Näytä tavallinen näkymä : S-1250 custom kampien asennus (self extracting bolt)
Mulla on sellainen Specialized Camber missä on S-1250 custom kammet ja sitten siinä vasemmalla puolella kammen päässä merkintä, jonka mukaan kampi irtoaa joko 10 tai 8 mm kuusiokoloavaimella. No, ensin kokeiltiin 10mm ja ei mitään vaikutusta, mitä nyt meinas mennä pyöreäksi hyvin matala kolo missä avain oli, ei pystynyt edes vääntämään siis. 8mm avain aukaisi pultin vaivattomasti. Osaako joku sanoa, mikä taika tähän 10mm kuusiokoloon liittyy, tai oikeastaan, mihin sitä ylipäänsä tarvitaan?
Teenkö jotain väärin, kun aukaisen pultin pelkästään 8mm avaimella, ja samalla tavalla laitan sen myös kiinni, 8mm avaimella "käsikireyteen"... Ilman että sille 10mm kuusiokololle on ollenkaan tarvetta?
Itellä tais olla samat kammet edellisessä pyörässä(stumpjumper comp -15), avasin kammet tuolla 8mm avaimella vaikka pultissa luki 10mm. Oisko tuo joku painovirhe tms.?
Päällimmäisenä siinä kammen päässä 10mm kuusiokolohahloilla varustettu "korkki", joka pitelee sitä kammen kiristävää ja ulosvetävää pulttia paikoillaan. Paikoillaan pitämistä tarvitaan lähinnä kampea irrottaessa. Jos korkin irrottaa, ulosvetopultin saa pois kammen päästä. Ja jos kampi on silloin paikoillaan pyörässä, sen irrottaminen vaikeutuu huomattavasti. Toki mitään peruuttamatonta ei ole silloin tapahtunut, ulosvetopultin voi kiertää korkkinsa kanssa takaisin paikoilleen ja kammen saa jälleen vaivattomasti irti.
Sama rakenne on kaikissa GXP-keskiön kammissa, eli kyseessä ei ole mikään varsinainen harvinaisuus.
Kiitos tiedoista, vahvistaa omaa käsitystäni aiheesta. Jännä että tuo korkki on edes irroitettavaa mallia sitten jos sitä ei tarvi irroittaa missään vaiheessa.. Niin voi se olla painovirhe, lukeepa minun camberissakin että FACT9, vaikka se alumiinirunkoinen onkin. Pieni painovirhe käynyt spessulla näiden valkoisten camberien kanssa...
Sen korkin voi joutua irrottamaan jos se varsinainen pultti sanoo kiristysvaiheessa raks kuten omassa edellisessäni kävi. Nykyään niissä sentään käytetään 10 mm korkkia, minulla oli vanhempaa mallia oleva 16 mm johon avaimen löytäminen olikin tekemätön paikka ja pyöräliikkeessäkin etsittiin hetken aikaa.
16mm avainkoolla pultti ja parit mutterit lukitsemaan toisensa,tai pultti ja putkipihdit...
jälkiviisasteluu...
Ennen vanhaahan suojatulpan kierteet toimi ulosvetävän kierteinä...
Onkos jollakin kokemusta X1 kampien irrottamisesta, ei-vetopuolella on 2 erikokoista pulttia päällekkäin, miten tämä siis pitäisi ajaa auki? Vaikuttais siis joltakin ulosvetosysteemiltä.
^ Lähtee 8mm kuusiokoloavaimella..
thänks, eli sille "päällä" olevalle 10mm korkille ei tehdä mitään?
Ei tuon toimenpiteen yhteydessä.. Se isompi toimii stopparina sille 8miliselle, että tuo samainen pultti toimii irrottaessa ulosvetäjänä kuten CamoN tuossa jo aikaisemmin selvittikin..
Asian sivusta mutta aiheeseen liittyen. Minun Stumpissa oli varmaan liimattu kyseiset kammet kiinni "missä lie". Irroitusyrityksissä (paikallisessa liikkeessä, omassa tallissa, työpaikan autotallilla) hajoitettiin kaksi pitkää kuusikulma-avainta. Toinen meni poikki. :) Yksi jatkovarsi ja yksi paineilmaräikän pää.
Lopulta porasin auki ja laitoin uudet kammet. Joskus voi olla vaikeaa. Ja tarkoituksena oli alunperin vain vaihtaa keskiö. :D
maalinni
17.01.2016, 18.46
Asian sivusta mutta aiheeseen liittyen. Minun Stumpissa oli varmaan liimattu kyseiset kammet kiinni "missä lie". Irroitusyrityksissä (paikallisessa liikkeessä, omassa tallissa, työpaikan autotallilla) hajoitettiin kaksi pitkää kuusikulma-avainta. Toinen meni poikki. :) Yksi jatkovarsi ja yksi paineilmaräikän pää.
Lopulta porasin auki ja laitoin uudet kammet. Joskus voi olla vaikeaa. Ja tarkoituksena oli alunperin vain vaihtaa keskiö. :D
Varmaan alunperin ruutattu pulttipyssyllä väärille jengoille.
Asian sivusta mutta aiheeseen liittyen. Minun Stumpissa oli varmaan liimattu kyseiset kammet kiinni "missä lie". :D
Kuulema noi alumiiniset pultit välillä jämähtää aika tiukkaan. Oman Spessun kammet irroitti kaksi jätkää putki kuusiokoloavaimen jatkeena. En itse uskaltanu vääntää riittävän kovaa vaan vein liikkeeseen. Irroituksen jälkeen laittoivat mutterin löysälle mutta silti en meinannu saada niitä irti omin voimin kotosalla.
Jep,erityisesti tuo jämähtäminen korostuu jos kuivana laittaa kiinni.Anti-seize tai vassu auttaa ja välillä(1-2-krt/v ?) avaa sen ja lisää vassua.
Sama sitte kammen kiinnityksessä,vassua sinne liitospintoihin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.