Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän asiallinen lukitseminen.

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 11.29
Lukot. Ne perkeleen painavat ja aina niin ikävät, jotka pelastavat pyöräsi ikävän varkaan kynsistä. Olen tässä uuden pyörän omistaja selaillut runsaasti aiheeseen liittyviä artikkeleita ja arvioita, mutta halusin kuitenkin tulla kysymään neuvoa kanssa pyöräilijöiltä.

Miten lukita pyörä oikein kaupunkialueella? Ja siis tällä tarkoitan sitä, kuinka järeästi noin tonnin crossari kannattaa lukita, en sitä että kannattaa lukita rungosta.
Pyörä oleskelee päivisin Tampereen keskustassa ja Hervannassa, mutta öisin kyllä nukkuu sikeäsi sisällä, joten turvalta kaipaisin lähinnä mobiiliteetin ja turvan yhdistelmää. Paljon lukemalla olen päässyt käsitykseen, jossa U-lukko on paras yhdistelmä turvallisuutta, liikkuvuutta ja hintaa.

Mitä mieltä olette seuraavista vaihtoehdoista:

Kryptonite new york fahgettaboutit 18mm teräskaari, paino 2kg, ei kiinnitystelinettä, lukitusmitat 8x15cm
https://www.bike-components.de/de/Kryptonite/New-York-Fahgettaboudit-Buegelschloss-p29716/

Kryptonite Evolution Mini5, 13mm teräskaari 1kg 8x14cm, mukana kiinnitysteline.
https://www.bike-components.de/de/Kryptonite/Evolution-Mini-Buegelschloss-p19622/

Abus Granit X-plus 54 Mini 13mm, 1,5kg, 10cmx14cm, ei telinettä.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/abus-granit-x-plus-54-mini-d-lock/rp-prod143879

Missä menee raja overkillin ja riittävän suojauksen välillä?
Onko jollain kokemusta esim tuon 2kg krypton kanniskelusta ?
Oletko keksinyt kätevän tavan kantaa U-lukkoa pyörässä?

Odottakaa
30.01.2016, 11.44
Kaveri käyttää tätä https://www.bike-components.de/de/Kryptonite/Evolution-Mini-7-Buegelschloss-mit-Kryptoflex-Kabel-p29731/ (Helsingin keskustassa) eli lisänä tuo vaijeri.

oem
30.01.2016, 11.50
Ketju kangassukassa+hälytinlukko liiketunnistimella.

Hippo04
30.01.2016, 12.36
Kuinka herkkiä nuo liiketunnistimet ovat? Jos nyt joku sattuu ahtaalla pyörien säilytyspaikalla pyörää vähän tönäisemään.. Ja kauanko moinen pitää meteliä?

Ketju tosiaan mieluummin kuin kaarilukko, joka on todella hankala kuljettaa ja lukita.

Pasi Ahopelto
30.01.2016, 12.54
^ Ketju painaa enemmän, sillä kaarilukkoon verrattuna sama materiaalipaksuus vaatii tuplamäärän terästä. Oikean kokoinen kaarilukko on kulkenut ongelmitta repussa tai satulatolpan takapuolelle kiinnitetyssä telineessä. Ketjun taipuisuus on kyllä kieltämättä hyvä puoli.

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 13.16
^ Ketju painaa enemmän, sillä kaarilukkoon verrattuna sama materiaalipaksuus vaatii tuplamäärän terästä. Oikean kokoinen kaarilukko on kulkenut ongelmitta repussa tai satulatolpan takapuolelle kiinnitetyssä telineessä. Ketjun taipuisuus on kyllä kieltämättä hyvä puoli.

Millaisella telineellä olet kuljettanut sitä kaarilukkoa satulatolpassa?

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 13.18

Käsittääkseni suurin osa ketjuista on 10-11mm paksua terästä jonka rikkominen esim 36" tuuman voimapihdeillä hoitunee sekunneissa. 16mm alkaa olla murtovarmaa mutta jo niin raskasta ettei sitä pysty kantamaan mukana.

oem
30.01.2016, 13.40
Kuinka herkkiä nuo liiketunnistimet ovat? Jos nyt joku sattuu ahtaalla pyörien säilytyspaikalla pyörää vähän tönäisemään.. Ja kauanko moinen pitää meteliä?

Ketju tosiaan mieluummin kuin kaarilukko, joka on todella hankala kuljettaa ja lukita.

Toistuva tönäisy laukaisee. Ensin varoittaa. Ominaisuudet riippuu mallista. Paras lukita sellaiseen asentoon että voi sen siinä myös avata.

Pasi Ahopelto
30.01.2016, 13.54
Millaisella telineellä olet kuljettanut sitä kaarilukkoa satulatolpassa?

Kryptoniten mukana tulleella (Flexframe tms). Teräsrunkoiseen soveltui mittojensa puolesta muistaakseni Mini-5, joka sopi pystyasennossa vaijeri lukkoon kierrettynä satulatolpan taakse (satulan alle). Pidempi kaarilukko ei enää tuohon tilaan mahtuisi.

nure
30.01.2016, 14.26
Kyllä omassa New Yorkissa tuli teline mukana vaikka en ole koskaan käyttänyt, repussa kulkenut mainiosti.

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 14.44
Lisätäämpä vaihtoehdoksi vielä Knog Strongman: http://www.bikeradar.com/gear/category/accessories/locks/product/review-knog-strongman-lock-13-47288/

Tuntuisi olevan ihan pätevä vaihtoehto : 13mm, 1,1kg, mitat? ja teline mukana.

Homelite
30.01.2016, 15.42
Järein mitä viitsii mukanaan kantaa. Meno on jo suhteellisen härskiä ainakin tampereella. Ei ole montaa viikkoa kun pääkirjaston edessä kaksi kelmusilmää veti U-lukkoa poikki akkurälläkällä. Kello 14.00 aikaan.

Jäivät kiinni joo, mutta mitä sitten kun käytännössä mitään tuosta ei seuraa. Noita saa olla varmaan sata varkauksia/näpistyksiä tai niiden yrityksiä että muuta irtoaisi kuin sakkotuomioita. Ja sosiaalirajoitteisille sakko/ehdollinen = ei mitään.

mutta siis overkilliä lukkoa ei ole

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 16.00
Järein mitä viitsii mukanaan kantaa. Meno on jo suhteellisen härskiä ainakin tampereella. Ei ole montaa viikkoa kun pääkirjaston edessä kaksi kelmusilmää veti U-lukkoa poikki akkurälläkällä. Kello 14.00 aikaan.

