PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jarrut ja pakkanen



Liikuva shikaani
06.01.2016, 13.51
Mikähän noihin Shimanon BR-M447 jarruihin tuli kun pikku lenkin kävin ajamassa -22 pakkasessa, varsinkin etujarrukahva meni kovaksi ja jarru jäi aavistuksen päälle.

Nyt pyörä on ollut pari tuntia lämpöisessä tallissa ja jarrusta vapaaliike lähes kokonaan poissa ja yhä kovan tuntuinen.

Iglumies
06.01.2016, 14.10
Se on ominaisuus, jotain liuskaa levyn ja palojen väliin, painelua ja palat on taas siirtyneet kauemmas levystä.

Liikuva shikaani
06.01.2016, 14.14
Kiitos neuvosta, onko esim. SLX sarjassa sama ominaisuus kun nuo varmasti tulee jossain kohtaa päivitettyä vai johtuuko mineraaliöljyistä?

seppo_taalasmaa
06.01.2016, 14.53
Alkaa kaikki liikkuva palikka olla koetuksella näillä lämpötiloilla. Aamulla kävin salilla ja mittari neppaili -25C:n pahemmalla puolella.

Greycap
06.01.2016, 14.57
SLX kyllä jämähtää aika hyvin sekin mutta ainakaan omat ei jääneet laahaamaan, yksi talvi ajettu sellaisilla sekä puoli talvea XT:illä jotka on kaiketikin liikkuvilta osiltaan ihan samat. Noissa on sitä tilaa palan ja levyn välissä niin turkasesti että varmasti vähentää laahaustaipumuksia.

Nana
06.01.2016, 18.11
XT/Deoret toimivat vielä, on minusta kaikki vähän erituntuista kun on kova pakkanen, mutta sain hyvin vaihdeltua ja jarruteltua, ihme kyllä tänään ei edes jarrut ulvoneet. ja keula toimi edelleen. Kurkkasin välillä varmuudeksi, että onhan mulla vielä travelit jäljellä, ettei ole keula uponnut :D mutta kyllä ne oli. Olisko joku 20 astetta tänään. En kyllä uskalla enää portaisiin tai droppeihin tällä kelillä.

rjrm
06.01.2016, 19.03
Whiteläskin vapaaliike jarruisssa pienenee myös hirrmupakkasella. Lämmettyään sitten taas kaikki ok.

Liikuva shikaani
06.01.2016, 19.18
Eipä tuo vielä mitään haittais jos vaan vapaaliike katoaa mutta kun nuo jäi myös laahaamaan.

Eikös Sram:in paremmissa jaruissa ole nykyään oikea jarruneste mineraaliöljyn sijaan? Luulis sietävän pakkasta paremmin.

IncBuff
06.01.2016, 19.23
Eikös Sram:in paremmissa jaruissa ole nykyään oikea jarruneste mineraaliöljyn sijaan? Luulis sietävän pakkasta paremmin.
On kai niissä kaikissa ollu jo DOTit jo pidempään.

Alumiinimäntäiset Shimanot jäykistyy kyllä pakkasella ja niin jäykistyy myös keraamisilla männillä olevat, mutta vähän myöhemmin. Kovin oli lyhyt vapaaliike eilen Deoreissa -17:ssa kun töistä läksin kotiin, mutta pystyihän tuolla ajamaan. SLX:t ei olleet vielä millänsäkään vastaavalla pakkasella.

CamoN
06.01.2016, 19.48
Eikös Sram:in paremmissa jaruissa ole nykyään oikea jarruneste mineraaliöljyn sijaan? Luulis sietävän pakkasta paremmin.

Ööö... Shimanolla mineraaliöljy, Maguralla mineraaliöljy tai vastaava, kaikilla muilla tyypillisesti DOT4 tai muu "oikea jarruneste" niin pitkään kuin minä olen näiden kanssa temppuillut. Eli melkein tämän vuosikymmenen vaihteesta.

Jarrunesteen tyyppi tai laatu ei kuitenkaan ole ainut merkittävä tekijä polkupyörän hydraulilevyjarrun toiminnassa pakkasella, että sinänsä en syyttäisi tai moittisi sen perusteella mitään jarrua. Ellei ole perusteltua näyttöä siitä ettei tietty neste pärjää läheskään toisen veroisesti kovissa pakkasissa.

CubeRider
06.01.2016, 20.06
Paree olis tosiaan tänään ollut jättää jarrut vallan matkasta..

Interceptorin Shimano XT (BR-M785) otti heti aamulenkillä (-27´C) kovasti jäykkyyttä kahvaan mennen/tullen.. Siittä sitten pyörä sisälle huoltoon -> Palat irti ja CRC:n kanssa lutraten mäntien herkistelyä..... Ja pihalle jäähtyyn...

...Iltapäivällä sitten taas koitokselle... Ja StanaS..... Alle 5min ajoo... Ja.... Kahvat jäykäks ja liiikkeeet meenneeenn/tuullleeeen hiiitaiiitaa...

Tais löytyä Shitmanon Mineraalilitkun pakkasenkestävyys tosta -25`C paikkeilta..

Oliskos kellään kokemuksia (ei mutua/naapurin-siskon-exän-tutun kokemuksia) seuraavasta tuotteesta Suomen olosuhteisiin paremmin sopivana?????


https://www.motonet.fi/fi/tuote/590007/BMW-ohjaustehostinoljy-vihrea-1l

http://www.autotarvike.fi/febi-erikoisoljyt.html

CubeRider
06.01.2016, 20.25
...Josko laittais ton Shimanon Jarrunestepullon testin vuoksi pihalle aamua (>-26¨C) odotteleen ja kattois sitten tuleeko liisteri enään pullosta pihalle... Saispa samalla varmistuksen siihen että auttaisko pelkkä nesteen vaihto jarruongelmiin..

..Vaikka kyllä päivällä kun jarrut aukaisin ja putsasin/CRC-käsitteli niin tuli todettua että syksyn kura/kosteus oli tehtävänsä lukitteena tehnyt.. Viimeksi Heinäkuussa saman operaation tein mutta olivat männät kyllä jo melkein epähyvin liikkuvaa mallia..

Nana
06.01.2016, 21.52
Minulla lukee Shimanon kahvoissa mineral oil ja ne toimivat ihan ongelmitta, kuten nämä XT/Deoret muutenkin, joten ei tuo itse öljy varmaan ratkaisevaa ole tai mallikaan, tai hinta, ei kai nämä Deoret kalleimpia liene.

unknown
06.01.2016, 22.17
M395 shimanot toimi myös tänään -22c pakkasessa. Toki pientä kahvan jäykistymistä oli havaittavissa. Myös m615 taisi toimi ihan ok, kahva toki jäykistyy.

En usko että tuo öljyn vaihto auttaa, toki jos jarrussa on sisällä pari vuotta vanhat nesteet on siellä seassa varmaan jo vähän vettä. Silloin uusi neste ylhäältä alas valutettuna voisi olla paikallaan (näin se alhaalle kertynyt vesi poistuisi varmasti, eikä sitä pumpata ylös nesteen sekaan). Jos jarru laahaa olisiko levy sen verran kiero tai tuo kaliiberin tiiviste kirraa vastaan.

Ohoisessa linkissä hyvää jutustelua siitä miksi se jarru jäykistyy ja kaliiberi ei palaudu (copypastesin tärkeimmät pointit):

http://velonews.competitor.com/2015/01/bikes-and-tech/technical-faq/technical-faq-disc-brakes-cold-weather_358172

-We find that the brakes lose rollback at the caliper as the seals get cold, and this is what primarily tips things in favor of DOT brakes.

-All hydraulic systems will have a different feel in cold temperatures. Mostly due to the fluid viscosity and seal durometer changes, the lever will feel heavier, and the caliper piston retraction (and hence pad clearance and lever dead stroke) can change. In our testing, the glycol systems were generally more robust to temperature.

-Down to around -15F, hydraulic brakes will work the best; some may develop a sluggish feel based on the quality of the product. Below that, DOT brakes will hold up better, but below -30F, if you really need to ride your bike, mechanicals [cable-actuated disc brakes] will be the most reliable — if you can move your fingers enough to pull the lever.

-Mineral-oil brakes still ingest water over time; however, the fluid repels this water, and it collects at low points in the system, i.e., the caliper.

Nana
06.01.2016, 23.31
Mä oon kyllä ihmetellyt tässä parilla lenkillä ton pyörän osien pakkasenkestävyyttä. Etenkin 1 päivä, kun olin itse aivan jäässä jo loppumatkasta naamasta ja sormenpäistä, sekä varpaista. Ihan kiva kun toimii, en vaan tajua miten ne toimii noin hyvin.

seppo_taalasmaa
06.01.2016, 23.38
Arktisen luokituksen omaavia hydrauliikkaöljyjä lähtisin katsomaan jos välttämättä on pakko ajaa näin kovalla kelillä. Niillä hommat toimii johonkin -30/-35 asti ja sitten alkaa viskositeetti nousta nopeasti, jolloin öljy jähmettyy. Eikö täällä pitänyt se ilmastonmuutos vaikuttaa niin, että on talvetkin kun italiassa ;)

hece
06.01.2016, 23.59
Noin -26 ja muutaman vuoden vanhat SLX:t keraamisin männöin laahaa selvästi molemmista päistä ja vapaaliike 0. Edelliset Avis elixir 1:t taas teki päin vastoin, vapaaliike kasvoi niin että melkein loppui vastaavilla pakkasilla jarrutuskyky.

PuffySticker
07.01.2016, 01.32
Mulla ei oo nestelevarit vielä koskaan osoittaneet hyytymisen merkkejä, tänäänkin (n. -21°C) seisotin pyörää ulkona kuutisen tuntia ja lähdin siitä taas ajamaan ongelmitta...

Sen sijaan toinen pyörä, jossa mekaaniset Hayes-levarit, on joutunut pitempään seisotukseen kun takajarru hirtti pohjaan jo pienemmillä pakkasilla, lukkojarrutuksen aiheuttaen, ja piti vapauttaa voimalla että sai kiekon taas pyörimään. Vaijerinkuoressa voi olla vettä, mutta en ole varma selittääkö tämä ongelmaa kokonaan. Onkohan jarruissani jotain muita kohtia jotka kannattaa huolehtia kuntoon ennen kuin ottaa tämän pyörän taas ajoon? En haluaisi jäädä sillä taas uudestaan tien päälle jarrua vapauttelemaan. Millä osia ja vaijeria kannattaisi voidella? Onko muita kikkoja mekaanisen jarrun pakkasrajan laskemiseen?

Kyllä kumma että tällainen kaupunkilaisjuippi kestää kylmää paremmin kuin pyöränsä. Aamuisin saa valita kahden toimimattoman välillä, joko jarrut tai vaihteet.

nure
07.01.2016, 07.20
Mekaaniset toimii hienosti, samoin vannejarrut, eivät kai ole vilkaisseet lämpömittaria...

brilleaux
07.01.2016, 07.36
-27 ja SLXien vapaaliike 0. Jarrut toimi kyllä ihan jees noin muuten. Jarruissa motonetin öljyt sisällä.

kmw
07.01.2016, 08.36
Muutama lenkki sitten bb7 menetti tehonsa ja pakkasta oli vain n. -10. Mäntä ja kaffa liikkuivat, mutta hidastumisefekti puuttui. EBB:n punaiset palat tokaa kertaa ulkona. Ymmärrä ollenkaan mistä kysymys kun useampi talvi mennyt ongelmitta. Tuumailin että olisko muutaman sulan ojan ylitys roiskinut vettä silleen että jarruun tullut jäätä? Oonko ihan kuutamolla?

Mun SLX-kokemus: kovemmilla pakkasilla tuntuma kumipallomaistuu, mutta jarruteho säilyy.

