Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä spekulointia
Tervehdys
Uusi maantiepyörä on mietinnässä ja toiveet on korkealla. Tiedän, että joitakin asioita ei vaan saa, mutta aina voi yrittää.
Toiveena olisi:
- Melko rento geometria "endurance"
- Levyjarrut
- Läpiakselit
Runkomateriaalin suhteen mieli on aika vapaa.
Onko ehdotuksia malleista? Levyjarrujen ja läpiakseleiden tarpeellisuudesta voidaan puhua pitkään, mutta jätetään se keskustelu tällä kertaa väliin. :)
Vilhelm V
07.02.2016, 17.19
Uskon, että neuvoista ei tule olemaan pulaa tällä palstalla. Mutta paremmin maaliin osuvia vinkkejä saat, jos voisit hieman valottaa pyörän aiottua käyttötarkoitusta ja budjettia. Nuo levyjarrut ja läpiakselit ovat melko erikoinen yksityiskohta. Onko tarkoitus päästellä vuoristossa pitkiä sepentiinialamäkiä tms?
Eikös kysyjä nimenomaan pyytänyt, ettei tyohon detaljiin puututa?
Budjetista voi sanoa sen verran, että mahdollisimman halvalla olisi hyvä päästä. Mitään rajoja en ole asettanut ja osia pystyy päivittämään myöhemminkin. Käyttötarkoituksen pohjalta kaikki toiveet eivät ole kriittisiä, mutta tässä tapauksessa se on sivuseikka :)
Mikä se käyttötarkoitus tässä sitten on? Ajaa maantielenkkiä Suomessa asfaltilla kesäaikaa?
Levyjarruissa eikä etenkää läpiakseleissa ole mitään vikaa maantielle, mutta usein noissa "rennommissa" maantiepyörissä on myös enemmän rengastilaa sekä lokari-/ritsikiinnikkeitä, jotka ovat ehkä vähän turhia jos fillarilla ajetaan pääosin n. 28mm renkailla kesäaikaan.
Suomessa maantiefillarin jarrut on muutenkin aika turhan, kun lenkillä jarrutetaan kahvipaussin kohdalla ja seuraavan kerran sitten kotipihassa.
Onko tässä nyt haussa joku Genesis Datum tms. (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/multisport/datum-30) (tässä tokin läpiakseli vain haarukassa).
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Mikä se käyttötarkoitus tässä sitten on? Ajaa maantielenkkiä Suomessa asfaltilla kesäaikaa?
Levyjarruissa eikä etenkää läpiakseleissa ole mitään vikaa maantielle, mutta usein noissa "rennommissa" maantiepyörissä on myös enemmän rengastilaa sekä lokari-/ritsikiinnikkeitä, jotka ovat ehkä vähän turhia jos fillarilla ajetaan pääosin n. 28mm renkailla kesäaikaan.
Suomessa maantiefillarin jarrut on muutenkin aika turhan, kun lenkillä jarrutetaan kahvipaussin kohdalla ja seuraavan kerran sitten kotipihassa.
Onko tässä nyt haussa joku Genesis Datum tms. (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/multisport/datum-30) (tässä tokin läpiakseli vain haarukassa).
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Käyttötarkoitus on ihan lenkkipyörä joten ylimääräisiä kiinnikkeitä ei tarvitse. Haarukoihin olisi hyvä mahtua 28mm kumit.
Tuosta valkaamaan:
http://road.cc/content/buyers-guide/173190-2016s-hottest-disc-equipped-road-bikes
Kona Esatto -valikoima. En ole tosin varma läpiakseleista, mutta itse arvostan Konan runkoja suuresti. Ne on tosi laadukkaan oloisia ja viimeisteltyjä. Vain halvimmassa mallissa on tavalliset kumijarrut, muissa sitten levyt ja geometria on pitkänmatkan mukainen.
Nyt vähän liioittelit. Kyllä sitä keskimäärin 20km välein joutuu painamaan jarrua jossain risteyksessä. [emoji1]
Jos on huoli jarruvoiman riittämisestä, niin hiilari kiekot ja sopivat palat tarjoavat pitoa vähän liikaakin. Jarrutuntuma on sitten ihan toinen keskustelu.
