Näytä tavallinen näkymä : Hope - navat, jarrut, kammet, keskiöt, kannattimet
 
 
BB Holland
30.01.2016, 13.26
Katsaus näihin, kaikkia löytyy.
Navat
Klassikko, lienevätkö uudet yhtä hyviä kuin vanha xc-malli. Eri väreissä, punainen sininen musta ainakin.
Jarrut
Ihan ekat levyjarruni olivat Hope Minit, jotka menevät jossain määrin epäkuntoon kun pyörän kääntää ylösalaisin. Väliaikaisesti. Etujarru laahasi alusta alkaen ja palojen vaihto tuskaa, ku ei meinannut mahtua. Hope Mono Minit oli sit seuraavat, ei kovin erikoinen pito mutta kuitenkin riittävä. Etujarruna ollut kaksisylinterinen Mono M4  on ollut aivan omaa luokkaansa näistä, kymmenen vuotta luotettavaa toimintaa eikä edes paloja ole tarvinnut vaihtaa.
Kammet
Aikamoinen palapeli kasattavaksi ja runsaasti erikoistyökaluja. Heikkoutena tuntuu olevan  irrotus, vasemmalla olevaa lukkorengasta pitää ymmärtääkseni löysätä onnettomalla työkalulla jolloin muodostuu aukkoa keskiön ja kammen väliin. Jengat meni heti lukkorenkaasta ja kammesta. Punaisena tai mustana, yhden tai kahden eturattaan spaiderilla.
Keskiöt
Nämähän tekee keskiöitä moniin standardeihin, Hopen omiin 30mm kampiin maksaa aika tasan 100e. Laakerit asennettuna keskiön leveys pitäisi olla 96,5mm +- 1mm. Mulla on 96 mm enkä saanut em. kampia iskettyä kiinni ilman ylimääräistä prikkaa.
Kannattimet
Blingiä eri väreissä. Valikoima pituuden osalta rajallinen.
Hope Ti Glide oli hieno takanapa kunnes repesi puolat irti, tykkäsin äänestä!
BB Holland
30.01.2016, 20.31
Pitää seuraavalla irrotuskerralla kokeilla jos tuo "out" tarkoittaakin keskiöstä ulos päin eikä kammesta poispäin, eli lukkorengasta pitäisi yrittää vääntää lisää kammen suuntaan kun ensin on pikkuruuvin on löysännyt. Ei siinä ainakaan mitään menetä. Tuo työkalukin toimii siihen suuntaan paremmin, eikä jengat tule näkyviin.
HanttaHoo
30.01.2016, 20.46
Taitaa Hopen youtube kanavalla olla video tuosta kammen purusta ja kasauksesta. Aika monta Hopen tuotetta omistaneena en kyllä ikinä ostas noita kampia! Mikä järki tehdä kampia johon tarvii repullisen työkaluja kasaukseen ja purkuun? Hienot ne kammet kyllä on:)
Itselle tuli Hopen Fatsnot Evo navat 1. Fattyyn ja siitä eteenpäin käyttänyt noita kun ollut varastossa sovittimet 135-150 keulaan ja 170-177 perään. Nyt ollut 3 sarjaa napoja ja kaikkiin uusiin napoihin ja eritoten vapaarattaisiin olen viimeistään 100km jälkeen joutunut vaihtamaan laakerit. Aivan luokatonta Kiinalaista kuraa laakerit noissa kaikissa vakiona.... Lisäksi yhdessä vaparissa oli sisimmän laakerin pesä niin väljä, et laakeri tippui pöydälle kun kopautti vaparin kulmaa tasolle. Näitä Hopen S____Rs laakereita jotka ovat ruostumatonta ei muutenkaan juuri muut kuin Kinukit tee, joten itse olen siirtynyt enduron tai f.a.g:n valmisteisiin.. Jotka eivät ole rosteria mutta pitävät osat pyörimässä useamman tonnin. 