IncBuff
07.01.2016, 08.58
-29.5 aamulla. Deoreista hävisi vapaaliike lähes täysin, mutta muuten tekivät hommansa. Saapa nähdä miten iltapäivällä kun pyörä päivän ulkona.

Jukis
07.01.2016, 09.09
-27 ja SLXien vapaaliike 0. Jarrut toimi kyllä ihan jees noin muuten. Jarruissa motonetin öljyt sisällä.

mitäs motonetin öljyä olet laittanut? Lhm+ meinasin käydä itselle hakemassa motox merkkisenä, Tuskin kuitenkaan ajan tuolla nyt -28 mut shimanon omalla öljyllä tuli ongelmia(tuntuma meni turhan huonoksi alamäkiajoon) slx:n jo -12 celciuksessa.

Jukis
07.01.2016, 09.15
Arktisen luokituksen omaavia hydrauliikkaöljyjä lähtisin katsomaan jos välttämättä on pakko ajaa näin kovalla kelillä. Niillä hommat toimii johonkin -30/-35 asti ja sitten alkaa viskositeetti nousta nopeasti, jolloin öljy jähmettyy. Eikö täällä pitänyt se ilmastonmuutos vaikuttaa niin, että on talvetkin kun italiassa ;)
Neste hydrauli super 15? tuota on käyttäneet mutta joutuukohan tuon sit vaihtaan kesäksi johonkin muuhun?

brilleaux
07.01.2016, 09.35
mitäs motonetin öljyä olet laittanut? Lhm+ meinasin käydä itselle hakemassa motox merkkisenä, Tuskin kuitenkaan ajan tuolla nyt -28 mut shimanon omalla öljyllä tuli ongelmia(tuntuma meni turhan huonoksi alamäkiajoon) slx:n jo -12 celciuksessa.

Tais olla just tuota Motoxia, pitää tarkistella joskus..

Greycap
07.01.2016, 09.51
Magura MTS:t oli huomattavan tahmeat -29°C lämpötilassa, vielä kuitenkin toimintakuntoiset työmatkaa ajatellen eikä laahaamistakaan esiintynyt. Mineraaliöljyt käsittääkseni noissakin.

CubeRider
07.01.2016, 16.01
Kuten tähän(kin) mennessä tulleista kommenteista voisi jo jotakin päätellä....

Mitenkähän tämän asian saisi tuonne Japaniitsian päähän ja mualle maailmalle suursuunnittelijoille ilmineerattua notta:

Josko edes 0.5mm suuremmilla reijillä öljykanavissa vältyttäisiin taikka siis VOITAISIIN myös täällä peräpohjolassa ajella polkupyörillä talvisin ilman päänsärkyä..

Mutta kiireeksi (meitillä) pistää eri talviöljytestailuiden kanssa koska kohtakos taas vettä sataa ja kaikkia vit...

eagle
07.01.2016, 16.12
-29c ja deore lx vannejarrussa ei minkäännäköistä ongelmaa.

CubeRider
07.01.2016, 16.12
TESTITULOKSIA:

Shimano mineral oil pullossa (kosteudelta suojattuna) -> 28.5-30.2'C pakkasta -> 12h => Ei suurempia hyytymis/jähmettymisilmiöitä..

Verrattuna sisälämpöiseen öljyyn notkeus muuttui ehkä juuri sen verran että tuo edellisessä viestissä mainittu 0.5mm öljykanavien suurennus voisi auttaa ongelmien ratkeamiseen..

Toisaaltaan jää ihmetyttämään tuo vapaalikkeen katoaminen.. Ei tullut tällä testillä siihen tuloksia...

Jukis
07.01.2016, 17.32
Vapaaliikkeen häviämiselle en keksi kuin yhden loogisen selityksen; letku kutistuu enemmän kylmyyden vaikutuksesta kuin neste. Mulle tuli slx:n ongelmia pakkasella koska letku kutistuu vähemmän kuin ilma, Eivät olleet siis tarpeeksi hyvin ilmattu joten kävi juuri toisinpäin. Mut ilmauksen jälkeen ovat kyllä melkoisen nahkeat toiminnaltaan, Sen takia ajattelin vaihtaa juoksevampaa tavaraa tilalle mut en nyt oikeen tiedä tuosta motoxista..

CubeRider
07.01.2016, 17.59
Lääkärin kautta -> Apteekista 500ml 96% Pirtsakkaa (Ulkoisten haavojen hoitoon)..

Siihen sitten joko punainen taekka vihreä karkkiväri/vesivärinappi sekaa ja sekoittaen..

Pirtut putkistoon ja eikun ajamaan.. Ei hyydy näillä leveyspiireillä

unknown
07.01.2016, 18.17
Vapaaliikkeen häviämiselle en keksi kuin yhden loogisen selityksen; letku kutistuu enemmän kylmyyden vaikutuksesta kuin neste

Toisaaltaan jää ihmetyttämään tuo vapaalikkeen katoaminen.. Ei tullut tällä testillä siihen tuloksia...

Johtuisiko tämä enempi siitä että mineraalijarru kaliiberin tiivisteet ei luistele enää niin herkästi pakkaselle. DOT jarrun tiivisteet kai kestää pakkasta himpun paremmin. Olisiko niin että se DOT jarrun tiiviste pysyy pehmpämpänä kauemmin, kun mineraalisysteemin tiiviste jäätyy kovaksi ja ei enää luista? Tästä oli linkki tuossa ylempänä.

-We find that the brakes lose rollback at the caliper as the seals get cold, and this is what primarily tips things in favor of DOT brakes.

-All hydraulic systems will have a different feel in cold temperatures. Mostly due to the fluid viscosity and seal durometer changes, the lever will feel heavier, and the caliper piston retraction (and hence pad clearance and lever dead stroke) can change. In our testing, the glycol systems were generally more robust to temperature.

CubeRider
07.01.2016, 19.11
TULEVAAN POLKUPYÖRÄILYLAKIIN KIRJATTAVAKSI:

Polkupyörällä jossa mineraaliöljytäytteiset nestejarrujärjestelmät EI SAA ajaa jos pakkanen yltää -23'C kireämmälle puolelle..

-> Lakia rikkovalle talvipyöräilijälle määrätään ajokieltoa (-23'C) rajan ylittävältä osalta pakkaskertoimella korotettuna tulevalle kesäajoajalle 1.4-31.9

Kruunu
07.01.2016, 21.17
Vapaaliikkeen häviämiselle en keksi kuin yhden loogisen selityksen; letku kutistuu enemmän kylmyyden vaikutuksesta kuin neste. Mulle tuli slx:n ongelmia pakkasella koska letku kutistuu vähemmän kuin ilma, Eivät olleet siis tarpeeksi hyvin ilmattu joten kävi juuri toisinpäin. Mut ilmauksen jälkeen ovat kyllä melkoisen nahkeat toiminnaltaan, Sen takia ajattelin vaihtaa juoksevampaa tavaraa tilalle mut en nyt oikeen tiedä tuosta motoxista..

Kuulostaa loogiselta ajatukselta lämpölaajenemiskertoimien erot syyksi vapaaliikkeen pienenemiseen. Minullakin kävi yhdellä pyörällä myös päinvastainen ilmiö (Formula C1 jarrut) ja kahva painui pohjaan jo nollakelin lenkillä. Jarrut ilmaukseen ja uusi yritys -10 asteen lenkillä ja sama lopputulos. Taas kahva pohjassa puolen tunnin lenkin jälkeen. Luovutin ja kaivoin sukset esiin ;). Ensi viikolla pyörä toistamiseen kauppaan ja toivotaan toivotaan.

Nana
07.01.2016, 22.34
Tänään oli kaverilla tenkkapoo, kun olisi pitänyt ehdottomasti päästä pyörällä liikenteeseen, kun julkisilla olisi joutunut vaihtamaan ja kestänyt siksi kauan + joutunut seisomaan pysäkeillä, mutta ongelma oli, että hänen pyöränsä jarrukahvat/vaihtajat olivat edellisellä kerralla jäätyneet totaalisesti jo lyhyellä matkalla, eikä voinut käytännössä ajaa.

Oli niin hädissään, että sanoin hänelle, että jos se nyt jarrukahvoista ja vaihtajannipukoista
on kiinni niin kyllä ne toimimaan saadaan. Lampsin apteekista paketin käden/jalanlämmittimiä (toiminta-aika 7h), ravistelin ne toimiviksi ja teippasin jesarilla kiinni kahvojen tyveen, jossa myös vaihteet ihan vieressä.

Sain häneltä viestiä myöhemmin, että matka sujui täysin ongelmitta ja pääsi samoilla takaisinkin ilman, että kahvat jäätyivät ja plussana sai omia sormia lämmiteltyä samalla tarvittaessa.

Slim_Jim
07.01.2016, 23.37
Yllätyksekseni sinkulamaasturi on näillä pakkasilla muuttunut melkein ajokelvottomaksi, jumankeuta mikä rautapuikko polkea.
Cyclocrossari taas toimii ilman ongelmaa, mitä nyt vauhti kiihtyy sen verran kovaksi että ajoviiman purevuus pakottaa hidastamaan.

Hauska myös nauraa räkäisesti joillekin BikeRadarin perus "try these neat tricks to keep cycling through winter...."

hece
08.01.2016, 11.10
Noin -26 ja muutaman vuoden vanhat SLX:t keraamisin männöin laahaa selvästi molemmista päistä ja vapaaliike 0. Edelliset Avis elixir 1:t taas teki päin vastoin, vapaaliike kasvoi niin että melkein loppui vastaavilla pakkasilla jarrutuskyky.
Otin fillarin (grand canyon al 7.9, SLX -13 jarrut asennettu 11/2013, shimanon nesteet) eilen lämpiämään sisälle. Parin tunnin jälkeen ei merkittävästi jarrujen toiminta elpynyt, vapaaliike edelleen nollissa. Käytin palat irti ja painoin mäntiä sisäänpäin. Toimivat taas normaalisti. Aamulla matkaan. n -25 ja vartin jälkeen ekan jarrutuksen jälkeen poistui vapaaliike. Ei kuitenkaan merkittävästi laahannut. Ekassa jarrutuksessa siis painui kahva, mutta ei enää seuraavassa. Vaikuttaisi tosiaan siltä että ongelma mäntien palautumisessa. Pyörä nyt +15 tallissa päivän, saas nähdä palautuuko omin voimin.

Polun tukko
08.01.2016, 11.59
Eiköhän palautuksen ongelma ole se että neste kanavat on niin pienet että kun visko muuttuu vähänkin niin jarru ei palauta vaan jää "päälle".

Eikun hankkimaan öljyä jolle luvataan reipas pakkasen kesto.

Voin olla väärässä. Ja luultavimmin olenkin.

juhazz
08.01.2016, 16.53
Shimano BR-M395 toimi ainakin vielä -29c täysin moitteetta. Mitä nyt tosiaan vapaaliike on nolla, mutta pysähtyy ihan kuin kesällä.

Jarrut on tehtaan jäljiltä, ilmaamattomat ja alkuperäisillä öljyillä. Pyörä ostettu 05/2011. Palat toki vaihdettu

El-Carpaso
08.01.2016, 18.00
Mulla ei ole shimpan deoret toimineet koskaan talvella. Vapaaliike katoaa ja alkavat hinkata arviolta 100 watin arvosta. Vaihdan aina suosiolla talvisin avidin BB7 mekaanisiin, mutta tänä talvena on ilmauskamppeet tilattuna, joten voisi tesmata miten tuore vedetön ja ilmaton öljytäyttö vaikuttaa toimintaan. Mutta oikeasti on vaan paljon helpompaa vaihtaa jarrut joka talvi ja jarrutella huolettomasti miettimättä vapaaliikkeitä sun muita.

Ei talvella kuitenkaan ikinä ole niin paljon pitoa, että hydroista olisi oikeasti mitään sen suurempaa iloa.

