PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörälaukut/reppu itse tehtynä

akpoika
22.01.2016, 11.26
Suunnittelin itselleni noin 40 litraisen repun, jonka saa kiinnitettyä pyörän tarakkaan ja otettua siitä helposti selkään, kun lähtee esimerkiksi patikoimaan tai vähän pitemmälle metsän puolelle yöpymään, jonne pyörälaukkujen kantaminen tai pyörän taluttaminen ei onnistuisi. Tämän olisi tarkoitus helpottaa yhdistettyjen pyörä- ja vaellusreissujen suunnittelua ja tekemistä. Repun kylkiin suunnittelin noin 15 litraiset irrotettavat laukut, jotka voi asentaa pyörän etu- tai takatavaratelineeseen. Reppu alkaa olemaan valmis ja olen sen kanssa jo koeajoa ajanutkin ja kantanut selässä, mutta sivulaukut ovat vielä tekemättä. Kiinnostuneet käyköön blogista katsomassa enemmän juttua ja kuvia laukuista. Enemmänkin aiheeseen liittyviä juttuja löytyy, mutta linkitän nämä enemmän pyöräilykansaa kiinnostavat postaukset:

Reppusuunnitelmia (http://akpojanblogi.blogspot.fi/2016/01/reppusuunnitelmia.html)
Repun kiinnitysharjoitus pyörän tarakkaan (http://akpojanblogi.blogspot.fi/2016/01/repun-kiinnitysharjoitus-pyoran.html)
Testiajo reppu tarakalla (http://akpojanblogi.blogspot.fi/2016/01/testiajo-reppu-tarakalla.html)
Repun ominaisuuksia ja yksityiskohtia (http://akpojanblogi.blogspot.fi/2016/01/repun-ominaisuuksia-ja-yksityiskohtia.html)

https://lh4.googleusercontent.com/-sUfuuegEiao/Vpzemb4H25I/AAAAAAAAQII/IRFFFpv6E9Y/w863-h575-no/IMG_2393.JPG (http://akpojanblogi.blogspot.fi/2016/01/repun-ominaisuuksia-ja-yksityiskohtia.html)

nure
22.01.2016, 17.23
Periaatteessa ihan perseestä tuollainen ylöskuormattu kun painopiste pitäisi olla mahdollisimman alhaalla, en tosiaan viitsisi moisella lähteä ajamaan, sorry vaan!

khe
22.01.2016, 17.50
Nuren kommenteista ei kannata välittää. Poika purkaa vain pahaa oloaan. Ilmeisesti ei ole koskaan harrastanut retkipyöräilyäkään. Laukku vaikuttaa ihan kätevältä pyöräilyretkille.

akpoika
22.01.2016, 17.56
Ei mitään "sorry vaan". Hyvä mielipide, mutta minusta tuo on ollut hyvä ajaa, reppu pysyy tukevasti, kun on tarakan mitoille passattu ja helposti saa tuosta repun selkään. :-) Jos repussa on minun tapauksessani max 7-8 kg retkirompetta ja sivulaukut tulevat kuitenkin alas niin tasapaino on minulle ok. Toisaalta ajan myös usein toinen lapsi (10 tai 20 kg) tarakalla ja silloin painopiste on vielä ylempänä eikä sekään ole pyöräilyä kummempaa

nure
22.01.2016, 21.03
Jos 80-luvulla aloittanut harrastuksen juuri retkipyöräilyllä niin tosiaan jonkinlaista kokemusta löytyy, nössö. Ja juuri siihen perustan että aina mitä alempana paino on niin sitä parempi.

akpoika
22.01.2016, 21.32
En ole omaksunut nuren kaltaista puhetapaa, joten en aio ryhtyä viestittelyssäni yhtä alhaiselle tasolle alkaen nimittelemään muita. Pidän mielipiteistä, koska niistä saan uusia ideoita projekteihini. Siksihän tämän tänne jaoinkin, että saan kommentteja ja voin kehittää suunnittelemaani ratkaisua. Toki ymmärrän, että painopiste on hyvä olla alhaalla, mutta jos vain aukoo päätään eikä ilmaise minkäänlaista parempaa toteutustapaa niin se ei minussa herätä suurempaa kunnioitusta tai kiinnostusta. Joskus olen sanonutkin, että tee itse paremmin. :-) Huomattavasti parempi se reppu tuossa on kuin rinkka selässä pyöräillä pitkää matkaa.

khe
22.01.2016, 22.05
En minäkään viitsi Nuren tasolle alentua. Hänhän kommentoi tällä foorumilla lähes kaikkeen ja tietää aina kaiken ja nimittelee muita. Muuten 0len itse pyöräillyt Suomea ristiin rastiin ennen Nure-pojun syntymää, mutta ei siitä sen enempää. Antaa Nuren päteä omalla kehittymättömällä tavallaan.

