PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanteen pinnaus, apua tarvis



Mr_tuner
31.01.2016, 21.44
Vanne 24" pinnat 32kpl muuten pinnojen asettelu meni hyvin, mutta aina 2 pinnaa liian pitkät sitten 2 näyttäisivät taas oikean mittaisilta ja taas 2 liian pitkät. eli miten tuon on väärin kasattu? pinnat kaikki samanmittaisia. Ideoita?
https://onedrive.live.com/redir?resid=79102CA7C29F64A2!452&authkey=!ANYHV0Vk3U0BCLo&v=3&ithint=photo%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=79102CA7C29F64A2!451&authkey=!AH_U8FaVpF9I7Wc&v=3&ithint=photo%2cjpg
Apuja thänks !! pitäs takavanne saada vielä läjättyä. Jos ei tee niin ei voi oppiakkaan eikös....

tirsintarsi
31.01.2016, 22.15
En nyt ihan hirviästi asiasta ymmärrä mutta oletko koittanut kiriä lähemmäksi lopullista kireyttä, josko ero tasoittuisi siinä?

Aakoo
31.01.2016, 22.19
? pinnat kaikki samanmittaisia. Ideoita?

Ainakin omissa levarikiekoissa vasemmalle tulee edessä lyhyemmät pinnat.

teräsrunko
31.01.2016, 23.17
Oletko varma että pinnat on oikein aseteltu? Esim. tässä linkissä on jollain ollut samantapainen ongelma ("every other two spokes super loose"),
ja syyksi osoittautui väärä asettelu.

http://forums.mtbr.com/wheels-tires/building-my-first-wheel-every-other-two-spokes-super-loose-638882.html

Antti Salonen
31.01.2016, 23.18
Kuvien perusteella ei ainakaan ihan heti näy mitään puolausvirhettä, eli ihan oikein tuon pitäisi olla kasattu. Kuvat eivät ole hirveän selviä, mutta varmista joka tapauksessa, että jokainen pinna risteää kolmen toisen saman puolen pinnan kanssa.

Jos pinnat ovat varmasti yhtä pitkiä, vedä kaikki nippelit aluksi yhtä pitkälle pinnoissa -- vaikka siihen asti, että kierre justiinsa katoaa näkyvistä. Sen jälkeen kiristä jokaista nippeliä yhtä paljon, kierros tai kaksi kerrallaan, kunnes kaikissa pinnoissa on pieni jännitys. Lopputuloksena pitäisi olla kiekko, jossa kaikki pinnat ovat jotakuinkin yhtä kireällä, mutta kiekko varmasti vaatii vielä paljon suoristelua. Tuossa vaiheessa voi sitten jatkaa eteenpäin rihtauspukissa.

Kuvissa kiekon pinnat ovat vielä niin löysällä, että napa voi olla niin vinossa suhteessa kehään, että pinnojen pituudet vaikuttavan sen takia väärältä.

Mazza
01.02.2016, 01.03
Nippeleitä on kiristelty alkuun turhan ahneesti. Tämä johtaa helposti siihen, että (sivusta katsottuna) myötäpäivään suunnattujen pinnojen nippelit on jokusen kierroksen syvemmällä kuin vastapäivään olevat, tai päinvastoin. Löysää nippelit, pyörittele ne vaikkapa siihen rajaan, missä pinnan kierre loppuu ja lähde kiristämään siitä aina puoli kierrosta kerrallaan koko kiekko läpi. Tuskailin tuon saman ongelman kanssa kerran itsekin...

Mr_tuner
01.02.2016, 09.38
Kiitos. Testaan illalla kiristää kaikki niin että kierre häviää näkyvistä. Laitan viestiä kuinka kävi. Nyt ovat 15mm muita pidempiä

ealex
01.02.2016, 10.18
Toisesta kuvasta se ongelma näkyy hyvin, napa on vielä hiukan kiertynyt vanteen suhteen, ei ole vielä alkanut asettua oikealle kohdalle. Mutta epäilen, että sinulla kaikki pinnat ovat aivan liian pitkiä.

frp
01.02.2016, 15.11
Jos vielä epäselvää niin laita sellainen kuva jossa on valkoista paperia kiekon sisällä niin että siinä näkyy selkeästi vain toisen puolen pinnat.

orc biker
01.02.2016, 16.13
Olettaen, että pinnojen pituutta ei ole arvottu nopalla, niin eikö tuossa ole kierretty napaa oikealle kohdalleen? Alussahan pinnat törröttävät toki pitkinä ennen kuin tekee sen. Sehän ei aina meinaa kovin helposti kiertyä. Tämä nyt on vain ajatus, en jaksa tarkasti tihrustaa kuvaa.

Mazza
01.02.2016, 18.09
Katselin kuvia tarkemmin, ja kyllä tuo vahvasti siltä näyttää, että joko puolat on liian pitkiä, tai kasatessa on käynyt puolausvirhe, esim. toisen puolen pinnat on navassa yhden pykälän väärällä jaolla.

http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2002/kiekonrak2.pdf
(http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2002/kiekonrak2.pdf)
Tuo on paras ohje, mitä omiin silmiin on osunut. Suosittelen.

KnuutV
01.02.2016, 20.52
Tuosta ajatuksen kanssa niin ei tartte arpoa:
http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

(toki pieni lisäinvestointi on tarpeen)

t3mppu
02.02.2016, 16.00
Tuosta ajatuksen kanssa niin ei tartte arpoa:
http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

(toki pieni lisäinvestointi on tarpeen)
Hyvin mainostettu, ostimpa minäkin tuon "kirjan" :)

Pikaisesti selailtuna selkeästi kirjoitettu ja kerätty hyvin eri huomioita ja vinkkejä.

Esim. nippelin esikiristystyökalu, eri kuviot, merkata nippelin kiristimeen kiristyssuunta, yms. joita harvoin rihdatessa/kiekkoa kootessa joutuu usein miettimään.

Täytyypä lukea tuo kunnolla läpi ennen seuraavaa kiekkoprojektia.

KnuutV
02.02.2016, 20.06
En oo sitten sissi ;)