PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sorapyörästä liukas maantiepeli



Taneli79
31.01.2016, 10.35
Taitaa vastaavia ketjuja on foorumi pullollaan, mutta heitän tämän nyt omaksi caseksi.

Pyöräkaluston kokonaisarviointi käynnissä ja vaikuttaa vahvasti siltä, että joudun luopumaan maantiepyörästä läskipyörän hankinnan vuoksi. Tila- ja talouskysymykset pakottavat kahden pyörän taktiikkaan, joten karkeasti ottaen läskillä ajetaan talvella ja krossarilla kesällä. Soratiepyörästä täytyy nyt muokata maantiekäyttöönkin soveltuva peli. Krossari on Trek Boone 9 Disc (http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maantie/cyclocross/boone/boone-9-disc/p/2468000-2016) ja renkaita, satulaa ja stemmiä lukuun ottamatta alkuperäisessä kunnossa.

Ajattelin hankkia maantiekäyttöön toiset kiekot 25mm maantierenkailla. Hintahaarukka voisi olla n. 400-700€, eli hyvät alukiekot, paino 1,5kg:n tuntumaan. Seuraavat kiinnostavat, vaikka toimitus ei vielä onnistukaan. http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=140037;menu=1000,4,123,30; pgc%5B17646%5D=17647;pgc%5B17%5D=76;pgc%5B18%5D%5B 8717%5D=1;page=2;orderby=3 Mutta sopivatko nuo Booneen? Etuhaarukassa on 15mm läpiakseli eli onko kyseessä 15x100mm? Takana on QR, mutta mitkä ovat mitat? En löydä tietoja Trekin sivuilta. Alkuperäiset kiekot ovat: http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/varusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilykomponentit/py%C3%B6rien-kiekot/bontrager-affinity-elite-tlr-road-disc/p/12013 Onko heittää suosituksia vastaavista pyörään sopivista alukiekoista, joiden sisäleveys > 17mm, paino < 1,6kg, hinta 400-700€? Entä mitkä centerlock-jarrulevyt? Alkuperäiset taitaa olla nämä, eikä noista ole huomautettavaa: http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=22877;menu=1000,4,320,322; pgc%5B18399%5D=18402

Kiekkojen lisäksi ajattelin modata välityksiä. Nyt siis 46/36+11-28t, jolla soratieralli sujuu hyvin. Maantiellä 46+11t loppuu kuitenkin kesken, varsinkin porukalla ajettaessa. 50/34+11-28t lienee paras ratkaisu monikäyttöpyörään?

Geometrialle ei ole paljon tehtävissä, kun ohjaamo on jo nyt maantiepyörän kanssa samoissa mitoissa. Boonen takahaarukka on +2cm maantiepyörään verrattuna ja ohjauskulma -1*, eli maantieajoon vähemmän ketterä ja sähäkkä. Käytännön merkitystä luultavasti vain Alppireissuilla serpparilaskuissa.

Maantiekiekoilla ja –kumeilla Boone on 8kg:n tuntumassa, kun 54cm pyörä vakiovarusteilla painaa n. 8,5kg (henkilövaa’alla punnittuna). Painossa tulee kilon verran takkiin maantiepyörään verrattuna. Myös aerodynamiikan osalta tulee tappioita nykyiseen aero-maantiepyörään verrattuna. Täytyy varmaan ajaa keväällä joitakin 10km:n testivetoja maantiepyörällä ja krossarilla vertailun vuoksi. Yritän muistaa raportoida tuloksista.

plr
31.01.2016, 11.11
Kiekkojen lisäksi ajattelin modata välityksiä. Nyt siis 46/36+11-28t, jolla soratieralli sujuu hyvin. Maantiellä 46+11t loppuu kuitenkin kesken, varsinkin porukalla ajettaessa. 50/34+11-28t lienee paras ratkaisu monikäyttöpyörään?