Katselin laukkusi yksityiskohtia ja mielestäni siinä oli tosi hienoja oivalluksia, nimenomaan retkeilyä ajatellen. Mistä kankaasta olet laukun tehnyt? Miten on vedenpitävyyden laita?

nure
22.01.2016, 23.16
Kukas nimitellyt ketäkin, neidit? Kunhan vain sanoin retkipyöräilyn kuormauksesta jotain faktoja niin heti älähtää...

khe, siis jos pyöräillyt siis joskus sotien aikana? Tuskin noilla jutuilla kannat tosiaan paljoa esittää mielipiteitä ellei tosiaan noin ole, mutta jos olen väärässä niin kumarran syvään!

akpoika
23.01.2016, 09.41
Katselin laukkusi yksityiskohtia ja mielestäni siinä oli tosi hienoja oivalluksia, nimenomaan retkeilyä ajatellen. Mistä kankaasta olet laukun tehnyt? Miten on vedenpitävyyden laita?

Kiitti. :-) Se on totta, että ominaisuuksia on pohdittu enemmän retkeilyn kannalta, koska mielestäni tuo reppu ei tarvitse hirveästi muita ominaisuuksia kuin tukevan kiinnityksen pyörään. Repun sisältö on käytännössä leiriytymiskamppeita (retkipeitto, tarppi, makuualusta yms) mitä ei ajon aikana tarvitse. On tietenkin hyvä, jos laukun saa auki irrottamatta pyörästä, ja niinhän tuosta ison vetoketjutaskun saakin. Eli esimerkiksi ruoanlaittovälineet saa pakattua siihen kohtaan. Sivulaukusta teen sellaiset, että niiden avaussysteemi toimii yhtälailla pyörän kuin rinkan kyljessäkin.

Pääkankaina on 500D ja 1000D Corduraa, joka on pinnoitettu vedenpitäväksi. Olkaviillekkeissä ja selkäosassa on pehmusteena kaksitiheyksistä vaahtomuovia ja sen päällä polyester-elastaani -sekoitekangasta. Jälkimmäisen mainittu kangas ei ole vedenpitävä ja pehmeä osa vaahtomuovistakin ottaa vettä itseensä (hitaasti), mutta se on kuitenkin helppo rutistaa kuivaksi. Selkäosan päälle täytyy ehkä siis tehdä yksinkertainen sateensuoja pyöräilyn ajaksi käytettäväksi.

Kaikki materiaalit on ostettu Suomesta.

Kalle H
23.01.2016, 12.23
Laukussa on kyllä paljon ideaa ja paljon fiksuja oivalluksia. Mulle itsellekkin on sekä fillarimatkailu, että eräily lähellä sydäntä, joten olen myös itse pohtinut, että miten nuo kaksi saisi parhaiten yhdistettyä.

Kuvassa tosiaan näyttää, että paino jää tuolla repulla melko ylös, mutta se ei välttämättä kuitenkaan haittaa ihan mahdottomasti, jos fillaroitavat reitit ovat pääosin helppoa. Itse olen huomannut, että tuollainen vajaat 10kg painava paketti tarakan päällä rupeaa olemaan jo hieman hankala - jos huonokuntoinen hiekkatie, mäkinen maasto tai helppo metsäpolku vaatii vähän aktiivisempaa ajoa CX:ällä. Mulla on joskus ollut myös isomman tarakalla olevan kuivasäkin sekä isomman satulalaukun kanssa ongelmana, että takareidet osuvat laukkuun, jonka seurauksena fillarihousut kuluvat helposti puhki.

Tähän asti oma fillari on ollu pakattuna bikepacking-tyylisesti joka taas tekee sen, että pyörästä joutuu purkamaan useampia nyssäköitä, jos fillarilla ei pääse leiripaikalle asti. Olen itse suunnitellut, että kantaisin jatkossa yhdistelmäreissulla mukana rungotonta n. 500g painoista Montanen Ultra tour 22 (http://https://www.montane.co.uk/en/men/equipment/packs/ultra-tour-22) -reppua, joka venyy rullattavan kauluksen ansiosta ainakin 30 litraiseksi. Kun tuohon repun ulkopuolelle saa vielä remmillä tavaraa kiinni pitäisi pyörästä saada kaikki tarvittava mukaan. Käteväähän tässä on se, että bikepacking hengessä kaikki kamat on jo valmiiksi kuivasäkeissä, joten ne on helppo nostella pyörästä suoraan reppuun.