Jäivät kiinni joo, mutta mitä sitten kun käytännössä mitään tuosta ei seuraa. Noita saa olla varmaan sata varkauksia/näpistyksiä tai niiden yrityksiä että muuta irtoaisi kuin sakkotuomioita. Ja sosiaalirajoitteisille sakko/ehdollinen = ei mitään.

mutta siis overkilliä lukkoa ei ole

Hmm.. Tuon 18mm Kryptoniten saisi 73€ omakseen. Onko tuollaiseen 20cmx14cm lukkoon mahdollista saada runkolaukkua ? Osaako joku vinkata mistä tuon kokoista runkolaukkua olisi saatavilla, tai muita kuljetusmetodeita. Reppuunhan tuo myös mahtuu, mutta aina ei kyllä viitsisi pitää reppua mukana.

plr
30.01.2016, 16.19
Kevyt ja helppo lukitus. Jos lukko maksaa enemmän kuin vakuutuksen omavastuu, niin se on liian kallis. Jos varkailla on kulmahiomakoneet, niin mikään lukko ei kestä sitä hyökkäystä.

Mvu
30.01.2016, 16.20
Mulla on toi minkä odottakaa linkkas, siinä tulee mukana teline runkoon joka minulla oli 29" ssä takakolmiossa kiinni sojottamassa ylöspäin. Se mitään polkurymistelyä siinä kestänyt mutta normi rullailua kyllä.
Nykyiseen mitään telinettä halua laittaa niin repussa on kulkenut, toi vaijeri on kans hyvä jos vaikka kaverin fillaria täytyy lukita samalla.

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 16.30
Kevyt ja helppo lukitus. Jos lukko maksaa enemmän kuin vakuutuksen omavastuu, niin se on liian kallis. Jos varkailla on kulmahiomakoneet, niin mikään lukko ei kestä sitä hyökkäystä.

Henkilökohtaisesti en vain luota ihan kovin vahvasti IF:n korvausvastuuseen vaikka kotivakuutus löytyykin. Vakuutusyhtiöillä on tapana jättää korvaukset maksamatta jos se on mitenkään mahdollista.

OKS
30.01.2016, 17.10
Abus Granit 460 U-lukko kulkee mukavasti mukana tuossa istuimen alapuolella. Eipä ole ollut ajamiseen mitään haittaa eikä vaivaa.

https://lh3.googleusercontent.com/-IAq-cgFod1k/VqzDXOqPYXI/AAAAAAAAWgs/fMOirh8sy6k/s912-Ic42/13.9.2015%252520OL%252520060p2.jpg

eagle
30.01.2016, 17.22
Itellä on tuo Kryptoniten isompi evolution, kiinnitetty vaakaputken alle Kryptoniten omalla kiinnikkeellä, tuli paketissa siis mukana. Lukko on muuten todella hyvä mutta tuo kiinnityssysteemi rämisee melkolailla ajossa epätasaisella pinnalla kun lukko on siinä kiinni..

E: Abuksen runkokiinnitys tuntui kyllä tukevammalta.

paaton
30.01.2016, 17.39

No onhan noissa eroa. Akkurälläkällä 18mm teräksen katkaisu kestää kuitenkin aika paljon pidempään, mitä 10mm lukon poikkaisu pihdeillä. Jos tuo 18mm on vielä kovaa tavaraa, niin biltsun rälläkällä on tuon kanssa jo oikeasti tekemistä.

oem
30.01.2016, 17.58
Kyllähän rälläkän käyttö antaa aikamoisen äänen josta muistukin mieleeni että pyörä kannattaa lukita
johonkin kiinteään rakenteeseen ettei voro kanna sitä pakettiautoon tai kauemmas rälläköitäväksi.

Kalle H
30.01.2016, 18.03
Mä oon nykysin kantanut Tampereen alueella mukana vain Evolution LITE Mini-6 -lukkoja jolla lukitsen pyörän aina rugosta kiinteään kaiteeseen, tolppaan tms.
En ole siis cyclon mukana tulleita perus kiekkoja (arvo varmasti alle 200€) lukinnut enään mitenkään erikseen, vaikka mulla on myös aikasemmin pakettina hankittu Kryptoniten Mini-7 lukko, jonka mukana tuli myös vaijeri.

Lite Mini-6 painaa vain 740g, joten se kulkee mukana todella helpposti joko repussa, repun sivutaskussa tai Enduran Urban -housujen lukkopidikkeessä.
Tuo aikaisemmin hankkimani Mini-7 lukko painaa sekin "vain" 960g, mutta hankin tämän Lite Mini-6 version, kun lukko on kuitenkin lähes aina mukana cyclolla ajaessa, joten halusin puristaa kaiken ylimäräisen painon pois myös varusteista.

Mini-7 version kaari on hieman Lite Mini-6 versiota pidempi (lukon ulkomitat 17,8cm vs. 15,2cm), Mini-7 riittää siis ehkä usemassa paikassa sekä takarenkaan, että rungon ympäri, kun Lite Mini-6 riittää useassa paikassa vain rungon ja kaiteen tms. ympäri. Tampereellakin on tosin paljon niitä pyörän lukitsemiseen tarkoitettuja telineitä, joihin tällä Lite Mini-6 lukolla saa kätevästi kiinni sekä rungon, että takakiekon. Kryptoniten mallistossa oleva mini-5 on sitten taas vain 14cm pitkä, joka ainakin kaupassa pyöritellessä näytti jo todella lyhyeltä (se on myös painavempi kun Lite Mini-6). Lisäksi oon jättänyt työpaikalle järeän Clasun ketjulukko (http://www.clasohlson.com/fi/Kettinki-ja-riippulukko/31-2192) joka toimii lisätä Lite Mini-6 lukolle. Jos siis pyörälle on olemassa joku vaki paikka keskustassa tms. kannattaa sinne hommata parkkiin/jemmaan joko tuollainen clasun ketju tai vaikka se Bilteman U-lukko (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Lukot/Turvalukko-2000022565/).

