Näytä tavallinen näkymä : Eka Maastopyörä/Talven työmatkapyörä
 
 
Hei, kävin testaamassa viikonlopun ajan specializedin fatbikeä ja olin satulassa varmaan 7-8 h lauantain ja sunnuntain aikana ja totesin että kyllä se pitää oma eka oikea maastopyörä laittaa. Samassa kyllä totesin ajaessani kotiin maantienlaitaa 6-7 km että fatbike ei ole se oikea pyörä minulle, sillä pyörällä pitäisi pystyä ajamaan myös työmatkat talvella nastarenkailla.
Pyörän hankintaan kaipailisin vinkkejä. Pyörä tulisi enimmäkseen aikailailla tasaiseen (asun Oulussa) maastoon metsäpoluille sekä talven työmatkapyöräksi. Kesäkeleille työmatkoihin ja pitemmillä matkoilla palvelee nykyinen pyöräni Tunturin hybridi.
Internetistä sain vinkkiä että pluskoon pyörät ovat seuraava iso juttu ja uskon että se olisi hyvä kompromissi fatbiken ja normimaasturin väliltä. Paikallisessa liikkeessä kävin testaamassa kahta pluskoon pyörää: cannondale beast of the east 2:sta ja Trek Stache 9:iä. Varsinkin trekin hissitolppa ja isot hyvin rullaavat renkaat tekivät vaikutuksen lyhyen parkkipaikka testaamisen aikana. Myös mm. Cannondalen bad habit täysjousto 27,5+ pyörä löytyi liikkeestä mutta en usko että täysijousto olisi minulle tarpeen. Toisesta paikallisesta liikkeestä saisi specializedin pyöriä joista esim Fuse expert 6fattie vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Nyt olisi hyvä sauma ostaa alennusmyynneistä joku pyörä mutta mikä se olisi se oikea? Olenko aivan hakoteillä noiden pluskoon pyörien kannalla? "normimaastureita" saisi huomattavasti halvemmalla. Soveltuuko mikään noista em. pyöristä minun tarpeisiini? Onko tuo pluskoko muutakin kuin pelkkää markkinamiesten myyntipuhetta? Onko niihin esim. renkaita yms. kulutusosia kuinka helposti saatavilla? Miten pystyy vaimolle perustelemaan sen että on laittamassa 2-3k € polkypyörään? ja tarvitseeko sitä edes noin paljon laittaa? Saanko jostain yhtä hyvän halvemmalla?
Näihin ja moniin muihin kysymyksiin kaipailen vastauksia.
Miehellä on mittaa 173cm ja inseam 77cm. Aiempaa kokemusta maastopyöristä ei ole.
Ulkorengas
02.01.2016, 06.46
Päädyt sitten mihin tahansa, valintaprosessissa kannattaa aluksi keskittyä pyörälle asetettavien vaatimusten kartoittamiseen. Pluskoon  pyörät tosiaan tuntuu olevan tulossa, mutta muodista et saa mitään  lisäarvoa, siksi ostajan tehtävänä ei ole seurata muotia. Muoti on ihan  muiden tahojen intresseihin kuuluva juttu.
 Millaista on oletettu  maastokäyttö eli miksi olet kiinnostunut fatbikestä ja pluskoosta? Ajat  tasaisia polkuja eli onko tuo sama asia kuin varsin helppoa maastoa,  jossa pärjää periaatteessa vaikka nykyisellä hybridillä? Ei tietenkään  ole mielekäs vaihtoehto ajella helppojakaan polkuja hybridillä ja  talvella helpostakin maastosta voi tulla vaativaa, mutta suht  kovapohjaisella polulla tavanomainen 2-2,3" maasturin rengas toimii  oikein hyvin. Vai onko fatbiken ja pluskoon taustalla ajatus pehmeässä  maastoissa/lumessa kahlaamisesta? Tällöin normimaasturi ei tietenkään  ole parhaimmillaan, hybridistä puhumattakaan.