Jossain toisessa langassa on tarinaa gt gradesta, joka taitaa täyttää kysyjän vaatimukset.
kuovipolku
07.02.2016, 23.13
No, joutuuhan sitä jarruttamaan myös dorkien autoilijoiden ja yhtä dorkien kelvinkäyttäjien takia. Ja jos käy kaikenlaisilla porukkalenkeillä, voi kerran kesässä joutua jarruttamaan WTF-tilanteessa jonkun tottumattoman pyöräilytoverin takia.
Mutta asiaan: voin olla väärässä, mutta olen saanut sen vaikutelman että vuonna 2016 läpiakseli on yhtä yleinen ratkaisu levyjarrullisissa endurance/sportive/granfondo-pyörissä kuin pikalinkku. TA-leiristä löytyvät esimerkiksi Focus (Cayo), Bianchi (Infinito), Merida (Ride), Rose (Xeon), QR.leiristä esimerkiksi Cannondale (Synapse), BMC (GF).
Sävynsäätäjä
08.02.2016, 11.04
Canyonin asiakaspalvelu lupaili viime vuoden puolella, että edullisimpaan Endurace sarjaan tulee levyjarrullinen malli. Vielä ei ole näkynyt, toivottavasti fillarimessuilla olisi jo esillä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hetken tätä asiaa mietittyäni, noilla alkuperäisillä spekseillä mun valintani olisi Salsa Colossal.
http://salsacycles.com/bikes/colossal
Foxcompissa olen tuollaisen (2015) nähnyt ja mielestäni se oli aika vakuuttava.
Kommentti vielä asian viereen läpiakseleista: normaaleja pikalinkku napojen mittaisia (9x100 ja 10x135) napoja saa myös läpiakseli versioina. Nämä läpiakseli navat sopivat "normaaliin" pikalinkulliseen etu-taka haarukkaan. Just tälläinen projekti on menossa, kun cycloon tulee kevennyskiekkoihin läpiakselit eteen ja taakse.
mehukatti
08.02.2016, 14.54
Nyt kun itsellä on hieman kokemusta aiheesta, niin kyllähän nuo läpiakselit mielestäni jäykistää pyörää (kiekkojen kiinnityksen osalta). Maantiepuolellahan jäykkyys on käsittääkseni positiivinen asia, että voima välittyy tiehen ilman häviöitä tai ylimääräistä notkumista. Sen takia olen ainakin itse joskus menneisyydessä hieman huvittuneena seurannut väittelyitä maantierunkojen jäykkyydestä samaan aikaan, kun kiekot on pikalinkuilla kiinni.
Takamisakari
08.02.2016, 15.26
Tää on kiinnostava aihe, vielä kun valmistajat saa viilattua pikkasen paketin painosta (ja hinnasta) niin voisi kuvitella selviävänsä yhdellä pyörällä maantie- ja hiekkatieajoista. Mulle optimivehkeessä olis "endurance"-geo, levyt, läpiakselit, tilaa 32mm renkaille, kuiturunko, painoa max joku 8,5kg ja tärkeimpänä tietysti passeli ulkonäkö. Kahdet eri kiekot tyyliin kuituiset hipokiekot maantielle ja kestävät peruskiekot "retkeilyyn".
Tätä on nyt pyöritelty ja pyöritelty.
Kuumehouruissa webbiä selaillessa vastaan tuli 2016 Salsa Warbird runkosetti. Runko alumiinia ja keula kuitua. Levyjarrut, läpiakselit ja suht järkevä geo. Onko tästä ajokokemusta? Kestääkö yhteislenkillä kuitumaantiepyörien perässä olettaen, että kuljettajien kunto sama?
GT Grade sekä Genesiksen malleja myös pyörinyt mielessä. Canyoni ei luvannut tälle kaudelle levyjarrupeliä, joten se täytynee unohtaa jos hauaa speksit pitää.
Vielä kuunnellaan lisää ehdotuksia ja keskustelua aiheesta.
Tossa Salsan Warbirdissä on geometria ihan 1=1 kun vertailin sitä mun Kona Private Jakeen. Toi on muutenkin jo ihan täys CX-fillari kun rengastilavuuskin on jo tuolla 42mm hujakoilla. Sitä en myöskään ymmärrä, että miksi tuohon ei ole laitettu kunnon lokarikiinnikkeitä. Suomen kesässä tulee kuitenkin lähes väistämättä tilanne, että vettä tulee taivaalta jossain vaiheessa, etenkin jos on tarkoitus polkea pidempää reissua/seikkailua.