Yksi fiksun oloinen vaihtoehto on myös Messenger Mini joka painaa 830g ja on 16,5cm pitkä, se asettuu siis käytännössä pituudeltaan ja painotaan tuohon Lite Mini-6 ja Mini-7 lukkojen väliin. Mä uskoisin, että jopa kaikki näistä Kryptoniten kaarilukoista aukeaa suurin piirtein saman tyyppisellä rälläkkäsittelyllä, joten suurta lisä turvaa ylijäreälukko tuskin tuo, tuollainen New Your Mini -versio painaa jo lähes 3 kertaa mun nykyisen lukon verra, joten sellaista en rupeaisi ainakaan mukanani kantamaan.

Vanteita voi toki lukita vielä vaijereilla tms., mutta ehkä kätevämpi ja nopeampi tapa olisi hommata vanteille, satulatolpalle ja stemmille lukot Pitlockin (https://www.pitlock.de/en/shop/quick-release-protection-more.html) valikoimista, jolloin ei tarvitsisi kikkailla vaijerin tms. kanssa. Mulla on itsellä Cyclossa läpiakselit, joten Pitlockit ei sopinu mun fillariin, onneksi toi läpiakselien lukitus/avaus systeemi on sen verran erikoinen, että sitä ei ainakaan pahimmat piripäät osaa käyttää.

paaton
30.01.2016, 18.19
Kyllähän rälläkän käyttö antaa aikamoisen äänen josta muistukin mieleeni että pyörä kannattaa lukita
johonkin kiinteään rakenteeseen ettei voro kanna sitä pakettiautoon tai kauemmas rälläköitäväksi.

Juu, tämä estää omat kauppa ja ärrä reissut itähelsingissä tehokkaasti. liikennemerkki tai se ruosteinen fillariteline ei paljoa hidasta.
Kaupungin pitäisi panostaa kunnollisiin pyöränlukitus pisteisiin, myös muualla kuin ydinkeskustassa.
Olen kyllä itse jo oikeastaan antanut luovuttanut. Kauppareissut ja muut asiast hoituvat julkisilla. Pyörällä mennään ainoastaat töhin ja lenkeille.

Kauhulla katselen noita juna-asemien pyöräparkkeihin jätettyjä tonnin cycloja. En oikein edes ymmärrä, miksi vakuutusyhtiön pitäisi korvata kalliimpi fillari, jos se on köytetty tolppaan kiinni jollain 10mm vaijerilla... Enkä muuten pidä järkevänä edes rangaistusten koventamista pyörävarkauksille. Arvatkaapa mitä ne narkit tekevät, jos tietävät tuomion napsahtavan jokaisesta varkaudesta? Lopettavat varastelun ja menevät töihin?

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 18.36
Vanteita voi toki lukita vielä vaijereilla tms., mutta ehkä kätevämpi ja nopeampi tapa olisi hommata vanteille, satulatolpalle ja stemmille lukot Pitlockin (https://www.pitlock.de/en/shop/quick-release-protection-more.html) valikoimista, jolloin ei tarvitsisi kikkailla vaijerin tms. kanssa. Mulla on itsellä Cyclossa läpiakselit, joten Pitlockit ei sopinu mun fillariin, onneksi toi läpiakselien lukitus/avaus systeemi on sen verran erikoinen, että sitä ei ainakaan pahimmat piripäät osaa käyttää.

-1 piripäille :D. Pitbullin pikalukitukset näyttää todella hyvältä, mutta on kyllä aika hinnakkaita verrattuna halvempiin lukituksiin jotka ajavat kuitenkin juuri sen piripään tiehensä. Tuosa ylempänä kommentoitiin että mitä sillä paksuudella on väliä, niin saanen huomauttaa myös, että nuo kalliimmat kaarilukot omaava kaksoissylinterin, joka tarkoittaa sitä, että lukko pitää leikata 2 kertaa rälläkällä että saa sen irti. Tämä tuntuu olevan melko merkittävä ominaisuus. Suomessa käytettävät liikennemerkkitolpat ova yleensä 58mm halkaisijalla, joten uskoisin tuon 14-15cm sisätilan riittävän.

paaton
30.01.2016, 19.11
-1 piripäille :D. Pitbullin pikalukitukset näyttää todella hyvältä, mutta on kyllä aika hinnakkaita verrattuna halvempiin lukituksiin jotka ajavat kuitenkin juuri sen piripään tiehensä. Tuosa ylempänä kommentoitiin että mitä sillä paksuudella on väliä, niin saanen huomauttaa myös, että nuo kalliimmat kaarilukot omaava kaksoissylinterin, joka tarkoittaa sitä, että lukko pitää leikata 2 kertaa rälläkällä että saa sen irti. Tämä tuntuu olevan melko merkittävä ominaisuus. Suomessa käytettävät liikennemerkkitolpat ova yleensä 58mm halkaisijalla, joten uskoisin tuon 14-15cm sisätilan riittävän.

Ai juu, tosiaan ne täytyy rälläköidä vielä kahteen kertaan. Tuohon ei halvan pikkurälläkän akku edes piisaa.
Osa liikennemerkeistä muuten irtoaa nostamalla, eli kannattaa katsella kohtuu tarkkaan mihin pyörän kiinnittää.

Kalle H
30.01.2016, 19.14
Mitäs noi halvemmat vaihtoehtoiset lukitukset on vanteille ja esim. satulatolpalle sitten on? Joku vaijeri systeemi?
Pitlockin (https://www.bike-components.de/de/Pitlock/Sicherung-Set-02-Vorderrad-Hinterrad-Sattelstuetze-p11275/) peruspaketti (etu ja -taka-akseli, satulatolpan kirkistin) maksaa n. 45€ joten ei sen nyt ihan järkyttävän kallis ole mielestäni.

Tottakai paksumpi on aina parempi ja kaksoissylenteri on varmaan parempi kun yksi, mutta mä edelleen "luotan" siihen, että peli on jo menetetty siinä vaiheessa kun rosvo kaivaa kunnon laikalla olevan akkurälläkän esiin ja rupeaa tossa Tampereen Sokoksen edessä sitä pyörää vapauttamaan telineestä.

Liikennemerkki tolppaan ei vaan juuri kannatta mitään kiinnittää, kun useimmat niistä saa maasta pois ihan nostamalla, jonka jälkeen pyörä ei olekkaan enää missään kiinni.

Mä nyt meen ehkä itse tosiaan tässä vähän keveyden ja lukitsemisen helppouden ehdoilla. Tossa pyörällä lähtimisessä, pakkaamisessa, valojen säätämisessä... on aina sen verran vaivaa, että yritän minimoida vaivan/painon lukituksen kanssa. Kun ajattelee kevyemmin niin säästä äkkiä 1,5kg repun painossa :rolleyes:.