Pyörää ostettaessa  on syytä varautua siihen, että ajokokemuksen myötä nälkä kasvaa syödessä  ja toisaalta pyörän ominaisuudet ohjaa luonnostaan reitinvalintoja.  Mutta ajatus pitempien matkojen ajamisesta hybridillä on seikka, joka ei  kuulosta hyvältä. Työmatkasi ilmeisesti ei ole kovin pitkä, joten jos  nykyinen pyöräsi toimii siinä ja muussakin arkisessa hyötykäytössä  hyvin, kannattaa se tähän tehtävään myös jättää. Varastetuksi  tuleminenkaan ei ole niin iso vahinko kuin uuden maasturin tapauksessa.  Laitat hybridiin niin leveät nastarenkaat kuin haarukoihin ja lokareiden  alle mahtuu (37-47 mm?) ja ostat muihin ajoihin sopivan pyörän ilman  isompia komromisseja. Toki uudellakin pyörällä voi tarvittaessa  työmatkoja ajella. Heitänkin täysin ajatuksistasi poikkeavana  ehdotuksena leveärenkaiseen, käyräsarviseen mallin tutustumista. Esim.  Konan Sutra Ltd on tällainen.  Omakohtaista kokemusta ei tuosta ole,  mutta Sutra Ltd on järeähkö retkipyörä, joka soveltunee niin  työmatkoihin kuin leveiden renkaiden ansiosta helppoihin  metsäpolkuihinkin, samoin myös pitempiin matkoihin ilman tarvetta ajatella sen enempää tiestön kuntoa. Mahdollisuus valita reitit pientenkin sorateiden kautta on mielestäni hyvä juttu.
http://www.konaworld.com/sutra_ltd.cfm
Tai  jos tuo on liian raskas, perinteinen 9-10 kilon cc/gg 35-40 mm  renkailla voisi olla mielekäs valinta hybridin pariksi. Kippurasarvinen  pyörä ei periaatteessa ole ykkösvalinta talvikäyttöön, mutta hybridin  parina se toimii loistavasti ympäri vuoden. Toki maastokäytön rooli  täytyy miettiä tarkasti, koska siellä cc:n yms. versioiden rajat tulee  nopeasti vastaan.
Dragonin omistajana pakko suositella Dragonslayeria. Teräs ei väsy kovin äkkiä ja pitää myös arvonsa. Kaiken lisäksi parahultaisesti alessa Evansilla. http://www.bikemag.com/gear/2016-jamis-dragonslayer-27-5/#i7xqg2h0xMXyuiKS.97
http://www.singletracks.com/blog/mtb-reviews/test-ride-review-jamis-dragonslayer-27-5-hardtail/
Olen kyllä melko varma, että joku tulee kohta kertomaan, että olet väärässä ja läskillä voi ajaa paremmin kaikki ajot kuin tavallisella maasturilla. No se siitä.
Oulun polut on kyllä sillä tavalla tasaisia, että ylämäkiä ja sitä myöten alamäkiä ei hirveästi ole. Juuria ja kiviä kyllä riittää, joten kovin paljoa sellaista mukavasti jollain alle 40mm kumilla ajettavaa polkua ei ole. Mielestäni et ole kovinkaan pahasti hakoteillä tuon plussakoon suhteen. Pikaisesti olen Stachea Syötteellä testannut ja se oli IMO sopivasti smoothimpi kuin perinteinen 29er jäykkäperä ja nopeamman oloinen kuin läski, joten voisi olla aivan soiva kompromissi käyttöösi. Kulutusosista ei kannata olla huolissaan. Plussakoon renkaita alkaa olla markkinoilla ihan hyvin ja lisää tulee koko ajan. Muut osathan on ihan samaa kamaa (vanteita lukuunottamatta) kuin muissakin maastureissa.
Mitä tuohon työmatka-ajoon tulee niin minä ainakin olen siirtynyt ajamaan työmatkan talvella maasturilla. Kapearenkaisella se on nykyisellä ylläpidon tasolla niin epämukavaa puuhaa ettei käppyrän pienestä nopeusedusta ole mitään iloa.
