PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hengittävä takki pyöräilyyn

Sivut : 1 [2] 3

paaton
28.10.2021, 13.50
Niin tuosta se ero juuri tulee. Huonoilla kalvoilla ei voi ajaa yhtään kovempaa, tai maastoa.

On olemassa myös hengittävää takkia, joka pitää kuitenkin suht hyvin vettä. Esimerkiksi castellin double espresso on goren infium kankaalla ja hengittää tautisen hyvin. Aluspaita kuivaa ajon aikana hikoilun jälkeen. Mitään vaellustakkia ei todellakaan voi edes vertailla näihin.

paaton
28.10.2021, 13.51
Niin joo. Hengittävä tuulitakki. Itsellänikin on noita. Loistavia vaatteita takataskuun kaikkien takkien päälle lämmön säätelyyn.

paaton
28.10.2021, 13.54
Ja samaa mieltä kahden erilaisen kuoritakin tarpeesta. Vaikka mulla on shake-dry takkikin, niin silti sateettomaan keliin valitsen tuollaisen hengittävämmän version.

JKO17
15.12.2021, 20.19
Perfetto ja Gabba saaneet uusia kuoseja. Aika raflaavia.
Minusta tuohon yhteen sopisi se pro-pakkauksen musta tussi kýlkiäisiksi.

https://www.castelli-cycling.com/it-en/men/tops/cycling-jackets/p/452154621A-030

JKO17
08.02.2022, 09.14
Laitan ohessa toiseen ketjuun laittamani viestit muokattuna koskien Castellin Perfettoa

Nykyinen mallisto
Perfetto Ros ( ja convertible)=pitkähihainen, pintaosa kokonaan samaa materiaali
Perfetto Ros light: lyhythihainen, selkäosa kevyempää materiaalia
Käsittäääkseni Gabba on = Perffetto Ros lyhythihaisena, eli pintaosa kokonaan samaa materiaalia

Minusta noissa uusissa malleissa normaali-light selkämateriaalin jousto on suunnilleen sama.

lisäys: katsoin perfetto covertiblen lapuista että paidasta löytyykin aika erilaisia materiaaleja
Pintapaneelit 100 % polyesteriä, sitten kalvo ? ja sisäpuolella eri kohdissa 4 erilaista polyester/elastomer yhdistelmää, olisiko noilla vaikutusta tuohon venyvyyteen, eli selkäosa tuntuisi joustavammalta kuin esim. hartiat

Kokoasiasta sellainen huomio, että Mantelin oma kokosuositus noissa on 2 numeroa ylös "normaalista t- paidan koosta" eli koot ovat oikeasti italialaisia racefit-kokoja
https://www.castelli-cycling.com/fi/...ycling-jackets (https://www.castelli-cycling.com/fi/men/tops/cycling-jackets)

paaton
08.02.2022, 11.03
Lähinnä kiinnostaa vertaaminen vanhoihin malleihin. Eli onko uusikin perfetto edelleen yhtä loistavasti hengittävä, mitä kolmella takataskulla oleva -19 malli?

Perfetto light on tosiaan täysin eri kampe.

ViP
14.02.2022, 17.48
Haussa olisi takki kevään ja (alku)syksyn lenkeille. Tällä hetkellä omistuksessa on Castellin alpha ros2 sekä perfetto light lyhythihaisena versiona. Perfetton pitkähihainen versio vaikuttaisi luonnolliselta vaihtoehdolta tuohon väliin. Tuolla ilmeisesti kattaisi aika hyvin lenkit siinä 10°C tienoilla? Onko muita kandidaatteja samaan käyttötarkoitukseen?

paaton
14.02.2022, 21.18
Haussa olisi takki kevään ja (alku)syksyn lenkeille. Tällä hetkellä omistuksessa on Castellin alpha ros2 sekä perfetto light lyhythihaisena versiona. Perfetton pitkähihainen versio vaikuttaisi luonnolliselta vaihtoehdolta tuohon väliin. Tuolla ilmeisesti kattaisi aika hyvin lenkit siinä 10°C tienoilla? Onko muita kandidaatteja samaan käyttötarkoitukseen?

Ei ole. Perfetto on ylivoimaisesti paras ja monipuolisin takki mikä itselläni on. Alpha ros on oikeastaan aika kapealle alueelle sopiva. Sen kelit ovat just nyt helsingissä.

Ainoa mikä itseäni edelleen ihmetyttää, on tuo uusi perfetto ros malli. Siis että onko se edelleen yhtä hyvä mitä vanha?

Minä pidän 2019 mallin perfettoa +15c - +2c väleillä. Minusta tuo toimii yleensä paremmin mitä perfetto light. Se light malli on vähän outo. Tosi ohut ja pitää tuulta törkeän hyvin, eli hengitys vähän heikko. Samoin kaulus on omaan makuun liian korkea noin ohkaiseen paitaan.

Mulla on myös lyhyt hihainen perfetto, eli gabba. Joka on kanssa vähän turha kampe. Joskus kun sateen riski on iso ja muuten suht lämmin, niin tuo on ok valinta.

Patrik28
15.02.2022, 08.18
Minun mielipide on, että jos takin pitää olla hengittävä, niin siinä ei saa olla Gorea tai muuta Windstopper materiaalia.

Silloin pitää kiinnittää paremmin huomiota kerrospukeutumiseen, koska sellainen takki on helposti kylmä maantienopeuksissa. Yritin katsoa mitä merkkiä/mallia omat hengittävät takit ovat, mutta ei niissä lue mallia. Sugoi, Sportful, Northwave jne, "veryttelytakki" tyylistä (100% polyesteriä) ja ne ovat must hikisemmälle lenkille.

paaton
15.02.2022, 08.23
Niitä gore kankaita on tosi paljon erillaisia. Noita voi testailla ihan läpipuhaltelemalla, ilman mitään valmistajien omia arvoja. Esimerkiksi tuo vanhempi perfetto ei paljoa puhaltelua vastusta.

Sopiva kalvo toimii viileällä paljon paremmin mitä kerrospukeutuminen. Läpättävä tuulitakki ei ole kiva. Ja senkin tosiaan pitää olla suht hyvin hengittävä, jos meinaa päästä perfettoa vastaavaan mukavuuteen.

paaton
15.02.2022, 08.27
Ja tuulitakkejakin on tosi monenlaista :) Mulla eniten käytössä castellin superleggera. Sekin hengittää hyvin. Antaa just sopivasti lisää lämpöä esimerkiksi Perfetton kanssa, jos kylmä pääsee yllättämään lähellä nollaa kovan vedon jälkeen.

paaton
15.02.2022, 08.33
Mutta siis patrik28 on tuossa kalvojutussa oikeassakin ja sama juttu juuri ihmetyttää uudessa perfetto ros mallissa.

Eli toivottavasti se on edelleen vanhaa vastaava, eikä tuota ole muutettu alpha takkien tapaiseksi. Alphoissahan on kunnon vettä ja tuulta pitävä gore kalvo.

JKO17
15.02.2022, 09.04
Castelli käyttää noissa goretexin kevyempään tuoteperhettä infiniumia, joka ei vedenpitävä toisin kuin "perinteinen "goretex.

Tämäkin jakautuu ainakin castellin tuotteisssa ainakin nimikkeisiin windstopper 150 ,windstopper 205 ja windstopper 203.
perfetto ja gabba: etuosa 205 ja takaosa 203
perfetto light : etuosa 203 ja takaosa nanoflex jotain

205 lämpimämpää, tuulenpitävämpää kuin 203
203: kevyempää, venyvempää ja hengittävämpää kuin 205

Alpha 2:ssa on eri kalvo kuin Perffettossa ja Gabbassa.

Ihan mutulla väittäisin että uusi Perfetto on hieman lämpimämpi ja ehkä vedenpitävämpi kuin vanha. Goretex on muuttunut tai se on uudelleen brändätty

paaton
15.02.2022, 09.10
Niin ei tuo infium siitä kerro. Sitä samaa on kaikissa nykyään ja alphan infium pitää vettä.

JKO17
15.02.2022, 09.20
Juu, käytännössä varmaan alphaa voidaan pitää vedenpitävänä urheilulaji huomioiden. Se ei kuitenkaan ole teknisesti samalla tavalla vedenpitävä kuin gore-tex, kun se on infinium gore-tex
Mitään tarkempia/numeraalisia teknisiä ominaisuuksia ei gore-tex eikä castelli ilmoita noiden eri kankaiden välillä, tai en ainakaan löytänyt heidän sivuilta

paaton
15.02.2022, 09.22
Millaisen uuden ros Perfetton taskut muuten ovat?

Vanhassa alphassa oli vielä normaalit venyvät taskut. Uudessa ros mallissa nekin on ommeltu jostain ws kankaasta. Eivät veny juuri mitään. Ahtaat ja varmaan tuon vuoksi omasta vuoden vanhasta takista on jo taskujen välinen ommel revennyt.

pturunen
17.02.2022, 14.56
Ornot on puuhannut trail-takin, joka ainakin verkkosivujen perusteella saattaisi olla otsakkeen speksit täyttävä. Tuo tosin kustantaa paljon rahaa ja tulleineen vielä enemmän.

https://www.ornotbike.com/collections/winter-2022/products/trail-magic-jacket-gravel

Pastu
20.02.2022, 17.16
Haussa olisi takki kevään ja (alku)syksyn…

Mä oon ajellut tämän talven Sportfulin (sama putiikki Castellin kanssa) Fiandre takilla, joka on Gore-Tex Infiniumista. Lämpötilat ajoissa ovat olleet välillä 0 - -20°C. Kaikista kylmimmillä heitin toisen merinovillaisen aluspaidan alle. Infinium siirtää tosi hyvin kosteuden ulos ja lämmöneristävyys on silti hyvä. Pari päivää ajelin vesi/räntäsateessa eikä kastunut läpi. Ihan kaatosateeseen en tuolla takilla kuitenkaan lähtisi. Kangas on erittäin elastista ja ainakin Sportfulissa istuvuus on todella kropanmyötäinen. Ei välttämättä maastokuskien mieleen :D

Omissa touhuissa oon ainakin ollut tyytyväinen Infiniumiin kylmän kelin kankaana.

Kanuuna
20.02.2022, 22.15
Mä oon ajellut tämän talven Sportfulin (sama putiikki Castellin kanssa) Fiandre takilla, joka on Gore-Tex Infiniumista. Lämpötilat ajoissa ovat olleet välillä 0 - -20°C. Kaikista kylmimmillä heitin toisen merinovillaisen aluspaidan alle. Infinium siirtää tosi hyvin kosteuden ulos ja lämmöneristävyys on silti hyvä. Pari päivää ajelin vesi/räntäsateessa eikä kastunut läpi. Ihan kaatosateeseen en tuolla takilla kuitenkaan lähtisi. Kangas on erittäin elastista ja ainakin Sportfulissa istuvuus on todella kropanmyötäinen. Ei välttämättä maastokuskien mieleen :D

Omissa touhuissa oon ainakin ollut tyytyväinen Infiniumiin kylmän kelin kankaana.

Ja tässä lienee kyseessä Fiandre Warm eikä Pro? Tuosta kankaasta päätellen.
Millä mitoilla ja mikä koko?

Pastu
21.02.2022, 08.25
Ja tässä lienee kyseessä Fiandre Warm eikä Pro? Tuosta kankaasta päätellen.
Millä mitoilla ja mikä koko?

Kyllä, Fiandre Warm Jacket. Pahoittelut kryptisyydestä.

Mä oon 179 cm lyhyt, vyötärö tällä hetkellä n. 100 cm. Takki on koko L ja istuu ehkä jopa hieman turhan tiukasti. XL olisi ehkä ollut tähän talveen istuvampi, mut oletuksena on, että syksyllä ainakin 5-8 cm pois vyötäröltä pois. Ei se kuitenkaan millään lailla ahdista. Enemmän ulkonäkökysymys.

Krabba
04.03.2022, 10.00
…Mulla on myös lyhyt hihainen perfetto, eli gabba. Joka on kanssa vähän turha kampe. Joskus kun sateen riski on iso ja muuten suht lämmin, niin tuo on ok valinta.

Mulla on vielä kaapissa viime keväänä ostettu Gabba Ros, eli lyhythihainen. Ei tuo välttämättä ihan turhakaan ole, menee kuitenkin irtohihojen kanssa aika laajalla skaalalla jopa kesällä. Tämä nykyinen malli on paksumpaa kangasta, joten viileillä keleillä riitti aluspaidan kanssa aika hyvin. Tuli sitten koko-ongelmien takia päivitettyä convertible-malliin kuitenkin ja nyt olen tyytyväinen.

paaton
04.03.2022, 10.32
Mulla on vielä kaapissa viime keväänä ostettu Gabba Ros, eli lyhythihainen. Ei tuo välttämättä ihan turhakaan ole, menee kuitenkin irtohihojen kanssa aika laajalla skaalalla jopa kesällä. Tämä nykyinen malli on paksumpaa kangasta, joten viileillä keleillä riitti aluspaidan kanssa aika hyvin. Tuli sitten koko-ongelmien takia päivitettyä convertible-malliin kuitenkin ja nyt olen tyytyväinen.

Menee se, mutta kun on normaalikin perfetto kaapissa niin on jäänyt käyttämättä. Perfeton hihat ei kamalan paljoa irtohihoista eroa. Tuon lisäksi lyhyt hihaisesta versiosta on ainakin aiemmin puuttunut kylkien vetoketjut, jotka laajentaa aika paljon pitkähihaisen käyttölämpötilaa ylöspäin.

Aakoo
04.03.2022, 11.30
Se Perfetto light on ihan kelpoinen lämpöisemmissä keleissä. En kyllä itse näe mitään pointtia normi Perfetton paksuisessa lyhythihaisessa takissa.

Krabba
04.03.2022, 14.45
Se Perfetto light on ihan kelpoinen lämpöisemmissä keleissä. En kyllä itse näe mitään pointtia normi Perfetton paksuisessa lyhythihaisessa takissa.
Tämähän riippuu ihan henkilökohtaisista mieltymyksistä lämpimyyden osalta. Ei tuo Gabba kuuma ole lämpimälläkään kun hengittää hyvin. Ja antaa työmatkakäytössä pelivaraa kelien suhteen.

Aakoo
04.03.2022, 14.52
^Tämä toki totta, itsellä Perfetto on jo +10 asteessa kuuma. En voisi kuvitella että ajelisin kuitenkaan noissa lämpötiloissa ilman hihoja.

JKO17
04.03.2022, 20.03
Perfetto convertiblessä on sivuvetoketjut/-tuuletus. Eli kun ottaa hihat irti niin se on "gabba" lisättynä noilla sivuvetoketjuilla ?

paaton
04.03.2022, 20.19
Perfetto convertiblessä on sivuvetoketjut/-tuuletus. Eli kun ottaa hihat irti niin se on "gabba" lisättynä noilla sivuvetoketjuilla ?

Samaa katselin, ehdottomasti fiksumpi ostos mitä lyhythihainen. Siltikin pidän normaalia perfettona parhaana, koska en oikein keksi noille irtohihoille käyttöä.

JKO17
04.03.2022, 21.54
Ostin convertiblen normaali pitkähihaisen sijaan, kun sen vaihtoaika tuli.

Perussettinä joka kattaa kaiken + 6:sta hieman yli 20 asteeseen
- perfetto convertible
-perfetto convertible lyhythihaisena
-perfetto light

Tuohon lisäksi shakedry gorelta, pari aluspaitaa ja hellepaita, niin siinä on kaikki mitä tarvin paitojen ja takkien osalta.
Minulla nuo castellit toimii siten hyvin ja yksinkertaisesti, että voin mennä pelkän lämpötilan mukaan eli tuulesta, kosteudesta/koleudesta, pilvisyydestä yms. ei tarvi välittää

jalkkis
05.03.2022, 10.56
Onko pitkähihaiselle Perfettolle haastajaa 6-14 asteen lämpötilaan?

EDIT: Mites joustava materiaali tuo on? Satun juuri M:n ja L:n väliin, niin on paree katsoa noista isompaa?
EDIT2: ja siis nimenomaan se uudempi (?) ROS-versio
EDIT3: Tilasin jo. Katotaan mitä tulee.

Krabba
06.03.2022, 10.02
Samaa katselin, ehdottomasti fiksumpi ostos mitä lyhythihainen. Siltikin pidän normaalia perfettona parhaana, koska en oikein keksi noille irtohihoille käyttöä.
Kohta alkaa kevät ja lämpötilaero voi olla töihin mennessä/ töistä tullessa 20 astetta helposti. Hihat lähtee iltapäivän puolella mielellään taskuun. Nuo convertiblen hihat ovat samaa materiaalia kuin takki, verrattuna Castellin nanoflex irtohihoihin pitää tuulen ja lämmittää paremmin. Mutta omia painotuksia ja mieltymyksiähän nää on.
Muokkaus vielä: Nanoflex hihat (ja lahkeissa sekä polvenlämmittimissä sama homma), kannattaa olla ehkä vähän löysemmät kuin kireät. Pitää veden paremmin ja ei tunnu niin kylmiltä.

paaton
06.03.2022, 15.10
Kohta alkaa kevät ja lämpötilaero voi olla töihin mennessä/ töistä tullessa 20 astetta helposti. Hihat lähtee iltapäivän puolella mielellään taskuun. Nuo convertiblen hihat ovat samaa materiaalia kuin takki, verrattuna Castellin nanoflex irtohihoihin pitää tuulen ja lämmittää paremmin. Mutta omia painotuksia ja mieltymyksiähän nää on.
Muokkaus vielä: Nanoflex hihat (ja lahkeissa sekä polvenlämmittimissä sama homma), kannattaa olla ehkä vähän löysemmät kuin kireät. Pitää veden paremmin ja ei tunnu niin kylmiltä.

Minä laitan aina ajokamat sen iltapäivän mukaan. Aamulla päälle ihan perinteinen tuulitakki tai liivi.
Siis meinaan sitä, että mielestäni lyhythihainen perfetto on aivan liian kuuma kampe siinä kohtaa kun sen kanssa ei enää tarvitse hihoja.

Minullakin siis on tuo gabba, tai itseasiassa kaksikin. On vaan jäänyt tosi vähälle käytölle. Mieluummin päälle lähtee pitkähihainen, tai reilusti ohuempi goren WS paita.

jalkkis
14.03.2022, 22.14
Onko pitkähihaiselle Perfettolle haastajaa 6-14 asteen lämpötilaan?

EDIT: Mites joustava materiaali tuo on? Satun juuri M:n ja L:n väliin, niin on paree katsoa noista isompaa?
EDIT2: ja siis nimenomaan se uudempi (?) ROS-versio
EDIT3: Tilasin jo. Katotaan mitä tulee.

Ja sieltä se CRC:stä tuli. Ja ihan tilauksen mukaisesti.

Mutta jösses miten tiukka mitoitus. Tämmöselle 180cm/78kg läskiruipelolle L tuntuu ahistavalta. Tosiaankin race fit vaikka sitä ei missään mainostetakaan. Menee just päälle, ehkä ajoasennossa siedettävä. Ei mitään toivoa pukea päälle kello ranteessa. Ja saas nähä mahtuuko mitään kerrosta koltun alle.

Kanuuna
14.03.2022, 23.03
^Juuri männä viikolla saapui tännekin Perfetto RoS ällänä suunnilleen samoilla mitoilla (+1, -2). Itse taas pohdin, että jopa puoli kokoa pienempikin olisi saanut vielä olla. Onpahan tilaa pistää vielä talveksi yksi välikerros lisää.
Muutaman ajon käynyt testaamassa ja onhan tuo aivan mahtava takki. En ole aiemmin tajunnutkaan, kuinka hyvin vedenpitävä takki voikaan hengittää. Ja sopiva muotoilukin tuntuu tosiaan olevan leikkaukseltaan, ei lepata, muttei ahdistakaan. Aiempaa mallia joskus testailin, mutta tämä tuli osittain sikana säkissä. Menee heittämällä jatkoon.

paaton
14.03.2022, 23.05
Ei sen alle tartte mahtuakkaan muuta kuin ohut aluspaita. Itse käytän joku ohuinta teknistä, tai flanders warmia, joka on sekin tosi ohut.

L-koko on sinulle varmasti oikea. Minulla M 178/70kg, ja voisi olla naksun tiukempikin. Kiree on nopee.

jalkkis
15.03.2022, 06.43
No te oottekin kisakireempiä vartaloita kuin minä:)

Vartalon mallistahan se on kiinni. Castellin ilmoittamien rinta-vyötärö-lantio -mittojen mukaan mun vyötärö menee XL-mittaan, muuten ollaan aika lailla ohjemitoissa.

Ja onhan se leikkaus tehty ajoasentoon, ei kiskalla patsasteluun.

Ja lisäksi tunnustan, olen tottunut rennompiin ajovaatteisiin ja tyköistuvampi kolttu tuntuu vieraalta ainakin alkuun.

Föhn
15.03.2022, 18.10
Itsekin tykkään ajokamoista jotka myötäilee mutta eivät ole aivan racefit eikä varsinkaan sellaiset että saa vaseliinilla vetää päälle. Joskus kokopuoli tekee kamppeiden etsimisen haastavaksi. Leveä ja siihen nähden lyhyt roppa aiheuttaa sen paidat ja varsinkin takit on sieltä malliston kokoluokan suuresta päästä. Hartialinja jos on sen 130 ja tissien ympärys 117 niin castellin kamoissa sopiva on 3XL. Tuo kokoluokitus sinällään huvittaa koska jonkun Muun valmistajan kamppeissa voi mennä XL tai jopa L.
Toisaalta, siinä saattaa säästää pitkän pennin jos jaksaa stalkkailla edellisvuoden malleja joista on saatavilla yleensä se pienin tai suurin koko. Vaatturin pentuna on tullut omaksuttua tuo vaatteiden sopivuus jo suurinpiirtein silloin kun istui potalle.

paaton
15.03.2022, 18.24
Lihaksikkaalle yläkropalle tuo on tosiaan ongelma. Suurin osa fillaristeistahan tosiaan kehittyy ajan myötä castellin fittiin :) Yläkroppaan jää sellainen sätkivä luuranko, johon tuo pefetto istuu.