Käytännössä paketti olisi siis seuraava:

Tarakalle: 7L kuivasäkki + Ultra tour 22L -reppu rullalle
Etuhaarukkaan: 2 x Salsa Anything bag (4,5L per kpl)
Runkolaukku: ~3L
Juomapullot: 2 x 0,75L

Kokonaistilavuus siis reilut 20L, joka riittää parin yön reissulle kesäaikaan.

Jos reissu olisi pidempi tarvitaan tilaa enemmän mikä vaikeuttaa tavaroiden saamista reppuun. Käytännössä pakettiin tarvitsisi lisätä vielä pienet sivulaukut taakse (esim. Salsan 14litraiset) tällöin voisi tosin luopua tuosta tarakan päällä olevasta 7L kuivasäkista, mikä tiputtaa myös painopistettä. Tällöin tilavuudeksi tulisi ~41L minkä pitäisi riittää ainakin kesäaikaan pitkällekkin reissulle. Olisi mielenkiintoista suunnitella minimalistiset sivulaukut, jotka saisi kätevästi pakattua esim, tuohon Ultra tour -reppuun kiinni. Mulla oli tällaisessa käytössä aikaisemmin Alturan UL (http://http://www.evanscycles.com/products/altura/ultralite-packable-panniers-ec107967)-pannierit, mutta en antautuivat heti ensimmäisen reissun aikana. Rungollisten sivulaukkujen kanssa on taas se ongelma, että ne ovat painavia ja rungon takia niitä ei saa mitenkään kätevästi rullattua mukaan. Mielenkiinnolla siis seuraan miten nuo sinun irrotettavast sivulaukut onnistuvat. Sivulaukut pitää saada ainakin todella tukevasti kiinni ritsiin, jotta hiekka ei kuluta kinnityspisteistä remmejä ja kankaita puhki.

Helpoin vaihtoehto olisi tietysti Topeakin Journey Trailerin -tyylisen peräkärryn vetäminen. Tuohon saisi repun suoraan päälle, joka olisi sitten helppo nostaa mukaan, kun painelee syvemmälle näreeseen. Jotenkin vain tuollaisen peräkärryn toimivuus/kätevyys/vedettävyys epäilyttää, onhan ne myös kalliita (~450€) ja painavia (lähes 5kg).

fanatic
23.01.2016, 14.13
Tällainen keskustelutilanne on hauska kuvitella mielessään tapahtuvan kasvotusten, muutama henkilö keskustelee asiallisesti retkilaukuista ja sitten nure huutelee asiattomia huomautuksia toisesta pöydästä. Ymmärrän että nettikeskustelu eroaa kasvotusten käydystä mutta myötähäpeää edellä nähdyt asiattomuudet silti aiheuttaa.

twentyniner
23.01.2016, 16.16
Kasvokkain on helpompi poistaa epämiellyttävä henkilö pois keskustelusta... Kyllähän tuossa Nuren tekstissä asiaakin on, aika ylös tulee painopiste. Mutta jos on tosiaan tarkoitus "hylätä" pyörä näreikköön ja jatkaa jalan voisiko suunnittelun pohjana toimia tetsarityyppinen ajattelumalli ja sekoittaa siihen bikepacking ajattelua? Pohjaksi https://m.varusteleka.fi/fi/product/sa-m05-taisteluliivi/13632?search_ref=Taisteluliivi ja siihen alat sitten suunnitella fillariin ja liiviin sopivia laukkuja/taskuja. Aika nopeasti saat 40l laukkuja syntymään ja kulkevat retkillä mukana. Hintaa tulee ja varmasti aiheuttaa hilpeyttä jos joku metsässä vastaan tulee :)

YT
23.01.2016, 16.20
Korkella se painopiste joka tapauksessa on kuskin takia.

Kalle H
23.01.2016, 18.12
Korkella se painopiste joka tapauksessa on kuskin takia.
Tosi pyöräilijällä valtaosa elopainosta on reisissä kuitenkin, joten verrattaen aika alas sekin jää.

Varusteillahan voidaan vaikuttaa vain varusteiden painojakaumaan, joten kyllä painon alas ja keskelle saamisesta on pyörän käsittelyn kannalta ihan oikeasti hyötyä.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

arctic biker
23.01.2016, 18.23
Periaatteessa ihan perseestä tuollainen ylöskuormattu kun painopiste pitäisi olla mahdollisimman alhaalla, en tosiaan viitsisi moisella lähteä ajamaan, sorry vaan!