Nana
08.01.2016, 19.33
Johtuneeko siitä, että pyörä jarruineen/vaihteineen ja öljyineen on vielä suht uusi, loppukesästä ostettu, mutta tänäänkin toimi ihan mainiosti XT/Deoren jarrut, vaihteet ja RSX Xc32 keula.

CamoN
08.01.2016, 19.44
Johtuneeko siitä, että pyörä jarruineen/vaihteineen ja öljyineen on vielä suht uusi, loppukesästä ostettu, mutta tänäänkin toimi ihan mainiosti XT/Deoren jarrut, vaihteet ja RSX Xc32 keula.

Uskaltaisin olettaa että kaikki suomalaiset pyöräilijät jotka ajavat talvella pyörillä joissa on Shimanon hydrauliset jarrut, eivät ole vielä raportoineet tähän ketjuun niiden normaalia toimintaa. Eli et välttämättä ole, vieläkään, tilanteessasi aivan yksin.

Nana
08.01.2016, 20.15
^ En varmastikaan. Minulle talvipyöräily ja sen problematiikka on vielä varsin uutta ja siksi niin oman kuin muidenkin pyörien ja niiden osien toimivuutta tulee seurattua paljon tarkemmin.

El-Carpaso
08.01.2016, 20.22
Siis sehän on jännä miten joidenkin shimpan jarrut toimii talvipakkasilla normaalisti ja toisten ei ollenkaan. Mulla on nyt uudet BB7 tilauksessa kun vanhat meni toisiin pyöriin, mutta kyllä mä varmaan shimppoja tesmaan vielä ilmauksen jälkeen. Olisihan se näppärää jos jarruja ei tarvitsisi vaihtaa päikseen paria kertaa vuodessa, mutta tällä hetkellä ei voi muutakaan.

paaton
08.01.2016, 20.33
No nyt alan ymmärtää CamoN mekaanisten levareiden valintaa. Ei voi kyllä oikein käsittää, mitä shimppa on noiden jarrujen kanssa mokannut. Tuo on kyllä taas sellainen juttu, jota ei uuden pyörän ostajan pitäisi sulattaa. Kyllähän nyt hydraulisten jarrujen kuuluu vielä -20 pakkasessa toimia. Huoltamattomien mekaanisten levareiden jäätyminen on taas ihan normaalia. Älämölöä vaan myyjäliikkeen suuntaan, muuten shimanoa ei taas paljoa suomalaisten ongelmat kiinnosta.

Nicco
08.01.2016, 22.06
Hayes 9 vuosimallia -07 ja samat DOT sisällä kokoajan. Pakkasessa katoaa vapaaliike, mutta muuten kuin kesällä. Ei laahaa tms. Ilmeisesti ei kannata vaihtoa harkita.

nure
08.01.2016, 22.33
On tavallaan kummaa kun levyjarrut yleistynyt niin vikinä lisääntynyt, yli 30v. ympäri vuoden ajaneena ei moiset ongelmat ole koskaan ensinmäisenä tulleet mieleen, enemmän että kuinka on jaksanut sohjossa, tuiskussa ja pakkasessa edetä... Onkos tämä taas tätä "Miehet Rautaa laivat puuta" juttua?

Premnas
09.01.2016, 08.32
Mulla pohjasi tuossa yksi ilta Avid elixir cr kun lämpötila oli jonkun -25 astetta muistaakseni. Kahva tuntui alkulenkillä jähmeältä, ei siis palautunut kunnolla mutta palautui kuitenkin. Sitten yhessä vaiheessa kahva vaan painui suoraan pohjaan ilman jarrutusvoimaa. Toiminta ei palautunut normaaliksi edes jarrun lämmettyä, en löytänyt vuotoja. Harmistuneena kävin hakemassa kaupasta BB7 tilalle jotta sain pyörän nopeasti ajokuntoiseksi. Vaijerin käsittelin silikoniöljyllä ennen kuoreen laittoa. Jarru toimii hyvin ja on napakka. En tiedä laitanko tuota hydraulista enää takaisin vaikka saisinkin korjattua, mulle taitaa kuitenkin toimintavarmuus mennä pysäytysvoiman ohi. Sanotaanko näin että tykkäsin hydraulisesta jarrusta silloin kun se toimi, mutta lopulta taidan kuitenkin arvostaa sitä että jarru koostuu hyvin yksinkertaisista palikoista ja jarrun voi hyvillä mielin vaikka laittaa lähes atomeiksi eikä haittaa mitään vaikka sen tekisi keskellä korpea.

Ansis
09.01.2016, 08.38
Shimanon jarrut on iät ja ajat reistailleet pakkasilla. Esim. Magurat jotka myöskin käyttää mineraaliöljyjä ei ongelmia ole lainkaan niin paljon mitä Shimanoissa. Aikoinaan omistin XT M770 jarrut ja ne ei pakkasella toimineet yhtään. Ensimmäinen painallus aina ok mutta toisella kerralla oli jo kahvan tyhjä liike jäänyt pois. Maahantuoja ei osannut sanoa mitään, kun sieltä asiaa kyselin. Sanoivat vaan, että voivat he takuuseen uudet jarrut lähettää, mutta tuskin se ongelma niillä poistuu. Mineraaliöljyt ei vaan toimi pakkasessa niin hyvin kuin DOT:it ja toinen mikä shimpoissa varmaan oli niin niitä tiivisteitä ei ollut tarkoitettu pakkasiin.

JackOja
09.01.2016, 09.45
...Aikoinaan omistin XT M770 jarrut ja ne ei pakkasella toimineet yhtään.


Onko noi mallivuotta 2008? Nehän sai maahantuojalla vaihdettua uusiin kun eivät toimineet pakkasilla kun tiivisteet petti.

Mulla ei muutkaan Shimanot ole pakkasilla toimineet ja olenkin käyttänyt viime vuosina dottijarruja.

Ansis
09.01.2016, 10.13
Onko noi mallivuotta 2008? Nehän sai maahantuojalla vaihdettua uusiin kun eivät toimineet pakkasilla kun tiivisteet petti.

Mulla ei muutkaan Shimanot ole pakkasilla toimineet ja olenkin käyttänyt viime vuosina dottijarruja.
Omani taisivat olla 2010-mallit. Tulivat Felt Virtue 1:n mukana.

kaldera
09.01.2016, 13.26
Juu täälläkin reistailee shimpat, edessä 596 hävitti vapaaliikkeen lähes täysin muttei onneksi laahaakaan, takana 615 ja kahva alkoi pakkasten kiriessä painua syvempään mutta jarru kuitenkin puree. Kiikunkaakun ilmaanko ton takajarrun heti vai vasta pakkasten jälkeen. https://xenforo.com/community/styles/default/xenforo/smilies/eek.png

Nappulakenka
09.01.2016, 13.44
Mulla pohjasi tuossa yksi ilta Avid elixir cr kun lämpötila oli jonkun -25 astetta muistaakseni. Kahva tuntui alkulenkillä jähmeältä, ei siis palautunut kunnolla mutta palautui kuitenkin. Sitten yhessä vaiheessa kahva vaan painui suoraan pohjaan ilman jarrutusvoimaa. Toiminta ei palautunut normaaliksi edes jarrun lämmettyä, en löytänyt vuotoja.

Ongelmasi olisi todennäköisesti korjaantunut jarrujen ilmaamisella. Mulla on kaikissa Avid Elixir -jarruissa(2 paria käytössä) ollut ilmaa järjestelmässä uudesta asti. Jarrujen ilmaamisen jälkeen ei ole tarvinnut murehtia, kuin palojen vaihtamisesta ja jarrut toimivat kesät, talvet ongelmitta.

mhelander
09.01.2016, 13.46
Pari talvea Hayes HFX-9 itse ilmattuna ja ei mitään erityisiä ongelmia talvellakaan. Nyt toinen talvi Hope Race Evo ja Tech3 kahvat X2 satuloilla ja takapää itse ilmattuna, toimii vielä paremmin. Heiskasten tuntuma on mitä on kesät talvet mutta Hope on aina loistava.

Eihän nämä ihan budjettikamaa ole mutta ei ole pienintäkään syytä käyttää mekaanisia jarruja.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

paaton
09.01.2016, 15.39
Onhan tuo ongelma ja aiheuttajakin takuulla shimanon tiedossa, mutta ne muutamat pöhlöt talvipyöräilijät eivät aiheuta muutoksia jarruihin, varsinkaan jos ongelmat hyväksytään, eikä niitä kerrota eteenpäin.

Jos tämä taas johtuu ainoastaan mineraaliöljystä ja sen vaatimista tiivisteistä, niin sitten ymmärrän asian.

noniinno
09.01.2016, 17.13
2x Shimanot, no problems, pakkasta tai ei. Sitikan öljyt sisässä. Aika yksilöitä tuntuvat olevan kun osalla ei toimi ollenkaan.

Mutta kyllä tuon vapaaliikkeen katoamisen allekirjoitan.

Premnas
09.01.2016, 17.20
Ongelmasi olisi todennäköisesti korjaantunut jarrujen ilmaamisella. Mulla on kaikissa Avid Elixir -jarruissa(2 paria käytössä) ollut ilmaa järjestelmässä uudesta asti. Jarrujen ilmaamisen jälkeen ei ole tarvinnut murehtia, kuin palojen vaihtamisesta ja jarrut toimivat kesät, talvet ongelmitta.

No edellisestä ilmaamisesta ei olisi ollutkaan kuin vuosi ja pari kuukautta. Tää olisi ollut sitten jo toinen ilmauskerta ja mulla on ollut toi jarru käytössä vuoden ja 5 kuukautta näin tarkalleen. En sit tiedä kuinka kauan ilmaamisen tuloksen pitäisi kestää kun näistä muiden puheista saa sen kuvan että kun se on ilmattu niin sitten se on huoleton ties kuinka monta vuotta.

Nappulakenka
09.01.2016, 17.43
No edellisestä ilmaamisesta ei olisi ollutkaan kuin vuosi ja pari kuukautta. Tää olisi ollut sitten jo toinen ilmauskerta ja mulla on ollut toi jarru käytössä vuoden ja 5 kuukautta näin tarkalleen. En sit tiedä kuinka kauan ilmaamisen tuloksen pitäisi kestää kun näistä muiden puheista saa sen kuvan että kun se on ilmattu niin sitten se on huoleton ties kuinka monta vuotta.
Harmi kun tuo ei auttanut sinulla :( Voisiko jarrunesteen seassa olla likaa, mikäli olisi voinut vaikuttaa jarrujen toimintaan? Itsellä DOT:n mukana tuli kyllä kaikenlaista paskaa ja joten vedin samantien pari kertaa.

Premnas
09.01.2016, 18.34
Harmi kun tuo ei auttanut sinulla :( Voisiko jarrunesteen seassa olla likaa, mikäli olisi voinut vaikuttaa jarrujen toimintaan? Itsellä DOT:n mukana tuli kyllä kaikenlaista paskaa ja joten vedin samantien pari kertaa.

Siihen hätään se kyllä auttoi ja kahva toimi normaalisti. Kävin ilmauttamassa liikkeessä. Voihan siellä toki likaa olla? Voiskohan tuollaista irtojarrua koittaa ilmata vai pitääkö se asettaa johonkin tiettyyn asentoon? Olisihan tuo kiva korjata siitäkin huolimatta vaikken sitä enää takaisin laittaisi. Toinen päivä BB7 kanssa eikä yhtään kaduta. Napakka kahvatuntuma ja jarrutusvoimaa on helppo annostella kahvasta.

Pekka L
10.01.2016, 08.48
Mineraaliöljyjarruihin saa apuja pakkaseen vaihtamalla niihin BMW:n ohjaustehostinöljyt sisään.
Kestää kylmää -40 asteeseen saakka.