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 19.15
http://www.kryptonitelock.com/content/kryt-us/en/products/product-information/current-key/001461.html Tälläinen tuli vastaan. Osaako esim nure sanoa pystyykö new york lukosta poistamaan avaimen ilman että laittaa kaaren takaisin paikalleen? Eli siis kääntää vaan lukitussylinterin avaimella ilman kaarta ja poistaa avaimen lukkopesästä?

plr
30.01.2016, 19.20
Akkurälläkällä 18mm teräksen katkaisu kestää kuitenkin aika paljon pidempään, mitä 10mm lukon poikkaisu pihdeillä. Jos tuo 18mm on vielä kovaa tavaraa, niin biltsun rälläkällä on tuon kanssa jo oikeasti tekemistä.

Ilman muuta järeämpi lukko kestää kauemman hajottaa.

ABUSin suhteellisen järeä ketju vs. kulmahiomakone:
https://youtu.be/Ndpia0Zt5Cc?t=6m25s

Laskin, että noin 30s meni ketjulenkin katkaisemiseen molemmilta puolilta eli niin, että ketju katkeaa. Toki ruuvipenkissä saa paremmin katkaistua kuin aseman parkissa.

Ajattelen sillä tavalla pragmaattisesti, että harrastevälineitä ei jätetä koskaan niin, että ne voidaan helposti varastaa. Kauppapyöränä pidetään niin halpaa ruoskaa, että sen menetyksen kestää. Niissä riittää tavallinen kympin lukko, koska sitäkään ei ilman työkaluja katkaista. Lisäksi lukko on helppo ja kevyt kuljettaa mukana pyörässä. Myöskään lukkoon ei sitoudu kohtuuttomasti pääomaa.

Ymmärrän, että jos kalliimpi pyörä pitää jättää kaupungille, niin on perusteltua laittaa siihen hyvä lukko. Itse menisin tällaiselle reissulle halpispyörällä.

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 19.24

Laskin, että noin 30s meni ketjulenkin katkaisemiseen molemmilta puolilta eli niin, että ketju katkeaa. Toki ruuvipenkissä saa paremmin katkaistua kuin aseman parkissa.

Ajattelen sillä tavalla pragmaattisesti, että harrastevälineitä ei jätetä koskaan niin, että ne voidaan helposti varastaa. Kauppapyöränä pidetään niin halpaa ruoskaa, että sen menetyksen kestää. Niissä riittää tavallinen kympin lukko, koska sitäkään ei ilman työkaluja katkaista. Lisäksi lukko on helppo ja kevyt kuljettaa mukana pyörässä. Myöskään lukkoon ei sitoudu kohtuuttomasti pääomaa.

Ymmärrän, että jos kalliimpi pyörä pitää jättää kaupungille, niin on perusteltua laittaa siihen hyvä lukko. Itse menisin tällaiselle reissulle halpispyörällä.

Myös tätä ideologiaa olen itse suosinut. Nyt kuitenkin tilanne on muuttumassa niin että kesänajaksi työmatka on todennäköisesti 15km/suunta ja myös jättäminen 10km päähän kaupungille. Sinkulamankelilla 7tkm poljettuani hankin nyt kuitenkin tuon GT Graden jolla matkanteko sujuu nopeammin ja myös mahdollisuus lenkkikäyttöön on olemassa jos siltä tuntuu. Mielestäni noista u-lukoista löytyy todella huonosti tukevia telineitä. suurin osa telineistä on täysin alimitoitettuja ja kestävät vain hetkittäin.

paaton
30.01.2016, 19.33

Ymmärrän, että jos kalliimpi pyörä pitää jättää kaupungille, niin on perusteltua laittaa siihen hyvä lukko. Itse menisin tällaiselle reissulle halpispyörällä..

Niinpä ja tässä kuitenkin oli vielä kohtuu ohutta ketjua viilapenkissä kiinni.
Jos tuossa olisi se 18mm lukko irtonaisena rungossa, joka pitäisi sahata kahteen kertaan, niin rälläköinti kestäisi useita minutteja puoleltaan. Jää kyllä päivä aikaan sahailematta.

Minä käsitän paremman lukon tarpeen hyvinkin.
Jos se matka keskustaan on pidempi, niin ainakin itse menen sen matkan mieluummin bussilla, kuin sellaisella ruoskalla joka ei paikallisille narkeille kelpaisi. Mutta ehkäpä tätäkin mielipidettä joutuu ensi kesänä tarkistamaan.

Kalle H
30.01.2016, 19.41
Myös tätä ideologiaa olen itse suosinut. Nyt kuitenkin tilanne on muuttumassa niin että kesänajaksi työmatka on todennäköisesti 15km/suunta ja myös jättäminen 10km päähän kaupungille. Sinkulamankelilla 7tkm poljettuani hankin nyt kuitenkin tuon GT Graden jolla matkanteko sujuu nopeammin ja myös mahdollisuus lenkkikäyttöön on olemassa jos siltä tuntuu. Mielestäni noista u-lukoista löytyy todella huonosti tukevia telineitä. suurin osa telineistä on täysin alimitoitettuja ja kestävät vain hetkittäin.
Mulla on ihan sama tilanne, työ-/kaupunkimatka ~12km per siivu ja kuljen läpivuoden fillarilla, ei tulis mieleenkään lähtee liikkeelle millään ruoskalla. Reilun tonnin pyörä on vielä ok, kun työpäivän ajaksi sen saa lukkojen taakse lukkoon.

(http://www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut/pyoraily-ja-jalankulku.html)Tästä (http://www.paikkatietoikkuna.fi/published/4775) (Tampereen pyörätiet ja pyöräparkit) voi ihastella Tampereen pyöräväyliä ja pyöräparkkeja. Tilanne on tosiaan noiden pyöräparkkien kanssa se, että se itse teline on varmasti huomattavasti pehmeämpää ainetta, kun mikään Kryptoniten kaarilukko. Mä kattelin kanssa noita youtube-videoita pitkään ennen ton uuden kevyen kaarilukon hankintaa, vaikutti siltä että kokolailla kaikki noi kaarilukot ja tukevat ketjutkin aukeaa rälläkällä tai tiirikoimalla n. 30 sekunnissa, joten on ihan sama millainen lukko on jos rosvolla on kunnon työkalut käytössä tai kun pyöräteline on jotain pehmeää rautaa.