Hmmm, jotain kokemusta ittelläkin on, liika korkealle laitettu kuorma ei niin hauska homma oo, imho.

arctic biker
23.01.2016, 18.29
En minäkään viitsi Nuren tasolle alentua. Hänhän kommentoi tällä foorumilla lähes kaikkeen ja tietää aina kaiken ja nimittelee muita. Muuten 0len itse pyöräillyt Suomea ristiin rastiin ennen Nure-pojun syntymää, mutta ei siitä sen enempää. Antaa Nuren päteä omalla kehittymättömällä tavallaan.

Empä ole huomannut sinun mitään järkevää aikaisemmin julkituoneen? Jos toi fiksuinta mitä pystyt viestimään niin mieti ny vähän.

khe
23.01.2016, 22.26
Empä ole huomannut sinun mitään järkevää aikaisemmin julkituoneen? Jos toi fiksuinta mitä pystyt viestimään niin mieti ny vähän.

Sori, nyt en oikein ymmärrä mitä parannusideaa esität tuohon pyörälaukkuun?

wex4
24.01.2016, 10.22
Tämä antoi lisää vauhtia oman rinkan toteutukselle, pyöritellyt ideaa jonkun aikaa.

paaton
24.01.2016, 12.41
Lainaanpa törkeästi laukuntekoketjua runkolaukkua varten, koska cyclo tarvitsee laukkua.

Mikä on laukun maksimi paksuus?
Entä kannattaako laukku jakaa suosiolla osiin, koska muutenhan vaatteet pullistavat laukun liian paksuksi, jos tuon ahtaa täyteen.
Juomapullon leveys on varmaankin ylhäällä jo liaan paljon, eli polvet ottavat laukkuun kiinni. Jos laukuun tekee erillisiä osastoja, niin alaosastahan voisi ehkä tehdä hivenen paksumman?

El-Carpaso
24.01.2016, 14.57
Joo runkolaukku ei saa missään tapauksessa olla liian paksu. Mielellään liian kapea kuin liian paksu, koska jos se on tehty vaikka 500D cordurasta niin hinkkaa polvet verille aika nopiasti. Nimim. pitäisi tehdä uusi

Laukun osittaminen vaikka kolmeen taskuun on hyvä idea. Esim. yksi tasku eteen ja kaksi taakse päällekkäin. Tai kolme päällekkäin. Kyljet kannattaa jäykistää esim. laminoimalla muovilevyä tai liimaamalla / ompelemalla jotain tosi jäykkää kangasta sisäpuolelle. Näin runkolaukku myös asettuu paremmin runkoputkia vasten, kun kyljet on jäykät ja reunat pehmeämmät. Reunoihin kannattaa myös laittaa päällimmäiseksi jotain liukuestokangasta, mutta ei ole välttämätön jos kiinnityspisteitä on riittävästi.

akpoika
24.01.2016, 18.53
Hyviä kommentteja tullut tuohon reppuasiaan.

Yritän valaista vielä jotain omaa pohdintaani tämän projektin suunnittelun taustalla. Suunnittelussa pääajatuksena on ollut hyvät kanto-ominaisuudet, ja sellaiset riittävän tasoiset pyöräominaisuudet mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että sen repun nyt siihen fillariin saa varmasti saa kiinni. Painopistettä en ole koskaan pitänyt ongelmana, kunhan paino on keskellä eikä sivussa. Ylhäällä se voi puolestani olla, koska en aja polkuja. Kuten sanoin aiemmin, ajan paljon lapsi istuimessa takana ja monta yhdistettyä pyörä- ja patikkaretkeä olen tehnyt pitäen rinkkaa selässä polkiessa. Olen siis ilmeisesti tottunut ajamaan pyörää, jonka painopiste on korkealla. Tämä reppu on huikea parannus siihen, koska pyöräily rinkka selässä on sanalla sanoen hirveää ja siirtyyhän se painopistekin samalla alemmas siihen verrattuna.

Repun jakaminen osiin ja sijoittaminen tasapainotetusti pyörälaukkujen tapaan molemmille puolille etu- tai takarenkaan viereen olisi pyörällä ajamisen kannalta optimaalinen, mutta se vaikeuttaa rutkasti tukevan selkäosan rakentamista reppu-/rinkkakäyttöä ajatellen. Onko joku nähnyt sellaisen ratkaisun, missä reppu jakaantuu helposti osiin etu- tai takatavaratelineen kylkiin ja pakattuna se olisi rinkkaa vastaava kantolaite selkäosan jäykkyydeltään? Mielelläni näkisin kuvia sellaisesta toteutuksesta. Käytän BW tetsaria ahkion vetovaljaina pienen takalaukun kanssa talvivaelluksilla, mutta ei siinä kokonaista retkivarustusta mielellään kanna edes kesällä, vaikka silloin on vähemmän rompetta mukana. Palailen vielä varmaan aiheeseen paremmalla ajalla, kun ehdin kirjoittaa enemmän... :-)

