Näytä tavallinen näkymä : Hybridiin pienempää vannetta ja maastorenkaat?
Terve kaikille! Olen uusi innokas harrastaja, jonka tietämys polkupyöristä on varsin huono, joten pyytäisin teidän vinkkejä. Alustan tarinaan sen verran, että viime kesänä ostin XXL:n tarjouksesta Whiten SC Lite hybridipyörän.
Pyörään olen ollut varsin tyytyväinen, koska noin 90% ajoistani on muualla kuin metsässä tai maastossa. Kuitenkin ajoittain lähden kavereitteni kanssa Sipoonkorven kansallispuiston poluille ja siellä kaipaisin hieman enemmän pitoa.
Sen verran olen tutkinut asiaa, että nykyisille (White XCR 700) kiekoille en voi maastorenkaita laittaa, koska ne eivät mahdu pyörimään ja osuvat runkoon (liian korkea profiili). Yksi vaihtoehto olisi vain hankkia hieman leveämmät renkaat nykyisille kiekoille. Leveyttä saisin lisää noin puoli tuumaa, mutta onko tämä riittävä?
Toinen vaihtoehto, johon tarvitsen enemmän vinkkejä, olisi kenties pienempien kiekkojen hankinta. Nykyiset kiekothan ovat 28”, joten voinko ostaa 26” kiekot ja siihen laittaa kunnon maastorenkaat? Minun täytyy vielä tarkastaa, että varmasti mahtuvat pyörimään, mutta onko tämä näin ajatusmielessä toteutettavissa? Eri yhteyksissä mainittu myös rungon geometria, joten kärsiikö se tässä tapauksessa?
Onko tämä ihan hullu ajatus? Kiitos vinkeistä!
Onko tämä ihan hullu ajatus?
Suoraan kysymykseen suora vastaus: minun mielestäni on ihan hullu ajatus.
Ei sen fillarin "maastoajoominaisuudet" tuolla kiekkojen pienentämisellä parane. Tarvitset maastopyörän. Vaikka sellainen halpisläski XXL:stä. Sehän ei halvimmillaan maksa juurikaan enempää kuin pikkukiekot+pakka+jarrulevyt+kumit...
Sitäpaitsi maastorenkaiden korkeamman profiilin takia tilaa voi edelleenkin olla liian vähän.
Jään odottelemaan vastakkaisia näkemyksiä aiheesta, niitä tulee muutamalta niciltä :)
Ehkä on vaan helpompaa myydä nykyinen pyörä pois ja ostaa uusi tilalle. :) Hyväksyin ostohetkellä sen, että maastopyörä on ajo-ominaisuuksiltaan maastossa parempi kuin hybridi ja perustelin ostokseni siten, että ajoni on kuitenkin pääasiallisesti muualla kuin maastossa. Tämä on edelleen totta ja maastossa mennään ehkä kerran kuussa, joskus jopa harvemminkin. Olen viimeksi omistanut polkupyörän noin 15 vuotta sitten, joten kokemuksia minulla nykyaikaisista maastopyöristä ei ole. Tällä vain tarkoitan sitä, että huomaanko eroa maastopyörän vs leveempien renkaiden välillä oikeasti.
Taitaa rungon suunnittelugeometriakin mennä vähän pieleen, jos vaihtaa pienemmät kiekot. Eli pyörästä voi tulla vähän hassun oloinen ajettava...
orc biker
09.12.2015, 11.47
Harvojen reissujen takia ei kannata suurempia satsauksia tehdä. Ostaa niin isot ja nypyläiset renkaat kuin mahtuu pyörimään ja sillä selvä. Ei siitä ajosta varmaan erityisen helppoa tule, mutta tiukan tavallisen polun pitäisi kuitenkin mennä. Kyllähän se onnistuu muiltakin, vaikka vähän mutaakin olisi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Cyclocross
(https://fi.wikipedia.org/wiki/Cyclocross)
Kokeilee kerran ja tekee hankintapäätökset sen jälkeen. Ajaa pyörän mukaan, mutta jos se rajoittaa liikaa reittivalintoja, niin sitten hankkii jotain maastokelpoisempaa jatkossa.