Näin....
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=17272&d=1451371354
Halkesi koko ulkokooli laakerista ekan 70km aikana.
HanttaHoo
31.01.2016, 19.59
Samanlaisia laakeriongelmia olen ollut todistamassa pariinkin otteeseen syksyn mittaan ja kyseessä siis Pro2 EVO takanapa. Itellä ollut vaan noita vanhan liiton Pro2 takanapoja ja niissä ei ole ollut mitään ongelmia koskaan. Toivottavasti uudet Pro4 navat on laakereiltaan vähän parempia.
Mulla on syksyllä 2012 Pro2 Evo-navoille kasatut kiekot ja vasta pari viikkoa sitten vaihdoin takanapaan laakerit. Ainoastaan takanavan pakanpuoleinen laakeri oli kulunut kuopille ja jurisi irrallaan pyöritellessä. Muut laakerit olivat ihan kunnossa. Taisin siis tuurilla saada vielä hyvää sarjaa.
Juu, ja kyllä ne nuo minunkin on noit pro 2 evoja olleet/ on... Nytkin ihan uudesta takanavasta jurmuaa akseli kun pyörittää, siis ilman vaparia ja päätytulppia. Tällä ajettu 50km eikä kiinnosta reklamoida, jotta saisin samanlaiset p*kat tilalle. Vaihdan oikeat laakerit paikalleen.
El-Carpaso
04.02.2016, 01.44
Jännä. Mulla on maantiepyörän pro kolmosen laakerit kestäneet tuhansia kilometrejä, ei ongelmaa. Yksi vapaarattaan kynnen jousi katkesi, mutta se oli helppo vaihtaa.
Retkipyörän RS Mono takanavan laakerit on kestäneet ongelmitta joitain satoja kilometrejä täyslastattuna aika pitkiä pätkiä ryöttäsiä hiekkateitä ajellessa. Tosin se valituksen aihe tossa on, että kaksi laakeria on ns. Normaalia standardilaakerikamaa, mutta kolme on äärimmäisen harvinaisia vain eduron tekemiä spessulaakereita jotka tietenkin maksaa aivan helvetisti. Niitä pitäis hommata se kolme ensi kesän reissulle varoiksi. Muut laakerit on kaupasta ostettavia.
Saatan tehdä seuraavat kiekot DT swissillä
Blackborow
04.02.2016, 07.13
Juu, ja kyllä ne nuo minunkin on noit pro 2 evoja olleet/ on... Nytkin ihan uudesta takanavasta jurmuaa akseli kun pyörittää, siis ilman vaparia ja päätytulppia. Tällä ajettu 50km eikä kiinnosta reklamoida, jotta saisin samanlaiset p*kat tilalle. Vaihdan oikeat laakerit paikalleen.Itselleni tuli juuri Hope Fatsno navoilla kasatut fattikiekot uuteen projektiin. Onpas ikävä kuulla, että tuollaisia ongelmia on. Kyllä tuosta kannattaisi valmistajalle ainakin mainita. Valitsin navat aiempien hyvien kokemusten perusteella. Tavallisessa maasturissa Pro 2 Evoilla on tullut ajettua useampi tonni ongelmitta.
adelaine
04.02.2016, 13.57
Saako tähän kommentoida muitakin Hopen romppeita? 
Itse en ainakaan koske enää yhteenkään Hopen kamppeeseen, jossa on kierteitä tai tarkoitus kiristää jotain. Pikalinkut (myös tolpanpanta) vaatii 50cm apuvarren reppuun mukaan, jotta saa tarpeeksi tiukalle. Käsivoimin ei saa pitämään. Pulttimallin tolpanpannasta meni aika mitättömällä etusormipeukalo-otteella pultti poikki, vaikkei vipuvartta ollut perus kuusiokoloavainta enempää. Sama kävi ohjainlaakerin pultin kanssa. Kahdesta muusta pultista se kuusiokolo pyöristyi, joten oli otettava tuhoavat työkalut käyttöön, jotta sai irti.
