öljyä vaparattaan voiteluun rasvan sijaan kun kerran parempi vaihtoehto on?
Mavic suosittelee öljyn käyttöä ainakin ITS-4 -napojen (mm. Crossmax) huolto-ohjeessa. Moottoriöljyä olen itse käyttänyt, ei mitään hajua kuinka ystävällistä se on esim. vapaarattaan rungon tiivisteelle joka makaa hammaskehän reunaa vasten.
Eastonin R4-maantienavan vapaarattaassa oli reilu mälli rasvaa sisällä uutena. Kynnet löi tyhjää 20°C lämmössäkin jos piti vetoa päällä vaihdetta vaihtaessa. Putsasin rasvat pois ja laitoin 5W-50:stä tilalle, hienosti on pelannut.
arctic biker
13.02.2016, 20.25
Onneksi uusimmissa takanavoissa tää vapaarattaan kynsien voitelu on helppo uusia, tietysti itse vapaarattaan sisällä olevat laakerit on toinen juttu.Kaksia kiekkoja viime pakkasaikana jännäsin, no siedettävästi toimivat. Iänvanhaa perämoottorin peräöljyä sae90 on isän Evinrudesta jemmassa. Ei isä eikä moottori ole kumpikaan hengissä mutta tuo öljy on ollut toimivaa. Toki jos kiekolla oikeasti ajan niin laitan kesäksi jotain järkevämpää.
5W-50:stä tilalle, Tuo on minusta pikkasen ohutta tai sitten tarkemmin aatellen ei. Camon tarkkakorvaisena kuulee jos vapaalla rullatessa ääni kovenee. Itse ilokseni pääsen kohta tekemään winterisaation M495 vaparille. Pari kertaa tehnyt niin eiköhän tuo onnaa.
sama diagnoosi oli ittellä mutta eipäs ollut vapaaratas vaan pinna
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.