Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 1x12

Sivut : 1 [2]

JiiPee82
15.04.2020, 10.13
Minkäslaisia kokemuksia on Sramin pakkojen ja Shimanon vaihtajan yhteistoiminnasta?

Itellä tällä hetkellä kaikki hilppeet GX-Eaglea ja vaihtaja alkaa olla elinkaarensa päässä. Olen miettinyt X01 vaihtajaa tilalle, mutta toisaalta samalla hinnalla saisi Shimanolta XT:n vaihtajan ja liipasimen. Noita GX-Eagle pakkoja en viitsisi alkaa vaihtamaan kun ne vielä ihan kunnossa on ja kun vaparitkin menisi uusiksi.

solisti
15.04.2020, 10.21
Ainakin 11-speedit toimii hyvin ristiin. Eikä 12-vaihteisissakaan pitäisi olla ongelmaa, ainakaan youtuben mukaan. Jopa triggerit toimii ristiin. Laittaisin linkin, mutta en voi.

Jonzki
15.04.2020, 11.46
Minkäslaisia kokemuksia on Sramin pakkojen ja Shimanon vaihtajan yhteistoiminnasta?

Itellä tällä hetkellä kaikki hilppeet GX-Eaglea ja vaihtaja alkaa olla elinkaarensa päässä. Olen miettinyt X01 vaihtajaa tilalle, mutta toisaalta samalla hinnalla saisi Shimanolta XT:n vaihtajan ja liipasimen. Noita GX-Eagle pakkoja en viitsisi alkaa vaihtamaan kun ne vielä ihan kunnossa on ja kun vaparitkin menisi uusiksi.

Täällä pyörässä XT M8100-vipu ohjaamassa 12-vaihteista NX-takavaihtajaa - tuntuu toimivan jopa tarkemmin kuin edellisen pyörän 11-vaihteinen täysi XT M8000-setti. Jäi vähän epäselväksi oletko vaihtamassa takavaihtajaa vai vipua mutta jos toimii näin päin niin kuvittelisi toimivan myös toisin päin - ja varsinkin jos vaihtaa sekä vivun että vaihtajan.

JiiPee82
15.04.2020, 16.27
Takavaihtajaa olisin päivittämässä. Pitääpä kokeilla tuolla nykyisellä GX:n liipasimella.

Kiitos!

hphuhtin
15.04.2020, 16.37
Mulla on GX vaihtajavipu ja X01 takavaihtaja. Toimii aivan liian hyvin, kertaakaan ei ole tarvinnut säätää. Hyllyssä odottaisi AXS asennusta, mutta ei vielä ole viitsinyt korjata sellaista mikä toimii.

Ohiampuja
15.04.2020, 16.52
Muutamista paikoista olen kanssa lukenut että Sramissa kannattaa panostaa ketjuihin. Niissä on vissiin selkeä ero kun hinta nousee.

Nyt Dudessa kaikki on NX- sarjaa, ehkä vivun voisin metallisempaan GX -malliin vaihtaa ja ketjut parempiin. Ja kun eturatas kaupoille aikanaan joutuu, niin teräsrattaan meinaan vaihtaa. Pidän tuota Direct Mountia hölmönä systeeminä kun pitää kammet purkaa, että saa eturattaan vaihdettua.

harald
15.04.2020, 17.56
Sramin kovakromatut ketjut ovat kestäviä. Tästä on juttua KMC x-11 foorumiketjussa.

JiiPee82
15.04.2020, 21.43
Muutamista paikoista olen kanssa lukenut että Sramissa kannattaa panostaa ketjuihin. Niissä on vissiin selkeä ero kun hinta nousee.

Nyt Dudessa kaikki on NX- sarjaa, ehkä vivun voisin metallisempaan GX -malliin vaihtaa ja ketjut parempiin. Ja kun eturatas kaupoille aikanaan joutuu, niin teräsrattaan meinaan vaihtaa. Pidän tuota Direct Mountia hölmönä systeeminä kun pitää kammet purkaa, että saa eturattaan vaihdettua.

Mulla on ollut kaks NX takavaihtajaa ja kumpikaan ei ole kestänyt 500km:iä. Toinen napsahti rajummassa nousussa varresta poikki ja toinen oli vaan kauttaaltaan totaalisen loppu. GX:kään ei kyllä ole kovin vakuuttava, mutta X01 kiinnityspultin vaihdolla toiminta parani tarkemmaksi. Mutta joo, joko X01 tai XT tulee tilalle.

Dr.Jones
16.04.2020, 09.29
Pitää itekkin vielä todeta, että ei tuo GX Eagle ole itseänikään vakuuttanut. Selkeästi epämääräisempi toiminta kuin XT:ssä oli. Pyörikööt nyt niin pitkään, kun isompia ongelmia ei ilmene, mutta vaihtotarpeen mukaa vaihtuu kyllä osat Shimanoon. Aloitetaan kammista.

Ohiampuja
16.04.2020, 11.10
Oma 12 lehtinen on läskipyörä, joten se ikävästi rajaa Shimanon kammet pois pelistä. Harmi kun Shimpalla eli ole Fatti-kampia.
Mutta ainakin vielä Duden NX-Eagle Truvativ DUB-kammilla on pelannut ihan jees. :)

Asku90
16.04.2020, 15.36
Mulla on ollut kaks NX takavaihtajaa ja kumpikaan ei ole kestänyt 500km:iä. Toinen napsahti rajummassa nousussa varresta poikki ja toinen oli vaan kauttaaltaan totaalisen loppu. GX:kään ei kyllä ole kovin vakuuttava, mutta X01 kiinnityspultin vaihdolla toiminta parani tarkemmaksi. Mutta joo, joko X01 tai XT tulee tilalle.

Onko tosa kiinnityspultissa mitä eroa? Materiaali? Näyttäis nuita saavan ilmeisesti parilla kympillä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

TheMiklu
16.04.2020, 16.32
Just pistin tilaukseen toiseenkin fillarin GX:ää kotkana. Sen verta hyvä price pointti tuolla.
X01 ketjuja kannattaa käyttää. Periaatteessa GX:ää muut mutta jos käyttää triggeriä niin X01 vois olla GX:n tilalla. Gripparina GX taitaa mennä siinä missä X01/XX1. Ainakaan kattavaa selostusta en ole löytänyt sisälmysten eroista.

MTB Engineer
16.04.2020, 16.34
On kokeiltu ja X01 kiinnityspultti auttaa: https://mtbengineer.blogspot.com/2019/11/improving-sram-gx-derailleur-with-parts.html

JiiPee82
18.04.2020, 13.17
Onko tosa kiinnityspultissa mitä eroa? Materiaali? Näyttäis nuita saavan ilmeisesti parilla kympillä.

Materiaali ja rakenne eroaa täysin. Ei pääse löystymään samalla tavalla kuin tuo halvempi versio.

Ohiampuja
18.04.2020, 20.18
Käykö sama NX Eagleen?

Vitus tryhi
18.04.2020, 22.20
Mitä jos uudessa pyörässä päivän jälkeen vaihteet ratisee

paaton
18.04.2020, 22.47
Mitä jos uudessa pyörässä päivän jälkeen vaihteet ratisee

Säädät ne kohdilleen.

pee
24.04.2020, 17.51
Täytyypä kyllä sanoa, että Shimanon SLX:ssä on tähän mennessä sujuvin vaihtokokemus. Ainoa ongelma on kovassa vedossa jostain päin voimansiirtoa ajoittain kuuluva rutina 2-vaihteesta alkaen muutama pykälä isompaan päin. Netistä löytyikin vastaavaa kokemusta ja monella rutkutukset olivat lakanneet laittamalla pakan päätyihin jonkin sortin muovilevyt, jotka tulenevat pakan mukana. Näiden tarkoitus kaiketi olisi pehmentää vaparirungon ja pakan välistä narskutusta. Mä en kyllä jotenkin usko omassa tapauksessa tuohon, koska välillä mitään ylimääräistä ei kuulu.

Noissahan on joku "Hyperglide+", jossa varmaan on ketjussa jotain jekkua ja pakassa rampituksia, nökäreitä, himmeleitä, voodoota ja mitä lie. Voiko tuossa olla niin, että ketjun pitää olla jossain tietyssä tahdissa pakkaan nähden tai muuten ulompana olevat levyt ja/tai pinnit hinkuttavat pakan nökäreisiin? Eihän tuo nyt voi olla noinkaan?

Ohiampuja
24.04.2020, 22.45
Tämäpä kiinnostaa kovasti. Minulla on Dudessa NX Eagle ja mietiskelin mitä tehdä sitten kun osat on loppu. Ja olisikin hienoa jos samaan pakkaan voisi heittää vaikka SLX XT kombon.

kauris
25.04.2020, 09.16
Jep, jos löytyy tästä varmaa infoa niin olis kiva kuulla. Gx-settiä olis kiva päivittää vaihtamalla slx tai xt liipaisin sekä takavaihtaja jos takapakkaa (ja kampia ja eturatasta) ei tarttis myös vaihtaa.

JTu
25.04.2020, 10.08
^No omakohtaista kokemusta ei vielä ole, mutta sen verran ulkomaiden foorumeilla tuosta on juttua ollut, että pitäisi toimia. Postipate kiikutti 1x12 XT-vivun ja vaihtajan just pari päivää sitten ovelle, joten kunhan ehdin asentaa paikalleen, voin kertoa paremmin. Nykyinen setti siis Eaglea.

hphuhtin
25.04.2020, 10.31
Ymmärrän kyllä että surkean NX:n haluaa vaihtaa, mutta GX/X01 combo on niin sairaan hyvin toimiva, että ei ole Shimanoon hinku. Koeajopyörissä olen Shimano 12x koittanut, mun mielestä raskaampi ja ja epäselvempi tuntuma. Silloin ajattelin, että ehkä se on hinta jonka voi maksaa siitä, että toimii kurassa, mutta toimiipa tämä SRAMkin kuralla täytettynä..

Oses
25.04.2020, 11.34
Tilanneraporttia itseltäkin GX-sarjasta. Eli vaihtaja, vipu, pakka, ketju, kammet ja eturataskin GX:ää. Ajelen poluilla kehä3:n sisällä, satunnaisia XC-kisoja tulee myös vedeltyä. GX-pakka on nyt kolmatta kautta käytössä, ja sillä ajotunteja noin 220h, kilsoja varmaankin 2000km. Jotain rutinoita / epätarkkuuksia alkaa olla vaihtamisessa, eli ehkä pikkuhiljaa alkaa olla uuden pakan aika. GX-ketju kesti kaksi kautta ja noin 190 ajotuntia, kunnes kului liian pitkäksi ja tälle kaudelle vaihdoin. Tyytyväinen olen kuitenkin GX:n suorituskykyyn.

Ohiampuja
25.04.2020, 12.39
Ymmärrän kyllä että surkean NX:n haluaa vaihtaa, mutta GX/X01 combo on niin sairaan hyvin toimiva, että ei ole Shimanoon hinku. Koeajopyörissä olen Shimano 12x koittanut, mun mielestä raskaampi ja ja epäselvempi tuntuma.
X01 olisi varmaan hyvä, mutta törkeästi hinnoiteltu. Toisaalta olen myös jumittunut tuohon XT sarjaan. Eka XT tuli taloon vuonna -95 ja siitä lähtien on ajettu 8, 9 ja 11 vaihteisilla XT osilla. 10 jäi kokonaan välistä. :).

Eli nyt Kinesiksen jäykkäperässä mulla on 11 XT ja Canyonin Dudessa 12 NX.

kauris
25.04.2020, 13.26
gx takavaihtajasta hyppäys seuraavaan eli x01 on vähän kova, n. 90 eurosta n. 190 euroon. Itse päädyin viime kesänä ostamaan uuden gx takavaihtajan vanhan, vääntyneen tilalle. En raaskinut maksaa satasta lisää. Vaihto slx vipuun ja vaihtajaan olisi ollut jälkikäteen ajateltuna mielekkäämpi.

hphuhtin
25.04.2020, 15.54
Tunnustan, että en ajatellut hinta-aspektia, nuo gx/x01 kun oli pyörässä valmiina noin. SRAM tuntuu kautta linjan poskettoman hintaiselta. Silti löytyy kahjoja jotka ostaa, kuten minä.

maapaa
25.04.2020, 17.07
Tuli mietittyä pitkään vaihtoehtoja Commandoon, Sram ja Shimano 1x12 kummitteli pitkään mielessä ja molempia pyörittelin ostoskorissa useaan otteeseen mutta päätöstä ei saanut aikaiseksi.
Sitten Microshift julkaisi uuden Advent X 1x10 ja sen kun vielä karvan alle 140e sai kotiin kannettuna, sorruin sitten siihen.
Totta puhuen, Advent X siirtyy jälkikasvulle, kunhan hän saa päätettyä mistä rungosta alettaan kasaamaan seuraavaa fillaria.

VitaliT
25.04.2020, 17.48
Omasta kokemusta, Eagle X0 on OK, paitsi ketju on täysi piiiip
kun ajetu vasta -+150km ajetu ja kätkee jokaisella lenkillä vaikka puhdas rasvattu ja kulutus mittari näytä hyvältä. 5 lukon jälkeen oli pako vaihtaa ketju. Katsotan kuin pitkän nyt kestä.
Seuraava projekti kasataan joko box komponentilla tai siten Gates remmillä

k2x80w
25.04.2020, 18.23
Jep, jos löytyy tästä varmaa infoa niin olis kiva kuulla. Gx-settiä olis kiva päivittää vaihtamalla slx tai xt liipaisin sekä takavaihtaja jos takapakkaa (ja kampia ja eturatasta) ei tarttis myös vaihtaa.

Sopii tuollalailla kyllä yhteen. Eli vaihtaja ja vaihdevipu Shimanoa ja pakka sitten SRAM.

kauris
25.04.2020, 18.45
Ok. Kiitos.

Katselin vielä hintoja uudelleen ja sramin kalleus tuntuu kyllä käsittämättömältä. Slx takavaihtaja on n. 57 euroa, xt 83 euroa ja xtr sitten hyppää 180 euroon. Mutta sramilla jo gx maksaa 87 euroa, x01 n. 195 euroa ja xx1 237 euroa. Itse arvotan gx:n slx pariksi mutta valitsisin jälkimmäisen, x01 on sitten xt:n pari ja xx1 vs. Xtr.

kervelo
26.04.2020, 23.49
...Itse arvotan gx:n slx pariksi mutta valitsisin jälkimmäisen, x01 on sitten xt:n pari ja xx1 vs. Xtr.

Minulla ei noista käytännön kokemuksia ole, mutta erilaisissa artikkeleissa nuo osat usein paritetaan niin, että GX vastaa XT:ta. Silloin noiden eri sarjojen hinnoittelukin on linjassa.

Evern00b
27.04.2020, 06.45
Jep, jos löytyy tästä varmaa infoa niin olis kiva kuulla. Gx-settiä olis kiva päivittää vaihtamalla slx tai xt liipaisin sekä takavaihtaja jos takapakkaa (ja kampia ja eturatasta) ei tarttis myös vaihtaa.Kaverin pyörään tilattiin 1x12 -päivityspakettina NX kasetti, SLX vaihtaja ja XT liipaisin. Sujuvasti kuulemma toimii.

Itsellä myös XTR liipaisin GX vaihtajaan kytkettynä toimii moitteettomasti.

Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä

kauris
27.04.2020, 09.03
Nyt vähän nolottaa. Usein, viimeksi pari päivää sitten kehotin jotakuta ostamaan ketjun venymämitan ja käyttämään sitä jotta ketju tulee vaihdettua ajoissa ja isommilta vaurioilta välttyy. Ite sitten eilen päätin laittaa gx-vaihteitani parempiin säätöihin ja tarkistaa onko syy kuitenkin korvakkeessa, kun jälleen isoimmalla ja tokaisoimmalla takarattaalla ketju pomppaa pois, kun vähänkin polkee taaksepäin. Edellisestä säädöstä ei ollut kuin jonkun viikkoa. Aikani säädettyäni ja b-tensionia jopa alle työkalun osoittaman määrän säädettyäni mietin, että miksi tuo ketju ei istu koko matkalta kunnolla pohjassa isoimmalla rattaalla. Mietin, että johtuu vain tuosta leveä-kapea-hammastuksesta tms. Lopulta tajusin, että olisko ketju kuitenkin venynyt ja hain mitan. Ja perkele, jo 1.0 mittakin oli ylittynyt. Ei ihme, ettei ketju kierrä 50 (vai mikä se nyt onkaan) hampaista limppua koko matkalta nätisti. Alkuperäinen (muistaakseni) 2 vee vanha gx-ketju kyseessä. Pitäis mittailla useammin mutta väitän kyllä loppusyksystä /alkutalvesta viimeksi kaikista pyöristä mitanneeni. Nopeasti oli venähtänyt siitä samantien 0.75 ja 1.0 mittojen ohi.

Mutta nyt siis tilausta vetämään. XO1 ketju on 40 euroa ja XX1 olis 60 euroa. XX1 ketju 11-lehtiselle on muuten vain reilu 30 euroa ja tilaan samalla sellaisen vanhempaan pyörääni, jonka ketju osoitti myös juuri ja juuri 0.75 lukemaa.
Nuo oli Saksa-hintoja. Suomessa X01 on 12 eagleen 69 euroa mutta sais tietty heti käyttöön. Pyöriä kuitenkin tallissa riittää, joten tällä kertaa säästömeiningillä.

Samaan tilaukseen lähtee kuitenkin myös xt-vipu (50 €) ja slx-takavaihtaja (55 €) sekä muuta kamaa yht 300 eurolla. slx-vivut (30 euroa) ovat vähän pidemmällä toimituksella). Ketjunhan kannattaa varmaan olla edelleen varmaan sramia, kun pakka ja eturatas on? Ja toivottavasti pakka edelleen pelaa vaikka ketju vähän pitkä olikin jonkin aikaa. Vanhat GX vipu ja vaihtaja pääsee pojan pyörään jossa SX vastaavat.

laattamaa
27.04.2020, 09.12
Tuli mietittyä pitkään vaihtoehtoja Commandoon, Sram ja Shimano 1x12 kummitteli pitkään mielessä ja molempia pyörittelin ostoskorissa useaan otteeseen mutta päätöstä ei saanut aikaiseksi.
Sitten Microshift julkaisi uuden Advent X 1x10 ja sen kun vielä karvan alle 140e sai kotiin kannettuna, sorruin sitten siihen.
Totta puhuen, Advent X siirtyy jälkikasvulle, kunhan hän saa päätettyä mistä rungosta alettaan kasaamaan seuraavaa fillaria.

Ootkos kerinny ajelemaan adventilla? Pelaako hyvin?

maapaa
27.04.2020, 09.28
Ootkos kerinny ajelemaan adventilla? Pelaako hyvin?

Odottaa vielä paketissa asennusta, kiekot kun on kasausvaiheessa.

laattamaa
27.04.2020, 10.06
Odottaa vielä paketissa asennusta, kiekot kun on kasausvaiheessa.

Laitakko sitte kokemuksia? , läskiin tarkotus päivittää voimansiirto ja tuo ois budjetti ystävällinen vaihtoehto. Otikko kummalla pakalla?

MTB Engineer
27.04.2020, 11.37
Omasta kokemusta, Eagle X0 on OK, paitsi ketju on täysi piiiip
kun ajetu vasta -+150km ajetu ja kätkee jokaisella lenkillä vaikka puhdas rasvattu ja kulutus mittari näytä hyvältä. 5 lukon jälkeen oli pako vaihtaa ketju. Katsotan kuin pitkän nyt kestä.
Seuraava projekti kasataan joko box komponentilla tai siten Gates remmillä

Laittaisin käyttäjävirheen piikkiin tai sitten sulla on keskimäärin aika paljon enemmän watteja kuin muilla. Olen ajanut X01 ketjuilla varmaan 10000km ja kertaakaan en ole ketjuja katkaissut. Vaihto veto päällä katkoo kyllä ketjun kuin ketjun tai jos jatkuvasti hakkaa eturatasta kiviin, yms.

plr
27.04.2020, 11.56
Vaihto veto päällä katkoo kyllä ketjun kuin ketjun ..

Onko tämä mainittu jonkin vaihtajan käyttöohjeessa? Esimerkiksi Shimanon vaihtajien käyttöohjeessa ei sanota, että vetoa pitäisi keventää vaihdon yhteydessä. Sen sijaan useita kertoja mainitaan "Be sure to keep turning the crank during the lever operation."

EsaJ
27.04.2020, 13.05
Nyt vähän nolottaa. Usein, viimeksi pari päivää sitten kehotin jotakuta ostamaan ketjun venymämitan ja käyttämään sitä jotta ketju tulee vaihdettua ajoissa ja isommilta vaurioilta välttyy. Ite sitten eilen päätin laittaa gx-vaihteitani parempiin säätöihin ja tarkistaa onko syy kuitenkin korvakkeessa, kun jälleen isoimmalla ja tokaisoimmalla takarattaalla ketju pomppaa pois, kun vähänkin polkee taaksepäin. Edellisestä säädöstä ei ollut kuin jonkun viikkoa. Aikani säädettyäni ja b-tensionia jopa alle työkalun osoittaman määrän säädettyäni mietin, että miksi tuo ketju ei istu koko matkalta kunnolla pohjassa isoimmalla rattaalla. Mietin, että johtuu vain tuosta leveä-kapea-hammastuksesta tms. Lopulta tajusin, että olisko ketju kuitenkin venynyt ja hain mitan. Ja perkele, jo 1.0 mittakin oli ylittynyt. Ei ihme, ettei ketju kierrä 50 (vai mikä se nyt onkaan) hampaista limppua koko matkalta nätisti. Alkuperäinen (muistaakseni) 2 vee vanha gx-ketju kyseessä. Pitäis mittailla useammin mutta väitän kyllä loppusyksystä /alkutalvesta viimeksi kaikista pyöristä mitanneeni. Nopeasti oli venähtänyt siitä samantien 0.75 ja 1.0 mittojen ohi.

Mutta nyt siis tilausta vetämään. XO1 ketju on 40 euroa ja XX1 olis 60 euroa. XX1 ketju 11-lehtiselle on muuten vain reilu 30 euroa ja tilaan samalla sellaisen vanhempaan pyörääni, jonka ketju osoitti myös juuri ja juuri 0.75 lukemaa.
Nuo oli Saksa-hintoja. Suomessa X01 on 12 eagleen 69 euroa mutta sais tietty heti käyttöön. Pyöriä kuitenkin tallissa riittää, joten tällä kertaa säästömeiningillä.

Samaan tilaukseen lähtee kuitenkin myös xt-vipu (50 €) ja slx-takavaihtaja (55 €) sekä muuta kamaa yht 300 eurolla. slx-vivut (30 euroa) ovat vähän pidemmällä toimituksella). Ketjunhan kannattaa varmaan olla edelleen varmaan sramia, kun pakka ja eturatas on? Ja toivottavasti pakka edelleen pelaa vaikka ketju vähän pitkä olikin jonkin aikaa. Vanhat GX vipu ja vaihtaja pääsee pojan pyörään jossa SX vastaavat.

Ketju tulisi vaihtaa 0.5 kohdalla 11-12vaihteisten kanssa. Veikkaan että sulla menee niin eturatas kuin takapakka uusiksi, kun on venynyt yli tuplaan.

VitaliT
27.04.2020, 14.10
Laittaisin käyttäjävirheen piikkiin tai sitten sulla on keskimäärin aika paljon enemmän watteja kuin muilla. Olen ajanut X01 ketjuilla varmaan 10000km ja kertaakaan en ole ketjuja katkaissut. Vaihto veto päällä katkoo kyllä ketjun kuin ketjun tai jos jatkuvasti hakkaa eturatasta kiviin, yms.

voi olla oma vika, ainakaan omilla rimpuloilla tuskin saa ketju poiki.
11 X0n käyttö toiselta suju ilman ongelmia. tuskin sen säätö ja käyttö niin erilainen.
hankittu uusi ketju, katsotan jos tilanne mutu paremaksi.

Antza44
27.04.2020, 15.06
Aikoinaan tuli useammat ketjut poljettua poikki ja sen jälkeen opettelin vaihtamaan vahteen ajoissa ja keventämällä vetoa. Tosin just polkasin Sramin 11 lukon suoraan vedosta pokki ilman vaihtotapahtumaa. Tosin nuo ketjut oli jo roskiskamaa yli 1% venymällä useamman kerran olin lukkoakin availlut jo noiden eliniän aikana. Veikkaan että on aika harvinasta polkea ketju voimalla poikki ilman vaihtotapahtumaa, jos ketju ei ole jo aikaisemmin kokenut vahinkoa, mikä edes auttaa poikkimenoa.

_mkoo_
27.04.2020, 20.41
Ketjut kannattaa vaihtaa ajoissa. Tuli isompi remppa varmaankin ketjun takia, pientä pomppimista ketjulla rattaalta rattaalle ylämäessä, ja samalla kun polkee voimalla niin 3 ratas kieroksi. Tää oli just päivä ennen kuin dhl toi uudet ketjut ja vaihtajan...
On tää taas nannaa. Saa ja joutuu ajaan jäykkäperällä niin kauan kuin saan uuden kasetin. Mistä muuten kannattaa tilata 1x12 sram casetin, joku jossa toimitus ei kestä yli hermojen menettämisen.

kauris
27.04.2020, 20.48
Tällä hetkellä toimitukset kestää kauemmin. Noin 2 viikkoa pitää varautua odottamaan. Paitsi jos haet kotimaisesta liikkeestä, jossa tavara hyllyssä.
Keskimäärin halvimmat hinnat ja isoimmat valikoimat ovat esim seuraavissa Saksa-kaupoissa. Bike-discount.de, Bike-components.de ja bike24.com.
Oman tilauksen tein juuri tänään bike24:ään. Siellä postikulut 5 euroa jos ostaa yli 250 eurolla. Muutoin siellä ja noissa muissa samat 9,95 €.
Ketjuista sekä 11 että 12-lehtisille on testien mukaan kannattava sijoittaa X01 sarjaan (tai XX1 mutta se on kalliimpi). Tai shimanon osalta xtr. Kestävät selvästi pidempään kuin muut. https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/#most-durable-12-speed

elasto
27.04.2020, 21.19
Ärsyttävästä kakkosesta tuli taas viikossa paketti kotiin juuri tänään. Siellä tuntuu olevan usein Saksan halvimmat Sramin romutkin. Eikös tuo X01 ja XX1 ole ihan sama ketju ja pakka ainakin Eaglessa, mutta eri värinen? Mulla on niitä mustia ja niissä taisi lukea paketissa "X01/XX1".

kauris
27.04.2020, 21.24
Ketju tulisi vaihtaa 0.5 kohdalla 11-12vaihteisten kanssa. Veikkaan että sulla menee niin eturatas kuin takapakka uusiksi, kun on venynyt yli tuplaan.

Toivon, että en joudu vaihtamaan. XD-vapaarattaan pakat ja siis gx-halvimmillaan ovat kyllä suolaisen hintaisia. About 139 saksassa ja 230 kotomaassa. Vähän käytetty vaihtoeturatas kyllä löytyy suoraan kotoa.

kauris
27.04.2020, 21.28
Ärsyttävästä kakkosesta tuli taas viikossa paketti kotiin juuri tänään. Siellä tuntuu olevan usein Saksan halvimmat Sramin romutkin. Eikös tuo X01 ja XX1 ole ihan sama ketju ja pakka ainakin Eaglessa, mutta eri värinen? Mulla on niitä mustia ja niissä taisi lukea paketissa "X01/XX1".

Voiskohan olla. Parinkymmenen euron väri siis :)

är kakkosen hinnoista vilkaisin vain jonkun yksittäisen tuotteen ja se oli kalliimpi niin en tutkinut tarkemmin kokonaisuutta. Vai oliskohan ollut niin, että sieltä oli esim slx-liipaisimet tai takavaihtajat loppu ja lopetin sen tutkimisen pidemmälle. Rockarin keulaan varaosat siellä oli halvimpia kun vuosi sitten niitä tilailin.

elasto
27.04.2020, 21.36
Se hopeinen ketju taitaa olla reilusti halvempi kun ei ole mitään pinnoitetta. En tiedä onko sitten muuten ihan sama ketju ja kuinka paljon se pinnoite tuo hyötyä ketjun kestoon vai näyttääkö vaan kivalta hetken aikaa.

harald
27.04.2020, 21.46
Tilasin kengät bike24.comista dhl expressillä. Alle 24 olivat helsingissä. Helsinki- helsinki kesti 48 tuntia, sunnuntai välissä. Uskon että tuo 9 euron dhl express next day on sen arvoinen.

_mkoo_
27.04.2020, 22.45
Eikös tämä
Deore XT CS-M8100 Takapakka 12-vaihteinen
Sovi hyvinkin yhteen Sramin Eagle vaihtajan kanssa

_mkoo_
27.04.2020, 23.01
Kun tuo vanha takapakka oli se 10-50, ja shimanolta tuosta deoresta löytyy 10-45 kuten myös 10-51, niin tuo 45 hampainen olis kyllä juuri hyvä. Tasaisemmat välit rattaissa. Toimiiko hyvin sram eaglessa on vielä se pointti.

raiveli
27.04.2020, 23.14
Shimpan 12spd:t menee microspline vapariin.

_mkoo_
28.04.2020, 00.19
Ainiin, näis srammeis on se xd.

kauris
29.04.2020, 15.30
Tällä saisi sitten ilmeisesti muutettua Dt swiss 1900 spline (gx pakka eli xd-vapari ja mallia 3 pawl) kiekkosatsin (vuodelta 2018) Shimanon 12 pakoille yhteensopivaksi. Tuohon sitten Shimanon slx pakka päälle niin oltais paljon järkevimmillä vesillä jatkoa ajatellen kuin uusimalla 139 eurolla GX pakkaa, jos se osoittautuu pilalle menneeksi liian kuluneeksi päässeen ketjun myötä. Toki gx pakka on 79 g Shimanon slx:ää kevyempi.
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Body-Conversion-Kit-Steel-Shimano-MTB-Micro-Spline-12-speed-12x142-mm-12x148-mm-BOOST-Thru-Axle-for-Pawl-System

https://r2-bike.com/SHIMANO-SLX-Cassette-12-speed-CS-M7100-10-51-Teeth

Tosin silloin tilaamani xo1 ketju ei ehkä niin hyvin sovi vaan kannattais laittaa ketjukin Shimanoa?

edit. Eli ehkä ei kannata kun kyllä tuon gx pakan uusimallakin ajaa sen verran monta vuotta kunhan ketjun vaihtaa jatkossa tarvittaessa ajoissa. Ja kun x01 ketjun pitäisi myös kestää pidempään kuin vanhan gx:n.
Jos GX pakka on vaihteiston toimivuuden suhteen Shimanon xt liipaisimella ja slx takavaihtajalla yhtä hyvä kuin mitä olis Shimanon pakoilla...

