Näytä tavallinen näkymä : Fatbike hiilarikiekot, mistä, mitä ja kuinka paljon?
Kiekkojutut tuntuu olevan niin levällään noissa isoissa jeesustopiceissa, että voisi koota vähän yhteen. Niin hiilarikiekko optio nousi mieleen tuossa ja erityisesti kiinakuitu kiinnostaa kroonisesta saituudesta kärsivää.
Vanteen leveydeksi ajattelin 80-90mm.
Foxcomppi näyttää tarjoavan jotain FCF:n vannetta ja sissikauppiaan valikoimat tiedetään, mutta kiekkosetin hinta taitaa olla nelinumeroinen ihan väkisinkin?
Mutta sitten se kiinakuitu? Ican Bikesin kilkkeitä ainakin joku suositteli täällä. Mistä noita sitten kannattaa ostaa. Ebayssa näkyi n. 6-700e ilman tulleja olevan esim. tämmöset http://www.ebay.com/itm/ICAN-Green-Carbon-Fat-Bike-Wheelset-90mm-Front-135mm-or150mm-Rear-190-197mm-/141844744718?var=&hash=item66ac046ed2
Millaiset nuo navat lienee?
markettipyörämies
11.12.2015, 10.25
Tommoset tuli kaverille, hyvin on pelannut, mitä nyt vapaaratas oli pitänyt voidella:
http://www.asiancyclexpress.com/26er-85mm-width-clincher-tlr-hookless-light-fatbike-bicycle-wheelset-fat26-85s
Tuli ilman tulleja, kuten lupaavat.
Itse tilannut tuolta satulatolpan ja pikku sälää, ne tuli OK. Tilasin myös 100mm-kuitukehät, mutta ne ei tullut ikinä perille. Onneksi oli maksu Paypalin kautta eli sain rahat takasin.
Tank Driver
11.12.2015, 10.30
Saa kotimaastakin hiilarikiekot kolmella numerolla, mutta silloin pitää olla valmis tinkimään navoista. Ja sehän on tyhmää, eli tämä onkin nyt disinformaatiota.
Mulla on Trek Farleyssä MCarbon takavanne 65mm Salsa 2 navalla.
Sillä on nyt paukuteltu viime kevät, tämä kesä ja uutta talvea kohti mennään.
Toiminut erinomaisesti koko paketti. Vapaaratasta en ole vielä aukaissut, nyt on tulossa pakkasta, joten vois huoltaa.
65 leveydestä pidän, en ole tähän pyörään kaivannut leveämpää.
Profiili pitää ymmärtääkseni kiekon suorassa vaikka esim Saariselällä pienen kivikko-onnettomuuden jälkeen katkaisin kaksi pinnaa ja ajelin 60km sen jälkeen ja kehä suorana pysyi.
Ainoa toive olisi että olisi samanlainen edessä 😀
Hyvät vanteet maksaa. Omilla ajoilla kaipaan varmuutta, huolettomuutta ja joskus reissuilla keveyttä ja jäykkyyttä.
Saa kotimaastakin hiilarikiekot kolmella numerolla, mutta silloin pitää olla valmis tinkimään navoista. Ja sehän on tyhmää, eli tämä onkin nyt disinformaatiota.
Hyvät vanteet maksaa.
Näihän se on. Siksi lieneekin todennäköistä, että mennään jatkossakin alukiekoilla.
Näihän se on. Siksi lieneekin todennäköistä, että mennään jatkossakin alukiekoilla.
Ei tuo DTSwiss br2250 ainakaan huono kiekkosetti ole, keveimpiä alusettejä ja saa vielä star ratchet vaparin, ei ole peinteisiä kynsiä hajoilemassa..
Samaan hengenvetoon todettakoot, että sissikuitukiakot ovat olleet joka euron väärtit, hopen navoilla (on joo kynnet ja hope-less laakerit) omani (15*150/12*197XD) ja 65mm kehät..
noniinno
11.12.2015, 15.13
Kiekkojutut tuntuu olevan niin levällään noissa isoissa jeesustopiceissa, että voisi koota vähän yhteen. Niin hiilarikiekko optio nousi mieleen tuossa ja erityisesti kiinakuitu kiinnostaa kroonisesta saituudesta kärsivää.
Vanteen leveydeksi ajattelin 80-90mm.
Foxcomppi näyttää tarjoavan jotain FCF:n vannetta ja sissikauppiaan valikoimat tiedetään, mutta kiekkosetin hinta taitaa olla nelinumeroinen ihan väkisinkin?
Mutta sitten se kiinakuitu? Ican Bikesin kilkkeitä ainakin joku suositteli täällä. Mistä noita sitten kannattaa ostaa. Ebayssa näkyi n. 6-700e ilman tulleja olevan esim. tämmöset http://www.ebay.com/itm/ICAN-Green-Carbon-Fat-Bike-Wheelset-90mm-Front-135mm-or150mm-Rear-190-197mm-/141844744718?var=&hash=item66ac046ed2
Millaiset nuo navat lienee?
Mulla noi on ajossa ollut talven (n. 1500km), ja juuri tilasin toiset samanlaiset navat, joihin kasaan 29+ kiekot. En keksi kerrassaan mitään valittamista navoista enkä kehistä. Täysin huoltovapaat ovat olleet ainakin minulla, vaikka olen pelolla odottanut sitä hetkeä kun laakerit tai vapaaratas antautuu. Asiaa tietysti auttaa, että kilometrini koostuvat vain pakkaslenkeistä. Vapaaratas maksaa (olkoon sitten XD- tai 10s) 28 taalaa kotiin toimitettuna. Navat tulivat Kiinasta neljässä päivässä tulliin, josta sitten klassisen verkkaisesti kotiutuivat. Kehien tubeless-teippinä käytän 19mm leveää stanin teippiä, jolla olen piilottanut pelkät reiät. Rengas istuu todella napakasti kehällä, tubeless-toimivuus on esimerkillistä. Kiekkosetti painaa vähän yli kaksi kiloa. Kehän leveys on 90mm. Kiekkosetin mukana toimitettiin varapinnat. Olen tilannut alkuun ebaysta sekä sittemmin suoraan Icanbikesiltä, kanssani on asioita hoitanut Linda Chen. Sitä en tiedä kuinka monta Linda Chen -nimistä miestä ja naista firmassa toimii. En nyt uskalla mitään kenellekään suositella, mutta itse ostaisin uudestaan.
J.Kottenberg
11.12.2015, 16.38
Ainakin kuvissa noi Ican-Bikesin kehät näyttää melko matalilta verrattuna vaikka McCarboniin. Poikkileikkaukseltaan korkeampi vannehan on aina periaatteessa jäykempi. Niin miten hyvin on kestäneet rymyämistä? Onko ollut tarvetta rihtaamisella?
noniinno
11.12.2015, 18.35
Eipä ole, pinnojen kireyden olen tarkistanut, eipä niissä ihmeempiä ollut. Rymyämistä tuntuvat kestävän hyvin, en keksi syytä, miksi pitäisi olla jäykempi. Ainoa miinus on lumen kerääntyminen tietyssä suojakelissä vanteen sisäkehälle. Siihen auttaa ennaltaehkäisevä silikonin suihkaus kehälle.
Painan 70kg, että eivät kylläkään ihan äärirajoille joudu. Yhden marakisan ajoin noilla kesällä, ja viittäkymppiä alamäkeen ryskiessäni ajattelin, että jos joskus hajoavat niin nyt... Lopulta kuski oli kuitenkin se heikoin lenkki.
Juha Jokila
11.12.2015, 18.37
105 mm kuitua http://fat-bike.com/2015/08/new-105mm-carbon-rim-from-kuroshiro-called-the-enso6105/
Kuroshiro Enso6195
Ja sama vähän kapeempana Tunen navoilla ja jopa myynnissä monessa paikassa:
https://r2-bike.com/TUNE-Laufradsatz-26-Fat-Bike-Fat-King-Fat-Kong-Kuroshiro-ENSO-685-Felge
ÖvetDaBar
11.12.2015, 18.48
Mulla noi on ajossa ollut talven (n. 1500km), ja juuri tilasin toiset samanlaiset navat, joihin kasaan 29+ kiekot. En keksi kerrassaan mitään valittamista navoista enkä kehistä. Täysin huoltovapaat ovat olleet ainakin minulla, vaikka olen pelolla odottanut sitä hetkeä kun laakerit tai vapaaratas antautuu. Asiaa tietysti auttaa, että kilometrini koostuvat vain pakkaslenkeistä. Vapaaratas maksaa (olkoon sitten XD- tai 10s) 28 taalaa kotiin toimitettuna. Navat tulivat Kiinasta neljässä päivässä tulliin, josta sitten klassisen verkkaisesti kotiutuivat. Kehien tubeless-teippinä käytän 19mm leveää stanin teippiä, jolla olen piilottanut pelkät reiät. Rengas istuu todella napakasti kehällä, tubeless-toimivuus on esimerkillistä. Kiekkosetti painaa vähän yli kaksi kiloa. Kehän leveys on 90mm. Kiekkosetin mukana toimitettiin varapinnat. Olen tilannut alkuun ebaysta sekä sittemmin suoraan Icanbikesiltä, kanssani on asioita hoitanut Linda Chen. Sitä en tiedä kuinka monta Linda Chen -nimistä miestä ja naista firmassa toimii. En nyt uskalla mitään kenellekään suositella, mutta itse ostaisin uudestaan.