Joko Febi M6162 Motonetista:
http://www.bavauto.com/assets/product_images/hardpart/81229407549.jpg

Tai BMW-merkkihuollosta Pentosin CHF 7.1
http://www.pentosin.de/flexxtrader/data/img/det/0002463.jpg

Kumpi pulju nyt sattuu lähempänä olemaan.
Hintaero ei ole kovin merkittävä, kalliimpi Pentosin maksaa n.15€/litra.
Eli sikahalpaa Shimanon omaan öljyyn verratuna.
Testattu, toimii. (jälkimmäinen ainakin)

peeppa
11.01.2016, 08.13
Mulla pyörässä Avid Elixir -jarrut ja pakkasella takajarru painuu pohjaan. Etujarrun kanssa ei mitään ongelmaa. Huollossa ennen kesää ilmattiin, mutta pitäisikö sitten kuitenkin yrittää ilmausta uudelleen vai onko muita ideoita? Hyvin sitä Nokian metsissä pärjää pelkällä etujarrullakin, oppiipahan ajamaan...


Sent from my iPhone using Tapatalk

El-Carpaso
12.01.2016, 09.56
Mahtaakohan tuo Pentosin / Febe korjata Shitmanon talviset vuoto-ongelmat vai onko niissä kyse puhtaasti käytetystä kumilaadusta?
En ole aivan satavarma onko omat jarrut vuotaneet, mutta tehojen häviäminen ja vinkunan alkaminen talvikeleillä vähän viittaisi siihen suuntaan. Pitää ilmailun jälkeen iskeä jarrut pakkaseen ja katsoa tarkkaan vuotaako öljyä mäntien ohi reilusti kahvaa puristellessa. Eihän nuo uudet jarrusatulat mahdottomia maksa, ja aika monta SLX satulaa saa ostaa ennen kuin pääsee esim. Hopen yhden jarrun hintoihin, mutta on se silti hanurista jos tiivisteet ei kestä.

jarit
12.01.2016, 16.52
TRP hy/rd tuntuu toimivan pakkasessa ja lumituiskussa kuin junan kassa. Olen yllättynyt.

itv
13.01.2016, 10.48
TRP hy/rd tuntuu toimivan pakkasessa ja lumituiskussa kuin junan kassa. Olen yllättynyt.

Mulla sama jarru jäi pohjaan jarrutuksen jälkeen toistuvasti, mutta vain takaa. Sai palautettua vääntämällä käsin jarrusatulasta auki. Vettä vaijerissa ehkä, täytynee putsailla ja rasvailla.

Hazzu
13.01.2016, 11.19
Sain juuri kuulla että jossain erässä XT jarruja on ollut vikaa kahvassa ja ainakin itse saan takuuseen uudet. Jarrut on muuten toiminu tämän talven ajoissa (enint. -15 pakkasessa) hyvin mutta se kohta jossa jarru ottaa kiinni kahvaa painettaessa vaihtelee... eli käytännössä vapaaliike on alkuun todella isoa ja pikku pumppauksella nappaa lähes heti kiinni. Samaa teki kesälläkin mutta selkeästi pienemmässä mittakaavassa... eli kyllä sillä pakkasella on jotain vaikutusta ollut.

Jukis
13.01.2016, 14.39
Hmmh mulla tekee slx tuota samaa. Se tuli pakkasella esille. Luulin kyl et on letkuissa olevesta ilmasta johtuvaa. Slx:hän on muuten identtinen xt:n kanssa mut puuttuu se free travel ruuvi(tai siis sen tilalla on erilainen ruuvi)

Greycap
13.01.2016, 17.15
Jos vapaaliike on "todella isoa" niin kyllä siellä ilmaa on, normaalistihan se on kahvan päästä mitattuna sentti jos sitäkään. Sen kyllä myönnän että se normaalikin vapaaliike häviää kovalla pakkasella ekan jarrutuksen jälkeen ja sitten on äärimmäisen napakka kahvatuntuma seuraavaan lämpenemiseen asti. Viime perjantaina ajoin XT:illä varustetulla pyörällä -25 asteessa kun tuli äkkitilanne koiranulkoiluttajaa ohittaessa, vaikka kahva tuntui kevyesti kokeillessa siltä että se ei liiku milliäkään mihinkään niin kyllä se hätäisesti painaessa riittävästi voimaa tuotti että takarengas meni lukkoon jotta heilahti eikä jäänyt edes laahaamaan vapautuksen jälkeen.

Ykköspyörässä olevat Magura MTS:t on tuossa suhteessa vähän paremmat, toki niissä on muutenkin aika paljon pehmeämpi tuntuma kuin Shimanoissa jotka on lämpimässäkin kahvaltaan selvästi jäykemmät. Ja kyllä sillä Maguran hinnalla pitää parempi ollakin, silloin kun niitä vielä sai uutena ne maksoi tyyliin kolme kertaa sen mitä SLX:t. Onneksi omat tuli pyörän mukana - kävi tuuri, tämän vuoden mallissa onkin sitten jotkut sekasikiö-Deoret.

Hazzu
14.01.2016, 09.09
Onkos kukaan kokeillut eri valmistajien letkujen vaikutusta jarrujen toimintaan pakkasella? Mietin vaan tuota teoriaa lämpötilan vaikutuksesta letkuun ja nesteesen.

notsie
14.01.2016, 10.52
Tän nyt varmaan olisi voinut laittaa pikakysymyksiinkin, mutta. Avidin Nestelevarit toimi hienosti ensimmäiset pakkaspäivät, oikeastaan varmaan viikonkin, mutta nyt sitten onkin tilanne se, että takajarrussa on hirveästi löysää ja aivan tolkuton meteli lähtee. Ihan kuin joku tappaisi eläintä. Jarru tuntuu purevan hieman satunnaisesti. Etujarru sen sijaan pelaa moitteetta. Miten näissä hoidetaan keskitys? En tiiä olisiko ottanut nokkiinsa kun otin kiekot alta pois kumien vaihtoa varten.

Nimimerkillä koskaan aikaisemmin kyseisten jarrujen kanssa ei ole ollut ainuttakaan ongelmaa.

JackOja
14.01.2016, 11.00
...En tiiä olisiko ottanut nokkiinsa kun otin kiekot alta pois kumien vaihtoa varten...

Pitäähän jarrujen tuollainen kestää :rolleyes:

Huolla ja keskitä, vaikka tuollai: https://www.youtube.com/watch?v=swwA2PwCIAw

notsie
14.01.2016, 11.15
Pitäähän jarrujen tuollainen kestää :rolleyes:

Huolla ja keskitä, vaikka tuollai: https://www.youtube.com/watch?v=swwA2PwCIAw

Joo, eipä ne siitä hajoa. Kunhan sanoin ääneen kaiken mitä tein, auttaa diagnoosin kanssa. :)

Kiitos neuvoista!

jarit
14.01.2016, 16.12
Mulla sama jarru jäi pohjaan jarrutuksen jälkeen toistuvasti, mutta vain takaa. Sai palautettua vääntämällä käsin jarrusatulasta auki. Vettä vaijerissa ehkä, täytynee putsailla ja rasvailla.
Jep. Cyclojen rungoissa takajarruja on tehdään vieläkin jostain syystä siten, että jarruvaijerin pää osoittaa yläviistoon, jotta varmasti valuttaa vettä vaijerikuoren sisään :)

El-Carpaso
15.01.2016, 11.59
Tesmasin shitmanon jarruihin vihreää nestettä (febi eli pentosinin korvaaja) ja ei sekään kyllä toiminu. Ongelma on noissa Shimanon käyttämissä kumilaaduissa, jotka jäykistyvät liiaksi pakkasella. -20 on aivan ehdoton pakkasraja noilla levareilla, mutta ei noilla silti mielellään noin kylmällä ajele. Jarrutehoja on riittävästi ja jopa normaalia enemmän, mutta laahaus alkaa -20 asteessa olla aika raskasta.

Vaihdan BB7 tilalle heti kun löydän toisen jarrukahvan ja ajelen tyytyväisenä lopputalven ilman ongelmia. Sit joskus kaukana tulevaisuudessa voi harkita Hopeja tai Formuloita dottijarruiksi pakkaskeleille, vaikka hopejen ilmaaminen näyttää kyllä harvinaisen rasittavalta puuhalta verrattuna shimanoon

paaton
15.01.2016, 12.10
Tesmasin shitmanon jarruihin vihreää nestettä (febi eli pentosinin korvaaja) ja ei sekään kyllä toiminu. Ongelma on noissa Shimanon käyttämissä kumilaaduissa, jotka jäykistyvät liiaksi pakkasella. -20 on aivan ehdoton pakkasraja noilla levareilla, mutta ei noilla silti mielellään noin kylmällä ajele. Jarrutehoja on riittävästi ja jopa normaalia enemmän, mutta laahaus alkaa -20 asteessa olla aika raskasta.

Vaihdan BB7 tilalle heti kun löydän toisen jarrukahvan ja ajelen tyytyväisenä lopputalven ilman ongelmia. Sit joskus kaukana tulevaisuudessa voi harkita Hopeja tai Formuloita dottijarruiksi pakkaskeleille, vaikka hopejen ilmaaminen näyttää kyllä harvinaisen rasittavalta puuhalta verrattuna shimanoon

Eli mineraalijarruihin on ilmeisesti kelvannut halvemmatkin kumit.
Mitkä shimanot sinulta löytyy? Omat xt785:set ovat toimineet ongelmitta vielä -15 pakkasella, eikä mekaanisiin vaihto kyllä kiinnostaisi. Cyclon bb7 jarrujen tunto on kyllä aika hanurista näihin verrattuna.

Nana
15.01.2016, 13.59
Minulla on Shimpan BR-M447 jarrut. Ne on ainakin itsellä toimineet tosi kivasti pakkasessakin.

El-Carpaso
15.01.2016, 14.10
Shimano BR-M615 Deore.

Mulla on 2014 vuoden malli, joten voi olla että 2015 vuoden malleissa on eri kumilaadut tai kumilaadut vaihtelee jarruittain, koska tyttöystävän BR-M447 jarruissa ei myös ole pakkasella ongelmaa.

Nana
15.01.2016, 14.18
Joo, voi olla, tuokinhan on v 2015 malli. Huvittanut välillä, kun ei yleensä edes vingu jarrut tuolla pakkasessa, ehkä vesisateessa olen useammin kuullut niiden vingahtavan.
Ei ole onneksi minkäänlaisia laahamisia, kiinni hirttämisiä tms tullut, vaikka olen testimielessäkin jarrutellut siellä sun täällä aina ajellessa, kovempaa ja kevyemmin.

SSGT-92
15.01.2016, 14.47
Se kumin palautuminen muotoonsa palauttaa sen männän ja vapauttaa jarrun kun nestepaine sen takana nollautuu.
Jos kumi kylmän takia ei palaudu tai jäykistyneen nesteen takia (kuitenkin hitaasti) palautuva kumi luistaakin männän pintaa myöden,eikä mäntä palaudukaan suunnitellusti --> vapaaliike nollautuu ja/tai jää laahaamaan...ehkä...