Yksi frendi tekee käytännössä aina niin, että ostaa riittävän ison takin ja kiikuttaa sen välittömästi tutulle suutarille hihojen lyhennykseen.

Föhn
15.03.2022, 18.29
Sehän se olisikin jos pystyisi fysiologisesti kapenemaan. En nyt sentään ihan mörssäri ole mutta jotain on varmaan sekoittunut toukkavelliin mukaan kun mua luotiin. :)

paaton
15.03.2022, 18.47
Kyllä ne hartiat kummasti vaan kasvaa lihasten ansiosta. Kokeile. Lopeta syöminen vaikka kolmeksi kuukaudeksi. Mittaa sitten hartiat uudelleen, tai pyydä kaveria apuun :)

Sambolo
20.03.2022, 13.44
Tilasin nyt sokkona face suositusten perusteella black diamondin dawn patrol softshellin, kuvien ym perusteella vaikuttaa halutunlaiselta. Tulee kyllä myös muuhun käyttöön kuin pyöräily, jos tuo nyt päälle ylipäätään mahtuu :) Cirque malli kävi myös mielessä, mutta vaikutti monikäyttöisemmältä tämä dawni.

marco1
20.03.2022, 20.04
Tilasin nyt sokkona face suositusten perusteella black diamondin dawn patrol softshellin, kuvien ym perusteella vaikuttaa halutunlaiselta. Tulee kyllä myös muuhun käyttöön kuin pyöräily, jos tuo nyt päälle ylipäätään mahtuu :) Cirque malli kävi myös mielessä, mutta vaikutti monikäyttöisemmältä tämä dawni.

Minulla on edit (jotain takkeja :) ), Rovaniemen Prismassa niitä myytiin taannoin varsin kohtuulliseen hintaan. Alpine start taisi olla 69€ ja Cirque vähän enemmän.
Alpine start hoody on loistava maastopyöräilyyn vaikka onkin vähän lepattava kun otin käsistä riittävän pitkän koon, hengittää mutta pitää tuulta sopivasti.
Cirque on selvästi järeämpi ja painavampi, kangas kyllä joustaa enemmän.

Ohiampuja
20.03.2022, 20.09
voisi olla naksun tiukempikin. Kiree on nopee.
Minä taas saan ahdistuskohtauksen tuollaisista kireistä vaatteista, myös nuorempana/hoikempana en tykännyt kireistä vaatteista yhtään. Löysät on mukavat ja rennot. :)

Sambolo
21.03.2022, 00.27
Minulla on molemmat, Rovaniemen Prismassa niitä myytiin taannoin varsin kohtuulliseen hintaan. Dawn Patrol taisi olla 69€ ja Cirque vähän enemmän.
Dawn P on loistava maastopyöräilyyn vaikka onkin vähän lepattava kun otin käsistä riittävän pitkän koon, hengittää mutta pitää tuulta sopivasti.
Cirque on selvästi järeämpi ja painavampi, kangas kyllä joustaa enemmän.
Mä ymmärsin että cirque ohuempi, speksien mukaan ainakin kevyempi(512g vs 540g) sekotatko noi keskenään? Hyvä hinta kyllä ollut.

marco1
21.03.2022, 08.40
Mä ymmärsin että cirque ohuempi, speksien mukaan ainakin kevyempi(512g vs 540g) sekotatko noi keskenään? Hyvä hinta kyllä ollut.

Sekoitan mutta eri asioita :)
Aikainen aamustarttitakkini onkin itse asiassa Alpine Start Hoody eikä Dawn Patrol, se ASP on selvästi kevyempi kuin Cirque.
Enemmän tuota Dawn Patrolia vastaava takki minulla on Rabin Kinetic Jacket joka on myös aika hyvä moneen käyttöön vaikka hengittääkin tuulitakkeja vähemmän, paremmin kuitenkin kuin muinaiset kuoret ja joustava kangas on kiva. RAB on myös vartalosta aika tiiviisti istuva ja pituus hihoissa riittää.

Sambolo
30.03.2022, 00.13
BD dawn patrol takki saapui, vaikuttaa lupaavalta ja juuri siltä mitä etsinkin.

MRe
04.12.2022, 19.31
Laitetaan nyt tähän ketjuun, mutta onko kellään kokemuksia Pearl iZumi Quest Amfib-takista? Onko se Suomen talveen suunniteltu? Varsinkin kun huomioi, että Helsingissä tuulee usein.

Smo
04.12.2022, 20.15
Luulen että jänes FF.. Opuluksella voisi olla tietoa aiheesta. Minullakin taitaa olla sellainen, kiitos vaan muistutuksesta. Pitää kaivella esille ja kojeajaa joku päivä.

Opulus
04.12.2022, 22.11
^ Olen kieltämättä riehunut talvipyöräilyhousukeskusteluissa sellaisella aktiivisuudella, että Pearl Izumin olisi pitänyt palkita minut ansiokkaasta toiminnasta AmFIB-housujen ambassadorina valikoimalla tuotteitaan, mutta ei minulla ole kokemuksia kuin housuista.

Muistan kuitenkin että nimimerkki Uuni Makkara oli perehtynyt Pearl Izumin tuotteisiin ja hän kehui jonkun AmFIB-takin hengittävyyttä paremmaksi kuin muilla käytössään olleilla tai kokeilemillaan softshell-takeilla.

Lämpimyyttä saa aina lisää aluskerroksia lisäämällä tai vaihtamalla, Millaisia talvet mahtavat olla Ontariossa?
https://www.ontariobikestore.com/product/pearl-izumi-mens-quest-amfib-jacket-407431-1.htm

marco1
04.12.2022, 22.37
Olisko tuossakin PI:n tuotteessa sellainen haaste että hyvinkin montaa erilaista mallia on myyty samalla nimellä. Kokemukset ei tällöin ihan aina osu yhteen siihen mitä nyt myydään.

Opulus
04.12.2022, 23.16
Tai ehkä pikemminkin niin että me tyhmät kuluttajat - minä mukaanlukien - olemme tuijottaneet siihen Amfibiin emmekä ole ymmärtäneet että se mallinimi on tärkeä? Takeissa Amfib voi tai on voinut olla (ainakin) Select, Pro tai Quest ja niistä Quest on se kylmimpiin olosuhteisiin tarkoitettu.

PSJos ei kuulu niihin jotka tykkäävät tai pitävät parhaana mahdollisimman ohuen alusasukerroksen ja takin yhdistelmää - esimerkiksi sen takia että ajaa setämiehiä kovemmalla intensiteetillä - niin uskoisin että tuo linkatu takki toimii meilläkin.

Sambolo
05.12.2022, 01.47
Pakko sanoa että tuo aiemmin mainitsemani BD dawn patrol takki edelleen aivan hemmetin jees näillä pikkku pakkasillakin. Ikinä ollut näin mukava olla, hyvä pari noiden mt500 spray pöksyjen kanssa, jotka myös hemmetin hyvät olleet tässä pk seudun säässä viime viikot. Molemmat vielä niin pirun mukavaa materiaalia ja mukavan tuntuiset päällä, etenkin tuo takki.

Ohiampuja
05.12.2022, 11.21
No on syytäkin jos takki maksaa 300 euroa. :)

Nämä pakkaset on kyllä hankala keli takin osalta meikeläiselle. Maantiesiirtymät yms peltoaukeat vaativat ehdottomasti täyttä tuulenpitävyyttä. Mutta sitten metsässä punnertaessa huomaa että helposti alkaa viluttaa kun takki on sisäpinnasta ihan märkä. Takki on Enduran Singletrack 2.

Ja syksyllä ennen pakkasia kaikki oli OK, ei ollut pahaa sanottavaa tuosta takista.
https://www.suomenurheilupyora.fi/endura-singletrack-jacket-ii-vedenpitava-ajotakki

Oulunjulli
05.12.2022, 11.40
Onnistuin talvitakin ostossa. Entinen Mavic jokinmikälie ajoi vielä asiansa muutaman vuoden käytön jälkeen, mutta sysimustana pakotti speksaamaan muuhun vaatetukseen jotain varoväriä jotta erottuu.
Siispä uudessa piti olla väriä ja vetoketjullinen rintatasku koska tapana pitää kypärälampun akkua ja mielellään puhelintakin siinä niin kuulee jos jollain asiaa. Painoa päälle 500g niin voi olettaa olevan talveen riittävän paksua tavaraa.
Tuo rintasku rajaa tieten paljon pois, mutta tuossa oli lisäksi vetoketjulliset takataskutkin: https://www.bike24.com/p2472697.html

Merkkinä Vaude ei herätä oikein luottamusta joskaan ei aiempaa kokemusta, mutta aivan laadukkaalta tuo näppituntumalla vaikuttaa ja oisko tuolla nyt 20h -3 ja -10C lämmöissä ajanut eikä valittamista.
Vetoketjuissa ei näy YKK merkkejä. Koko L tämmöisen 182cm ja 85kg ruhon päällä oikein talvikeliin sopiva, ei lepata vaan ei kiristä, menee hyvin toinenkin paita alle kylmässä. Sportfulin XL on selvästi kireampi.
Kauluskin tarpeeksi korkea ja väliin saa kuiten jotain kauluria tilkitsemään.
Sitten tuo sattui olemaan vielä Zalandossa alessa niin ettei maksanut kuin 70€ kotiin kun vähän optimoi tilaukseen muutakin ja käytti jonkin koodin.

Teemu H
05.12.2022, 11.42
Castelli Alpha ROS ja Castelli Alpha ROS light ovat suorituskyvyllisesti olleet huippuja. Mukavat ja lämpimät päällä. Kerrospukeutumisella pärjää koko talven.

Teknisesti takeissa on ehkä vähän parantamisen varaa. Takaskun saumoja on pitänyt ommella uusiksi jo useamman kerran. Kummastakin takista on irronnut olkapäiltä saumansuojateipit. Täytyy ehkä tilailla jostakin teippiä ja korjata.

Raskaampi takki minulla on näköjään ollut vuodesta 2017 ja light vuodesta 2020, eli ikä alkaa tietysti näkyä. Ostaisin samat uudestaan, ja varmaan ostankin, ellei Bioracerin seuravaatteista löydy jotain järkevää.

K.Kuronen
05.12.2022, 12.13

Nämä pakkaset on kyllä hankala keli takin osalta meikeläiselle. Maantiesiirtymät yms peltoaukeat vaativat ehdottomasti täyttä tuulenpitävyyttä. Mutta sitten metsässä punnertaessa huomaa että helposti alkaa viluttaa kun takki on sisäpinnasta ihan märkä. Takki on Enduran Singletrack 2.

Ja syksyllä ennen pakkasia kaikki oli OK, ei ollut pahaa sanottavaa tuosta takista.
https://www.suomenurheilupyora.fi/endura-singletrack-jacket-ii-vedenpitava-ajotakki

Vedenpitävä: pelkkää haittaa, ellei sada vettä tai räntää, tai jos et rymyä kunnolla lumessa.

Suhtautuisin tuohon täyteen tuulenpitävyyteen vähän epäillen, sillä samalla hengittävyys heikkenee.

Opulus
05.12.2022, 12.53
^ Olen hyvin pitkälle samaa mieltä: syksyn tuuleen ja sateeseen suunniteltu ja niissä olosuhteissa hyvin toimiva takki ei yleensä ole kovin onnistunut valinta talviajotakiksi kun ollaan pakkasen puolella.

Muutenhan ajotakki on vaatekappaleista se joka parhaiten puolustaa korkealta tuntunutta hankintahintaansa pitkällä käyttöiällään. Kunhan kuski pysyy pystyssä...

huotah
05.12.2022, 12.55
Jos haluaa parhaan sadetakin, niin castelli/gore shakedry takit. Tämä loistava pari perfeton takataskussa. Kun alkaa satamaan kovaa, niin takki päälle ja hengittävyys säilyy pk-lenkeille enemmän kuin riittävän hyvänä.

Apropos, Gore Fabrics lopettaa Gore-tex Shakedry -kankaan valmistuksen. Esim. Gorewear on hamstrannut kangasta varastoon mutta uutta ei voi enää tilata. Eli jos haluaa Shakedry -vaatekappaleita miltä tahansa valmistajalta niin kannattaa ostaa nyt kun niitä vielä saa.

arctic biker
05.12.2022, 13.10
Hieman himmeetä tää Enduran tapa nimikoida ryysynsä, mullakin on Endura Singletrack II housut. Ei nuo vettä pidä, pikku tihkun korkeintaan, eikä vettäpitävinä ees markkinoitu.

kauris
05.12.2022, 13.34
Apropos, Gore Fabrics lopettaa Gore-tex Shakedry -kankaan valmistuksen. Esim. Gorewear on hamstrannut kangasta varastoon mutta uutta ei voi enää tilata. Eli jos haluaa Shakedry -vaatekappaleita miltä tahansa valmistajalta niin kannattaa ostaa nyt kun niitä vielä saa.

Oliko tähän ilmoitettu jotain syytä? On ollut vielä ostamatta mutta kovasti muiden kehuja olen kankaasta lukenut.

kauris
05.12.2022, 13.40
Mun uusin ostos on Patagonia dirt roam jacket. Ei vettä pitävä vaan hylkivä. Kylmä viimakin tulee mielestäni hieman läpi. Toisaalta hengittänee paremmin mitä ostolla hainkin. Olen testaillut nyt talvikeleillä ja kyllähän minä kunnon hien saan tuollakin aikaan kun olen pukenut liikaa alle. Mutta ajatus tuossa oli lähinnä kevään, kesän ja syksyn kursiset ja sateiset parkkiajopäivät, miksei maastokin. Eli haarniskan päälle vedettynä suojaa kuralta ja hylkii isoimmat vedet mutta hengittäisi kohtuu hyvin. Vastaava Troy Lee takki (vielä enemmän perinteisen tuulitakkityyppinen) meni rikki kaatumisessa jo toissasyksynä. Se oli toisaalta hyvä tuohon käyttöön kun maksoi alessa muistaakseni vain 70 euroa. Patagonia oli 160 euroa.

kauris
05.12.2022, 13.42
Pakko sanoa että tuo aiemmin mainitsemani BD dawn patrol takki edelleen aivan hemmetin jees näillä pikkku pakkasillakin. Ikinä ollut näin mukava olla, hyvä pari noiden mt500 spray pöksyjen kanssa, jotka myös hemmetin hyvät olleet tässä pk seudun säässä viime viikot. Molemmat vielä niin pirun mukavaa materiaalia ja mukavan tuntuiset päällä, etenkin tuo takki.

Spray housut minullakin. Olleet tosi hyvä ostos. Pessyt 40 asteen koneessakin ihan huolella aina kuralenkin jälkeen.
Toisin kuin mt500 takki (ei spray) joka vikatikki.

Teemu H
05.12.2022, 13.45
Shakedry on varmaan liian hyvä, joten pitää lopettaa? :o

Syynä "supply issues" pikaisen googletuksen perusteella. https://bikerumor.com/gore-tex-discontinues-shakedry-material-but-you-can-still-get-it-for-now/

Myrkyllinen valmistus mainittu kommenteissa. Yäk jos totta.

Kestävyyttä ei ole mainostettu, mm. repun käyttö kielletty. Värivalikoimassa on musta ja... ruskea. Todella turvallisia värejä liikenteessä?

huotah
05.12.2022, 13.49
Oliko tähän ilmoitettu jotain syytä? On ollut vielä ostamatta mutta kovasti muiden kehuja olen kankaasta lukenut.

Ympäristösyyt. Gore luopuu perfluorattuja yhdisteitä (PFAS/PFC) sisältävien materiaalien käytöstä vuoteen 2025 mennessä.

While the Shakedry fabric has been great for its characteristics as a cycling jacket (waterproofness, breathability and lightweight), the membrane also contains PFOA [ed. Perfluorooctanoic acid] chemicals, and Gore is dedicated to being PFOA-free by 2025, so the future of Shakedry was always limited," explained Steve Chapin, brand strategist at Castelli. "Gore is dedicating their engineering resources to next-generation sustainable fabrics so we can understand their decision to focus on the future.

Tapausta on avattu tarkemmin täällä: https://www.cyclingnews.com/news/pfc-bans-are-going-to-change-the-face-of-all-waterproof-garments/

Bndit
05.12.2022, 14.57
Itse etsin syksyllä jotain tuon tyylistä, mutta ei oikein löytynyt ja/tai olivat liian kalliita. Ostin Enduran GW:een tarjouksesta varuste.netistä ja se olikin mitä mainioin takki Syksyn märille keleille, hengittää erittäin hyvin noinkin vedenpitäväksi. Jää Leattin allmountain takki vaan parkkikäyttöön, se kun ei hengitä ollenkaan... Mutta talven pakkasiin tuollainen vähän paksumpi mutta hengittävä takki olisi parempi. Onko noissa koot normaalit? Mulla on takit M ja L ja tarjoaa tuon M-kokoa. Ja samaa mieltä noista spray-housuista, erittäin hyvät talvihousut...ellei jopa parhaat :)

MRe
05.12.2022, 16.16
Laitetaan nyt tähän ketjuun, mutta onko kellään kokemuksia Pearl iZumi Quest Amfib-takista? Onko se Suomen talveen suunniteltu? Varsinkin kun huomioi, että Helsingissä tuulee usein.

Tilasin nyt tuon, kertoilen aikanaan miltä tuo vaikuttaa ja jääkö käyttöön vai lähteekö paluumatkalle. Bikesteristä reilu 70€, joten jos on toimiva, niin ei ole hinnan kiroissa.

Ohiampuja
05.12.2022, 16.57
Vedenpitävä: pelkkää haittaa, ellei sada vettä tai räntää, tai jos et rymyä kunnolla lumessa.

Suhtautuisin tuohon täyteen tuulenpitävyyteen vähän epäillen, sillä samalla hengittävyys heikkenee.
Noinhan se taitaa olla. Yritän vaan pitää vaatemäärän järjellisissä rajoissa, kun säilytystila on rajallinen.

Lisäksi olen tosi herkkä palelemaan ja mulla pitää olla tuplamäärä vaatetta mitä muilla. Vähintään sormet ja varpaat palelee vaikka mitä tekisi.

kp63
05.12.2022, 17.33
Ei kannata hankkia siis sellaista vaatetta, jonka käyttöalue on rajallinen. Esim ohuempi takki + irtohihat + ranteen lämmittimet +paksumpaa alupaitaa jne. Voihan sitä laittaa vaikka irtoliivin, jos on sellainen joka takaa harsoa ja edessä tuulisuoja.

Sambolo
05.12.2022, 18.18

Siis tää mun takki on se softshell versio, EI dawn patrol hybrid mikä enemmän talvi lasketteluun kuoritakki. Tää softshelli oli satkun pintaa, melko ohut takki, vaatii kyllä alle lämmintä, suht reilut kootkin kun mulle mahtui XL kun normisti xxl, tosin heillä ei edes xxl ole.

Ohiampuja
05.12.2022, 20.13
Okei. Kiitos tarkennuksesta.

Minäkin kaivoin jemmasta esille vanhan mustan Haglöfs softshell takin. Jos vaikka sitä testaa seuraavaksi. En sitä pyörätakkina osannutkaan pitää.
Piti aikoinaan hommata siisti musta takki kun siellä isolla kirkolla täytyi rampata palavereissa. :)

paaton
05.12.2022, 20.26

Huomasin saman.

En tiedä liittyykö tähän, mutta uusin Castellin Alpha ei enää ole goren kalvolla, vaan samaa matskua mitä esimerkiksi wigglen takeissa. Hinnassa tuo ei kyllä näy.

nure
05.12.2022, 20.51
Itse en ole koskaan goretexiin innostunut, suosinut windstopper tyyppisiä. Prowiz360 oli itselle makuuni jos halpaa ja toimivaa hakee, huippu näkyvyys
plussaa!

Opulus
05.12.2022, 21.07
Varmuuden vuoksi: Shakedrylla ja niin sanotulla tavallisella Gore-Texilla ei ole juuri muuta yhteistä kuin vedenpitävyys. Jälkimmäisestä saaduilla kokemuksilla ei ole mitään virkaa esimerkiksi nyt mainitun Castellin takin hyvyyden, toimivuuden tai innostavuuden arvioinnissa

Smo
05.12.2022, 23.41
Tai ehkä pikemminkin niin että me tyhmät kuluttajat - minä mukaanlukien - olemme tuijottaneet siihen Amfibiin emmekä ole ymmärtäneet että se mallinimi on tärkeä? Takeissa Amfib voi tai on voinut olla (ainakin) Select, Pro tai Quest ja niistä Quest on se kylmimpiin olosuhteisiin tarkoitettu.

PSJos ei kuulu niihin jotka tykkäävät tai pitävät parhaana mahdollisimman ohuen alusasukerroksen ja takin yhdistelmää - esimerkiksi sen takia että ajaa setämiehiä kovemmalla intensiteetillä - niin uskoisin että tuo linkatu takki toimii meilläkin.

Takki on näemmä Interval ja housut Elite Escape. Ei ole vielä tänä talvena tarvinut noita housuja mutta hyväthän ne on.

Ohiampuja
09.12.2022, 12.59
Reipas pari tuntia kolmen asteen pakkasessa softshell takissa niin kylmä tuli. Onneksi minulla on aina mukana ylimääräinen tuulitakki, niin nyt se pelasti tämän lenkin. Alla oli Acliman merino ja Yokon pitkä ja paksu pyöräilypaita sen Haglöfs takin lisäksi.