Vielä tuohon runkolaukkuasiaan. Olen pitänyt tekemääni kotaa jalkojen väliin irtohihnoilla kiinnitettynä pyöräretkillä. Sen leveys on noin 15 senttiä, mikä ei ole häiritsevän leveä, mutta lienee siinä rajoilla. Ainakaan sitä leveämpää runkolaukkua en suosittele tekemään. Ja osittaminen koosta riippuen 2-3 osaan on ehdottomasti hyvä ajatus. Alla on vielä kuva pyörästäni marraskuiselta yön yli -retkeltä, jonka tein 4-vuotiaan lapseni kanssa. Siinä kota on jalkojen väliin kiinnitettynä. Kahden henkilön retkivarusteet siis yhdessä pyörässä ja vieläpä lapsenistuin takana. ;-) Tässä linkki retkikertomukseen: http://akpojanblogi.blogspot.fi/2015/11/pyoraretki-ojalan-kaupunginosaan-27.html

https://lh3.googleusercontent.com/-B22Ko_MPw_g/Vln9Q5jFEJI/AAAAAAAAOtM/qeqmWwg6hxo/w737-h491-no/IMG_1396.JPG

akpoika
24.01.2016, 19.21
Tarkennus vielä repun ja pyörän suhteeseen, eli repun mitat on suunniteltu suoraan tarakan koon perusteella maksimikokoiseksi ja repun kiinnitysremmit on osaltaan sijoiteltu siten, että tukeva kiinnitys tavaratelineen päälle on mahdollista.

paaton
24.01.2016, 20.16
Joo runkolaukku ei saa missään tapauksessa olla liian paksu. Mielellään liian kapea kuin liian paksu, koska jos se on tehty vaikka 500D cordurasta niin hinkkaa polvet verille aika nopiasti. Nimim. pitäisi tehdä uusi

Laukun osittaminen vaikka kolmeen taskuun on hyvä idea. Esim. yksi tasku eteen ja kaksi taakse päällekkäin. Tai kolme päällekkäin. Kyljet kannattaa jäykistää esim. laminoimalla muovilevyä tai liimaamalla / ompelemalla jotain tosi jäykkää kangasta sisäpuolelle. Näin runkolaukku myös asettuu paremmin runkoputkia vasten, kun kyljet on jäykät ja reunat pehmeämmät. Reunoihin kannattaa myös laittaa päällimmäiseksi jotain liukuestokangasta, mutta ei ole välttämätön jos kiinnityspisteitä on riittävästi.

Mutta mikä on oikea paksuus? 5cm?
Kylkien jäykistäminen oli hyvä pointti. Ohuesta muovilevystähän voisi tehdä sisään insertin, jossa on samassa välilevyt ja sivutuet...

paaton
24.01.2016, 20.39
Alla on vielä kuva pyörästäni marraskuiselta yön yli -retkeltä, jonka tein 4-vuotiaan lapseni kanssa. Siinä kota on jalkojen väliin kiinnitettynä. Kahden henkilön retkivarusteet siis yhdessä pyörässä ja vieläpä lapsenistuin takana. ;-) Tässä linkki retkikertomukseen: http://akpojanblogi.blogspot.fi/2015/11/pyoraretki-ojalan-kaupunginosaan-27.html

Iso peukku täältäpäin. Oli takulla mahtava reissu.

Vinkujat vikisee painopisteestä, mutta kaikkeen tottuu kun reissu taittuu ja tavarat ja tenava kulkee mukana.
Aika reippaasti tuo peräpyöräkin aluksi kiskoi ohjausta, mutta muutaman viikon jälkeen tuosta ei tiennyt enää mitään.

Ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä pyöräretkelle teltan ja 5v pojan kanssa. Varmaankin peräpyörällä mennään, mutta tavaroiden kuljetus on vielä suunnittelun alla. Tähän asti olen ollut tavarakärrin kannalla, mutta pyörän lastaamistakin pitää kyllä miettiä. Puoliso ei välttämättä kovin pitkiä matkoja kärrin kanssa polje.

Jatka ihmeessä kertomuksia laukkujen teosta ja fillarin lastaamisesta.

El-Carpaso
24.01.2016, 21.13
Mutta mikä on oikea paksuus? 5cm?
Kylkien jäykistäminen oli hyvä pointti. Ohuesta muovilevystähän voisi tehdä sisään insertin, jossa on samassa välilevyt ja sivutuet...

