PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fatbike jalka osuu eturenkaaseen ärsyttävästi.

Jafle
15.12.2015, 16.43
Omistan tuollaisen SUP X Fatbiken 45cm rungolla ja alkaa ärsyttäämään kun jalka osuu vähän väliä eturenkaaseen käännyttäessä. Eli siis "toe overlap" kyseessä mitä googlettemalla löysyin. Tuo eturenkaan ja polkimen väli on vain noin muutaman sentin kun polkimen pistää 90 asteen kulmaan ja kääntää eturengasta. Löytyykö jotain jatkopalikoita tai leveempiä polkimia että sais polkimeen hieman väliä. Lyhyemmät tai leveemmät kammet onko mahdollista?

VesaP
15.12.2015, 16.51
Onko runko sairaan liian pieni? Jos noissa koot menee kuten muissa pyörissä niin 45cm rungolla sun pitäs olla joku max 160-170cm pitkä? Monissa pyörissä varpaan kärki ottaa kiinni eturenkaaseen kun kääntää rengasta. Jos on kovin isot kengät ja klossi tosi takana, ongelma korostuu.

Ja ei, ei ole olemassa tai ei ainakaan kannata mitään leveämpiä kampia metsästää tai jatkopaloja laittaa mihinkään. :eek:

Edit: Ja ennenkuin joku näsäviisas alkaa huutelee, joo, on, esim Speedplayllä muistakseni kittejä joilla polkimet saa leveemmälle mitä normaalisti. Mutta jokainen milli lisää Q-factoria voi kasvattaa polvikipujen määrää. En suosittele.

Greycap
15.12.2015, 18.55
Jos noissa koot menee kuten muissa pyörissä niin 45cm rungolla sun pitäs olla joku max 160-170cm pitkä?

...häh? Minun matikalla 45 cm on aika tarkkaan 18" ja yleensähän täällä kaupataan sen kokoisia melkein kaikille alle kaksimetrisille, hyvä kun reilu 170 cm kuskin annetaan edes ostaa 17,5" runkoa ilman että tulee foorumin oma poliisipartio paikalle.

nure
15.12.2015, 19.06
Lyhyemmillä kammilla tehoja häviää ja kaikki jatkeet virityksiä... Olet ainoastaan hankkinut sopimattoman pyörän itsellesi ja yritä vain kehittää ajotekniikkaa siten että välttelet moisia käännöksiä.

Volvospede
16.12.2015, 12.01
Kyllähän tuo runko kuulostaa lyhyeltä jos renkaasta polkimeen on vain muutama sentti. Oli se ilmoitettu runkokoko mitä tahansa. Toki muutama sentti voi olla vähän epätarkka ilmaisu. Jalkaa vähän taaemmaksi polkimella olis ilmainen ratkaisu ja voipi toimia ihan käytännössäkin, ellei kuski ole todella isokenkäinen. Sit ei auta kuin pidempi runko.

Nana
16.12.2015, 13.04
Minä olen noin 160cm ja pyöräni on 13.5 sekä virtual, että actual. Eturengasta kääntäen ahtaimmassa kohdassa näyttäisi jäävän 7cm renkaan ja polkimen väliin, eli kuitenkin jonkinverran. Silti varpaat osuvat joskus kääntyessä. nykyään ei niin helposti kun olen oppinut korjaamaan mahd. eteenpäin siirtyneen jalan taaemmas ennen kääntymistä. Isompi runkokoko ei olisi tuossa tullut kyseeseen, sillä siinä oli huomattavasti korkeampi stand over hight, kuin tässä koossa.

VesaP
16.12.2015, 13.53
...häh? Minun matikalla 45 cm on aika tarkkaan 18" ja yleensähän täällä kaupataan sen kokoisia melkein kaikille alle kaksimetrisille, hyvä kun reilu 170 cm kuskin annetaan edes ostaa 17,5" runkoa ilman että tulee foorumin oma poliisipartio paikalle.

Täh? Mun edellinen maantietykki oli 51.5cm ja nykyinen 53.0 kun siinä on lyhyempi vakaaputken mitta mitä tuossa matalammassa aikaisemmassa. Tällä kaavalla aattelin että 45cm on aivan saatanan lyhyt jos 51/53 runko menee 179 senttiselle eli mulle. Vai puhutaanko nyt aivan eri asioista?

Ohessa vähän osviittaa mitä senttejä tarkoitan... Kyseessä ei näytä olevan ainakaan oman pyöräni mitat tosin. Tuonkin mukaan joku 45 olis _sairaan_pieni.
http://crossbikereview.com/sites/default/files/bikes/geometry/ridley_x-fire_geomerty_complete.jpg

IncBuff
16.12.2015, 13.55
Täh. Se on maastopyörä eikä mikään succismiesten lelu.

VesaP
16.12.2015, 14.01
Jos noissa koot menee kuten muissa pyörissä niin 45cm rungolla sun pitäs olla joku max 160-170cm pitkä?

Täh. Se on maastopyörä eikä mikään succismiesten lelu.