Mitä olen nyt itse ajellut tuolla konan "GG:llä" ja tuolla Canyonin hiilari maantiepyörällä, niin kyllä ne ihan eri pelejä on menemään asfaltilla. Canyon toki painaa vain 6,66kg kun Kona on lähes 10kg, mutta myös geometria tekee sen, että Kona tuntuu tiellä vähän tankilta/kankeelta. Parhaimmillaan toi Kona on asfaltilla, kun siinä on kiinni varusteet ja vähän retkeilykamoja jolloin tukevuudesta/vakaudesta rupeaa olemaan ihan selvää hyötyä.
Canyonilla heittelen monesti n. 100km soololenkkejä n. 32km/h keskarilla, mutta tuolla Konalla en kyllä mitenkään pääsisi yhtä kovaa. Siihen pitäisi saada ainakin kevyet aerokiekot ja jotkut todella rullaavat renkaat, jotta pärjäisi edes peesissä mukana. Lisäksi välityksen menisivät nopesti vaihtoon.
Tää on vähän just se "ongelma" miksi en oikein ymmärrä näitä "endurance pyöriä" monesti näidet geometriat ja painot rupee oleen ihan samoja "oikeiden" XC-/GG-pyörien kanssa, jolloin ehkä ainoat erot ovat asteen ero keulakulmassa ja rajoitteet rangastilassa. Toisaalta, ehkä mä on itse niin tyytyväinen siihen, että mulla on sekä oikea maantiepyörä, että GG-pyörä, joten en oikein osaa hahmottaa tuohon väliin enää mitään kategoriaa.
Toisaalta kyllä sellainen kevyt hiilikuituinen, kunnon kiekoilla, läpiakselailla/levyjarrulla varustettu "rentomaantietykki" olis ihan jees, mutta kyllä geometria, paino ja ajotuntuman pitäisi olla mielestäni lähempänä maantiepyörää kuin CX-pyörää.
Nopeasti katsottuna esim. tuollainen Saracen Avro (http://road.cc/content/news/153188-just-saracen-avro-1799-carbon-road-bike-disc-brakes-and-thru-axles) näyttäis kokolailla speksien mukaiselta.
http://road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/images/Saracen%20Avro/Saracen%20Avro.jpg?itok=FLONIm0Z
kuovipolku
14.02.2016, 13.23
Sä et sitten kaivannutkaan maantiepyörää vaan gravel bikea jolla voi ajaa maantielenkkejäkin!
Koska 2016-mallinen Warbird on rungoltaan uusitru, ei ajokokemusta etenkään yhteislenkeistä kuitumaantiepyörien perässä juurikaan ole maassamme kertynyt.
Yhteislenkeillä tunnetusti pysyy mukana kunhan tunnustaa ja muistaa omat rajansa - tai voi pudota niin pyörällä kuin pyörällä jos porukassa on kovempia menijöitä jotka innostuvat. Jotain tasoitusta toki tulee antaneeksi muille, mutta speksien mukaisella rauhallisella porukkalenkillä päivän kunnon merkitys on suurempi. Ja antaa niiden vetää useammin ja pitempään joilla on siihen sopivampi kalusto!
Mitä olen nyt itse ajellut tuolla konan "GG:llä" ja tuolla Canyonin hiilari maantiepyörällä, niin kyllä ne ihan eri pelejä on menemään asfaltilla. Canyon toki painaa vain 6,66kg kun Kona on lähes 10kg, mutta myös geometria tekee sen, että Kona tuntuu tiellä vähän tankilta/kankeelta. Parhaimmillaan toi Kona on asfaltilla, kun siinä on kiinni varusteet ja vähän retkeilykamoja jolloin tukevuudesta/vakaudesta rupeaa olemaan ihan selvää hyötyä.
