PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polkupyörän tuominen ulkomailta

Tamska
26.01.2016, 12.40
Hei!

Asustelen tällä hetkellä Kiinassa ja minulle on tarjoutunut mahdollisuus ostaa joko hyvä käytetty pyörä täältä Kiinasta itselleni käyttööni tai vaihtoehtoisesti ostan uuden polkupyörän. Mietin että kun paluun aika viimein koittaa usean kuukauden päästä ja haluaisin tuoda polkupyörän mukanani Suomeen. Joudunko siinä vaiheessa maksamaan enää mitään tulleja tai alveja kyseisestä polkupyörästä ja miten se määräytyy, varsinkin jos ostan käytetyn pyörän?

Kiitos vastauksistanne! :)

Nana
26.01.2016, 13.17
Kannattaa tiedustella Suomen Tullista, jotta saat varmaa tietoa sisältyykö pyörien tuontiin jotain maksettavia veroja tms ja onko eroa tuoko käytetyn vai uuden.
Itse en ainakaan osaisi kuin veikata, etenkään Aasian maiden osalta.

JackOja
26.01.2016, 13.38
Uudesta maksat maahantullessasi* tullin ja alvin. Käytettyhän oli sulla toki "jo mennessä mukana". Jos osaat esittää sen uskottavasti.

*edit: allamainitun johdosta tarkennuksena, jos tulet (tulisit) turistina. Sinähän oletkin tosiaan asunut siellä joten niinku Pumafi sanoo.

Pumafi
26.01.2016, 13.39
Henkilökohtainen omaisuus on tullitonta ja alvitonta, kun muutat pysyvästi takaisin Suomeen. Henkilökohtaisella omaisuudella tarkoitetaan muuttajan henkilökohtaiseen käyttöön tai kotitalouteen tarkoitettuja tavaroita, kuten koti-irtaimistoa, erinäisiä kuljetusvälineitä (esim polkupyöriä) sekä kotitalouden tavanomaista kulutusta vastaavia kotitaloushankintoja.

Tamska
26.01.2016, 14.29
Mutta ongelma taitaa olla siinä, että olen täällä Kiinassa vaihto-opiskelijana kahden lukukauden ajan. Eikö tuo takaisin muutto päde ainoastaan, jos on asunut maassa vähintään 12kk?

Pumafi
26.01.2016, 23.14
Mutta ongelma taitaa olla siinä, että olen täällä Kiinassa vaihto-opiskelijana kahden lukukauden ajan. Eikö tuo takaisin muutto päde ainoastaan, jos on asunut maassa vähintään 12kk?

Kyllä. Oletin aloitusviestin mukaan yli 12 kk:n asumista EU:n ulkopuolella. Turistina menee kuten JackOja sanoo yllä.