Opulus
09.12.2022, 13.17
Ihmiset ovat erilaisia, lenkit ajetaan eri intensiteeteille jne, mutta ensimmäiseksi olisin kysymässä ehtikö tulla lämmin ennen kuin tuli kylmä? Eli minulle tuo olisi luultavasti liikaa eikä merinokaan kokemukseni mukaan ihmeitä tee.

Toiseksi olisin kysymässä millainen soft shell, sehän on niin laaja yleisnimike.

kp63
09.12.2022, 13.44
Talvitakista pitäisi löytyä sen hengittävyys lukuarvona. Mulla Assos jossa 20 000 ja sen kyllä huomaa verrattuna toisiin. Toki senkin saa jäätymään. Jos valmistajalta ei löydy tietoa, jätä ostamati jos hikoilet.

Smo
09.12.2022, 14.49
^aika subjektiivinen testi mutta voi kokeilla puhaltaa läpi ja verrata vaikka päällä olevaan

Opulus
09.12.2022, 14.49
20.000 gr/m2 x 24h on jo todella hengittävä! Omassa takissani vastaava luku on 10.000 enkä ole osannut enempää kaivata. Mutta toisaalta minä en ole meistä se jota esimerkiksi "high output rider" kuvaisi paemmin.

PS Ohiampujan softshell näkyy olevan joku Haglöfsin takki. En kiistlä olevani vahvasti ennakkoasenteinen, mutta yhdistän merkin erilaisiin ulkoilutamineisiin pikemmin kuin kuntoliikuntaan suunniteltuihin vaatteisiin, mikä panee lähtökohtaisesti epäilemään takin hengittävyyttä riittämättömäksi.

JKO17
09.12.2022, 15.03
Joskus törmännyt oheiseen blogiin jossa selvitetty eri kankaiden hengittävyyttä ja vedenpitävyyttä.

Noista Gore -Texeistä sen verran, että käsittääkseni ne jakautuu kahteen pääryhmään Gore Texiin ja Gore Tex Infiniumiin.
Gore Tex ryhmässä on useita eri kankaita, ja nämä ovat vedenpitäviä. Tänne kuuluu myös Shakedry
Infiniumssa on vedenpitävyydestä luovuttu ja samalla hengittävyyttä parannettu ?, ja sen vuoksi sopivat hyvin mm. pyöräilyyn. Taisi olla niin että Infiniumiakin on eri sorttisia.
Castelli käyttää tätä infiniumia, ja ei kait ole siitä luopumassa ? Siis mm. Perfettossa ja Alphassa

https://www.paddypallin.com.au/blog/all-about-waterproof-fabrics/

paaton
09.12.2022, 15.41
Varmaan se yksinkertaisin ero on, että toinen on kalvotakki ja toinen ei. Ainahan noita on gorella noin ollut olemassa.

Edit: Perfetto on kalvoton ja alpa on tosi vahvalla tuuli/vesi kalvolla.
Uusi alpha ei ole enää goren kankailla ollenkaan. Kandee olla tarkkana mitä ostaa.

Tai ainakin vanhemmat perfetot ovat kalvottomia. Näistä uusista en osaa sanoa.

paaton
09.12.2022, 15.48
Tässä siis tuo uusin alpha. Luulisin nykyisen ros2 mallin poistuvan.

https://www.castelli-cycling.com/DK/en/New-Arrivals/ALPHA-ULTIMATE-INSULATED-JACKET/p/4522507_414_52_3XL

JKO17
09.12.2022, 15.57
^Ok. En ollut huomannutkaan

2016 shakedry

2018 infinium

tuommoinen rakenne infiniumissa

https://www.gore-tex.com/technology/infinium/windstopper

Ohiampuja
09.12.2022, 15.57
20.PS Ohiampujan softshell näkyy olevan joku Haglöfsin takki. En kiistlä olevani vahvasti ennakkoasenteinen, mutta yhdistän merkin erilaisiin ulkoilutamineisiin pikemmin kuin kuntoliikuntaan suunniteltuihin vaatteisiin, mikä panee lähtökohtaisesti epäilemään takin hengittävyyttä riittämättömäksi.
Kyllä vaan, mutta on tuo aika hengittävä. Minun käytössä jopa liikaakin, piti laittaa kunnon tuulitakki siihen päälle.

Mutta joo. Jokainen siis pukee itselleen sopivan määrän sitä vaatetta. Mistä lie johtuu, mutta minua tuppaa palelemaan ympäri vuoden. Hiukan kadehdin teitä jotka pärjäätte kevyillä ja mukavilla vaatteilla. :)

marco1
09.12.2022, 16.05
Goren sivustolta löytyy tällä hetkellä 8 "erilaista" kangasta Gore-Tex -brändin alla: pelkkä Gore-Tex, sitten Performance, Pro, Active, Shakedry, Paclite, Paclite Plus ja Infinium. Siihen soppaan vielä vanhat versiot kankaista, yhdistelmiä eri kankaista ja eri valmistajien tekemistä lopputuotteista niin tilanne on melko sekava jo ennen muiden kangasvalmistajien tuotoksien huomiointia.

Smo
09.12.2022, 16.43
Kyllä vaan, mutta on tuo aika hengittävä. Minun käytössä jopa liikaakin, piti laittaa kunnon tuulitakki siihen päälle.* Hiukan kadehdin teitä jotka pärjäätte kevyillä ja mukavilla vaatteilla. :)

Ehkä tarviit vähemmän hengittävän :) .. tosiaan pärjää vähällä mutta sormet ja varpaat jäätyy.. johtuiskohan siitä :)

nure
09.12.2022, 17.08
Itse pyrin ajamaan minimaalisilla asuisteilla, kyllä ajaessa lämpiää!

Opulus
09.12.2022, 19.44
Kyllä vaan, mutta on tuo aika hengittävä. Minun käytössä jopa liikaakin, piti laittaa kunnon tuulitakki siihen päälle.

Takki voi päästää tuulen ikävästi läp ja olla silti hengittävyydeltään riittämätön.

Et kommentoinut aikaisempaa kommenttiani, joten jatkan vielä nuren tapaan old skool -opeilla:

Jos sinulla ei ole pieni vilu ensimmäiset 10-15 minuuttia, olet pukeutunut liian lämpimästi. Hikoilet turhaan ja kylmällä ilmalla sinulle tulee sen takia ennen pitkää vääjäämättä kylmä.

Kylmällä säällä kannattaa panostaa tuulelta suojaavaan vaatekerrokseen. Usein se merkitsee että alle tulevia kerroksia pitää ohentaa. Niiden suhteen kannattaa siis olla minimalisti. Kts. edellinen kohta.

Vähän kärjistettynä pukeutumisesti olisi ollut onnstuneempi, jos olsit jättänyt soft shellin naulakkoon eli päällä olisi ollut merinoalusasu, paksu pyöräilypaita ja tuulitakki. Kypärän alle Windstopper-myssy ja käsiin hyvät hanskat, niin se olisi ollut siinä! Vaikket ehkä olisi uskonutkaan sitä ensimmäisen viiden minuutin aikana...

MRe
09.12.2022, 19.54
Jos sinulla ei ole pieni vilu ensimmäiset 10-15 minuuttia, olet pukeutunut liian lämpimästi. Hikoilet turhaan ja kylmällä ilmalla sinulle tulee sen takia ennen pitkää vääjäämättä kylmä.
Mä olen yrittänyt noudattaa tuota, mutta usein jos mulla on ekan vartin jälkeen pieni vilu, niin puolen tunnin jälkeen on iso vilu. Mä en tiedä miten mun pitäisi pukeutua, mutta hikoilen kuin sika joka paikasta. Lenkin jälkeen hanskat on märät, sukat on märät, paita on märkä, kypärähuppu märkä. Jne. Kesä tai talvi.

Ohiampuja
09.12.2022, 20.10
Anteeksi että johdatan keskustelua harhaan, mutta tarkennan sen verran että olen verenkierron puolesta varmaankin jotenkin erikoinen. En pärjää Suomen kesässäkään ilman täyspitkin sormikkaita, tai irtolahkeita en voi riisua ellei lämpötila kiipeä kunnolla yli 20 asteen. Konttorillakin istun nykyään tyytyväisenä pitkät kalsarit jalassa, vaikka 10-15 vuotta sitten se olisi ollut mahdotonta. :)

paaton
10.12.2022, 00.13
Goren sivustolta löytyy tällä hetkellä 8 "erilaista" kangasta Gore-Tex -brändin alla: pelkkä Gore-Tex, sitten Performance, Pro, Active, Shakedry, Paclite, Paclite Plus ja Infinium. Siihen soppaan vielä vanhat versiot kankaista, yhdistelmiä eri kankaista ja eri valmistajien tekemistä lopputuotteista niin tilanne on melko sekava jo ennen muiden kangasvalmistajien tuotoksien huomiointia.

Nuo ovat vaan niitä tarroja takin kyljessä. Infinium on se uusin ja pähein jolla kerätään rahat pois.

Kankaita on sitten paljon enemmän vielä, eikä noista tosiaan ota mitään selvää. Mulla on alpa ros ja double espresso, joissa molemmissa infinium 150 kangas. Toinen on kireä kalvotakki, joka blokkaa tuulen ja veden ja toinen normaalin tuntuinen hengittävä takki. Perfetto on taas infinium 205 kangasta ja eroaa noista molemmista reippaasti.

paaton
10.12.2022, 00.19
Mä olen yrittänyt noudattaa tuota, mutta usein jos mulla on ekan vartin jälkeen pieni vilu, niin puolen tunnin jälkeen on iso vilu. Mä en tiedä miten mun pitäisi pukeutua, mutta hikoilen kuin sika joka paikasta. Lenkin jälkeen hanskat on märät, sukat on märät, paita on märkä, kypärähuppu märkä. Jne. Kesä tai talvi.

Kannattaa pukeutua sopivasti ja laittaa hengittävää vaatetta päälle. Mulla on nyt talvitakkina doube espresso ja se on aika loistava. Alle laitetaan aina mahdollisimman ohutta kerrosta. Yleensä yksi ohut aluspaita riittää. Tuon espresson loistavuus tulee siitä, että hionnut paita kuivaa oikeasti kun tehot ja syke laskee.

Itse en ole ikinä ymmärtänyt sitä hervotonta merinokasaa takin alla. Se on ihan höpöpuhetta että merino olisi lämmintä märkänä. Ei se todellakaan ole sitä.

Käytän myös paljon liiviä. Eli jos puet niin että tiedät alussa olevan kylmä, niin nakkaat vaan sen liivin ekalle vartille päälle. Sitten kun kropan lämpö alkaa nousemaan niin liivi pois. Ja jos loppulenkistä tulee kuitenkin vilu, niin sen liivin voi nakata takaisin päälle. Yleensä noin käy jos pysähdyt pullatauolle. Iso moka pakkasella :)

Ohiampuja
10.12.2022, 02.13
Jos sinulla ei ole pieni vilu ensimmäiset 10-15 minuuttia, olet pukeutunut liian lämpimästi.
Minunkin kohdalla tuo ohje toimii kun hiihtämään lähdetään. Siinä keho tuottaa enemmän ja tasaisemmin lämpöä kuin pyöräilyssä, kun yläkroppakin tekee kunnolla töitä. Eikä tule maastosta maantielle tyyppisiä vaihteluita, ja senhän näkee lenkin jälkeen myös sykemittarista.

Sambolo
10.12.2022, 02.44
Itellä harvemmin mettässä kylmä, ellei sitten tauot venähdä. Talvella pahinta siirtymät aukeilla tuulisilla paikoilla.

stenu
10.12.2022, 06.35

Offaria: hikoilevalle tiiviisti ihonmyötäinen verkkoaluspaita on ihan paras. Sellainen jättää ilmaa eristeeksi märkänäkin. Esim. Acliman Woolnetit on hyviä ja kestäviä. Bonarina vaimolta saa aina hymähtelyjä, kun sellaisen vetää päällensä. Välikerroksena Polartec Alpha on paras. Se on kevyttä ja pitää lämmön märkänäkin huomattavaati merinoa paremmin. Noitten kanssa ei tartte jättää pullakahvejakaan väliin paleltumisen pelossa :)

Ei offaria: mulla on talvityömatkojen luottotakkina ollut monta vuotta 7Mesh Freeflow (https://7mesh.com/freeflow-jacket). Se on ohut tuulitakki, jossa on Alpha-vuori rintamustassa, hartioissa ja hihojen etureunassa. Ei paina mitään ja pakkautuu pieneen tilaan. Vanha väri on keltainen, joten näkyykin kaupunkiliikenteessä.

Freeflow on erikoinen takki, koska se oikeasti hengittää hyvin, mutta siitä huolimatta se pitää mun työmatkan mittaisen (n. 30-40) min sateen ulkona. Jopa sellaisessa tarttuvassa räntäsateessa alla olevat vaatteet pysyy kuivina. Ja se siis toimii edelleeen, vaikka se on pesty noin ziljoona kertaa. Ja siinä ei siis ole minkäänlaista kalvoa eli se hengittää kuin mikä tahansa hyvin hengittävä tuulitakki.

Sadekelien lenkkitakiksi siitä ei ole, koska pidempi yhtäjaksoinen sade tulee läpi ja omaan makuuni se on lenkkitakiksi aavistuksen lepattava, mutta talvikelien mtb-tuulitakkina voisin kuvitella sen toimivan loistavasti.

Koheltaja
10.12.2022, 06.49
Itse en ole ikinä ymmärtänyt sitä hervotonta merinokasaa takin alla. Se on ihan höpöpuhetta että merino olisi lämmintä märkänä. Ei se todellakaan ole sitä.

Oma kokemus tukee tätä ajatusta, itellä toimii parhaiten kun merinoa on ainoastaan yksi kerros joka on yleensa ihoa vasten. Merino merinon päälle ei ole toiminut koskaan, hengittävä ohut fleece niiden välissä on toiminut lämpöeristeenä mutta silläkin alkaa kosteudensiirto sakkaamaan jos lämmöntuottoa on enemmän.

Vaatteita ja yhdistelmiä on ziljoona ja ihmiset erilaisia, yksi yhdistelmä toimii yhdellä ja toinen toisella. Kerrospukeutuminen, kerrosten väljyys (ei saa tulla fiilistä että ollaan vaatteiden puristuksessa) ja kaikkien kerrosten hengittävyys pitää olla hyvällä tasolla aktiivisessa liikunnassa, vaikka johonkin kerrokseen olisi laitettu windstopperia tai kalvoa.

Kalvoissa kannattaa vesipatsaan lisäksi katsoa myös ret arvoa, ensimmäinen kertoo vedenpitävyydestä ja toinen hengittävyydestä. Nämäkään ei aina kerro koko totuutta vaatteen toimivuudesta jos pintakankaan ominaisuudet ei ole kalvoa vastaavalla tasolla.

paaton
10.12.2022, 07.40
Minulla on aluspaitana joko ohut tekninen tai castellin flanders warm joka on tosi ohutta fleeceä. Kovilla pakkasilla lisään ohuen merinon.

Acliman merinoverkko on myös olemassa, mutta se on tajuttoman kuuma. Ostin hölmöyksissäni poolo mallin, eikä sitä uskalla laittaa päälle. Ehkä pitäisi vielä testata kovemmilla pakkasilla, mutta matala kauluksinen olisi ollut kyllä fiksumpi valinta.

Opulus
10.12.2022, 08.35
Minunkin kohdalla tuo ohje toimii kun hiihtämään lähdetään. Siinä keho tuottaa enemmän ja tasaisemmin lämpöä kuin pyöräilyssä, kun yläkroppakin tekee kunnolla töitä. Eikä tule maastosta maantielle tyyppisiä vaihteluita, ja senhän näkee lenkin jälkeen myös sykemittarista.

Oma kokemus puolestaan on sellainen että kun kroppa alkaa lämmetä, lämpenevät kaikki raajat yhtä lailla. Droppitankokuskina kädet ovat tietty pienessä liikkeessä vähän väliä ja rutiiniin kuuluu ajaa alussa jokunen minuutti putkelta, mutta joka tapauksessa sama veri tuntuu alkavan kiertää ja lämmittää niin jaloissa kuin käsissä.

Ymmärsin aikaisemman kommentin siitä että tuli kylmä niin että torsokin paleli. Mutta jos ongelmat ovat nimenomaan raajoissa ja ääreisverenkierrossa, en osaa antaa muuta neuvoa kuin vaihtaa raajoja MRe:n kanssa. Äkkiä ajatellen luulisi että irtohihat ja -lahkeet takin ja housujen alla olisivat toimivampi ratkaisu kuin lämpimämpi takki tai useampi tai paksumpi alusasukerros, mutta parempi kun en luule liikoja asiasta josta ei ole omakohtaista kokemusta.

MRe
10.12.2022, 08.45
Joo, no mulla on myös Acliman Woolnet ja sitä käytän, kun pakkasta on enemmän kuin -10. Muuten alle menee joku dhb:n halpis verkkopaita. Sen päällä sitten yksi tai joskus kaksi paitaa ja takki.

Mutta kuten sanottu, ihmisiä on erilaisia. Olen kai tästä ennenkin kertonut, mutta yksi mun kaveri - joka on harrastanut maantiepyöräilyä kansallisella tasolla - omaa sellaiset jalat, ettei ne kestä kylmää yhtään. Mä ajan Sidin gore-tex -kengillä vielä nollassa, kun hänellä ne jää kaappiin jo 15 asteessa.

Opulus
10.12.2022, 08.51

Jos vartin jälkeen on yhä pieni vilu, on silloinkin pukeutunut väärin. Joskus tuuliliivin pukeminen riittää silloin korjaamaan tilanteen, mutta on minulle käynyt niinkin että olen joutunut palaamaan lähtöruutuun.

Kun vastaavaa taipumusta tai ominaisuutta ei itsellä ole, on helppo tarjota lääkkeeksi sitä että menee kaikissa vaatteissa ja varusteissa hengittävyys edellä ja sitä että hakee sopivaa pukeutumista kylmän kautta. Mutta hitostako minä tiedän miten sekään toimisi - ja voi olla niinkin että jo nytkin pukeudut kevyemmin kuin minä samaan säähän...

jalkkis
10.12.2022, 08.55
Mitähän Infinium varianttia Gore käyttää Spirit GTX -takissa? Ostin sen 5-10C asteisiin mutta tuntuu, että se + tekninen aluspaita ei mun hikoilulla hengitä tarpeeksi.

Opulus
10.12.2022, 09.22
Joo, no mulla on myös Acliman Woolnet ja sitä käytän, kun pakkasta on enemmän kuin -10. Muuten alle menee joku dhb:n halpis verkkopaita. Sen päällä sitten yksi tai joskus kaksi paitaa ja takki.

Varmaan tämä (https://www.wiggle.co.uk/dhb-lightweight-mesh-sleeveless-base-layer) (tai sen hihallinen versio)?

Minulla Brynjen polyproyleeni/Meraklon/Isolfil-verkkoalusasut ovat toimineet parhaiten eli olen kokenut ne sekä lämpimiksi että hengittäviksi. Ei välttämättä tarvitsisi paitaakaan välikerrokseksi ja välikerroksen kanssa mahdollistaa takin keventämisen minimiin (kunhan se on tuulenpitävä).

Tunnen Aclimaan syvästi ihastuneen hiihtäjän, mutta hänen pukeutumisensa onkin sitten kelissä kuin kelissä mallia Aclima + sopiva ja tarvittaessa tuulisuojattu välikerros + kondomipuku. (Ja tunnetuista syistä tuulisuojatut bokserit.) Alamäissä mennään kovaa kyytiä ja vauhtiviima viilentää ja ylämäissä hikoillaan, mutta mikään ei kuulemma toimi paremmin kuin Alima. (Craftilla on (ollut?) joku 50% merinoa 50% tekokuitua verkkoalusasu, joka on saanut hyväksynnän "melkein yhtä toimivana")

MRe
10.12.2022, 09.40
Juu, tuo linkkaamasi hihallisena ja hihattomana.

Mä olen pohtinut tätä hengittävyyden ja hikoilun dilemmaa. Jos nyt oletetaan, että hikoilu on yksilöllistä ja osa meistä vain hikoilee kuin sika uunissa. Niin hengittävä takki paitsi päästää kosteuden ulos, niin myös ilman sisään. Jos iho on märkä, olo tuntuu viileältä, jollei ihon pintaa saa jotenkin kuivattua siirtämällä hikeä sieltä pois.

Jos taas on windstopper-tyyppinen takki, niin hiki jää sinne sisälle ja kastelee kaikki aluskerrastot. Ja kylmä tulee viimeistään kun pysähtyy.

Mä olen tyytynyt siihen, etten sellaista kuivaa ja lämmintä lenkkiä pysty ajamaan. Ei mulla kuitenkaan ajaessa ole kylmä, vaatteet vaan on märät lenkin jälkeen, mutta sen se kesä kuivaa, minkä talvi kastelee.

Hanskoissa välillä tulee lähdettyä ajamaan liian kevyillä. Eka vartti sormet on jäässä, mutta puolen tunnin päästä hanska on sisältä märkä. En usko (enkä uskalla) että vielä kevyemmät hanskat on se ratkaisu.

paaton
10.12.2022, 09.48
Niin siis takin pitää olla tiukka ja hyvin hengittävä. Tuo double espresso oikeasti toimii passelin aluspaidan kanssa. Harmi kun castelli lopetti tuon tekemisen enkä ole keksinyt mitään vastaavaa.