Juviitanen
29.04.2020, 23.22
Liippaa likeltä aihetta, Itsellä on vanhahko 5-6v maasturi jossa on 3x10. Palvellut ihan hyvin kun ei paremmasta tiedä :) sitä tuskin kannatta päivittää esim. 1x12?

JackOja
30.04.2020, 09.30
... sitä tuskin kannatta päivittää esim. 1x12?

Ei tuohon voi muut kuin sinä itse vastata.

Juviitanen
30.04.2020, 12.59
Ajattelin joku olisi lähtenyt urakkaan ja osaa sanoa että osta uusi pyörä :)

JackOja
30.04.2020, 13.01
Tottahan tuo, ei kannata. Osta uus pyörä.

Ohiampuja
30.04.2020, 18.52
Liippaa likeltä aihetta, Itsellä on vanhahko 5-6v maasturi jossa on 3x10. Palvellut ihan hyvin kun ei paremmasta tiedä :) sitä tuskin kannatta päivittää esim. 1x12?
No itse olen päivitellyt monenlaisia pyöriä onnistuneesti, eli siitä vaan. Mutta joku 11 setti Sunrace pakalla voi olla ihan yhtä hyvä ja halvempi. :)

Käytännössä 11 ja 12 vaiheinen ei toisistaan kovin paljoa eroa.

Pexxi
30.04.2020, 19.18
11 taitaa olla vaan puheiden perusteella vähemmän kranttu toimintahäiriöille. Ja tosiaan halvempi.

Juviitanen
30.04.2020, 21.37
Kiitoksia pitää tutkiskella :)

J-P Ellilä
01.05.2020, 19.20
11 taitaa olla vaan puheiden perusteella vähemmän kranttu toimintahäiriöille. Ja tosiaan halvempi.
Omat kokemukset on että GX/X0 Eagle on toiminut aika huolettomasti kohta 12tkm, poislukien omat virhesäädöt joista tosiaan voi itseänsä kiittää.

Pexxi
01.05.2020, 21.28
Hyvä homma. Erot taitaa olla siellä halvemmassa päässä mitä olen lukenut. Mulla NX 1x11 toiminut. Noin paljoon pitäisi ajella aika kauan.

_mkoo_
04.05.2020, 16.55
Aina pitäis tarkistaa asiat kunnolla ennen kun tilaa yhtään mitään.

Mun pyörässä tosiaan sram vaihtaja ja kasetti. x12. No, tottakai tilasin gx osasarjan. Siis kasetin, ei sovi kun tuos onki shimanon centerlock micro spline hub, voihan!!!
Onkos sram ja Shimanon kasetit samalla jaolla, eli onko rattaiden etäisyys sama? en viittis vaihtaa vapaaratasta, enkä ostaa tuota srammin onnetonta sx/nx kasettia.

hphuhtin
04.05.2020, 17.23

Jos on 26” niin osta 29” äläkä päivittele.

aland
05.05.2020, 00.03
Itse tuli laitettua AXS vipu + AXS vaihtaja XTR:n pakalla ja ketjulla. Eturattaana Wolftoothin HG+ asennettuna XX1 kampiin.

En ole päässyt vertailemaan puhtaan XTR tai AXS yhdistelmään mutta tuo yllämainittu toimii niin saamarin hyvin. Tosi hiljainen ja pystyy hyvin vaihtamaan veto päällä.
Ennen oli XX1 mekaaninen yhdistelmä ja kyllä tämä AXS/XTR kombo on monta kertaa parempi mutta onhan se myös paljon kalliimpi.

hphuhtin
05.05.2020, 01.26
^millä mittarilla monta kertaa parempi? Jokin asia jonka voi mitata?

aland
05.05.2020, 01.43
Monta = minun mielestä paljon parempi. Eli minä toimin mittarina tässä tapauksessa.

Järkevä kysymys sinulta..

TMo
05.05.2020, 04.45
Aina pitäis tarkistaa asiat kunnolla ennen kun tilaa yhtään mitään.

Mun pyörässä tosiaan sram vaihtaja ja kasetti. x12. No, tottakai tilasin gx osasarjan. Siis kasetin, ei sovi kun tuos onki shimanon centerlock micro spline hub, voihan!!!
Onkos sram ja Shimanon kasetit samalla jaolla, eli onko rattaiden etäisyys sama? en viittis vaihtaa vapaaratasta, enkä ostaa tuota srammin onnetonta sx/nx kasettia.
Tämän kertoman perusteella sanoisin että sulla on siellä vanha shimano 10/11s hub eikä uusi microspline. Ja siinä vanhassa oli SRAM Nx kasetti kiinni. Ei siihen Shimanon 12s kasetti käy, vaan ainoastaan joko ne halvat ja huonot SRAMin Sx ja Nx tai sitten Sunracen pakka, jota ennemmin suosittelen vaikka ei sekään kummoinen ole.

hphuhtin
05.05.2020, 09.27
Monta = minun mielestä paljon parempi. Eli minä toimin mittarina tässä tapauksessa.

Järkevä kysymys sinulta..

Kunhan tarkistin, että kyse ei ole mistään kovasta datasta, onhan vaihtamisessa montakin mitattavissa olevaa kriteeriä.

Asensin itse viime viikonloppuna erinomaisen GX/X01-yhdistelmän tilalle AXS:n ja on se ensimmäisten koeajojen perusteella hyvä, mutta parannuksena omasta mielestä hyvin marginaalinen, olisiko vain paremmissa säädöissä ollut oma mekaaninen. Miksi vaihdoin? Turhamaisuudesta, markkinoinnin aivopesemänä..

Ainoa ero missä puhuisin moninkertaisesta erosta on vaihtamiseen tarvittavan voiman väheneminen sormilta, kun moottori tekee vaihtotyön. Vaihtaa yhden vaihteen nopeammin, välillä todella huomaamatta ja hiljaa. Monen vaihteen vaihto menee hitaammin kuin mekaanisella.

Toisessa pyörässä on 11s XT DI2, vaihtokokemus on hyvin samanlainen joskin kovaäänisempi, mutta Shimano on langallinen, langaton on hyvä :)

aland
05.05.2020, 15.30
Minulla on myös gravel pyörässä tuo Ultegra Di2 ja siihen verrattuna tämä AXTR kombo on hiljaisempi vaihtaessa. Ja ero on mielestäni aika suuri. Ero tuohon puhtaaseen XX1 (mekaaninen) systeemiin on merkittävä kuin vaihtaa veto päällä.

Mutta olen täysin samaa mieltä tuosta langattomuudesta. Kuin Shimpa tuo markkinoille 1x12 Di2 niin AXS menee vaihtoon jos Shimano pysyy vielä langallisena. Se olikin suurin syy minkä takia ostin uudet kiekot micro-splinella ja tehomittarissa kiinni HG+ eturatas. Vaihto ei tule olemaan niin kallis.

En nyt sanoisi että tällaista AXTR comboa anna rahalle vastinetta jos vertailee X01 (mek) hintaan ja suorituskykyyn. Niin isosta hintaerosta puhutaan. Mutta jos kuitenkin haluaa parempaa vaihtestoa niin sitten tämä on todella hyvä vaihtoehto ja on (paljon) parempi. :-)

EDIT: Luin että suosit langallista. Luin väärin. Minä olen siis langallisen puolella vielä vaikka ei ole ollut ongelmia AXS:n kanssa.

_mkoo_
05.05.2020, 15.47
Tämän kertoman perusteella sanoisin että sulla on siellä vanha shimano 10/11s hub eikä uusi microspline. Ja siinä vanhassa oli SRAM Nx kasetti kiinni. Ei siihen Shimanon 12s kasetti käy, vaan ainoastaan joko ne halvat ja huonot SRAMin Sx ja Nx tai sitten Sunracen pakka, jota ennemmin suosittelen vaikka ei sekään kummoinen ole.

TAKANAPA:*Shimano FH-MT400-B, 12mm , Boost, Centerlock.
On pyörän se osa, ja kasetti joka siihen on vakiona laitettu on x12 sx

kauris
06.05.2020, 10.56
Noniin. Shimanon xt-vipu ja slx-takavaihtaja vaihdettu gx-sarjalaisten tilalle. Ketjuksi uusi XX0/XX1. Takapakkana edelleen gx ja ei ollut onneksi testilenkin perusteella kulunut liikaa vaikka pyörässä ollut gx-ketju oli mennyt talven ainaka 1.0 kulumaan. Hienosti istuu ketju rattailla ja vaihteet vaihtuvat. Eteen vaihdoin vanhan edellisen kampisatsini (pidemmillä kammilla, muutoin identtinen) eturattaan, joka oli vähemmän kulunut ainakin ulkonäöllisesti.

Hyvin erilainen tuntuma tuossa xt-vaihtajassa sramin gx:ään verrattuna. Jäykempi vipu ja selkeämpi napsahdus. Parempi vai huonompi, varmaan tottumiskysymys. Ergonomisesti ei mielestäni yhtä hyvä siltä osin, että peukulla pienemmän (raskaamman) rattaan suuntaan vaihtessa se vaihtajan vipu on liian korkealla tangon alla eli liian lähellä ohjaustankoa. Kun grippikin on paksuhko ja kädet isohkot. Shimanoahan vois vaihtaa myös etusormella tangon takaa vetäisemällä. Mutta silloin etusormen joutuu ottamaan pois jarrukahvalta, jossa kumpaakin etusormea "säilytän". Otin vaihtajan sillä tavallisella clampilla. En tiedä olisiko i-specillä ollut säätövaraa tähän suuntaan.

_mkoo_
06.05.2020, 22.12
Onko Shimanon deore xt sarjan takapakan rattaiden etäisyys sama kuin Sramin XX1.

Vissiinkin ketjut sopii srammilaiset tuohon Shimanon pakkaan? 12 vaihteisesta siis kyse.

_mkoo_
06.05.2020, 22.14
Eli onko isoimman ja pienimmän rattaan etäisyys sama. Ettei tarvitse vaihtaa kaikkia muita helyjä.

putkitunnus
09.05.2020, 01.10
Näköjään 1x12 alkaa saamaan Deorena.

https://tekniikanmaailma.fi/maastopyorien-vaihteistojen-kilpailussa-uusi-pelinavaus-shimano-julkaisi-12-vaihteisen-deore-osasarjan-suurimmalla-rattaalla-on-51-hammasta/

Ohiampuja
11.05.2020, 09.59
Hienoa että Shimano on löytänyt urakuulalaakerit. Odotan innolla että kauppaan tulee esim XT tai SLX tason kiekkoja urakuulilla. :)

MTB Engineer
11.05.2020, 15.49
No, en nyt ihan mielettömän innoissani olisi Shimanon kiekoista ylipäätään. XT:kin melkoiset ankkurit ja jotakuinkin saman hintaiset kuin 300g kevyemmät Huntin kiekot.

mk
15.05.2020, 19.20
Trek Fuel ex7 2020 .. takapakka sram pg1230 , vaihtaja sram nx 12spd. Korvake otti vähän hittiä (menee vaihtoon) eikä tuon toiminta oikeen ole vakuuttanut, säätämisestä huolimatta " epämääräisestä satunnaiseen." Käykö tuon tilalle sram GX mallin vaihtaja liipaisinta vaihtamatta .. Se tuntuu ainakin farleyssä huomattavasti paremmalta

Toki uus Shimano slx12spd kiinnostaa, mutta sitten menis vaihtaja+liipaisin vaihtoon [emoji848]

Ehdotuksia?

Pexxi
15.05.2020, 21.32
Jos ei oo kovin vanha niin 1x11 ja toimii.

MTB Engineer
18.05.2020, 11.11
Trek Fuel ex7 2020 .. takapakka sram pg1230 , vaihtaja sram nx 12spd. Korvake otti vähän hittiä (menee vaihtoon) eikä tuon toiminta oikeen ole vakuuttanut, säätämisestä huolimatta " epämääräisestä satunnaiseen." Käykö tuon tilalle sram GX mallin vaihtaja liipaisinta vaihtamatta .. Se tuntuu ainakin farleyssä huomattavasti paremmalta

Kaikki Eaglet käy ristiin ja GX on IMO selvästi parempi kuin NX. Oikein säädettynä molemmat toimii OK, mutta NX:ssä enemmän epäjohdonmukaisuuksia ja vaihtaja vielä huonommasta pahvista tehty kuin GX. X01 / XX1 sitten jo kestävyydeltään ihan eri planeetalta, mutta hintakin moninkertainen.

Asku90
18.05.2020, 11.38
https://www.jrc-components.com/products/sram-eagle-ceramic-pulleys?variant=29818579681383

Ote vaihoin just korvakon nx vaihtajalle ja huomasin ettei vieläkää toimi täydellisesti nii päätin ottaa riskin ja uusia rattaat. Nuo kun heiluu kuin hullun mulkku verrattuna mun toisen pyörän gx.ään.

TheMiklu
18.05.2020, 12.23
https://www.jrc-components.com/products/sram-eagle-ceramic-pulleys?variant=29818579681383

Ote vaihoin just korvakon nx vaihtajalle ja huomasin ettei vieläkää toimi täydellisesti nii päätin ottaa riskin ja uusia rattaat. Nuo kun heiluu kuin hullun mulkku verrattuna mun toisen pyörän gx.ään.

Sent from my iPhone using TapatalkTuo alarissa on nykyään päivitetty GX mallissakin X01/XX1 tyyliin. Tuossa kuvassa näkyy tuo reunus. Joskus vanhoilla GX-rissoilla ketju saatto lipsahtaa häkin väliin. Kaikki rissapajat ei oo disainia päivittäneet.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200518/b8c10a2d5e86daf13201990ebade9f26.jpg

Asku90
18.05.2020, 12.27
Tuo alarissa on nykyään päivitetty GX mallissakin X01/XX1 tyyliin. Tuossa kuvassa näkyy tuo reunus. Joskus vanhoilla GX-rissoilla ketju saatto lipsahtaa häkin väliin. Kaikki rissapajat ei oo disainia päivittäneet.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200518/b8c10a2d5e86daf13201990ebade9f26.jpg

Joo x01 rattaita mietin mutta hinnan vuoksi nuo testiin. Jos menee kuitenki koko vaihtaja päivitykseen

TheMiklu
18.05.2020, 12.28
Meinasinkin lähinnä sitä, että tilaa semmoset missä tuo huullos/reunus on. Esmes. Superstar componentsiltä.

Asku90
18.05.2020, 12.34
Meinasinkin lähinnä sitä, että tilaa semmoset missä tuo huullos/reunus on. Esmes. Superstar componentsiltä.

Aivan... katoinkin myös tuolla nuita. No tilasin jo jrc.ltä nii niillä mennään nyt

maapaa
20.05.2020, 10.22
Ja TRP seuraavaksi.
https://trpcycling.com/product/g-spec-tr12-derailleur-and-shifter-kit/

Ite jään jo suosiolla odottamaan 1x14 ja 8-58 pakkaa..

