Näytä tavallinen näkymä : Rockshox Bluto pakkasen kestävyys
moi. Onko kellään kokemuksia bluton keulaan käypäsestä tiiviste sarjasta nimeltään ETR seal kit. Jonka pitäisi toimia kovimmillakin pakkasilla. Itse kävin reilun kahdenkympin pakkasilla ja keula lyyhistyi ja ei enää palannut normaali asentoon. Kuitenkin läskillä pitäisi päästä ympäri vuoden ajamaan...kelillä kuin kelillä. Vai pitääkö ostaa talveksi jäykkä keula?
MutaMika
21.01.2016, 18.16
Sama kävi mulle ja ainakin yhdelle kaverille Bluton kanssa. Ilmapuolen alapäässä on ruuvin alla piilossa venttili josta "-" puolen ilmat voi päästää pihalle. Tuon operaation jälkeen ilmat taas sisään ja tilanne korjaantuu (kunnes taas joksus tapahtuu sikakylmällä...). Ei oo tullu kokeiltua tiivisteiden vaihtoa ja en olen tuosta tiivistesarjasta tiennytkään. Pitääpä googlettaa...
En pistäis tiivisteiden piikkiin tuota vaan ennemminkin ilmajousen voitelussa käytetyn rasvan piikkiin mikä jähmettyy kovassa pakkasrssa ja tukkii tuon ilmakammioiden paineentasauskanavan jolloin ilmat jää negatiivijousen puolelle ja keula vetää itsensä kasaan.. Ei riitä, että päästää yläpäästä ilmat pois koska tyhjentää vain tuon positiivipuolen vaan täytyy tosiaan sieltä alapäästä tyhjentaa negatiivipuoli.. Sitten vaan koittaa hieman pumppailla keulaa liikkeelle ja uudet ilmat sisään..
Ite en olen rasvan sijasta pistänyt muutaman millin öljyä ilmakammioon hoitamaan voitelua eikä ole moista ongelmaa ollut sen jälkeen keuloissa..
Lienee sitten sama homma tuon SID XX keulan kanssa pakkasella?
El-Carpaso
21.01.2016, 22.04
Juu emmää kans tienny et ilmakammioon pitäis laittaa rasvaa. Vähäsen öljyä tuntuu paljon luontevammalta
maalinni
22.01.2016, 08.16
Joo, minulla Sidi kaipasi kanssa notkeemmat litkut talveksi.
miku80 on oikeassa. Ylimääräisten rasvojen putsaus ja kasaus ja pitäisi pelata. Uuden keulan kohdalla jättäisin ammattilaisen hoteisiin, niin eipähän tarvitse sitten takuujuttujen kanssa murehtia.
Moi. Kiitti vinkeistä. Mikä öljy sopii tai pelaa parhaiten ja laitetaanko se yläpään puolelta?
El-Carpaso
22.01.2016, 16.04
Kannattaa ihan oikeasti viedä ammattilaiselle. Keula pitää ottaa ihan kokonaan auki osiin ja putsata vanhoista öljyistä/rasvoista, että sen voi öljytä/rasvata uudelleen.
Tai vastaavasti katsot useamman eri videon rokkarin keulojen huoltamisesta ja opiskelet huolto-oppaan todella tarkkaan.
Rokkarin keulan aukaseminen ei ole järkyttävän vaikea operaatio, se on peräti aika suoraviivainen setti, mutta ei todellakaan aloittelija pyörähuoltajalle.
Oulun pakkasjaksolla (-10 - -30) bluto jäi kerran alas. MutaMikan mainitsema konsti korjasi ongelman.
Erikoista tuossa oli se että keula jäi alas kun pakkasta oli vain -13... eli ehkä onglma oliki liian lämmin keli :)
Tai sitten -30 asteessa keula oli niin "tönkkö jäässä" ettei se yksinkertaisesti päässy ala-asentoon ;)
Millä ton ruuvin saa auki kun on noin pirin syvällä?
Se on 5mm kuusiokolo.. Tarpeeksi pitkä avain/varsi vaan..
Pluto huollettu ja paineet taas yläpuolella. Kiitos avusta.
No nyt on keula huollettu ja meni vielä takuuseen! Jonkun verran kerää kosteutta kun kovilla pakkasilla ramppaa ulkoo sisälle edestakasin. Kiitos kaikille viesteistä ja kommenteista
Ennakoiva kysymys, jos keula vetää ittensä kasaan pakkasilla. Eli vasemmasta alajalasta 5mm kuusiokoloruuvi irti ja siellä alla normi venttiili, mistä päästää ilmat? Sitten vaan ruuvi takas ja ilmat ylhäältä sisään? Niitä ruuvin "tiivisteitä/aluslevyjä" ei varmaan tarvi vaihtaa?
^ juurikin näin.. Ei tarvii vaihtaa jos tiiviste on silmämääräisesti ehjä..
^ juurikin näin.. Ei tarvii vaihtaa jos tiiviste on silmämääräisesti ehjä..
Hyvä. Kiitoksia varmistuksesta.