Oikeasti tosi hämärä fiilis kun aluspaita kuivuu ajaessa. Mä tiedän tasan tarkkaan mitä MRe tarkoittaa ja ajaminen on aika penaalista noin. Hikoilen itsekkin paljon ja huonoissa kamoissa ei ole kiva ajaa talvella.

https://www.wiggle.co.uk/castelli-mens-double-espresso-jacket

Ohiampuja
10.12.2022, 09.54
Ymmärsin aikaisemman kommentin siitä että tuli kylmä niin että torsokin paleli. Mutta jos ongelmat ovat nimenomaan raajoissa ja ääreisverenkierrossa, en osaa antaa muuta neuvoa kuin vaihtaa raajoja MRe:n kanssa.
Juu, ehkä pintaverenkierto olisi oikea sana. Koska se palelu on aika kokonaisvaltaista.

Jaloissa pelaa hyvin thermo-irtolahkeet ja siinä päällä Endura Singletrack housut. Sitten Bridgedalen paksut sukat ja Salomonin gore-kengät ja niiden päällä Deuterin säärystimet. Sitten kelpaa lähteä Dudea työntämään tuonne lumiseen metsään. :)

Käsissä Dakinen paksut laskettelu hanskat ja niiden alla ohuet alussormikkaat. Ja hanska / sukka osasto on melkein kuivat 2-3 h lenkin jälkeen. Eli ne on just passelit. :)

Opulus
10.12.2022, 10.13
Niin siis takin pitää olla tiukka ja hyvin hengittävä.

Tämän kun saisi upotettua rentoon pukeutumiseensa rakastuneiden maastomiesten kalloon:D Ei se kosteus mihinkään alusasusta siirry, jos takki on kuin teltta:cool:

Olen joskus aikoinani kun meille opetettiin kolmekerrospukeutumisen autuaallisuutta joutunut hämmästelemään sitä ettei kakkoskerroksen tiukkuus aina riittänyt pitämään ykköskerrosta kuivantuntuisena, jos kolmoskerros oli väljä - eli kosketus ei siirtynyt kakkosesta kolmoseen.

Opulus
10.12.2022, 10.27
Mä olen pohtinut tätä hengittävyyden ja hikoilun dilemmaa. Jos nyt oletetaan, että hikoilu on yksilöllistä ja osa meistä vain hikoilee kuin sika uunissa. Niin hengittävä takki paitsi päästää kosteuden ulos, niin myös ilman sisään. Jos iho on märkä, olo tuntuu viileältä, jollei ihon pintaa saa jotenkin kuivattua siirtämällä hikeä sieltä pois.

Jos taas on windstopper-tyyppinen takki, niin hiki jää sinne sisälle ja kastelee kaikki aluskerrastot. Ja kylmä tulee viimeistään kun pysähtyy.

Mä olen tyytynyt siihen, etten sellaista kuivaa ja lämmintä lenkkiä pysty ajamaan. Ei mulla kuitenkaan ajaessa ole kylmä, vaatteet vaan on märät lenkin jälkeen, mutta sen se kesä kuivaa, minkä talvi kastelee.

Hanskoissa välillä tulee lähdettyä ajamaan liian kevyillä. Eka vartti sormet on jäässä, mutta puolen tunnin päästä hanska on sisältä märkä. En usko (enkä uskalla) että vielä kevyemmät hanskat on se ratkaisu.

Alusasuissa on eroa siinä miten hyvin ne siirtävät kosteutta. Brynje oli aikoinaan minulle vallankumouksellinen, tajuntaa laajentava kokemus, mutta aivan varmasti on tullut uuttakin. Jos stenu jaksaa aina korostaa sitä että renkaat ovat ajomukavuuden kannalta se mihin kannattaa panostaa - ja hän on siinä mielestäni täysin oikeassa (vaikka itse ajan ties millä) - minä voisin sanoa samaa alusasusta:D

Windstopper on taas yksi näitä trademarkkeja, jolla myydään kovin erilaisia vaatteita. Tuulta pitävä vaate voi olla erinomaisen hengittävä.

Kylmä saa tullakin kun pysähtyy. Tuuliliivi tai taskuun pakkautuva eristävä liivi päälle! Merkitsee tietty pientä lisävaivaa, mutta kannattaa.

Omat näpit ovat iän myötä tulleet herkemmiksi palelemaan. Ennen ei ollut mikään ongelma esimerkiksi kantaa suksia ohuissa Windstopper-hanskoissa, nyt sormet tuntuvat jäätyvän ellen laita ohuita rukkasia niiden päälle. Ehkä lämmittelyhanskat toimisivat sinulla samaan tapaan kuin hiihtäjillä lämmittelyliivi eli ne mahdollistaisivat sitten varsinaiseen treenin ajaksi hullunkin ohuet hanskat, esim. tyyppiä ampumahiihtäjien Windstopper-sormikkaat?

F. Kotlerburg
10.12.2022, 11.03
Kyllä se on pitkälti niin että jokaisen on etsittävä se oma tapa pukeutua. Tässäkin keskustelussa on niin eri tavalla ajavia ja eri lajia ajavia fillaroitsijoita, että kokemukset on ihan erit. Tiellä ajaessa pakkasella, jos vauhti on 30km/h niin ihan eri tavalla siinä tuulisuojaa tarttee kuin tuolla metsässä rauhallisesti läskipyörällä grillatessa.

Stenua komppaan siinä, että wife beater tyyliset aluspaidat ensimmäiseksi kerrokseksi kosteutta siirtämään on tosi hyviä. Itsellä on yksi Goren tuultakin pitävä ja pari Odlon kevyttä. Tuollaisen kun laittaa teknisen paidan alle niin tarkenee paljon paremmin, kun ihoa vasten on kuivana pysyvä kerros.

K.Kuronen
10.12.2022, 11.43

Lisäksi jos etsii kokemuksia eri kankaista, niin on otettava huomioon arvion ikä -oma erittäin hyvä kokemukseni ohuesta eVent-kankaisesta takista on tänään jo täysin vanhentunut. (kankaan hengittävyys oli loistava, mutta kalvo irtosi nopeasti ulkokankaasta)

Opulus
10.12.2022, 11.53
Kyllä se on pitkälti niin että jokaisen on etsittävä se oma tapa pukeutua. Tässäkin keskustelussa on niin eri tavalla ajavia ja eri lajia ajavia fillaroitsijoita, että kokemukset on ihan erit. Tiellä ajaessa pakkasella, jos vauhti on 30km/h niin ihan eri tavalla siinä tuulisuojaa tarttee kuin tuolla metsässä rauhallisesti läskipyörällä grillatessa.

Kaikella ystävyydellä: jos jokin on itsestäänselvyys, niin se on tämä - eikä nähdäkseni yksikään keskusteluun osallistunut ole toitottanut ja tyrkyttänyt omaa pukeutumistaan ainoana oikeana ja sopivimpana kaikille ja kaikenlaiseen ajoon kaikissa olosuhteissa.

Uskon että jokainen lukija osaa poimia esitetyistä pukeutumismalleista sen mitä ehkä kannattaisi kokeilla. En pidä mitenkään haitallisena sitäkään että tuodaan esiin omia ikään kuin perusprinsiippejä, joita seuraamalla jonkun toisenkin pukeutuminen voisi kenties onnistua paremmin ja ajokokemus siten muodostua mukavammaksi.

kp63
10.12.2022, 12.01
Hyviä ohjeita tulee ja hyvä niin kun aihe on vaativa. IK32 jäsenenä ollut onni osallistua legendaarisiin Animaltrippeihin by Pasi joiden kesto oli läpi talven noin 7h yhdellä kauppatauolla vajaan 5h kohdalla. Tauko oli sellainen, että kun sai just leivän suuhun, niin maestro sanoi, että eiköhän jatketa. Hienoja päiviä ja jotain ehkä oppi talvivaatetuksesta. kuivat aluhanskat,kypärähuppuja hattu kerkis vaihtamaan leipä suussa eli se toimi. hengittävien takkien lisäksi parhaaksi hikoileville näkisin verkkoaluspaidan. ilma tuntuu kuivalta. mulle paras ollut oisko alturan paksu verkkojuttu. hikeen ja kosteuteen britit ovat oman kokemuksen aika hyvin sopeutuneet eli sieltä kantsii ehkä yleisemminkin ks tän alueen vaatteita.

Koheltaja
10.12.2022, 13.27
Tämän kun saisi upotettua rentoon pukeutumiseensa rakastuneiden maastomiesten kalloon:D Ei se kosteus mihinkään alusasusta siirry, jos takki on kuin teltta:cool:

Mä kuulun telttailijoihin, viimeksi lenkillä pikkupakkasilla oli mukavan lämmin ajaessa ja pikku hiki päällä mutta kotona pakettia purkaessa ihossa oleva asu oli täysin kuiva ja väliasussa hieman kosteutta. Lenkki oli aurattuja ja auraamattomia kelvejä ja sivuteitä pitkin. Telttana toimii Rukan Gore-Tex ulkoilutakki, niitä on parikin kappaletta, toisessa tuuletus vetoketjuilla ja toisenen vähemmällä tuuletuksella.

Opulus
10.12.2022, 14.40
^ Täsmennetään tai siis lisätään se minkä luulin olleen selvää: en epäile etteikö väljään ulkoilutakkiin sonnustautunut fillaristi voisi olla omaan ajoonsa ihan oikein pukeutunut. Hymiöillä oli tarkoituksensa ja kommentti oli tietenkin tarkoitettu koskevaksi vain niitä joille on tullut kylmä siksi että ensin on hikoiltu liikaa eikä kosteus ole siirtynyt iholta ja alimmasta vaatekerroksesta tarpeeksi nopeasti.

Muutenhan on nin että jos rasituksen pystyy ja osaa pitää tasaisena - missä osaltaan voivat auttaa niin vaihteet kuin sähköavustuskin - ei ole lämmönhallinnan kannalta merkitystä onko lenkillä aurattuja ja auraamattomia osuuksia, tasaista asfalttia ja karkeaa soraa tai upottavaa hiekkaa, ylämäkivoittoista pätkää ja myötätuulivoittoista tasamaata.

Marsusram
10.12.2022, 15.48

Olen joskus aikoinani kun meille opetettiin kolmekerrospukeutumisen autuaallisuutta joutunut hämmästelemään sitä ettei kakkoskerroksen tiukkuus aina riittänyt pitämään ykköskerrosta kuivantuntuisena, jos kolmoskerros oli väljä - eli kosketus ei siirtynyt kakkosesta kolmoseen.

Kokeneemmat maastomiehet kyllä jo välttävät maantiemiesten ongelman.. :)
Kosteus kyllä höyrystyy alusasusta, mutta jos kuorikerros on liian huono eristämään ja päästämään höyryn läpi, tulee siihen kondenssia, joka sataa takaisin aiheuttaen märkyyttä.
Vähän sama kuin talon eristyksissä, kastepiste aiheuttaa ongelmia. Ongelmaa voi korjata tuuletuksella ja lämmönhallinnalla.
Tuo kolmoskerroksen kosketus saa höyryn siirtymään paremmin läpi kun kakkoskerroksen ja kolmannen välillä ei ole isoa lämpötilaeroa.

Ohiampuja
10.12.2022, 18.18
Kokeneemmat maastomiehet kyllä jo välttävät maantiemiesten ongelman.. :)
27 vuotta maastoajelua takana, mutta vielä en ole oppinut. Tai siis koko hommahan oli ihan erilaista alle kolmekymppisenä, kuin nyt yli viiskymppisenä. :)

F. Kotlerburg
10.12.2022, 18.24
Ilma on hyvä eriste. Kortsun kanssa sitä ei jää.

paaton
10.12.2022, 19.23

Jep. Oikein kovilla pakkasilla vähän väljempi toimii, mutta sitten hengittävyyden pitää olla parempi. Tuo yllä linkkaamani double espresso on naksua väljempi mitä alpha ja se kyllä toimii. Takissa on suht paksu fleece vuori ja se ilman kanssa lämmittää kivasti.

Alpha hengittää tosi paljon heikommin ja tietysti blokkaa tuulen täysin. Tuollaisen takin on pakko olla tiukka. Ajoin äsken pari tuntia alphalla ja ohuella flanders aluspaidalla. Ei kastu paita ja lämpö riittää just nappiin -2c kelille. -5c ja tuolla takilla paleltuu kädet.

MRe
10.12.2022, 20.43

Niin, eikös pääosin se ilma ole se joka juurikin sitä eristystä tekee. Muuten kaikki ajaisivat latex-puvuissa…

F. Kotlerburg
10.12.2022, 21.08
Niin mulla on tuollainen Löfflerin 10v vanha väljä takin rutku. Softshelliä kai se on ja windstopper-kalvolla varustettu. Ihan kuollut se on eli ei hengitä oma-aloitteisesti, mutta ei siitä tuollaista muovipussia saa edes hiihtohommissa eli kosteus poistuu, vaikka se ei tiukka olekaan. Tuostakin varmaan kohta valitettavasti aika jättää. Varsin hyvin tuolla on pärjäillyt, kun miettii mitä laittaa alle.

Sitä mieltä oon, että kaikenmaailman Goretexit sun muut vedenpitävät kalvot on talvikäytössä aika tuhoontuomittuja.

Smo
10.12.2022, 21.44
Mitähän Infinium varianttia Gore käyttää Spirit GTX -takissa? Ostin sen 5-10C asteisiin mutta tuntuu, että se + tekninen aluspaita ei mun hikoilulla hengitä tarpeeksi.

Siinä on joku Windstopper niin se voi olla vähän lämmin tuollaisiin shortsikeleihin .. itsellä on pyöräilypaita +10 keleissä ja aluspaidan kanssa se tai ohut softshelli t-paidalla siellä jossain +5.. noi on kyllä haastavia lämpöjä kun ei oikein ole kylmä muttei lämminkään :)

Hower
10.12.2022, 21.54
Sitä mieltä oon, että kaikenmaailman Goretexit sun muut vedenpitävät kalvot on talvikäytössä aika tuhoontuomittuja.
Mä katoin Peltsin Lappi ohjelmaa, jossa se selitti kuinka hiihtäessä ei tarvi laittaa kuin merinoaluskerros ja kuoritakki niin hyvin tarkenee: 15 asteen pakkasessakin voi vääntää alus-välikerroksista hikeä litran verran. Kuka hlvetin kouho laittaa hiihtoreisulla selkeässä pakkaskelissä goretexiä päällensä? Luulin että Peltsi olisi asiallinen sälli?
Goretex on vesisadekelille. Piste.

F. Kotlerburg
10.12.2022, 22.02
Mä katoin Peltsin Lappi ohjelmaa, jossa se selitti kuinka hiihtäessä ei tarvi laittaa kuin merinoaluskerros ja kuoritakki niin hyvin tarkenee: 15 asteen pakkasessakin voi vääntää alus-välikerroksista hikeä litran verran. Kuka hlvetin kouho laittaa hiihtoreisulla selkeässä pakkaskelissä goretexiä päällensä? Luulin että Peltsi olisi asiallinen sälli?
Se riippuu siitä hiihtämisestä ja henkilöstä. Mä oon tuollaisella -15 asteen pakkasella latuhiihdossa laittanut teknisen + vähän paksumman merinon ja sitten tuon Löfflerin. Perse jäätyy yleensä ensimmäisenä merinokalsareista huolimatta. Pertsaa mennään, vapaata en noin kuivilla keleillä välitä edes yrittää. Yleisesti ihan mikä tahansa laji pakkasella niin vedenpitäväkalvo takissa on fail, koska tulee tuo muovipussiefekti eli kosteus jää takin sisäpintaan.

paaton
10.12.2022, 22.18
Goretex on vesisadekelille...

Tuolla asenteella et opi koskaan käyttämään kunnon ajokamoja. Goretex ei ole enää se haglöwsin vaellustakki. Kannattaa joskus kokeilla vaikkapa perettoa. Saattaa tulla ahaa elämys syyskeleillä.

Hower
10.12.2022, 22.26
No on mulla Goren kalvotakki fillarointiin ja ohut Haglöfsin L.I.M muuten vaan.
En mä niitä kuivalla kelillä päälle laita, koska kostuu aluskamat.
Kai ne on sitten paskoja.?500€ meni noissakin siis ihan hukkaan.
Eikös tuo Per(f)etto ole windstopper, ei vedenpitävä.
Jos ei sada niin ei tarvi vedenpitävää goretexiä. kelpaisiko tämä?

Toisekseen kommentoin Peltsin puheita vedenpitävä Goretx-takki päällänsä talvipakkaskelillä.
Noitahan ne monet kai käyttää hiihtäessä, en ymmärrä miksi.

nure
10.12.2022, 22.28
Pitäisi olla jokin kompromissi goretexin ja windstopperin välillä, itse en enää hanki goretexin ajotakiksi sillä yksikään ei ole ollut muuta kuin sadetakki, IMO...

Ja Päätön, tämäkin vain tottumiskysymys eikä löydy mitään yhtä ainoaa (sinun) totuutta.

F. Kotlerburg
10.12.2022, 22.30
Goretex on vesisadekelille...

Tuolla asenteella et opi koskaan käyttämään kunnon ajokamoja. Goretex ei ole enää se haglöwsin vaellustakki. Kannattaa joskus kokeilla vaikkapa perettoa. Saattaa tulla ahaa elämys syyskeleillä.
Siellä taas yks vitun kaiken tietäjä tietää muiden vaatekaappienkin sisällön. En omista yhtään Haglöfsin vaellustakkia. Yhden untuvatakin kyllä ja käytän sitä arkena talvella silloin kun liikun suurimmaksi osaksi autolla. Syyskeleillä käytän ihan eri kamoja kuin pakkasella. Toki alin kerros voi olla sama.

Ja tosiaan ilman vedenpitävää kuoritakkia hiihtäessä -15 asteessa ei tartte merinosta rutistaa litrakaupalla hikeä, mutta ei tule kylmäkään.

paaton
10.12.2022, 22.45
Hengitä välillä kotlerburg :) Howerin kommentille minä avauduin.

Smo
10.12.2022, 22.55

Jos se viilasi grammaa ja oli vaan yksi takki matkassa

paaton
10.12.2022, 23.10
Gore-tex noissa nykyään lukee kaikissa ja esimerkiksi tuo alpha on lähes täysin vedenpitävä. Mutta vain lähes ja sekin hengittää kohtuudella. Noi kamat ovat oikeasti muuttuneet aika paljon siitä perinteisestä gore-tex muovipussista.

Nykyään voit laittaa kaksi gore-texiä päällekkäin ja ajaa kaatosateessa peekoota ilman hikoilua. Eli perfetto+shakerdry toimivat tautisen hyvin yhdessä. Se joka noita ei ole kokeillut, ei oikein voi ymmärtää miten paljon kalvot ovat siitä perinteisestä vaelluskuoresta muutuneet. Esimerkiksi pitkissä syysklassikoissa saatetaan ajaa lähes loppuun asti sadetakki päällä, koska se hengittää lähes yhtä hyvin, mitä aiempi tuulitakki.

Jukka
10.12.2022, 23.26
Omista takeista näille pikkupakkaskeleille parhaaksi on itselle osoittautunut Sportfulin Fiandre Warm (https://www.sportful.com/LV/en/Men/Cycling/Jackets/FIANDRE-WARM-JACKET/p/1120500_002) -takki, jossa edessä on paremmin tuulta pitävää Infinium-kangasta ja selkäpuolella hengittävämpää kangasta. Lisäksi edestä löytyy vetoketjulliset tuuletustaskut ja selästä tuuletusaukot. Noita löytyy usein reilusta tarjouksesta, ainakin Castellia useammin. Omasta taisin maksaa alle 150 €. Kun pakkanen laskee -10 asteen alle niin tykkään itsekin pitää vähän löysempää takkia, jotta väliin jää enemmän ilmaa. Kevät ja syksytakiksi (4-10 astetta) olen tykästynyt Sportfulin Tempo (https://www.sportful.com/LV/en/Men/Cycling/Jackets/TEMPO-JACKET/p/1120512_305_52_3XL) -takkiin, joka on ohuempi, hengittävämpi ja yksinkertaisempi verrattuna tuohon Fiandre Warm -takkiin.

Hower
11.12.2022, 01.38
Gore-tex noissa nykyään lukee kaikissa ja esimerkiksi tuo alpha on lähes täysin vedenpitävä. Mutta vain lähes ja sekin hengittää kohtuudella. Noi kamat ovat oikeasti muuttuneet aika paljon siitä perinteisestä gore-tex muovipussista.

Nykyään voit laittaa kaksi gore-texiä päällekkäin ja ajaa kaatosateessa peekoota ilman hikoilua. Eli perfetto+shakerdry toimivat tautisen hyvin yhdessä. Se joka noita ei ole kokeillut, ei oikein voi ymmärtää miten paljon kalvot ovat siitä perinteisestä vaelluskuoresta muutuneet. Esimerkiksi pitkissä syysklassikoissa saatetaan ajaa lähes loppuun asti sadetakki päällä, koska se hengittää lähes yhtä hyvin, mitä aiempi tuulitakki.
Alkuperäinen kommenttini Kotlerbergin viestiin liittyen oli:
"Mä katoin Peltsin Lappi ohjelmaa, jossa se selitti kuinka hiihtäessä ei tarvi laittaa kuin merinoaluskerros ja kuoritakki niin hyvin tarkenee: 15 asteen pakkasessakin voi vääntää alus-välikerroksista hikeä litran verran. Kuka hlvetin kouho laittaa hiihtoreisulla selkeässä pakkaskelissä goretexiä päällensä?"
Jos olet sitä mieltä, että vedenpitävä goretex on paras matsku pakkasella hiihtoon ja sateettomalla kelillä fillarointiin niin nauti sinä siitä.

Koheltaja
11.12.2022, 05.48
Voivoi... Gore-Tex ei sinänsä kerro mitään asun toimivuudesta pakkasilla tai helteillä, asun rakenne, pintakankaan rakenne sekä lisätuuletukset tuovat mukaan elementtejä jotka tekevät Gore-Tex asuista monipuolisia sekä mukautuvia erilaisiin keleihin. Asua valitessa kannattaa katsoa muitakin ominaisuuksia kun Gore-Tex leimaa asun kyljessä. Gore-Tex asusteen suurin etu on se, ettei tarvii olla koko vaatearsenaalia mukana kun lähtee ulkoilemaan muutenkin kun kiskalle ja takaisin. Ehkä siksi Peltsilläkin oli goret käytössä että pärjää mahdollisimman vähillä kantamuksilla.