Navat (Pro2 Evo, ja RS Mono) ovat toimineet lähes moitteetta, kunhan vain ennen käyttöönottoa on avannut ja rasvannut. Tehtaan jäljiltä sisukset olivat lähes kuivat. Lisäksi alumiinisen vapaarattaan runko on kovin pehmeää, ja kaikki shimanon pakan yksittäiset rattaat ovat purreet siihen kiinni. Irroittamiseen onkin tarvinnut kaksi piiskaa ja runsaasti kärsivällisyyttä nytkyttämiseen. Pakan takaisinasennusta on puolestaan edeltänyt pieni viilailu. Saatavilla olis teräksinen vapaarataskin, mutta sitten se ei enää ole kevyt.
Lamppupuolelta R4 on ilmeisen ok floodivalo mutta virrankulutus hiukan vähän runsasta -> tarttee ison akun -> painaa.
Taidan tehdä niin, että ajan nykyiset navat ruttuun saakka mutta tulevaisuudessa pysyn Hopesta kaukana, ellei uutisia parannuksista kantaudu korviini.
BB Holland
04.02.2016, 14.35
Nuo10v vanhat navat on ihan ok. Muista tyyppiä, se perusversio Ti Glidestä. 5 kpl niitä on ja näön vuoksi joskus käyttänyt huollossa. Toista takanapaa ei tosin voi käyttää levynapana oma vika kun tahallani jätin ruuvit löysälle. On yhtä mont  American Classicia ja ne sais kanssa olla noita vanhoja Hopeja.
Pro2evo on kestänyt noin 15 000 takana. Nyt ajattelin vaihtaa pinnat kiekkoon. Toivottavasti napa kestää.
Kajsa Tylen ajaa maailmanennätysyritystään Hopen navoilla. Tehdas kuulemma haluaa näyttää mihin laakerit pystyy. Tavoitteena Kajsalla ajaa yli 40 000 vuoteen.
Seuraavaks varmaan teen DT:n napaan kiekon. Hopen maine on mennyt huonoksi.  Onkos ne kommentoineet kelekään laakeriasiaa.
Blackborow
30.09.2016, 10.40
Näitä Hopen S____Rs laakereita jotka ovat ruostumatonta ei muutenkaan juuri muut kuin Kinukit tee, joten itse olen siirtynyt enduron tai f.a.g:n valmisteisiin.. Jotka eivät ole rosteria mutta pitävät osat pyörimässä useamman tonnin. 
Vanha viesti, mutta mistä olet laakereita hommannut? Hi5Bikesillä ei näyttänyt olevan varastossa sopivaa settiä.
orc biker
30.09.2016, 11.01
Värikkäitä hervottoman ylihintaisia tuotteita. Se on minun käsitykseni Hopesta.
Blackborow
30.09.2016, 11.57
Kaikki hervottoman ylihintainen kiinnostaa ja Enduron laakeritkin löytyi Soshanger.com nimisestä kaupasta.
Laakereita: TopOsa Tampere, laakerikeskus Tampere, Hi5bikes hki... On siä niitä, 2 tai kolmas sivu laakerilistassa... 6903
Blackborow
02.10.2016, 18.24
Kopautin navan auki ja ei tuolta ole rikki kuin vetopuolen laakeri. Vaparin laakerit ja jarrun puolen laakeri ovat aivan smootheja. Tuo rikkinäinen onkin sitten aivan loppu.
Juha Jokila
21.02.2018, 14.33
Onkohan näistä Pro4 navoista kertnyt jo kokemuksia, että kestääkö laakerit ja vapaarattaat? Kattellu läskiin uutta takananapaa, kun Cho Sen vaparista alkaa kynnet olla murusina.