Nykyiset kiekothan ovat 28”, joten voinko ostaa 26” kiekot ja siihen laittaa kunnon maastorenkaat?
En usko, että mahtuu. Meillä on vastaava haarukka käyttössä juniorin 24" pyörässä ja siihen mahtuu juuri ja juuri 2,1 tuumainen rengas. 26 kiekolla tuskin mahtuu mikään sellainen rengas, josta oikeasti olisi mitään iloa.
Minulla on hybridissä cyclocrossariin tarkoitetut nappulakumit (https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=100838;menu=1000,2,103,105 ) ja sillä eksytään välillä poluillekin. Ei nuo mitään älytöntä pitoa tuo, mutta voittaa alkuperäiset sliksit 6-0.
Kiitoksia vinkeistä! Vahvasti vaikuttaa siltä, ettei kannata lähteä kokeilemaan pienempien kiekkojen kanssa vaan kokeilee eri rengasta. Rahallisesti varmaan järkevämpää sitten ostaa kokonaan uusi pyörä, joka soveltuu paremmin maastoon jos sitä nyt alkaa enemmän harrastamaan. Harjoitellaan nyt tuolla nykyisellä jonkin aikaa ja katsotaan jos se mieli siitä vielä muuttuu. Tuo Schwalben rengas vaikuttaa varsin lupaavalta. Onko siitä yhtään leveämpää versiota olemassa?
Kannattaa mittailla, minkä kokoinen kumi sinne mahtuisi. Schwalben Smart Samia (https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=101220;menu=1000,2,103,212 ) saa ainakin 47-millisenä (löytyy myös leveämpiä tai kapeampia). Noin 45-millisiä renkaita on yllättävän hankala löytää, huomasin tämän kun etsin cyclooni mahdollisimman leveitä renkaita. Suurin osa löytyy crossikoossa 30-35mm tai sitten maastorenkaina >50mm. 40-millisenä saa nykyään jo useita "gravel grinding"-renkaita, ne ovat tosin maastoajeluun hieman kapeita ja kuvioltaan hieman heppoisia.
Kiitoksia vinkeistä! Vahvasti vaikuttaa siltä, ettei kannata lähteä kokeilemaan pienempien kiekkojen kanssa vaan kokeilee eri rengasta. Rahallisesti varmaan järkevämpää sitten ostaa kokonaan uusi pyörä, joka soveltuu paremmin maastoon jos sitä nyt alkaa enemmän harrastamaan. Harjoitellaan nyt tuolla nykyisellä jonkin aikaa ja katsotaan jos se mieli siitä vielä muuttuu. Tuo Schwalben rengas vaikuttaa varsin lupaavalta. Onko siitä yhtään leveämpää versiota olemassa?
Noi cyclocross-renkaan on käytännössä kaikki 33mm tai 35mm leveitä. CX-kisoissa maksimi rengas leveys on tuo 33mm, josta johtuen pyörät ja renkaat on rakennettu tuon koon mukaan. Nykyisin vähän vastaavia renkaita saa leveämpänä "Gravel Grinding" -puolelta esimerkki WTB nano (https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=118239;menu=1000,4,22,35) ja Surly Knard (https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=75963;menu=1000,4,22,35) ovat tällaisia. Tässä pitäisi nyt määritellä ensiksi, että minkälaiset kumit siihen sun nykyiseen hybridiin mahtuu, nyt näitä leveyksiä/ehdotuksia joutuu heittään ihan hatusta.
Kyllä tollasilla CX-renkailakin ajaa ihan mukavasti helpompaa/nopeempaa maastoajoa. Homma rupeaa menemään epämiellyttäväksi siinä vaiheessa, kun polku on täynnä juurta ja kiveä, jolloin renkaan vaimennuskyky ja pito loppuvat.
Kävin juuri mittailemassa runkoa ja kapeimmasta kohdasta sain noin 58mm, eli tilaa on hieman leveämmälle renkaalle (olettaen, että renkaan korkeusprofiili ei hirveästi kasva). Tuon renkaan kapeudesta johtuvan liukkauden olen jo muutamaan kertaan saanut kokea kun olen metsässä mennyt. Minulta ei löydy aivan 100% luottoa siihen kun mennään juurien ja kivien yli.