Paljonko kustansi kiekkosetti kaikkine kuluineen, ilman tubeless-tarvikkeita?
Tiedustelee amatööri.
105 mm kuitua http://fat-bike.com/2015/08/new-105mm-carbon-rim-from-kuroshiro-called-the-enso6105/
Kuroshiro Enso6195
Ja sama vähän kapeempana Tunen navoilla ja jopa myynnissä monessa paikassa:
https://r2-bike.com/TUNE-Laufradsatz-26-Fat-Bike-Fat-King-Fat-Kong-Kuroshiro-ENSO-685-FelgeOnkohan huonot kun profiili näyttää niin matalalle?
WetWillie
11.12.2015, 20.00
Tiedustelee amatööri.
Alibaballa ja Aliexpressillä huomattavasti halvempaa läskikuituvannetta😊
noniinno
11.12.2015, 20.42
Tiedustelee amatööri.
Karvan alle 8 rahaa tullattuna posteineen.
WetWillie
11.12.2015, 21.24
Taitaa suurin osa kiinahiilareista mennä aika lähelle tuota 8.., jokunen halvempi löytyi.
Nopeasti laskin niin taitaa nykykurssilla mennä 9 rahan paikkeille nuo Icanit, jottapa tuota ei kannata.
konaworld
13.12.2015, 21.44
Mulla meni Icanit hieman alle 700 ekua, ovat tosin 65 milliset. Vaihdan vielä Tunen navoille ja litkutus kun saan joskus keväällä Kendan Juggernaut Prot.
Joulu on taas 😊
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/15/1c92045ada2049c71932ad405b7d3665.jpg
Juha Jokila
16.12.2015, 18.04
Koliseeko 105 mm kuituvanteet kiviä vasten paskaksi helpollakin? Kauhean vaikea uskoa ilman omaa kokemusta. Rolling Darylit on harvakseen kolahdellu kumin läpi, mutta ei ole tullut vaurioita. Kumeina Bud ja Lou tai ensi talvena se xxl:n paksumpi nastakumi.
Mulla kans RDt ja Jackalopet on saanu kumivasaraa pari kertaa.
65 vanteissa ei oo naarmuakaan.
Yleensä ajan 3.8-4,5 renkailla.
80-105 vanteet tuntuu leveältä, ja omassa ajossa, jossa ei käytetä "leveitä" renkaita, nuo ois "liian leveät".
Eiköhän joku varmasti kerro jos Kuroshirot tai HEDit vetää paskaksi ens kesänä. Talvellahan nuo on varmasti kivat :)
Yhdet 90mm Nextiet olis Hopen purppuroilla navoilla ylimääräisinä... runko vaihtui eivätkä sovi uuteen.
Juha Jokila
16.12.2015, 21.38
Eiköhän joku varmasti kerro jos Kuroshirot tai HEDit vetää paskaksi ens kesänä. Talvellahan nuo on varmasti kivat :)
http://fat-bike.com/wp-content/uploads/2015/08/kuroshiro-enso6105-2.jpg
Siis nämä?
Tommosella yhdistelmällä kun kivikossa sopivasti lipsahtaa nii... :) Tai ehkä toi vielä menee mutta tollaset 85mm leveet vanteet 4" kumien kans hirvittäis kyllä mua.
WetWillie
16.12.2015, 21.52
Häijyn näköiset😊
Siis nämä?
Onko nuo nyt ne uudet italialaiset carbon Kuroshirot ?
noniinno
16.12.2015, 22.21
No kyllähän tuollainen kuitu kestää väärinkäyttöä ihan eri tavalla kuin isolla terällä rei'itetty alumiinivanne. Ei kannata lähteä maastoon jos hirvittää ajaminen.
Juha Jokila
16.12.2015, 22.33
No kyllähän tuollainen kuitu kestää väärinkäyttöä ihan eri tavalla kuin isolla terällä rei'itetty alumiinivanne. Ei kannata lähteä maastoon jos hirvittää ajaminen.
Ei tässä mikään hirvitä, mutta kun kapeempiakin samanlaisia on tarjolla. Sitä kutsutaan ominaisuuksien optimoinniksi. Tuolla toisaalla topikissa keksijöiden kuningas on vakuuttavasti perustellut 100 mm kehien ajo-ominaisuuksia paremmiksi kuin 80 millisten. Sitä paitti just laitoin kevennysjarrulevyt riskillä ja paskaksi osoittautuivat. Jarrupalat mahtuu kääntymän koloihin ja tökkii ja paukkuu jarrutellessa. Sopii johonkin, missä on isommat jarrupalat. Tossa yllä on investointi about X 50 jarrulevy, mutta ihan vapaasti joku muu saa alkaa tökkimään ja paukuttamaan kiviä italialaisella kuidulla jos ei kellään ole parempaa tietoa leveistä kehistä.
Ei ajaminen hirvitä. Köyhää vaan hirvittäs nirhata ohut kuitukiekko kiviin tapauksessa, jossa rengas on kutakuinkin vanteen levyinen. Oon mä kuiten vielä raskinu vannejarruilla maantiekuitua hieroa.
Tonne toisaalle jo postasinkin, mutta joulu tuli tännekin :)
http://pxx.fi/PicShop-C41E6C7D6B7F9DC38CCE623B6EBBDF09.png
Wow komeat on Juhan ja PXn kuroshirot ja kuten aiemmin sanoin, varmasti täällä kuullaan jos esim nuo tavallista enemmän ajavat, ajavat nuo paskaksi kivikkoon :)
Juhan kuva taitaa olla Kuroshiron sivuilta. Onhan nuo PX:n kiekot nyt törkeen hienot ja kevyet!
Juha Jokila
17.12.2015, 08.29
Wow komeat on Juhan ja PXn kuroshirot ja kuten aiemmin sanoin, varmasti täällä kuullaan jos esim nuo tavallista enemmän ajavat, ajavat nuo paskaksi kivikkoon :)
Ei ne ole mun vaan mainosmateriaalista linkattu kuva. Odottelen tässä, että joku kirjoittaisi, että hyvin kestää eikä kolise kiviin, jos vähän viitsii katsoa ajolinjoja. Kiekkotarjous odottaa vastaamista s-postissa.
Joulu on tullut tosiaan , kudos äijille !
Pidetäämpä linjat auki niin kuullaan oikeita kokemuksia oikeista maastoista. Oulusta ylöspäin on suhteellisen valkoista ja etelässä vielä vissiin kivikkokelit vai tuleekohan valkoinen Joulu !
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Ei ne ole mun vaan mainosmateriaalista linkattu kuva. Odottelen tässä, että joku kirjoittaisi, että hyvin kestää eikä kolise kiviin, jos vähän viitsii katsoa ajolinjoja. Kiekkotarjous odottaa vastaamista s-postissa.
Koliseeko ne nyt sen kummemmin kuin 100mm alukehät? Eikö sellaisilla aika moni ajele ihan tyytyväisenä?
kolistelija
17.12.2015, 09.52
Mulla kyllä kolisi 100mm alukehä aika paljon kun ajoin 4" renkaalla välillä. Bud ja Lou olivat ongelmattomia
Niin kai ne kolisee jos liian kapea rengas, mutta Juha aikoi ajaa Budilla ja Loulla.
brilleaux
17.12.2015, 10.52
^Budin Ja Loun kyljet ainakin(samoin kiekon) on kovilla leveällä kiekolla, jos mielii kivikossa möyrytä...ite ottaisin 65mm kehän jos rahua olisi.
EDIT: Myöskin siksi, että Spessun perä on niin löysää kumia että Spessun kiekollakin Budi on ahtaalla ajoittain. ;)
Niin kai ne kolisee jos liian kapea rengas, mutta Juha aikoi ajaa Budilla ja Loulla.
