Näytä tavallinen näkymä : Takanavan laakerien vaihto
Shamrock
09.01.2016, 13.04
Takanavan laakerit muistuttivat olemassaolostaan ja päätin säästää tekemällä askarteluhommat itse. Olen saanut purettua navan siihen pisteeseen, että jäljellä on enää akseli ja laakerit kiinni navan rungossa. Tähän homma pysähtyikin. Miten nuo laakerit ja/tai akselin saa irti ja uudet tilalle? Netin ohjeiden mukaan pitäisi lähteä jotenkin napauttamalla irti, mutta joko en ole uskaltanut naputella tarpeeksi kovaa, tai sitten tähän on jokin muu niksi, mikä olisi avuksi?
http://i71.photobucket.com/albums/i150/MikaelT/laakeri1.jpg (http://s71.photobucket.com/user/MikaelT/media/laakeri1.jpg.html)
http://i71.photobucket.com/albums/i150/MikaelT/laakeri2.jpg (http://s71.photobucket.com/user/MikaelT/media/laakeri2.jpg.html)
Voi helpottaa tätä virtuaalineuvontaa jos kerrot navan merkin ja mallin, hankala tunnistaa hyvistä kuvista huolimatta.
Mutta joo, akseli on tyypillisesti ulos nakuteltava. Uskoisin että tuosta(kin) se lähtee ei-vetopuolen suuntaan, mutta kaiva käyttöohje jossa räjäytyskuva ja tarkasta ihmeessä sieltä. Laakerit on sitten samaan tapaan prässätty paikoilleen, eli vaativat jonkunlaista tuurnaa ja lyömätyökalua irrotukseen ja prässin tapaista tai paremman puutteessa lyömätyökalua uusien asennukseen.
Tekohengityksenä vanhoille voi kokeilla laakereita navasta irrottamatta; nyppii niistä sopivalla piikillä ulkopuolella olevat pölysuojat irti, suihkuttaa laakereihin rasvanpoistoainetta, sitten paineilmaa tai silikoniöljyä tjsp. rasvanpoistoaineen poistamiseksi ja sitten uutta laakerirasvaa vanhan tilalle.
DT Swiss:n navoissa akselissa on pykälät joita vastaan laakerit painuvat laakerikupeissa. Laakerit saa pois helpohkosti lämmittämällä laakerikuppia varovasti ulkopuolelta kuumailmapuhaltimella ja napauttamalla akselia esim. nailonvasaralla vastakkaiselta puolelta.
EDIT: näin siis ainakin purkamissani DT-navoissa.
Joo voimalla ne tulee ulos, mutta pienet kuulalaakerit eivät kestä suuria aksiaalivoimia. Tuossa yläkuvassa rataspakan puoleinen laakeri näyttää aika isolta. Mahtuukohan se hammaskehän läpi? Jos ei mahdu, pitää kait hommata irroitustyökalu (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sun-ringle-ratchet-ring-tool-for-shred-hub/rp-prod109113) . Itse juuri tein samaa puuhaa ja irrotin Hopen takanavasta laakerit puupalikalla (10cm:n pätkä kakkosnelosta) lyömällä. Pakan puolen laakeri oli vaihtokunnossa, sen tunsi akselia pyörittäessä, joten ei tarvinnut sääliä. Hopen laakerit ovat mallia 61903 (D/d/B 30/17/7mm) Laakerin staattinen kantavuus on SKF:n luettelossa 2600N (260kg) ja suurin sallittu aksiaalikuorma puolet tästä. Tämän kuorman ylittäminen aiheuttaa kuularataan pysyviä muodonmuutoksia eli kuoppia, jotka sittten laakerin pyöriessä tuntuvat ikävänä jyrinänä. Aika vaikea on arvioida kuinka kovalla voimalla akselin päähän lyö, joten kannattaa olla uudet laakerit käsillä.
sledgehammer
11.01.2016, 07.09
Liukuvasarallakin voisi koittaa. Siihen toki tarttis patentoida ensin pätkä kierretankoa, jonka työntäisi tuosta akselista läpi ja lukitsisi mutterilla paikoilleen toisesta päästä. Laakerin pakastaminen saattaisi auttaa asennuksessa.
Shamrock
11.01.2016, 19.27
Kiitos neuvoista. Sain akselin ja toisen puolen laakerin irroitettua nakuttelemalla vasaralla käyttäen ruuvimeisselin kahvaa välikappaleena. Vetopuolen laakeri olikin sen verran hyvässä kunnossa, etten viitsinyt sitä alkaa irroittamaan, pelkkä rasvaaminen sai riittää. Onhan tuo vähän työläs homma ilman oikeita työkaluja, mutta tämä olikin tällainen "harjoitustyö", halpojen kiekkojen korjaamisen takia en viitsinyt investoida sen kummemmin.
noniinno
11.01.2016, 21.15
Eipä kallis investointi http://www.bikeshop.fi/ABI_Enduro_laakerin_ulosvetaja/ekauppa/pTL8900/&listpos=0
Mulla on tuo, mutta tuurnalla olen nakutellut laiskuuttani ;)
Laakerin pakastaminen saattaisi auttaa asennuksessa.
Näin on. Toinen vaihtoehto on käyttää kylmäspraytä.
Kun lisäksi lämmittää laakerikuppia, laakeri menee paikalleen lähes itsestään.
lagerblo
13.01.2016, 18.48
Osaako joku sanoa, että mistä pääkaupunkiseudulta voisi löytyä Hope Pro 2 Evo takanavan laakereita (61903, D/d/B 30/17/7mm)?
Oletko kysynyt jostain laakereita myyvästä (erikois)liikkeestä?