Aika vähän on kunnollisia maastokuvioisia renkaita tarjolla tossa 40-50mm kokoluokassa. Taitaa siis vaihtoehto rajautua tuohon CX-, GG- tai touring-tyyppisiin renkaisiin, josta leveimmät on nippa-nappa tuossa 40mm yläpuolella. Maastorenkaat lähteen usein 50mm ja siitä ylöspäin, eikä sellaiset enää tuohon mahdu pyörimään. Toisaalta tuollaisen 42mm renkaan kanssa tilaa jää renkaan molemmille sivuille 8mm, joten tuollaisen kumin kanssa jäisi vielä hieman varaa vanteen/renkaan liikkeelle sekä kuralle, jota maastoajossa tuppaa välillä pyörään kertymään.
Ok. Yritin itsekkin etsiä maastokuvioisia renkaita juuri tuossa kokoluokassa, mutten oikein löytänyt. Minulle kuitenkin tässä vaiheessa riittää, että ovat edes hieman maastokelpoisemmat kuin nykyiset renkaat. Nuo Double Fighter II:set kun eivät omien kokemuksia mukaan ole aivan parhaat siellä maastossa. Taidan noista edellä esitetyistä valita tuon Schwalben Smart Samin, vai meneekö liian tiukille? Sillä jäisi noin 5,5 milliä per puoli tilaa. Sitten tulee varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta pitääkö minun hankkia uusi sisäkumi kun kerta leveyttä tulee hieman enemmän?
Ei tarvitse uutta sisäkumia, mutta varakumi kannattaa muistaa ottaa mukaan kun lähtee metsään - rengaspaineet täytyy olla aika alhaalla pidon saamiseksi jolloin riskinä on puhkaista sisuri töyssyn iskiessä vanteelle. 5.5mm tilaa kuulostaa ihan kohtuulliselta ja todellisuudessa voi jäädä enemmänkin, renkaat kun ei välttämättä aina yletä nimellismittoihinsa varsinkaan kapeilla hybridin vanteilla.
Hieno homma, kiitokset neuvosta! Jep, varakumin ajattelin laittaa samalla tilaukseen. Itse asiassa mittailin huvikseni tuota Double Fighter II:sta ja sain sen leveydeksi noin 34mm ja sen ilmoitettu koko on 37mm.
58mm kuulostaa väärin mitatulta, varsinkin takaahaarukassa ketjun puolelta. Rengas kasvaa tietenkin myös keskiötä kohden, jolloin vara pienenee entisestään, mikäli haarukassa ei ole koloa oikealla kohtaa.
Jos tilaa on oikeasti 45mm renkaalle takanakin, niin panaracerin firecross on kokeilemisen arvoinen rengas maastoon. Noita oli ainakin vielä syksyllä shock therapy (http://www.shocktherapy.fi/)ssa hyllyssä. Jos tilaa on vähän, niin firecross eteen ja 41mm knard taakse.
Edit: Taitaakin olla aika reilulla rengastilalla tämä hybridi. Jos 58mm on oikein, niin kyllähän sinne 2" rengaskin mahtuu.
Rupesin jo epäilemään omaa mittaustani, mutta joka kerta saan saman noin 58 milliä. En nyt noita virallisia termejä tiedä, mutta ahtainta rungossa on siinä takahaarukan alaputken kohdalla, siinä missä ketju on ihan vieressä. Siitä kun mittaan niin saan tuon 58mm. Takahaarukan yläputken kohdalla on sitten jo reilummin tilaa. Tuo panaracer firecross vaikuttaa myös tosi mielenkiintoiselta.
https://www.google.se/imgres?imgurl=https://c1.staticflickr.com/3/2871/9138345905_f1affa4665_b.jpg&imgrefurl=https://www.flickr.com/photos/73198384@N04/9138345905&h=685&w=1024&tbnid=Vq0r0dSZhEosrM:&docid=Yxxu6uzzuZNZlM&ei=XaNpVpXLD6j-ygPY7bHIDQ&tbm=isch&ved=0ahUKEwjV7fbH1tHJAhUov3IKHdh2DNk4ZBAzCEsoSDBI
onhan monstercrossejakin, yksi tuttu laittoi cyclocrossiin 26" kiekot ja renkaiksi 2" schwalben wintermaratonit. ja eteen vielä 26" joustokeulan.