Kolisee ei kolise kolisee. Mun kommentti koski tapausta, jossa rengas ja vanne kutakuinkin yhtä leveitä. Eikä nekään tietty kolise jos osaa ajaa :) Tai vähän varoo. Ja rahallahan saa uuden kehän. Hienoja kiekkoja noi on. Tuolla HED:stä jotain juttua, myös hajoamisia: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/hed-carbon-wheels-985029.html
kuski noin 85kg
JJ 4" ja 80mm alukehä (BR2250) = 0,6bar aikalailla minimipaine että ei kolissut vanteelle kun kivikkojuurakkoa = siirretty vaimon läskiin
BFL tai IsoKnard ja 80mm alukehä = 0,45bar ok, alempaa en juuri koittanut
BFL tai IsoKnard (sittemmin vain IsoKnard) ja 100mm alukehä = ei ongelmia kolinoiden tai kivien kanssa (vaikka BFL näyttääkin suht riskialttiilta 100m kehällä), jostain syystä en kyllä ole paineita kovin alas vielä laskenut, noin 0.5bar varmaan ollut, erinomaisen mukava setti jossa pitoa, kantoa ja tasapainoa, vähän painava vaan
seuraavaksi toinen pari 4" JumboJimiä testiin 65mm kuitukiekoilla, varalla Barbegazi - tämä siis ketterämmäksi vaihtoehtopariksi noille muhkuille 100mm alukehille
erittäin sujuvasti valmistui tämä setti, tiistaina taisin viedä navat (BR350) ja tänään poimin valmiit kiekot - joulu tuli siis täälläkin ajoissa =)
http://uppaa.fi/images/2015/12/18/mcarb4fc6fa.jpg
Juha Jokila
18.12.2015, 23.15
^ Eikös metsiä pitäisi suojella, ettei kaikkea polteta hiileksi? ugh!
Saako jostain tilattua 65mm hiilarikiekkoja DT Swiss 350 Big Ride navoilla valmiiksi kasattuina?
^No ihan just samanlaisia himoitsen itsekin. :)
^No ihan just samanlaisia himoitsen itsekin. :)
Joku voisi alkaa myymään kyllä tuollaista settiä valmiiksi kasattuna!
Kannattaa varmaan kysäistä mcarbonilta ;)
Oulunjulli
23.03.2016, 13.58
Ja mainitaan nyt tasapuolisuuden nimissä Turun Foxcomp jolla omat kehänsä ja saanee myös naitettua mihin napaan vain haluaa.
Mää päädyin tilaamaan kehät mcarbonilta ja runkosetin foxcompilta jossa tulee navat matkassa.
Mcarbonien sivuprofiili miellytti enemmän, Foxcompin mallit olis himpun kevyemmät.
Tänään kärräsin navat ja kehät paikalliselle sepälle kasattaviksi. Hieman jännitystä että saako nuo pääsiäiseksi ajoon.
Ostimpa Foxilta renkulat projektiin. Infoa painosta jos jotain kiinnostaa eli ei.
etunen: 65mm FCF kehä + salsa hub + specialized fast track 4.0 + 180mm shimano sm-rt56 = 2550g
taka: 65mm FCF kehä + salsa hub+ specialized fast track 4.0 + sram xg-1180 kasetti + 160mm shimano sm-rt56-s = 3010g
alpina pinnat, stans tube's venttiili, litkua sekä gorillaa
mitattu motonetin 10e kalavaalla sekä keittiövaalla, samalla hehtaarilla molemmat.
käyttökokemuksia ei vielä kun projekti kesken. Syksyllä jotain leveämpää kumia päälle.
Oulunjulli
14.04.2016, 07.15
Jaa grammaharrastajille Mcarbonin 65mm kuivapainot pelkillä Salsan navoilla holkkeineen + DT swiss comp pinnoilla eikä mitään muuta:
Etu:1030g
Taka: 1320g
..punnittu Finnairin lahjus laukkupuntarilla, motonetin kalapuntarista oli patteri lopussa niin ei saanut toista mielipidettä.
Teippaaminen Stanilla tuohon Mcarbonin uraan oli vähän nysväämistä kun rupes ensin tekemään ja seuraavaksi ajattelemaan, eka yritys vituralleen, seuraavaan kunnolla vetoa päälle ja tukankuivaajalla painelin kiinni niin onnistu paremmin. Nyt alkuun laitoin sisurit kun pidän epätodennäköisenä noiden käytettyjen renkaiden viipyilyä pidempään tuossa. Oikein laadukkaan oloiset nuo on silmään ja kyllähän eron huomaa kiihäyttelyssä.
Mcarbon 65 mm + DTSwiss 350 BR navat + pinnoitus, XD-driver, etunen 936 g, takanen 1054 g, yhteensä 1990 g, RTech vaakalapulla
Mcarbon 65 mm + DTSwiss 350 BR navat + pinnoitus, XD-driver, etunen 936 g, takanen 1054 g, yhteensä 1990 g, RTech vaakalapulla
Rtechissäkö kasattiin?
HC Andersen
16.04.2016, 08.21
Mulla Nextien 65mm kehät, Salsan Mukluk II takanapa aluvaparilla, edessä Salsa Enabler napa, pinnoina Sapim Aero CX-Ray ja alu nippelit. Painoa setille 1,89kg.
https://www.instagram.com/p/0NcI_Kut3z/?taken-by=shocktherapy.fi
Napa valinnalla olisi vielä halutessani saannut muutama sata grammaa pois, valinta oli looginen koska samat navat toisissa kiekoissa.
Tälläsen väsäsin tänä aamuna kun piti vaihtaa napa.
Speksejä?Not available.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=17801&d=1460785384
Rtechissäkö kasattiin?
Näin tekivät...
Mulla Nextien 65mm kehät, Salsan Mukluk II takanapa aluvaparilla, edessä Salsa Enabler napa, pinnoina Sapim Aero CX-Ray ja alu nippelit. Painoa setille 1,89kg.
https://www.instagram.com/p/0NcI_Kut3z/?taken-by=shocktherapy.fi
Napa valinnalla olisi vielä halutessani saannut muutama sata grammaa pois, valinta oli looginen koska samat navat toisissa kiekoissa.
Millä navoilla saa pois "muutaman sata grammaa", kun DTSwissin navat painaa yhteensä 466g, ei siitäkään oikein useampaa sataa saa pois eikä nuokaan vissiin oo markkinoitten painavimpia....ainakaan 190 perälle
^ verrattuna Salsan napoihin veikkaan, dt:t on kyl kevyet..
Oma setti mcarbon65+hope navat ja dt pinnat messinkinpoilla sen jokusenkymmenegramma yli 2kg. hopet on painavat, mut eipä oo kehällä, messinkinipat toki siellä pyörii..
HC Andersen
16.04.2016, 14.34
Millä navoilla saa pois "muutaman sata grammaa", kun DTSwissin navat painaa yhteensä 466g, ei siitäkään oikein useampaa sataa saa pois eikä nuokaan vissiin oo markkinoitten painavimpia....ainakaan 190 perälle
Sori, seison tässä korjattuna.... Tunen navoilla olisin saannut 298g pois.
Mun Salsan navat 673g, Tune Fat King ja Kong 375g.
Oulunjulli
16.04.2016, 20.03
Jaa eipä mulla olekkaan DT pinnoja tuossa kun aloin ihmettelemään painoeroa, niistä oli kyllä kasaushintaa kysellessä puhe, mutten sen kummemmin ottanut kantaa mitä laitetaan. Näkyy olevan 2.0mm Alpinalla kiinni, tekkee vissiin osansa verrattuna HC:n painoon. Muutenhan mullakin Salsan 2015 alu Beargrease runkosetin mukana tulleet conversion navat. ..koko hässäkkäpari BFL sisurein 6.1kg, kunhan tuohon jumbot tms kevyemmät litkuttaa niin oon tyytyväinen.
Juha Jokila
17.04.2016, 19.28
^ Kuka pöljä kasaa hiilarikehät jollain tasapaksuilla 2 mm pinnoilla? Menee koko kehä hukkaan. Santacruzin halvemman pään compliitissa tuli myös tollaset tönkkösuolatut paskapinnat ja koko pyörä tuntui kankealta täryjyrältä, kunnes ite vaihdoin pinnat litteisiin kevennyspinnoihin. Yllättävän suuri vaikutus ajotuntumaan noilla pinnoilla.
Mulla on ollut kiekot jotka olivat kasattu litteillä Sapim CX-Ray pinnoilla,DT:tä ja Mavic UST,Maksoivat hitokseen ja tulivat oikein allekirjoituksilla ym tärkeily speksi papereilla varustettuna.
Mä huomannut ajossa mitään eroa paitsi että ne hajosi jo 1,5kk ajoilla eli toiseksi surkeimmat kiekot ikinä.
Sen jälkeen mun kiekoissa on ollut aina DT:n 1.8/2.0 pinnat ja messinkinipat.Ajossa en huomaa eroa pinnojen ja nippojen valinnalla mutta kestävyydessä sitäkin enemmän.
Kuitukiekoista mulla ei ole katkennut pinnoja eikä nippoja kuten muutamalta joilla on alunippoja ja kevyitä pinnoja.Tiedä sitten mistä moinen ero kestävyydessä.
Alumiini/Hiilikuitu=galvaaninen pari??Tms....