Mä oon ikinä pitänyt mitään lukkoa pyörässä missään telineessä kiinni, paljon mukavammin se kulkee tossa itsetehdyssä runkolaukussa, jossa on myös työkalut yms. tai sitten ihan repussa.
Mulla on se tilanne, että joudun kantamaan reilun 1kg, painoista läppäriä aina mukana, joten toi pikkunen kaarilukko menee samassa repussa helposti.

alli
30.01.2016, 20.17
Mulla on Abus Granit X-Plus, mutta sellainen vähän pitempi, ei mikään mini. Kaikkien tolppien ympärille sekään ei yllä. Painaa 1,7 kiloa ja kulkee pyörälaukussa, joka mulla on oikeastaan aina mukana tavaratelineessä. Rungossa on kiinni Bordo, joka ei ole kovin murtovarma, mutta jos tuo toinen lukko unohtuu eteisen lattialle, niin on jotain, ja taittuvana tämän saa joskus paremmin pujoteltua kiinni johonkin.

Bianchi on näillä toistaiseksi pysynyt tallessa asiointien ajan, mutta varmasti tuurilla vaan. Olen yleensä aidosti ilahtunut, kun palaan pyörän luo ja se on vielä siinä...

plr
30.01.2016, 20.56
ei tulis mieleenkään lähtee liikkeelle millään ruoskalla.

Omassa tapauksessani "ruoska" on toistakymmentä vuotta vanha hybridi, joka ei näytä arvokkaalta eikä sillä suurempaa jälleenmyyntiarvoa olekaan, mutta joka toimii virheettömästi ja on säädetty kohdalleen. Sillä on oikein mukava ajaa. Samoin uskallan jättää turhia miettimättä kaupungille ja työpaikan pihaan edullisen sähköavusteisen pyörän peruslukittuna.

Yleensä kotivakuutus korvaa ostovuonna ja sitä 0-2 seuraavana vuonna pyörän varkauden sattuessa täydestä arvostaan. Sen jälkeen lasketaan noin 10% ikävähennys vuodessa. Jos tätä vakuutuskorvaussummaa vertaa polkupyörän jälleenmyyntiarvoon, niin korvaus voi olla jopa suurempi kuin pyörän tyypillinen jälleenmyyntihinta. Erityisesti jos pyörää käyttää paljon, niin sen kuluminen vähentää pyörän jälleenmyyntihintaa. Jos ajattelen näitä kahta ostohinnaltaan suunnilleen samanarvoista kauppapyörääni, niin tuon yli kymmenen vuotta vanhan pyörän varkaus olisi minulle huomattavasti harmillisempi juttu, koska kotivakuutus ei korvaisi siitä yhtään mitään omavastuuosuuden jälkeen. Vajaan vuoden vanhasta pyörästä saisi varkaustilanteessa ostohinnan miinus omavastuuosuuden. Minulta ei ole koskaan varastettu yhtäkään polkupyörää, niin ei ole tarvinnut testata vakuutuksen toimivuutta.

Vakuutuskorvaus on periaatteessa yksinkertainen odotusarvon laskentatehtävä. Kun tiedät kalustosi käyvän arvon, niin niin kauan kuin vakuutuskorvaus on käyvän arvon tasolla tai yläpuolella, se korvaa menetyksen. Tällöin ei ole tarvetta ylilukita pyörää. Tietenkin jos pyörällä on tunnearvoa tai vastaavaa, se muuttaa tilannetta.

via
30.01.2016, 21.17
mä joudun seisottelemaan 3keuron fillaria milloin missäkin kadun varrella, onneksi se ei näytä siltä. eräällä brittipalstalla joku kuvasi fillariani termillä "Clark Kent", aina en saa kiinni kiinteään joten sen mukaan on elettävä

paaton
30.01.2016, 21.56
Vakuutuskorvaus on periaatteessa yksinkertainen odotusarvon laskentatehtävä. Kun tiedät kalustosi käyvän arvon, niin niin kauan kuin vakuutuskorvaus on käyvän arvon tasolla tai yläpuolella, se korvaa menetyksen. Tällöin ei ole tarvetta ylilukita pyörää. Tietenkin jos pyörällä on tunnearvoa tai vastaavaa, se muuttaa tilannetta.

Periaatteessa juu näin, taidan itse lukeutua niihin jeesusteleviin kukkahattuihin...

Millaisia nämä vakuutusehdot muuten ovat nykyään? Mikä tahansa lukko riittää, eikä kellonaikaa tai paikkaa ole rajattu? Tuohon malmin ostarin nurkille jos fillarin yöksi jättää, niin aamulla voikin tehdä netin kautta varkausilmoituksen ja laittaa korvaushakemuksen vakuutusyhtiölle.

plr
30.01.2016, 22.07
Kotivakuutuksissa on eroja, joten kannattaa lukea ehdot. Vakuutusyhtiötä tuskin yleensä kiinnostaa millainen lukko pyörässä on. Tietenkin jos heillä on syytä epäillä vilunkia, he tutkivat asiat tarkemmin. Voisin kuvitella, että jos viet uuden kymppitonnin pyörän viikoksi sinne Malmin ostarille ja sitten menet korvaushakemuksen kanssa vakuutusyhtiöön, niin he selvittävät asiat melko tarkasti.

Joillakin yhtiöillä on polkupyörille korvausyläraja. Jos on sitä kalliimpia pyöriä ja haluaa vakuuttaa ne täydestä arvostaan, niin ne pitää vakuuttaa erikseen.

paaton
30.01.2016, 22.15
Kotivakuutuksissa on eroja, joten kannattaa lukea ehdot. Vakuutusyhtiötä tuskin yleensä kiinnostaa millainen lukko pyörässä on. Tietenkin jos heillä on syytä epäillä vilunkia, he tutkivat asiat tarkemmin. Voisin kuvitella, että jos viet uuden kymppitonnin pyörän viikoksi sinne Malmin ostarille ja sitten menet korvaushakemuksen kanssa vakuutusyhtiöön, niin he selvittävät asiat melko tarkasti.

Joillakin yhtiöillä on polkupyörille korvausyläraja. Jos on sitä kalliimpia pyöriä ja haluaa vakuuttaa ne täydestä arvostaan, niin ne pitää vakuuttaa erikseen.