Noniin, eli puhuttiin ihan eri asioista eikä noissa mene koot niinkuin muissa pyörissä.

Antza44
16.12.2015, 14.28
^Eli menee, niin kuin muissakin maastopyörissä. Tuumat on istuinputken mitta näissäkin ja todellinen koko selviää sitten muista geometria mitoista. Maantiepyörien stemmi/sarvivarustus on vaan, niin eri siksi vaakaputken/reach mitat on, niissä lyhyet suhteessa maastureihin vaikka istuinputken tuuma mitta täsmäisikin.
Esim: Salsan Blackborow läski. Alla-15 Mukluk verokiksi. Istuin putket Muklukissa lyhempiä muuten M koot ihan vastaavat keskenään.
http://salsacycles.com/files/blog/2016_Blackborow_geo_2.jpg

https://www.universalcycles.com/images/sizing_geometry/64973.jpg

JohannesP
16.12.2015, 14.41
Asiasta yhtään enempää tietävänä kuulostaa varsin erikoiselta tapaukselta ellei käytössä ole jotkut 180mm kammet. Kuvankin perusteella voisi kuvitella tilaa olevan ihan reippaasti?

http://www.suomenurheilupyora.fi/uploaded/images/sup_cycles_x_fatbike_01.jpg

Volvospede
16.12.2015, 14.44
Asiasta yhtään enempää tietävänä kuulostaa varsin erikoiselta tapaukselta ellei käytössä ole jotkut 180mm kammet. Kuvankin perusteella voisi kuvitella tilaa olevan ihan reippaasti?

Varmaan jalat vaan suht edessä polkimilla.

Antza44
16.12.2015, 14.48
Sup 45 56.6mm vaakaputki kuvan mukaan ei siis Efektiivi mitta. http://www.supcycles.fi/cycles/offroad/sup-x-fatbike/

Jos vaaka putken mitta onkin efektiivinen on mitoitus hämärä IMO 50 vaakaputki vain 59mm minä en 182cm ostaisi edes noin lyhyttä runkoa vaikka istuin putki riittäisi paljon pidemmällekkin. Salsan M on, kuin naula päähän:).
On harvinaisen urpoa ilmoitta pelkkä vaakaputken mitta eikä efektiivimittaa tai reach mittaa ollenkaan.

Paljonlie @Jafle:lla mittaa???

Jukkis
16.12.2015, 15.02
Ei kai vaan Jaflella ole samanlainen polkemistyyli kuin Jopo-jengillä, jotka näyttää hämmästyttävän usein polkevan niin, että poljin on jalkapohjan keskellä,,,

Ski
16.12.2015, 15.19
Tai jopa kantapään alla

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Verska-Vesa
16.12.2015, 15.31
Ei kai vaan Jaflella ole samanlainen polkemistyyli kuin Jopo-jengillä, jotka näyttää hämmästyttävän usein polkevan niin, että poljin on jalkapohjan keskellä,,,
Omalle anatomialle ainakin sopii parhaiten se, että polkimen akseli on jossain päkiän ja keskikohdan välimaastossa, joten ei ole yhtä oikeaa tapaa polkea.

hill
16.12.2015, 15.36
Eihän vain ole etuhaarukka väärin päin, joka aiheuttaisi lievää keulan lyhenemistä?

Antza44
16.12.2015, 16.25
^No nyt tosta sen on pakko johtua:cool:. Olis varmaan villi ajettava muutenkin:p.

Kemizti
16.12.2015, 16.35
^ on noita (ikävä kyllä) nähty, ihan liikkeessä myytävässä pyörässä peräti, saati jos joku on koonnu ite peukalo(t) keskellä kämmentä..

Antza44
16.12.2015, 17.14
^Varmasti sitä en epäillyt hetkeäkään, etteikö näin voisi ihan oikeasti sattua:o. Pentunahan tuo oli yleistä hupia ajella tolleen;).

Läskimasa
16.12.2015, 23.47
Jep, malmilla sijaitsevassa hiukan erikoistakin mainetta niittäneessä pyöräliikkeessä kävin keväällä kokeilemassa 29" Spessua, myyjä talutteli ulos pyörän ja eikun testille. Heti haras rengas kenkään, ihmettelin että no nyt on erikoinen mitoitus - no eikö ollu haarukka nurinpäin. :)

SammyB
17.12.2015, 12.22
OT

Omalle anatomialle ainakin sopii parhaiten se, että polkimen akseli on jossain päkiän ja keskikohdan välimaastossa, joten ei ole yhtä oikeaa tapaa polkea.
Sama laulu. Viime kevääseen asti olen dremelillä ajellut klossien kiinnikkeiden uria pidemmäksi taaksepäin ja silti jäänyt klossit liian eteen. FifeTen onneksi vastasi tarpeisiin ja ihan ilman kikkailuja saa klossit lähes jalan keskelle.

nure
17.12.2015, 18.47
Kun tuota ko. pyörän kuvaa katselee niin kyllä ihmettelee miten saa kengän osumaan, tod.näk. jokin perustavan laatuinen virhe kyseessä.