Moska
15.01.2016, 14.55
Ainakin öljyissä on todella suuria eroja pakkasenkeston suhteen. Jos itellä olisi ongelmia niin kokeilisin ensin sitä

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

latuman
15.01.2016, 20.38
Shimanon hinnat alkaen jarrut täällä. Takajarru menee melkein kahvaan asti, jarruttaa, mutta huutaa kuin tapettava. Etujarru puree välittömästi, mutta kummankaan jarrutusteho ei ole häävi. En tiijä mitä tekis. Ehkä ens kerran annan ammaliikkeen tilata ja asentaa jarrut. Ehkä riittävästi jo stressiä elämässä

El-Carpaso
15.01.2016, 21.14
Ainakin öljyissä on todella suuria eroja pakkasenkeston suhteen. Jos itellä olisi ongelmia niin kokeilisin ensin sitä

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Niin, siis kuten aikaisemmin mainitsin niin vaihdoin juuri pakkasöljyt jarruun eikä sillä ollut kovin suurta vaikutusta.

arctic biker
16.01.2016, 11.38
Elixir 5:set on pelanneet hyvin, pahin 27°C. Männät kesällä puhdistin ja voitelin Avidin Dotrasvalla. Ei nyt hirveesti pakkaskilometrejä mutta jotain.

latuman
17.01.2016, 19.37
Jees, takajarrun ilmasin kun oli pikkasen mineraaliöljyä jäljellä. Paljastui että siellä oli ehkä 80% nestettä ja loput ilmaa. Kurlutus kuulu ku työnti uutta tavaraa tilalle. Vanha liemi oli kuvailemattoman kuvottavaa, mädän vihreän väristä jöötiä. Jo vain alko jarrut puremahan! No joo, ulvoo ja teho on huono muutenkin, mutta CRC:stä pistin palat ja vähän muutakin mukavaa taas tulemaan. Kyllä tämä tästä, mä uskon, mutta jos toi alkaa vuotaa uudestaan, niin sitten kyllä "joutuu" päivittämään johonkin kalliiseen jarrusettiin.

Ei paljastunut mistä vuoto tapahtui, mutta hidasta se on ollut. Mitään kosteutta ei mistään löytynyt

Pertsa78
17.01.2016, 20.32
Löytyi Ranskalaisen pyörälikkeen nettisivuilta sram guide rsc sikahalvalla 223,9 oli jarrut ja levyt/adapterit. Tosin joutuu ostamaan joko yhden 180mm levyn tai jopa kaksi..
Luulisi noiden aikanätisti toimivan verraten shimanon öljyjarruihin. Ainakin viime talvena guide rs:t toimi hienosti.
kyllähän shimanotkin pysäyttää, mutta kahva on vaan niin vammasen tuntoinen.

HanttaHoo
17.01.2016, 22.07
Vaihdan BB7 tilalle heti kun löydän toisen jarrukahvan ja ajelen tyytyväisenä lopputalven ilman ongelmia. Sit joskus kaukana tulevaisuudessa voi harkita Hopeja tai Formuloita dottijarruiksi pakkaskeleille, vaikka hopejen ilmaaminen näyttää kyllä harvinaisen rasittavalta puuhalta verrattuna shimanoon

Mikäs Hopejen ilmauksessa hiertää? Minusta nuo on yhdet helpoimmin ilmattavista jarruista.

El-Carpaso
17.01.2016, 22.48
Shimanojen etu ilmauksessa on suppilon käyttö jarrukahvassa eli järjestelmään pystyy änkemään öljyä vaivatta samalla koputellen kuplia liikkeelle. Reilulla virtauksella saa ilmat liikkeelle.

Hopeissa joutuu säiliöstä imemään tavaraa pois samalla kun jarrusatulasta puskee öljyä sisään, jos tekee alhaalta ylös tekniikalla. Ilmaa on hiukan hankala saada pois muuten kuin alhaalta ylös mutta ilmeisesti hopen virallinen ohje menee vähän toisin päin.

Ja se, että dottineste pursuaa yli pakosta säiliön suunnittelun takia ei järin houkuta.

Toisaalta kaikkeen tottuu, mutta tähän mennessä paras ilmattava on kyllä ollut shimanon uusi systeemi (vanhahan on vähän saman tyyppinen hopen kanssa)

brilleaux
18.01.2016, 07.23
-27 asteessa SLX:n etujarru motoxin öljyillä on käyttökelvoton. Vapaaliike 0 ja jää laahamaan.
Pthyi.

maapaa
18.01.2016, 17.14
XT M8000 etujarru lopetti toimintansa -22 asteessa ja ei takajarruakaan pahemmin voi kehua.

Pullapoika
18.01.2016, 19.27
Tektro aurigasta vapaaliike katoaa jo -10 asteessa. Ne on kyllä kesälläkin arvaamattomat... avid elixir1 toimii -30 vieläkin aivan loistavasti. Ehkä ihan hieman kankeemmat mutta puree ja vapaaliikettä on kuin kesälläkin.

Ansis
19.01.2016, 19.34
SRAM Guide eikä mitään ongelmia. Testattu noin -25°C

latuman
20.01.2016, 12.44
Eikö kellään oo V-jarruja? Kokemuksia kovista pakkasista ja V-jarruista niinku heti.

El-Carpaso
20.01.2016, 12.54
Käyks Mini V?

Mun kokemus vannejarruista kovilla pakkasilla aikoinaan Rovaniemellä ajoi mut ostamaan pyörän, jossa oli levarit. Se on jännä tunne kun risteystä lähestyessä jarrutehot rinnastuu entisaikoijen teräsvannepyörään jolla on ajettu saippuavesilätäkössä pidempi pätkä. En suosittele.

Nyt sit ko sais vielä kaikkiin pyöriin levarit ni olis maailma valmis. Tai ainaski etujarrut. Takajarruista ei niin väliä. Ei mun retkipyörässäkään oo levaria takana.

Mut jännä on kyllä ko ilmasin tyttöystävän halvemman hintaluokan Shitmanon levarit (BR-M4...jotain) joissa ei tosiaan ole mitään servo waveja tai muuta hienoa. Aikaisemmin ne oli ihan ok pakkasella ja nyt ne vihreän aineen kanssa ihan täydelliset. Ei mitään ongelmaa. Mikä on, että simppa käyttää huonompaa kumia kalliimmissa jarruissaan?

LauriA
20.01.2016, 14.01
Mekaaniset Spyret käy ja kukkuu, ei ongelmia -25C asti vaikka jo pari vuotta vanhoilla vaijereilla mennään. Onko hydraulisilla maantielevareilla kukaan uskaltautunut ajamaan, toimiiko pakkasilla?

Greycap
20.01.2016, 14.15
Eikö kellään oo V-jarruja? Kokemuksia kovista pakkasista ja V-jarruista niinku heti.

Ei omakohtaisia mutta kuultuja kylläkin. Vaatii kuulemma hieman ennakointia kun jarrun painamisen jälkeen kiinni tarraaminen alkaa hiljalleen ja voimistuu jarrutuksen kestäessä. Ei hajuakaan jarrujen tarkasta mallista vaikka itse ne ostin ja asensin, jotkut Shimanon halvat ja työmatka-ajoon riittävän hyvät.

Nana
20.01.2016, 15.35
^
Juuri tuon kaltaista kokemusta itselläkin ajeltuani kaverin v-jarrupyörällä yhden 25km lenkuran. Jarrut kyllä toimi, mutta etenkin jos sinne paloihin oli päässyt lunta kesti hetken ennenkuin alkoivat purra. Piti vain jarrutella vähän ennakoivammin kuin normaalisti.

edit, meinasi tulla 2km lenkura, kun ei -5 numeronäppäin meinaa millään toimia, vaatii ainakin 7 painallusta. Onko tohon muuta hoitoa kuin uusi näppäimistö?

makton
20.01.2016, 17.54
SLX:t on toimineet tähän asti "ihan hyvin" -25:ssä jne, mutta nyt eilisestä -34 taisivat ottaa nokkiinsa, kun jäivät laahaamaan. Tänään ei kyllä muutenkaan ole viitsinyt ulos mennä kun mittari näyttää -38. Vaikka laahaavatkin, niin toimivat kyllä, vaikkei vapaaliikettä ihan normaalia määrää olekaan. Pitäisi käydä katsomassa, korjaantuuko normaaleiksi työntämällä rummut kunnolla sisään.

Jakke81
22.01.2016, 20.27
Mekaaniset Spyret käy ja kukkuu, ei ongelmia -25C asti vaikka jo pari vuotta vanhoilla vaijereilla mennään. Onko hydraulisilla maantielevareilla kukaan uskaltautunut ajamaan, toimiiko pakkasilla?

Canyonin cyklocrossilla ajelin vielä -15 pakkasilla. Ei ongelmia, lähtö kylmästä varastosta aina ajoon. Nyt ollut ajamatta reilun kuukauden, kaikki ajot läskillä.

arctic biker
23.01.2016, 16.41
Eikö kellään oo V-jarruja? Kokemuksia kovista pakkasista ja V-jarruista niinku heti.
Onhan noilla tullut pärjättyä silloin ennen vanhaan ja nykyään kun crossareissani on sekä miniV:t että niin tyylikkäät cantijarrut. Kohta neljään vuoteen kerran vanteitten jäätyminen yllätti, Stopmerkin takaa kun tulin, pyörä kyljelleen ja autoilijakin hereillä. Opin jotta pientä jarrujen testausta kantsii tehdä.

Liikuva shikaani
23.01.2016, 18.20
Mikä perkele pistää jarrut huutamaan, kaikki uutta paitsi levyt ja kiljuu niin että hävettää kun vähänkin koskee jarruun?

Levytkään ei ole puolta vuotta vanhemmat, on koitettu putsata jarrukliinerillä ja kevyesti hiottukkin hiekkapaperilla. Nyt siis käytössä Sram Guide R jarrut Shimpan ice tech levyillä.

Pitts
23.01.2016, 18.29
Sama setti (Sram Guide RSC + Shimano Ice Tech) vinkuu aina välillä julmetusti. On ne välillä hiljaakin...

Jarrut uudet, levyt hommattu keväällä.

J-P Ellilä
23.01.2016, 18.42
Ihan vaan tämmönen idea tuli mieleen.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrupalojen-asennussarja/Kitinanvaimennuslevyt-yleismalli-2000017967/
Jos vaan mahtuu paikoilleen niin kokeilkaa, eihän nuo paljoa maksa ja eiköhän ne irtikin lähde tarvittaessa. En tiiä kuin paksuja nuo on ja miten vaikuttaa jarrutuntumaan jos tuommoset laittaa. Itellä ei jarrut kitise, muuten vois ite testata.

Liikuva shikaani
23.01.2016, 18.47
Päivän lenkillä olin jokseenkin ainoa kellä jarrut huusi. Jostain joskus lukenut että uudet palat joku olis kosanilla kuumentanu, ei kyllä muista mikä oli syy.

Liikuva shikaani
23.01.2016, 18.49
Ihan vaan tämmönen idea tuli mieleen.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrupalojen-asennussarja/Kitinanvaimennuslevyt-yleismalli-2000017967/
Jos vaan mahtuu paikoilleen niin kokeilkaa, eihän nuo paljoa maksa ja eiköhän ne irtikin lähde tarvittaessa. En tiiä kuin paksuja nuo on ja miten vaikuttaa jarrutuntumaan jos tuommoset laittaa. Itellä ei jarrut kitise, muuten vois ite testata.
Näyttää kyllä kuvan puolesta olevan sen verta paksua kamaa että ei kyllä mahdu.

JiiÄm
23.01.2016, 19.23
Eikö kellään oo V-jarruja? Kokemuksia kovista pakkasista ja V-jarruista niinku heti.

Krossarissa tuollaset on ja kyllähän ne siellä päälle -20°C pakkasessa huomattavaa lisäennakoimista ja puristusvoimaa vaatii. Paloina jotku KoolStopin mtb dualcompoudit.

CamoN
23.01.2016, 19.39
Päivän lenkillä olin jokseenkin ainoa kellä jarrut huusi. Jostain joskus lukenut että uudet palat joku olis kosanilla kuumentanu, ei kyllä muista mikä oli syy.

Onko lämpötila noussut siellä päin juuri tänään verrattuna edellisiin päiviin? Ilmankosteus meinaan nousee selkeästi ilman laihtuessa ja paineen vähetessä. Pakkasella se yrittää vielä sitoutua kaikenlaisiin metallipintoihin, eli voivat vinkua kosteuden takia keskimääräistä enemmän.