Mulla oli sama tilanne patörikuukautta taakseppäin. Laitoin hybridiin 2tuuman maastorenkaan ja näytti hyvältä, mutta ilmeisesti kantatessa oli ottanut haarukkaan kiinni ja hangannut maalit pois. Ostin sitten maasturin ja onhan se aivan erilainen ajaa. Muista tarkkailla takahaarukkaa kun olet hetken ajellut, minullakin näytti että jäisi reilusti tilaa.
Lähetetty minun Che2-L11 laitteesta Tapatalkilla
orc biker
10.12.2015, 19.23
Rupesin jo epäilemään omaa mittaustani, mutta joka kerta saan saman noin 58 milliä. En nyt noita virallisia termejä tiedä, mutta ahtainta rungossa on siinä takahaarukan alaputken kohdalla, siinä missä ketju on ihan vieressä. Siitä kun mittaan niin saan tuon 58mm. Takahaarukan yläputken kohdalla on sitten jo reilummin tilaa. Tuo panaracer firecross vaikuttaa myös tosi mielenkiintoiselta.
Kyllä siihen siltä osin pari tuumaa pitäisi sitten mennä. Mutta riittääkö korkeus? Siksihän 29" on 29", eikä 28", kun renkaat ovat vähän korkeammat. Jos riittää, niin esim. Continentalin X-King tai Race King voisivat olla hyviä valintoja. Kummastakin on 2":n versiot ja ilmeisesti noilla on tapana olla huomattavan kapeita ilmoitettuun mittaan nähden. Vieläpä Protection-versio, niin on hyvä pistosuojaus kylkiä myöten. Hintaa toki on jo selvästi enemmän kuin perusrenkaalla, mutta onpahan kivempi niitä pitkiä reissuja sitten tehdä, kun ei tarvitse niin niitä reikiä pelätä.
Omaan hybridiin laitoin just 29" ISPin eteen ja jäi vielä tilaakin. Taka ei välttämättä sovi, mutta sinne tulee 622/50 kumi.
Pitää tuo ispikin kokeilla,että mahtuuko taakse
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Ulkorengas
11.12.2015, 05.45
Kävin juuri mittailemassa runkoa ja kapeimmasta kohdasta sain noin 58mm, eli tilaa on hieman leveämmälle renkaalle (olettaen, että renkaan korkeusprofiili ei hirveästi kasva). Tuon renkaan kapeudesta johtuvan liukkauden olen jo muutamaan kertaan saanut kokea kun olen metsässä mennyt. Minulta ei löydy aivan 100% luottoa siihen kun mennään juurien ja kivien yli.
Onko pyöräsi tämä eli nykyiset renkaat 700x37?
https://www.xxl.fi/white-sc-lite-hybridipyora-15/p/1095672_1_style
Renkaan koon muuttuessa korkeus muuttuu suunnilleen saman verran kuin leveyskin. Todelliset mitat vaihtelee niin leveyden kuin korkeudenkin osalta ja vanteen leveydelläkin on oma roolinsa eli renkaan ilmoitettua mittaa ei täysin tarkasti pidä uskoa. Suuntaa antavia luvut kuitenkin on ja viimeisten millien tarkkuudella asia selviää vain kokeilemalla. Jos vanteet haluaa vaihtaa, 27.5" maastopyörässä renkaan halkaisija on suunnilleen sama kuin sinulla. Melko kalliiksi tuollainen ratkaisu vaan tulee, joten mielestäni ei kannata, kun varsinkaan tuon hintaluokan hybridistä ei kunnollista maasturia saa.
Kuten sinullakin, takahaarukan alempi osa on yleensä ahtain paikka. Varmista vielä se, paljonko renkaan korkeudella on varaa muuttua. Kuten leveydessäkin, myös korkeudessa täytyy hiukan jäädä ilmaa renkaan ja rungon väliin. Vanhassa pyörässäni laitoin pykälää leveämmät renkaat ja fiilis oli jännä, kun kivet välillä jäi kolisemaan renkaan ja lokarin välin.
