PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uus pyörä vai päivitystä? +kysymyksiä :s

Lewanderi
17.01.2016, 16.52
Tässä ny tullu tehtyä pientä maastopyöräilyä (XC/DH) ja maantiepyöräilyä vissiin n.1kesän ajan ja perusjutut on hallussa. Nyt haluisin kuitenki valmistautua seuraavaan kesään ja ajattelin kannattaako edes lähtee ostamaan mitään osia tohon pyörään vai hommaa kokonaan uusi pyörä? Kyseessä siis Nishikin Reno 2013 26" ( http://www.nishiki.fi/mallisto/2013/mtb/reno ) jossa ilmenny ongelmia kuten takavanne soikea, renkaat kuluneet ja eturengas heiluu vähäsen :/ Olisin siis tohon ostamassa uudet vanteet, renkaat, leveemmän 720mm tangon, lizard skinsin gripit ja "stemmin" ,mikä onkaan tangon kannatin...suomen kieli :rolleyes: Noihin menis reilu 250e ja en edes ole varma onko toi hyvä pyörä kun en muita pyöriä sen kummemmin ole ikinä kokeillutkaan :seko: Tulee vähän semmonen "markettikamaa" olo tosta pyörästä. Jos uutta pyörää alkaisin hommaamaan niin max. hinta olis n.500-600e. Mitäs teen?:seko:?

El-Carpaso
17.01.2016, 19.03
Tuota, jos sä aiot uutta pyörää, niin siihen kannattaa sit panostaa vähän enemmän kuin 600e. Tolla hinnalla sä saat samanlaatuisen pyörän kuin sulla on nyt, eli ei paranna tilannetta yhtään.

Mä veikkaan, että tuon Renon rungossa ei ole mitään vikaa ja on aika päivityskelpoinen peli, eli hommaa uudet kiekot, mielellään jonkun kasaamat. Halvat markettikiekot saattaa olla soikeana aika vikkelästi.

Jos on ns. budjetti tiukalla niin jos olet pärjännyt nykyisellä tangolla ihan hyvin niin pidä se, jos ei riitä leveys niin vaihda ihmeessä. Eipä noi paljoa verkkokaupoissa maksa.

Uusilla renkailla saa paljon uutta elämää kulahtaneeseen pyörään. Mä tykkään Schwalben nobby niceistä. En ostais muuta kuin parasta kumiseosta eli tubeless readyä ja snake skiniä alle vaan. Vetämällä ne tubelessiksi paranee tuntuma huomattavasti.

Muuten osia kannattaa vaihtaa sitä mukaa kun ne kuluu.

Vink vink. eräistä verkkokaupoista saa kovan tason 26" keuloja edulliseen hintaan, koska 26" on nykyisin epämuodikasta. Mutta keulaa uusiessa kannattaa katsoa tarkkaan sopivuus eli sopiiko ohjainlaakeriin jne. ettei joudu uusimaan palikoita enempää kuin on pakko.

Hydrauliset levarit tuo myös paremman ajokokemuksen. Shimanon levarisettejä saa hinnat alkaen 25e kappale saksan verkkokaupoista, mutta deore tason jarruissa alkaa olla jo ominaisuuksia joilla on väliä. SLX alkaa olla jo tosi hyvä ja XT:tä parempaa ei normikuski varmaan tarvitsekkaan.

Codox
18.01.2016, 00.08
Käytän samaa ketjua häpeilemättä hyväkseni ja kysyn saman kysymyksen. Eli käytössä 2v vanha cube ltd jäykkäperä ja olen alkanut kaipaamaan täpäriä alle. Ltd maksoi sen tonnin 2vuotta sitten ja olen ollut todella tyytyväinen kyseiseen pyörään, kuitenkin saisin nyt myytyä pyörän kaverille hyvään hintaan joten pyörän vaihdolle olisi hyvä (teko)syy.

Nyt siihen itse kysymykseen: Olen kuolannut tuota cuben ams 100 xc täpäriä, onko tuon ja nykyisen ltd:n välillä oikeasti niin iso ero että siitä kannattaa maksaa tuo 4000e? Onko kyseinen pyörä ylihinnoiteltu/hyödynkö mitään oikeasti noin kalliista pyörästä, vai huomaanko eroa jos ajan silmät kiinni ltd ja ams 100 välillä?

Miten tuohon 1x10 vaihteisiin sopeutuu? 1x10vaihde tuo tottakai huoltovapauden ja varmasti luotettavuutta. Nykyisessä ltd:ssä on 30 vaihdetta ja tuntuu etten käytä kuin maximissaan 10, ja nämäkin sieltä yläpäästä. Eniten mietityttää tuo maantiellä ajaminen, loppuuko 1x10 ns vaihteet kesken?

ja tosiaan linkit alla

Nykyinen ltd, muuten sama mutta 3x10, ja 2013 vuoden malli.

http://www.rtechsuspension.fi/ltd-sl-29-2x10-vaihteinen-2015.html

Ams100 mitä olen kuolannut:
http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/taysjoustopyorat/ams-100-c-62-sl-29-2016.html

Pertsa78
18.01.2016, 00.36
Tuossa cudessahan on 11*1 ja muutaman lenkin kun olet ajanut, niin et enää halua pelata etuvaihtajaan.
Hyvillä osillahan tuo on kasattu, ei tarvitse heti lähteä päivittelemään.
Nuo foxin uudet keulat ovat aika smootheja edellisiin ctd malleihin verrattuna. ����

Hub
18.01.2016, 00.43
Käytän samaa ketjua häpeilemättä hyväkseni ja kysyn saman kysymyksen. Eli käytössä 2v vanha cube ltd jäykkäperä ja olen alkanut kaipaamaan täpäriä alle. Ltd maksoi sen tonnin 2vuotta sitten ja olen ollut todella tyytyväinen kyseiseen pyörään, kuitenkin saisin nyt myytyä pyörän kaverille hyvään hintaan joten pyörän vaihdolle olisi hyvä (teko)syy.