Hei ja kiitos nopeista vastauksistanne. Sen verran pitää vielä tarkentaa että tuo nykyinen tunturin hybridi on vm -08 oleva X620 jolla ei ole oikeastaan minkäänlaisia maasto-ominaisuuksia. Sen aion jättää suosiolla pelkkään asfalttiajoon. Sen ohjaustanko on säädetty korkeimpaan asentoon, joten ajoasento on erittäin mummopyörämäinen ja pysty. Pelkkä ajatuskin tuollaisesta kippurasarvisesta kyykkypyörästä vihloo selässä ;). Uskon että siinä on suurin totuttelu oppia maastopyörän paljon matalampaan ajoasentoon kun on polkenut koko ikänsä pystyssä. Tuo trekin stache tuntui heti "kotoisammalta" kuin moni muu pyörä mukavan ajoasennon ja isojen renkaiden takia, mutta kaikkeenhan tottuu.
Tuo dragonslayer vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta mistä niitä saa hankittua? Itselläni ei ole tietotaitoa, työkaluja, aikaa tai kärsivällisyyttä siihen että kokoan pyörän ihan itse palikoista. Minulle sopii paremmin se että marssin johonkin paikalliseen pyöräliikkeeseen ja lyön eurot tiskiin.
Maastosta vielä sen verran että vaikka Oulun polut ovat pääsääntöisesti tasaisia niin myös paikoin pelkkää suota ja/tai upottavaa hiekkaa joten tässä ajattelin pluskoon renkaiden olevan parhaimmillaan. Puhumattakaan sitten niillä auraamattomilla pyöräteillä pahimpina loska-aikoina. Työmatkaa ei ole kuin ~2 km joten se menee kyllä millä tahansa pyörällä vaikka sillä fatbikella jos niikseen tulee mutta uskoisin silti pluskoon pyörän olevan monipuolisempi kuin "pelkkä" fatbike.
Maastosta vielä sen verran että vaikka Oulun polut ovat pääsääntöisesti tasaisia niin myös paikoin pelkkää suota ja/tai upottavaa hiekkaa joten tässä ajattelin pluskoon renkaiden olevan parhaimmillaan. Puhumattakaan sitten niillä auraamattomilla pyöräteillä pahimpina loska-aikoina. Työmatkaa ei ole kuin ~2 km joten se menee kyllä millä tahansa pyörällä vaikka sillä fatbikella jos niikseen tulee mutta uskoisin silti pluskoon pyörän olevan monipuolisempi kuin "pelkkä" fatbike.
Tukeudun vanhaan totuuteen - tiedät suunnilleen mitä haluat, joten osta se pyörä johon budjetti riittää juuri ja juuri, ja joka herättää eniten omistamisen ja ajamisen halua. Tosin kuten Ulkorengas tuossa jo totesi, niissä plussakoon pyörissä on vielä toistaiseksi hitunen uutuuden kimallusta ja hinnat voivat olla sen takia vähän korkeammalla suhteessa "tavallisiin" maastureihin. 
Kun pyöräilyharrastukseen pääsee sisään, omilla ajotottumuksilla ja -tavoilla on tapana kehittyä nopeasti. Sen takia olisi tietysti erinomaisen hyvä jos pystyisi katsomaan kristallipallosta minkälaisen pyörän tarvitsee esimerkiksi vuoden päästä kun on kertynyt vähän kilometrejä jalkoihin ja selkään. Ja mikä esimerkiksi mahtaa olla lumitilanne ja pyöräiltävien väylien kunto muilta osin Oulun seudulla ensi talvena, joka tottakai ohjaa pyörävalintaa työmatkalle jne. Kun sitä kristallipalloa ei kuitenkaan ole, eikä kukaan voi oikein virtuaalisestikaan sitä lukea, kannattaa mennä sinne kivijalkamyymälään (joka on jo valikoitunut toimituskanavaksi) potkimaan niitä renkaita ja hieromaan kaupat.
2-3k€ hintaluokassa hinnoissa voi olla ilmaa, mutta paskan ostamisen vaara on aika olematon. Ja aina saa helpommin anteeksi, kuin luvan.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.