MTB Engineer
20.05.2020, 11.41
Monissa tarvikerissoissa ylärissa on myös narrow-wide, joka on suoraan sanottuna perseestä. Ketju hyppää epäsynkkaan ja alkaa pitää ikävää ääntä. Alumiinirissat myös jostain syystä kuluu todella nopeasti. Itse käytän vain Sramin alkuperäisiä rissoja Eaglessä. Jos ei keraamisia laakereita halua niin GX:n rissat ovat edulliset ja käyvät ainakin GX/X01/XX1 suoraan. Halvemmista en osaa sanoa, koska niiden ongelma harvemmin on rissat.

kauris
20.05.2020, 15.15
Ja TRP seuraavaksi.
https://trpcycling.com/product/g-spec-tr12-derailleur-and-shifter-kit/

Ite jään jo suosiolla odottamaan 1x14 ja 8-58 pakkaa..

TRP oli kehuttu enemmän tai vähemmän surkeaksi vitalmtb:n testissä. Paino vastaa Sram gx ja x01 tasoa ja hinta on kova.
https://www.vitalmtb.com/features/TRP-Launches-G-Spec-TR12-Mountain-Bike-Derailleur-and-Shifter,2878
Needless to say, we were disappointed with our TR12 experience. Considering the cost of the system, we expect performance and reliability to be nearly flawless

eakin
03.06.2020, 09.47
Pystyykö SLX 10-51 pakkaan vaihtamaan irtorattaita? Ja jos pystyy niin mistä niitä saa ostettua? Löysin vaan noita 11-vaihteisen rattaita.

TurboKoo
03.06.2020, 10.13
Pienimmät irtorattaat ovat ostettavissa mutta en ole nähnyt niitä oikein missään hyllyssä. Ne ovat samat kuin XT:n pakassa. Paikallinen pyöräliike saa ne kyllä tilattua sinulle.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/33ce365998254a6f093f98f9c0fe530a.jpg

Jakke81
03.06.2020, 13.57
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sprocket-wheel-for-cs-m9100-m8100-m7100-974586

Jakke81
03.06.2020, 13.59
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Sprocket-for-XTR-CS-M9100-12-12-speed-p76829/

eakin
03.06.2020, 16.59
Kiitos, löytyy näköjään mutta heikosti tosiaan varastossa. Itse en jostain syystä kummastakaan noista kaupoista onnistunut edes löytämään...

NikHa
04.06.2020, 22.41
Eli onko isoimman ja pienimmän rattaan etäisyys sama. Ettei tarvitse vaihtaa kaikkia muita helyjä.Pyhässä pinkbikessa oli tästä jotain juttua taannoin, googlella varmaan löytää en jaksa ettiä linkkiä. Mutta pointtina se että kaikki muu paitsi liipasin/vaihtaja kombo menee yhdistellä miten tahtoo. Shimanon pakan+ketjun toimintaa tosin kehuvat ylivertaiseksi. En osaa verrata kun on kokemusta vain 1x11 sramista mutta 1x12 xt toimii vaihtaessa kyllä unelman lailla.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

mk
06.06.2020, 20.01

Toki uus Shimano slx12spd kiinnostaa, mutta sitten menis vaihtaja+liipaisin vaihtoon [emoji848]

Ehdotuksia?Sramin nx vaihtui Shimano SLX vaihtajaan+liipaisimeen ... parin testilenkin jälkeen todella hieno fiilis.. nyt toimii ja vaihteet napsaa kuten pitääkin [emoji41]

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla

Vitus tryhi
07.06.2020, 11.34
Kyl toi shimano on parempi ku sram

Anaxagore
08.06.2020, 18.49
Täyden NX Eagle tilalle meinasin laitella 12-vaihteista shimanoa (kammet, bsa-keskiö, eturatas, vipu, pakka, ketjut ja vaihtaja). Ajattelin että hinta-laatu-suhde täyttyisi parhaiten SLX:llä, jota on höystetty XT:n vivulla. Meneekö pahasti vikaan? Microspline-vapari löytyy.

Pexxi
08.06.2020, 19.01
Vaihtaja SLX ja vipu XT pelkästään?

Anaxagore
08.06.2020, 20.43
Vaihtaja SLX ja vipu XT pelkästään?
Kaikki muu SLXää ja vain vipu XT:tä.

elasto
08.06.2020, 20.46
Kaikki muu SLXää ja vain vipu XT:tä.

Pexxi varmaan ehdotti, että pidät ne alkuperäiset osat vipua ja takavaihtajaa lukuunottamatta.

Anaxagore
08.06.2020, 20.48
No höh. Meinasin ottaa kaikki vanhat pois ja laittaa myyntiin...

hece
08.06.2020, 23.29
Täyden NX Eagle tilalle meinasin laitella 12-vaihteista shimanoa (kammet, bsa-keskiö, eturatas, vipu, pakka, ketjut ja vaihtaja). Ajattelin että hinta-laatu-suhde täyttyisi parhaiten SLX:llä, jota on höystetty XT:n vivulla. Meneekö pahasti vikaan? Microspline-vapari löytyy.Ei, tämä aika yleisesti hyväksi komboksi todettu.

TheMiklu
09.06.2020, 01.05
Ketju XT tai XTR. Vieläkö microsplinellä on samaa vikaa ku verinteisellä HG-vaparilla, että yksittäiset pakan lehdet haukkaa kii? Jos on niin pakka myös XT.

kauris
09.06.2020, 08.11
Tuosta en ole nähnyt juttua ja oma kokemus on tähän vielä liian lyhyt microsplinesta.
Ketjusta samaa mieltä, xtr kannattaa laittaa vaikka muu setti olis slx tai osin xt tasoa. Pitäisi kestää selvästi pidempään kulutusta.
Sama sramin kanssa, x01/xx1 on todettu kestävän alempia sarjoja paljon pidempään venymättä.

Paksupolkija
11.06.2020, 21.15
Sram pistää vettä myllyyn ja on päivitelly GX - XX1 ja lisännyt vähän rangee 10-52 ohi Shimanon :cool: Onko tuo myös uutta, että saa kuituset GX kammet :o:o

https://www.sram.com/en/sram/models/fc-gx-1c-c1

https://www.bikeradar.com/news/sram-52-tooth-eagle-cassette/

https://www.youtube.com/watch?v=YURjIjEtQx0

Larss
12.06.2020, 09.24
En ajatellut siirtyä 12-vaihteisiin ennen kuin joku siirtää standard cranksetin 53-39 isomman rieskan takapakkaan. Toivottavasti Shimano vastaa tähän Sramin sivallukseen nopeasti!

kkipsi
18.06.2020, 12.49
Shimanon ja SRAMin sekakäyttö on askarruttanut mieltä jo jonkin aikaa, joten tein uutta pyörää kasatessa vähän testejä. Hyllyssä oli SX, NX ja GX Eagle -osia ja posti toi 12-vaihteisen XT voimansiirron verrokiksi.

Takapakkoina oli NX Eagle (11-50) ja SunRace MZ903 (11-51), mulla ei ole tähän pyörään XD tai MicroSpline-optiota. Vivut ja takavaihtajat löytyi kaikista sarjoista ja ketjuja löytyi SX, GX ja XT -mallia. Kammet ovat Sram X1, niitä en tässä harjoituksessa vaihdellut. Kaikki osat olivat joko uusia tai hyvin vähän käytettyjä. Sain kaikki kokeilemani yhdistelmät toimimaan hyvin, eli ovat yllättävän yhteensopivia. Tein vain lyhyitä testilenkkejä tallin kulmalta lähimetsään, joten kestävyydestä tai kisa-paremmuudestä tämä ei kerro vielä yhtään mitään.

Näistä kaikista osista heikoimmaksi lenkiksi osoittautuivat SX-vaihdevipu ja SX-ketju. Ne päivittämällä tuntuma ja toimivuus hyppäsivät selvästi eteenpäin. Vastaavasti takavaihtajalla oli hyvin pieni vaikutus kokonaisuuden toimivuuteen. GX ja XT -ketjujen välillä en huomannut muuta merkittävää eroa, kuin että GX:n pikalukko meni huomattavasti helpommin kiinni.

SunRacen MZ903-takapakka on erittäin positiivinen yllätys. Hyvän ketjun kanssa vaihtaminen on nopeaa ja napakkaa, eikä ylimääräisiä ääniä juurikaan kuulu. Sanoisin että XT-vivun ja ketjun kanssa se tuntuu paremmalta kuin vanhan pyörän 11-vaihteinen täys-XT 8000 -setti.

Olisi mielenkiintoista verrata XT:tä SRAMin kalliimpiin setteihin, mutta niiden hinnat ovatkin sitten jotain ihan muuta. Tarkan markan mies päätyi XT/SunRace -komboon. SRAM GX:t laitetaan vaimon pyörään ja kaikki muut jää hyllyyn.

Anaxagore
18.06.2020, 15.02
Kysyn tähän samaan syssyyn 1x12 boost-kammista: mulla on tällä hetkellä Mondraker Foxy 29:ssä NX eagle-kammet (dub bsa) boost-versiona, ja 32T ratas menee varsin läheltä chainstaytä (ketjulinja 52mm). Shimanon rattaat (sm-crm75/85) näyttävät jo pelkästään kuvia katsoen leveämmiltä kuin Srammin. Pitääkö tässä tilata sekä Shimanon SLX-kammista sekä FC-M7100 (52mm ketjulinja) että FC-M7120 (55mm ketjulinja) ja kylmästi kokeilla paikoilleen kumpi sopii? Meneekö tuolla 55mm ketjulinjalla kaikki päin honkia? :)

Laars
19.06.2020, 20.25
Alkuun on hyvä huomata, että Dub keskiölle sopii vain dub kammet. Jos vaihdat Shimanoon, pitää vaihtaa myös keskiö. Boost perällä varustetussa pyörässä kannattaa käyttää Boost offsetillä olevaa ratasta. Samaan kohtaan sen pitäisi asettua kuin nykyisen. Keskiössä tulee todennäköisesti mukana spacereita, jotka mahdollistavat säätöä myös ketjulinjaan, ja ohjeen mukaan laitettuna säätävät ketjulinjan oikein.

F. Kotlerburg
28.06.2020, 12.45
Ihan sutta ja sekundaa vaikuttaa nää Sramin eagle vehkeet olevan. Alle tonnin ajoilla pakasta katkeilee hampaat ja ketjut on loppu.

SLX:ää seuraavaksi alle.

Suiza
28.06.2020, 13.30
Itellä Sramin GX Trekin luomussa, nyt 800km ajettuna, ei mitään ongelmia. Kerran pitänyt b ruuvia säätää ja normaalisti vaijerin venymisen seurauksena hienosäätöä liipaisimen päästä. Toisessa pyörässä Shimano SLX toiminut yhtä hyvin.

Kanuuna
28.06.2020, 15.23
^^ Eipä nyt voi yleistää. X01/XX1 käy ja kukkuu. Ja kyllä, vehkeellä on ajettu ja ei, en ole säälinyt.

F. Kotlerburg
28.06.2020, 16.22
^ Unohtui se GX tuosta viestistä. Vaihtajan ja liipaisimen vaihdoin jo XX1 kamoihin, kun alesta sattui talvella saamaan. Ne kyllä tuntuu vaihtavan kuten kuuluukin. Nyt pitäisi vissiin ostaa vielä kokonaisen toimivan voimansiirron hinnan verran maksava pakka. Taitaa jäädä välistä.

ttsumak
28.06.2020, 22.11
Itse tykkäsin kovasti ennen että oli edessä kolme ratasta. Nyt puolivahingossa alle päätyi Sram GX eagle 1x12 ja täytyy sanoa että en voi valittaa.

Vaihdat ovat helppoja eikä tartte arpoa mitä vaihtaa eteen ja mitä taakse. Takaanta sopiva ratas käyttöön ja matka jatkuu.

Ainut mitä voisi moittia, on että joskus kaipaisi isompaa vaihdetta. Muuten olen tykännyt, vaikka ihan harrastelijan suusta tässä lörpöttelen.

Anaxagore
08.07.2020, 11.12
Alkuun on hyvä huomata, että Dub keskiölle sopii vain dub kammet. Jos vaihdat Shimanoon, pitää vaihtaa myös keskiö. Boost perällä varustetussa pyörässä kannattaa käyttää Boost offsetillä olevaa ratasta. Samaan kohtaan sen pitäisi asettua kuin nykyisen. Keskiössä tulee todennäköisesti mukana spacereita, jotka mahdollistavat säätöä myös ketjulinjaan, ja ohjeen mukaan laitettuna säätävät ketjulinjan oikein.

Dubin poistamiseen olin varautunut mutta en voinut uskoakaan että tuo pulju on tehnyt tuonkin poistamiseen oman työkalunsa (tai itse asiassa sama kuin RF cinch). Ei käy HTII työkalut joita löytyy kolmea omasta taloudesta (hylsy, TL-FC32 ja BBT-9). Voi harmitus. Tuo SRAMin kampikiinnitys on asentajaepäystävällisyyden multihuipentuma. Vaatii metrisen jatkovarren 8mm kuusiokolon päähän että 50Nm kiristetty pultti lähtee auki.

Ohiampuja
08.07.2020, 18.19
Tuo SRAMin kampikiinnitys on asentajaepäystävällisyyden multihuipentuma.
Tästä olen samaa mieltä. :)

jcool
31.07.2020, 08.55
Onko jollakin hybridi mallia eagle voimansiirrosta?
Suunnitelmissa olisi:
- Sram Eagle GX takapakka (on jo)
- Shimano M8100 vaihtajat (nykyiset GX vaihtajat vois myydä pois)

Syynä on Eagle GX setin huono laatu. Esimerkiksi GX takavaihtaja heiluu korvakkeen akselistaan aivan älyttömästi. Toki ketju tiukkoo sen, mutta välys ei ainakaan paranna toimintaa. GX liipaisin ei ole ollenkaan täsmällinen! Joutuu isommilla hammasrattailla vaihtamaan ylöspäin pitämällä liipaisinta peukulla jonkin aikaa. Jotain löysää se liipaisin antaa ja voi jopa tiputtaa ketjua. Ja taatusti on kaikki säädetty speksiin. Yleensä GX ajautuu pois säädöistään aika nopsaan. Vaijerin venyminenkään tuo ei voi olla, mutta se liipaisin tai takavaihtaja antaa "löysää" noilla isommilla vaikeilla rattailla. Itsellä boost navat, mutta ei tuo ketju nyt niin erityisen vino ole etteikö pitäisi toimia.

hphuhtin
31.07.2020, 09.00
GX liipasin on erinomainen oman kokemuksen perusteella. Ja jos vaihtaja heiluu, liekö osunut kiveen..

Laars
31.07.2020, 09.21
GX vaihtajan väljyys on tiedossa oleva ”ongelma” jonka voi korjata sillä, että vaihtaa siihen X01/XX1 mallin korvakkeen kiinnityspultin, eli tämän:
https://r2-bike.com/SRAM-Befestigungskit-HEX5-fuer-XX1-Eagle-X01-Eagle-Schaltwerk-schwarz

Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että GX menee säädöistä pois hyvin herkästi.

Minulla on ollut juuri kys, kokoonpano eli Eagle pakka ja M8100 vaihtaja ja vipu.
Ketju XX1.

Toimi ihan moitteetta.

Vitus tryhi
06.08.2020, 17.57
Älkää ostako sram sx eaglea korjaamossa sanottiin että on liian laiska vaihtamaan vaihdetta.

