Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kevyemmät välitykset - takapakka vai eturattaat vaihtoon?



hpaavola
17.01.2016, 20.05
Mulla on edessä 48-38-28 rattaat ja takana 8 vaihdetta, 11-32. Olisi tarvetta keventää ainakin kevyintä vaihdetta kun välillä on niin paljon painoa kyydissä että ylämäet on ikäviä.

Jos vaihdan taakse esim. 11-34 pakan niin onko noilla kahdella piikillä juurikaan eroa vanhaan? Onkohan 8 vaihteisia pakkoja joissa isoin ratas on vieläkin isompi olemassa edullisesti? Vai kannattaako vaan ostaa eteen uudet rattaat, esim. jotain tämän kaltaista http://www.amazon.com/Shimano-Altus-Mountain-Bicycle-Crankset/dp/B005531XDK ?

Nishikin Comp SLD (http://www.nishiki.fi/mallisto/2013/hybrid-sport/hybrid-pro-sld) parin vuoden takaa on se peli jota pitäis keventää. Myös muut ideat on tervetulleita :)

CamoN
17.01.2016, 21.22
Maastokäyttöön tarkoitetut komponentit eteen tai taakse. Eli takapakaksi 11-36 jos sellaisia on 8-lehtisinä tehty tai eteen maastokammet, joissa pienin ratas on 22 tai 24 hampainen.

Kun hammasmäärä kasvaa merkittävästi, voi olla että takavaihtajan välityskyky ei riitä. Pitäisi tarkistaa sen nykyisen Tiagran käyttöohjeesta paljonko hammasmääräeroa saa olla iso/iso- ja pieni/pieniratasyhdistelmien välillä. Jos välityskyky loppuu kesken, pitäisi myös takavaihtaja vaihtaa maastomalliksi jossa on pidempi häkki. Voi käydä myös niin, ettei nykyisen ketjun pituus riitä kun hammasmäärä kasvaa neljällä. Niin käy jos ketju on asentaessa lyhennetty tarkkaan mittaan. Eli täytyy vaihtaa myös ketju, joka lyhennetään uuteen mittaan.

Jos vaihtaa kammet, täytyy ennen ostoa varmistua rungon keskiötyypistä. Pitkään yleisin Shimanojen kanssa käytettävä on ollut Hollowtech II kierteellinen keskiö, vastaava FSA:n tuote kulkee nimellä MegaExo. Kun kyseessä on 3x8-voimansiirto, keskiö voi olla jonkun muunkin tyyppinen. Ja se rajoittaa valinnanvaraa. Maastokammissa isoin ratas on todennäköisesti 10-12 hammasta 48:aa pienempi, jolloin etuvaihtajan asentoa tulee säätää. Ketjuun tulee samalla huomattavasti lyhennysvaraa.

Laajentamalla pakan välitysaluetta maastopakalla, rattaiden väliset välityserot kasvavat mutta samalla ne hybridin kampien laajat välityserot pysyvät. Eli periaatteessa välitysalueen alapää on melko alhaalla ja yläpää huomattavan korkealla. Jos vaihtaa maastokampiin ja säilyttää vanhan takapakan, välityserot pysyvät takapakassa samoina, lyhyimmät välitykset yltävät jo jonkinlaisiin ryömintänopeuksiin mutta yläpäässä pitkät leikkautuvat pois käytöstä. Jos isoimmalle eturattaalle ei ole tähänkään mennessä ollut käyttöä, siitä on tietysti helppo luopua.

nure
18.01.2016, 09.35
Tuo linkin pyörä ainakin on ysillä. Eka selvitä mikä laakeri on edessä ja varaudu että joka tapauksessa joudut vaihtamaan koko vetosysteemin ja huonolla tuurilla takavaihtajankin jos ei kapasiteetti riitä.
Toisaaltaan on hyvä konsti myös hankkia reisiin jotain jos mäet liikaa alkaa ahdistaa... ;-)

Mazza
18.01.2016, 11.51
Vanhemmat mallit näytti tosiaan olevan kasipakalla. Tuo 48-11 on sen verran raskas välitys, että sitä ei taida kukaan peruspyöräilyssä käyttää? Jos tosiaan 28/32 on liian raskas, niin eturattaiksi vaikka 40-32-24 tai jotain sinne päin. Toki se 11-34 takapakkakin voi keventää juuri sen ratkaisevan määrän.



Myös kinkunkasvatus on hyvä vaihtoehto. Rupeaa kummallisesti tarvittava vaihdeskaala kapenemaan.

Esuli
18.01.2016, 13.11
Polkupyörä on polkemista varten , eli kierroksia pitää olla. Muuten hajoo paikat. Ihe laittasin kymppi osat, pakka 11-36 ja heittäsin 48 rataksen pajukkoon. Sen tilalle kivenisku suoja.
Torilta(fillari) osat saa alle satasella.
Tuolla voit leikkiä eri välityksien vaikutuksilla.
http://www.sheldonbrown.com/gears/

nure
18.01.2016, 14.31
Juu, Esuli puhuu asiaa mutta jos kymppiin vaihtuu niin tuskin satasella selviää kun kahvat, takavaihtaja (Josta en ihan varma), takapakka, kammet tai ainakin ratas ja ketjut uusiksi...

hpaavola
19.01.2016, 08.21
Kiitos vinkeistä. Taidan kysellä läheisestä fillarihuollosta josko kampisarjan vaihto onnistuisi maastopyörämalliseen, eli joku 40-32-24 tms. Takapakan vaihto kiinnosti koska ne on niin halpoja ja helppoja vaihtaa, että sen olisin itsekin osannut tehdä. Mutta ei niitä oikein tahdo löytyä.