Jos haarukoissa riittää tilaa esim. 42 mm renkaille, kannattaa miettiä muutoksen järkevyyttä. Toki kuvioinnin muutoksilla saa muutettua tiettyjä ominaisuuksia, mutta leveyden muutoksella ei hirveästi vaikutusta ole eli pehmeillä poluilla ei pyörä kulje olennaisesti nykyistä paremmin. Cyclokrossareissa käytettyjä 32-35 mm nappularenkaita moititaan nopeasti kuluviksi. En tiedä, paljonko tilanne paranee, kun leveyttä on n. 40 mm, mutta jonkinlainen kustannusvaraus tähänkin kannattaa jättää. Yksi vaihtoehto on laittaa nastarenkaat. Näin voi ainakin kokeilla kuvion muutoksen merkitystä ilman tappioita, kun talvella nastat kuitenkin tarvitaan teilläkin ajettaessa. Itse totesin viime viikonloppuna omat Bontragerin 57 mm nappularenkaat toivottoman liukkaiksi märällä kelillä juurakossa ja mielessä kävi nimenomaan talvirenkaiden vaihto jo pyörään nyt. Josko niissä olisi enemmän pitoa.
Jos maastopyöräily oikeasti kiinnostaa, ala jo nyt varautua siihen, että viimeistään vuoden päästä hankit oikean maastopyörän. Jos vaan mahdollista, säästä kuitenkin nykyinen pyöräsi, jos se siinä 90% ajoistasi, mikä ei ole maastoajoa, toimii hyvin. Pyörästäsi tuskin kovin paljon käytettynä myydessäsi saat eli pyörän käyttöarvo on todennäköisesti myyntiarvoa parempi. Laitat vaan lokarit yms. varustetta siihen, niin käyttökelpoisuus arjessa paranee huomattavasti. Kun tällä tavoin avautuu pyöräilyn potentiaali, pian alatkin haaveilla myös cc:stä tai maantiepyörästä...
Onko pyöräsi tämä eli nykyiset renkaat 700x37?
https://www.xxl.fi/white-sc-lite-hybridipyora-15/p/1095672_1_style
Kyllä, juurikin tuo pyörä kyseessä. Täytyy tässä taas myöntää oma amatöörimäisyys. En ensin oikein meinannut tajuta, että mikä tuo 28" vs 29" ero oikein on. Vanne on siis sama, mutta puhutaan vain korkeamman profiilin omaavasta renkaasta. Jotenkin luulin, että renkaan korkeus pysyy koko ajan samana ja tämän takia en sitä korkeutta ole edes mitannut. No aina oppii jotain uutta ja täytyy taas mennä mittailemaan. Sinänsä hassu juttu tuo renkaiden koot ja niiden vaihtelevuus. Vaikkakin niistä on "tarkat" mitat ilmoitettu, mutta siltikään ne eivät välttämättä pidä paikkansa ja heittoa voi olla. Ajatella jos auton renkaissakin olisi tällaista, raapii jos raapii. :)
Kävin alkuviikosta XXL:ssa kysymässä renkaista kun kerta sen lähistöllä olin ja katsoin juurikin noita Continentalin X King, 29 x 2,2 RS renkaita. Siellä oli jossain Whiten maastopyörässä nuo renkaat ja ainakin silmämääräisesti tarkasteltuna näytti siltä, ettei ko. renkaat mahtuisi pyörimään takana, koska ovat niin korkeat (liian leveät toki, otin molemmat pyörät vierekkäin). Tämä siis tehty täysin silmämääräisesti ja voi olla, että rungoissa oli eroja, joten parempi vain mitata. Leveyden puolesta uskon, että 2" renkaat menisi just. Toki mikään ei poissulje sitä, että ostan erikoon renkaat eteen ja taakse, mutta onko tämä oikeasti järkevää?
Tuo renkaiden kuluminen ei ole minulle mikään dealbreaker. Jos joudun kerran vuodessa ostamaan uudet renkaat kuluman takia niin se on ihan ok. Kyllä olen jo henkisesti valmistautunut vaihtamaan nykyisen pyöräni kunnon maastopyörään, mutta tämä ehkä vasta vuoden parin päästä.
Leveyden puolesta uskon, että 2" renkaat menisi just. Toki mikään ei poissulje sitä, että ostan erikoon renkaat eteen ja taakse, mutta onko tämä oikeasti järkevää?