Löytyy ainakin täältä: Hi5bikes (http://www.hi5bikes.fi/~N3gRx0000001/?Y999=PGR&Y174=213) , 6903 on sama koko. Fillariosassakin on näköjään listoilla 6903 (http://www.fillariosa.fi/shop/product/yksiurakuulalaakeri-6903-2rs?tm=verkkokauppa/pyoran-osat&sm=rungon-osat/laakerit) .
lagerblo
13.01.2016, 21.25
Suurkiitokset, täytyy käydä poimimassa pari kappaletta.
lagerblo
16.01.2016, 20.14
Irrotettuani vapaarattaan Hope Pro 2 evo takanavasta, huomasin, että se vapaanrattaan paikalleen lukitseva muovirenkula on vaihtokunnossa (vapaaratas ei pysy kiinni jämäkästi). Onko näitä kukaan ostanut mistään pks seudun kivijalkaliikeesstä, vai täytyyköhän tilailla esim chainreactioncyclesistä. Kyseessä on siis tämä artikkeli: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-pro-2-drive-side-seal/rp-prod18781
olin just päivällä Hi5bikesissä, en huomannut tuota kysyä, ostin vain takanapaan 6903:t. Vapaaratas pysyy kyllä akselin päätyholkin alla paikallaan vaikka tiiviste olisikin löysällä. Kuraa vaan menee sisään helpommin. Tiivisteen on tarkoitus kiinnittyä navan runkoon ja pyöriä sen mukana. sillä on vapaarattaassa väljä ura. Jos navan rungossa on liikaa vaseliiniä siinä urassa mihin tiivisteen pitäisi napsahtaa, ei se napsahda kiinni. Olen kokeillut, kun ensimmäistä kertaa huolsin napaa ja innoistuin pistämään oikein reilusti vaseliiniä.
Irrotettuani vapaarattaan Hope Pro 2 evo takanavasta, huomasin, että se vapaanrattaan paikalleen lukitseva muovirenkula on vaihtokunnossa (vapaaratas ei pysy kiinni jämäkästi). Onko näitä kukaan ostanut mistään pks seudun kivijalkaliikeesstä...
Shock Therapy on ainut kioski mistä minä viitsisin Hopen varaosia kysellä...
lagerblo
17.01.2016, 22.26
Kiitokset vastauksista. Päädyin tilaamaan tiivisteen crc:stä kun ei ole mikään kamalan akuutti tarve. Tilasin samalla vapaarattaankiinnitysholkin, niin saa ainakin painettua sen uutuujen jäykän tiivisteen sitten kiinni. Täytyy ehkä tässä odotellessa vielä tarkastaa tuo vaseliinin määrä, sitä saattaa olla hieman turhan reilusti (tätä en osannut ajatella itse, kiitos vinkistä).
Ovatko takapyörän laakerikupit vaihdettava osa vai pitääkö koko keskiö vaihtaa, jos kupit ovat vioittuneet?
Tuo on aika merkkikohtaista, joissakin esim. Fulcrum:n ja Campagnolo:n malleissa ovat vaihdettavissa.Shimanolla useimmiten kai eivät ole.Jos valmistajan sivuilta löydät hajoitus kuvan, siitä saattaisi selvitä.Jos se ulkokooli ei ole vaihdettavissa, menee napa uusiksi.
Kenes ja mikä malli, napa kyseessä ?
Nishiki Durango on pyörä ja kiekoista ei löydy merkintää. Nishikin esitteessä lukee, että vanteet Battle 26”. Itse navassa ei ole mitään merkintää. Alkuperäinen takapakka oli Sramin. Myöhemmin vaihdettu Shimanon pakaksi.
Takanapa rupesi naksumaan ja avattuani sen huomasin, että laakerikuulissa on jonkinlaista deformoitumista ja ainakin yhdessä kuulassa oli pinnassa rikkoontunut karhea kohta.
Joku 500 km sitten takanapa oli jostakin syystä löystynyt niin, että pyörä vinttasi ja paukkui aikalailla. Vapaaratas meni myös rikki. Se vaihdettiin takuuseen, mutta kuulia ei varmaankaan vaihdettu. Silmin tarkastellen laakerikupit näyttäisivät olevan ehjät eli pinnoissa ei ole havaittavissa vikoja. Kuulat pitää ainakin uusia.
Matti Heikkinen
13.04.2020, 18.08
Tarkista kartiot,ihme jos eivät ole vaurioituneet.Parhaiten löydät vioittuneet kohdat pitämällä kynttä laakeripintaa vasten ja pyörittämällä kartiota
Tarkista kartiot,ihme jos eivät ole vaurioituneet.Parhaiten löydät vioittuneet kohdat pitämällä kynttä laakeripintaa vasten ja pyörittämällä kartiota
Kiitoksia ohjeista. Pitääpä raapustella laakerikuppien pintoja. Laakerikuulat olivat kyllä saaneet siipeensä. Kun pyörittelin niitä tasaisen lasilevyn päällä, niin selvästi oli muoto virheitä havaittavissa.
Kiitoksia ohjeista. Pitääpä raapustella laakerikuppien pintoja. Laakerikuulat olivat kyllä saaneet siipeensä. Kun pyörittelin niitä tasaisen lasilevyn päällä, niin selvästi oli muoto virheitä havaittavissa.
Kävin Järvenpää fillarihuollossa tarkistuttamassa laakeripesät. Totesivat olevan kunnossa. Ostin uudet kartiot molemmille puolille sekä uudet kuulat. Pantuani paketin kasaan, akseli tuntui pyörivän takertelematta. Vika oli siis rataspakan puolella. Laakeripesän voi uusia uusimalla vapaaratassetin. Siitä selviää muutamalla kympillä, jos menee vielä remontiksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.