Onkohan näistä Pro4 navoista kertnyt jo kokemuksia, että kestääkö laakerit ja vapaarattaat? Kattellu läskiin uutta takananapaa, kun Cho Sen vaparista alkaa kynnet olla murusina.
Gravel/cyclossa pro 4 navat. Löin uutena laakerit täyteen LE vaseliinia:http://www.lelubricants.com/lit/flyers/1232%20Product%20Info.pdf?_ga=2.210308053.15811974 90.1519221982-1389237799.1519221982
Vuosi ajeltu, muutama painepesuripesu jne. Ei valittamista kaikki toimii kuin uutena. Tammikuussa putsasin vapaarattaan ja laiton silikonia voiteluaineeksi. Ei voi valittaa. Vuoden ajolla vain vapaarattaan puhdistus ja ajoa. Läskin navoista ei kokemuksia, mutta kannattaa heti uutena laittaa laakerit täyteen vedenkestävää vaseliinia.
...kannattaa heti uutena laittaa laakerit täyteen vedenkestävää vaseliinia.
Onko tuo kovin kannattavaa kun kyseessä on napojen laakerit? Itsellä tosin kokemusta vain yhdestä kerrasta mutta kun tein saman manööverin joskus vuosia sitten (en muista mitä vassua käytin) White Ind. etunapaan, napa menetti huomattavasti pyörimisherkkyyttään. Jotain pyöriin suositeltavaa vaseliinia joka tapauksessa oli. 
Otsikkoon liittyen Hopen kilkkeitä mulla on ollut lukuisia erilaisia reilu kymmenen vuoden aikana, mm. stemmejä, seatclampeja, pikalinkkuja, keskiö, XC-, Pro2-, Pro2Evo- ja nyt Pro4-navat ym. Ainoa kohdalle sattunut ongelma oli Pro2Evo takanavassa jossa yksi laakeri vapaarattaassa meni karkeaksi kesän ajojen jälkeen. Tämä ei ollut irtotavarana myytävä napa vaan Hope Hoopsien mukana tullut.
Sent from my iPhone using Tapatalk
BB Holland
23.02.2018, 11.31
Löytyy puolen tusinaa proo nelosta. Fattiinkin on takanapa rakenteilla. Varmaan yhdelläkään ei ole tonnia kasassa, mutta ei mitään ongelmia ja helppoa ja halpaa on vaihtaa laakerit tarvittaessa. Vanhat Sportit ovat tosi luotettavia, onnistuin elvyttämään edellä mainitun takanavankin viidellä pultilla uuteen kiekkoon.
Juha Jokila
23.02.2018, 14.39
^^Mä taisin täyttää uudet konelaakerit -30 C kylmän ja veden kestävällä vaseliinilla kun viimeksi vaihdoin. Kadutti joka kerta kun lenkille lähdin kun pyöri sen verran nihkeesti. Rasvat eivät ole yhteensopivia keskenään. Pitäisi ensi pestä alkuperäiset pois ja sitten täyttää kohtuudella mutta ei umpitäyteen.
KotooTöihin
23.02.2018, 17.03
Kohtuus kaikessa. Itse laitoin vedenkestävää vaseliinia päätyholkin o-renkaaseen ja holkin varteen ohuen kerroksen. Hyvin tuntuu toimivan -25 lämpötiloissa ainakin. Jos jossain vaiheessa päästään vielä plussan puolelle, niin silloin otan päätyholkit irti ja tarkistan tilanteen.
Moroo, 
Itsellä ollut nyt ajossa pitkälti toista tonnia Pro 4:t ja voin vahvistaa että laatu on parantunut. Navat plussa jäykkäperässä (157/110) pyörii vielä ihan hyvin, mutta vaparista on keskimmäinen laakeri jätetty pois. Pro 4:n vapaarattaassa on nykyään vain kaksi laakeria ja ulomman jouduin tuossa syksyllä laittamaan uuden. Tämä on se 
(S6803 Stainless Steel Bearing - S6803 2RS (Kiinalainen varmaankin))
17/28/7 koko jota ei juuri mistään löydy, mutta itse tullut muutama napsittua ostoskoreihin hi5bikelta / evanssilta jos on sattunut olemaan sopivaan rahaan ja muuta tilannut samalla. 