Monissa maastopyörissä on valmiina eri levyiset tai eri malliset renkaat edessä ja takana, ja usein suositaan esim. takana hieman kapeampaa ja rullaavampaa rengasta. Sinun tapauksessasi kannattaa laittaa niin leveät kuin järkevästi mahtuu, mutta jos eteen mahtuu leveämpi, ei sitä kannata jättää laittamatta ainakaan sen takia, että takana olisi eri rengas. Huomasin, että omalla cyclollani maastoajo sujui yllättävän hyvin jo 38 mm renkailla, kunhan paineet olivat tarpeeksi matalalla (muistaakseni 2,5 bar). Märällä pitoa ei kuitenkaan ole, joten tähän vuodenaikaan voi maastoajo olla hieman ikävää kapeilla kumeilla. Vauhti on myös hitaampaa jo senkin takia, että täytyy varoa puhkomasta kumeja paineiden ollessa alhaiset. 50mm renkaalla luulisi uskaltavan mennä jo alle 2 barin, jolloin pitoa alkaa olla jo enemmän.
Ostin viime vuonna maastopyörän juuri sen takia, että cyclolla ei hankalammille poluille päässyt, mutta nyt olen huomannut, että silläkin pääsee yllättävän pahoista paikoista, kun taidot ovat kehittyneet. Pelkällä cyclolla en kuitenkaan olisi jaksanut noita vaikeampia paikkoja harjoitella, se olisi ollut kirjaimellisesti melko kivinen taival. Leveämmät renkaat hybridissä ovat kuitenkin hyvä tapa testata, miten maastopyöräily innostaa. Sitten vaan myöhemmin kaverilta oikea maastopyörä lainaan, tai kaupasta koeajolle jne... :)
orc biker
11.12.2015, 16.53
Toki kuvioinnin muutoksilla saa muutettua tiettyjä ominaisuuksia, mutta leveyden muutoksella ei hirveästi vaikutusta ole eli pehmeillä poluilla ei pyörä kulje olennaisesti nykyistä paremmin.
Riippuu olennaisen määritelmästä, mutta yleisillä pyörämaailman kulkemisen mittareilla sanoisin, että kyllä vaikuttaa nimenomaan pehmeällä olennaisesti. Rullaavuus ja tietenkin vakaus paranevat huomattavasti.
orc biker
11.12.2015, 17.18
Sinänsä hassu juttu tuo renkaiden koot ja niiden vaihtelevuus. Vaikkakin niistä on "tarkat" mitat ilmoitettu, mutta siltikään ne eivät välttämättä pidä paikkansa ja heittoa voi olla.
Se johtuu siitä, että rengasvalmistajat haluavat varmistaa, että rengas varmasti mahtuu haarukkaan erilaisilla vanteilla. Renkaalla ei ole tarkkaa "oikeaa" mittaa, vaan se on riippuvainen siitä, mihin se rengas laitetaan. Lisäksi rengasyksilöissä voi olla eroja. Tämä on ratkaistu siten, että renkaat ovat käytännössä kapeampia kuin markkinoitu koko. Toisekseen kapeampi rengas on kevyempi, ja paino on tärkeää markkinoinnissa. Jos 2,2" onkin oikeasti 2,1", niin sehän on tietenkin kevyempi kuin vastaava leveämpi rengas. Kun kuitenkin sitä myydään 2,2":na, niin ihmiset sitten ihastelevat, että tämähän onkin kevyt verrattuna kilpailijan renkaaseen.
Kävin alkuviikosta XXL:ssa kysymässä renkaista kun kerta sen lähistöllä olin ja katsoin juurikin noita Continentalin X King, 29 x 2,2 RS renkaita. Siellä oli jossain Whiten maastopyörässä nuo renkaat ja ainakin silmämääräisesti tarkasteltuna näytti siltä, ettei ko. renkaat mahtuisi pyörimään takana, koska ovat niin korkeat (liian leveät toki, otin molemmat pyörät vierekkäin).
Koetapa googletella noita renkaiden mittoja (vanteilla, joiden leveys vastaa mahdollisimman paljon sinun pyöräsi vanteita). Sitten mittaat omat nykyiset ja pohdit sitä eroa.