Onhan noissa yläraja, mutta eihän tuo mitään filunkia edes ole, jos jätät pyörän ulos hyvin lukittuna.
Sama juttu kyllä toimii pyörävarastojenkin kanssa. Se tonninkin cyclo lähtee 99% varmuudella itä-helskinkiläisestä pyörävarastosta.

w-a
30.01.2016, 22.53
Sopisko tätä ketjua lainata, omat ajatukset on meinaan aika lähellä, mutta ei liity suoraan lukkoihin. Lähinnä siihen kun vahinko on käsillä tai voro on juuri vienyt fillarin.

Erilaiset lukon liiketunnistimet tai pyörään liimattavat GPS-seurantalaitteet kiinnostaa, kovin vähän löytyi tosin ensimmäisellä guuglauksella kokemuksia.

Pyörää joutuu valitettavasti säilyttämään kerrostalon pyörävarastossa, parilla torxilla ruuvattuun seinätelineeseen lukittuna. En pidä kauhean luotettavana kyseistä tapaa. Jokin lisäturva olisi poikaa, niin pyörän säilytystä kuin kaupunkireissuja ajatellen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

paaton
30.01.2016, 23.04
Sopisko tätä ketjua lainata, omat ajatukset on meinaan aika lähellä, mutta ei liity suoraan lukkoihin. Lähinnä siihen kun vahinko on käsillä tai voro on juuri vienyt fillarin.

Erilaiset lukon liiketunnistimet tai pyörään liimattavat GPS-seurantalaitteet kiinnostaa, kovin vähän löytyi tosin ensimmäisellä guuglauksella kokemuksia.

Pyörää joutuu valitettavasti säilyttämään kerrostalon pyörävarastossa, parilla torxilla ruuvattuun seinätelineeseen lukittuna. En pidä kauhean luotettavana kyseistä tapaa. Jokin lisäturva olisi poikaa, niin pyörän säilytystä kuin kaupunkireissuja ajatellen..

Käsittääkseni tarvitset lisäksi akun ja sim kortin? Pelkkä gps siru ei paljoa auta.

Edit: Laite voisi olla pieneen kokoon sullottu android puhelin, joka käyttäisi hyväkseen liiketunnistinta sekä gps signaalia. Eli gepsi ja nettiyhteys kytkettäisiin päälle vasta pyörän liikkuessa.
Akun lataaminen ei taitaisi olla isokaan ongelma, varsinkin jos fillarissa on valmiiksi sähkövaihteet.

Pikaisella googlauksella löysin tämän yhden tulossa olevan virityksen. Mutta tosiaan, tärkeinhän olisi saada laite piiloon vaikkapa sinne satulaputken sisään.

http://www.sherlock.bike/

Tai sitten vaan priorisoit asioita. Jokaiseen kämppään kyllä mahtuu polkupyörä sisälle.

plr
30.01.2016, 23.11
Yepzon GPS-paikannin tms.?

paaton
30.01.2016, 23.18
Yepzon GPS-paikannin tms.?

Millä tämä toimii? Siis miten gps paikkatieto välitetään eteenpäin?

Edittiä taas....

Yepzonissahan on sisäänrakennettu SIM ja se liikennöi GPRS-datalla, josta operaattori ottaa tietenkin maksun

Eli sim kortista kuukausi maksu yeozonille.

Yepzon laitteen paikannus perustuu pyyntöön paikantaa laite joka tehdään napauttamalla Yepzon App –mobiilisovelluksessa Paikanna nyt -kuvaketta.

Eli mielestäni tämä ei oikein toimi fillarin kanssa. Et saa hälyytystä, kun pyörää liikutetaan. Jos fillari varastetaan viikonlopun aikana kellarista, niin pyörä on ehtinyt jo kauas ennenkuin yrität kilautella yepzonilta paikkatietoja. Jos tuo gepsi kikkare ei ole kunnolla piilossa, niin se tietenkin poistetaan nopeasti. Eikä gps tietenkään edes toimi, mikäli pyörä kannetaan toiseen kellariin piiloon purkua varten.

seppo_taalasmaa
30.01.2016, 23.22

Onko ne Torx ruuvin kärjet näkyvissä? jos on niin käy laittamassa pikaliimalla reijät tasaiseksi :)))) Tuntuu todella hölmöltä kun osassa maa-ankkureista on nuo pulttien kärjet täysin suojaamatta.

Pitää tarkistaa selkeästi tuo kotivakuutus ja mahdollisesti sitten vakuuttaa pyörää erikseen ennen kuin ottaa kevään tullen aktiivikäyttöön. Paskempi homma opiskelijana herätä siihen että noinkin kallis pyörä lähti lätkimään ja jäät ilman kaupunkipyörää tai varoja sellaisen hankkimiseen.

w-a
31.01.2016, 00.50
Avopuoliso on sitä mieltä ettei asuntoon mahdu kahta pyörää hänen lisäksi. Telinettä ja paikkaa ehdotin, mutta ei mennyt esitys läpi.

Ehkä täytyy tulevaisuudessa houkutella rouva pyöräilyn pariin, ostaa hänelle maailman ihanin ja kaunein pyörä, mitä ei tietenkään voi säilyttää kellarissa :D

Monta erilaista viritystä tuntuisi olevan suunnittelussa, mutta valmiista tuotteista lienee melko vähän kokemuksia. Geoaita-toiminto pitäisi kyllä laitteessa ehdottomasti olla, ei liiketunnistimestakaan haittaa tietenkään ole. Mitä aikaisemmin tulee häly sen parempi

Miksen noin helppoa pikaliimaniksiä ole itse keksinyt. Huomenna täytyy käydä täyttämässä ruuvinkannat..

seppo_taalasmaa
31.01.2016, 02.56
Avopuoliso on sitä mieltä ettei asuntoon mahdu kahta pyörää hänen lisäksi. Telinettä ja paikkaa ehdotin, mutta ei mennyt esitys läpi.

Ehkä täytyy tulevaisuudessa houkutella rouva pyöräilyn pariin, ostaa hänelle maailman ihanin ja kaunein pyörä, mitä ei tietenkään voi säilyttää kellarissa :D

Monta erilaista viritystä tuntuisi olevan suunnittelussa, mutta valmiista tuotteista lienee melko vähän kokemuksia. Geoaita-toiminto pitäisi kyllä laitteessa ehdottomasti olla, ei liiketunnistimestakaan haittaa tietenkään ole. Mitä aikaisemmin tulee häly sen parempi

Miksen noin helppoa pikaliimaniksiä ole itse keksinyt. Huomenna täytyy käydä täyttämässä ruuvinkannat..