Onneksi on vaihtoehtoja jos kokee ettei Gore-Tex toimi omassa käytössä tai ei täytä omia kriteereitä.

paaton
11.12.2022, 08.57
Pitäisi olla jokin kompromissi goretexin ja windstopperin välillä...

Niin, just sellaisia nämä uudet gore-texit ovat.

nure
11.12.2022, 09.03
^Täytyy testata...

JKO17
11.12.2022, 10.30
Suosittelen myös noita Perfettoja kevät-kesä-syksy vaatteiksi.
Tällä hetkellä niitä (pitkähihaisia) saa bike24:sta ja Mantelilta hieman yli 100 eurolla.
Näissä on se hyvä puoli, että ne on suunniteltu aktiivipyöräilyyn. Etuosan paneelit on tuulenpitävämpää infiniumia ja takapaneelit hengittävämpää.
(Light versiossa etupaneeli on tuota hengittävämpää infiniumia ja takaosa sitten jotain vielä hengittävämpää nanoflex.... kangasta.)
Itsellä Perfetto convertible, lyhythihainen light ja shakedry riittää kaikkeen pyöräilyyn muutamasta plus asteesta ylöspäin, ja ainoastaan siellä +20:ssä katselen sitten jotain kevyempää
Koot ovat italiaista racefittiä.

Ohiampuja
11.12.2022, 10.38
OT: Joskus kun tuli enemmän hiihdettyä, niin kesti pitkään löytää hiihtotakki minkä hartiaosa myös takaa oli tuulen pitävä.

Aika paljon oli takkeja, missä se tuulenpitävyys loppui tuohon hartioiden päälle. Ja aina alamäessä tai myötätuulessa peltoaukeilla yläselkää alkoi paleltamaan.

Noihin Gore / sadetakki juttuihin, niin minä en kaipaa sateen pitävyyttä, hyvä tuulenpitävyys riittää. :)

JKO17
11.12.2022, 10.51
^Infinium tai vastaavan ominaisuuden kangas ja pyöräilyyn suunniteltu kokeilemisen arvoinen.
Nämä ei ole täysin vedenpitäviä. Eri infiniumkankaillakin on eri ominaisuuksia, eli ne eivät ole on-off kankaita veden/tuulenpitävyyden suhteen

Sambolo
11.12.2022, 10.58
Siitä xmas koodilla alle satkuun, ostaisin ite toisen jos ois musta. https://www.addnature.fi/black-diamond-dawn-patrol-takki-miehet-M128246.html

Opulus
11.12.2022, 11.04
Aika paljon oli takkeja, missä se tuulenpitävyys loppui tuohon hartioiden päälle. Ja aina alamäessä tai myötätuulessa peltoaukeilla yläselkää alkoi paleltamaan.

Tutulla miehellä oli sama ohgelma, kylmä ei ainoastaan tuottanut epämukavuutta vaan jomottavaa särkyä - ja ratkaisu oli ensin semmoinen pään yli vedettävä villakauluri, johon ommeltiin jostain ylijääneestä tai kolaroidusta vaatekappaleesta tuutla pitävä kangas.

Nyttemmin samassa käytössä on varsinaisesti moottoripyöräilijöille suunniteltu "neck warmer", joka ainakin Rukan mallistossa on nimenomaan tässäkin keskustelussa ylösnostettua infiniumia.

Ohiampuja
11.12.2022, 11.05
Kylmä saa tullakin kun pysähtyy. Tuuliliivi tai taskuun pakkautuva eristävä liivi päälle! Merkitsee tietty pientä lisävaivaa, mutta kannattaa.
Olikos täällä jo liivi topicia?

Mutta, onko olemassa taskuun mahtuva eristävä liivi?

Ohiampuja
11.12.2022, 11.21
Tässä se Haglöfs takki mitä nyt siis testasin, eli malli Boa ja painaa 480 g.
https://www.outnorth.fi/haglofs/boa-hood-1103
Sitten kesäkäyttöön joskus ostin tällaisen ohuen ja kevyen Tegus-mallin, 357 g. Tätä en ole talvella kokeillut. Mutta kesällä oikein hyvä.
https://www.bergfreunde.eu/hagloefs-tegus-jacket-softshell-jacket/

Opulus
11.12.2022, 11.28
Riippuu tietysti taskun koosta. Ei ehkä niihin, jotka eivät ole ajopaidan taskuja suurempia, mutta varmasti sellaiseen isompaan yhtenäiseen, jollainen joissakin takeissa on.

(Mielessä olivat Primaloft-liivit, jotka pakkautuvat hämmästyttävän pieneen tilaan. Mutta tuo tasku taisi tulla siihen automaattikirjoituksena...)

The Endura Pro SL Primaloft Gilet II is designed to layer over a jersey or under a jacket, keeping your core warm while allowing you to carry everything you need in its generous pockets. Designed for longer rides, it'll pack away if your jersey has large-enough pockets too.

kp63
11.12.2022, 11.37
en tiedä miksi ja yleensä samat nimmerkit ajautuu aiheesta kuin aiheesta vääntölinjalle ?. talvitakki ja talvipukeutuminen on jo muutenkin haastavaa. ja varmaan on vaikeaa saada meidät samalle viivalle, jotta vertailu sun tai mun takkiin olisi relevantti. ajatko tai hiihdätkö 150 tai 300W tehoilla, tunnin tai 4, oletko hikoileva vai kuiva tyyppi jne. muuttujia on liikaa. kun absoluuttista oikeaa ei voi olla olemassa, turhanpäiväisen kinaamisen tilalle ehdottaisin enempi informaation jakamisen ajatusta. omat kommentit tulee hikoilevalta noin 200w liikkujalta ja pitkiltä lenkeiltä. tunnin tai 2 lenkit menee varmaan millä tahansa vaatteella.

F. Kotlerburg
11.12.2022, 11.47
^tuota koitin jo usea viesti sitten kertoa, mutta pilkallisestihan siihenkin piti erään nimimerkin tarttua.

nure
11.12.2022, 12.02
^Ai mää vai?

Ohiampuja
11.12.2022, 12.06
Mielessä olivat Primaloft-liivit, jotka pakkautuvat hämmästyttävän pieneen tilaan.
Ahaa, en tuollaista tuotetyyppiä tiennytkään. Joku tuollainen voisikin olla kätevä.

MRe
11.12.2022, 14.25
Koot ovat italiaista racefittiä.

Harmi, että oma vartalo on mallia Haminan mursu voimansa päivinä.

paaton
11.12.2022, 14.31
^tuota koitin jo usea viesti sitten kertoa, mutta pilkallisestihan siihenkin piti erään nimimerkin tarttua.

En ole yhteenkään sinun kommenttiin komentoinut pilkallisesti. Mun mielestä nuo olivat ihan fiksuja ohjeita.

Kyse oli vaan noista howerin ja nuren kommenteista, joiden mukaan kaikki missä lukee gorea on tuubaa. Ei se nyt vaan mene noin.

Hower
11.12.2022, 14.36
Kyse oli vaan noista howerin ja nuren kommenteista, joiden mukaan kaikki missä lukee gorea on tuubaa.
Hevonperseenvitut.
Jos nyt ei vieläkään ole tullut selväksi niin ihmettelin miksi talvipakkasella ja sateettomalla poutakelillä tulisi laittaa päälleen vedenpitävää goretexia (tms, vastaavaa vesitiivistä kalvoa).
Loppu. Jatkakaa jauhamista.

JKO17
11.12.2022, 14.48
^^ Kyllä se perfetto venyy, mutta vähän kropan mallista riippuen taitaa yleinen suositus olla 1-2 kokoa normaalia t-paitakokoa suurempi
sellaista takinomaista tuosta ei oikein saa

Itse teen kylmällä ts. muutamassa plusasteessa ehkä max 2 tunnin lenkkejä. Lenkit kuntoilu/hikilenkkejä, jossa kroppa tuottaa lämpöä koko ajan.

Jos ajaisin pitempiä lenkkejä joissa vaihtelevaa sykettä ja välillä rauhallisempaa, niin valitsisin jonkin muun.

paaton
11.12.2022, 14.50

Tähänhän vaan kommentoin, ettei ole. Kaikki mun talvitakit ovat goretexiä ja osa noista kestää tosiaan vettäkin lähes täysin. useamman tunnin lenkki menee räntäsateessa kastumatta.

Eli ne goretexit ovat oikeasti kehittyneet, kaikki eivät ole enää niitä haglöwsin muovipusseja. Saa siitä rauhassa herneet vetää, mutta noin se vaan on. Nämä toimivat kalvot mahdollistavat ajamisen kylmällä maantielläkin pakkasilla.

F. Kotlerburg
11.12.2022, 14.52
En ole yhteenkään sinun kommenttiin komentoinut pilkallisesti. Mun mielestä nuo olivat ihan fiksuja ohjeita.

Kyse oli vaan noista howerin ja nuren kommenteista, joiden mukaan kaikki missä lukee gorea on tuubaa. Ei se nyt vaan mene noin.
Ei et se ollut sinä.

Siksi itse kirjoitinkin vedenpitävistä kalvoista. Niitä on muillakin kuin Gorella. Gore ei myöskään ole synonyymi vedenpitävälle kalvolle kuten eräät täällä luulee.

^Ai mää vai?
Etkä sinäkään.

paaton
11.12.2022, 14.55
^^ Kyllä se perfetto venyy, mutta vähän kropan mallista riippuen taitaa yleinen suositus olla 1-2 kokoa normaalia t-paitakokoa suurempi
sellaista takinomaista tuosta ei oikein saa

Itse teen kylmällä ts. muutamassa plusasteessa ehkä max 2 tunnin lenkkejä. Lenkit kuntoilu/hikilenkkejä, jossa kroppa tuottaa lämpöä koko ajan.

Jos ajaisin pitempiä lenkkejä joissa vaihtelevaa sykettä ja välillä rauhallisempaa, niin valitsisin jonkin muun.

Tuo mun käyttämä double espresso on mainostekstienkin mukaan perfetton talviversio, eli kisatakki kylmälle kelille. Ja siltä se tuntuukin. Luulen, että aika vastaavaan tulokseen pääsisi ostamalla muutamaa numeroa liian ison perfeton ja sopivan fleecen väliin.

Monet valmistajat ovat lopettaneet noiden oikeiden talvitakkien valmistuksen. Laitoin tuosta tosiaan castellille viestäkin, eikä korvaavaa takkia ole enää edes tulossa. Onhan tuollainen monikerroksinen laadukas takki varmasti paljon kalliimpaa valmistaa ja markkinat täällä pohjoisesssa ovat rajallisia. Assoshan on ratkaissut ongelman lätkäisemällä takille 650e hintaa...

paaton
11.12.2022, 15.02
Ja jos tosiaan pääsee takkeja kaupassa hiplaamaan, niin omasta mielestäni ihan perinteinen puhallustesti toimii. Talvitakin pitää vastustaa tuntuvasti hengitystä, eli käytännössä sisäänpäin hengittäminen ei onnistu. Mutta ilman pitää kuitenkin mennä läpi puhaltamalla suht hyvin.

Maastossa voi tietysti käyttää hengittävämpääkin takkia, mutta tuon jälkeen kun ajaa vähän hionneena siirtymälle, niin paleltuminen on suht varmaa. Liivi tietysti jeesaa ja mulla onkin aina pakkasilla vähän isompi perfeton liivi takataskussa. Tuo on samaa matskua kuin perfeton syystakki ja toimii tosi hyvin tuulen blokkaajana ja lämmikkeenä.

K.Kuronen
11.12.2022, 15.13
...Nämä toimivat kalvot mahdollistavat ajamisen kylmällä maantielläkin pakkasilla.

Mä sanoisin mieluummin, että ne mahdollistavat ajamisen kylmässä sateessa, oli se sitten räntää tai vielä vettä. Pakkaselle en ole keksinyt kalvolle käyttöä, paitsi todella tuuliseen pakkaskeliin jo pitkään markkinoilla olleen windstopperin.

Tänään kävin vähän pyörähtämässä tiellä, jotain 4 kymppiä, päällä ei ollut kalvoa muualla, kuin päähineessä ja hanskoissa. Vanha tuulitakki palveli vallan mainiosti: hengittävyys vain paranee vuosi vuodelta. Leikkaukseltaan se saisi olla vähän istuvampi, että kosteus haihtuisi tiivistymisen sijaan kaikkialta paremmin. Paitana alla oli joku keskipaksu Polartec-materiaalista tehty aluspaita.

Näillä pikkupakkasilla kosteus pysyy takin kankaassa nesteenä, mutta kovemmilla pakkasilla aluskerroksen ollessa paksumpi hiki jäätyy takin sisäpintaan, josta sen lyhyellä pysähdyksellä ravistella pois.

Koheltaja
11.12.2022, 15.45
Hevonperseenvitut.
Jos nyt ei vieläkään ole tullut selväksi niin ihmettelin miksi talvipakkasella ja sateettomalla poutakelillä tulisi laittaa päälleen vedenpitävää goretexia (tms, vastaavaa vesitiivistä kalvoa).
Loppu. Jatkakaa jauhamista.

Kerrotko jotain syitä miksei voi laittaa koska Gore-Tex EI ole pelkästään sadeasu. Kuulisin aiheesta jotain muuta kun pinttyneen mielipiteen että goret on ainoastaan sadeasuja.

maalinni
11.12.2022, 16.31
Itse olen vetänyt viimeiset 15 talvea gore-tex takilla ja alla paksu fleece. Olenko aina pyöräillyt väärin?

K.Kuronen
11.12.2022, 16.40
Usko kalvon autuaaksi tekevään voimaan on siinä määrin suurta, että kalvottomia, mutta muutoin talveen sopivia on hankala löytää. Jos ei ole kalvoa, niin valmistaja on varoiksi lääppinyt kankaan sisäpintaan uretaania.

Hower
11.12.2022, 16.57
Tästähän tämä mun kommenttini lähti:

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=3190994#post3190994)

Olin ikäänkuin melkein samaa mieltä Kötlerburg, mutta ilmeisesti väärällä tavalla.
"Gore ei myöskään ole synonyymi vedenpitävälle kalvolle kuten eräät täällä luulee."

Joo-joo-joo-joo.
Ei ole Goretex pelkästään VEDENPITÄVÄ kalvomtsku, ei ole ei ole ei ole. On tullut nyt selväksi, että ko. tuotemerkki pitää sisällään myös muunlaisilla ominaisuuksilla varustettuja kalvoja.

Keskityin tuohon vedenpitävään Kburgia mukaillen ja yleistin sen ihan vitun väärin saatanan tyhmästi sanaan Goretex.
se goretex kun alkaa olla yleissana vedenpitäville kalvoille niinku vanhanajan rautasänky oli heteka.

nure
11.12.2022, 17.05
Jos tosiaan unohdetaan vesisateet niin itse ajoin usean vuoden työmatkat talvisin Lidlin laadukkailla, noin 25€:n hintaisilla tuulisuojatuilla softshell tyypisillä takeilla ja alle hieman lisää pakkasen mukaan ja en ainakaan pakkaskeleillä mitään kummempia kalvoja kaivannut.

Opulus
11.12.2022, 17.07
Itse olen vetänyt viimeiset 15 talvea gore-tex takilla ja alla paksu fleece. Olenko aina pyöräillyt väärin?

Mistä kukaan sitä voisi tietää? Ja jos olisit kokeillut jotain muuta ja havainnut sen verrattomasti paremmaksi, saattaisit ehkä olla itse sitä mieltä.

PS Mutta se mikä todella ihmetyttäsi minua olisi se että olisit ajanut kaikki 15 talvea samalla kombinaatiolla, säästä ja lämpötilasta riippumatta.

Opulus
11.12.2022, 17.08

Pilkallisuutta ei kommentissani (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54717-Hengitt%C3%A4v%C3%A4-takki-py%C3%B6r%C3%A4ilyyn&p=3190922#post3190922) ollut tippaakaan. Minun maailmassani "kaikella ystävyydellä" tarkoittaa juuri sitä mitä se tarkoittaa.

Minusta siihenastinen keskustelu oli ollut nimenomaan informaation jakamista eikä kinaamista tai väännön aiheiden hakemista - ja sellaisena se on minusta jatkunutkin. Kukaan ei ole myöskään pyrkinyt asettuman niin sanotusti keskustelun tai sitä käyneiden yläpuolelle.

Opulus
11.12.2022, 17.10
Kerrotko jotain syitä miksei voi laittaa koska Gore-Tex EI ole pelkästään sadeasu. Kuulisin aiheesta jotain muuta kun pinttyneen mielipiteen että goret on ainoastaan sadeasuja.

Semmoista mielipidettä Hower ei tainnut esittää, vaikka esittikin mielipiteensä sen verran epäselvästi että niinkin sen saattoi ymmärtää. Mutta omasta mielestään Hower puhui koko ajan vain ja ainostaan niin sanotusta alkuperäisestä Gore-Texistä, jonka päällimmäinen ominaisuus on nimenomaan se "guaranteed waterproof protection".

Se on sitten kokonaan toinen juttu että Gore-Texillä on muitakin materiaaleja, joista osa tarjoaa varsin hyvääkin suojaa sateelta, mutta joita Gore-Tex itsekin neuvoo valitsemaan silloiin kun haetaan ensisijaisesti tuulensuojaa ja "performance" tai "breathability" ovat tärkeitä.

Kolmas juttu on sitten se että alkuperäinen Gore-Texkin on kehittynyt aikojen saatossa ja waterproof Gore-Texkin voi toimia ja siihen voi pukeutua, vaikkei sataisikaan. Mutta eivät ne silti ole paras valinta Gore-Texin valikoimasta tehokkaaseen aktiiviliikuntaan, jossa hikoillaan ja mennään pitempään tauotta.

Hower
11.12.2022, 17.40
Väärässä olin, kuten Kotlerburg myös "Sitä mieltä oon, että kaikenmaailman Goretexit sun muut vedenpitävät kalvot on talvikäytössä aika tuhoontuomittuja."

Oikeastihan Gore toimi pakkasella parhaiten, kesäkumaalla se on ihan paska:

"Kun takin sisällä on kosteaa ja lämmintä, pyrkii kosteus luonnostaan kohti viileämpää ja kuivempaa ilmaa kalvon huokosten läpi.
Niinpä kalvovaatteet hengittävät parhaiten kylmissä ja kuivissa oloissa liikkuessa – esimerkiksi pakkassäillä hiihdellessä. Kun ilmankosteus takin ulkopuolella lähestyy takin sisäpuolta, myös hengittävyys heikkenee"
https://www.camu.fi/blog/opas-vedenpitavan-takin-hankintaan/

Nyt nostan rehdisti käden pystyyn virheen merkiksi! Vai onko tuo Kburgin lapa? :)

https://i.imgur.com/psOs1uG.jpg

K.Kuronen
11.12.2022, 17.58
Väärässä olin, kuten Kotlerburg myös "Sitä mieltä oon, että kaikenmaailman Goretexit sun muut vedenpitävät kalvot on talvikäytössä aika tuhoontuomittuja."

"Kun takin sisällä on kosteaa ja lämmintä, pyrkii kosteus luonnostaan kohti viileämpää ja kuivempaa ilmaa kalvon huokosten läpi.
Niinpä kalvovaatteet hengittävät parhaiten kylmissä ja kuivissa oloissa liikkuessa – esimerkiksi pakkassäillä hiihdellessä. Kun ilmankosteus takin ulkopuolella lähestyy takin sisäpuolta, myös hengittävyys heikkenee"
...

Mä käännän tämän siten, että pitääkö olla kalvo, että hiki haihtuu pakkasella? Eikö sama kuivassa ilmassa tapahtuva höyryn siirtyminen päde suuremmassa määrin myös muutoinkin paremmin hengittävään materiaaliin?

Itse asiassa sateella kalvotakki toimii heikoimmin, mutta on mielestäni ainoa toimiva ratkaisu sateella, sillä perinteinen sadeasu ei hengitä ollenkaan.

Koheltaja
11.12.2022, 18.00
Ei tää niin vakavaa ole, rättejähän nää vaan on:o

Kesähelteillä kokemusta Gore-Texeistä moottorikurapyörien kanssa ja hengittävyys loppuu hyvin nopeasti jos aletaan ajamaan aktiivisemmin esimerkiksi metsäteitä, helteellä yhtä helvettiä vaikka kaikki tuuletukset on auki.

huotah
11.12.2022, 18.04
Gore-Tex brandin alle kuuluu nykyisin kaksi tuoteperhettä.

Gore-Tex vedenpitävät tuotteet
- Gore-Tex, se alkuperäinen teknologia
- Gore-Tex Pro, hengittävämpi ja kestävämpi kuin Gore-Tex
- Gore-Tex Paclite ja Paclite Plus, kevyet ja helposti pakattavat
- Gore-Tex Active, erittäin hengittävä ja kevyin
- Gore-Tex Shakedry, kevyt ja hengittävin

Gore-Tex tuulenpitävät tuotteet
- Gore-Tex Inifinium, tuulenpitävä, hengittävä ja joustava kangas. Gore-Tex Windstopperin korvaaja.

Vauhdikkaampaan ajoon näistä yleisemmin käytetyt taitavat olla Infinium, Shakedry ja Active. Lisäksi vaatteiden valmistajilla voi olla kankaista omia versioitaan. Esim. Castellilla on käytössä Infiniumista ainakin kahta eri versiota, joustavampi 203 ja yksinoikeudella käytetty harjattu 205. Windstopperista on ymmärtääkseni valmistettu kahta versiota, X-Lite ja X-Lite Plus (esim. Castelli Gabba2 takki). Jos Gore-Tex -kankaan DWR käsittely on kulunut niin sade kastelee kankaan ja takki tuntuu hikoiluttavalta.

