Näytä tavallinen näkymä : Satulaputki luisuu, mikä neuvoksi ?

steelmän
20.01.2016, 18.05
Teräsrunkoisen alumiininen satulaputki ei pysy asetetussa korkeudessaan, ei lipsu paljoa mutta kumminkin, mikä neuvoksi ? Tuossahan on pidemmällä välillä myös kiinnihitsautimen vaara, ajattelin että kuparirasva olisi hyvä ruosteenestoon mutta olisiko se samalla myös sopivan tahmaista lopettaakseen luisumisen ?
Kuitutolppien kanssa tuo on aika yleinen ongelma. Erilaisia kitkatahnoja on kehitetty ratkaisuksi, esim. http://www.bike-discount.de/en/buy/dynamic-assembly-paste-carbon-aluminium-20-g-47115/wg_id-541
Kuparitahnaa en laittaisi, saattaa alkaa alumiini syöpymään.
Itse oon käyttänyt joskus hiuslakkaa lisäämään kitkaa, jos on meinannun tolppa valua.
FillaRilla
20.01.2016, 19.23
Erilaisia kitkatahnoja on kehitetty ratkaisuksi, esim. http://www.bike-discount.de/en/buy/dynamic-assembly-paste-carbon-aluminium-20-g-47115/wg_id-541
Hammastahnaa löytyy joka kodista. Kokeilukaan ei maksa mitään.
Mulla Colgate. Ilman sitä kuitutolppa painui alas teräsrungossa.
El-Carpaso
20.01.2016, 19.32
Sillon kun vielä käytin hiilaritolppaa niin hammastahna oli takuuvarma keino. Eikä naarmuttanut hiilikuitua.
Mistä se johtuu, että hiilaritolpat luisuvat? Eikö oikeankokoisen tolpan pitäisi pystyä kiristämään paikoilleen oli se alumiiniä, hiilikuitua tai jotain muuta?
Hyvä tietää tämäkin, eipä olisi moinen tullut mieleen.
Kiinnihitsautumisen vaaraa ei pahemmin ole kun kerran kaksi vuodessa tolpan irroittaa, lujaa kiristystä vain...
Semi OTtä, mutta onkos hiilaritangoissa sitten myös vastaavia problemseja, mitä alutangoissa ei ole, ongelmallisempi kiinnitellä lamppuja, stemmejä, mitä kaikkea tankoon nyt kiinnitellään. Jääkö jälkiä helpommin tai onko jotain muuta ongelmaa?
^ lamppu, kilikello jne niin laitan alle palan tankonauhaa tai vanha sisuria. Mun pöörät ovatten niin rottaisia että ei narmuilla väliä, mutta pysyväthän paremmin paikoillaan. Jos omistaisin kuitustongan niin Colgatea stemmiin. Jarru- ja vaihdevimputtimiin ei ihmeempiä rasituksia kohdistu niin ei tartte kirrata aivoissa verisuoni katkeaa -momenttiin.
Kaljatölkistä leikkaa sopivan kaistaleen shimmiksi rungon ja tolpan väliin.
Auttoi mulla Niner+Thomson -ongelmassa.
FillaRilla
20.01.2016, 21.31
Semi OTtä, mutta onkos hiilaritangoissa sitten myös vastaavia problemseja, mitä alutangoissa ei ole, ongelmallisempi kiinnitellä lamppuja, stemmejä, mitä kaikkea tankoon nyt kiinnitellään. Jääkö jälkiä helpommin tai onko jotain muuta ongelmaa?
Tangolla ja tolpalla luistamisineen on ainakin yksi ero; Tolppa luistaa ehkä pituussuuntaansa herkemmin kuin ohjaustako stemmissä kiertyy. Johtuisiko kuidun luistaminen aluun verrattuna uhuesta seinämävahvuudesta ja joustavuudesta.
Kaljatölkistä leikkaa sopivan kaistaleen shimmiksi rungon ja tolpan väliin.
Auttoi mulla Niner+Thomson -ongelmassa.
Mä olen käyttänyt tätä myös alumiinitolpan ja alurungon yhdistelmässä. Koffin kolmosta. Saksilla pystyy leikkaamaan sopivan suikaleen.
Tangolla ja tolpalla luistamisineen on ainakin yksi ero; Tolppa luistaa ehkä pituussuuntaansa herkemmin kuin ohjaustako stemmissä kiertyy. Johtuisiko kuidun luistaminen aluun verrattuna uhuesta seinämävahvuudesta ja joustavuudesta.
