Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Moon meteor 200 - ei jatkoon

Ketjureaktio
15.01.2016, 11.52
Kokemuksia Moon Meteor 200 -valosta:

+ tehoalueet järkevät, laimein toimii valaistussa taajamassa ja kirkkaimmalla ajaa jopa maastolenkkejä auttavasti
+ kiinnitys rämisee, fiksattavissa teipillä
+ helppo kiinnittää & kuljettaa taskussa
+ USB-lataus, voi ladata vaikka toimistolla, autossa tai missä vain

- käytin valoa lähinnä syksyllä ja satunnaisesti talvella, seuraavana syksynä akku on sökö eikä vaihdettavissa. Pitää varausta n. 15 min ja menee punaiselle
- linssi naarmuuntuu poikkeuksellisen helposti

50 euron valo on siis valmis roskiin näin vähällä käytöllä. Tuli taas todettua että rahalla ei aina saa laatua.

VPR
15.01.2016, 11.53
50 euron valo ei kyllä ole kovin kallis, kunnon valot maksavat useamman satasen.

VesaP
15.01.2016, 11.55
Olisko tuo ollut mitään?

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49625-Valoarvostelut

Edit: Heh joo, "rahalla ei saa laatua" ja jos puhutaan 50e lampusta..... Pitäs olla varmaan "halvalla ei saa laatua"????? :rolleyes:

wekkuli
15.01.2016, 11.59
Onko se 15 min toiminta-aika kirkkaimmalla?

Juu ei toimi kirkkaimmalla mullakaan sen pidempään, mutta keskimmäisellä asetuksella jaksaa parin tunnin metsälenkin kyllä. Välillä musta tuntuu että nuo vaihtavat varaustilan väriä vähän turhankin aikaisin. En ole edes katsonut meneekö punaiselle, koska se on mulla kypärässä ja tangossa on kirkkaampi härveli. Mutta sammahtanut ei ole mulla vielä kertaakaan kesken lenkin. Olen kyllä ollut ihan tyytyväinen, sopii mielestäni kivasti kypärävaloksi kevyenä.

nure
15.01.2016, 14.30
Juu, tosiaan turhaa tuolla rahalla kummia odotella... Satanen lisää niin saa jo jonkinlaisen... Muutama niin saa kunnollisen!

Nana
15.01.2016, 14.40
Tuossa nyt on lumenitkin ihan onnettomat jos tosiaan vain 200lm.
Samaan hintaan saa 1700 lumenin Biltsun.

ViliA
15.01.2016, 15.28
^ ei kai noita lamppuja nyt pelkkien lumenien perusteella valikoida. Eiköhän tuo meteori ole näppärä lamppu työmatkoille yms, kun taas bilteman lamppu menee maastossa vallan hyvin.

Itsellä ollut työmatkakäytössä 100 lumenin meteori kaksi vuotta ilman ongelmia. Metässä ajellaan sitten kunnon lampuilla

Nana
15.01.2016, 15.33
^Ei tietysti pelkästään, vaan myös mm. hinta vaikuttaa, minusta 50e on vaan liian hintava noin pienitehoiselle. Minullakin on toinen pienitehoinen kelveille, se maksoi muutaman kympin, mikä on minusta jo aika maksimi sellaiselle, mitä ei metsässä voi käyttää.

nure
15.01.2016, 15.50
Eiköhän se teho ratkaise... Talvella lumiaikaan tulee työmatkoilla helposti toimeen 200 lumenin lampuilla mutta kun on märkää ja pimeää niin +500 on poikaa.

ViliA
15.01.2016, 18.23
No joo, kukin tietenkin hommaa lampun tarpeidensa mukaan. Itselle riittää valaistuille kelveille se 100lumenia vuoden ympäri. Mulle riittää että olen muun liikenteen havaittavissa työmatkaa ajaessani. Pimeässä metsässä sitten useampi tuhat lumenia on tarpeen.
Taitaa olla ketjun aloittajalle osunut maanantaikappale, koska itse olen tuohon meteor100 lamppuun ollut tyytyväinen omassa käytössäni.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
15.01.2016, 19.20
En itsekään kummempia olisi tarvinut, lumisella kelillähän näkee ilman lamppuakin mutta rospuutto-aikaan valottomat kulkija ja koirankusettaja häiritsee, siksi tehomäärät kasvaneet sadasta yli tonniin.

Matteus
15.01.2016, 21.45
Sama tuote jo ainakin kolmatta vuotta käytössä ja akku kestää edelleen alimmalla tasolla noin viikon pimeäajoa eli noin 70km (~3,5h). Sitten alkaa varoittaa kirkkaimman asetuksen kohdalla lataustarpeesta.
Kaupungissa harvoin tarvitsee käyttää keskitasoa tai sitä kirkkainta; tarkoitus on pääasiassa tulla huomatuksi ja huomata heijastimet.