Jos grammoja viilaan niin valitsin sen kevyimmäin rengas yksilön kaupasta.Enää en ole viittinyt tehdä edes sitä.
Kuitukehän valitsemiseen mulla oli muut syyt tärkeämpiä kuin painon säästö joka tuli sijalla 3. valinta kriteereissä.
Btw Onks kalliobaanat kunnossa?
Oulunjulli
17.04.2016, 20.51
Jokilan kommentti oli sama kuin ensireaktioni ja Zipo tiivisti juuri sen mitä sitten toivoin että tästä kannattaa ajatella - kiitos siitä. 1.8mm pinna painaa kai gramman vähemmän, eli jotain 60-80g tulee pataan kiekkoparissa jos kuitenkin vähän varman päälle pelaa. Kun renkaita arpoo väliltä 1400g ja 1100g, niin tuo pinnojen painoero hukkuu kohinaan ainakin omalla tasollani.
HC Andersen
17.04.2016, 21.30
Itse olen myös huomannut ongelmia alunippeleiden kanssa, taka kiekosta on vuoden aikana napsahtanut 4 nippeliä poikki ilman mitään kummempaa osumaa. Vaihdatin toissa viikolla takakiekkoon messinkinippelit Hikiän Ajomiehellä, olivat syöpyneet aika reippaasti. Ens kuussa etukiekkoon vaihdetaan myös messinkinippelit.
Juha Jokila
17.04.2016, 22.21
Tossa mun pinnojenvaihto tapauksessa oli normaalit 29erin kiekot ja 2.1" kumeilla. Kyllä multa harvakseltaan on mennyt erinlaisia kevennyspinnoja poikki merkistä ja mallista riippumatta, DT Super Comp, DT Revolution, CX-Ray, mutta en ole tuota isona ongelmana pitänyt. Aina olen ottanut kiekkoja tehdessä 3-4 varapinnaa joka pituutta, niin on millä korjata.
Mullon kestäny cx-rayt paremmin kun sapimin/dt:n suorat pinnat. Enemmistö kiekkoloisista littanoilla, samoin ajoista.
Näin kun muistelen, niin tainu saada kolme littupinnaa poikki. Yhden astumalla itse kiekon päälle, yhden kiven kanttiin osumalla ja yhden karahkasta.
Samalla ajalla suoria pinnoja menny 10-15 kpl. Ainoa negatiivinen puoli noissa teräväkanttisissa littupinnoissa tulee ilmi kun kaseikoissa
ajelee, risut ja varvut tarttuu helpommin pinnoihin kiinni.
Yksi kiekkosetti oli alunippeleillä. Eiliseen asti. Siitä vaihdoin puolenkymmentä nippeliä sitä mukaa kun muuttuivat muruiksi eli amuliini ei sovi
nippelimateriaaliksi ainakaan metsäpyörään. Saman tais todeta enve itse kun siirtyivät messinkisiin. Littupinnoja tostakaan ei menny katki.
Tuo 65mm hiilarikehä tuntuu olevan tällähetkellä suosittu valinta. Itseäni kiinnostaisi erittäin paljon laittaa hiilarikiekot kesäksi, mutta arvon voimakkaasti noiden 80 ja 65 millisten kehien välillä. Pyörä on Farley 9.6 ja kumeina on ollut dt:n kiekoilla bud ja lou. Nyt on jumbo jim 4.8 kotona ja niitä ajattelin laittaa alle. Eli 65mm vs 80 mm kehät isoilla 4.8 kumeilla, puolesta ja vastaan ajatuksia kaipaisin.
^Jos kesät talvet tarkoitus ajaa 4.8" kumeilla ja samoilla vanteilla, en näe järkeä 65mm vanteelle, koska talven lussu paineilla 80mm vanne tukee isoa kumia paremmin. 80mm/4.8" profiili on mielestäni aika hyvä tietysti vieläkin litteämmästä ei talven ääriolosuhteissa haittaa olisi. Molemmat toimii 4.8" kumeilla, mutta 65mm edut taitaa jäädä painoon isoilla kumeilla. IMO.
Taas, jos ajaa myös 4" tilanne on toinen varsinkin kesällä. 65mm en ole ajanut, kuin lyhen testin, mutta 70mm reilummin. Nyt ajellut taas kesäkelejä 80mm ja 4" kumeilla ja en oikeen tykkää on vaan vanne paljon herkemmillä pohjailujen takia, kuin 70mm vanteilla.
Taas, jos aina ajaa tosi kovilla kumeilla vanteen leveys vaikuttaa lähinnä profiiliin.
Itse en tuota Trekin 80mm 27,5" vanne/ 4" kumikomboa oikeen pidä kesällä fiksuna. 65mm vanne olisi ollut paree. Tietty, jos sieltä ne 4.5" kumit tulee tilanne on toinen.
No tuota jo eli ensiksi pinnoista...
Semmoset jotka kestää eli aika paksut on mulla.
Ei oo kiva jossain Saariselällä katkoa pinnoja ...
Mää ajan 65 vanteilla 3.8-4.8 renkailla ja kaikilla on päässy , tai siis riippuu renkaasta kylläkin.
Nate ollu paras pitävin talvirengas tähän asti. Huom. En Koita ajaa umpisessa pitkää tai liikaa.
65 MCarbon profiili ja käyttö plus keveys mielestäni hinta/laatuluokaltaan parasta A-luokkaa.
80 vs. 65 kuitukehä, itse tein valinnan pääosin sillä perusteella, että kapeampi pysyy paremmin suojassa kolhuilta, kun louhikoissa rymyää..
orc biker
18.04.2016, 20.04
No tuota jo eli ensiksi pinnoista...
Semmoset jotka kestää eli aika paksut on mulla.
Paksut eivät kestä paremmin, koska ne venyvät huonommin. Niitä käytetään usein, koska niillä on helpoin koota, koska ne pyrkivät kiertymään vähiten. Parhaiten kestää ohennettu pinna, joka on siis päistä vahva ja keskeltä venyvä. Aeropinnat ovat huonoja kestävyydeltään käytännössä, koska ne lähtevät niin helposti kiertymään kasatessa, minkä ihmiset estävät yleensä pitämällä jollain pihdeillä niitä kiinni. Se kiinni pitäminen ei kuitenkaan estä kiertymistä, mitä tapahtuu silti siinä lyhyellä matkalla pihtien ulkopuolella, koska jos se ei kestä vääntöä kiertymättä, niin se ei kestä vääntöä kiertymättä, ja siten siinä voi vaurioittaa pinnaa. Jos ei tosiaan tarvitse aeropinnoja, kuten harva varmaankaan läskeissä tarvitsee, niin ei kannata koota sellaisilla.
No ompa hassu että paksummat ei kestä, mutta ainaki mielenrauha oli vielä äsken... :)
En kuitenkaan vaiha takas ohuempia joten testataan miten äijälle käy .
orc biker
18.04.2016, 21.55
No ompa hassu että paksummat ei kestä, mutta ainaki mielenrauha oli vielä äsken... :)
Eivät kestä paremmin, mutta kyllä ne luultavasti kestävät, jos kiekko on tasaisesti jännitetty sopivaan jännitykseen ja kaikin puolin ehjä.
Hyvinkin kapeatkin pinnat ovat varmasti nykypäivän valmistustekniikalla tehtynä riittävän vahvoja, mutta mahdollinen ongelma ei olekaan siinä, vaan samassa mitä litteillä aero-pinnoillakin: ne kiertyvät liikaa kiristäessä. Mitä vähemmän pinnoja vanteessa on, niin sen suurempi ongelma tuo on. Mitä enemmän pinnoja, niin sen ohuemmat pinnat voi valita ja silti kyetä kiertämään ne riittävän tiukalle. Pihdeillä kiinni pitäminen ei ole oikea tapa, koska pinna kiertyy siinä lyhyellä matkalla kuitenkin, vaan siinä pitäisi poistaa jännitystä vannetta sivusuunnassa siirtämällä siksi aikaa, että saa kierrettyä pinnan kiinni, mutta helpommin sanottu kuin tehty.
Tavanomaisten pyörien jännitys ei ylitä kolmasosaa 1,6-1,8 millin pinnojen myötörajasta. Eli rajasta, jolloin aine ei enää palaudu entiseen muotoonsa jännityksen loppuessa. Pinnat siis kestävät sen puoleen enemmän kuin hyvin!
"... spokes last essentially indefinitely once they have been stress relieved or have failed for lack of it and been replaced by a spoke that is properly formed and stress relieved." - Jobst Brandt
Eli kiekon rakentaminen on pinnojen kestämisessä avaintekijä, eivätkä pinnat itsessään.
Ok. Kokeillaan. On tehty liikkeessä, itse en osaa.