Mittasin nyt sitä renkaan korkeutta ja sanoisin, että mikäli renkaan korkeus kasvaa 15mm tai yli, niin silloin on ongelma ja osuu runkoon. Tätä kun miettii niin tuo 29" rengas pitäisi just ja just mahtua ja tilaa jäisi muutama milli pelivaraa. Eli ihan tarpeeksi eikö vain. ;) Ehkä helpoimmalla tästä arpomisesta pääse eteenpäin tilaamalla yhden esim. tuommoisen Schwalben Smart Samin ja kokeilen, että mahtuuko se. Jos ei taakse mahdu niin laitetaan se sitten eteen ja taakse sitten tilataan jotain muuta.
orc biker
11.12.2015, 18.02
Eli ihan tarpeeksi eikö vain. ;)
No, kyllä ja ei. Varmasti sinne jokin keppi, käpy ja kivi jossain vaiheessa takertuvat.
Ehkä helpoimmalla tästä arpomisesta pääse eteenpäin tilaamalla yhden esim. tuommoisen Schwalben Smart Samin ja kokeilen, että mahtuuko se. Jos ei taakse mahdu niin laitetaan se sitten eteen ja taakse sitten tilataan jotain muuta.
Se on ainakin hyvin edullinen perusversioltaan. Ihan hyvä suunnitelma.
Ulkorengas
11.12.2015, 20.43
Riippuu olennaisen määritelmästä, mutta yleisillä pyörämaailman kulkemisen mittareilla sanoisin, että kyllä vaikuttaa nimenomaan pehmeällä olennaisesti. Rullaavuus ja tietenkin vakaus paranevat huomattavasti.
Tuossa kohdassa vertasin alkuperäistä 37 mm rengasta olettavasti haarukoihin mahtuvaan 42 mm renkaaseen. Tuolla muutoksella tuskin vielä olennaista tai huomattavaa vaikutusta on. Vaikka tietysti noidenkin määritelmien merkitys on vaikea näin nettikeskustelussa yhteismitallistaa. Kun 37 vaihtuu 54 mm renkaaseen, sitten minäkin myönnän tuollaiset erot. Ja kun itselläni on kolmospyörässä 47 mm nappulat 26" koossa, sekin on jo kelpo rengas kevyeen maastoajoon.
Mittasin nyt sitä renkaan korkeutta ja sanoisin, että mikäli renkaan korkeus kasvaa 15mm tai yli, niin silloin on ongelma ja osuu runkoon. Tätä kun miettii niin tuo 29" rengas pitäisi just ja just mahtua ja tilaa jäisi muutama milli pelivaraa. Eli ihan tarpeeksi eikö vain. ;) Ehkä helpoimmalla tästä arpomisesta pääse eteenpäin tilaamalla yhden esim. tuommoisen Schwalben Smart Samin ja kokeilen, että mahtuuko se. Jos ei taakse mahdu niin laitetaan se sitten eteen ja taakse sitten tilataan jotain muuta.
Hyvä ajatus, ellei tilauksesta aiheudu merkittäviä postikuluja. Schwalben sivujen mukaan Smart Samia saa koossa 37, 42 ja 47 mm. Noista varmasti löytyy ideaali rengastus pyörääsi.
No, kyllä ja ei. Varmasti sinne jokin keppi, käpy ja kivi jossain vaiheessa takertuvat.
Ei sinänsä haittaa kunhan ei tarvitse koko ajan olla sieltä jotain poistamassa. Käyttöä varten pyörä on hankittu, joten ei haittaa jos jälkiä tulee.
Kokeilemalla se rengas koko selviää. Miten on, lähdetäänkö kokeilemaan tuolla Smart samilla (29x1.75) vai Continentalin Race King tai X-King (molemmat 29x2.0). Bikester.fi sivuilta näyttäisi toimituskulu olevan 4,90 euroa, joten mielestäni varsin kohtuullinen.
orc biker
11.12.2015, 22.01
Miten on, lähdetäänkö kokeilemaan tuolla Smart samilla (29x1.75) vai Continentalin Race King tai X-King (molemmat 29x2.0). Bikester.fi sivuilta näyttäisi toimituskulu olevan 4,90 euroa, joten mielestäni varsin kohtuullinen.