Tee se itse-asenteella moni asia kaupiteltava turhake tuntuu typerältä :D

nure
31.01.2016, 08.50
Nuo Pitlockit poraamalla huomattavasti nopeammin auki kuin lukko rälläkällä.

Kalle H
31.01.2016, 10.04
Nuo Pitlockit poraamalla huomattavasti nopeammin auki kuin lukko rälläkällä.
Ootko testannut tota tai onko jotain hyvää video/artikkelia saatavilla? Itse olen autoharrastuksen yhteydessä poraillu useasti ruostuneita/katkenneita pultteja auki ja siinä menee kyllä useampi hetki (usein 15min tms) ja usein myös pari hss-poranterää, että homma onnistuu.

Varmaan aukee helpommin siis noikin rälläkkä. Itse pidän noita pitlockeja vaihtoehtona vaijerilukoille mm. kiekkojen sitomiseen. Noilla saa kiinni myös jarrut, takavaihtavan, stemmin... joiden lukitseminen on muuten melko vaikeata. Ammattivarkaat nyt saa varmasti noikin auki, mutta perus piripään äly/työkalut noihin tuskin riittää.

Mulla ei näistä oo henkilökohtaista kokemusta, mutta ostaisin heti käyttöpyörään, jos läpiakseliversio olisi saatavilla.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

seppo_taalasmaa
31.01.2016, 11.16
Ootko testannut tota tai onko jotain hyvää video/artikkelia saatavilla? Itse olen autoharrastuksen yhteydessä poraillu useasti ruostuneita/katkenneita pultteja auki ja siinä menee kyllä useampi hetki (usein 15min tms) ja usein myös pari hss-poranterää, että homma onnistuu.

Varmaan aukee helpommin siis noikin rälläkkä. Itse pidän noita pitlockeja vaihtoehtona vaijerilukoille mm. kiekkojen sitomiseen. Noilla saa kiinni myös jarrut, takavaihtavan, stemmin... joiden lukitseminen on muuten melko vaikeata. Ammattivarkaat nyt saa varmasti noikin auki, mutta perus piripään äly/työkalut noihin tuskin riittää.

Mulla ei näistä oo henkilökohtaista kokemusta, mutta ostaisin heti käyttöpyörään, jos läpiakseliversio olisi saatavilla.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Onko paskat peruskiekot todella sen arvoisia jälleenmyytynä, että kiinnostaa ruveta vääntämään noita lukko-QR:n kanssa. Itse olen avannut tuollaisen väkivalloin käyttäen paria putkipihtejä. 90% kiekoista on kaupungilla ihan vapaata riistaa, niin tuskin tuollaiset halvat alexrimmit kiinnostaa. Tietenkin voihan sitä vielä ottaa sen lukituskaapelin jos alkaa epäilyttää.

paaton
31.01.2016, 11.51
Ei narkit erota vanteita toisistaan. Kaikki kyllä kelpaa.

Kalle H
31.01.2016, 13.04
Miten lukita pyörä oikein kaupunkialueella? Ja siis tällä tarkoitan sitä, kuinka järeästi noin tonnin crossari kannattaa lukita, en sitä että kannattaa lukita rungosta.
Pyörä oleskelee päivisin Tampereen keskustassa ja Hervannassa, mutta öisin kyllä nukkuu sikeäsi sisällä, joten turvalta kaipaisin lähinnä mobiiliteetin ja turvan yhdistelmää. Paljon lukemalla olen päässyt käsitykseen, jossa U-lukko on paras yhdistelmä turvallisuutta, liikkuvuutta ja hintaa.
Eihän noita Pitlockeja ole mikään pakko hommata, jos tuntuu, että niistä ei saa riittävää etua. Rupesin tässä itsekkin tarkemmin miettimään, niin kyllä noi perus kiekotkin aika arvokkaat on kun korvaavat kiekot maksaisi kuitenkin sen n. 300€, ISP Gravdal -renkaat on parilta 140€ ja takapakka on ~50€ ja akselit vielä ~40€ per kpl. Tosta tulee jo 570€, joten kyllähän noita vois jo vähän suojella. Tosin jos molemma kiekot nyysitään niin 150€ vakuutuksen omavastuulla, tohon saa varmaan ihan pätevät setit tilalle.

Pitlockilla näyttääkin muuten olevan 15mm akselia saatavilla, hintaa löytyy tosin 60€ (https://www.bike-components.de/en/Pitlock/Sicherung-Set-17-Steckachse-p46540/). Tolla saisin itse etukiekon lukittua, joten kun pyörätelineisiin saa fillarin usein takarenkaasta ja rungosta kiinni, niin aika hyvän paketin tuolla sais.

Onko paskat peruskiekot todella sen arvoisia jälleenmyytynä, että kiinnostaa ruveta vääntämään noita lukko-QR:n kanssa. Itse olen avannut tuollaisen väkivalloin käyttäen paria putkipihtejä. 90% kiekoista on kaupungilla ihan vapaata riistaa, niin tuskin tuollaiset halvat alexrimmit kiinnostaa. Tietenkin voihan sitä vielä ottaa sen lukituskaapelin jos alkaa epäilyttää.
Ootko siis avannut tuollaisen pitlockin ihan putkipihdeillä? Mun käsittääkseni noiden pulttien päätyjen ympärillä on tuollainen kaulus joka pyörii tyhjää, jos siitä nappaa pihdeillä kiinni. Voihan se tietysti olla, että sekin antautuu jos hyvä leukaisilla pihdeillä saa tuosta napakasti kiinni.

Eihän toi pitlock-systeemi tosiaan mikään absoluuttinen turva ole, mutta käytettävyydeltään, painoltaan ja turvatasoltaa mielestäni tuo on juuri sitä mitä ainakin itse kaipaisin pyörään, jota tosinaan seisottaa kaupungilla parituntia päiväsaikaan, mutta pitää aina yöt ja pidemmät ajat lukkojen takana.

paaton
31.01.2016, 13.40
Eihän toi pitlock-systeemi tosiaan mikään absoluuttinen turva ole, mutta käytettävyydeltään, painoltaan ja turvatasoltaa mielestäni tuo on juuri sitä mitä ainakin itse kaipaisin pyörään, jota tosinaan seisottaa kaupungilla parituntia päiväsaikaan, mutta pitää aina yöt ja pidemmät ajat lukkojen takana.