Em. huomioiden ei ole ihme että Gore-Texistä puhuttaessa menee usein puurot ja vellit sekaisin.

Kilpailevista tuotteista Polartec Neoshell on mainospuheiden mukaan maailman hengittävin vedenpitävä materiaali, ja sen lisäksi kevyt, kestävä, joustava, tuulenpitävä ja mukava. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, mutta mielellään kuulisi kokemuksia tästäkin.

Hower
11.12.2022, 18.10
Mä käännän tämän siten, että pitääkö olla kalvo, että hiki haihtuu pakkasella? Eikö sama kuivassa ilmassa tapahtuva höyryn siirtyminen päde suuremmassa määrin myös muutoinkin paremmin hengittävään materiaaliin?

:) Nimenomaan sitä voi kysyä.
Mutta jos gorea haluaa ylistää niin parhaiten hengittävyys toimii pakkasella.

Tomppabozz
11.12.2022, 18.10
Sohaisenpa omani nyt tähän väliin.

Viime talvi meni kaikennäköisillä aluspaitayhdistelmillä, joiden päällä pidin Goren Paclite/Active G3-takkia (en muista kumpi niistä). Ohut kuin mikä, enkä pystynyt erityisesti kehumaan hengittävyyttä. Juuri sen takia sitä toki käytinkin, koska koin sen pitävän viimaa ja tuulta paremmin kuin muut ratkaisut. Kylmähän se oli, mutta kaksi kerrosta (joskus joku synteettinen t-paita lisäksi) lämmintä aluspaitaa sitten ratkaisi sen ongelman.

Ostin juuri Castelli Alpha 2:n mikä olisi tarkoitus korkata keskiviikkona, kun omat työmatkailut taas jatkuu pyöräillen.

GoreTex versiosta xxxxx on siis nyt siirrytty Infiniumiin. Toivottavasti toimii kuten toivon. Odotan innolla ja mielenkiinnolla.

Muita hankintoja kylkeen oli myös Laken Mx-146 ja Polare 3. Nyt jos ongelmat on ratkaistu rahalla, niin onpas helppoa. Tarkoitus olisi tykittää niillä sitten seuraavat vuodet.

Ohiampuja
11.12.2022, 18.11
Gore Active ja tuo Infinium. Ilmoitetaanko niistä jotenkin numeroilla se hengittävyys? Ja osaako joku sanoa kuinka ne vertautuu vanhaan Windstopperiin?

JohnnyBuzz
11.12.2022, 18.17
Ei offaria: mulla on talvityömatkojen luottotakkina ollut monta vuotta 7Mesh Freeflow (https://7mesh.com/freeflow-jacket). Se on ohut tuulitakki, jossa on Alpha-vuori rintamustassa, hartioissa ja hihojen etureunassa. Ei paina mitään ja pakkautuu pieneen tilaan. Vanha väri on keltainen, joten näkyykin kaupunkiliikenteessä.

Freeflow on erikoinen takki, koska se oikeasti hengittää hyvin, mutta siitä huolimatta se pitää mun työmatkan mittaisen (n. 30-40) min sateen ulkona. Jopa sellaisessa tarttuvassa räntäsateessa alla olevat vaatteet pysyy kuivina. Ja se siis toimii edelleeen, vaikka se on pesty noin ziljoona kertaa. Ja siinä ei siis ole minkäänlaista kalvoa eli se hengittää kuin mikä tahansa hyvin hengittävä tuulitakki.

Sadekelien lenkkitakiksi siitä ei ole, koska pidempi yhtäjaksoinen sade tulee läpi ja omaan makuuni se on lenkkitakiksi aavistuksen lepattava, mutta talvikelien mtb-tuulitakkina voisin kuvitella sen toimivan loistavasti.

Kaiken tän väännön joukkoon lainaus pari sivua sitten: toi Freeflowhan vaikuttaa tosi asialliselta speksien ja asiakaskommenttien perusteella. Olis aika passeli suurimpaan osaan keleistä, joissa tulee takki päällä maastossa ajettua. Itse en oikein takkia tarvitse, ennen kuin lämpötila menee alle +10. Sitä ennen pärjää hyvin tekninen pitkähihainen + lyhythihainen -kombolla. Toki riippuu, onko kovin tuulista, mutta poluilla harvoin on. Sitten, kun pakkanen menee selkeästi yli -10:n asteen, niin sitten harrastetaan jotain muuta. Ainoo vaan, että toi näyttää kovin maantiehenkiseltä, mut pytyisköhän sen kanssa elää? :D

marco1
11.12.2022, 18.19
Ne kohdat missä se kankaan hengittävyys voi toteutua suunnitellulla (luvatulla) tavalla on niissä kohdissa vaatteita missä ei ole taskuja, saumoja, heijastimia tai mitään muuta ylimääräistä estettä kuten repun hihnoja tms.

Koheltaja
11.12.2022, 18.20
Itse asiassa sateella kalvotakki toimii heikoimmin, mutta on mielestäni ainoa toimiva ratkaisu sateella, sillä perinteinen sadeasu ei hengitä ollenkaan.

Kalvotakeissa kannattaa käyttää niille tarkoitettua kyllästettä pintakankaassa, osa sumutetaan pesun jälkeen puolikuivalle kankaalle ja osa laitetaan huuhteluainesäiliöön. Huuhteluainettahan ei tietenkään käytetä kalvoasujen kanssa, kuten ei myöskään pulveripesuaineita. Pintakankaan käsittelyssä on se juttu että pintakangas säilyttää paremmin hengittävyyden jos se hylkii vettä, silloin pienellä ripsauksella ei asun hengittävyys juurikaan muutu, pintakangas myös kuivuu nopeammin kun ei pääse vettymään. Kaatosade on sitten eri asia, kun pintakangas vettyy niin kalvopuvusta tulee perinteinen hengittämätön sadeasu.

MRe
11.12.2022, 18.27

Joo, no kuivassa tyynessä pakkassäässä ennen hiihdettiin puuvillainen aluspaita, villapaita ja puuvillainen anorakki-combolla ymmärtämättä paremmasta mitään. Käsissä lapaset ja/tai vuorettomat rukkaset.

Mutta noin ylipäätään tuskin markkinamiehet on fysiikan lakeja muuttaneet. Vaikka siltä välillä tuntuu. Lämmöneristeenä toimii ilma, koska tyhjiötä ei taida saada aikaiseksi. Kosteus siirtyy johtumalla tai höyrystymällä ja lopulta haihtuu ulkoilmaan, jollei haihtumista estetä jollain kalvolla. Ei se kalvo sitä haihtumista paranna. Kalvolla sitten haetaan tuulensuojaa. Tai ettei vesi tule sisälle, mutta ei tässä pariin viikkoon enää Helsingissäkään ole ollut ongelmana, että ulkoa päin tulisi ylenmäärin kosteutta.

Olihan intissä kuningasideana aikanaan ne huopakumisaappaat. Kun talvessa paras olisi ollut jatsarit ja jalkarätit.

paaton
11.12.2022, 18.33
Gore-Tex brandin alle kuuluu nykyisin kaksi tuoteperhettä.

Gore-Tex vedenpitävät tuotteet
- Gore-Tex, se alkuperäinen teknologia
- Gore-Tex Pro, hengittävämpi ja kestävämpi kuin Gore-Tex
- Gore-Tex Paclite ja Paclite Plus, kevyet ja helposti pakattavat
- Gore-Tex Active, erittäin hengittävä ja kevyin
- Gore-Tex Shakedry, kevyt ja hengittävin

Gore-Tex tuulenpitävät tuotteet
- Gore-Tex Inifinium, tuulenpitävä, hengittävä ja joustava kangas. Gore-Tex Windstopperin korvaaja.

Vauhdikkaampaan ajoon näistä yleisemmin käytetyt taitavat olla Infinium, Shakedry ja Active. Lisäksi vaatteiden valmistajilla voi olla kankaista omia versioitaan. Esim. Castellilla on käytössä Infiniumista ainakin kahta eri versiota, joustavampi 203 ja yksinoikeudella käytetty harjattu 205. Windstopperista on ymmärtääkseni valmistettu kahta versiota, X-Lite ja X-Lite Plus (esim. Castelli Gabba2 takki). Jos Gore-Tex -kankaan DWR käsittely on kulunut niin sade kastelee kankaan ja takki tuntuu hikoiluttavalta.

Em. huomioiden ei ole ihme että Gore-Texistä puhuttaessa menee usein puurot ja vellit sekaisin.

Kilpailevista tuotteista Polartec Neoshell on mainospuheiden mukaan maailman hengittävin vedenpitävä materiaali, ja sen lisäksi kevyt, kestävä, joustava, tuulenpitävä ja mukava. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, mutta mielellään kuulisi kokemuksia tästäkin.

Tuosta infinuimista on sitten vielä olemassa eri versioita. Esimerkiksi alphan infinium 150? hengittää paljon heikommin mitä perfeto. Nuo ovat oikeastaan täysin eri kankaita.

Se uusi alpha on muuten just tuota polartecia. Itse en pidä uudistusta hyvänä, koska alphasta tulee tuolla muutoksella takuulla taas yksi välikelin takki. En oikein jaksa uskoa polartecin tarjovan samaa vedenpitävyyttä niille nollakelin räntälenkeille, jotka alpha on nyt mahdollistanut. Siis ainahan noita on ajettu, mutta ei oikein koskaan tuolla mukavuudella.

Mutta siis voi se olla todella hyväkin takki. Vanha alphahan ei juuri veny ja käyttöalue on suht suppea nollan molemmin puolin, koska se hengittävyys on aika rajoitettua.

F. Kotlerburg
11.12.2022, 18.33
Kaikki on paskaa ja perseestä.

paaton
11.12.2022, 18.36
Joo, no kuivassa tyynessä pakkassäässä ennen hiihdettiin puuvillainen aluspaita, villapaita ja puuvillainen anorakki-combolla ymmärtämättä paremmasta mitään. Käsissä lapaset ja/tai vuorettomat rukkaset.

Mutta noin ylipäätään tuskin markkinamiehet on fysiikan lakeja muuttaneet. Vaikka siltä välillä tuntuu. Lämmöneristeenä toimii ilma, koska tyhjiötä ei taida saada aikaiseksi. Kosteus siirtyy johtumalla tai höyrystymällä ja lopulta haihtuu ulkoilmaan, jollei haihtumista estetä jollain kalvolla. Ei se kalvo sitä haihtumista paranna. Kalvolla sitten haetaan tuulensuojaa. Tai ettei vesi tule sisälle, mutta ei tässä pariin viikkoon enää Helsingissäkään ole ollut ongelmana, että ulkoa päin tulisi ylenmäärin kosteutta.

Olihan intissä kuningasideana aikanaan ne huopakumisaappaat. Kun talvessa paras olisi ollut jatsarit ja jalkarätit.

Niin siis just tuo tuulensuoja on se juttu nyt pakkasella, jos haluaa gravellilla ajaa. Ei siellä villapaidalla ja anorekilla paljoa huomennakaan ajella. -10c ja 13ms tuulta luvassa.

paaton
11.12.2022, 18.37
Kaikki on paskaa ja perseestä.

Mä oon tuon kyllä huomannut :) Ehkä kannattaisi kokeilla jotain isompia muutoksia tuohon elämiseen noin yleensä, jos ahdistaa pahasti.

F. Kotlerburg
11.12.2022, 18.38
^mitä jos huolehtisit ihan vain omista asioistasi.

F. Kotlerburg
11.12.2022, 18.44

Nyt nostan rehdisti käden pystyyn virheen merkiksi! Vai onko tuo Kburgin lapa? :)

Ihan mielenkiinnnosta niin mitä hevon helvettiä sillä vedenpitävällä kalvolla pakkasella tekee ja miten niin se toimii silloin parhaiten? Se hengittää parhaiten, mutta onko se sen vedenpitävän kalvon tärkein feature? Se kalvoton vaate kun voi toimia vielä paremmin.

Se oli mielipide eikä mikään fakta, joten miten niin olin väärässä.

Ja mikä on Gore? Niin se on ryysyjen valmistaja. Mikä niistä toimii parhaiten pakkasella? Minulla on Goren ryysyjä joissa ei ole kalvoja ne kyllä toimii pakkasella mainiosti.

paaton
11.12.2022, 18.50
Ihan mielenkiinnnosta niin mitä hevon helvettiä sillä vedenpitävällä kalvolla pakkasella tekee ja miten niin se toimii silloin parhaiten? Se hengittää parhaiten, mutta onko se sen vedenpitävän kalvon tärkein feature? Se kalvoton vaate kun voi toimia vielä paremmin.

Se oli mielipide eikä mikään fakta, joten miten niin olin väärässä.

Ja mikä on Gore? Niin se on ryysyjen valmistaja. Mikä niistä toimii parhaiten pakkasella? Minulla on Goren ryysyjä joissa ei ole kalvoja ne kyllä toimii pakkasella mainiosti.

Ei sillä vedenpitävällä kalvolla pakkasella mitään teekkään. Kai tuo nyt jokaiselle selvä asia on...

JKO17
11.12.2022, 18.50
Tässä olisi pari taulukkoa, joista selviää eri kankaiden vesitiiveys ja hengittävyyslukuja, ja mitä ne yleisellä tasolla tarkoittaa.

Termiä kalvo tai tekninen kangas voidaan käyttää kaikissa jäljempänä olevissa tapauksissa, mutta ominaisuudet poikkeavat toisistaan aika paljon.

I LUKUARVOJA

Vuodelta 2016: Tuotteet edelleen samoja, muutamia uusia tullut

Below is a list of waterproof and breathability ratings of various fabrics:

BRAND
WATERPROOFNESS (mm)
BREATHABILITY (GM/M²/24HR)

GORE-TEX 3L
>28,000
17,000

GORE-TEX Pro 3L
>28,000
25,000

GORE-TEX Paclite 2.5L
>28,000
15,000

GORE-TEX C-Knit 3L
>28,000
>20,000

eVENT 3L
30,000
>20,000

eVENT DVstorm 3L
10,000
>30,000

MARMOT NanoPro 2.5L
>THAN 10,000
17,000

NORTH FACE Hyvent 2.5L
>THAN 15,000
~12-15,000

PATAGONIA H2No 2.5L
10-20,000
~12-15,000

Helly Tech® Performance 2.5L
>10,000
>10,000

MONT Hydronaut / Pro 3L
30,000
>20,000 / 28,000

PERTEX Shield+ 2.5L
20,000
20,000

RAB Proflex 3L
10,000
30,000

So based on the above table, what do these mean, in relation to outdoor activities?
Waterproofness Ratings:

5,000mm: This is where a rainproof jacket begins, however in a really horrendous downpour you’ll eventually get wet.
10,000mm – 15,000mm: This is where a waterproof garment becomes practical for real-world use. These jackets will withstand some pretty serious downpours of rain and well as some heavy, wet snow. However, if you subject them to pressure (like crashing in wet snow, kneeling or sitting down in the case of pants, or the pressure of a heavy packs shoulder straps & hip belt) then they’ll soak through over time.
20,000mm and Up: Driving rain in the tropics or the south west of Tasmania? Not an issue. Wet slushy snow in Perisher? Yep! This is the jacket you want if you’re planning on being out in all conditions, carrying a heavy load and what to know you will stay dry.

Breathability Ratings:

5,000 – 10,000g/m²: This jacket would work fine for resort skiing, urban travel or hanging out in camp while it’s pouring rain. However you would get pretty clammy if you had to do much hiking.

10,000 – 15,000g/m²: This jacket would be ok for more adventurous travel, hiking, and back country skiing. Again if your bush-bashing straight uphill, breaking trail through snow or travelling in highly humid locations you may feel a bit clammy.

15,000 – 20,000g/m² & above: You definitely want something in this range if you’re heading out into the hills for an extended trip, travelling through South East Asia with a plan to trek or any other trip where you can see yourself working hard and perspiring heavily.

II SELITYKSIÄ

https://camotrek.com/wp-content/uploads/2019/12/PIC1.jpg

https://camotrek.com/wp-content/uploads/2019/12/breathability-ratings1.jpg

https://camotrek.com/wp-content/uploads/2019/12/perspiration-rates-various-activities-1024x611.png

Table 3 confirms that water vapor cannot be completely diffused despite the manufacturers’ claims about the breathability of their products. Moreover, rain and snow reduce breathability further because the vapor pressure above the fabric is increased.

F. Kotlerburg
11.12.2022, 19.11
Ei sillä vedenpitävällä kalvolla pakkasella mitään teekkään. Kai tuo nyt jokaiselle selvä asia on...
No ei näytä olevan, kun asiasta pitää vängätä.

huotah
11.12.2022, 19.14
Se uusi alpha on muuten just tuota polartecia. Itse en pidä uudistusta hyvänä, koska alphasta tulee tuolla muutoksella takuulla taas yksi välikelin takki. En oikein jaksa uskoa polartecin tarjovan samaa vedenpitävyyttä niille nollakelin räntälenkeille, jotka alpha on nyt mahdollistanut. Siis ainahan noita on ajettu, mutta ei oikein koskaan tuolla mukavuudella.

Juu kuori näyttää olevan Nanoshelliä ympäriinsä ja lisäksi saman firman Alpha eristävänä vuorikerroksena. Käyttöalue -5...12°C. Jos tuo yhtään samanlainen kuin vanha Alpha ROS niin 12° lämmössä tuo ei enää sovellu hikiliikuntaan (paitsi ehkä pahimmille vilukissoille).

Castellin uudessa Beta ROSissa käytetään Nanoshelliä tuulelle alttiille kohdissa ja Nano Flex Lightia selässä. Käyttöalueeksi ilmoitetaan 8...18°C vrt. Perfetto RoS 2:n 4...14°C. Väittävät että Beta on vähintään yhtä hyvä kuin Perfetto kaikissa muissa ominaisuuksissa paitsi tuulenpitävyydessä. Castellin takkivalikoima on kyllä todella laaja ja monissa tuotteissa käyttöalueet menee niin paljon päällekkäin että pelkkien tuotekuvausten perusteella on hankala hahmottaa juuri se omaan tarpeeseen sopivin vaihtoehto.

Mutta siis voi se olla todella hyväkin takki. Vanha alphahan ei juuri veny ja käyttöalue on suht suppea nollan molemmin puolin, koska se hengittävyys on aika rajoitettua.

Nanoshell kuulostaa paperilla niin hyvältä että odottaisin uuden Alphan olevan ainakin hengittävämpi kuin vanha malli.

huotah
11.12.2022, 19.22
Tässä olisi pari taulukkoa, joista selviää eri kankaiden vesitiiveys ja hengittävyyslukuja, ja mitä ne yleisellä tasolla tarkoittaa.

Termiä kalvo tai tekninen kangas voidaan käyttää kaikissa jäljempänä olevissa tapauksissa, mutta ominaisuudet poikkeavat toisistaan aika paljon.

I LUKUARVOJA

Vuodelta 2016: Tuotteet edelleen samoja, muutamia uusia tullut

Below is a list of waterproof and breathability ratings of various fabrics:

BRAND
WATERPROOFNESS (mm)
BREATHABILITY (GM/M²/24HR)

GORE-TEX 3L
>28,000
17,000

GORE-TEX Pro 3L
>28,000
25,000

GORE-TEX Paclite 2.5L
>28,000
15,000

GORE-TEX C-Knit 3L
>28,000
>20,000

eVENT 3L
30,000
>20,000

eVENT DVstorm 3L
10,000
>30,000

MARMOT NanoPro 2.5L
>THAN 10,000
17,000

NORTH FACE Hyvent 2.5L
>THAN 15,000
~12-15,000

PATAGONIA H2No 2.5L
10-20,000
~12-15,000

Helly Tech® Performance 2.5L
>10,000
>10,000

MONT Hydronaut / Pro 3L
30,000
>20,000 / 28,000

PERTEX Shield+ 2.5L
20,000
20,000

RAB Proflex 3L
10,000
30,000

Lisätään vertailun vuoksi Polartec Neoshellin arvot:

Polartec NeoShell Key Facts

Common outdoor industry estimates put its breathability at around the 30.000g/m2/24h mark.
It has a hydrostatic head of around 10,000mm.
NeoShell is made in a completely different manner to fabrics like eVent or Gore-Tex and from a polyurethane rather than PTFE.
It’s made through a process called electrospinning, where a plastic is a dissolved in a solvent and then sprayed onto a sheet until a film builds up
Its fabric can be easily laminated to soft, stretchy and ‘quiet’ fabrics.

paaton
11.12.2022, 19.26
Juu kuori näyttää olevan Nanoshelliä ympäriinsä ja lisäksi saman firman Alpha eristävänä vuorikerroksena. Käyttöalue -5...12°C. Jos tuo yhtään samanlainen kuin vanha Alpha ROS niin 12° lämmössä tuo ei enää sovellu hikiliikuntaan (paitsi ehkä pahimmille vilukissoille).

Castellin uudessa Beta ROSissa käytetään Nanoshelliä tuulelle alttiille kohdissa ja Nano Flex Lightia selässä. Käyttöalueeksi ilmoitetaan 8...18°C vrt. Perfetto RoS 2:n 4...14°C. Väittävät että Beta on vähintään yhtä hyvä kuin Perfetto kaikissa muissa ominaisuuksissa paitsi tuulenpitävyydessä. Castellin takkivalikoima on kyllä todella laaja ja monissa tuotteissa käyttöalueet menee niin paljon päällekkäin että pelkkien tuotekuvausten perusteella on hankala hahmottaa juuri se omaan tarpeeseen sopivin vaihtoehto.