TKe_
07.08.2020, 10.39
Nyt tuli koettua ensimmäinen "ominaisuus" shimanon 12spd xtr takavaihtajan kanssa. Jos oli shadow rd+ päällä niin ketju ei enää kiristynyt, ts. "häkki" oli jumissa. Kokeilin neljällä erilaisella vaseliinilla huoltaa sitä stablizer unittia (https://si.shimano.com/#/en/interactive/xtr/m9100/MARD001/Maintenance/toc_task_x4l_jjn_j2b_kt) ja ei auttanut. Sitten oli pakko tilata Shimanon luokittelema erikoisrasva (https://www.bike24.com/p2348847.html) siihen ja kappas vaihtaja taas toimii kuten pitää. Maailmalla on vähän kirjoiteltu siihen sävyyn, että tämä 12spd shimanon shadow rd+ vaatii vähän enemmän huoltoa. Jää nähtäväksi.

TunturiSport
14.09.2020, 18.05
Terve. Olen aloitteleva maastopyöräilijä. Kesällä vaihdoin kelpo hybridini pois, siinä oli mainiosti toimiva shimanon xt voimansiirto. Tässä uudessa jäykkäperä maasturissa on Sram NX. En ole ollut siihen tyytyväinen: se on erittäin herkkä vaijerin kireydestä, jos ei ole ihan timmissä niin joko ei mee isoimmalle rattaalle tai sieltä pois, tai ketju rallattaa. Pienemmälle vaihto pakan keskivaiheilla on joskus tuskaisan hidasta. Vivussa on jotenkin kuminen fiilis.
Eli kysyn viisailta, miten tätä voimansiirtoa kannattaisi lähteä parantamaan? Auttaako vaikka parempi vaihtajavipu ja ketju? Takapakkaa ei kait voi vaihtaa sramin parempiin ilman koko kiekon vaihtoa?

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Kanuuna
14.09.2020, 20.07
Eli kysyn viisailta, miten tätä voimansiirtoa kannattaisi lähteä parantamaan? Auttaako vaikka parempi vaihtajavipu ja ketju? Takapakkaa ei kait voi vaihtaa sramin parempiin ilman koko kiekon vaihtoa?

Viisaasta en tiedä, mutta itse voitelisin vaihtajan nivelet, koittaisin vaijerin luiston kuoressaan sekä tarkistaisin takavaihtajan rullan pyörimisen ennen suurempia hätäratkaisuja. Ja tarkistaisin korvakkeen suoruuden. Onko kyseessä NX Eagle?

E. Totta kai Eagle, kun on tässä ketjussa...[emoji2962]

Sitten jos/kun nämä edelliset ratkaisut eivät tuota haluttua tulosta, yksi testi olisi vaihtaa vaihtajan pultti, jolla vaihtaja kiinnitetään korvakkeeseen. https://foxcomp.fi/sram-rear-derailleur-b-bolt-and-limit-screw-kit-for-eagle-x01 En ole itse testannut, mutta huhut kertovat, että voisi auttaa halvemman pään vaihtajiin.
Eagle vivuista olen päässyt testaamaan GX, X01 ja XX1 liipasimia, ero ei ole päätä huomaava. Ketjut eivät vaikuta niin paljoa vaihtamiseen, että niitä lähtisin vaihtelemaan parempiin. Muista syistä kylläkin(kesto, pitkän ajan hinta, ekologisuus).
Mitkä kiekot kyseessä? Monesti vaparinkin voi vaihtaa erikseen, niin ei tarvitse kokonaan uusia kiekkoja hommata.

Veikkaisin, että vaihtaja on niin vempula, että se pistää säädöt vituralleen. Tai sitten vaijeri ei luista jossain kohtaa kulkumatkallaan. Tai sitten todennäköisimpänä vaihtoehtona arvaisin korvakkeen olevan vinossa, Eagle on siitä tosi tarkka.

Siitä jotain arvailuja ei-viisaalta.

Ohiampuja
14.09.2020, 22.24
Kesällä vaihdoin kelpo hybridini pois, siinä oli mainiosti toimiva shimanon xt voimansiirto. Tässä uudessa jäykkäperä maasturissa on Sram NX. En ole ollut siihen tyytyväinen
Minulla on 29":ssä 11 XT ja läskissä 12 NX. Kyllä Shimpan XT on napakampi ja parempi kuin NX. Eli kyseessä on laatuerot. :)

Itse olen katsellut netistä XT:n 11 settejä, joilla korvaisi tuon surkean Sramin...

TunturiSport
14.09.2020, 22.47
Joo, minullakin on siis sram eagle nx 1x12. Yksi vika unohtui mainita: aika usein vehje ei pudota ratasta pienemmälle ja kun käytän vipua toista kertaa niin rysäyttää 2 ratasta kerralla. Korvakkeen kieroutta myyjäliikekin on epäillyt ja oikonut. Se tuntuu kummalta kun en ole vielä yhtään kertaa kunnolla kaatunut. Mutta kiitos vinkeistä, minäpä huomenna katson.

Jpkainulainen
15.09.2020, 08.27
Minkäslaisia päivityksiä porukka on tehnyt sram NX/SX sarjaan.

Vaihteisto toimii ja pysyy säädössä itselleni riittävän hyvin. Kuitenkin tekisi mieli vaihtaa etenkin pakka ja kammet, kun niistä saisi painoakin pois jopa yli puoli kiloa.

Vapaaratas on perusshimppa, eli sramin paremmat pakat ei mene. Oisko heittää vinkkiä muista kevyemmistä pakoista jotka toimisi tuossa paketissa?

kervelo
15.09.2020, 09.52
Viisaasta en tiedä, mutta itse voitelisin vaihtajan nivelet, koittaisin vaijerin luiston kuoressaan sekä tarkistaisin takavaihtajan rullan pyörimisen ennen suurempia hätäratkaisuja. Ja tarkistaisin korvakkeen suoruuden. Onko kyseessä NX Eagle?
Sitten jos/kun nämä edelliset ratkaisut eivät tuota haluttua tulosta, yksi testi olisi vaihtaa vaihtajan pultti, jolla vaihtaja kiinnitetään korvakkeeseen. https://foxcomp.fi/sram-rear-derailleur-b-bolt-and-limit-screw-kit-for-eagle-x01 En ole itse testannut, mutta huhut kertovat, että voisi auttaa halvemman pään vaihtajiin.
Eagle vivuista olen päässyt testaamaan GX, X01 ja XX1 liipasimia, ero ei ole päätä huomaava. Ketjut eivät vaikuta niin paljoa vaihtamiseen, että niitä lähtisin vaihtelemaan parempiin. Muista syistä kylläkin(kesto, pitkän ajan hinta, ekologisuus).
Mitkä kiekot kyseessä? Monesti vaparinkin voi vaihtaa erikseen, niin ei tarvitse kokonaan uusia kiekkoja hommata.

Veikkaisin, että vaihtaja on niin vempula, että se pistää säädöt vituralleen. Tai sitten vaijeri ei luista jossain kohtaa kulkumatkallaan. Tai sitten todennäköisimpänä vaihtoehtona arvaisin korvakkeen olevan vinossa, Eagle on siitä tosi tarkka.

Siitä jotain arvailuja ei-viisaalta.

Tarkistuslistalle voisi vielä lisätä takavaihtajan B-tensionin / B-gapin tarkistamisen.

MTB Engineer
15.09.2020, 10.13
NX / GX vaihtajan kiinnityspultin vaihto auttaa hieman, mutta ei tee autuaaksi: https://mtbengineer.blogspot.com/2019/11/improving-sram-gx-derailleur-with-parts.html

NX:n suurin ongelma on surkea häkki ja löysät rissat. GX:ssä taas surkea häkki ja molemmissa tuo kiinnityspultti. Niin kauan kun vaihtaja ei näe keppejä ja sen pitää puhtaana, korvake on suora ja säädöt kunnossa, niin molemmat toimii hyvin, NX vähän vähemmän hyvin väljien rissojen takia.

Mulla on nyt muutama sata km takana uudella XTR:llä ja täytyy myöntää, että paluuta Eagleen ei tämän n. 20h testin jälkeen ole. Toisessa pyörässä on vielä Eagle, mutta jos osia joutuu alkaa vaihtaa tulee varsinkin takavaihtajaksi melko varmasti XTR eikä X01.

Kanuuna
15.09.2020, 13.12
Tarkistuslistalle voisi vielä lisätä takavaihtajan B-tensionin / B-gapin tarkistamisen.

Totta, sehän unohtui.

F. Kotlerburg
15.09.2020, 13.59
No ne Sramin halvat osasarjat on vaan paskoja. Ei sille mitään voi muuta kuin vaihtaa pois koko roskan.

Kanuuna
15.09.2020, 16.50
No ne Sramin halvat osasarjat on vaan paskoja. Ei sille mitään voi muuta kuin vaihtaa pois koko roskan.

Koitin muotoilla asiani hellästi, mutta tämähän se on se totuus[emoji28]

F. Kotlerburg
15.09.2020, 21.16
Koitin muotoilla asiani hellästi, mutta tämähän se on se totuus[emoji28]
Joo näin se valitettavasti on. Sram on lähtenyt valloittamaan MTB-puolen OEM-markkinoita polkemalla hintoja ja näemmä myös laatua. SX ja NX alkaa olla niin vakiokamaa alle 3k pyörissä.

GX:ään vaihtaminen ei juuri auta. Sama ongelma siinäkin on, että takavaihtaja on liian heppoinen ja joustaa liikaa. X01:een jos ei halua sijoittaa niin halvin ratkaisu tuohon on laittaa 12sp SLX tai XT vaihtaja. Toimii kyllä Sramin pakalla ja liipaisimella monien foorumien mukaan.

kervelo
16.09.2020, 09.54
Jotta ei menisi ihan liian mustavalkoiseksi, niin kyllä monissa (saksalaisten) lehtien vertailuissa Sramin maasto-osat ovat ihan hyviä kommentteja saaneet, jopa ne halvemman pään sarjat. Toki rahalla saa parempaa eli kyllä noissakin jutuissa on tunnustettu erot parempiin eagle-osasarjoihin. Suuntaus tuntuu olevan se, että halpojen kiekkojen lisäksi pyöriin laitetaan myös halpa osasarja: ajatuksena molemmissa sama eli ostaja sitten päivittää omien tarpeidensa mukaan. Mielestäni tuo ei ole välttämättä paha asia, koska harvoin kaupasta muutenkaan löytyy pyörää, jonka kaikki osat miellyttävät itseä.

MTB Engineer
16.09.2020, 10.18
Arvosteluihin kannattaa ehkä suhtautua varauksella, koska moni perustuu esim. 10 ajotuntiin, jona aikana harvoin ongelmia tulee edes oikeasti surkeisiin osiin, kuten Shimanon Altus -tason kamppeisiin. Toki hinta täytyy myös suhteuttaa eli 699€ pyörä ei ole samanlainen kuin 6990€ pyörä, mutta komppaan tässä ym. kommentteja, että SX / NX on oikeasti surkeaa tavaraa ja GX:stä ylöspäin päästään ns. aktiiviharrastuskäytössä kestäviin ratkaisuihin kunhan päivityskeppi ei tule käymään. Omissa pyörissä ei enää ole edes GX-tason osia, mutta edelisellä ajoin 10tkm, jona aikana meni 3 GX:n vaihtajaa. Vipu sentään toimi hyvin ja pakkakin pienellä viilauksella välttävästi.

Cantrek
17.09.2020, 01.32
Joo, minullakin on siis sram eagle nx 1x12. Yksi vika unohtui mainita: aika usein vehje ei pudota ratasta pienemmälle ja kun käytän vipua toista kertaa niin rysäyttää 2 ratasta kerralla. Korvakkeen kieroutta myyjäliikekin on epäillyt ja oikonut. Se tuntuu kummalta kun en ole vielä yhtään kertaa kunnolla kaatunut. Mutta kiitos vinkeistä, minäpä huomenna katson.

Korvakkeen suhteen epäilyt ei auta vaan pitää katsoa ja todeta onko se vinossa vai ei. Jos on vinossa niin väännetään suoraksi. Halvemmissa pyörissä itse takapään lehti saattaa olla hieman vino ja siten korvakekin asettuu vinoon. Tässä tapauksessa pikalinkun kiristys saattaa hieman kääntää korvaketta ja siten myös vaihtajaa.

Korjaus tässäkin tapauksessa vääntämällä, sillä ei ole niin väliä onko korvake suora vai ei. Oleellista on että vaihtajan ketjupyörät ovat samassa linjassa takapakan rattaiden kanssa ts. kohtisuorassa akseliin nähden.

Näistä 12v pakoista aion pysyä kaukana. Ketjulinja alkaa olla epäilyttävä, en tarvi ylivaihteita, pitempi vaihtajan häkki on epätarkempi/hitaampi ja vaurioalttiimpi, ketju on ohut ja rattaat lähellä toisiaan. Saahan niitä sitten hienosäätää....

Ainakin Shimanon Aliviosta eteenpäin vaihtajan pitäisi toimia moitteettomasti. Toki huippusarja kuten XT vaihtaa hieman nopeammin mutta ero on aika pieni.

Kanuuna
17.09.2020, 10.19
Näistä 12v pakoista aion pysyä kaukana. Ketjulinja alkaa olla epäilyttävä, en tarvi ylivaihteita, pitempi vaihtajan häkki on epätarkempi/hitaampi ja vaurioalttiimpi, ketju on ohut ja rattaat lähellä toisiaan. Saahan niitä sitten hienosäätää....

Kyllä noi paremman pään laitokset toimii. X01 ja XX1. Ei tarvi säätää, eikä juuri huolehtia. Ja ketjuista sen verran, että XX1 Eagle ketjuilla ajettu nyt saman sarjan pakan kanssa pikkusen vajaat 2500km per ketju ja pakalla siis se viitisen tonnia. Ei ole vielä vaihtokunnossa. Ketjut menevät vaihtoon mahdollisesti seuraavan tonnin kohdalla, sitten ovat ”venyneet” mahdollisesti 0.5 merkkiin asti.

Cantrek
20.09.2020, 15.49
Kyllä noi paremman pään laitokset toimii. X01 ja XX1. Ei tarvi säätää, eikä juuri huolehtia. Ja ketjuista sen verran, että XX1 Eagle ketjuilla ajettu nyt saman sarjan pakan kanssa pikkusen vajaat 2500km per ketju ja pakalla siis se viitisen tonnia. Ei ole vielä vaihtokunnossa. Ketjut menevät vaihtoon mahdollisesti seuraavan tonnin kohdalla, sitten ovat ”venyneet” mahdollisesti 0.5 merkkiin asti.

No jospa ne sitten toimii, mutta onhan konsepti herkempi kaikin puolin. Ja missä näitä jättikokoisia takarattaita edes tarvii? Omassa maasturissa on 36-36 ykkösvaihde ja sillä pääsee ainakin paikalliset mäet (pikku snoukkarinteitä tms.) hyvin ylös. Yhtään jyrkempiä en edes haluaisi nousta kun nytkin saa olla jo tarkkana että eturengas pysyy kiinni rinteessä

vihtis83
20.09.2020, 16.03
Ja missä näitä jättikokoisia takarattaita edes tarvii? Omassa maasturissa on 36-36 ykkösvaihde ja sillä pääsee ainakin paikalliset mäet (pikku snoukkarinteitä tms.) hyvin ylös. Yhtään jyrkempiä en edes haluaisi nousta kun nytkin saa olla jo tarkkana että eturengas pysyy kiinni rinteessä
Täällä mäkisessä Lahdessa on ainakin kevyelle välityksellä käyttöä. Läskissä on kevein välitys 28-46 eikä ole omassa käytössä yhtään liian kevyt, takana menisi hyvin vielä 51-piikkinen omassa käytössä.