Juurikin näin. Vanteet maksavat, mutta ainakin hienolla kesäkelillä eniten jurppii se, ettei ajamaan pääse vähään aikaan.
Varsinkin pikalinkulliset vanteet ovat hörhöille sama juttu, kuin maasta löytyvä lompakko.

Sykkeliharrastelija
03.02.2016, 15.50
Itsellä melkein samantyyppinen ratkaisu kuin OKS:llä, mutta eri merkkinen lukko (heikommalla pidikkeellä?) ei pysynyt maastorymistelyssä paikallaan, vaan putosi. Käytin sitten lisäksi pumpun kiinnitykseen tarkoitettua tarranauhaa sitomaan kaarilukkoa runkoputkeen, niin kestää kovaakin menoa.

Jamma
06.02.2016, 02.38
Kaveri käyttää tätä https://www.bike-components.de/de/Kryptonite/Evolution-Mini-7-Buegelschloss-mit-Kryptoflex-Kabel-p29731/ (Helsingin keskustassa) eli lisänä tuo vaijeri.

Meikäläisellä on just sama lukko ja on ihan pätevä laite.
Just passelin kokoinen, mutta helkkarin jämpti ollakseen kuitenkin melko kevyt. Ja tuo vaijeri on loistava, kun sillä voi hirttää eturenkaan kiinni U-lukkoon ja kietaista koko paketin vielä vaikka lyhtypylvääseen kiinni.

Eihän mikään lukko tosiaan rälläkkää loputtomiin pitele, mutta onpahan ainakin vähän vastusta.

-J-

Jopo81
16.12.2016, 12.22
Olisi tarpeen likan uuteen jopoon lukko, jolla kiinteästi lukita pyörätelineisiin yms. Valmiina pyörässä on vakuutusyhtiöiden hyväksymä axa rock merkkinen lukko seatstayssa.

Joku kaarilukko ajatuksena, tai mahdollisesti jämäkkä vaijeri. Vaijerilla sitten kiekot ja muut nippuun ja kiinteästi kiinni ja tuohon axaan lukitus.

Mietityttää vaan tuo ipanan mielenkiinto lukituksen asentamiseen koulun pihalla yms. Vanha solifer helmi lähti pihasta lukittuna, kun ei ollut kiinni missään, joten luulisi motivaatiota riittävän jatkossa😀

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Köfte
16.12.2016, 13.37
Olisi tarpeen likan uuteen jopoon lukko, jolla kiinteästi lukita pyörätelineisiin yms. Valmiina pyörässä on vakuutusyhtiöiden hyväksymä axa rock merkkinen lukko seatstayssa.

Joku kaarilukko ajatuksena, tai mahdollisesti jämäkkä vaijeri. Vaijerilla sitten kiekot ja muut nippuun ja kiinteästi kiinni ja tuohon axaan lukitus.

Mietityttää vaan tuo ipanan mielenkiinto lukituksen asentamiseen koulun pihalla yms. Vanha solifer helmi lähti pihasta lukittuna, kun ei ollut kiinni missään, joten luulisi motivaatiota riittävän jatkossa

Meillä on neidillä Jopossa tuollainen:
https://www.bikester.fi/abus-catena-shadow-685-75-ketjulukot-musta-220073.html

Käytiin myös vääntöä aiheesta...
https://images.internetstores.de/products//220073/02/52eb9e/Abus_Kettenschloss_Catena_685_75_Sh[1470x849].jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true

PuffySticker
16.12.2016, 16.14
Viime viikolla osui muuten eka kerta omalle kohdalle, kun on tultu yrittämään. Pyörä lukittuna Tapiolan kulttuurikeskuksen yläkannen sisäänkäynnin lähelle valopylvääseen. Pyörä oli siinä omillaan noin 1,5h jonka aikana se oli lukittu rungosta myös toisella lukolla, joka oli halpa vaijeri. Ihan vielä tuollainen ei saa mua luovuttamaan elämänkumppania toisen haltuun, kun on omaan käyttöön niin hienosti viritelty kokonaisuus jolla rahallistakin arvoa helposti kolmatta tuhatta eli noin puolet kaikesta maallisesta omaisuudestani. Kulttuurikeskuksen väki antoi välittömästi apua tilanteeseen ja Onnensoturista etsittiin valvontakameran nauhoite, jota toki itse en nähnyt. Kuulemma oli huppu päässä ja tunnistamaton. Talosta löytyi myös sellainen yleinen teknikko, jonka voimapihdeille vaijeri ei ollut mikään. Muussa tapauksessa olisi pitänyt varmaan soittaa liikkuvaa apua paikalle koska en olisi uskaltanut jättää pyörää noutajalle.

Vittumainen temppu lukita toisen pyörä, tuottaa varmaan harvoin tulosta mutta tosi paljon harmia omistavalle luokalle kylläkin.

Jopo81
16.12.2016, 17.17
Meillä on neidillä Jopossa tuollainen:
https://www.bikester.fi/abus-catena-shadow-685-75-ketjulukot-musta-220073.html

Käytiin myös vääntöä aiheesta...
https://images.internetstores.de/products//220073/02/52eb9e/Abus_Kettenschloss_Catena_685_75_Sh[1470x849].jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true
Joku tommonen se varmaan pitää hommata. Ja keskustella rakentavasti lukitsemisen tärkeydestä.

Jonttu.
16.12.2016, 18.28
Tästä nyt on ennenkin jauhettu, mutta jos jätät pyörää säännöllisesti samaan paikkaan niin arvokkaankin kaluston suojaus on onneksi melko helppoa. Pitlock setti pitää haarukan, kiekot, tolpan, jarrut ja satulan tallessa. Siihen lisäksi vielä lukitusvaijeria kiekoille ( edessä itsellä 15QR jota ei saa pitlockilla lukkoon) ja sitten normaalisuojauksena 18mm CBN karkaistu 65HCr Kryptonite Forgetaboutit. Sitten jos paikka olisi vaikka työpaikan piha niin pihan kiinteään esineeseen esim tolppaan voisi huoletta heittää vaikka pari kappaletta parin kympin kryptoniten u-lukkoja ihan vain tehdäkseen edes yrittämisestä masentavan vaikeaa.

Jos työmatka on vaikka 45min niin se 30sec työpaikan pihalla lukitsemisesta ei tunnu juuri missään verrattuna sen vaikka parin tonnin pyörän korvaamiseen.