Oikea paksuus riippuu ihan omasta polkemistekniikasta ja vartalonmuotojen leveyksistä. Mulla ei voi olla kovin leveä, koska polvet on aika leveät ja ne kulkee aika lähellä vaakaputkea. Myös pohkeissa on leveyttä riittävästi rajoittamaan laukun leveyttä.
Kannattaa kiinnittää huomiota omaan polkemisleveyteen ja vaikka teippailla esineitä vaakaputkeen (esim. juomapullo) ja katsoa osuuko. Kun ei enää osu, aletaan olla hyvässä leveydessä.

El-Carpaso
24.01.2016, 21.29
Tuohon reppu / pyörälaukku ajatukseen.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä täysin modulaarinen reppu lainaten suunnittelua vähän vanhoista putkirinkoista. Niissähän itse rinkkasäkki on remmeillä kiinni putkirinkassa. Mutta moderneissa sotilasrepuissa näkee molle kujastoilla varustettuja selkälevyjä / reppupohjia, joihin laitetaan tarvittavat taskut kiinni. Eli käytännössä olisi mahdollista tehdä repun selkälevy, jossa on tietenkin kiinni olkaviilekkeet ja lantiohihnat ja johon kiinnitetään molle kujastoilla kaksi tarakkalaukkuina toimivaa reppusäkkiä joko vierekkäin tai päällekkäin. Tai vastaavasti tehdä reppusäkki, johon kiinnitetään sivuille lisäsäkit, jotka toimivat tarakkalaukkuina (berghaus centurion tyyliin).

Toisaalta jos aikoo laittaa selkälevyyn tai pääsäkkiin kiinni tarakkalaukut, jotka vastaavat tilavuudeltaan ortliebin takalaukkuja, niin lopputulos on aika muhku.

Vastaavasti jos on mahdollista tehdä täys rinkka, niin siihenhän saisi päällekkäin neljä laukkua, joista kaksi leveämpää tulisi taakse ja kaksi kapeampaa eteen. Esim. Kaksi leveämpää alla päällekkäin ja kaksi kapeampaa päällä vierekkäin. Toisaalta tällöin ongelmaksi muodostuu selkälevyn jäykistäminen (melkein ehkä kannattaisi hommata jostain savotan alumiiniranka ja rakentaa sen ympärille koko höskä.

Toisaalta jos itse pitäisi tälläinen toteuttaa niin laittaisin kamat ympäri pyörää bikepacking -laukkuihin ja kantaisin mukana savotan jääkärireppua. Patikointivaiheen saapuessa remmittäisin tarvittavat kamppeet reppuun kiinni (se on laajennettavissa todella suureksi oikeilla laukuilla ja pakkauksella.

koshui
24.01.2016, 21.50
Hyviä kommentteja tullut tuohon reppuasiaan.
Repun jakaminen osiin ja sijoittaminen tasapainotetusti pyörälaukkujen tapaan molemmille puolille etu- tai takarenkaan viereen olisi pyörällä ajamisen kannalta optimaalinen, mutta se vaikeuttaa rutkasti tukevan selkäosan rakentamista reppu-/rinkkakäyttöä ajatellen. Onko joku nähnyt sellaisen ratkaisun, missä reppu jakaantuu helposti osiin etu- tai takatavaratelineen kylkiin ja pakattuna se olisi rinkkaa vastaava kantolaite selkäosan jäykkyydeltään? Mielelläni näkisin kuvia sellaisesta toteutuksesta.

Tuo sinun reppu on hieno. Itse olen ajellut nyt muutaman reissun niin, että on sivulaukuissa irtotavarat ja crossarin ohjaustangossa makuupussi+alusta. Jalkautuessa sitten siirtänyt sivulaukuista tavarat purjekankaasta tehtyyn kevyeen merimiessäkkiin jossa kantokahvat ja remmeillä kiinnittänyt nuo alustan ja pussin siihen. Kyllähän sitäkin kantaa, mutta ei siihen mielellään paljoa yli 10kg pakkaa ja kun matkassa raahautuu yleensä vielä järkkäri niin alkaa olemaan rajoilla. Aiemmin ajelin jopa iso rinkka takaritsillä, mutta siitä tuon korkean painopisteen lisäksi muodostuu kovasti takapainoinenkin vielä ja talvella se on melko jännää ajoa.

Miten olisi putkirinkkarungon tekeminen ja sivulaukkujen poikittainen kiinnittäminen putkirunkoon*. Putkirungon voisi tehdä palasista jonka sitten kokoaa paikanpäällä ja jos kaipaa ekstrakiinnikkeitä selkäosaan niin sen voisi tehdä remmeistä. Jos hyvin miettii asian niin putkista näin nopeasti visioiden voisi saada sivulaukkuillekin rangan niin ei menisi yhtään painohukkaakaan. Pitääkin heti pyöritellä asiaa paperilla :)

*El-Carpaso kerkes ensin.