Mää raportoin sitte :)
J.Kottenberg
18.04.2016, 22.11
Voi olla noi ohennetut pinnat myös valmistettu paremmasta materiaalista että ovat sitkeitä ja omaavat joustokykyä ohennetussa kohdassa.
Onko mitään uutta läskihiilarimarkkinoilla? Hyviä tarjouksia?
https://icancycling.com/products/26er-full-carbon-fat-bike-tubeless-glossy-rim-65mm-wide-lightweight-560g-1-pcs?variant=9371921283
Kokemuksia ICANin kehistä?
WetWillie
31.08.2016, 16.26
Kohtuuhintaiset, paljonkohan tulee kuluja postin lisäksi? Onko kasaaminen kallista Duomessa?
Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla
noniinno
31.08.2016, 21.07
Mulla on nuo Ican hiilarit 90mm leveänä. Ei pienintäkään valituksen aihetta, kilsoja 2590.
Sotanorsu666
01.09.2016, 10.19
Mulla on nuo Ican hiilarit 90mm leveänä. Ei pienintäkään valituksen aihetta, kilsoja 2590.
Mistä noi Icanit tulee, tuleeko tulleja ja veroja päälle ? Aika houkutteleva hinta toi 90mm setti 608€. Tilasitko itse pelkät kehät vai valmiin setin ? Jos settinä, niin ilmeisesti ei myöskään mitään vapari/napaongelmia ole ollut. Toimii vain reiät piiloon teippaamalla tubeleksena ?
edit. Kiinasta taitaa tulla..
noniinno
01.09.2016, 10.51
^Kiinasta tulivat. Maksoin tunnollisesti kaikki maksut joita tulli ehdotti. Tilasin valmiit kiekot. Ei ole ollut napa- tai vapaaratasongelmia. Mittasin keväällä pinnan kireydet, ja olivat toleransseissa. Enimmäkseen olen ajanut talvella, muutaman kerran on kivi lyönyt vanteelle, mutta mitää kosmeettista suurempaa ongelmaa ei ole tullut. Tilasin varalle muutama kuukausi sitten sekä XD-vaparin että 8/9/10 yhteensopivan, maksoi 24€(kpl. Laakerit olen takanapaan ekan talven jälkeen vaihtanut, edessä orkkikset pyörivät smuuthisti. Kaksi kiekkaa 19mm teippiä pinnan reiät peittäen, on pelittänyt nyt 2 kautta, pari kertaa olen renkaat vaihtanut. Renkaat istuvat vanteella todella napakasti, suorastaan esimerkillinen tubeless -kehä. Huonoja puolia on mattapinta (tämän lienee voi valita) ja lättänä muoto, talvella sohjo kerääntyy helposti leveän kehän sisäpinnalle. Olen suhautellut silikonia ja vahannut vannetta, niin ei tuo lumekerääntymisongelma ole eskaloitunut kuin parilla lenkillä kun lumen koostumuksen ollessa juuri sopivan epäsopiva.
Ei osa päättää ostaisiko Icanit vai noi DT Swiss 2250 vai ei mitään, jotenkin tuntuu "hankalalta" 2250 tubelosointi ja Icanin navat pelottaa. Tubelesspakkomielleoireet vahvoina läsnä.
^ 2250:n tubelesointi ei ole sen vaikeampaa kuin Mulefütien (joita pidetään helppoina). Huolellisesti kun tekee, niin tulee kerralla hyvät.
Sotanorsu666
03.09.2016, 22.13
^ 2250:n tubelesointi ei ole sen vaikeampaa kuin Mulefütien (joita pidetään helppoina). Huolellisesti kun tekee, niin tulee kerralla hyvät.
Itse tein 3 kertaa huolellisesti ja ei pitänyt.. Tai no kerran sain pitämään jotenkin, mutta silloin meni metsässä keppi kevennysreiän kautta teippien läpi. Fattystripperit tilasin ja niillä pysyy paineet ja litkut sisällä. Seuraavaksi teen noita vakuumimuoveja varastoon, koska sehän on toimintaperiaatteiltaan hyvin vastaava kuin fattystripper, mutta eri materiaalia. Tämä on paras ratkaisu ja myös mukavampi, koska kevyt.
^ Ok.
Tällä reseptillä itse onnistuin:
- kumit JJ 4.4 liteskin
- originaali vannenauha
- 73mm Gorilla-teippi
- Stanin litku
- vannenauhojen kavennus n. sentti per puoli
- (liima)pintojen mieto karhennus vanteesta
- teipin huolellinen kiinnitys ja venttilin kohdalta reilusti päällekäin
Ei minkäänlaista litkujen tihkumista eikä ilmojen katoamista (tahatonta) alusta tähän päivään mennessä.
Läskimasa
10.09.2016, 12.28
Jokos nämä oli täällä?
http://www.synergy-bike.com/carbon-bike-rims/fatbike-rims/syf26inch-65-40mm-carbon-fiber-fat-bike-tri-wheels-65mm-26inch-fatbike-3-spoke-clincher-wheels-tubeless-compatible-carbon-tri-wheels-synergy-bike-fatbike-wheels-65mm.html
http://www.synergy-bike.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/10331741_10154568623044852_1896437561_n_1.jpg
WetWillie
11.09.2016, 18.24
Makuasia, karmean näköiset.
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
Nyt pitäisi saada tubeless -kiekkosetti alle 2kg painolla 4" renkaille.
Olisko tuossa ainesta: http://www.nextie.net/fatbike-black-eagle-65mm-NXT65BE
Navoiksi DT Swiss 350 ja pinnoiksi jotain. Ei mitään tietoa mitä. Jotkut Sapim Aerolight tai DT Competition?
mutanaama
20.09.2016, 15.37
Just mittasin yhdet nextien 65mm kehät i9 navoilla (150mm ja 197mm) ja dt-comp/messinkinipoilla tehdyn setin painoksi 2060g. Messinkinipat nostaa painoa jonkin verran, mutta eipä tarvitse olla vaihtamassa jatkuvasti.
[edit, hinta noin 1500€]
Tämäkin tosin jää päälle 2 kilon, mutta DT Swiss BR2250 setti 2230g painolla ja 640€ hinnalla on kyllä kohtuullisen hyvä suoritus. Vanne siis 81mm leveä. Tuohon 4" JJ liteskin kaveriksi, niin on kevyt ja rullaava kombo.
EDIT: Ai niin joo, jos pitää olla hiilaria, niin sitten tuon saa unohtaa.
^Juuri täsmälleen tuollainen setti löytyy nyt tallista.
Tällä hetkellä ajatuksena DT350-navat ja kehät joko FCF tai Nextie.
Onko mielipidettä/kokemusta/tietoa Alpina F1 doublebutted 2,0/1,7mm -pinnoista? Ilmeisesti vähän harvinaisemmat kun niukalti löytyy tietoa netistä.
Nyt on jo navat eli enää puuttuu kehät ja pinnat...
DT350 navat tuntuvat olevan kiven alla, liekö suosittu vai muuten vain toimitusvaikeuksia. Ei taida mistään kaupasta saada tällä hetkellä sekä etu- että takanapaa. Ainakaan järkevään hintaan.
WetWillie
23.09.2016, 21.07
DT350 navat tuntuvat olevan kiven alla, liekö suosittu vai muuten vain toimitusvaikeuksia. Ei taida mistään kaupasta saada tällä hetkellä sekä etu- että takanapaa. Ainakaan järkevään hintaan.
Saksan E-bayssä
WetWillie
23.09.2016, 21.11
Saksan E-bayssä löytyy monia eri kokoja.
Nyt pitäisi saada tubeless -kiekkosetti alle 2kg painolla 4" renkaille.
Olisko tuossa ainesta: http://www.nextie.net/fatbike-black-eagle-65mm-NXT65BE
Navoiksi DT Swiss 350 ja pinnoiksi jotain. Ei mitään tietoa mitä. Jotkut Sapim Aerolight tai DT Competition?
Tällä hetkellä ajatuksena DT350-navat ja kehät joko FCF tai Nextie.
Onko mielipidettä/kokemusta/tietoa Alpina F1 doublebutted 2,0/1,7mm -pinnoista? Ilmeisesti vähän harvinaisemmat kun niukalti löytyy tietoa netistä.
Ja valmista tuli. DT350 + FCF 65mm + Alpina 2,0/1,7mm = n.1850g.
Ja valmista tuli. DT350 + FCF 65mm + Alpina 2,0/1,7mm = n.1850g.
Paljon tuli hintaa kiekoille?
En edes laskenut kun ostelin useammasta paikasta. Enkä aio laskea, tulee vain paha mieli. Kehistä kuitenkin tuli hieman vajaa 800€ ja muut sitten päälle + työt.
Tapiol65
01.10.2016, 13.52
Onkohan kenelläkään mielessä hyvää vaihtoehtoa, jolla pääsisi Kuroshiro Enso- setin painoihin (n. 1600g), mutta edullisemmin?