Nanoshell kuulostaa paperilla niin hyvältä että odottaisin uuden Alphan olevan ainakin hengittävämpi kuin vanha malli.

Niin, en oikein just tajua miksi alphaa muutetaan tuohon suuntaan. Eli lisätään hengittävyyttä, mutta eristystä ei. Painoltaan tuo uusi alpha on selvästi kevyempi mitä vanha, eli eristettä ei ole ainakaan lisätty. Olisivat samalla saaneet lisätä vylliä reilusti ja tehdä tuosta oikean talvitakin, jota castellilla ei enää ole. Siis castellilla on jo nyt todella paljon kamaa tuohon 0-15c välimaastoon.

Sama juttu tuon perfeton/betan välillä. Omassa käytössäni en kyllä haluaisi tinkiä tasan yhtään perfeton tuulenpitävyydestä. Se on jo nyt aika läpipuhaltava kun lämpitila laskee alle 10c. Mallivalikoima muuttuu vaan enemmän tuonne keskieuroopan talvikelien suuntaan, eli 10-20c lämpötiloihin.

Koheltaja
11.12.2022, 19.32
No ei näytä olevan, kun asiasta pitää vängätä.

Älä sitten vänkää.

Kaikilla ei ole hehtaarin kokoista vaatehuonetta mistä voi valita uusimmat uutuudet päälle jokaisen 5 asteen välein ilmakosteusmittaria tuijotellen. Kun on useita harrastuksia, tilat rajalliset sekä lompakko tyhjä niin siinä akaa minimoimaan rättien määrää ja oppii valitsemaan oikeita tuotteita joissa on mahdollisimman leveä käyttöalue. Jos hengittävä ja vedenpitävä Gore-Tex takki toimii pakkasella niin ei mun tarvitse miettiä mitä laitan päälle, mutta toisille vaatetus on välineharrastus ja rättiä on kaapissa enemmän kun kirpparilla. Sekin on oikea tapa harrastaa, kuten moni muukin.

Seuraavaksi voidaan ihmetellä miksi monella on lokausojat pyörässä kuivalla kelillä...

F. Kotlerburg
11.12.2022, 19.41
Köyhien ei pitäisi harrastaa pyöräilyä.

paaton
11.12.2022, 19.42
Seuraavaksi voidaan ihmetellä miksi monella on lokausojat pyörässä kuivalla kelillä...

Hei haloo. Siksi pitää olla kaksi gravellia. Toisessa on lokarit ja toisessa ei. Eihän nyt kukaan aja talvella lokareiden kanssa :)

paaton
11.12.2022, 19.43

Mä oon miettinyt tässä viikonlopun ihan samaa hiihdosta. Hirvee hinku olisi kokeilla tuotakin, mutta toimintatonni näyttää tuohonkin lajiin hurahtavan, jos haluaa tähän aikaan ostaa hyvän setin.

Ohiampuja
11.12.2022, 19.57
Kaikilla ei ole hehtaarin kokoista vaatehuonetta mistä voi valita uusimmat uutuudet päälle jokaisen 5 asteen välein ilmakosteusmittaria tuijotellen. Kun on useita harrastuksia, tilat rajalliset sekä lompakko tyhjä niin siinä alkaa minimoimaan rättien määrää ...
Nyt ollaan ytimessä. Tuo mun Endura Singletrack on ainut varsinainen pyöräilytakki. Kaikki muut kamat on pääosin tavan retkeilyvaatteita ja käytössä hiihdossa, luistelussa ja kaikessa muussa ulkoilussa.

Mutta samalla pitää tunnustaa että nyt syksyllä ostetut Singletrack housut on oikeasti hyvät, tähän asti kun olen pyöräillyt monenlaisilla retkeilyhousuilla. Eli kyllä täsmä-retkuilla on puolensakin. :)

huotah
11.12.2022, 20.02
Niin, en oikein just tajua miksi alphaa muutetaan tuohon suuntaan. Eli lisätään hengittävyyttä, mutta eristystä ei. Painoltaan tuo uusi alpha on selvästi kevyempi mitä vanha, eli eristettä ei ole ainakaan lisätty. Olisivat samalla saaneet lisätä vylliä reilusti ja tehdä tuosta oikean talvitakin, jota castellilla ei enää ole. Siis castellilla on jo nyt todella paljon kamaa tuohon 0-15c välimaastoon.

Sama juttu tuon perfeton/betan välillä. Omassa käytössäni en kyllä haluaisi tinkiä tasan yhtään perfeton tuulenpitävyydestä. Se on jo nyt aika läpipuhaltava kun lämpitila laskee alle 10c. Mallivalikoima muuttuu vaan enemmän tuonne keskieuroopan talvikelien suuntaan, eli 10-20c lämpötiloihin.

Samaa mieltä, tuulenpitävyys on se mistä viimeksi tinkisin Suomen syksyssä tai keväässä. Vettä harvemmin sataa kaatamalla, tuulta riittää molempina kausina aina.

Tuollainen Betan käyttöalue mikä alkaa 8 asteesta tuntuu vähän oudolta, jos irtolahkeet ja hihat heivataan vähän yli 10 asteessa. 18°C on Suomen kesä ja silloin ajetaan lyhkäisissä.

stenu
11.12.2022, 20.24
Niin, en oikein just tajua miksi alphaa muutetaan tuohon suuntaan. Eli lisätään hengittävyyttä, mutta eristystä ei. Painoltaan tuo uusi alpha on selvästi kevyempi mitä vanha, eli eristettä ei ole ainakaan lisätty. Olisivat samalla saaneet lisätä vylliä reilusti ja tehdä tuosta oikean talvitakin, jota castellilla ei enää ole.

Mä en noita Castelleja tunne, kun en ole koskaan pitänyt päälläni, joten ihan puhdasta mutuspekulointia: Polartech Alpha on lämpö-/painosuhteeltaan varmaan paras tällä hetkellä markkinoilla olevista eristeistä. Voi siis olla ihan mahdollista, että uusi on kevyempi ja hengittävämpi kuin vanha, mutta siitä huolimatta yhtä lämmin - tai jopa lämpimämpi.

Tätä (https://eu.gobik.com/collections/chaquetas-hombre/products/thermal-jacket-armour-vanta-unisex?variant=39488944111694) olen pyöritellyt ostoskorissa. Jos tylsä musta ei olisi ainoa väri, olisin varmaan jo ostanut.

Opulus
11.12.2022, 20.30
Nyt ollaan ytimessä. Tuo mun Endura Singletrack on ainut varsinainen pyöräilytakki. Kaikki muut kamat on pääosin tavan retkeilyvaatteita ja käytössä hiihdossa, luistelussa ja kaikessa muussa ulkoilussa.

Toimii muuten toisinpäinkin: ei minulla ole hanskojen lisäksi ainuttakaan hiihtoon tarkoitettua vaatekappaletta vaan osa on pyöräilykäytöstä poistunutta, osa siinä yhä olevaa. Ajotakit ja pehmusteettomat housut voivat toimia ällistyttävän hyvin, vaikka asento ei olekaan matala ja aero! Kypäränalusmyssykin on joskus laitettu päähän pipon asemesta.

Enkä ole ainoa päätellen niistä teksteistä joita olen hiihtolenkeillä voinut lukea ja logoista jotka olen tunnistanut:D

paaton
11.12.2022, 20.41
Mä en noita Castelleja tunne, kun en ole koskaan pitänyt päälläni, joten ihan puhdasta mutuspekulointia: Polartech Alpha on lämpö-/painosuhteeltaan varmaan paras tällä hetkellä markkinoilla olevista eristeistä. Voi siis olla ihan mahdollista, että uusi on kevyempi ja hengittävämpi kuin vanha, mutta siitä huolimatta yhtä lämmin - tai jopa lämpimämpi.

Tätä (https://eu.gobik.com/collections/chaquetas-hombre/products/thermal-jacket-armour-vanta-unisex?variant=39488944111694) olen pyöritellyt ostoskorissa. Jos tylsä musta ei olisi ainoa väri, olisin varmaan jo ostanut.

Uskon kyllä että on kevyempi ja hengittävämpi kuin vanha ja yhtä lämmin, kuten caselli lupaakin. Tai itseasiassa olen tuosta varmakin. Mutta castellilla on ollut niitä kevyempiä ja hengittävämpiä jo aiemminkin tosi paljon valikoimassa. Kunon talvitakkia vaan ei enää ole.

Alphalla on nyt pystynyt ajamaan sinne -5c asti, koska se blokkaa tuulen täysin. Siis yhtään ei pääse kyllä läpi.

paaton
11.12.2022, 20.43
Samaa mieltä, tuulenpitävyys on se mistä viimeksi tinkisin Suomen syksyssä tai keväässä. Vettä harvemmin sataa kaatamalla, tuulta riittää molempina kausina aina.

Tuollainen Betan käyttöalue mikä alkaa 8 asteesta tuntuu vähän oudolta, jos irtolahkeet ja hihat heivataan vähän yli 10 asteessa. 18°C on Suomen kesä ja silloin ajetaan lyhkäisissä.

Justiinsa niin. Minulla oli joskus wigglen alesta muutama tuollainen castellin takki/jersey ja lahjoitin ne vikkelään eteenpäin turhina. Nämä on niitä vaatteita mitä espanjalaiset käyttävät syyskuusta lähtien. Siis kun itse vielä ajaa iloisesti lyhyissä ja korkeintaan hihat ja liivi varulta mukana.

stenu
11.12.2022, 21.27
Uskon kyllä että on kevyempi ja hengittävämpi kuin vanha ja yhtä lämmin, kuten caselli lupaakin. Tai itseasiassa olen tuosta varmakin. Mutta castellilla on ollut niitä kevyempiä ja hengittävämpiä jo aiemminkin tosi paljon valikoimassa. Kunon talvitakkia vaan ei enää ole.

Alphalla on nyt pystynyt ajamaan sinne -5c asti, koska se blokkaa tuulen täysin. Siis yhtään ei pääse kyllä läpi.

No mutta, jos se on yhtä lämmin, niin eikö se silloin ole ihan yhtä kunnon talvitakki? Parempi vaan kuin vanha, kun on kevyempi ja hengittävämpi. En mä ainakaan pidä paksuutta ja painavuutta itseisarvoina, vaikka talvivaatteesta oliskin kyse. Neoshell blokkaa tuulen 99-prosenttisesti. Tuskin se yhden prosentin ero kovin pahasti tuntuu.

paaton
11.12.2022, 21.34
No mutta, jos se on yhtä lämmin, niin eikö se silloin ole ihan yhtä kunnon talvitakki? Parempi vaan kuin vanha, kun on kevyempi ja hengittävämpi. En mä ainakaan pidä paksuutta ja painavuutta itseisarvoina, vaikka talvivaatteesta oliskin kyse. Neoshell blokkaa tuulen 99-prosenttisesti. Tuskin se yhden prosentin ero kovin pahasti tuntuu.

No ei, kun ei tuolla tarkene enää -5 jälkeen. 330gr, tuo on keskieurooppalainen talvitakki. Double espresso painaa 530gr ja on selkesti tuhdimpaa kamaa.

Se vanhan alphan loistavuus tulee siitä vedenpitävyydestä. On oikeasti aika huikeaa, kun voi ajaa mukavia lenkkejä 0-5c keleillä kun tulee vettä ja räntää taivaan täydeltä.

Mutta voihan tuo vanha ros malli jäädä edelleen myyntiin. Tulee vaan uutta myöskin tarjolle. Eri nimellähän nuo ovat.

Koheltaja
12.12.2022, 05.59

Ei ne harrastkakkaan vaan roikkuu täällä päivästä toiseen vinkumassa jokaisessa topicissa mistä tahansa aiheesta.

Koheltaja
12.12.2022, 06.05
Hei haloo. Siksi pitää olla kaksi gravellia. Toisessa on lokarit ja toisessa ei. Eihän nyt kukaan aja talvella lokareiden kanssa :)

Joskus oli avo Ferrari samaan aikaan tankilla ja vaihdettiin muutaman sana kuskin kanssa. Kysyin että saako tuohon kattoa jos tulee sateinen päivä? Vastaus oli että, no jos sataa niin lähden sillä Ferrarilla missä on katto... :cool:

nure
12.12.2022, 06.53
^^Voi kyllä muttei silloin täällä kommentoida...

stenu
12.12.2022, 08.17
No ei, kun ei tuolla tarkene enää -5 jälkeen. 330gr, tuo on keskieurooppalainen talvitakki. Double espresso painaa 530gr ja on selkesti tuhdimpaa kamaa.

Sori, nyt joko mulla tai sulla on ongelmia luetunymmärtämisen kanssa. Mun mielestä just tossa yllä yhdessä todettiin, että se johtuen kehittyneemmistä matskuista se uudempi voi mahdollisesti olla yhtä lämmin kuin se vanha, vaikka onkin kevyempi. Jos ne kerran on yhtä lämpimiä, niin miksi sillä uudella ei pärjää alle -5, jos vanhalla yhtä lämpimällä pärjää?

Mutta jos tämä on siis se Castellin uusi takki, niin en ihan hiffaa myöskään tota kuvaa. Kuvan perusteella tossa takissa ei ole mitään Alphaa ja se Alpha-kerros on tolla kaverilla erillisenä.

https://www.castelli-cycling.com/medias/07-4522507-414.jpg?context=bWFzdGVyfGF6dXJlaW1hZ2VzfDUwODg4Nn xpbWFnZS9qcGVnfGgzYS9oYWUvODk2MTY5MzIyMDg5NC8wN180 NTIyNTA3XzQxNC5qcGd8ZDk0Y2E0NzJhYjZkYjI5ZTFjY2ZhMj M0YjY1ZDMyZGFhZWE5ZTdiNzliNzZhNGEzMDNhMjJlYWYxNGQx Mzk5OQ

Versus siis tämä, joka on oikeasti Neoshell Alpha-vuorella

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0251/6395/6302/products/chaqueta-unisex-armour-cold-series-2023-gobik-5_1200x.jpg?v=1663329813

Mä kuvittelin, että Castellin Neoshell/Alpha olisi samanlainen. Käytännössä sinällään tietysti sama asia, jos toi erillinen Alpha-välipaita tulee mukana ja siinä mielessä jopa hyvä, että kuorta ei tarvitse pestä joka kerta, kun pesee vuoren hiestymisen takia. Mutta sitä siis tarkoitin, että tuollainen Gobikin kaltainen Neoshell-takki Alpha-vuorella voi hyvinkin olla yhtä lämmin kuin vanhanaikaisista matskuista tehty bulimpi talvitakki.

E: näyttäisi olevan erillinen ”Cold Days 2nd Layer” toi Alpha-välikerrasto. Eli en siis ymmärrä, että missä se eriste tossa Castellin takissa on??
Tollanen Alpha-välikerrasto on kyllä todella hyvä. Mulla on Velocion vastaava, tosin siinä selkä merinosekoitetta ja taskut selässä. Tolla Castellin tyylinen, missä selkäkin on Alphaa, olisi vielä parempi.

F. Kotlerburg
12.12.2022, 08.37
Tämänkin ketjun anti lähenee nollaa, kun mesoajat mesoaa välillä pakkaskelin talvitakeista ja välillä sateisen plussakelin takeista ja kaikesta molemmista reunoista ja keskeltä.

Opulus
12.12.2022, 08.56
Ei ne harrastakkaan vaan roikkuu täällä päivästä toiseen vinkumassa jokaisessa topicissa mistä tahansa aiheesta.

Olen jokseenkin varma ettei foorumiaktiivisuus - tai vinkumisen määrä tai aste:rolleyes: - mitenkään korreloi pyöräilemisen tai pyöräilyharrastuksen - mitattiinpa sitä sitten kilometreinä tai tunteina - kanssa.

Olen myös sitä mieltä että se mitä sinä - ja moni muukin - mielellään kutsuu vinkumiseksi on pääsääntöisesti arvokkaampaa ja viihdyttävämpääkin foorumisisältöä kuin valtaosa näistä tämäntyyppisistä one-linereista.

Opulus
12.12.2022, 09.02
Tämänkin ketjun anti lähenee nollaa, kun mesoajat mesoaa välillä pakkaskelin talvitakeista ja välillä sateisen plussakelin takeista ja kaikesta molemmista reunoista ja keskeltä.

Kenelle lähenee, kenelle ei. Mutta mitä mieltä on rajoittaa keskustelu koskemaan vain jompaa kumpaa, kun Suomen talvessa tarvitaan joko takkia, jolla pärjää myös sen hengittävyyden osalta mainiosti tai edes jotenkin mukavasti) molemmissa, tai sitten kahta takkia, jotka myös on osattava valita oikein käyttöolosuhteiden ja käyttötarkoituksen mukaan?

PS Jos mikä on turhaa, niin pelkkä mesoaminen siitä että mesoajat mesoavat. Siksi tätäkään kommenttia ei tarvittaisi - eikä pitäisi tarvita:rolleyes:

F. Kotlerburg
12.12.2022, 09.04
^^^^tuosta muuten näkee hyvin miksi monikaan maastossa ajavat ei suosi noita Castellin kaltaisia maantiepyörän ajoasentoa varten suunniteltuja kireitä takkeja. Pystymmässä ajoasennossa viima tulee suoraan napaan, kun tuo etuhelma on niin lyhyt, kun takin ja housujen sauma jää auki varsinkin jos ja kun ei maastossa käytä henkselimallin spandekseja.

JackOja
12.12.2022, 09.09
Olen jokseenkin varma ettei foorumiaktiivisuus - tai vinkumisen määrä tai aste:rolleyes: - mitenkään korreloi pyöräilemisen tai pyöräilyharrastuksen - mitattiinpa sitä sitten kilometreinä tai tunteina - kanssa.

Mä kans luulen, että aktiivisimmat vinkujat (paitsi yksi) pyöräileekin paljon.

Itsekin uskon kuuluvani vinkujiin.

F. Kotlerburg
12.12.2022, 09.11
Mä oon myös sitä mieltä, että se ei ole vinkumista, jos jollakin sattuu olemaan vastakkainen mielipide kuin itsellä.

paaton
12.12.2022, 09.12
Stenu, siinä alphassa on kiinteä sisäliivi. Tuo on aika näppärä kun lämpötila on passeli.

paaton
12.12.2022, 09.16
^^^^tuosta muuten näkee hyvin miksi monikaan maastossa ajavat ei suosi noita Castellin kaltaisia maantiepyörän ajoasentoa varten suunniteltuja kireitä takkeja. Pystymmässä ajoasennossa viima tulee suoraan napaan, kun tuo etuhelma on niin lyhyt, kun takin ja housujen sauma jää auki varsinkin jos ja kun ei maastossa käytä henkselimallin spandekseja.

Tuo on varmaan ihan totta. Uudemmassa alphassa on ehkä etuosa vähän pidempi, eli on huonompi maantielle. Tuollainen pitkä etuosa pussittaa aika äkkiä ja muuttu kylmäksikin.

Mutta housujen valinnalla voi tosiaan vaikuttaa tähän. Mä käytän maasturilla goren ws housuja, joissa tuulisuojattu etuosa nousee napaan asti. Castellilla ja assoksella on minusta etumukset liian matalat suomen talveen.

paaton
12.12.2022, 09.17

Happee taas. Tuollainen se suomen talvi on. Se räntä ja vesisade on suht yleistä.

F. Kotlerburg
12.12.2022, 09.18
Happee taas. Tuollainen se suomen talvi on. Se räntä ja vesisade on suht yleistä.
On missä on.

Pointti oli että informaatiosta tulee sekavaa kun pompitaan ees taas riippuen siitä kenen mielipiteen haluaa murskata.

paaton
12.12.2022, 09.22
https://tri.is/images/4520553%20404_2_a03b7476-1153-49ab-bf5c-ae76179fa5e2.jpg

Eli näin oli ainakin vanhassa alphassa.

JKO17
12.12.2022, 09.23
Vaikka lienee selvää niin pelkkä kangas ei tee hyvää takkia käyttötarkoitukseensa ja myös huonolla aluspukeutumisella voi pilata hyvän takin ominaisuudet.

Tämän castellin leikkaus ainakin perfetton osalta sopii tosiaan parhaiten maantiepyöräasentoon ja pyöräilyn lisäksi ehkä myös aktiivijuoksuun ja - hiihtoon, jossa pääsääntöisesti haetaan asusteita jotka eivät liikkeen tiellä.

Pitempiaikaiseen ja monipuoliseen urheiluun ja liikuntaan hakisin väljempää kuoritakkia, jossa tila aluspukeutumisen ja välikerrosten osalta olisi suurempi.
Monikäyttöisyyden johdosta veden- ja tuulenpitävä ja mahdollisimman hyvä hengittävyys. Mallisto varmaan jostain "alppi-vuorikiipeilyosastolta". Hintalappu noissa tahtoo olla aika korkea

F. Kotlerburg
12.12.2022, 09.25
^aika moni maantiepyöräajoasentoon suunniteltu rotsi kiristää sen verran hartioista seisoma-asennossa ettei vaan toimi hiihdossa.

JKO17
12.12.2022, 09.35
Juu, näin varmaan on. Tekniset vaatimukset ehkä samanlaisia (jos ajatellaan että mennään samalla intensiteetillä) mutta leikkaukset ja muut lajiin liittyvät ratkaisut ei välttämättä toimi.

Tuosta alppi-vuorikiipeily tms. takista, niin kannattaa katsoa se sisäpuolen rakenne. Ainakin itsellä käyttömukavuutta lisää kun sinne on laminoitu jokin pehmeämpi kangas (3-kerros rakenne?)