Kuminauha
20.09.2020, 16.12
Kyllä poluilla tulee useen vastaan sellaisia lyhyitä, todella jyrkkiä teknisiä nousuja joissa ei voi aina pyörittää kampia kivien tms takia ja kun näihin nousuihin ei pysty ottamaan vauhtia kuin muutaman kammen pyöräytyksen. Noissa paikoissa 32-50 kyllä tulee tarpeeseen, eli ns "Eagle engaged". Toki voi valita reittinsä niin, ettei näitä tule tai jos paikalliset polut ovat tämän suhteen iisimpiä. Itse tykkään kyllä tälläisistä "yläpeltihaasteista".

F. Kotlerburg
20.09.2020, 16.22
32x21 riittää kaikille.

uusitunnus
21.09.2020, 14.00
No jospa ne sitten toimii, mutta onhan konsepti herkempi kaikin puolin. Ja missä näitä jättikokoisia takarattaita edes tarvii? Omassa maasturissa on 36-36 ykkösvaihde ja sillä pääsee ainakin paikalliset mäet (pikku snoukkarinteitä tms.) hyvin ylös. Yhtään jyrkempiä en edes haluaisi nousta kun nytkin saa olla jo tarkkana että eturengas pysyy kiinni rinteessä

Yksi kaveri sanoo ihan samaa. Sillä on kymmenvaihteinen täpäri, jonka kevyin välitys on juuri 36:36. Tässä toki pitää ottaa huomioon ovaali eturatas ja 26" takarengas, mutta aika raskas silti. Kaveri sanoo että ei haluaisikaan kevyempää välitystä ja mielummin taluttaa sitten ylämäkeen, jos polkemalla ei mene. Minusta vaan tuntuu että polkeminen kevyellä välityksellä on kevyempää kuin saman mäen taluttaminen (ja siltä se näyttääkin kun leppoisasti poljeskelee taluttavan kaverin perässä :D). Itsellä trailipyörässä 32:46 ja se on juuri sopiva paikallisiin maastoihin. Täysjäykässä sitten on 32:50 kevein välitys ja kyllä se täydellä retkeilyvarustuksellakin on välillä liian raskas.

kervelo
21.09.2020, 15.27
...Ja missä näitä jättikokoisia takarattaita edes tarvii?

Uskon, että isoille takarattaille kyllä löytyy käyttöä: pitää muistaa, ettei pyöriä ja komponentteja yleensä ole speksailtu Suomen maastoihin, vaan vuorille. Tai muuten selkeästi haastavampiin maastoihin.

Samaa mieltä olen kuitenkin siitä, että komponenteissa voisi olla enemmän valinnan varaa, koska täällä meillä kyllä usein pärjäisi pienemmällä ja siten selvästi kevyemmällä kasetilla.

Kuminauha
21.09.2020, 15.50
Eihän sitä kukaan kiellä ostamasta 12 nopeuksista maantiepakkaa

TunturiSport
22.09.2020, 17.24
Nyt tulee synninpäästö Sram Eagle NX 1x12 voimansiirrolle. Minähän jokunen viesti taakseppäin valitin sen huonoa toimintaa uudehkossa maastopyörässäni. Sain teiltä paljon hyviä vinkkejä, kiitos niistä.

Vaihteistoa siis säädettiin ja puhdistettiin monet kerran tuloksetta. Takavaihtajan korvakekin uusittiin. Toivoni lähes menettäneenä menin 5:ttä kertaa myyjäliikkeen huoltamoon. Päätettiin vielä vaihtaa vaihdevaieri. Jo löytyi vika! Vaijeri oli pyörää koottaessa asennettu jotenkin sylttyyn ohjaustangossa olevan vaihtajan sisällä. Se ei päässyt liikkumaan vapaasti. Vika oli siis ulospäin täysin näkymättömissä.

Vaijeri uusittiin ja huolellisesti asennettiin. Ero entiseen tilanteeseen oli heti selvä. Vaihtamiseen vaadittava voima pieneni n 50 %, varsinkin isommalle rattaalle vaihdettaessa. Vaihtamistapahtuma nopeutui, varsinkin pienemmälle rattaalle vaihdettaessa. Kaikki muutkin luettelemani oireet hävisivät. Olen nyt ajanut pyörällä viikon. Vaihteisto toimii kevyesti, nopeasti ja täsmällisesti, eikä vaijerin kireyttä ole tarvinnut säätää yhtään kertaa.

Oma yhden tapauksen kokemukseni siis on, että jos Sram Eagle NX 1x12 vaihteisto ei toimi kunnolla, siinä on vika. Se ei ole kyseisen sarjan ominaisuus.

Jpkainulainen
23.09.2020, 00.09
Mulla on ollut omissa enskapyörissä sramin 12v vaihteistoja NX - X01. Toimiihan nuo kalliimmat sarjat vähän hienostuneemmin, mutta melko pieni se ero on. Mitään ongelmia ei ole ollut minkään sarjan kanssa, kaikki olleet käytössä noin vuoden päivät ja ajoa kertynyt n.150-200h. Sarja vaihtunut aina pyörän päivityksen yhteydessä.

Nyt uudessa spessu enskassa alla taas NX. Lähinnä painon takia tekisi mieli päivittää, tuo takapakka kun pelkästään painaa jotain 620g. En taida kuitenkaan viitsiä, omat ajot on nykyisellään niin hissipainotteisia ettei se paino samanlailla haittaa

TERU
23.09.2020, 04.43
Met asiakkaat raksutellaan renkaita potkiessamme noita vaihdevipuja mielellään pyörän paikallaan ollessa. Vaijeri voi tuosta närkästyä ja vetäytyä sykkyrälle, eipä sitten toimi kunnolla.
Jos pyörä oli ollut esillä liikkeessä, tämä sepustus voipi osua, asentajan virhe tehtaalla ei sekään mahdoton, robotit ei asentele vipusia.

laamanto
23.09.2020, 09.37
Vaihteistoa siis säädettiin ja puhdistettiin monet kerran tuloksetta. Takavaihtajan korvakekin uusittiin. Toivoni lähes menettäneenä menin 5:ttä kertaa myyjäliikkeen huoltamoon. Päätettiin vielä vaihtaa vaihdevaieri. Jo löytyi vika! Vaijeri oli pyörää koottaessa asennettu jotenkin sylttyyn ohjaustangossa olevan vaihtajan sisällä. Se ei päässyt liikkumaan vapaasti. Vika oli siis ulospäin täysin näkymättömissä.

Pakko olla nyt ilonpilaaja, ja todeta että huolet eivät välttämättä lopu. Tuo vaihdevipu on melkoinen rimpula, ja sitä on tullut muutaman kerran avattua ja korjattua juuri samaa vikaa. Vaatii kärsivällisyyttä ja sorminäppäryyttä. Mutta selvästikin tuossa vaihteistossa vaijerilla on taipumus karata sieltä oikealta reitiltä juuri vaihdevivun sisältä. En oikein tiedä, onko vian juurisyy tuo muovinen vaihdevipu vai sitten joku muu. Mutta vika saattaa uusia..

TunturiSport
23.09.2020, 09.49
Olisikohan järkeä vaihtaa tuo vaihdevipu vaikka x0 sarjan vastaavaan?

Laars
24.09.2020, 13.06
X01 vivussa saisi säätömahdollisuuden alaspäin vaihtavalle (eli sille isommalle) vivulle, joka on aikamoisen suuri upgrade NX&GX kiinteään vipuun joka on epämukavan takaviistossa.

12.10.2020, 19.10
Mulla on rakenteilla xc peli ja siihen pitäisi valita vaihteet (1x12).
Kammet on x01 32t, mutta muut on vielä auki.
Pakka olis melko varma garbaruk 10-50 ja kiekoissa micro spline, mutta xd vapari siihen saa luonnollisesti myöskin.
Kysymys kuuluukin mikä loput osat?
Aiemmin käyttänyt lähinnä xt osia, mutta miksipä ei sramkin kävisi.
Sramissa vissiin gx eteenpäin toimii paremmin, mutta entäs shimanossa?

13.10.2020, 09.56
Niin ja onko xt kanssa ollu ongelmia, kun olis hyvin kohtuu hintainen vaihtoehto... Kun lukee Bike24:sta 12s m8100 vaihtajan arvosteluja niin siinä useammalla ketjun kiristäjään mennyt likaa ja se ruostuu?

jullli
13.10.2020, 11.16
Niin ja onko xt kanssa ollu ongelmia, kun olis hyvin kohtuu hintainen vaihtoehto... Kun lukee Bike24:sta 12s m8100 vaihtajan arvosteluja niin siinä useammalla ketjun kiristäjään mennyt likaa ja se ruostuu?

joo vaatii shimanoki huoltoa, itellä noin tonni ajettuna alkoi kytkin narisemaan ja piti rasvata, ei ole iso homma.

hece
13.10.2020, 12.59
Tuo 12s shimanon kitkajarrun jumi on lukemani mukaan aika yleistä. Avaus, rasvaus ja jarrun löysäys pitäisi auttaa tuohon vaivaan pitkäksi aikaa. Olen törmännyt myös yhteen kiinni jumahtaneeseen, vuoden vanhaan 11s Shimanon kitkajarruun. Omalla 10s/11s kalustolla olen ajanut useamman vuoden ilman jarrun huoltoa ongelmitta.

JRR-1
13.10.2020, 13.09
700km kuivalla säällä ajettuna riitti ensimmäisen m8100 kitkajarrun jumiutumiseen. Seuraavista vaihtajista onkin mennyt runko solmuun ennen jumimista eli kilsat on jääneet alle 300km ennen romutusta. Seuraava vaihtaja tulee olemaan jotain muuta kuin m8100.

13.10.2020, 13.14
Ok kiitos. Tämä pistää miettimään... Aikaisemmalla xt 11s ajelin vuosia ilman että tiesin kitkajarrun olevan huotokohde.

harald
13.10.2020, 13.27
Mikä tämä kitkajarru on, clutch?

13.10.2020, 13.50
Olen toistaiseksi siinä uskossa että juurikin kytkin, josta häkki saranoituu.

vihtis83
13.10.2020, 14.55
Mikä tämä kitkajarru on, clutch?

Tätä samaa asiaa tässä tarkoitetaan, sillä vaihtajan sivussa olevalla kytkimellä eli ”clutchilla” vain kytketään tuo kitkajarru päälle tai pois. Se kitkajarru on siis vaihtajan sisällä, vain tuo kytkinvipu näkyy ulospäin.

harald
13.10.2020, 14.58
Pitääkin tutustua jos mun 2x10 vaatii huoltoa joskus. Siinä on tuollainen vipu. Srameissa ei.

JRR-1
13.10.2020, 15.39
Aika hyvin sillä pystyy ajelemaan se kytkin aukikin, en ole edes huomannut eroa. Mutta kaiken kaikkiaan se pitkä häkki on herkkä vääntymään ja oikominen ei onnistu. Ja vähän vaikuttaa sille, että kun se kytkin jumittaa niin se vääntää vielä helpommin häkin kieroon sopivalla osumalla. Tosiaan edelliseen 30 vuoteen ei mennyt yhtään vaihtajaa ja nyt on kolmas m8100 menossa puolen vuoden sisään. Samoilla ajotavoilla ja kivikoilla.

TKe_
14.10.2020, 12.56
Eikä se 'clutchin' huoltokaan ole kuin 10min juttu, kun sen on kerran harjoitellut.

Antza44
14.10.2020, 13.06
Eikä se 'clutchin' huoltokaan ole kuin 10min juttu, kun sen on kerran harjoitellut.Ootteko laitellut Shimanon omia tänne tarkoitettuja rasvoja vai jotain muuta toimivaksi todettua?

TKe_
14.10.2020, 13.29
Ootteko laitellut Shimanon omia tänne tarkoitettuja rasvoja vai jotain muuta toimivaksi todettua?
Tätä tuli harjoiteltua (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54763-1x12&p=3003126#post3003126) jonkin verran ja en saanut toimimaan muulla kuin shimanon rasvalla.. joko ukossa vika tai sitten Shimano on onnistunut tuotekehityksessä aika hyvin.

Laars
14.10.2020, 13.59
Kokeilin anti seizeä ja slick honeytä clutchiin, ei toiminut kummallakaan pätkääkään.
Toimii Shimanon Roller Brake greasella tai Shimano nexus hub greasella.

Hyvin on suunniteltu :)

vihtis83
14.10.2020, 14.37
Mä laitoin SLX vaihtajan kitkajarruun tätä (https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/puhdistus-ja-voitelu/ptfe-rasva-2000019173) tai jotain vastaava rasvaa ja hyvin on pelannut. Shimanon ohjeissa suositellaan laittamaan rasvaa Y04120800 mikä näyttää olevan ns. Nexus-rasva.

Antza44
15.10.2020, 13.27
Näinhän se manuaalikin opastaa: Uuden rasvan numero:Y04121000 (50 g)Rasvan numero:Y04120800 (100 g)

Jäi aikoinaan mieleen Samuli-Onen videolta mieleen missä Shimanon guru tais kertoa, että erikoisrasvaa missä on kitkaa, mutta pitääkö sitä kitkaa nimen omaan olla vai ei? No yhtä kaikki manuaalin suositus rasvoilla onnistuu ainakin. 800 loppusen rasvan specsit sanoo: lubricates and reduces friction:).

hece
15.10.2020, 16.46
Mä laitoin SLX vaihtajan kitkajarruun tätä (https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/puhdistus-ja-voitelu/ptfe-rasva-2000019173) tai jotain vastaava rasvaa ja hyvin on pelannut. Shimanon ohjeissa suositellaan laittamaan rasvaa Y04120800 mikä näyttää olevan ns. Nexus-rasva.
Samalla Bilteman PTFE-rasvalla olen huoltamani Shimanon kitkajarrut voidellut. Hyvin ovat pelanneet.

EsaJ
15.10.2020, 17.05
Mulla jäi huoltotoimenpiteen jälkeen (käytin Shimanon tähän speksaamaa rasvaa) tommonen pikku klappi, mikä aiheuttaa pikkasen chain slappia. Se poistuu, kun vetää häkkiä taaksepäin / ylös (kuten videossa). Pitänee purkaa tuo kytkimen neulalaakerihäkki ja selvittää sen rakenne, ei ihan tunnu liikkuvan herkästi. Sinne neulalaakerien sisään kiellettiin rasvaa laittamasta ohjeessa. Uusia kytkinpaketteja ihan kiven alla saada. Olen kokeillut säätää kytkimen kireyden laidasta laitaan sekä myös tehtaan suosittelemassa momentissa. Ei katoa ongelma. Kunhan toivun flunssasta, alan tutkia neulalaakerihäkkiä

https://youtu.be/T_7KgzwDzJs

STN
15.10.2020, 20.19
Siihenhän on oma rasvansa, tosin sisältö voi olla samaa kuin tuon roller grease ja nexus rasvojen:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0349/7357/products/LU8415_x1024.jpg?v=1579136259

Laars
17.10.2020, 19.50
Teknisissä nousuissa tulee käytettyä isointa limppua usein. Jos on sellaista maastoa, että joutuu väkisin ajamaan hyvin hiljaa ja enemmän tai vähemmän selviytymään.

elasto
18.10.2020, 01.05
Juu kyllä pidemmissä jyrkissä mäissä Kotkan kutsuhuuto kuuluu. Noissa halvemman pään osasarjoissa se kuuluu jotakuinkin näin: "NAPS, KRUNTS, KABOOM!" ja meno jatkuu jos ei ketju mene poikki.