Joustopyörän suoravetopinnaiset pro 4:t pyörii jopa todella herkästi. 
Nyt olisi juuri CRC:llä hopen napoihin kiekot kasattuna n. -20% alella.. Navat taakse n.168-187€ ja etu n.60-80€
etu:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-custom-mtb-disc-front-wheel/rp-prod63716
bakom:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-custom-mtb-disc-rear-wheel/rp-prod63713
Itse hiukka katselin, jos 29+ kiekot olisi läskiin laittanut. 29+ kiekot Salsaan Hopen navoilla, WTB asym I35 kehät ja revolution pinnoilla olisi tullut n. 460€
KotooTöihin
23.02.2018, 17.54
Mua vähän varoteltiin, että hope käyttää eksoottisen kokosia laakereita. Eihän noita kokoja aivan liikaa löydy kuuklella, mut jos on paikallinen laakerikauppa olemassa, niin tuskin tuottaa ongelmaa. 10000 asukkaan kylässä on laakerikauppa :D
Olen hankkimassa Hopen 20Five kiekkosettiä jota myydään RS4 ja Pro4 navoilla. RS4 hieman kevyempi ja 2-kyntinen, Pro4 taas 4-kyntinen. Kumpi olisi parempi/kestävämpi? Tulee cyclocrossariin ns. rymistelykiekoiksi
Pro4:n ottaisin itse, näin kahden pro 4 takanavan kokemuksella, rs4:ta en osaa sanoa.. eikös ne ole enempi maantielle.
RS4 CL menee cyclocrossiin. Nyt on vähän ristiriitaista tietoa Pro4:n sopivuudesta maantiepakalle eikä valmistaja ole vastannut viestiini. Onko jollain kokemusta tästä? Tarkoitus olisi laittaa 11s maantiepakka.
RS4 CL menee cyclocrossiin. Nyt on vähän ristiriitaista tietoa Pro4:n sopivuudesta maantiepakalle eikä valmistaja ole vastannut viestiini. Onko jollain kokemusta tästä? Tarkoitus olisi laittaa 11s maantiepakka.
Mulla pro4 boost takanapa ja mukana tuli spaceri jota piti käyttää Shimanon 11s maastopakkaa varten. Eli on maantie 11s yhteenspova. Tämä Hopen 11s maantie yhteensopivuus -sivu ei ole oikein ajan tasalla http://www.hopetech.com/11-speed-compatibility/ mutta kyllä tuosta mallikuvasta vertaamalla http://www.hopetech.com/product/pro-4-rear-hub/#tech näkee että hope4 pron vaparin runko jyrsitty 11s maantiepakalle yhteensopivaksi.
Kullanvärinen vapari (jos ei ole XD) on 10s ja tuo alumiiinin/hopean värinen on 11s maantiepakalle sopiva. Ja sellaisen kanssa pitää käyttää spaceria maastopakkojen kanssa. Samat jyrsinnät kummassakin, mutta tilaa "pidemmälle" kasetille.
Eiköhän nuo kaikki ole jo selvyyden vuoksi noita 11s yhteensopivia, itse en ainakaan ole aikoihin nähnyt myynnissä muita.
http://www.roteccycles.co.uk/ekmps/shops/rotec/images/hope-pro-2-3-evo-alloy-rotor-freehub-body-8-9-10-spd-complete-bearings-11633-p.jpg
https://www.bike24.com/i/p/8/9/73098_00_d.jpg
Hieno homma eli ostoslistalle menee tuo Pro4 navalla olevat kiekot.