Mutta syy voi olla toki muuallakin, tulipahan vaan mieleen kun lähdin autolla illan suussa liikkeelle. Tallissa oli vielä varmaan -12°C, tien päällä vain -6°C. En muista milloin viimeksi ikkunat olisi huurtuneet ajaessa niin paljon kuin nyt.

Liikuva shikaani
23.01.2016, 19.55
Huusivat kovalla pakkasella ihan samalla tavalla ja toisaalta ihmetytti kuin muilla porukkalenkillä ei jarrut juurikaan kiljunu..

Iglumies
23.01.2016, 20.02
Guide rs ja centerline levyt on kyllä pysyny hiljasena, shimanon levyt oli hetken alkuun ja jurnuttivat ärsyttävästi.
muoks, onkos r-mallissa erilaiset palat?

Liikuva shikaani
23.01.2016, 20.09
^Näyttää olevan samat palat. Täytyy vissiin nuo levytkin vielä päivittää.

CubeRider
23.01.2016, 20.58
Mikä perkele pistää jarrut huutamaan, kaikki uutta paitsi levyt ja kiljuu niin että hävettää kun vähänkin koskee jarruun?

Levytkään ei ole puolta vuotta vanhemmat, on koitettu putsata jarrukliinerillä ja kevyesti hiottukkin hiekkapaperilla. Nyt siis käytössä Sram Guide R jarrut Shimpan ice tech levyillä.


Suihkuttelin syksyllä n. kuukauden ajan ennen jokaista lenkkiä reippaanlaisesti IKHn jarrukliinerillä ( http://www.ikh.fi/TIP90514_JARRUPUHDISTAJA_SPRAY_750ML_XXL ) sekä levyt että palat..

Loppuivat vinkunat jossain vaiheessa -> eivät edes märällä kelillä vingu.. Ja viiteen pyörään sama käsittely tuli tehtyä -> kaikki hiljeni..

Kunhan seuraavan kerran vaihdan palat niin uitan niitä hetkisen kipossa missä kliineriä.. Josko vaikka lähtisi kitinät kerrasta..

Niissä on vissiin kaikissa paloissa/levyissä varastorasva imeytynyt astetta syvemmälle...

El-Carpaso
23.01.2016, 21.07
Laittamalla palat uuniin 200 asteeseen puoleksi tunniksi / tunniksi poistaa kitinät myös tehokkaasti kun putsaa levyn samalla bräkleenillä

Liikuva shikaani
23.01.2016, 21.31
Täytyypä testata tuota uunia, tilasin kyllä jo Sram:in Centerline levyt jotka noihin jaruihin alunperin kuuluu. Tarkemmin kun äsken pyörää/jarruja tutkin niin oudosti nuo simpan levyt hitusen takerteli/napsui kun pyörää pyöräytti, ei vissiin täysin sovi noille jarruille.

Laerppi
23.01.2016, 22.41
Juuh tänään etujarru huusi kuin hyeena kovien pakkasten jälkeen, pitää varmaan laittaa palat uuniin huomenna

HanJuh
24.01.2016, 12.32
TRP Spyket toimii
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=53994

-Juha

brilleaux
25.01.2016, 10.46
-27 asteessa SLX:n etujarru motoxin öljyillä on käyttökelvoton. Vapaaliike 0 ja jää laahamaan.
Pthyi.

Ei laahaa enää, mutta vapaaliike edelleen lähellä nollaa. Pakkasta -2:seko:

Iglumies
25.01.2016, 11.15
Guide rs ja centerline levyt on kyllä pysyny hiljasena, shimanon levyt oli hetken alkuun ja jurnuttivat ärsyttävästi.
muoks, onkos r-mallissa erilaiset palat?
Nyt ne sitten tänäaamuna huusi kun hyeenat, oisko toi alijäähtynyt tihku se, mikä saa äänen esille.

El-Carpaso
25.01.2016, 11.15
BB7 pelaa joka kelillä muuttujista riippumatta.

En vain muistanut kuinka huonot noi on ennen kuin sisäänajo on kunnolla toimitettu. Noi virallisesti vaaralliset ennen sisäänajoa. Toisaalta sisäänajettuina noi on jo lähellä hydroja, etenkin kompressiottomilla kuorilla.

Nana
25.01.2016, 11.39
En ole huomannut noissa Shimppa M447:ssa, että pakkasen kovuus vinguttaisi enemmän. Silloin tällöin vingahtavat kun jarruttaa, mutta eivät läheskään aina, sama sateella. Sateella ehkä herkemmin, kun kuraa lentää palojen väliin.

PaH
25.01.2016, 11.43
Nyt ne sitten tänäaamuna huusi kun hyeenat, oisko toi alijäähtynyt tihku se, mikä saa äänen esille.

Teeppä palojen pinnalle klassinen hiekkapaperitesti ja katso mikä määrä kuonaa niistä orkkispaloista irtoaa.

ealex
25.01.2016, 12.39
Ei laahaa enää, mutta vapaaliike edelleen lähellä nollaa. Pakkasta -2:seko:
Öljystä se johtuu. Tuo Shimanon oma (vähän aikaa sitten ostettu) öljy on erinomainen pakkasominaisuudeltaan ja todella juoksevaa. Pakastintestin perusteella mitään edes yhtä hyvää ei löytynyt omasta öljy-valikoimasta, joten käytän alkuperäistä. Kaikki muut hydrauliikkaa-öljyt ovat vähemmän juoksevia.

Moska
25.01.2016, 12.56
Öljystä se johtuu. Tuo Shimanon oma (vähän aikaa sitten ostettu) öljy on erinomainen pakkasominaisuudeltaan ja todella juoksevaa. Pakastintestin perusteella mitään edes yhtä hyvää ei löytynyt omasta öljy-valikoimasta, joten käytän alkuperäistä. Kaikki muut hydrauliikkaa-öljyt ovat vähemmän juoksevia.
Toimisiko redlinen atf? Ainakin vaihdelaatikossa parhaimman oloinen öljy mitä olen kokeillut.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

brilleaux
25.01.2016, 13.12
Öljystä se johtuu. Tuo Shimanon oma (vähän aikaa sitten ostettu) öljy on erinomainen pakkasominaisuudeltaan ja todella juoksevaa. Pakastintestin perusteella mitään edes yhtä hyvää ei löytynyt omasta öljy-valikoimasta, joten käytän alkuperäistä. Kaikki muut hydrauliikkaa-öljyt ovat vähemmän juoksevia.

Siis jarrut ovat toimineet moitteetta pakkasilla tähän asti.
Ongelmat alkoi -25 asteen pakkasilla. Ja vikakoodi näemmä jääny päälle nyt pikkupakkasillakin. :P

ealex
25.01.2016, 13.53
Toimisiko redlinen atf? Ainakin vaihdelaatikossa parhaimman oloinen öljy mitä olen kokeillut.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
ATF on huomattavasti jäykempää öljyä, speksien mukaan myös Redlinen ATF:t ovat liian jäykkiä: http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=9

Redlinen LikeWater http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=25&pcid=18 voisi olla viskositeetiltaan sopiva, mutta alkuperäinenkin Shimanon öljy toimii pakkasessakin hyvin (ainakin hiljattain ostettu versio).

Iglumies
25.01.2016, 14.18
Teeppä palojen pinnalle klassinen hiekkapaperitesti ja katso mikä määrä kuonaa niistä orkkispaloista irtoaa.
http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/25/8d42888d54a760769f99758c6671bedb.jpg

Niinku näin [emoji12]

leecher
25.01.2016, 16.55
Eilen meni lenkillä Avid X01 Trail takajarru pehmeäksi? Olisiko voinut ottaa ilmaa jostain vai mikähän sille tuli. Ei riitä teho nyt edes lukitsemaan takarengasta.

Iglumies
25.01.2016, 17.36
Olisko kahvasta tiiviste pettänyt?

PaH
25.01.2016, 19.17
Niinku näin [emoji12]

Jep. Toi avidin pala lie muotoon puristettua kakkia, ei ou ennen mulle tullu vastaan palaa joka noin helpolla jauhautuu.

seppo_taalasmaa
25.01.2016, 23.51
http://i10.aijaa.com/t/00932/14083609.t.jpg (http://aijaa.com/Zc0dGG)

Ihan mielenkiintoinen episodi. Ajelin viime viikolla parina kovana pakkaspäivänä työmatkoja maasturilla ja nyt on molemmat jarrut enemmän tai vähemmän rikki. Vasempaan ilmestynt tollaset murtumat. Pitäiskö näistä olla huolissaan ja tuntuu heiluvan kun sormella koittaa, toimii kuitenkin hyvin. Sitten toinen jarru (vasen eli etujarru) on jotenkin täysin tunnoton. Ajattelin lenkillä että palat ovat kontaminoituneet ja putsasin palat ja roottorit. Ei auttanut. Kahva kyllä mielestäni toimii mutta jarrutuksessa pala ei saa pitoa jarrulevyyn, joten jarrutusteho jää täysin olemattomaksi edessä. Mitäs näillä nyt pitäis lähteä tekemään. Pyörä on 9kk vanha, joten onko kivijalalla jonkinnäköinen velvollisuus puuttus näihin ?

Iglumies
26.01.2016, 07.56
Kyllä noita näyttää kannattaa myyjälle.
Guideista katos ulina santapaperilla.

PaH
26.01.2016, 08.13
Guideista katos ulina santapaperilla.

Kyllä se ulina sieltä taas parin lenkin jälkeen palaa. Hommaa swissstopin exothermit (voi olla nyt hankalaa kun tekivät yhden susierän)
tai normaalit vihreet swissstopit. EBC:n punaisetkin saa hiljaisiks kun viilaa viisteet palan etureunaan.

Jakke81
26.01.2016, 09.08
Siis jarrut ovat toimineet moitteetta pakkasilla tähän asti.
Ongelmat alkoi -25 asteen pakkasilla. Ja vikakoodi näemmä jääny päälle nyt pikkupakkasillakin. :P
Kokeileppa vaihtaa öljyt. Itsellä xt takajarru dude:ssa alkoi pakkasjakson aikaan temppuilemaan juuri saman moisen oirein mitä edeltä olen lukenut, näkyi päästäneen jonkun tipan Läpikin männältä öljyä.

Vaihdoin öljyt niin oli mustaa lientä melkolailla, eli olisiko kodensoitunutta vettä?
Cleanerillä putsasin jarrun osat, palat tosin muutenkin niin loppu jotta uusia kaipaa.

nyt nuo pelaa noin kuin pitää, kun vaihdoin kaiken lisäksi etupalat taakse.

velib
26.01.2016, 10.18
Onko muilla käynyt niin, että edellisen lenkin (pakkasta 15-20 astetta) jarrut toimivat moitteetta, mutta nyt parin päivän jälkeen pikkupakkasilla etujarru vinkuu ja voimaa saa käyttää paljon jos haluaa pysäyttää pyörän? Tämä oli siis heti liikkeelle lähdettäessä, eivät siis ole lenkillä likaantuneet. Pitää tänä iltana putsailla palat ja levyt, jos ovat likaantuneet, mutta ihmetyttää, että teho on hävinnyt viikonlopun aikana pyörän ollessa paikallaan varastossa. Jarruina siis Shimanon SLX:t.

chenti
26.01.2016, 10.37
Iso mäki rauhallisella paikalla (jos ei halua kanssaliikkujille kuulovauroita) ja eikun ulinalla alas. Puolessa välissä vinkuna loppu ja takajarru alkoi ottaa kiinni. Siinä resepti, jolla itellä vastaava ongelma lähti.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Miitska
26.01.2016, 11.24
Omat jarrutkin pelittivät hyvin vielä viime viikolla -20 asteessa. Viikonloppuna kun ilmat lämpes niin alko molemmat jarrut vonkumaan aivan älyttömästi. Kyllä hävettää jarrutella ihmisten takana kun tuntuu että kuulo lähtee :D Täytyy yrittää putsailla kemikaaleilla+hiomapaperilla illalla.