Omasta Private Jakesta on taas muodostunut sellainen näkemys, että se on pelottavan lähellä 6,8kg maantiepyörää samalla tavalla varusteista riisuttuna kuin se maantiepyöräkin. Kesällä olisi erittäin mielenkiintoista kokeilla Jakeen kevyttä levyjarrutubeless-kiekkosettiä ja vaikka Schwalbe One tubeless-renkaita tai vastaavaa. Totta kai sieltä puuttuu sellainen terävin herkkyys joka syntyy maantiepyörässä sekä kokonaisuuden painosta, geometriasta että rungon materiaaleista. Mutta uskoisin että ihan yhtälailla Jake rullaa yhteislenkillä peesissä, vetovuorossa täytyy tehdä vähän enemmän duunia mitoituksesta riippuen ja kilpailutilanteissa pienikin välinetasoitus tietysti rassaa. Tai sitten siitä saa ylimääräistä tyydytystä, jos ne hiilikuituohjukset sattuu jäämään taakse. Ja samoin kilpailutilanteessa ne välitykset tulisi vastaan, mutta tyypillisessä lenkkikäytössä esim. omassa Jakessa nyt oleva 42T N/W ovaaliratas edessä ja takana 11-40 tai 10-42 kiekosta riippuen riittää melko pitkälle.
Omat maantiekokeilut Jakella jäänee orkkiskiekkoihin leveillä Schwalbe Marathoneilla, jotka tuli hankittua arkiajoon. Tarkoitus olisi vetää loppukesästä lapsikärryä maantien laidassa, joka taas olisi aivan tarkoituksetonta varsinaisella maantiepyörällä.
Sä et sitten kaivannutkaan maantiepyörää vaan gravel bikea jolla voi ajaa maantielenkkejäkin!
Koska 2016-mallinen Warbird on rungoltaan uusitru, ei ajokokemusta etenkään yhteislenkeistä kuitumaantiepyörien perässä juurikaan ole maassamme kertynyt.
Yhteislenkeillä tunnetusti pysyy mukana kunhan tunnustaa ja muistaa omat rajansa - tai voi pudota niin pyörällä kuin pyörällä jos porukassa on kovempia menijöitä jotka innostuvat. Jotain tasoitusta toki tulee antaneeksi muille, mutta speksien mukaisella rauhallisella porukkalenkillä päivän kunnon merkitys on suurempi. Ja antaa niiden vetää useammin ja pitempään joilla on siihen sopivampi kalusto!
Vaihtoehtoja on pyörinyt päässä monia, mutta tuon Warbirdin osalta siinä iski joku. Asianhan voi omassa päässä pyöritellä niin kuin sen haluaa itselleen kertoa. Yhteislenkkien idea on kyllä tuttu, mutta lähinnä teorian tasolla maantierenkaita käyttäen kuinka suureksi suorituskykyero kasvaa.
Samaa mietin itsekkin...
Eikös olisi vain helppoa hakea se hinnaltaan passeli cyclo lähimmästä kaupasta?
Samaa mietin itsekkin...
Eikös olisi vain helppoa hakea se hinnaltaan passeli cyclo lähimmästä kaupasta?
Se olisi liian helppoa. Speksaaminen on osa harrastusta.
Scott Solace Disc 10 tai 20 täyttää speksien vaatimukset- levarit ja "läpiakselit" ja endurance-geometria.
Jos ja kun tulen itse päätymään jatkossakin vain yhteen kippurasarviseen fillariin, niin se tulee olemaan trekin boone tai vastaava laite.
Omasta mielestäni se keskiö saa olla siellä korkeudella missä se on cyclossa on.
Toki tuollaisesta cyclocross pyörää/runkoa voi ruveta speksaamaan lähemmäksi maantiepyörää, mutta eipä siinä tavallaan mitään "järkeä" ole, eikös tässä kuitenkin ollut alunperin haussa juuri asfalttilenkeille soveltuva menopeli niin miksi valita aihio "väärästä" kategoriasta? Kun mä vertailen itse tuon GG:n ja maantiepyöräneroja niin toki ne vaikuttaa yksittäin aika pieneltä, mutta lopulta niistä muodostuu melko iso kokonaisuus.
maantiepyörän geometria
huomattavasti kevyempi
huomattavasti tiheämpi välitys takapakassa + isompi etulimppu
ohjaamo lähes 10cm alempana
ohjaamo lähes 4cm kapeampi
q-factor huomattavasti kapeampi
keskiö muutaman sentin alempana
vertiaalisesti pehmeämpi runko
Nämä kaikki yhteenlaskettuna tekee sen, että maantiepyörässä ollaan huomattavasti earommassa asennossa ja muutenkin kaikki pyörän yksityöskohdat tukee maantieajoa cx-pyörään paremmin -> nopeampi pyörä. Toki tuollaisella CX-pyörälläkin on ihan mukava ajella maantielenkkiä, mutta sitä vaan joka kerta kokee sen WOW-reaktion kun alle ottaa oikean maantiepyörän.