Tank Driver
01.10.2016, 16.03
Oikeudetta ryhtyminen?
Farley 9.8ex saa nyt MCARBON:in black Eagle 65mm 27.5" kiekot.
Wampan 80mm ei sovellu vaan mun ajotavoille ja leveämpää kumia ei saa mahtumaan.
hippiäinen
10.11.2016, 16.27
Moro! Tässä itse pohdiskelen kuitukiekkojen hankkimista omaan vm '15 Genesis Caribouhini. Kiekkojen tulisi olla kevyet, kestävät ja tubeless-ready. Eniten olen katsellut Nextien kehiä, erityisesti 65 millistä Black Eaglea.
Eniten huolettaa/ihmetyttää napojen yhteensopivuus. Minulla ei rehellisesti ole aavistustakaan, minkä kokoiset navat pyöräni runkoon menevät. Olen googlaillut speksejä, mutta ainoa löytämäni tieto navoista on 'KT 6-Bolt Disc Sealed Cartridge Bearing - 14GStainless Silver w/ Brass Nipples.' Kyseessä on siis tämä pyörä (linkki1 (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/hardtail/product/review-genesis-bikes-caribou-15-49210/), linkki2 (https://www.evanscycles.com/en-fi/genesis-caribou-2015-fat-bike-EV223037)). Kehät ovat Weinmanin 80mm halpikset, jotka painavat tonnin. Miten siis tuon navan koon/leveyden saa selville? Kyllä, tiedän kysyväni tyhmiä, mutta älkää tuomitko! :p
Siellähän ne tiedot on sivulla:
Frame
Genesis Mjolnir Seamless DB Cromoly (170mm spacing)
Fork
DB Cr-Mo Unicrown Disc w/ double eyelets & triple bottle bosses (135mm spacing)
Eli navat eteen 135mm QR ja taakse 170mm QR.
brilleaux
29.11.2016, 19.32
^Kiinasta tulivat. Maksoin tunnollisesti kaikki maksut joita tulli ehdotti. Tilasin valmiit kiekot. Ei ole ollut napa- tai vapaaratasongelmia. Mittasin keväällä pinnan kireydet, ja olivat toleransseissa. Enimmäkseen olen ajanut talvella, muutaman kerran on kivi lyönyt vanteelle, mutta mitää kosmeettista suurempaa ongelmaa ei ole tullut. Tilasin varalle muutama kuukausi sitten sekä XD-vaparin että 8/9/10 yhteensopivan, maksoi 24€(kpl. Laakerit olen takanapaan ekan talven jälkeen vaihtanut, edessä orkkikset pyörivät smuuthisti. Kaksi kiekkaa 19mm teippiä pinnan reiät peittäen, on pelittänyt nyt 2 kautta, pari kertaa olen renkaat vaihtanut. Renkaat istuvat vanteella todella napakasti, suorastaan esimerkillinen tubeless -kehä. Huonoja puolia on mattapinta (tämän lienee voi valita) ja lättänä muoto, talvella sohjo kerääntyy helposti leveän kehän sisäpinnalle. Olen suhautellut silikonia ja vahannut vannetta, niin ei tuo lumekerääntymisongelma ole eskaloitunut kuin parilla lenkillä kun lumen koostumuksen ollessa juuri sopivan epäsopiva.
Ovatko siis nämä?
https://icancycling.com/collections/fatbike-wheelset/products/26er-carbon-fatbike-wheelset-90mm-ud-matt?variant=19887694278
Jokseenkin kiinnostava vaihtoehto kun nuo 2XL:t kyllä kaipaa kuitenkin 80mm leveämpää kiekkoa. 90mm vois olla hyvä kompromissi.
Toki vois toisaalta tilata pelkät kehät ja asennuttaa noi DT:n navat niihin. Mä kun niin tykkään tosta DT:n vaparista. [emoji5]
Clown Shoe tässä on lähinnä ollut mielessä, mutta aika vahva vaihtoehto nämä kyllä.
Edit: vähän huonosti perillä näistä; 637e on tuolla hinta. Lopullinen hinta kun tuote on omissa käsissä?
Oletetaan että rahti olisi 63 euroa ja lopullinen hinta vanteille ja rahdille 700 euroa. Tähän päälle sitten arvonlisävero 24% ja tulli 4.7%. Eli 700 * 1.24 * 1.047 = 909 euroa. Ja kyllä, rahti sisällytetään tuohon kauppahintaan josta tulli ja alv lasketaan.
brilleaux
01.12.2016, 06.56
^Kiitos selvennyksestä.
Rahat meni nyt kuitenkin paikalliseen kivijalkaan.
Pitäydytään edelleen alumiinissa. :)
Mistäs nopeasti ja edullisesti 26" 80mm kiekot 150/197 navoilla uuteen läskiin.
Hankinnassa joko Crocin uusi hiilarimalli xt palikoilla tai vaihtoehtoisesti olisi ajatuksena rakentaa Trekin Farley carbon runkoon samoilla osasarjoilla uusi läski.
Trekkiin saatavilla liikkeen kautta ainoastaan 27,5" kiekkoja ja 26" olisi hakusessa jumbo jimien vuoksi.
Olisko apuja kiekkojen suhteen? Myös vinkit pyörävalinnan suhteen vois olla tarpeen.. Toinen kilon kevyempi, toinen Trek, hinta suurinpiirtein sama.
Sotanorsu666
07.12.2016, 06.58
Mistäs nopeasti ja edullisesti 26" 80mm kiekot 150/197 navoilla uuteen läskiin.
http://www.hi5bikes.fi/~Bzkxx0000001/?Y999=PIF&Y104=HI5-CUSTOM13
Nopeammin saat tuskin mistään muualta ja edullisesti et käytännössä saa mistään.
Onko noi käytetyt?Kts.vapaaratas. Btw.Hiilarikehissä ei käytetä jeesusteippiä.
Mä kysyisin myös tarjousta MCarbonilta ja Foxcompista.
noniinno
07.12.2016, 10.16
^ Totta. Ainakin jos haluaa ottaa renkaat vielä joskus poiskin.
Jos verrataan Light-Bicycle 90mm kehää (https://www.lightbicycle.com/carbon-tubeless-compatible-fat-bike-rim-90mm-wide-double-wall-construction-hookless-for-26-inch-fat-bikes.html) ja Nextie 90mm (http://www.nextie.net/fatbike-wild-dragon-90mm-NXT90WD) kehää niin kumpaan suuntaan hankinta kannattaa suunnata?
Tubeless käyttöön, luultavasti Bud/Lou renkaiksi.
Molempien merkkien kehiä käytössä tällä hetkellä, Nextien takuu ainakin toimii ja laatu molemmissa ollut vähintään hyvä.
noniinno
07.12.2016, 20.30
^ Ainakaan Nextie ei kerää lunta sisäänsä kun profiili on korkeampi. Nuo LB:n kehät ovat ihan samat kuin aiemmin puhutut Icanit. Uskon että loppujen lopuksi ei ole kovin monta tehdasta mistä noita pusketaan Xiamenin tai Shen Shengin kirkolla. Toisaalta LB:ssä pinnat ovat kahdessa rivissä, on kyllä jäätävän kestävä ratkaisu. Luulen että ei kuormita esim. navan laippoja niin paljon. Eikä tietyn rajan yli menevästä pinnojen kulmasta ole mitään käytännön hyötyä vaikka periaatteessa lisääkin jäykkyyttä. Jäykkyys ei näissä vehkeissä ole yleensä ongelma.
^Noinhan se varmaan on.
Pitää tehdä valinta ostopäivän tuntemuksen mukaan, eli varmaan Nextie.
Trek 9.6 pitäis tulla ajoon tällä viikolla ja siihen kuuluu vakiona noi 27.5" tuumaiset kiekot ,, mutta hiilaria toisiks tekis mieli.. Ei heti , mutta ehkä vielä tänä keväänä
Kysynkin oisko missä kohtuullisen edukkaasti saatavilla 27.5" x 80-90mm kiekkosettiä esim. DT350 tai Hope navoilla .. Aihetta selannut, mutta ei ole vielä löytynyt sopivaa settiä. Kehiä löytyy jostain, mutta esim. kotimaisilla ei ole valikoimissa 27.5" kehää .. ( 26" tarjoajille .. Juu sekin on käynyt mielessä, pääsis ehkä vähemmällä) Tietysti jackalope orkkiskiekkopari toisiks on aina olemassa yhtenä mallina ...