El-Carpaso
26.01.2016, 12.09
Ei ei kato ku kunnon jarrujen ulvahtaminen jonkun takana on tämmönen "assert your dominance" tyyppinen tilanne jolla saa edellä ajavan myöntymään ohitukseen :D (tai vastaavasti lähtemään karkuun kuten eilen tapahtui)

seppo_taalasmaa
26.01.2016, 12.43
Tätä samaa nyt näyttää olevan siis todella monella. Mikähän noissa shimanon jarruissa on kun pakkasella pelitti, mutta lämmön tulessa tuntuma katoaa ja pitää vaan perkeleellistä ääntä? Voisiko se lämpötilaero kondensoida vettä letkuun tai aiheuttaa ilman menemisen letkuun. Paha sanoa, mutta kyllä nuo pitäisi nyt saada kuntoon.

El-Carpaso
26.01.2016, 12.46
olis varmaan tarkistamisen arvoista ottaa palat pois ja vilkuilla mäntiä / satulaa siltä varalta, ettei mäntien välistä ole päässyt vuotamaan öljyä. Toisaalta maantiellä voi olla kertynyttä öljyä joka lumen sulaessa lentää levyille (en jotenkin usko tähän)

chenti
26.01.2016, 12.52
Itse tosiaan putsasin palat ja levyt, sekä hioin hieman pintaa paloihin. Mitään vaikutusta tällä operaatiolla tosin ei ollut. Ainoastaan itsepintainen jarruttelu auttoi. Simpan jarrut myös kyseessä.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

brilleaux
26.01.2016, 13.13
Omalla kohdalla jarrut pitää edelleen ok, vapaaliike vaan kadoksissa vieläkin.
Jotain outoa noille on tapahtunu.
Pyörähän on yöt sisällä, päivät ulkona parkissa. Lämpötilaeroa ollut siis luokkaa 50 astetta.

Vettä kenties..

Laerppi
26.01.2016, 13.59
Itsellä sama homma. Kokeilin uunittaa jarrupalat, ei vaikutusta. Oliskohan ilmaa päässyt järjestelmään tai paloihin öljyä, kun ajelin -28 asteen pakkasilla? Pyörä yöt lämpimässä. Vähän semmonen kumipallofiilis. Jarrut Deore M615.

brilleaux
26.01.2016, 14.31
Mistäs porukka on hankkinu Simpan mineraaliöljyä? Jos kokeilis toimisko tuo sit kuitenkin paremmin.
Suomalaiset puljut muuten myy Simpan öljyä ihan kohtuu hinnoilla.

Köh:
http://www.bikeshop.fi/Mineraalioljy_50_ml_levyjarru/ekauppa/pY83998010/
http://www.hi5bikes.fi/~ADZ9x0000001/?Y999=PIF&Y104=SN-ISMDBOIL

vs:

http://www.wiggle.co.uk/shimano-mineral-oil-1-litre-bottle/

El-Carpaso
26.01.2016, 14.56
Mun pitäis varmaan myydä osa mun shimpan öljyistä kun sitä on litran pönikkä turhaan lojumassa. Febi toimii kuitenkin ihan yhtä hyvin niin ei ole aivan heti tarvetta siirtyä takaisin shimppaan, etenkin jos seuraavat jarrut on DOT käyttöiset.

Ostin siis Chainreactionista ja näemmä vähän turhaan

Jakke81
26.01.2016, 14.58
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Mineraloel-p21348/
tuolta viime keväänä hommasin

ealex
26.01.2016, 15.04
Omalla kohdalla jarrut pitää edelleen ok, vapaaliike vaan kadoksissa vieläkin.
Jotain outoa noille on tapahtunu.

Voi levittää jarrupalat ja antaa jarrun hakea vapaaliikkeensä uudestaan lämpimässä.

brilleaux
26.01.2016, 17.57
^Näin. Vapaaliike is back. Danke. (y)

Miitska
26.01.2016, 20.25
Jaa.. 2 tuntia puhdistelua ja hiomista ja ei mitää vaikutusta vinkumiseen. Vinkukoot sitten :mad:

SSGT-92
26.01.2016, 21.49
Joku tääl joskus mainosti/kehu levyjen hankaamista sokeripalalla,mutten muista liittykö toi ääneen vai pitoon.
Joku parempi muistinen korjatkoon...

Laerppi
29.01.2016, 09.50
Nyt tuntui jarrut palautuneen ennalleen oakkasten jälkeen ja vinkuminen lakkasi. Paistoin paloja uunissa tunnin.

Mali
29.01.2016, 10.24
Lukaisin tässä ketjua läpi, mutta ajattelin kysyä olisiko jollain antaa suoraa vastausta ongelmaan. Pyörässä on siis kiinni Shimanon 2015 vm Deoren levarit edessä ja takana (oiskohan ollu M615) ja talvella on tullut kasoittain ongelmia niiden kanssa.

1. Liikerata muuttuu ajoittain erittäin lyhyeksi kahvassa, jarruteho pysyy suunnilleen samana
2. Liikerata pitenee kahvassa todella paljon ja kaikki jarruteho häviää, jos oikein kunnolla runttaa pohjaan päästää joutsenen kuolinhuudon ja saattaa pysäyttää pyörän.
3. Jos mitään muuta ei ilmene, ajon aikana jarruteho ja äänet vaihtelevat, eli jos lähden kotoa, jarruteho on hyvä ja jarrut hiljaiset. Jossain vaiheessa tehot häviävät ja ääntä alkaa tulla.

Pyörään uusittu jarrut kokonaan kesän lopulla, käytetty ennen joulua vielä säädätyksessä samaisessa liikkeessä levyjen löysentymisen ja palojen säätöjen takia.

Pyörä on säilytyksessä sisätiloissa, se on sieltä liikkunut päivittäin noin 3-5km kaupunkiajoa, maksimissaan 28 asteen pakkasessa.

Tänään taas koulun pihalla tutkin etujarrua, ja palat (ainakin toinen) näytti olevan taas vähän missä sattuu. Kesän lopulla jarrut toimivat täydellisesti sekä maastossa että kaupungissa ja jarruteho oli todella hyvä. Ei talvella sitten ihan samaa mallia.

Iglumies
29.01.2016, 10.48
Taitaa olla tuon Deoren ominaisuuksia, ei oikein sovellu talvikäyttöön, kesäkeleillä kyllä ihan toimivat.

Mali
29.01.2016, 10.50
Taitaa olla tuon Deoren ominaisuuksia, ei oikein sovellu talvikäyttöön, kesäkeleillä kyllä ihan toimivat.

Tätä pelkäsinkin... Onko olemassa keinoa, jolla niistä saisi talvenkestävät? Vai pitääkö hommata uudet tilalle?

Greycap
29.01.2016, 11.09
Jos nyt en ihan väärin muista niin Deoressa on alumiinimännät (tai mikä lie seos onkaan) siinä missä SLX/XT/XTR:ssä keraamiset ja tuo taitaa aiheuttaa lämpölaajenemisen/supistumisen kanssa ongelmia. Mikä kyllä sinänsä on vähän erikoista koska ne ns. tosi halvat mallit, M446 yms., taas pelaavat pakkasessa ihan nätisti.

Laerppi
29.01.2016, 11.38
Tätä pelkäsinkin... Onko olemassa keinoa, jolla niistä saisi talvenkestävät? Vai pitääkö hommata uudet tilalle?

Itellä toimi moitteetta kovat pakkaset, tosin kun lauhtui tuli ongelmia, mutta ne poistui uunittamalla palat.

velib
31.01.2016, 19.45
Vingunnan syy löytyi, palat olivat öljyssä. Ilmeisesti jarruista vuotanut. Levyjen puhdistus ja palojen puhdistus+hionta ei auttanut kuin ehkä vähän. Mikäs tuo uunitemppu on? Missä lämmössä?

Laerppi
31.01.2016, 20.46
Vingunnan syy löytyi, palat olivat öljyssä. Ilmeisesti jarruista vuotanut. Levyjen puhdistus ja palojen puhdistus+hionta ei auttanut kuin ehkä vähän. Mikäs tuo uunitemppu on? Missä lämmössä?

Huuhtelin palat vedellä ja laitoin tunniksi uuniin 200 asteeseen folionpalan päälle. Aikamoinen käry lähti alussa.

AaJiiKoo
01.02.2016, 10.22
Helpointa ja nopeinta taitaa olla, kun laitat kattilan liedelle, palat sinne kitkamateriaali ylöspäin ja liesi täydelle teholle. Ei mene kuin muutama minuutti kunnes öljyt ovat kärynneet pois. Muista myös laittaa liesituuletin täysille. Itse olen käyttänyt tätä menetelmää vuodesta x lähtien.

juu-zo
01.02.2016, 12.08
Tai ostaa parilla kympillä uudet jarrupalat...

El-Carpaso
01.02.2016, 15.06
Pari kymppiä jarrupaloista on ihan helvetisti. Neljäkymppiä per pyörä.

Laissy
02.02.2016, 15.32
Helpointa ja nopeinta taitaa olla, kun laitat kattilan liedelle, palat sinne kitkamateriaali ylöspäin ja liesi täydelle teholle. Ei mene kuin muutama minuutti kunnes öljyt ovat kärynneet pois. Muista myös laittaa liesituuletin täysille. Itse olen käyttänyt tätä menetelmää vuodesta x lähtien.

Mullakin vinkui paukkupakkasten jälkeen. Ei vingu enää tämän vinkin jälkeen (huuhtelin tosin vedellä ja harjailin teräsvillalla ennen levylle laittoa) - kiitos vinkistä! Melkoinen käry lähtikin..

Lanssi
03.02.2016, 19.45
Tänään huomasin kanssa, että Deoreista on takaa kadonnut tehot ja kamala ulvominen tullut tilalle. Kahvatuntuma on ihan sama kuin etujarrulla, mutta tehoa ei ole. Aika uusi pyörä alla, muutama sata ajeltu. Pitää huomenna vapaapäivänä tutkia tarkemmin, ainakin pitää palat yrittää käräyttää.

Jaskari
03.02.2016, 21.37
Miksette kuumenna jarruttamalla niitä paloja. Aina kun jarrut on vinkunu edes pikkasen niin ajan kevyesti, niin että ei vingu, laahaten jarruja vasten. Ei kestä kovin kauaa niin vinkuna häviää ja palat rupeaa puremaan.

kaldera
04.02.2016, 00.44
Juu, tuli ilmattua nihkeillyt takajarru (kahvasta sai pumpata jotta toimi) ja vilkaisin samalla palatkin. Hmmm, ihan kuin olisi ollut aika vaihtaa. Kulutuspinta jousen tasolla ja olipa uusia asentaessa mäntien herkistelyä..
http://i.imgur.com/zHWGQgt.jpg
Shimanon sintratut ja kesti ~6k km takana.

Lanssi
04.02.2016, 09.52
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160204/480050208455ae1bb866b5d2ab4bb772.jpg

Katotaan... ;)

ealex
04.02.2016, 09.56
Myrkyllisiä teflonihöyryjä saa kaupan päälle. :rolleyes:

Lanssi
04.02.2016, 10.50
Ulvominen loppu, mutta tehot ovat kyllä kateissa. Saa painaa ihan huolella kahvasta että lukkiutuu takarengas. Pitää nyt ajella vielä joku vähän pidempi lenkki ennen isompia huoltotoimenpiteitä.

noniinno
04.02.2016, 18.24
Tuollainen löytyy minun työkalupakistani. Jarrupalat saa grillattua hetkessä ja jumittuneiden pulttien irroitukseen toimiva kapistus. Onpa tuolla muutama pakkasaessa tartunnan kadottanut sihimanon vapaarataskin metsässä sulateltu.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsaaminen-ja-juottaminen/Kaasupolttimet/Jet-sytytin-2000033497/

adrianus
05.02.2016, 00.15
Kuumailmapuhallin toimii myös hyvin öljynpoistossa.