46-11 välitykset ja 90 kadenssi vie pyörää 47 km/h. Toki nämä välitykset loppuvat kesken esim. 50 km/h keskarilenkeillä, jos ei pyöritä vähän yli 90 rpm. Menisin itse pelkillä kakkoskiekoilla ja itse asiassa juuri näin olen tehnytkin jo monta vuotta kun cyclocrossarilla ajaa maantielenkkejä.

maalinni
31.01.2016, 14.02
Käsi ylös kukaa ajaa alle 50km/h keskarilenkkejä? (<-- sarkasmia)

CamoN
31.01.2016, 14.31
Näinkö väärin, vai eikö aloitusviestissä mainittu serpentiinilaskut Alpeilla? En ole käynyt, mutta uskoisin että nopeudet saa kelattua siellä aika vaivatta 50km/h paremmalle puolelle aina kun edessä ei ole tiukinta mahdollista serpentiiniä. Eikä se välitysten muokkaus pitäisi olla edes mikään iso kysymys, halpaa huvia jos täytyy vaihtaa pelkät rattaat. Ketju tietysti samalla jos vanhan pituus ei riitä isommalle eturieskalle, mutta mitä sitten - kulutusosia.

En lähtisi tekemään noin hyvin varusteltuun pyörään "kiekkopäivitystä" 700 eurolla. Järkevät kiinakuituiset saa varmaan siihen rahaan (ja samaan hintaan niihin liittyvät arvoitukset), merkkikiekot valitsisin ehkä noin tonnin hintaluokasta. Etunavan tulee olla yhteensopiva 15x100 läpiakselille. Takahaarukassa pikalinkkuakselille tarkoitettu levyjarrunapa on 135mm leveä. Tuo eteen läpiakseli/taakse pikalinkku voi aiheuttaa valinnanvaran kaventumista, kannattanee valita sellaiset kiekot joiden navat on muunneltavissa adaptereilla monipuolisesti.

plr
31.01.2016, 14.59
Alppilaskuissa toki pääsee vauhdilla, mutta niissä ei tarvitse kuin muutaman polkaisun mutkasta ja sitten taas rullataan. Joskus olen alhaalla vasta huomannut, että edessä on ollut pikkuratas, kun sitä vauhtia ei ole tarvinnut lisätä yhtään.

Esa S
31.01.2016, 15.08
Serpentiinilaskuissa ei niinkään tarvita pitkiä välityksiä, kun yleensä ei tarvitse polkea muutakuin hiukan serppamutkan jälkeen. Kotomaan kumpareissa porukkalenkeillä taas monesti pitäisi pystyä polkemaan n. 65 vauhdeissa, keskari voi silti jäädä kolmenkympin tuntumaan.

Taneli79
31.01.2016, 19.32
En näe välitysten muokkaamista suurena ongelmana, mutta en jaksa niitä jatkuvasti olla muuttamassa. Eli maantielle ja sorateille sopiva kompromissi. Maanteillä 46+11 jää lyhyeksi kovavauhtisella porukka-vk:lla, uskokaa pois. Viime kesänä ajettiin kolmen kaverin kanssa 75km testilenkki 42km/h keskarilla ja pitkiä pätkiä ajettiin +50km/h, huiput 72km/h. Yksin tempoa jyskätessä ajelee samoilla vauhdeilla, mutta huomattavasti lyhyemmän matkan ja koko ajan pitää ketjun pysyä kireällä, myös pitkässä loivassa alamäessä. Viime kesänä Tour de Helsingissä kisaporukan pääjoukon vapaan vauhdin keskari oli 44,1km/h ja 50+11 hädin tuskin riitti tiukimmissa kiihdytyksissä. 46+11-28t on loistava välitys, kun ajaa yksin peruslenkkiä. Alpeilla lyhyet välitykset ovat tärkeämpiä ja 34+28 käytössä usein, ettei tarvitse voimalla runtata.

OJ
31.01.2016, 20.13
eturattaan vaihto 50 piikkiseen on varmaan paikallaan niin voi ajaa suoremmalla ketjulla. Tosin jos ei pysty yli 90 kadenssiin, niin 50 piikkinenkin loppuu kesken aika nopeasti.

Joku voi ajaa mukavasti 110 kadenssilla ja jonkun toisen mukavuusalue loppuu 90 kadenssiin. Välityksiä pitää arpoa sen mukaan.