Race Kingissä on matalat sivunappulat, joten sen puoleen se voisi olla X-Kingiä parempi veikkaus. Jos pyörässä on jokseenkin normaalin tilava etuhaarukka, niin kannattaa toki ottaa levein, minkä epäilee mahdollisesti taakse menevän, koska se kuitenkin mahtuu tarvittaessa eteen.
Hetkinen, jos löytäisin noita mittoja vähän. Minulla jossain oli tallessa jotain ehkä auttavaa...
orc biker
11.12.2015, 22.10
Nämä eivät ole minun mittauksiani, joten en ota vastuuta virheistä.
Smart Sam 29 x 1,75: leveimmillään nystyjen kohdalta 47 mm, korkeus 44 mm suht normi vanteella. Race Kingistä ei ole juuri tuon 2":n version mittoja, mutta näyttäisi olevan huomattavasti korkeampi. Epäilen, että se on ehkä 50 mm, jopa enemmän.
Onkos noissa Race-Kingeissä ja X-Kingeissä 29" 2.0 samanlainen kokoero kuin niissä on 27.5" 2.2? Sillä jos on niin Race-King on selkeästi isommalla ilmatilalla varustettu, leveämpi ja korkeampi kuin X-King, vaikka koko paperilla on sama.
Tuon nykyisen renkaan kyljessä on seuraavat merkinnät: 28 x 1 3/8 x 1 5/8. Tuo viimeinenhän on se renkaan korkeus, eli karkeasti noin 40mm. Täten Smart Samin pitäisi pyöriä takana helposti. Jos Race King olisi tuon 50mm niin senkin pitäisi mahtua juuri pyörimään. Tilaa jäisi noin 4 milliä.
Mulla oli hybridissä takana tuo x-king 29*2.2 ja se hankasi takahaarukkaan. Pyörä on scot sportster hd10. Edessä mahtui tuo sama pyörimään mutta takana tosiaan hankasi haarukkaan jäljet.http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/11/04f70eb65c8f08e3cddd3cb8f540b2e0.jpg
Lähetetty minun Che2-L11 laitteesta Tapatalkilla
orc biker
12.12.2015, 01.32
Tilaa jäisi noin 4 milliä.Mutta se voi olla isompikin. Tuo oli vain arvio. Sanoisin, että menee liian tiukalle. Mieti jotain muuta. Niin kuin Nana sanoi, niin tuo Race King voi olla ilmavampi vähän kaikin tavoin kuin X-King.
Jep, Otetaan varmaan päälle ja tilaan Smart Samit. Jostain olin lukevinani, että X-King:n ulkohalkaisija 29x2.0 koossa olisi noin 725mm, eli menisi erittäin tiukille. Sama rengas, mutta leveämpänä 29x2.2 olisi jo 740mm.
Nyt on Smart Samit tilattu. Tilasin suoraan kaksi kappaletta rengasta niin pääsee sitten heti testaamaan minkälainen se on. Laitoin tilauksen sittenkin bikeinn.com sivulta, koska oli hieman halvempi, noin 37 euroa toimitettuna. Kunhan saan asennettua niin laitan pari kuvaa.
Tuon nykyisen renkaan kyljessä on seuraavat merkinnät: 28 x 1 3/8 x 1 5/8. Tuo viimeinenhän on se renkaan korkeus, eli karkeasti noin 40mm. Täten Smart Samin pitäisi pyöriä takana helposti. Jos Race King olisi tuon 50mm niin senkin pitäisi mahtua juuri pyörimään. Tilaa jäisi noin 4 milliä.
Tuosta on toisenlaistakin tietoa olemassa, esim. Shcwalbe ilmoittaa että keskimmäinen lukema on korkeus.
The inch marking (e.g. 28 x 1.40) states the approximate outer diameter (28 inches) and the tire width (1.40 inches). Another inch marking is 28 x 1 5/8 x 1 3/8 (approximate outer diameter x tire height x tire width); it is also common.
Itsellä on renkaat mahtuneet hyvin aina pyörimään niin ei ole tarvinnut mittailla miten päin tuo on oikeesti.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.