Kuituhan tosiaan elää, eli painuu myöskin kasaan kiristättäessä. Tämän vuoksi liika kiristyskään ei auta yhtään mitään. Toisessa ketjussa mutanaama taisi kertoilla näistä kiinankuitutolpista, jotka ei sitten ihan pyöreitä ja oikean mittaisia ollutkaan. Tuollainen voi olla jo oikastikkin vaarallinen, kun tolpan paikallaan pysyminen perustuu aika pitkälti kitkaan pidemmällä matkalla.
Juu, ei kai se tanko kovin helposti kävelemään lähde sivukautta, lähinnä tuli mieleen, että jos hiilari elää tai joustaa helpommin niin jääkö stemmeistä sun muista helpommin jälkiä/painaumia tms.
Itellä ei oo hiilariputkia mutta painunut "jälki" lienee jo pieni vaurio rakenteessa.
Vauriot on lopullisia ja oltava tarkkana kiristysmomenttien suhteen.
Ok, kiinnostaa, kun olen harkinnut hiilaritankoa.
Kommuutteri
20.01.2016, 22.52
Teräsrunkoisen alumiininen satulaputki ei pysy asetetussa korkeudessaan, ei lipsu paljoa mutta kumminkin, mikä neuvoksi ? Tuossahan on pidemmällä välillä myös kiinnihitsautimen vaara, ajattelin että kuparirasva olisi hyvä ruosteenestoon mutta olisiko se samalla myös sopivan tahmaista lopettaakseen luisumisen ?
Lotto -tallin Ridley Helium SL - tiimipyörissä valumisen riski on eliminoitu tuplaamalla clamppi, eli putkeen vaan toinen seatstayssa olevan yläpuolelle. Tähän tapaan:http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160120/210d2e735e2ef4562804c12010b18ee8.jpg
Sent from my iPad using Tapatalk
^^Siksi niissä on kiristysmomentit, ettei niitä painumia tulisi. Ja kannattaa käyttää sitä tahnaa kontaktipinnoilla jolloin ne kappaleet luultavimmin myös pysyvät paikoillaan oikealla momentilla.
JohannesP
20.01.2016, 23.56
Hyvään momenttiavaimeen 70-100€ sijoittaiminen on mieltä keventävää jos hiilariosia rupee enemmänkin olemaan käytössä. Eipä tarvi arpoa ja jännitellä niitä viimesiä kiristyskierroksia. 
Ensimmäisen hiilaripyörän kun osti niin tolpan valuminen oli ongelma, koska en uskaltanut kiristää tarpeeksi käsivaroin. Sitku vihdoin raaski sijottaa momenttiavaimeen niin tulikin yllätyksenä, että 7Nm on yllättävän paljon mikä oli valmistajan maksimi. Normaalisti tulee vielä laitettua 10% vähemmän varmuuden vuoksi.
jame1967
21.01.2016, 08.31
Kanattaa myös tutkia millainen on reikä mihin satulatolppa tulee , itsellä oli tolpan valumis ongelmaa nykyisen maantierungon kanssa.
Otin tolpan irti , mikä oli tosi tiukassa vaikka valuikin pikku hiljaa .
Huomasin tolpassa naarmuja ,kun tutkin runkoputkea huomasin pykälän viilasin runkoa sopivan pyörellä viilalla , nyt toimii hiilaritolpallakin ,  ei valu .
Aiemmin oli alutolppa ja rungossa aluosa hiilari kolmiossa .
steelmän
21.01.2016, 10.21
Kiitoksia vinkeistä, niitä tulikin paljon, taidan ensiksi kokeilla noita kotikutoisimpia eli hiuslakkaa ja tuontimallisen lonkerotölkin kanssa askartelemista  :-)  .
Vielä yksi.
Putsannut joskus rasvan poistajalla eli liuotinpesuaineella, (lakkabensiini), tapaus alumiini/alumiini.
steelmän
21.01.2016, 12.48
Vähän isompia rätillä jo putsata yritinkin ....... toisaalta eihän se saisi ollakaan ihan kuiva.
^^Siksi niissä on kiristysmomentit, ettei niitä painumia tulisi. Ja kannattaa käyttää sitä tahnaa kontaktipinnoilla jolloin ne kappaleet luultavimmin myös pysyvät paikoillaan oikealla momentilla.