Kuminauha
18.10.2020, 12.14
On minusta vaikea kuvitella miten jollain 34/34 välityksellä mennään esim noita s1 yläpeltihaasteiden pätkiä ylös. Haluaisin ainakin nähdä videosuoritteet.

Ja siis täällä pk seudulla maastot on aika haastavia keskuspuistoissa.

nure
18.10.2020, 13.02
^Tietenkin taas voi miettiä että miten tultiin toimeen toistakymmentä vuotta sitten, kaiketi ne mäet kasvaneet tai...

sampo12
18.10.2020, 13.31
^Tietenkin taas voi miettiä että miten tultiin toimeen toistakymmentä vuotta sitten, kaiketi ne mäet kasvaneet tai...Ei ole, kyllä miehet on nykyään heikkoja paskoja. Onko sillä mitään väliä miten ennen on tultu toimeen? On tehokkaampaa edetä paremmalla kadenssilla, voit toki edelleen ostaa maasturiin maantiepakan jos et tykkää pyörittää vaan pitää runnoa voimalla. Teknisissä paikoissa missä on huono pito ei ole toivoakaan päästä etenemään pidemmällä välityksellä, vaan pitää pyörittää tasaisesti. Miksi ikinä kukaan käyttäisi isoja pakkoja jos niistä ei olisi mitään hyötyä? Itse ajan maastossa nykyisin 10-42 pakalla koska en koe tarvetta revitellä alamäessä. Eli ajan poikkeuksellisen pienellä eturattaalla. Jos esim ajaisin myös parkkia samalla pyörällä olisi pakka isompi samoin kuin etuleipä.

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

20.10.2020, 12.22
https://www.garbaruk.com/garbaruk-12-speed-conversion-kit-for-shimano.html?category=24
Tossa olis suht kevyt päivityspaketti vanhaan 1x11 tilalle.

nure
20.10.2020, 12.57
Sampo, paskoista tiedä mutta luulen että kyse mukavuuden halusta... Itsellä nyt maastopyörässä elämäni "veteliin" välitys 32/11-34 ja senkin hankinnan syynä ettei löytynyt 32:sta taakse... Olen joskus ajanut tuollaisella 30/10-50 kapistuksella ja ei tosiaan ollut omaan makuuni, meinasi mennä jalat solmuun. Tietenkin voi olla ettei muutaman kymmenen vuoden kokemuksella ole vielä tekniikka hallussa...

MTB Engineer
20.10.2020, 15.45
Ottakaa nyt lynkkauskarkeloiltanne huomioon, että myös rengaskoko vaikuttaa kokonaisvälitykseen. Pienempi rengas => Aina kevyempi kokonais"välitys". Paikallaanhan näillä ei pyöritellä vaan voiman täytyy myös välittyä maapalloon, jolloin rengaskoko on myös oleellinen muuttuja. Mun mielestä 1:1 välitys on 29":ssä liian raskas. Nykyinen kevyin on 34/51 ja voisin tuosta ehkä pudottaa 34/46 jos maasto ei ole kovin jyrkkää profiililtaan, mutta toisaalta kun tuo kevyin nyt tulee 12-vaihteisessa "automaattisesti" niin ei siitä pientä painonlisäystä lukuun ottamatta haittaakaan ole.

F. Kotlerburg
20.10.2020, 15.51
Sampo, paskoista tiedä mutta luulen että kyse mukavuuden halusta... Itsellä nyt maastopyörässä elämäni "veteliin" välitys 32/11-34 ja senkin hankinnan syynä ettei löytynyt 32:sta taakse... Olen joskus ajanut tuollaisella 30/10-50 kapistuksella ja ei tosiaan ollut omaan makuuni, meinasi mennä jalat solmuun. Tietenkin voi olla ettei muutaman kymmenen vuoden kokemuksella ole vielä tekniikka hallussa...
Hyvä kiitos. Mielipiteesi on tullut selväksi.

Ajoin tuossa pari viikkoa sitten täpärillä 30-50 välityksellä jyrkän hiekkaisen mäen ylös. Pito riitti juuri ja juuri rauhallisen tasaisesti pyörittäen. Jos olisi joutunut runttamaan niin siihen olisi jääty. Pärjättiinhän sitä ennenkin kaikenlaisella jopa ilman vaihteita, mutta onko se syy kituuttaa vieläkin.

JackOja
21.10.2020, 08.55
Olikos jollakulla jo käytännön kokemusta, että Sramin 12-pakat toimivat mainiosti myös Shimanon 12-vaihtajilla?

stenu
21.10.2020, 09.19
Ei ole, kyllä miehet on nykyään heikkoja paskoja. Onko sillä mitään väliä miten ennen on tultu toimeen? On tehokkaampaa edetä paremmalla kadenssilla, voit toki edelleen ostaa maasturiin maantiepakan jos et tykkää pyörittää vaan pitää runnoa voimalla. Teknisissä paikoissa missä on huono pito ei ole toivoakaan päästä etenemään pidemmällä välityksellä, vaan pitää pyörittää tasaisesti. Miksi ikinä kukaan käyttäisi isoja pakkoja jos niistä ei olisi mitään hyötyä? Itse ajan maastossa nykyisin 10-42 pakalla koska en koe tarvetta revitellä alamäessä. Eli ajan poikkeuksellisen pienellä eturattaalla. Jos esim ajaisin myös parkkia samalla pyörällä olisi pakka isompi samoin kuin etuleipä.

Joskus kauan kauan sitten, kun olin "nuorena" maastopyöräilijänä MTBCF:n "kovien kuskien" kanssa lenkillä minua opastettiin, että ei saa laittaa liian kevyttä vaihdetta teknisiin paikkoihin, koska muuten häviää pito. Silloin noiden oppien mukaan ajaminen tuntui toimivan hyvin.

Jos ei muuta, niin tosi hassun ja tehottoman näköiseksi maastopyöräily on joidenkin kuskien tapauksessa mennyt, kun poljetaan 90 kadenssilla 10 km/h ja koko ajan persus penkissä. IMO.

kervelo
21.10.2020, 09.57
^ ja ^^ vaikuttavat siltä, että jonkun pitäisi kirjoittaa "Velominati for MTB" -säännöt. :rolleyes:

Kuminauha
21.10.2020, 10.22
Nii tosiaan toi talutus trailiajossa on jotain mitä en itse itseltäni suvaitse. Eli jos ajossa käy jalka maassa niin sen katso omalta osaltani epäonnistumiseksi. Ei siitä koko ajokokemus pilalle mene, mutta sen tietää että samassa kohdassa parantamisen varaa on.

Ja voihan sitä tosiaan trial hyppiä vaikka 10km. Ei tarvi koko voimansiirtoa mihinkään.

JackOja
21.10.2020, 10.29
Olikos jollakulla jo käytännön kokemusta, että Sramin 12-pakat toimivat mainiosti myös Shimanon 12-vaihtajilla?

stenu
21.10.2020, 12.07
^ ja ^^ vaikuttavat siltä, että jonkun pitäisi kirjoittaa "Velominati for MTB" -säännöt. :rolleyes:

Koska mulla on keskinkertainen kunto, ymmärrän hyvin pienten välitysten tarpeen, kun kihnutetaan väsynein jaloin jotain Kinahmia tai vastaavaa ylös - puhumattakaan oikeista vuorista. Hesan keskuspuiston juurakkoisissa pättäröissä monasti pienimpien vaihteiden välttely ja vauhdin ylläpitäminen toimii paremmin mun kokemuksen mukaan.

Noilla vanhoilla opeilla meidän perheeseen poljettiin yksi XCO D23 Suomen mestaruus. Siihen aikaan maastureissa oli kolme ratasta edessä ja yhdeksän takana ja valmentajien ohjeet kuului niin, että edestä pikkurattaalle vaihdetaan vain äärimmäisessä hädässä. Sen aikainen 22/32-välitys oli melkolailla sama kuin 32/50 nykyään ja silloin kiekkojen halkaisija oli pienempi eli ei kevyet välitykset ole mikään uusi juttu maastopyörissä. Kevyimmistä vaan luovuttiin hetkeksi aikaa, kun samaan aikaan kiekkokoon kasvaessa ensin tuli standardiksi 2x10 ja sitten 1x:t.

Muuten mä olen ihan väärä henkilö kirjoittelemaan mitään sääntöjä, koska mulla ei ole vuosikausiin ollut vaihteita maasturissa. Jotkut Kepu-mäet, jotka aikoinaan ei mennyt vaihteellisella täysjoustolla polkien ylös, menee nykyään täysjäykällä ja 32/18-välityksellä suhteellisen helposti, joten väittäisin, että aika paljon on kyse myös siitä, että mihin on tottunut.

Paremmaksi kuskiksi ei ainakaan tulla sillä, että fakkiudutaan ajatteluun, jossa oma tapa on ainoa oikea. Siksi kannattaa kokeilla myös toisenlaisia lähestymistapoja. Jos olet tottunut mahdollisimman pienellä vaihteella ja korkealla kadenssilla sitkutteluun ja sitten, kun tulee eteen se kohta, josta sillä tapaa et pääsekään polkemalla ylös, toisenlaisen tekniikan kokeileminen saattaa yllättää positiivisesti.

hece
21.10.2020, 12.48
Saako tuon Eaglen tilalle vain pakan, ketjut ja vaihdevivun päivittämällä suoraan jonku 9 tai 10 lehtisen systeemin?
Jos vapaaratas on XD (eli pakan pienen ratas 10T), niin ei taida olla kuin 11s ja 12s -pakkoja tarjolla. HG-vapaarattaalle toki saa. En usko Eaglen takavaihtajan toimivan minkään 9/10 vivun kanssa. Ja onhan vaihtaja se muutenkin tarpeettoman iso jos pakassa ei ole suurta ratasta. Möisin pakettina pois ja tilalle esim Deore 10s ja pakaksi 11-36, 11-42 tai 11-46 mielen mukaan. Vanhemmat 10s takavaihtajat ei noihin 42/46 pakkoihin taivu.

plr
21.10.2020, 15.55
Siitä on muutama vuosi, kun viimeksi ajoin maasturilla. Kyseisessä pelissä oli 26-tuumaiset renkaat, triplakammet 44-32-22 ja takana 11-34. Kevyintä (22-34) välitystä tarvitsi kohtuullisen usein, kun ei aina ole intoa käyttää suuria tehoja/vääntöä ylämäissä. Luulisi, että vaikkapa tavoitteellisesti kuntoa kehittävä ajaa esim. palauttavia päiviä kevyesti pyörittelemällä. Tuosta maasturitriplasta, jonka voimansiirto oli SRAM/Shimano-yhdistelmä, jäi sellainen muistijälki, että se oli loistava niin toiminnaltaan kuin välityksiltäänkin. Nuo välitykset itse asiassa sopisivat melko hyvin myös gravel-pyörään, tosin 44 eturatas saisi olla hieman isompi, esimerkiksi 50.

Olen kauhulla seurannut uusien takapakkojen hintoja. Kun on tottunut maksamaan 20-40 euroa takapakasta, niin yli satasen hinnat tuntuvat kovin kalliilta peruskulutusosista.

riatlonisti
21.10.2020, 16.32

Mulla oli Sram GX 1x12 Eagle täydellinen voimalinja vuosimallia 2017.
Vaihdoin ensiksi liipasimeksi Shimano XT:n, ja hyvin toimi kaikilla vaihteilla ei ongelmaa.
Seuraava päivitys oli vaihtajaksi XT, kaikki toimii yhä hienosti.
Edessä nyt AbsoluteBlack oval 30T.
Ulkomaiselta foorumilta luettua: Mikäli käytössä on Sram-pakka, niin täytyy käyttää Sram-ketjua.
Joten Shimpan ketjulla en ole koittanut, kun hyvin toimii noinkin.

Qilty
21.10.2020, 16.44
Olikos jollakulla jo käytännön kokemusta, että Sramin 12-pakat toimivat mainiosti myös Shimanon 12-vaihtajilla?Mulla on. Hienosti pelaa. Gx eagle kasetti ja ketjut, slx vaihtaja ja xt liipasin. En ole ennen osannut kaivata mahdollisuutta vaihtaa isompaa vaihdetta 2kerrallaan, enään ei osais olla ilman

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

JackOja
22.10.2020, 09.58
... kaikki toimii yhä hienosti.
...
Ulkomaiselta foorumilta luettua: Mikäli käytössä on Sram-pakka, niin täytyy käyttää Sram-ketjua.
Joten Shimpan ketjulla en ole koittanut, kun hyvin toimii noinkin.

Mulla on. Hienosti pelaa....

Hienoa, kiitokset kommenteista!

Voisi ehkä ajatella laittaa projektiin X01-setin gripparilla, mutta takavaihtajaksi XTR.

TheMiklu
22.10.2020, 10.59
12 ketjut ja pakat, varsinkin Sramit, kestää kulutusta. Oma kokemus + taulukot.
Eli vaikka hinta on kova niin kilometrejä tuntuu irtoavan myös.

LJL
22.10.2020, 11.10

Hienoa! Omat kokemukset rajoittuvat 155km kruisailuun uuden pyörän mekaanisilla XX1 Eagleilla. Kyllä on uskomattoman hyvän tuntuinen vaihteisto 34t etulimpulla ja 10-50 (ehkä, en muista mutta iso se on) pakalla. Vaihteet vaihtuu uskomattoman tarkasti ja grippari on aivan mahtava kapistus pykälien ohjailuun. En kaipaa sähköä. Myös Dub-wattikammet ovat olleet mahtavat, jäykkyys toiselta planeetalta verrattuna 156mm q-factorin GXP-kampiin. Toivon mahdollisimman paljon antoisia kilsoja.

F. Kotlerburg
22.10.2020, 11.26
12spd GX:n ketjujen kulutuskestävyydestä ei ole kyllä mitään positiivista kuulunut. Osa saanut 500km:ssä ketjut valmiiksi. X01 kestää sitten jo hyvin.

Kanuuna
22.10.2020, 15.59

Olen kirjoittanut aiemminkin, mutta Sramin NX-ketju kesti omassa käytössä ~700 km ja GX noin tonnin ennen kuin ”venyivät” eli kuluivat 0.75%-merkkiin asti. GX:stä vielä kaiken lisäksi murtui neljä linkkiä eri puolilta ketjua siitä pinnin vierestä. Nykyinen XX1 huitelee vajaassa 3500 km:ssä ja jauhaa edelleen ilman kulumista 0.5%-merkkiin. Ketjut samalla käytöllä, voiteilla sekä huollolla. XX1 ketjuja on nyt kaksi kierrossa, ~300-400 km välein vaihto. Yhteensä ovat jurnuttaneet sen 6500 km. Ihan kiitettävästi mielestäni.

TheMiklu
22.10.2020, 16.11
Nykyinen XX1 huitelee vajaassa 3500 km:ssä ja jauhaa edelleen ilman kulumista 0.5%-merkkiin. Ketjut samalla käytöllä, voiteilla sekä huollolla. XX1 ketjuja on nyt kaksi kierrossa, ~300-400 km välein vaihto. Yhteensä ovat jurnuttaneet sen 6500 km. Ihan kiitettävästi mielestäni.