Mutta jos tähän olisi olemassa ratkaisuja niin saa ehdottaa ... Kuluttaa vaikka työpäivää tähän linkittämällä :) :D :p
Blackborow
10.01.2017, 12.02
Trek 9.6 pitäis tulla ajoon tällä viikolla ja siihen kuuluu vakiona noi 27.5" tuumaiset kiekot ,, mutta hiilaria toisiks tekis mieli.. Ei heti , mutta ehkä vielä tänä keväänä
Kysynkin oisko missä kohtuullisen edukkaasti saatavilla 27.5" x 80-90mm kiekkosettiä esim. DT350 tai Hope navoilla .. Aihetta selannut, mutta ei ole vielä löytynyt sopivaa settiä. Kehiä löytyy jostain, mutta esim. kotimaisilla ei ole valikoimissa 27.5" kehää .. ( 26" tarjoajille .. Juu sekin on käynyt mielessä, pääsis ehkä vähemmällä) Tietysti jackalope orkkiskiekkopari toisiks on aina olemassa yhtenä mallina ...
Mutta jos tähän olisi olemassa ratkaisuja niin saa ehdottaa ... Kuluttaa vaikka työpäivää tähän linkittämällä :) :D :p
Kysy siltä Trekki-diileriltä mihin hintaan kokoaaa sulle kiekot Wampa-kehillä tai osta DT:n navat ja Wampa-kehät ja kasauta jossain.
Kysy siltä Trekki-diileriltä mihin hintaan kokoaaa sulle kiekot Wampa-kehillä tai osta DT:n navat ja Wampa-kehät ja kasauta jossain.
hyvä idea ,, pitääpä kysästä, kun pyörää noutaa :) kiitos !
Kannattaa kysyä tarjous myös MCarbonilta:
napa
27,5 65mm
Ja koonta.
Pelkkä takavanne on hyvä aloitus.
WetWillie
27.01.2017, 05.53
Hiilarikehät tulivat 8:ssa päivässä, 65mm.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170127/c528a9f96b82892b974d8e797c160712.jpg
Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla
Hiilarikehät tulivat
Mistä tilasit?
WetWillie
27.01.2017, 09.57
Mistä tilasit?
ICAN bikes, e-bayn sivulta.
Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla
Tämmöstäkin tullut Nextieltä, lievästi polttelee: http://www.nextie.net/fatbike-single-wall-NXT26XS85
Kevyempi kuin 65mm kehä, 520g.
Kuroa ja HED:ä kurottu kiinni.
29+ kiekkojen hyvien kokemuksien perusteella hankin 50mm leveät 27,5 Ican kiekot (http://www.icanbikes.com/html/Round/MTB%20wheelset/329.html) Bontrager Hodag renkaille muutaman 27+ kiekkokeskustelusta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56231-27-kiekot&p=2642415#post2642415) saadun suosituksen perusteella. Puolentoista kuukauden kevään ajojen perusteella olen tosi tyytyväinen hankintaan. Tuntuma on, että rullaus parani, joustoa tuli hieman lisää ja rengas tuntuu pitävän ryhtinsä yllättävän hienosti reippaassakin kurvailussa. Aiemman tapahtuneen itseohjaavuuden katoaminen liittynee joko hieman korkeampaan rengaspaineeseen,pyöreämpään renkaan profiiliin tai molempiin. Sivuttaiset kiviosumat kiekon kehälle ovat ainakin toistaiseksi historiaa, joten oman kokemuksen mukaan myös kapea kiekko sopii paksurenkaan kaveriksi.
Tällaiset saapuivat eilen. Kyseessä siis Lightbicyclen RSNOW03 kehät, leveys 65mm. Ovat erittäin siistiä työlaatua.
Nuo saavat kaveriksi Sapimin Lazer pinnat ja alunipat. Navoiksi DT Swiss 350 Big Ride. Painon pitäisi jäädä kiekkosetille alle 1800g.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170607/1a0c45bc882555989ed0bc0d2f480e00.jpg
Tässä valmiina. Kiekkosetille jäi painoksi 1798g, eli tavoitteeseen päästiin :)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170611/bc59b4dd752eda53864dc76a807e1405.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170611/adb2324a5fbfad39747561a3aa71a9f7.jpg
Tapiol65
12.06.2017, 18.29
Houkutteleva setti, mikäs on tarvittava pinnan pituus, kun en jaksais alkaa laskeskelemaan?
^ Eteen kummallekin puolelle 259mm ja taakse 259 ja 261. Nuo mitat täsmäävät siis noille DT:n 350 Big Ride navoille.
Oulunjulli
05.11.2017, 11.08
Aleprosentti ainakin hyvä, liekkö tuolle alkuperäiselle hinnalle ollut perusteita.
https://www.fatbike24.de/products/SALE/Fatlab-Carbon-Laufradsatz.html
Heps! Joku kuitenkin täällä on rakentanut 27.5" 65mm Black Eagle 2 (Nextie/Mcarbon) setin DT swissin 350br hubeilla (150x15, 197x12), joten kertokaa ihmeessä mulle pinnojen pituudet mitä tuollaiseen settiin pitää tilata? Oon täysin nöösi tässä asiassa ja mulle nuo pinnalaskurit on täyttä hepreaa ja san täysin eri mittoja jokaisesta! Nipat varmaankin kannattaa olla messinkiä 12-14mm? Ei viitsis tilailla eri pituisia pinnoja vaan kokeiluun, kun näitä kiekkoja sata varmasti on kasattu foorumilaisten toimesta?
H. Moilanen
19.12.2017, 15.09
Pinnojen mitan laskeminen on pelkkää geometriaa. Yleensä jos laskurien antama mitta muuttuu merkittävästi, lähtötiedoissa on käytetty eri arvoja.
Itse olen käyttänyt tätä:
http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc
Jotkut pinnalaskurit saattavat kysyä asioita eri tavoin, esim. laipan etäisyys saatetaan pyytää keskilinjasta (yleisempi tapa) tai päädystä.
Tämä ratkesi sillä, että tilasin Nextieltä suoraan kehien lisäksi pinnat ja nipat niin laskevat siellä valmiiksi minun hubeille mitat. Helppoa 😁👍
Tämä ratkesi sillä, että tilasin Nextieltä suoraan kehien lisäksi pinnat ja nipat niin laskevat siellä valmiiksi minun hubeille mitat. Helppoa 😁👍
Mistä tilasit Nextiet?
Mistä tilasit Nextiet?
Suoraan Nextieltä Kiinasta. 27.5" Black Eagle 2:t 65mm
Onko kokemuksia Maskinen Revolvekeistä (http://www.maskinenbikes.com/revolvek-29)? Toimitus Tanskasta joten tullit jne. minimissä.
H. Moilanen
10.01.2018, 12.23
Saako tuolta jotakin vannekokoa jota ei Foxcompista tai MCarbonilta löydy? Hintalapun puolesta tilaamiselle ei ainakaan ole perustetta.
Saako tuolta jotakin vannekokoa jota ei Foxcompista tai MCarbonilta löydy? Hintalapun puolesta tilaamiselle ei ainakaan ole perustetta.
29+ kiinnostaa ja tuossa profiili näyttää erilaiselta kuin mainitsemissasi. Moilasella ainakaan ei siis kokemusta.
Sent from my iPad using Tapatalk
H. Moilanen
11.01.2018, 10.57
...tuossa profiili näyttää erilaiselta...
...josta saadaan hyötynä... mitä?
mutanaama
11.01.2018, 21.55
Millä tavalla erilaiselta, kovasti muistuttaa JFII (https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/hiilikuitukeha-29-plus-50mm-jungle-fox)kehää
Tänään tuli 14 000 kilsaa täyteen Kuroshiro Enso 685 -kiekkosetille. 85mm leviät, setin paino 1736g sis. venttiilit, ja teippiä ei tarvi ollenkaan. Tämä AMC:n navoilla, eli sais vielä keviämmäksi vaan liekö tarvii. Ostaisin ehdottomasti uudestaan, vaikkeivät toki ilmaiset olleetkaan :) Vapaarattaan laakerit on vaihettu tuossa pari kk sitten, muuta ei ole vielä tarvinnut tehdä. Harvinaisen huolettomat.
kermaperuna
14.01.2018, 19.47
Tänään tuli 14 000 kilsaa täyteen Kuroshiro Enso 685 -kiekkosetille. 85mm leviät, setin paino 1736g sis. venttiilit, ja teippiä ei tarvi ollenkaan. Tämä AMC:n navoilla, eli sais vielä keviämmäksi vaan liekö tarvii. Ostaisin ehdottomasti uudestaan, vaikkeivät toki ilmaiset olleetkaan :) Vapaarattaan laakerit on vaihettu tuossa pari kk sitten, muuta ei ole vielä tarvinnut tehdä. Harvinaisen huolettomat.
No mikäs oli hinta setille ja mistä tilasi?
Aika tarkkaan kaks tonnia, ja itseni kautta, mutta sitä ei varmaan saa täällä sanoa? ;)
Trekin wampa hiilarivanteisiin haluaisin vaihtaa takanavan. Alkuperäinen ei ole kauheen hyvä ja paukkuu välillä pahasti... Missä liikkeessä pääkaupunkiseudulla joku purkaisi ja kokoisi vanteen taas kasaan? Dt Swissin takanapaa olen suunnitellut tilalle.