SSGT-92
25.01.2016, 13.55
Tommonen alice (LC1 /LC2) frame vois kai aihiona toimia ? http://www.patriotsurplus.com/r2255.html
20.5" x 12.5" koko.

akpoika
26.01.2016, 12.23
Tommonen alice (LC1 /LC2) frame vois kai aihiona toimia ? http://www.patriotsurplus.com/r2255.html
20.5" x 12.5" koko.

Tuohon olisi varmasti aika helppoa lähteä rakentelemaan. Näytti kuvassa massiiviselta, mutta jostain löysin painon ja sen mukaan tuo painaisi noin 1,1 kiloa..? Laukkuineen lienee jossain kahden kilon huitteilla riippuen tietenkin kaikesta (kiinnitettävien laukkujen koko, materiaalit, remmien määrä, muoviosat, vetoketjut yms) eli siedettävän rajamaastossa. Oma reppunihan painaa karvan alta 1,5 kiloa.

Pohtiko joku miten tuollaista runkoratkaisua kuljettaisi pyörällä, jos siihen patikoidessa kiinnitettävät laukut ovat pyöräillessä pyörän sivulaukkuina? Poikittain tarakan päällä, reppuna selässä vai miten? Yksi vaihtoehto tuli mieleen, että tavallaan sen repun rungon voisi saada kiinnitettyä siihen jalkojen väliin ikään kuin runkolaukun paikalle. Se tosin rajoittanee rungon mittoja, mutta sitäkin ratkaisua voisi miettiä. Täytyy mittailla... Parashan olisi, kun selässä ei olisi ajon aikana mitään.

Koshuin mainitsema idea palasista koostuvasta rungosta, joka toimisi pyöräillessä sivulaukkujen tukirakenteena pistää kyllä mielikuvituksen laukkaamaan :-D Kerrassaan mainiolta kuulostava ajatus, jos sen vielä onnistuisi toteuttamaan...

Jospa siirryn seuraavaksi tämän oman juuri tekemäni repun testailuihin niin aloitan sanomalla, että on kyllä huvittavat tammikuun kelit. Viime viikolla ajoin testiajoa samat viikon vaelluksen varusteet (ei siis eväitä, repun paino luokkaa 8-9 kiloa.. Toki myös puukot ja kirveet yms jätetty pois, kun Tampereen keskustan tienoilla poljeskelen) pakattuna reppuun ja tarakalle kuin mitä minulla oli mukana patikoidessani viikon verran Vätsärin erämaassa heinä-elokuun vaihteessa (http://akpojanblogi.blogspot.fi/2015/08/vaellus-vatsarissa-25-3172015-1-paiva.html). Nuo viimeviikkoiset ajot poljin kylmimmillään -25 asteessa ja tämän päivän pyöräilyt mennään parissa plusasteessa ja vesisateessa :-D Vaihtelevaa... Olen yrittänyt oikein keskittyä tuntuuko tuo nyt jotenkin huonolta melko ylhäällä sijaitsevan paketin vuoksi enkä keksi mitään miksi se olisi huono, päinvastoin. Repun kanssa pyörä tuntuu vakaammalta ajettavalta kuin ilman. Ehkä olen immuuni ylhäällä sijaitsevalle painopisteelle tai en tiedä paremmasta, mutta se on se miten minä asian koen. Väitän kokemuksiini viitaten, että olennaisempaa retkiajossa on sivusuunnassa tasapainoinen pyörä kuin millä korkeudella paino sijaitsee.

Kalle H
26.01.2016, 19.27
Taas on ollut hyvä tekosyy ottaa pari olutta ja polkea tuota Singer-merkkistä "kuntopyörää" iltahämärässä. Tämän topikin innoittamana lähdin tekemään tuollaista "pannier harnessia", johon saisi kätevästi sidottua takalaukuiksi kaksi 13L litraista kuivasäkkiä. Materiaalit loppuivat omasta "käsivarastosta" vähän kesken, mutta sain toisen puolen lähes valmiiksi ja ainakin konsepti tasolla tämä vaikuttaa ihan toimivalta paketilta. Alkuperäisenä suunnitelmana oli tähdä tuohon remmien tueksi vielä maastokuvioidusta (samaan kuin tuo runkolaukku) kankaasta "taskut", johon kuivasäkit olisi voinut ujuttaa kätevästi. Tuo remmisysteemi toimii kyllä jo tuollaisenaakin sen varren kätevästi, että taskuja en välttämättä tee.