Okei, hyvä tietää. Jos sellainen tulisi hommattua kävisin varmaan asennuttamassa sen lähiliikkeessä varmuudeksi, sillä se olisi samalla ensimmäinen tanko, jonka asentelen, sieltä löytyy varmasti myös momenttiavaimet, joita en välttämättä vielä sen 1 hiilariosan vuoksi hommaisi.
El-Carpaso
21.01.2016, 15.26
momenttiavain on hyvä olla ihan metalliosienkin takia. tankoakin saattaa joutua säätämään udeamman kerran ennen kuin se on kohdillaan.
(imo paljon helpompaa pysyä alumiinissa, ei tarvii ressata ja osat pysyy halpoina)
En minä missään nimessä ole suunnitellut minkään huippukalliiden hiilariosien ostoa, lähinnä jos edullisesti jossain olisi tarjousta niin sitten. En ole noita jarrukahvoja sun muitakaan koskaan kiinnitellyt niin tuntuu paremmalta idealta tehdä eka jonkun kanssa tai vaihtoehtoisesti asennuttaa jossain. Eipä noissa nyt mitään ihmeellistä ole, ruuvi auki, ruuvi kiinni jne, mutta onhan se aina ekalla kerralla semmosta, muistan kun ekan kerran vaihdoin stemmin. Itse vanhan irrotus ja uuden kiinnitys meni ihan hyvin, mutta klapia sinne jäi vaikka oikeassa järjestyksessä kiristeli.
ja huom, ensimmäinen mikä tahansa asennushan kannattaa aina tehdä minun laillani (stemmin asennus) pilkkopimeällä pihalla toisella kädellä fikkaria pidellen :D Hyvä lopputulos on taattu.
Nana, ei tuossa tangon asentamisessa mitään kummempia vaikeuksia ole ja ilman momenttiavaintakin pärjää aivan hienosti, turha liikkeeseen vaivautua ellet sitten osta ko liikkeestä ja saat asennuksen kaupan päälle. Tuskin ne sielläkään mitään momenttiavainta käytä, menee ammattimiehen maine... Toisaaltaan satulatolpan kiristimen titaanipultista lähtee tosi kaunis bling kun katkeaa ;-)
steelmän
21.01.2016, 15.59
Kaljätölkin pellinpala-idea kokeiltuna ja ....... TOIMII ! Käsiini osui Battery-tölkki, todella ohutta kamaa, siitä vajaan kahden sentin levyinen ja reilun sentin korkuinen siivu, suurin osa putken sisälle ja kääntää osan kaulukseksi kiristimen alle ja se olikin sitten siinä  :-)  .
^^
Haha, no täytyy katsoa. Eihän noi mitään hankalia hommia ole, se on vaan kynnys aina sitä ekaa kertaa alkaa irrottelemaan ja laittelemaan.
..snip...
ja huom, ensimmäinen mikä tahansa asennushan kannattaa aina tehdä minun laillani (stemmin asennus) pilkkopimeällä pihalla toisella kädellä fikkaria pidellen :D Hyvä lopputulos on taattu.
Eikä kun olohuoneessa rauhassa asennusjuoman kera ;)
^
Totta, asennusjuomissa on sekin hyvä puoli, että riittävän monen kera se omakin asennus alkaa kummasti kaunistua.
maalinni
22.01.2016, 08.19
Se pitää olla KALJAtölkki, eikä mikään hiton tuontisiideri tai energiajuomatölkki.
Nimenomaan, muuten siinä ei ole paljoakaan järkeä ja asennus on tehty väärin!
Itselläni Urquell-suikale enkä usko, että limppari toimisi.
Tölkit kuuluu kierrättää:D
Voihan sen siltikin kierrättää kun ei leikkaa koodin kohdalta ;D
No eikös tyhjän kaljatölkin jalostaminen polkupyörän osaksi ole kierrätystä parhaimmillaan? Se olis niinku jopa upcycling eikä recycling sanois Ameriikan serkku.
Tossa oli puhetta momennttiin kiristämisestä, niin Parktoolilla on tälläinen:
http://www.parktool.com/product/adjustable-torque-driver-atd-1?category=Torque%20Tools
Varmaan ihan paska ja epätarkka, mutta fillarin osien kiinnittämiseen uskoisin olevan kätevä...
Momentti säädettävissä 4-6 Nm 0,5 Nm välein, eli just passeli ohjaamon yms. kasaamiseen.
El-Carpaso
23.01.2016, 14.07
Emmää tiiä miks ton pitäis olla huono tai epätarkka? Se on kuitenkin park tool

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.