Jes, luokkaa neljä tonnia pitäis irrota X01&XX1. X01 on taloudellisin vaihtoehto 12 ketjuista. SRAMi ehkä hukkaa watteja vs. Shimano mutta kestoa piisaa.

TERU
28.10.2020, 14.24
Peukut tuosta sloganista!
Tuollaisessa rymäyksessä vaihtajan korvake ja häkkikin joutuu koville, menikö propelille?

harald
28.10.2020, 14.36
Jipii: vaihdoin 1x12 huumassa monta pykälää kerralla SRAM SX eaglella isoimmalle 50-piikkiselle, sillä seurauksella, että ketju tippui tämän jättirieskan ja pinnojen väliin. En syytä osasarjaa vielä, säädöthän tuohon vaikuttaa, mutta siitä syytän että ketju voikin mennä todella pitkälle rattaan taakse. Jos olisi ollut ketjunkatkaisin ja lukkopala mukana, olisin pistänyt ketjut poikki, mutta lähdin "nopeelle ruokiksella". Suurin osa lenkistä meni ketjun repimiseen, onnistui lopulta. Keksinkin tälläisen sloganin " 1x12 - ihmisille jotka haluavat harrastaa vaihteita, eivät pyöräilyä" :D.

Jos säädönkin jälkeen tekee tuota, vaihteet säädetään siten että tuo jättirieska ei ole käytössä lainkaan tai vaihdetaan johonkin "kunnon" settiin vähemmillä lehdillä. Tai otetaan kokonaan veke.

Sinun pitää asentaa sellainen muovikiekko pakan alle.

nure
28.10.2020, 16.43
Hieno slogan, pitäisköhän hankkia paitaan ko. teksti?

28.10.2020, 17.24
1x12 on tosi harrastajalle vain kertolasku😁.

Weston
28.10.2020, 17.57
Mulla on Shimanon hg-vaparilla Sunracen 12-pakka. Isoin rieska 51 piikkiä. Vaihtaja shimano XT. 1000km aikana ei ole ollut mitään häikkää vaihteiden vaihtamisessa vaikka menisi montakin pykälää kerralla.

TERU
28.10.2020, 18.35
Niinkun vinoksi? En ole vielä hirveästi tutkinut, mutta hyvin toimi ton jälkeen kyllä.
Kun toimii hyvin kuten on toiminut ennenkin jäi säikäytystasolle, jos ketju ehtii vetäistä pahasti, vaihtaja lakkaa toimimasta täsmälllisesti, ketju arpoo jäädäkkö rattaalle vai sittenkin mennä toiselle.

TunturiSport
01.11.2020, 22.37
Minun sram eagle NX 1x12 toimii nykyisin muuten kohtuu hyvin mutta melkein jokaisella pitemmällä retkellä joutuu vähän säätämään vaihdevaierin kireyttä. Onkohan tämä tyypillistä halvan pään sram eagleille vai kaikille sram eagleille vai kaikille 1x12 vaihteistoille?

hphuhtin
04.11.2020, 08.44
^NX ominaisuudelta kuulostaa. Koeajoin pari pyörää missä oli NX ja koeajon aikanakin piti säätää. X01 sääti kerran ja sitten vaan ajoi vaikka kymmeniä tunteja.

Teme X-2
04.11.2020, 16.10
Minäkin sain 12x deoressa toisella lenkillä 51-rattaan taakse ketjun, kun testailin 4 naksun pienemmälle vaihtamista. Tosiaan kuuli äänestä, että nyt meni väärin. Onneksi ei ollut tiukassa, nosti vaan ketjun takaisin oikealle puolen. Muuten tuo budjetti malli on pelannut oikein hyvin.

F. Kotlerburg
11.06.2021, 17.57
Eilen meni GX-ketjut lähes suoraan vetoon poikki ja sitä myöten metallinkierrätykseen. X01 varastosta tilalle, mutta varastoon pitäisi varalle jotain olla. Kellään kokemusta KMC:n 12sdp ketjuista, että miten toimii Eagle-systeemissä? Sramin ketjujen saatavuus on vähän heikko...

Esim. https://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x12-ti-n-12-speed-chain-798718

Zykkel
13.06.2021, 22.01
[QUOTE=F. Kotlerburg;3067427]Eilen meni GX-ketjut lähes suoraan vetoon poikki ja sitä myöten metallinkierrätykseen. X01 varastosta tilalle, mutta varastoon pitäisi varalle jotain olla. Kellään kokemusta KMC:n 12sdp ketjuista, että miten toimii Eagle-systeemissä? Sramin ketjujen saatavuus on vähän heikko...

Esim. https://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x12-ti-n-12-speed-chain-798718[/QUOTE

Velobialta Helsingistä löytyy vielä muutamia 12 speed ketjuja. Muun muassa tuota KMC:tä. 12v ketjut - Velobia Bike Co. Oy (https://www.velobia.fi/12v-ketjut) Jos asut Tampereen eteläpuolella, niin tuonnehan polkaisee alta aikayksikön ne hakemaan ja hinnatkin ovat aika kohtuullisia.:)

Kanuuna
13.06.2021, 22.21
[QUOTE=F. Kotlerburg;3067427]Eilen meni GX-ketjut lähes suoraan vetoon poikki ja sitä myöten metallinkierrätykseen. X01 varastosta tilalle, mutta varastoon pitäisi varalle jotain olla. Kellään kokemusta KMC:n 12sdp ketjuista, että miten toimii Eagle-systeemissä? Sramin ketjujen saatavuus on vähän heikko...

Esim. https://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x12-ti-n-12-speed-chain-798718[/QUOTE

Velobialta Helsingistä löytyy vielä muutamia 12 speed ketjuja. Muun muassa tuota KMC:tä. 12v ketjut - Velobia Bike Co. Oy (https://www.velobia.fi/12v-ketjut) Jos asut Tampereen eteläpuolella, niin tuonnehan polkaisee alta aikayksikön ne hakemaan ja hinnatkin ovat aika kohtuullisia.:)

^Paha polkea, kun ne ketjut meni metallinkeräykseen. [emoji6]

F. Kotlerburg
14.06.2021, 11.38
En kysynyt mistä niitä KMC-ketjuja saa vaan onko jollakin niistä kokemuksia, että toimiiko hyvin.

SRAMin X01-ketjuja jos jostain saa järkihintaan niin voi kertoa. En ala maksamaan 90 euroa ketjuista kuten eräissä suomikaupoissa pitäisi.

humppakuutio
14.06.2021, 12.13
En kysynyt mistä niitä KMC-ketjuja saa vaan onko jollakin niistä kokemuksia, että toimiiko hyvin.

Toimii hyvin. Tosin kuluvat samaa tahtia SRAM:n halvempien (GX) ketjujen kanssa, eli eivät niin pitkäikäiset kuin X01-ketjut.

polkukettu
19.08.2021, 16.21
Uudessa maastopyörässä tullut SRAM Eagle 1x12 voimasiirto tuntunut mukavalta (vaihtaja X01, pakka XG-1275 10-50T, ketju Eagle 01). Noin 500 km ajamisen jälkeen takapakka meni kuitenkin pääosin käyttökelvottomaksi, kun kolmanneksi suurin ratas meni irti-poikki yhden hampaan kohdalta ja sitä seuraava hammas kääntyi noin 70%. Myös yksi pinni, mikä kiinnittää rattaat toisiinsa on korkannut irti. Minulla ei tietoa, miten vaurio on syntynyt, sillä en ole pyörällä isommin kaatuilut tai isommin saanut iskuja voimansiiron suunnille. Tällä hetkellä pakasta siis pois kaksi lehteä, koska vääntynyt hammas estää myös seuraavan rattaan käytön ilman hyppmistä.

Koska pyörä ja voimansiirto on suhteellisen uusia (esim. ketjuissa ei vielä juuri venymää), niin tein asiasta reklamaation. Lopullista päätöstä reklamaatiolle en ole vielä saanut, mutta Cycle Service Nordic arveli alustavasti, että pakan väliin mennyt kivi olisi rikkonut pakan, eikä näin ollen olisi reklamaatioasia. Itselle tällinen pakan hajoaminen täysin uusi asia. Uusi vastaava pakka järkyttävän hintainen, 250€, ja rehellisesti hiertäisi kyllä sellaista ostaa näin uuteen voimasiirtoon. Kun kyse maastopyöräilystä, niin ei liene täysin tavatonta, että pakan lehtien väliin joutuu kiviä ja lähtökohtaisesti pakan pitäisi sellainen kestää.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Onko tällaiset hajoamiset yleisiä Eagle pakoille? Onko tuota pakkaa mitenkäään mahdollista korjata tuon yhden rattaan osalta? Jos joudun itse uuden pakan tuohon hankkimaan, niin onko tuohon jotakin järkevämmän hintaista tarjolla?

Kiitos

hphuhtin
19.08.2021, 20.05
Kai ne hajota voi nuokin, ja voi tietysti olla valmistusvirhekin, mutta paha sanoa mistä johtui. Googlaamalla löytyi https://www.mtbr.com/threads/xo-eagle-cassette-broken-tooth.1044724/

Oliko kuskilla paljon painoa ja voimaa? Pakkahan on tyyris mutta kevyt. Suunnilleen tuplaamalla painon saa halvemman esim. SRAM GX Eagle.

Kanuuna
20.08.2021, 00.59
^Eikösten toi ole nimenomaan GX-pakka yllä? 1275. Eikä kyllä kahta ja puolta sataa maksa. Tai siis en maksaisi. Taitaa maksaa nyt osapula-aikana, kun monesta pikasta tosiaan myydään eioota. Sillähän saa (tai sai ennen osapulaa) jo melkeimpä X01-pakan.

hphuhtin
20.08.2021, 08.56
Näköjään, tsiisus, menin olettamaan hinnasta mallia.. pari 12s GX pakkaa olen ostanut ja hinta ei mielestäni ollut mitään tollaista. Enpä löytänyt kuittia tähän hätään. Ja yhden 12s XX1 pakan myös, hyvällä alella se oli muistaakseni karvan alle 300€, se mulla oli mielessä. XX1 taitaa (no taas muistelen) olla n. 300g ja GX 450g. Kalliita grammoja ;)

Ei taida XD-vapariin ainakaan SRAMilta halvempaa pakkaa löytyä. Tosin ei sekään 250€ Saksassa maksa, äkkiseltään kun nyt katsoin niin 185€ r2-bikessä:ssä. Paljon sekin.

F. Kotlerburg
20.08.2021, 09.21
Itellä katkesi GX-pakasta isoimmasta rattaasta pari hammasta. Sain yllätyksekseni takuuseen. Surkeaa matskua se on.

Jagge_
20.08.2021, 10.02
Minulle gx pakan suurin ratas on ollut lähinnä pakan ja pinnojen väliin ketjun putoamisen estävän muovihärpäkkeen korvike. Ei sille tulle vaihdettua kuin erehdyksessä, voisi ihan hyvin yrittää säätää rajoittimen niin että se ei sinne vaihda.

janik
20.08.2021, 10.41
Kaverilla kävi vähän samoin, lehdestä katkesi yhden hampaan mittainen pala pois, mutta ajoi sillä kuitenkin pitkään.

Väännä kääntynyt hammas pihdeillä suoraan. Se löysä/irronnut pinnit on tietty pahempi, saisiko sen vaan tylysti takaisin paikalleen ja vasaralla koputtelee pään lyttyyn ja kireälle? Paha sanoa kun ei tiedä miten on mennyt

jullli
20.08.2021, 20.08
Näköjään, tsiisus, menin olettamaan hinnasta mallia.. pari 12s GX pakkaa olen ostanut ja hinta ei mielestäni ollut mitään tollaista. Enpä löytänyt kuittia tähän hätään. Ja yhden 12s XX1 pakan myös, hyvällä alella se oli muistaakseni karvan alle 300€, se mulla oli mielessä. XX1 taitaa (no taas muistelen) olla n. 300g ja GX 450g. Kalliita grammoja ;)

Ei taida XD-vapariin ainakaan SRAMilta halvempaa pakkaa löytyä. Tosin ei sekään 250€ Saksassa maksa, äkkiseltään kun nyt katsoin niin 185€ r2-bikessä:ssä. Paljon sekin.
sunracelta sai sramin korvaavaa pakkaa hg ja xd vaparille. kesto oli vähintäänkin samaa mitä gx pakalla, uskon että jopa parempi. gx kesti vajaan 2tkm ja sunrace samalla ajolla ja ketjujenrunkkaamisella ei vielä moittinut 2tkm kohdalla. nykyiseen pyörään rakensin kiekon hg vaparille halvrmpien pakkojen/irtorattaiden takia.

F. Kotlerburg
28.08.2021, 10.06
Onko kokemusta Garbarukin pakoista käytössä? Kevyehköjä nuo ainakin on hintaansa nähden vai kannattaako satsata satku lisää ja ostaa X01-pakka jolla ajaa kuuhun?

Paksupolkija
28.08.2021, 15.19
Garbaruk ja kcnc tais olla 7005 alumiinia koko pakka? Eli tuskin kestää yhtä kauan kuin x01 tai xx1 kun niissä on 1-11 lehdet terästä. Painossa toki säästää jonkun kymmenen grammaa ja lompakko pysyy raskaampana.

nure
28.08.2021, 18.41
^Fake news! Garbarukissa vain isoin alumiinia, muut terästä eikä edes kallis ole...

miumau
28.08.2021, 19.07
Minulla on ollut se 11 vaihteinen versio ja se on toiminut hyvin ja siinä on kyllä terästä kaikki muut paitsi se isoin lepare. Garbarukin omien sivujen mukaan 11 teräsratasta ja 1 alumiininen ratas on siinä 12 vaihteisessakin xd versiosssa.

Paksupolkija
28.08.2021, 19.33
No onhan se noin eli my bad. Terästä ja amuliinia.

pturunen
22.09.2021, 15.51
Tälle kyssärille ei omaa ketjua kannata avata. Lyhyesti: saako 12x SRAM-kasetin ja vaihteiston toimimaan vanhassa non-boost pyörässä (taka-akseli 142 mm)? Joidenkin gravelien kanssa tarvitaan AXS, mutta onko silloin syy ollut vaihtajan mahduttamisessa vai jossain muussa. Saako ketjulinjan säädettyä kohdilleen 12-pakan kanssa? Vai onko tässä edes ongelmaa?

JackOja
22.09.2021, 15.53
Miksi siinä olisi ongelma?

Itsellä täpärissä Eagle 142 takapäässä.

Qilty
22.09.2021, 16.32
Tälle kyssärille ei omaa ketjua kannata avata. Lyhyesti: saako 12x SRAM-kasetin ja vaihteiston toimimaan vanhassa non-boost pyörässä (taka-akseli 142 mm)? Joidenkin gravelien kanssa tarvitaan AXS, mutta onko silloin syy ollut vaihtajan mahduttamisessa vai jossain muussa. Saako ketjulinjan säädettyä kohdilleen 12-pakan kanssa? Vai onko tässä edes ongelmaa?Eiköhän tämä axs homma ole ollut sem takia että saadaan imastua löysät rahat veks.

Kyllä se 12spd menee vaikka 135 perään, eikös nämä boostit keksitty että saadaan tilaa isommalle kumille, ei sen takia että vaihteita mahtuis enemmän. Ja boostin mukana tuli sitten myös boost eturattaat että ketjulinja siirtyy ulommas