ArtoW
12.12.2022, 09.42
Kalvotakeissa kannattaa käyttää niille tarkoitettua kyllästettä pintakankaassa, osa sumutetaan pesun jälkeen puolikuivalle kankaalle ja osa laitetaan huuhteluainesäiliöön. Huuhteluainettahan ei tietenkään käytetä kalvoasujen kanssa, kuten ei myöskään pulveripesuaineita. Pintakankaan käsittelyssä on se juttu että pintakangas säilyttää paremmin hengittävyyden jos se hylkii vettä, silloin pienellä ripsauksella ei asun hengittävyys juurikaan muutu, pintakangas myös kuivuu nopeammin kun ei pääse vettymään. Kaatosade on sitten eri asia, kun pintakangas vettyy niin kalvopuvusta tulee perinteinen hengittämätön sadeasu.

Pestävää kyllästettä ei kannata käyttää, koska sitä menee myös sisäpuolelle missä sitä ei tarvita. DWR käsittely myös pitää aktivoida lämmöllä pesun jälkeen, kannattaa kokeilla ennenkuin alkaa kyllästämään uudelleen.

Ohiampuja
12.12.2022, 11.47
Joskus ennenkin olen kysellyt noita kyllästeistä. Toimiiko niistä joku oikeasti, onko kokemusta?

Koheltaja
12.12.2022, 14.08

Olen myös sitä mieltä että se mitä sinä - ja moni muukin - mielellään kutsuu vinkumiseksi on pääsääntöisesti arvokkaampaa ja viihdyttävämpääkin foorumisisältöä kuin valtaosa näistä tämäntyyppisistä one-linereista.

Sarkasmi laji joka joskus menee läpi ja joskus ei. Viihdyttäävyyttä täällä usein riittää mutta aika usein myös asiasisältö hukkuu viihteeseen, kun myöhemmin alkaa etsimään viestiketjusta tietoa niin kiinnostus loppuu hyvin nopeasti riittävän viihteen takia. Se näköjään kuuluu tämän foorumin dna:han, ona tämä omanlainen villi-länsi mutta on täällä paljon tietoa kun jaksaa suodattaa länkkärikutut pois asian keskeltä. Sitten kun tähän sekoitetaan kokemuksiin perustuvia näkemyksiä, ennakkoluuloja ja pelkän esitteen lukemista niin pakka on jo sekaisin ilman viihdettä. Suomalainen kun ei usko että vasaralla peukaloon lyöminen sattuu, ennen kun on itse sitä kokeillut, silloinkin kiistetään kipu ja hymyillään ettei täsä mithän käynyt.

Mutta, jatketaan mielummin aiheesta kun viihteestä.

Koheltaja
12.12.2022, 14.14
Joskus ennenkin olen kysellyt noita kyllästeistä. Toimiiko niistä joku oikeasti, onko kokemusta?

Googlaamalla löytää tunnetuimmat merkit jotka toimii, yritän muistaa kaivella varastosta mitä olen käyttänyt. Aikaisemmin oli käytössä 3M 3l tukkukannu telttojen kyllästykseen ja se oli hyvää ainetta, sen ostin jostain siivoustukusta, olisko ollut Cleanimport tai CC-Tukku, tai sitten jostain muualta...

jalkkis
12.12.2022, 15.08
^aika moni maantiepyöräajoasentoon suunniteltu rotsi kiristää sen verran hartioista seisoma-asennossa ettei vaan toimi hiihdossa.Jep, mulla kävi Castelli Perfetto sovituksessa mutta vaikka paperilla se oli ylikokoinen, niin olo oli kuin HK:n Sinisellä prinssinakin kuoressa.

Maantiepyörän ajoasennossa ehkä just just olisi mennyt mutta heti ajoasennon muuttuessa pystymmäksi aika epämukava. Palautin ja hankin väljempää tilalle.

Mulla on väljähkö suomalainen Sportfiren (?) takki ja se passaa maantie- ja maastotsykän lisäksi myös juoksuun. Racefittiä hakevat joutuvat katsomaan muualle.

Ohiampuja
12.12.2022, 15.33
Googlaamalla löytää tunnetuimmat merkit jotka toimii.
Olen testannut muutamia laatu-merkkejä, mitä nuo kotimaiset retkeilyliikkeet myy, mutta tulokset ei ole kovin häävejä.

MRe
12.12.2022, 15.33
Tilasin nyt tuon, kertoilen aikanaan miltä tuo vaikuttaa ja jääkö käyttöön vai lähteekö paluumatkalle. Bikesteristä reilu 70€, joten jos on toimiva, niin ei ole hinnan kiroissa.

Baluuseen meni. XXL oli mallia puolijoukkueteltta… hihansuistakin saisi ajaa pyörällä läpi. Mietin nyt hetken koitanko pienempää. Sovitan nyt ensin Rukan (Haltin) Ruonalaa. Tilasin sen kännissä ja läpällä, kun vaimo on Ruonalasta…

Koheltaja
12.12.2022, 16.15
^^Nikwax TX Direct näyttää sumupullon kyljessä lukevan, pesun jälkeen asu ripustimeen ja sumutus kosteaan kankaaseen. Pesukoneeseen laitettavalla Nikwaxilla en saanut yhtä hyvää tulosta kun sumutteella.

K.Kuronen
12.12.2022, 21.06
Mä kaivoin kaapin perukoilta huomista työmatkaa ajatellen 80-luvulla hankitun Sasta Tibet-anorakin. Nykytyyliin verrattuna todella väljä, kaksinkertaista aika ohutta puuvillaa muistaakseni, ommeltu kasaan siten, että kylmäsiltoja ei pääsisi muodostumaan.

Takki edusti oman aikansa huippua, ehkä. Ajalta ennen Gore-Texin yleistymistä.

stenu
12.12.2022, 22.04
Mä poljin tänään töihin ja töistä näissä: lyhythihainen merino aluspaita, Polartec Alpha -välipaita ja Freeflow tuuli-/lämpötakki. Kotimatkalla kevyesti topattu liivi lisäksi tuulitakin päällä, koska vastatuuli. Ei ollut kalvoja, ei tullut kylmä, en kastunut eikä tullut pahasti hikikään.

paaton
12.12.2022, 22.59
Mä poljin tänään töihin ja töistä näissä: lyhythihainen merino aluspaita, Polartec Alpha -välipaita ja Freeflow tuuli-/lämpötakki. Kotimatkalla kevyesti topattu liivi lisäksi tuulitakin päällä, koska vastatuuli. Ei ollut kalvoja, ei tullut kylmä, en kastunut eikä tullut pahasti hikikään.

Mutta tuulitakki ainakin lepatti ja menetit monta wattia.

Mäkin aloin miettimään radan vartta keskustaan polkiessa, että olisikohan vähän myötätuuli, kun vastaan tuleva gravellisti polki tasamaalla seisaaltaan. Takaisinpäin saikin ajaa 15km/h aerona tangon päällä maaten. Aika hojo.

Smo
12.12.2022, 23.16
Jos tosiaan unohdetaan vesisateet niin itse ajoin usean vuoden työmatkat talvisin Lidlin laadukkailla, noin 25€:n hintaisilla tuulisuojatuilla softshell tyypisillä takeilla ja alle hieman lisää pakkasen mukaan ja en ainakaan pakkaskeleillä mitään kummempia kalvoja kaivannut.

Kympin softshelli Lidlistä hengittää paremmin kuin mikään satkujen kalvotakki :)

MRe
13.12.2022, 11.22
Nyt tuli se Rukan (Luhdan) Ruonala… joo, ei jatkoon. Ensinnäkin mitoitus tässäkin mallia pj-teltta, hihat lepattaa niin että lentoon lähtee. Muutenkin nämä kaikki nykyajan takit tuntuu olevan näitä kuoritakkeja. Ihme liuruja.

jalkkis
13.12.2022, 12.45
Kympin softshelli Lidlistä hengittää paremmin kuin mikään satkujen kalvotakki :)
Joo, ajoin monta vuotta Lidlin fillarointi-softshellillä.

Kaapissa on edelleen yksi käyttämätön keltainen yleissoftshelli Lidlistä. Harmi vaan, että mitoitus on mitä on, ei oikein passaa pyöräilyyn eikä juoksuunkaan mun ruholle.

Koheltaja
13.12.2022, 13.08
Nyt tuli se Rukan (Luhdan) Ruonala… joo, ei jatkoon. Ensinnäkin mitoitus tässäkin mallia pj-teltta, hihat lepattaa niin että lentoon lähtee. Muutenkin nämä kaikki nykyajan takit tuntuu olevan näitä kuoritakkeja. Ihme liuruja.

Toinen Rukan takki (mallia en muista) on juuri tuollainen iso lepattava teltta mutta olen vuosien aikana ilmeisen sopeutunut koska telttamaisuus ei häiritse. Toinen takki on enemmän slimfit ja harvemmin käytössä kun en pidä tyköistuvasta takista silloin kun se toimii muun vaatetuksen kuoritakkina, T-paidan kanssa menee mutta ei muuten.

Onko Ruonalassa yhtään tuuletusvetoketjua? Mp puolella totuin adventure kuoripuvuissa tuuletuksen säätelyyn ja sitä kaipaan myös pyöräilyssä koska se lisää lämpötila ja käyttöskaalaa. Tuuletuksella olevat kuoriasut on hyvä olla väljähköjä että saa tarvittaessa ilman kiertämään asun sisällä.

MRe
13.12.2022, 14.05
^eipä ollut tuuletuksia. Ja kun mun vartalo on mallia viskitynnyri, niin lepattava mun päällä on aidosti lepattava.

ViP
29.12.2022, 19.24
Tässä kun oli puhetta Goren shakedry-kankaan valmistuksen lopetuksesta, niin ilmeisesti syynä on tosiaan ympäristöhaitat valmistukseen ja hävitykseen liittyen. Goren puolelta asia kuitattiin "saatavuusongelmana", mikä on sinänsä vähän erikoista. Alla Tekniikan Maailman uutinen aihesta (ilmainen):

https://tekniikanmaailma.fi/gore-texin-vedenpitava-kalvo-osoittautui-ymparistolle-haitalliseksi-tallainen-on-sen-korvaaja-jonka-kaikki-materiaalit-ovat-kierratettyja/

Ikävä sinänsä, kun Shakedry on oikeasti ihan toimivaa - pyöräilyssä varsinkin.

nure
29.12.2022, 20.50
Eikös joku tuollainen softshell hiihtotakki olisi mainio? Ei täysin vedenpitävä mutta lämmin eikä vaadi paljoa alle.

paaton
29.12.2022, 20.56
Tässä kun oli puhetta Goren shakedry-kankaan valmistuksen lopetuksesta, niin ilmeisesti syynä on tosiaan ympäristöhaitat valmistukseen ja hävitykseen liittyen. Goren puolelta asia kuitattiin "saatavuusongelmana", mikä on sinänsä vähän erikoista. Alla Tekniikan Maailman uutinen aihesta (ilmainen):

https://tekniikanmaailma.fi/gore-texin-vedenpitava-kalvo-osoittautui-ymparistolle-haitalliseksi-tallainen-on-sen-korvaaja-jonka-kaikki-materiaalit-ovat-kierratettyja/

Ikävä sinänsä, kun Shakedry on oikeasti ihan toimivaa - pyöräilyssä varsinkin.

Juu, niin kuulin. Tuo kama on kai oikeasti aika myrkkyä. Noitahan ei saletisti kierrätetä yhtään mihinkään.

kaakku
29.12.2022, 21.17
Eikös joku tuollainen softshell hiihtotakki olisi mainio? Ei täysin vedenpitävä mutta lämmin eikä vaadi paljoa alle.
Eipä taida hengittää kunnolla. Ainakin kaikki softshellit mitä itse olen kokeillut ovat olleet aivan järkyttäviä hikitelttoja.

Opulus
30.12.2022, 08.39
There are two types of softshell jacket; stretch-woven or membrane. A stretch-woven soft shell jacket has a water repellent coating whilst in a membrane softshell a waterproof membrane is bonded between the two layers of fabric. Neither softshell jackets are 100% waterproof as they do not have taped seams to stop water entering in at the stitched areas.

Stretch-woven softshell jackets are more breathable than membrane softshells and are popular for active pursuits such as running or cycling. Membrane softshells may be slightly heavier than stretch-woven options and are more suited to outdoor activities where you might need more protection from the elements.

Järkyttävimmät hikiteltat löytyvät membrane softshelleistä, mutta käytetyissä kalvoissa on tietysti suuriakin eroja. Tässä ketjussa useasti mainittu Infinium lienee niistä parhaita oikeaan hikiliikuntaan.

Softshell-hiihtotakeista suurin osa taitaa olla stretch-woven, koska siinä käytössä harvemmin joudutaan olemaan tuntia vesisateessa - mikä ei ole mitenkään tavaton tilanne niillä fillaristeilla, joille shakedryn toimivuus on ollut, kuten sanotaan, a revelation.

Jos rasitusta tai tehoa eli sitä paljonko kone tuottaa lämpöä voi säädellä vapaasti, ei luonnollisesti ole niin suurta väliä hengittävyydellä tai sanotaan mieluummin ettei tarvita yhtä suurta hengittävyyttä kuin esimerkiksi joillain isojen poikien porukkalenkeillä eli silloin kun mennään suhteellisen kovaa ja vähän pitempään kuin normaalissa työmatka-ajossa.

PS Mistä sitten tietää varmasti kumpaa tyyppiä takki on, jos valmistaja ei sitä kerro? En mene vannomaan, mutta strech-wovenin pitäisi tuntua kevyemmältä, ohuemmalta, taipuisammalta ja venyvämmältä. (Luulin joskus että vain membran sotshellit kahisevat, mutta se ei kuulemma täysin pidä paikkansa.

30.12.2022, 09.34
Minä ajan kans monesti kovemmilla pakkasilla hiihtotakilla. Se on ollut ihan hyvä ja hengittävä.
Joskus ostin jonkun edullisen softshell takin pihahommiin, mutta kun kannoin mökillä vähän aikaa risuja niin takki oli sisältä märkä ja kuivui hitaasti. Heitin takin saman tien roskiin etten vahingossakaan laittaisi sitä enää päälle.

nure
30.12.2022, 10.47
Kaakku, kannattaa tsekata Lidlin pyörätarjouksia, heidän talvitakilla ajoin hyvällä menestyksellä usean vuoden ja alle 30€ kyllä hinta jonka voi uhrata vaikkei olisikaan omaan makuun.

dirtyrider
30.12.2022, 10.52

Itse ajan käytännössä kaikki talven fillarilenkit ja työmatkat Goren (GBW) windstopper softshell takilla, toinen laadukkaampi teipatuilla saumoilla, toisen ostin Fillaritorilta, "juoksutakki" nimellä kait myyty XXL:ssä mutta molemmissa fleece/nukkapinta sisäpuolella. Tarkenee nollasta koviinkin pakkasiin kun laittaa alle kerrastoa kelin mukaan. Toissa iltana alkoi räntää ja vettä tulemaan kesken fatbike lenkin, mutta nuo pitää jonkun verran vettä ettei heti kastu läpi. En ole kokenut, ettei nuo olisi hengittäviä. Toki sisäpinta on märkä jos aluspaitakin on hiestä märkänä lenkillä, mutta omasta mielestä hikoilu kuuluu asiaan. Hiihtohommissa myös käyttänyt noita, -5C kelissä tarkenee ohuemmalla Salomonin softshell takilla.

Kaakku, kannattaa tsekata Lidlin pyörätarjouksia, heidän talvitakilla ajoin hyvällä menestyksellä usean vuoden ja alle 30€ kyllä hinta jonka voi uhrata vaikkei olisikaan omaan makuun.

Sama itse ajelin 10v sitten talvet työmatkoja Lidlin 20€ (tarkemmin varmaan 18€) softshell takilla. Kelpasi loistavasti siihen hommaan, riittävän paksu talvikäyttöön, selkäosa trikookangasta ja sopivasti hengitti repun kanssa. Takki edelleen lumitöissä ja muissa remppahommissa.

Sambolo
31.12.2022, 11.31
Softshellejä kyllä niin paljo erilaisia. Tuo aiemmin mainitsemani BD:n dawn patrol toiminut kyllä hyvin, ei kyllä lämpimämmästä päästä. Toiminu myös kevyessä sateessa.

paaton
31.12.2022, 12.46
Joo, ja lidlin sofshell takilla ei ole minkäännäköistä tekemistä tuon shake-dry takin kanssa jota nure ehdotti vaihtoehdoksi. Ei siis pienintäkään.

No molemmissa on hihat ja vetoketju.

Hower
31.12.2022, 13.04
^Itsestäänselvyyksien kirjoittelu on mukavaa.
Jos vaihtoehdoksi ehdottaa jotain niin sehän ei tarkoita, että pitäisi softselliä vastaavana shake-dryta tuotteena.
No vinoilu piristää aina..

JohannesP
31.12.2022, 15.41
Juu, niin kuulin. Tuo kama on kai oikeasti aika myrkkyä. Noitahan ei saletisti kierrätetä yhtään mihinkään.
Jep ja näiden tutkimus on vielä vasta lasten kengissä ettei kaikkia vaikutuksia edes tunneta.

Itse otan pelkkänä positiivisena uutisena ja toivottavasti tuo korvaava Bionic-materiaali olisi ominaisuuksiltaan edes lähelle samaa kamaa.

Tällä hetkellä on muutenkin kova trendi siirtyä pois PFAS:seista ja näkyy jo monen ketjuvahankin markkinoinnissa, esim. Silca, Squirt jne. Samaa ulkoiluvaatteissa.

nure
01.01.2023, 00.58
Hower, ko. henkilöllä taipumus olla kaikesta periaatteessa eri mieltä. En edes puhunut Sheldonin mainitsemasta materiaalista vaan Lidlin selkeästi paremman hinta/laatusuhteen omaavasta tuotteesta.

Leewi
04.01.2023, 21.04
Tää on hyvä rotsi mukavaan hintaan aamuun asti https://www.xxl.fi/vaude-posta-softshell-jacket-vi-21-22-miesten-softshelltakki-keltainen/p/1187948_1_style?utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=FI_W1_4.1.2023_NS&page=1

Oulunjulli
05.01.2023, 08.22
^ne oli muuten jo ennen kymmentä illalla menneet viimeisetkin koot. 40€ tuosta oli kyllä hyvä ostos, pari kuukautta sitten maksoin tuosta reilu 60€ ja siitäkin tuli tunne että nyt huijasin myyjää.

juppeli
11.01.2023, 20.43
Posti toi takin, on kyllä ihan hyvän oloinen.

Tää on hyvä rotsi mukavaan hintaan aamuun asti https://www.xxl.fi/vaude-posta-softshell-jacket-vi-21-22-miesten-softshelltakki-keltainen/p/1187948_1_style?utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=FI_W1_4.1.2023_NS&page=1

Smo
12.01.2023, 21.11
^Mulla on yksi kevyt ohut Vaude joka on vähän hiostava vaikk kyljissä hengittävää matskua mutta varmaan tiiviimpää kangasta

Joo, ajoin monta vuotta Lidlin fillarointi-softshellillä.

Kaapissa on edelleen yksi käyttämätön keltainen yleissoftshelli Lidlistä. Harmi vaan, että mitoitus on mitä on, ei oikein passaa pyöräilyyn eikä juoksuunkaan mun ruholle.

Keltainen ohuehko missä on tasku takana on mulla ollut lämpimämmän kostean kelin ja keskipaksu (vuoreton kuitenkin) sitten pakkasille mutta tuo keskipaksukin tuntuu hiostavan jos on kaksi aluspaitaa -10C kelissä, yhdellä toimii.

Gambinamiäs
28.01.2023, 18.23
Ei välttämättä monen mielestä ole takki, eikä sellaisena myydä, mutta itse käytän tätä kevyenä takkina noin 6-16c lämpötiloissa.Olen aika herkästi hikoava, niin tälläinen kerrastopaidan paksuinen merinopusakka, jossa etupuolella ja hihoissa on tuulitakkihenkinen panelointi, toimii todella hyvin. Aluspaitaa vaihtamalla toimii melko viileästä tuonne aina lyhythihaiseen ajopaitaan siirtymiseen asti. Koska selkäpuoli on täysin tuulenpitämätön, niin alle 10c lämpötiloissa toimii vain melko vähätuulisissa olosuhteissa.
https://www.rapha.cc/eu/en/shop/mens-brevet-long-sleeve-windblock-jersey/product/BWB03LSHRF

Viileämmällä tai erityisen tuulisella ja/tai märällä kelillä heitän Castellin Perfetto RoS:in niskaan, toimii sinne nollaan asteeseen asti itselläni. Pakkasella sitten joku Craftin ikivanha ja paskasti hengittävä talvitakki. Ehkä Castellis Alpha Ros 2 voisi toimia pakkasella, mutta koska talvipyöräily on lähinnä työmatkaa ja välillä jotain muutaman tunnin soratielenkkejä, niin eipä tuon nyt mitään kisakireää tarttisi olla.

Gambinamiäs
05.02.2023, 12.58
Onko Castellin Raddoppia 3:sta kenelläkään kokemuksia? Vähän rennompi leikkaus taitaa olla kuin esim Perfetto Ros ja Alpha Ros ja nyt lähtisi kohtuuhintaan. Talvigravelointiin ja varmaan työmatka-ajoon samalla tulisi, ei siis kesän maantielenkkivauhtiseen tykittelyyn eli mitään ihan kisakireää rotsia ei ole haussa. Hengittävyys plussaa, käyttäjä hikoaa herkästi. Alpha Ros toinen vaihtoehto, mutta ehkä vähän tarpeettoman sporttinen omaan käyttöön? Perfetto Ros on jo käytössä loppusyksyisin ja välillä talvellakin, kun stadin talvet on mitä on, ja koko L on täläliselle 174/72-kokoiselle ollut aika sopiva. varmaan Raddoppia/Alpha kannattaa myös ottaa L:nä huomioiden käyttötarkoitus?

https://www.bike-discount.de/en/castelli-raddoppia-3-thermal-jacket-2