Olin näköjään turannut linkin fillariini väärin; teksti oli oikein mutta linkkasin Pro SLD -malliin vaikka piti Comp SLD:hen linkata.

Kun takana istuu usein nelivuotias lapsi ja edessä tarakalla on toisinaan ruokaostokset tai rantakamat, retkitavarat tms, niin mun kinkuissa on vaan liikaa läskiä ja liian vähän lihasta. :) Ja kesällä ois tarkoitus lähteä retkipyöräilemään pariksi viikoksi, niin sitäkin varten kevyemmät välitykset tuntuu mukavemmalta.

TERU
19.01.2016, 09.54
Moniaita vuosia sitten asensin Altuksen 42-34-24 kampisarjan juuri tuollaisen (48/38/28)tilalle ja samankaltaiseen tarpeeseen. Pyörästä tuli paljon sopivampi käyttööni, vaikka ajan tasamailla. Pakkana oli seiska 13-23. Pyörä on vieläkin pojan käytössä mäkisemmissä maisemissa Rovaniemellä kauppapyöränä ynnä muuna retkipyöränä samoilla välityksillä. Aina kierrätetty kolmen ketjun sarjaa, siitä pitkä ikä osille. Eturattaiden vaihto parantaa kysyjän pyörääkin.

oem
19.01.2016, 10.45
^Kuinka usein, (kilometreissä), vaihdat ketjun?

steelmän
19.01.2016, 11.05
Takapakka kun on jo sopivan tiheästi välitetty niin tosiaan se ongelmapiste on siellä edessä, vinkattu 40-32-24 kampisetti olisi se joka tuo helpotuksen ongelmaasi.

Itselläni nyt samanlaista vääntöä paksukaisen kanssa, sen 36-24 etupää ei tunnu soveltuvan oikein mihinkään ( kun ketjulinjakin vielä heiman liian ulkona), käsissä jo 32-22 rattaat ja pian myös ketjulinjakin korjattuna :-) .

Samalla lailla noissa maantiepyörissä tuntuu nuo välitykset olevan hakusessa, tämmöiselle tasamaantyöntäjälle se yleisin 53-39 on jokseenkin metsässä, pienellä tuumat loppuu kun taas isolla pyöritys jää liian alhaiseksi, joku 50-42 olisi se optimi ( ainakin itselleni).

timppa_234
19.01.2016, 11.55
Samalla lailla noissa maantiepyörissä tuntuu nuo välitykset olevan hakusessa, tämmöiselle tasamaantyöntäjälle se yleisin 53-39 on jokseenkin metsässä, pienellä tuumat loppuu kun taas isolla pyöritys jää liian alhaiseksi, joku 50-42 olisi se optimi ( ainakin itselleni).

Mulla on nyt maantiekokkelissa edessä 46-34 ja takana 12-27. Lenkillä tuo combo toimii hyvin ja 34-27 on miellyttävä kun tarttee jäähdytellä ylämäissä varsinaisen lenkin jälkeen.

Kuntoajoissa sais ajoittain olla suurempia välityksiä kun poljetaan viittäkymppiä. 11 hampainen eteen olisi ehkä ratkaisu. Tai sitten isompi eturatas, mut sitten joutuis vaihtelemaan etupäätä lenkkivauhdissa usein. Mikä olis hyvä?

TERU
19.01.2016, 12.25
^Kuinka usein, (kilometreissä), vaihdat ketjun?

Ensimmäinen kierros jokseenkin tarkasti tonnin kohdalla, sitten eteen päin tonnin kahden välillä. Helppo homma näillä KMC pikaliittimillä.

oem
19.01.2016, 16.58
Ensimmäinen kierros jokseenkin tarkasti tonnin kohdalla, sitten eteen päin tonnin kahden välillä. Helppo homma näillä KMC pikaliittimillä.

Myöhästyin pahasti tuosta ensimmäisestä vaihdosta. Havahduin vasta kun huomasin ketjun venymistä harvoin käytetyillä rattailla. Nyt vaihdan uuteen ja ajan sillä 1000km yli nykyisen määrän ja vuorottelen sitten vanhaa ja uutta nämä rattaat loppuun. Kiitos vinkistä.

Miksu77
27.01.2016, 23.50
Laitetaan tänne , kun sopii aiheeseen. Itselläni on Kona Rove AL retkipyörä käytössä ja pitäisi saada vähän kevyempiä välityksiä kesäksi, jos tulee lappiin päin kärryn kanssa lähdettyä. Tätä olen ratkaisuksi katsellut (http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-acera-7-8-speed-crank-fc-m361-42-32-22-square-175mm-black-499685/wg_id-8801), mutta shimanon sivuilla sanottiin Clariksen vaihtajasta näin: Maximum Front Difference : 16T . Toimiikohan tuo pyörässäni?

PMoi
28.01.2016, 06.41
Otat sieltä samasta kaupasta uuden takavaihtajan. (http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-acera-7-8-speed-rear-derailleur-rd-m360-sgs-l-black-499810/wg_id-9025)