Näytä tavallinen näkymä : ns. peruspyörä

Jaska1000
02.02.2016, 11.46
terve foorumilaiset.
Etsinnässä tällainen pyörä. löytyykö? suosituksia.
-Napavaihteet mielellään alfine 11 (ei ulkovaihteita)
-napadynamo + valot
-tarakka/pakkari
-rullajarrut tai levyt jotka ei ulise pakkasessa ja sateessa (ei vannejarruja)
-ei jousia
-hihnaveto ++++
-lokarit/kurakaaret
-teräsrunko ++++
referenssinä on paljon kokemusta ympärivuotisesta työmatkatempoilusta
maantiepyörällä, muutamalla sinkulavariaatiolla 
matka vaivaiset 5km/suunta
sorry jos aihe jo miljoonatta kertaa, huono käyttämään hakua.
Mitä jos kasaisi itse niin saisi mieleisen? Vai pitikö olla myös halpa?
Varmaan sää tarviit sitten rullajarrut. Levyjarruja, jotka eivät ikimaailmassa koskaan vinkuisi, ei ole olemassa. 
En tiedä rullajarruista mitään, niin en ala suositella runkoja kun en tiedä onko niille jotain erityisvaatimuksia tai -kiinnityspisteitä.
Jaska1000
02.02.2016, 12.24
Peraatteessa kasaaminenkin onnistuis.
ei tarvi olla hinnat alkaen malli, mut ei monen tonnin pyöräkään.
Miten on Pompino (http://www.on-one.co.uk/i/q/ZXSTEELPOM4/on-one-pompino-v4-steel-pick-n-mix-bundle)? Siitä on erilaisia versioita, myös napavaihteella.
Sinänsä en ymmärrä napavaihdetta, mutta pitäne sen talviöljyissä läpi vuoden?
adelaine
02.02.2016, 15.44
Napavaihteet ja dynamon saa kiekot vaihtamalla. Eli valitset sopivan pyörän/rungon, ja tilaat kiekot, lampun ja vaihdevitut erikseen...
Levyjarrulliset sinkularungot ottanevat napavaihteet helpoiten vastaan.
Vähän sinnepäin on esim. Kalkhoff Endeavour 14-G. Mutta ei kuitenkaan sitä mitä kysyit.
Otsikko on peruspyörä, mutta noilla vaatimuksilla ei oikein tahdo löytyä valmiina kaupasta.
Roselta löytyy melko lähelle 
https://www.rosebikes.fi/bike/rose-black-lava-2-carbon-drive-trekking-men-822216/aid:822239
Ei taida puuttua kuin teräsrunko? Hintaakin toki hieman tulee mutta niinhän sitä aina.
adrianus
02.02.2016, 18.12
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160202/4bb86bb546dd203ea7f624de2ae9dc28.jpg
Ei saa kaupasta, mutta multa saa osalistan, jos rakentelu kiinnostaa ;)
Sent from my iPad using Tapatalk
Joo, ei myöskään löydy napavaihteille sympatiaa ellei ole Rohloffiin varaa. Mutta noilla referensseillä alkaisin kyllä rakentamaan, saa takuulla mieleisen ja teräsrunkoja löytyy jokaiseen hintaluokkaan.
hihnaveto edellyttää erilaista takahaarukkaa / droptoutia eli aivan kaikki rungot ei käy, rullajarrun aisa tarvitsee sovittimen, mulla on Pelagossa
Rohloffeja saa myös käytettynä, tapasin jokin aika sitten erään joka kertoi Turusta ostaneensa eli hänellä oli silloin se kahdessa pyörässä - takuuhan on käytännössä "ikuinen"
Äkkiä tosiaan menee aloitusviestin speksien mukaiseen fillariin 2k€. Alfine 11 ja gatesin remmivehkeet maksaa kimpassa kaikkinensa noin tonnin ja sitten pitää vielä hommata loput osat pyörään.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
adrianus
03.02.2016, 01.06
Äkkiä tosiaan menee aloitusviestin speksien mukaiseen fillariin 2k€. Alfine 11 ja gatesin remmivehkeet maksaa kimpassa kaikkinensa noin tonnin ja sitten pitää vielä hommata loput osat pyörään.
Toi mun yllä oleva Ogre tosiaan kustansi yli 2k€, eikä siinä ole edes sitä hihnavetoa. Kovasti sitäkin kyllä pohdiskelin, mutta olis tullu turhan paljon lisähintaa ja lisäksi olisi pitänyt pistää takakolmio poikki jostain kohtaa. Toki tossakin olisi voinut säästää monessakin kohtaa...