Takamisakari
17.02.2016, 11.20
Millaisia kokemuksia Blutosta (myös kesäkelillä..) jengillä on noin yleensä? Mulla siis tuo Cube Nutrailin jatkona ja samaa "miinuspuolen" ongelmaa uutena löytyi myös. Olen yrittänyt etsiä sopivia paineita mutta jotenkin ärsyttää se että reilun 100psi paineilla sagia tulee silti häiritsevästi. Kun paineita nostaa alkuherkkyys katoaa mikä ei nyt sinänsä kauheasti haittaa etenkään näin talvella ja läskissä mutta löytyiskö tuohon jotain tuunauskonstia jolla saisi ikään kuin pienemmillä paineilla sagin pysymään kurissa ettei menetä alkuherkkyyttä? Vai pitääkö vaan nostaa paineita niin paljon ettei keula putoa kun lukituksen vapauttaa? (Kuskin) laihdutus tietty auttais mutta mieluummin oikaisisi rahalla..
^ Tsekkaas nuo rokkarin bottomless tokenit, niillä saa tuunattua.
Marsusram
17.02.2016, 21.25
Aika iso massa siellä kiekossa heiluu, joten päätin että läskikumi ottaa pikku rupulit sopivilla paineilla ja joustokeula isot patit, sopivilla paineilla.
Sotanorsu666
27.09.2016, 12.22
Ajoiko joku viime talven Blutolla ilman ongelmia ? Uskaltaako sillä lähteä talveen vai ajanko vain jäykällä keulalla ? Onko blutosta edes talvella mitään iloa ? Tässä vähän kysymysten tulvaa, kun tuli tuollainen joustokeppi ostettua.
Marsusram
27.09.2016, 17.30
^Juu, ajoi, vaikkakin muita pyöriä tuli käytettyä enemmän. Kyllä uskaltaa. Vähemmän iloa kuin kesällä, riippuu tietysti talvesta, lumi vaimentaa jo paljon ja hidastaa paikoin vauhtia..
Nostetaas vanhaa ketjua
Bluto tuli alennuksesta tilattua kun muka halvalla sai.... viikon päästä pääsee testaamaan
Vaan miten vielä on ollut ongelmia talvisin, onko vielä temppuilleet?
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Kuinkas paljon pistätte painetta sisätiloissa näin talvisin? Pyörä on lämpimässä mut paineet pukkaa lässähtään pakkasessa niin että hakkaa pohjaan. Palautuu ku tuo lämpimään
^Ei Bluto mutta muissa olen pitänyt pakkasilla 5-8% enempi painetta. Vaikea suoraan sanoa onko ajettavuus samaa luokkaa kuin kesällä kun on niin erilaiset maastot.
Eikö ne paineet vois laittaa kohdalleen siellä pakkasessa, olis ilmakin kuivempaa. Vaimennusöljyn jäykistymisen vuoksi hivenen matalampi paine voipi olla sopiva.
GetAGrip83
05.01.2019, 12.45
kysyin arvostetulta jousigurulta tuosta kylmäpumppauksesta joku vuosi sitten. ei siitä ole kuulemma hyötyä. en kokeillut. laitoin vaan vähän extraa ennen lenkkiä.
En ymmärrä miksei olisi. Paineet on lähempänä normaalia ja kosteutta päätyy jousipatruunaan vähemmän. Kelkkojen ilmakepeissä usein toimitaan näin, kun laite on aina ulkona. Mitään haittaa siitä ei ole.
GetAGrip83
05.01.2019, 14.20
tiivisteet valskaa. uskon mieluummin jousigurua
GetAGrip83
05.01.2019, 14.24
tietenkin ite pitää käyttää omaa päätään.
sillimestari
18.05.2019, 13.01
Hei. Itsellä on ostoharkinnassa tunturi emax 2020 versiona tällä bluto-keulalla. Nykyisessä dudessani tuo sama keula aiheutti kovilla pakkasilla juurikin tätä uppoamisongelmaa, joten tuli aikoinaan myytyä keula eteenpäin ja laitettua jäykkä tilalle.
Onkohan bluto jotenkin kehittynyt tässä 3-4 vuoden aikana ja onko tosiaan niin että esim. R-techin huollossa osaavat laittaa kepin siihen kuosiin, että sillä uskaltaa talvipakkasajot oikeasti ajella ilman tuota sukeltamisilmiötä ?
Sähköfättisajossa keula saa muutenkin tehdä enemmän töitä vauhdin takia.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Paineethan sieltä katoaa ku ilma kylmenee. Samoin ku renkaista.
Häätyy laittaa vähä enemmän painetta ku normaalisti jos sisätiloissa laittaa.
Mutta eipä se rockshox alle -10 tuota suosittele käytettäväksi. Varmaan tiivisteet porsii tai jottai
Hyvin toimii pakkasella. Uudet tiivisteet ja Sramin grease olivat käytössä ja mittaa 120mm.
maalinni
21.05.2019, 10.35
Notkeampaa öljyä sisään ja kovaa ajoa. Paineet tosiaan laskee lämpötilan laskiessa, eli pumppu mukaan lenkille tai pumppaus kylmässä.
Onkohan tuossa -19 mallissa tehty muutoksia muutakin kuin pelkkä ulkonäkö muutos. Tuo pakkas ongelmat on vaivanneet muuallakin kuin Suomessa ja luulis valmistajan reagoineen ongelmaan. Tuo -19 malli on ulkoisesti hieman ainakin muuttunut.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.