Pistin just yksivaihteelle viidelläkympillä myyntiin Pro RS4-kiekkoloiset (vannejarrukiekot ja meni jo eli ei oo myynti-ilmoitus..), kun kahdessa talvessa on mennyt kaksi takanapaa sekä laakereista että vapaarattaasta paskaksi. Onneks on Campaa ja vannejarrut, niin voi käyttää Recordin napoja. Just sayin... ;)
Mutta seitsemän vuotta vanha Pro2 SS-napa maasturissa pelaa kuin uusi (kopkop) alkuperäisillä laakereilla.
PutkisetaOy
24.04.2018, 14.44
Ensimmäiset Hopen jarrut otettu täällä käyttöön. Briteistä tilasin Tech 3 E4- malliset jarrut. Nämä tulivat sieltä asti toimituskuluineen noin 30-40e halvemmalla kuin suomen kamaralta.
Itse jarruista. Asennuksen jälkeen kevyelle pyörälenkille ja palojen sisäänajoa. Jarrut toimivat kuin unelma, tehoa piisaa kuin pienessä kylässä ja pienelläkin yhden sormen liikkeellä pysähtyy 85kg kuski ja painava alamäkipyörä.
Kahvojen etäisyyttä ja "binch-pointtia" säätämällä saikin jarrutuntuman oman maun mukaiseksi. Kohta uudelle pyörälenkille kyseisiä jarruja fiilistelemään.
Pyhä Risti
25.04.2018, 12.29
Kullanvärinen vapari (jos ei ole XD) on 10s ja tuo alumiiinin/hopean värinen on 11s maantiepakalle sopiva. Ja sellaisen kanssa pitää käyttää spaceria maastopakkojen kanssa. Samat jyrsinnät kummassakin, mutta tilaa "pidemmälle" kasetille.
Eiköhän nuo kaikki ole jo selvyyden vuoksi noita 11s yhteensopivia, itse en ainakaan ole aikoihin nähnyt myynnissä muita.
http://www.roteccycles.co.uk/ekmps/shops/rotec/images/hope-pro-2-3-evo-alloy-rotor-freehub-body-8-9-10-spd-complete-bearings-11633-p.jpg
https://www.bike24.com/i/p/8/9/73098_00_d.jpg
Mulla tuli yhteen Hopen fat takakiekkoon teräksinen vapaaratas valintana jo vuosia sitten. Näyttää tuolta alemmalta?
Tuohon aluversioon pureutuu kyllä takapakan lehdet tehokkaast jos ei käytä oikeanlaisia pakkoja ja kiristä kunnolla.
Mulle tuli helmikuussa läskipyörään Pro Fatsno 4 kun novatecin hampaat meni koko ajan. Ajoin sen pari-kolme kuukautta kun oli talvirengaskausi ja nyt on sitten laakerit sellaiset että pykältää. Tuntee sormin, mutta ei vielä huomaa ajossa. Onpa näissä huonot laakerit edelleen. Kovin paljon yli pari- kolmesataa kilsaa ei tuolla ole ajettu ja se on ollut kuivassa varastossa.
Laakerit vaihdettu. SKF MTRX pitäisi olla pitkäaikaisempi. Teräskuulat ovat kai rosterisia kovempia ja MTRX on hyvin voideltu. Kalliit, mutta ei kiinnosta ruuvaaminen liian usein. Vaparin laakerit oli ok, vetopään laakeri oli huono. Jarrupuolen laakeri olisi ehkä välttänyt vielä tämän talven mutta vaihtui sekin. 
Youtubessa hyvä video miten laakerit vaihdetaan.
Paskin homma oli tiivisteiden saaminen paikalleen ilman työkaluja. Etenkin jarrupuolen ohut stefa oli hiukan pringles.
Laakereita vaihtaessa kannattaa miettiä kahdesti mistä kohtaa laakeria kannattaa naaputtaa tai prässätä. Ulko- tai sisäkoolia niin että voima ei koskaan mene kuulien läpi.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.