Pyörään olen kyllä ollut enemmän kuin tyytyväinen, enkä oikein ymmärrä noita napavaihteiden mollaajia. Hyvin tuo on kuljettanut töihin ja takaisin nyt kovilla pakkasillakin.
Sent from my iPad using Tapatalk
Jaska1000
03.02.2016, 09.40
Kiitos vastauksista.
pompino hyvä vaihtoehto rakenteluun (ketjulla, ei ongelma)
adrianus osalista kiinnostaa.
Periaatteessa mulla ois kyl yks motobecane retkirunko, muistaakseni 120 perällä.
vaihdeosia tässä mulla ei oo koskaan ollutkaan, ostin valmiiks raiskattuna.
Nii... löytyy kyl kaapista mint-kuntoinen torpedo 3v:kin, ->hmmm...
^Nuo kolmivaihteiset kannattaa unohtaa ellei halua retroilla, 70-luvulla tuli jo mitta täyteen kun yksikään välitys ei ollut sopiva.
Itse vaan kokoamaan, ei kaupasta sellaista saa kuin haluaa.
Mulla löytyy noi ominaisuudet Pompetaminesta sillä erolla että kyllä ne levyt vinkuu märkänä.
Ja kannattaa ehkä unohtaa Alfine 11 ja tyytyä 8-vaihteiseen Alfineen joka on hyväksi ja kestäväksi havaittu.
Itse vaihdoin just hajonneen 11-vaihteisen tilalle Sramin 2-vaihteisen Automatixin, siinäkin on ihan riittävästi vaihteita työmatkatempoon. 
Alfine 11 oli kyllä hieno peli niin kauan kuin kesti.
http://farm8.staticflickr.com/7063/6986092482_e983c47384_b.jpg
Pojallani on tuo Sramin kaksvaihteinen. Ostin jo avaimet. Tekisi mieli sieltä navan sisältä sitä jousta säätää, ettei vaihtaisi ihan niin pienellä poljinkierrosnopeudella kakkosvaihteelle.
Pojallani on tuo Sramin kaksvaihteinen. Ostin jo avaimet. Tekisi mieli sieltä navan sisältä sitä jousta säätää, ettei vaihtaisi ihan niin pienellä poljinkierrosnopeudella kakkosvaihteelle.
Aika simppeli toimenpide se säätö, tuossa oma sepustukseni http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45610-Kokemuksia-kaksivaihteisista&p=2045832#post2045832
Jaska1000
03.02.2016, 22.33
No joo, totta turisette. 3 ja 2 vaihteiset on kyl testattu ja samat fiilikset välitysten suhteen. 
Ehkäpä unohdan ne.
Mitenkäs leveä se Alfine-napa muuten on? 
8 vaihteinenkin ollut mielessä.
Kuvittelin, että 11-vaihteisessa on öljynvaihtoproppu ja 8:ssa ei?
Rullajarrua kiinnostais kokeilla huolettomuuden ja "säävarmuuden" takia.
mulla on Rohloff, siinä on öljynvaihtoproppu, ja rullajarru mutta vain edessä - fillarina on Stavanger eli ns peruspyörä viiksitangolla, takapaksia ei ole vaan etukori. rullajarru on käytännössä huoltovapaa ja "säävarma"
No joo, totta turisette. 3 ja 2 vaihteiset on kyl testattu ja samat fiilikset välitysten suhteen. 
Ehkäpä unohdan ne.
Mitenkäs leveä se Alfine-napa muuten on? 
8 vaihteinenkin ollut mielessä.
Kuvittelin, että 11-vaihteisessa on öljynvaihtoproppu ja 8:ssa ei?
Rullajarrua kiinnostais kokeilla huolettomuuden ja "säävarmuuden" takia.
Napa on 135 mm leveä. 11 vaihteinen on siis öljykylvyssä ja 8 vaihteinen "vain" rasvattu. 8-vaihteisia saa valmiina paketteina järkevään hintaan, sellaista ei ole taloudellisesti järkeä koota osista. Esim http://shop.larunpyora.com/tuote/2015-planet-2-0/
Harvoin se itse kokoaminen järkevää tai kannattavaa on mutta saa aina juuri mieleisen ja kompromissittoman pyörän.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.