Viime syksynä pääsi pitkäaikaisessa altistuksessa vesi sisään, mutta kotelon avaus ja kuivaus pelasti palautti laitteen toimintakykyiseksi. Nyt pakkasilla tankoa vasten oleva kuminpala oli jäätynyt ja jäi mieluummin kiinni tankoon kuin lamppuun, joten jouduin opettelemaan muoviklipsin käytön. Aikaisemmin otin lampun kumilenkkeineen taskuun.

Ainakin itse olen saanut hinnalle vastinetta, ainoa oikea valittamisen aihe on valokeilan muoto ja valaisu sivuille. Seuraavassa tuleekin todennäköisesti olemaan StVZO-määräysten mukainen valokuvio ja virtalähteenä dynamo.

nure
15.01.2016, 23.23
Itse en ole koskaan rakastunut noihin kumilanka virityksiin, mielummin kiinteitä suosinut. LedLensereitä ollut pari ennen Fenixiä ja kriteerinä ollut tankoteline ja sisäinen akku/lataus.

J-uge
16.01.2016, 01.03
Itsellä tuo lamppu nyt toista talvea käytössä, ja menee tosiaan punaiselle n. 15 minuutin käytön jälkeen. Jaksaa kuitenkin valaista vielä parikin tuntia sen jälkeen, joten epäilisin että varaustilan ilmaisin ei vain toimi oikein näin pakkasilla.

Ketjureaktio
19.01.2016, 09.38
Pienimmällä teholla mennään punaiselle vartissa, pakkasta n. -10-15. Annetaan sille vielä mahdollisuus ja testataan että milloin valo oikeasti sammuu. Selvästi indikaattori on punaisella nopeammin kuin mennätalvena.

Mitä tulee kumilankahärveleihin, se on mitä kätevin kun perheessä on 10 pyörää. Kiinteät kiinnikkeet ei toimi eikä niitä tankoon haluakaan.

Mitä tulee tehoon, Moon Meteorin alin teho riittää hyvin valaistussa taajamakäytössä näkymiseen, ja 200 lumenia on enemmän kuin tarpeeksi pimeälläkin tiellä, ja satunnaisessa metsäajossa (varsinkin lumiseen aikaan). Oikeille maastolenkeille löytyy Solarstorm ja MagicShine ~1000 lumenin teholla, sillä teholla valaisee lumisen polun enemmän kuin hyvin, joskus syksyn märällä ja pimeällä polulla voisi toivoa enemmän hajavaloa. Kun tehoista puhutaan, on 5000 lumenia huonosti suunnitellussa lampussa suunnilleen sama kuin 500 hevosvoimaa Avensiksessa - sillä ei tee mitään kun muut ominaisuudet eivät riitä. Jos sitä tehoa on, sen pitää myös jakaantua laajalle alalle, muuten saa ajaa pimeäajonsa aurinkolasit päässä pistemäisen valon häikäistessä.

Mitä tulee hintaan, Moon Meteor pyrkii olemaan laadukas valo ja on topakasti rakennettu. 50 eur ei ole pieni raha pikkuvalosta, kun kunnon (Magicshine jne) valoja saa jo 40-70 eur hintaan. Kun mennään useamman satasen valoihin, saadaan loppuunasti mietittyä toimintaa, rakennetta jne. ja todennäköisesti kunnolla laatuvarmistettua alihankintaa (akut jne). Vrt. ajaako arki-ajonsa Passatilla vai Land Roverilla.

hill
19.01.2016, 13.22
Manuaalissa näemmä luvataan että -20 pakkasessa käyttöaika on 70% lyhyempi kuin lämpimässä.
Samoin siellä sanotaan että lamppu pitää ladata uudelleen 3kk välein, jos sitä ei käytetä.

Eli pari kesää hyllyssä maannut lamppu ei varmaankaan pakkasella kovin pitkää käyttöaikaa anna.

Omallani taitaa olla nyt 3. Talvi menossa ja 20 pakkasella saa vielä noin tunnin täyttä tehoa.

Kesäisin olen ladannut yleensä useampaankin otteeseen kun tulee käytettyä taskulamppuna.

pturunen
19.01.2016, 15.25
Joo, tuo ei ole pakkasvalo ollenkaan. Eikä ole muuten metsävalokaan tyhmästä keilasta johtuen. Pluskeleillä akunkesto on työmatkapyöräilyyn riittävä, etenkin kuin latus käy kätevästi läppärin usb-portista. Pakkasella käytän ainoastaan kun työmatka on riittävän lyhyt.