Nämä kaikki yhteenlaskettuna tekee sen, että maantiepyörässä ollaan huomattavasti earommassa asennossa ja muutenkin kaikki pyörän yksityöskohdat tukee maantieajoa cx-pyörään paremmin -> nopeampi pyörä. Toki tuollaisella CX-pyörälläkin on ihan mukava ajella maantielenkkiä, mutta sitä vaan joka kerta kokee sen WOW-reaktion kun alle ottaa oikean maantiepyörän.
Ajoasennon rakentaminen on ihan vaan mitoituksesta kiinni. Esimerkkinä omasta tallista Specialized Tarmac (56) ja se Kona Private Jake (54). Säädöt on siten että Tarmacissa ajoasento on 10-20mm pitempi, korkeus on likimain sama. Juuri nyt en jaksa tarkistaa, mutta Jaken keskiö lienee 3-7mm korkeammalla eli pyörä on kokonaisuutena korkeampi.
Siitä olen ihan samaa mieltä, että täysverinen maantiepeli on (tottakai) paras vaihtoehto täysveriseen maantieajoon. Mutta kun samalla pitää saada levyjarrut, läpiakselit ja rennohko geometria, täysverinen maantiepeli ei todennäköisesti ole paras vaihtoehto. Ainakaan tällä hetkellä tai ainakaan kohtuullisella budjetilla.
Toki tuollaisesta cyclocross pyörää/runkoa voi ruveta speksaamaan lähemmäksi maantiepyörää, mutta eipä siinä tavallaan mitään "järkeä" ole, eikös tässä kuitenkin ollut alunperin haussa juuri asfalttilenkeille soveltuva menopeli niin miksi valita aihio "väärästä" kategoriasta? Kun mä vertailen itse tuon GG:n ja maantiepyöräneroja niin toki ne vaikuttaa yksittäin aika pieneltä, mutta lopulta niistä muodostuu melko iso kokonaisuus.
maantiepyörän geometria
huomattavasti kevyempi
huomattavasti tiheämpi välitys takapakassa + isompi etulimppu
ohjaamo lähes 10cm alempana
ohjaamo lähes 4cm kapeampi
q-factor huomattavasti kapeampi
keskiö muutaman sentin alempana
vertiaalisesti pehmeämpi runko
Käsittääkseni domanessa ja boonessa ovat geot kohtuullisen lähellä toisiaan.
Onko painossakaan isoa eroa, jos cycloon vaihdetaan maantiekiekot?
Onko cyclon q-factorissa oikeasti eroa? Omassa crocketissa on 146mm, joka taitaa olla kapeampi mitä katu shimanoissa.
Keskiössä on juu eroa, mutta miten paljon se sitten kadulla haittaa.
P
Ajoasennon rakentaminen on ihan vaan mitoituksesta kiinni. Esimerkkinä omasta tallista Specialized Tarmac (56) ja se Kona Private Jake (54). Säädöt on siten että Tarmacissa ajoasento on 10-20mm pitempi, korkeus on likimain sama. Juuri nyt en jaksa tarkistaa, mutta Jaken keskiö lienee 3-7mm korkeammalla eli pyörä on kokonaisuutena korkeampi.
Siitä olen ihan samaa mieltä, että täysverinen maantiepeli on (tottakai) paras vaihtoehto täysveriseen maantieajoon. Mutta kun samalla pitää saada levyjarrut, läpiakselit ja rennohko geometria, täysverinen maantiepeli ei todennäköisesti ole paras vaihtoehto. Ainakaan tällä hetkellä tai ainakaan kohtuullisella budjetilla.
Komppaan tätä. Tallisani on Trek Madone5 johon menee 28mm rengas vielä nätisti. Lisäksi on maantiemäiseksi säädetty Spessu Crux. Keskiön pudotus noilla on hyvin sama, ero painopisteessä tulee renkaiden korkeudesta. Ohjaamo on Cruxissa 5mm korkeammalla ja 15mm lyhyempi. Jälkimmäinen on tehty tangon reachillä. Ne ovat kuitenkin fillarit eri tarkoituksiin eikä noiden ominaisuuksien yhdistäminen väkisin yhteen samaan pyörään tuntuisi mielekkäältä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.