Taukojen aikana sivulaukkuun pääsee kätevästi käsiksi, kun ottaa vain yläremmin auki ja kaivaa esim. eväät, keittimet... yms pois. Toisaalta koko säkin saa pois kuin ottaa yläremmin vain auki ja lyöstää kiristysremmejä n. 5cm. Takaisin laittaminenkin on yllättävän nopeata, vaikka remmeille ei vielä kunnon ohjureita olekkaan. Jos sateella saa teltan nopeasti pystyyn, niin tuo kuivasäkit nostaa fillarista irti alle minuutissa.

OneDrive Galleriasta (https://onedrive.live.com/redir?resid=8EB688B27ABDCB80!75913&authkey=!AM-58RnJhBct8Vs&ithint=folder%2cJPG) löytyvissä kuvissa pyörässä on lisäksi tarakan päällä Montanen Ultra Tour reppu (22L) rullattuna, johon menee sisälle kaksi 13L kuivasäkkiä + ainakin toinen noista Salsta Anything bageista (kuvissa vain toinen puoli asennettuna). Toinen Salsan bagi pitää sitten pakata repun päälle/ulkopuolelle kuten myös runkolaukun sisältö, juomapullot menee kätevästi repun sivutaskuihin. Runkokaukun sisältö menee käytännössä siihen kuivapussiin jossa reppu on matkan ajan. Ylimääräistä kannettavaa ei oikestaan tule pyöräillessä kuin tuon repun verran (vähän yli 500g) ja toisaaltaan jalkautuessa ylimääräistä raahattavaa tulee vain tuo runkolaukku sekä tämä pannier harness, jos ne haluaa ottaa irti pyörästä.
https://ucohzq-bn1306.files.1drv.com/y3mF5IJBfT4IAu4oa3dTRNN2uP4JWk1h04TuUq5aqlhifK4ZaK c6GfULXt4rLu9BpiGAaI1fJHyd5QhlJojCyGjZof8Wfj4251FC pCYSlvS5-kS0vaTyb_of6tjKP6d-n0lr7ezFxmqlsHHpErhUHn2-e4dXb6LfUqD64uleTMM2KI/IMG_8304.JPG?psid=1
https://ucohzq-bn1306.files.1drv.com/y3mCSkJJczFo4DIncKBjOxAiaYClpNOdyI4kAkcO12MHDjERjA ZhTX--ARJa0myqKbFFfO8lWVwaNmHvEUc5sB8UPEPigZga2mAVBsgN_Y ZBRtwJr9KN55iMjRlxu7TSlDUzZ29Y4vGeFFjjcXKY-sXxltwa8wZ18dVimPCP0zHyJQ/IMG_8328.JPG?psid=1

Lainaanpa törkeästi laukuntekoketjua runkolaukkua varten, koska cyclo tarvitsee laukkua.

Mikä on laukun maksimi paksuus?
Entä kannattaako laukku jakaa suosiolla osiin, koska muutenhan vaatteet pullistavat laukun liian paksuksi, jos tuon ahtaa täyteen.
Juomapullon leveys on varmaankin ylhäällä jo liaan paljon, eli polvet ottavat laukkuun kiinni. Jos laukuun tekee erillisiä osastoja, niin alaosastahan voisi ehkä tehdä hivenen paksumman?
Ootko tekemässä koko runkokolmion peittävää laukkua vai vain osittaista? Mulla on tossa yläputken alle tulevassa runkolaukussa leveyttä runkoputken verran eli n. 4cm, tuonkin pakkaamisessa saa olla jo tarkkana, jottei mm. takki tai muu tule turhan pulleaksi (mulle tossa oo mitään vahvikkeita). käytännössä mulla kulkee tuolla mukanan työkalut (diy pussissa), telttakepit, etuvalon isot akut, sadetakki/irtohihat jne. Juomapullot yms. rungossa kiinni oleva on mulla huomattavasti runkolaukkua paksumpaa, mutta se ei ole ajossa haitannut, kun pohkeethan ne vain tuolla enemmän liittuu (ovat mm. reisiä ja polvia kapeammat ja passiivisemmat ajossa).

akpoika
11.02.2016, 21.43
Tuli tehtyä tekemäni repun pohjassa oleviin kiinnityslenkkeihin tarranauhoilla kiinnitettävät heijastinnauhat. Heijastimet näkyvät taakse päin ja ne laitetaan paikoilleen pyöräilyn ajaksi ja tavanomaisessa reppukäytössä ne saa pois, jotta heijastimet eivät ajan kanssa likaannu ja kulu, kun reppua laskee maahan. Pari kuvaa tuosta: http://akpojanblogi.blogspot.fi/2016/02/heijastimia-reppuun.html