Dem Enves: https://www.pinkbike.com/news/enve-launches-m-series-m685-wheelset-and-fat-fork.html
Mikäs on tän hetken paras kiekkosetti hinta-laatusuhteeltaan?
Sotanorsu666
07.12.2018, 21.25
Mikäs on tän hetken paras kiekkosetti hinta-laatusuhteeltaan?
Varmaan edelleenkin DT SWISS BR2250, mutta ei tosin ole hiilikuitua. On kuitenkin hyvät navat ja paino aikalailla samoissa hiilarikiekkojen kanssa.
Falkonna
10.12.2018, 10.06
Kysymys: Onko esimerkiksi nuot kaksikerroksiset Nextiet, eli ne joissa on selvästi korkeampi profiili kehässä, tubelesoitavia ilman teippauksia ym.?
Pinnanippelireiät pitää peittää eli leveää Stanssiä oon laittanu. Voi teipata muullakin.
Iglumies
17.04.2019, 11.31
Kannattaa näköjään suosia kotimaista toimittajaa.
Sunnuntaina kaveri laski perässäni kivikkoista alamäkeä takaa kuului hirveä pamaus, takakiekko osui vinosti ja keventämättä terävään kiveen. Nextien Black Eagle ei kuitenkaan ihan kaikkea kestä ja reuna murtui.
Parikymmentä minuuttia episodin jälkeen ja n. 10 min sähköpostista, Mcarbonilta ilmoitettiin että uusi kehä lähtee veloituksetta huomenna postilla tampereelle.
Jos tästä nyt oikein hakemalla hakee, niin kasauksen joutuu itse hoitamaan.
Kannattaa näköjään suosia kotimaista toimittajaa.
Sunnuntaina kaveri laski perässäni kivikkoista alamäkeä takaa kuului hirveä pamaus, takakiekko osui vinosti ja keventämättä terävään kiveen. Nextien Black Eagle ei kuitenkaan ihan kaikkea kestä ja reuna murtui.
Parikymmentä minuuttia episodin jälkeen ja n. 10 min sähköpostista, Mcarbonilta ilmoitettiin että uusi kehä lähtee veloituksetta huomenna postilla tampereelle.
Jos tästä nyt oikein hakemalla hakee, niin kasauksen joutuu itse hoitamaan.
Toimiiko tuo "takuu" kaikille noin vai vain valikoidulle asiakaskunnalle?
^Kaikille. Ei ole enää Aholan mailia tallessa, mutta ensimmäisenä vuotena 100% takuu, toisena 50%. Muu varmaan neuvoteltavissa. Takuu kattaa mm. tapaukset, joissa epähuomiossa ajat fillari katolla auton talliin. Kysyin, että kelpaako naapurin talli, kun ei ole omaa. Kelpaa.
Suositus Mcarboneille ja Aholalle. Palvelu pelaa ja maksuehdot "joustavat".
Voidaan tietysti sanoa, että muualta tilatessa ei olisi käynyt näin, mutta kuten tiedämme, when shit happens, it happens. Eli tilasin Mcarbonit 177-millisellä takanavalla. Aikanaan kiekot sitten tulivatkin (mulla ei ollut toimituksen kanssa kiire). Nostelin sitten renkaat vanteille ja aloin sovitella takakiekkoa paikalleen. Ei mene. No ei ihme, koska 197-millinen takanapa... no, parissa päivässä uusi kiekko uudella navalla. Samat liikkeet kuin edellä ja sovitus: ei helv... ei pyöri. Takanavan holkki liian lyhyt. Auto alle ja kävin hakemassa Aholalta uuden holkin ja sain fillarin ajoon. Jos kiekot olisi tulleet jostain kiinasta, niin vaihtamatta olisi jäänyt.
Pitäis vamaan kohta jo maksaakin ne kiekot...
J.Kottenberg
17.01.2023, 12.39
Onko kenelläkään mitään uusia kuulumisia kuitukiekoista?
Eli onko vaihtoehtoina edelleen Kiinan Ican ja kotimainen MCarbon eikä juuri muita?
J.Kottenberg
18.01.2023, 14.41
Lightbicycle on tosiaan yksi.
Onkohan kenelläkään tietoa siitä onko tästä liikkeestä tilaaminen aina EU.n rajan ylittävää kauppaa? Siis että tullit joutuu maksamaan?
Joskus tilasin yhden kehän tullauspalvelun kanssa ja se tuli ainakin ilman suomen tullimaksuja jonkun muun maan kautta.
Euroopan varastossa ei näytä olevan fatbike tavaraa
F. Kotlerburg
18.01.2023, 15.20
Joo Lightbicyclellä on se palvelu, jossa tullit sun muut valmiiksi maksettu. Kestää vähän pidempään. Kierrättävät kai tuon EU-varastonsa kautta silloin.
Onko kenelläkään mitään uusia kuulumisia kuitukiekoista?
Eli onko vaihtoehtoina edelleen Kiinan Ican ja kotimainen MCarbon eikä juuri muita?
Nextieltä löytyy myös, https://www.nextie.com/customize-your-own-fat-wheelset. Tuolta saa tilattua niin, että myyjä hoitaa tullit ja verot. Ostaminen itsessään on toki yhteisöalueen ulkopuolista, mutta toimitusehtoina on tällöin "delivered duty paid", joten ostajana ei sinänsä pitäisi olla vastuussa näistä (toki Tulli voi verottaa miten päättää). Minulla tilaaminen onnistui vaivatta, toimitusaika gravelin aerokehille oli muistaakseni puolitoista kuukautta. Laadukkaita kehiä ovat, on kestänyt monenlaista rymyämistä.
jame1967
19.03.2023, 15.36
Suunnitelmissa nextien kehät ja dt :n 350 navat läskiin , onko vakavasti otettavia vaihtoehtoja valinnoille ?
Jukka4130
19.03.2023, 23.01
Nextiet ovat erinomainen vaihtoehto, etenkin hinta-laatusuhteeltaan. Lisäksi iso bonus, että mallisto kattaa niin 1- kuin 2-seinämäiset mallit niin, että vaihtoehtoja löytyy leppoisamaan retkiajoon kuin vaativampaankin käyttöön.
Suunnitelmissa nextien kehät ja dt :n 350 navat läskiin , onko vakavasti otettavia vaihtoehtoja valinnoille ?
Jos napoihin on valmis satsaamaan enemmän, I9 ja Onyx ovat tutustumisen arvoisia. Pro5 voi olla myös mielenkiintoinen vaihtoehto, jos se tulee ajastaan fatbike-mitoituksella saataville – ja lisäksi, että Hopen tuotteita on lisäksi mahdollista ostaa jälleen.
F. Kotlerburg
20.03.2023, 07.30
Joko Hopeissa kestää laakerit yli 200km?
Jukka4130
20.03.2023, 13.55
Joko Hopeissa kestää laakerit yli 200km?
Jäikö tuosta luvusta nolla tai ehkä kaksikin pois?
F. Kotlerburg
20.03.2023, 14.14
Jäikö tuosta luvusta nolla tai ehkä kaksikin pois?
Ei. Hopen laakerit oli joitain vuosia sitten ihan skeidaa.
Jukka4130
20.03.2023, 15.22
Ei. Hopen laakerit oli joitain vuosia sitten ihan skeidaa.
Aiempaa mallia eli Pro4:sia on pidetty yleiesti hyvänä, ellei jopa erinomaisina napoina. Toki, jos kohdalle on sattunut maanantaikappale joko itse valmistajan komponenttien tai laakerien suhteen, se on aina harmillista.
Oli se ihan yleistä joskus kymmenisen vuotta sitten, että Hopen lakrut porsi nopeasti. Kokemusta on.
F. Kotlerburg
20.03.2023, 15.29
Joo eikä siitä ihan noin kauaa vielä ole. Laakeriremppa oli käytännössä uusiin kiekkoihin pakollinen ja pari niitä tuli tehtyä matalilla kilsoilla kun Hopeless napoihin sortui.
Jukka4130
21.03.2023, 15.36
Noin 10 vuotta käytössä olleet Pro2:t palvelivat moitteetta ennen kuin lähtivät eteenpäin seuraavalle omistajalle.
Ja nyt on meillä
i9:n napojakin taas saatavilla muutamissa eri väreissä
F. Kotlerburg
21.03.2023, 22.16
Noin 10 vuotta käytössä olleet Pro2:t palvelivat moitteetta ennen kuin lähtivät eteenpäin seuraavalle omistajalle.
Joo ne tais olla Pro2 Evo napoja joista meni laakerit. Parhaat kesti sen tonnin. Huonoimmat 300km, jotka oli läskissä. Hyvät navathan ne oli kun naputteli laadukkaammat laakerit sisään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.