Sent from my iPad using Tapatalk

Blackborow
05.02.2016, 08.59
Itselläni Shimano SLX jarruista toinen alkoi vinkumaan kovin pakkasten jälkeen ja tehot heikkeni, vaikka pyörällä ei edes ajettu pakkasten aikaan. Säilytys kylläkin kylmässä tilassa. Lämmitin paloja ja hioin kevyesti niin pito palasi ja vinkuminen katosi. Ei noista kyllä öljyä kuplinut kuten joskus on käynyt vuotaneen satulan tapauksessa.

Lanssi
05.02.2016, 14.03
Tänään vaikutti taas tehojenkin olevan ok. Hyvin jännä.

velib
05.02.2016, 15.16
Mullakin pannulla lämmittäminen taisi auttaa. Öljyä on ilmeisesti vuotanut niin vähän ja ilmaa letkuun ei ole päässyt, että jarrukahvan tuntuma on yhä hyvä. Nyt on pyörä ollut kellarissa muutaman päivän ajamatta, tänään näkee onko jarru vuotanut lisää. Jos näin on, onko ainoa vaihtoehto uuden jarrukaliiperin ostaminen? Vai voiko noiden mäntien tiivisteitä vaihtaa? Kyseessä siis Shimanon SLX:t.

Laerppi
23.01.2018, 18.41
Mikähän auttaisi deoren M615 jarruihin, toisesta hävisi välys pakkasella kokonaan, kahva aivan kova. Toisessa selvä välys, ihan kuin männät ei liikkuisi kunnolla ulos.

vihtis83
23.01.2018, 19.54
Mikähän auttaisi deoren M615 jarruihin, toisesta hävisi välys pakkasella kokonaan, kahva aivan kova. Toisessa selvä välys, ihan kuin männät ei liikkuisi kunnolla ulos.

Ainakin tuo välyksen häviäminen on normaalia Shimanon jarruissa pakkasella.

oppes
24.01.2018, 17.03
Ainakin tuo välyksen häviäminen on normaalia Shimanon jarruissa pakkasella.

Ai. Onko? Minulla kaksi pyörää, jossa (ei tosin Deore) Shimpan hydraulit ja toimii säällä kuin säällä (myös pakkasessa) ihan säällisesti...

elasto
24.01.2018, 18.47
Mulla myös katoo kahvan vapaaliike kokonaan M615:ssä, mutta esim. M8000:ssa ei katoa. Jotain noissa on erilaista.

hece
20.02.2018, 11.15
Uusi pyörä, tutut kuviot Shimanon jarrujen kanssa. Alkuperäisellä M395 satula/M425 -kombolla vapaaliike olematon -20C kieppeillä. Nyt uudet M640 Zeet alla ja sama juttu. Sinällään toimivat ihan hyvin, joskin jähmeästi. Toiminta kyllä palautuu lämmetessä. Ei sillä että tekisi enää mieli hupilenkkejä tehdä, mutta töihin on syytä päästä.

Paksupolkija
20.02.2018, 12.32
Trek F5 ja Sram Level vakiojarrut. Nyt alkaneet kiljua aika lailla ja viistoin edestä palan reunat jolla hiljeni parin lenkin ajaksi. Sitten palasi taas. Nyt kuumensin kosaanilla takapalat ja tein niihinkin viistot reunat sekä karhensin hiekkapaperilla tasaiseksi. Lisäksi puhdistin bräkleenillä levyn. Tallitestissä ei vingu ja ulise kuten painaessa usein pitää, mutta tämä ei tunnu korjaavan sitä että jarruteho ei ole kovin kummoinen. Onko jotain palaa, jolla saisi tehoja jarrutukseen? Ennenkuin alan vilkuilla Maguran tms suuntaan...?

yedi
24.02.2018, 19.01
Kolmessa fillarissa on DOT nesteet jarruissa, eikä ole ikinä tarvinnut jarrupaloja grillailla... :rolleyes:

Pexxi
24.02.2018, 19.18
Trek F5 ja Sram Level vakiojarrut. Nyt alkaneet kiljua aika lailla ja viistoin edestä palan reunat jolla hiljeni parin lenkin ajaksi. Sitten palasi taas. Nyt kuumensin kosaanilla takapalat ja tein niihinkin viistot reunat sekä karhensin hiekkapaperilla tasaiseksi. Lisäksi puhdistin bräkleenillä levyn. Tallitestissä ei vingu ja ulise kuten painaessa usein pitää, mutta tämä ei tunnu korjaavan sitä että jarruteho ei ole kovin kummoinen. Onko jotain palaa, jolla saisi tehoja jarrutukseen? Ennenkuin alan vilkuilla Maguran tms suuntaan...?En tiedä onko EBC:n parhaat palat mutta eivät juuri vingu, kosteimmilla keleillä taisi jotain vinkumista olla.

Jamppe
28.02.2018, 19.20
Lähes uudet Shimanon BR-M365 jarrut ovat alkaneet ulvoa ihan per..eesti. Levyt ovat RT56 malliset. Putsailin jarrucleanerilla levyjä ja vähän palojakin. Vähän näytin myös viilaa paloille. Ei vaikutusta. Saa kyllä pysähtymään kunhan riittävästi painaa kahvasta mutta tuntuma on heikko, jarrut ottavat vähän väristen kiinni lopulta ja toki kovan ulvonnan kera. Oliskohan nyt kunnon kuumennushoito paloille paikallaan ja levyjen kunnollinen puhdistus? Jarrusatulat näyttivät olevan vähän märät, ihan kuin olisivat vuotaneet öljyä. Jos vuotavat niin ulvomisongelmia lienee hetken päästä uudelleen tiedossa vaikka puhdistusoperaatiolla saisi kuriin. Onkohan nuo halpisjarrut vaan tiivisteiden osalta antautuneet pakkasessa..fatissa ovat kiinni..

Vähän tekisi mieli päivittää jarruja M6000 Deoreen. Olisikohan ne hyvät myös pakkasella? Toisessa pyörässä on XT BR-M785 jarrut Ice Tech levyillä eikä tähän mennessä ole koskaan ollut ulvomisongelmia, toki niillä ei ole pakkasella ajettukaan.

järtsy
28.02.2018, 20.25
Jos pakkasessa toimivat jarrut haluat niin valkkaa sellaiset jotka käyttää DOT 5 nestettä, pysyy notkeena pakkasella. Vinkumiseen tällä ei ole merkitystä.

miz
01.03.2018, 14.45
Myrkyllisiä teflonihöyryjä saa kaupan päälle. :rolleyes:

Kyllä, ja lisäksi teflonkattila on melko varmasti entinen polton jälkeen. Se käry tulee kattilan pinnoitteesta lähinnä.
Mulla maksoi viimeksi tilatessa 6 euroa pari Shimanon palat, joita noikin lienee?

N-K
02.03.2018, 14.22
Mineraaliöljyä käyttävistä jarruista on pakko sanoa että omat Magurat, Shimanot ja Tektrot ovat ainakin toimineet noin -20 asteen pakkasilla ihan normaalisti.

CC-Ryder
04.03.2018, 20.21
Mineraaliöljyä käyttävistä jarruista on pakko sanoa että omat Magurat, Shimanot ja Tektrot ovat ainakin toimineet noin -20 asteen pakkasilla ihan normaalisti.

Minulla hajosi halvemman pään Shimano jarrukahvan päästä lähes -20 asteen pakkasessa,stefa petti ja alkoi vuotamaan.Jarrulla oli ikää n.puolitoista vuotta.Sain toki uuden jarrun takuuna.

Mtx
18.03.2018, 04.58
Täällä myös antautui xt:n kahva -20 asteessa. Nyt vuotaa ja painuu joka painalluksella syvemmälle.
Ilmeisesti noihin ei mitään huoltosarjoja saa, joten uusi kahva oli laitettava tilaukseen.

Kanuuna
18.03.2018, 07.56
Itsellä myös SLX antautui tällä viikolla, vaikka pakkasta oli vain nimeksi. Täytyy katsoa, josko XXL:n takuu pelaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

oppes
24.03.2018, 16.35
Omat mineraali-hydrauli-Shimpat toimineet kolme talvea kaikilla Etelä-Suomen pakkasilla eleettömän hienosti. Ei mitään ongelmia.

Juha74
04.02.2019, 16.32
Morjensta,

Minulla on työmatkapyörässä Shimanon V-Brake systeemi levyjarruilla. Takajarru jäätyy muutamassa minuutissa, kun nappaan sen fillarikellarista ja lähden tsykäilemään kohti duunia. Veikkaan, että jarruvaijerin ja kuoren väliin on päässyt livahtamaan muutama tippa vettä, joka jäädyttää vaijerin.

Oletteko keksineet miten jarruvaijerin jäätymisen voi estää? Vaijerillinen jarru on toiminut muuten ihan hyvin vuosikausia, jonka vuoksi en haluaisi vaihtaa sitä turhaan hydrauliseen versioon.

Kiitti vinkeistä :-)

STN
04.02.2019, 17.17
Morjensta,

Minulla on työmatkapyörässä Shimanon V-Brake systeemi levyjarruilla. Takajarru jäätyy muutamassa minuutissa, kun nappaan sen fillarikellarista ja lähden tsykäilemään kohti duunia. Veikkaan, että jarruvaijerin ja kuoren väliin on päässyt livahtamaan muutama tippa vettä, joka jäädyttää vaijerin.

Oletteko keksineet miten jarruvaijerin jäätymisen voi estää? Vaijerillinen jarru on toiminut muuten ihan hyvin vuosikausia, jonka vuoksi en haluaisi vaihtaa sitä turhaan hydrauliseen versioon.

Kiitti vinkeistä :-)

Siihen jarrusatulaan voi laittaa sellasen haitarikumin, joita on v-jarruissa. Ja jotkut täyttää vaijerikuoren vaseliinilla, tai muulla uskomallansa aineella joka auttaa.

Juha74
05.02.2019, 14.18
Siihen jarrusatulaan voi laittaa sellasen haitarikumin, joita on v-jarruissa. Ja jotkut täyttää vaijerikuoren vaseliinilla, tai muulla uskomallansa aineella joka auttaa.

Kävin vielä kurkkaamassa kellarissa miltä jarrusatula näyttää. Gravitaatio valuttaa veden kauniisti vaijerin sisään, kun se on kallellaan alaspäin. Tuossa on juurisyy ongelmalle, eikö vain? Mielestäni kallistettu vaijeri on suunnitteluvirhe sateisen Suomen oloihin


Jarrusatulaa ei näytä saavan kallistettua kovin hyvin vaakasuoraan, mutta voisi seuraavaksi koittaa suojata vaijeria haitarikumilla. Onko haisua kenellä niitä on hyllyssä pääkaupunkiseudulla?

https://i.imgur.com/nzzOcbl.jpg

STN
05.02.2019, 17.50
Kävin vielä kurkkaamassa kellarissa miltä jarrusatula näyttää. Gravitaatio valuttaa veden kauniisti vaijerin sisään, kun se on kallellaan alaspäin. Tuossa on juurisyy ongelmalle, eikö vain? Mielestäni kallistettu vaijeri on suunnitteluvirhe sateisen Suomen oloihin


Jarrusatulaa ei näytä saavan kallistettua kovin hyvin vaakasuoraan, mutta voisi seuraavaksi koittaa suojata vaijeria haitarikumilla. Onko haisua kenellä niitä on hyllyssä pääkaupunkiseudulla?

Varmaan jokaisessa pyöräkaupassa, yleensä siinä tulee se v-jarrujen puolikaaren muotoinen putkikin mukana.