Nyt siihen itse kysymykseen: Olen kuolannut tuota cuben ams 100 xc täpäriä, onko tuon ja nykyisen ltd:n välillä oikeasti niin iso ero että siitä kannattaa maksaa tuo 4000e? Onko kyseinen pyörä ylihinnoiteltu/hyödynkö mitään oikeasti noin kalliista pyörästä, vai huomaanko eroa jos ajan silmät kiinni ltd ja ams 100 välillä?

Miten tuohon 1x10 vaihteisiin sopeutuu? 1x10vaihde tuo tottakai huoltovapauden ja varmasti luotettavuutta. Nykyisessä ltd:ssä on 30 vaihdetta ja tuntuu etten käytä kuin maximissaan 10, ja nämäkin sieltä yläpäästä. Eniten mietityttää tuo maantiellä ajaminen, loppuuko 1x10 ns vaihteet kesken?

ja tosiaan linkit alla

Nykyinen ltd, muuten sama mutta 3x10, ja 2013 vuoden malli.

http://www.rtechsuspension.fi/ltd-sl-29-2x10-vaihteinen-2015.html

Ams100 mitä olen kuolannut:
http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/taysjoustopyorat/ams-100-c-62-sl-29-2016.html

Foxin uusin keula ja iskari, Fillarilehden mukaan erinomaisia. Ihan ok kiekot, mut tuohon hintaan odottas parempia.

Tuo on 1*11. Paljon on hiilikuitua, hyvä osasarja.

nure
18.01.2016, 10.29
Itse kyllä aloittaisin keulan vaihdolla kuten Carpasokin ehdotti, siitä jo pyörä muuttuu huomattavasti. Jos nuo miettiväsi päivitykset aiot tehdä niin mieti, tuon pyörän tämän hetkinen arvo ei ole tuotakaan mitä pävityksiin menisi ja itse pyörä noilla osilla ei kummemmin parane...

nure
18.01.2016, 15.34
Codox, ei kannata seikoittaa asioita, avaa uusi ketju tai lue nuo sadat vanhat läpi. Sekoitat vain asioita ja kysyjä aiheineen unohtuu!

Lewanderi
20.01.2016, 00.22
eli kannattais säästää uuteen pyörään? En kyllä tiiä haluunko laittaa vielä kauheesti rahaa tähän harrastukseen..kumminki siis olen 15v ja rahaa ei tuu ihan joka kulman takaa. Mietin ihan samaa että kannattaako nykyseenkään alkaa ostaan mitään sen kummempaa, pitkässä juoksussa tuhlaan vaan rahojani :/

tiaalto
20.01.2016, 12.40
Onko nuo vanteet todettu asiantuntevassa fillariliikkeessä olevan mennyttä kalua eikä oikene rihtaamalla?

Kieltämättä hieman hankalassa tilanteessa tunnut olevan, itse tein jokin aika sitten kannattavuuspohdintoja melko samanlaiseen projektiin ja äkkiä tuo näytti kääntyvän pakkasen puolelle. Ehkä yrittäisin fillaritorilta metsästää sopivat käytetyt kiekot muutamalla kympillä, sitten vain uudet renkaat alle. Päivityskeulaakin metsästäisin samasta paikasta (vink, myös 27.5" keulat käyvät kunhan kaulaputki on sopiva).

tiaalto
20.01.2016, 13.48
Ja tietty kannattaa 15-vuotiaana ottaa huomioon se, että periaatteessa saatat kasvaa pyörästä vielä ulos jolloin se menee vaihtoon joka tapauksessa.

Esuli
20.01.2016, 13.49
Tommoseen Nishikiin saa uuden (vanhan 26 esim. Manitou Axel, Rokcshok Tora)) keulan käytettynä max. 50€. Kiekot käytetyt max.50€. Vaihtajat rattaat ketjut http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Vanteet/Takapyora-26-rataspakkalevyjarru-2000023889/
Renkaita ja hienoilla väreillä, myi Bilis 2,5€/kpl. Halapakaupoista niitä saa 5€/kpl. Unohda merkkiosat.
Jos sulla on tilat missä "säätää" ja perustyökalut, niin ei muuta kuin hommiin. Työohjeita on netissä Biljarti sivua ja valmiiden kiekkojen rihtaus on helppoa. Muistat vain kääntää max. puolikierrosta per/pinna. Vituiksihan tuo prejekti ei voi mennä.
Pyörällä on mukava ajaa makso se sitten 50€ tai 5000€.

nure
20.01.2016, 14.30
Bilteman renkaat kannattaa unohtaa, niin mielenkiintoinen kumilaatu ettei pidä millään kelillä. Biltsun kiekot suht ok mutta ainakin BD:ltä Saksasta löytynee satasella parempi pari ja rengasta samoin tarjouksena. Nuo perus Shitmanokamat mitä Biltsukin myy ovat suht ok kun ei mennä alle Deore tason.