Näytä tavallinen näkymä : N/W ovaaliratas
Siemenlinko
08.12.2015, 18.55
Minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla ovaali rattaasta verrattuna pyöreään n/w:hen?
Onko joku pettynyt ja vaihtanut pyöreän takaisin?
Hyvät ja huonot puolet?
Jos miettiin ovaalia vaihtoehdoksi pyöreälle 30t nw rattaalle, ni mikä oikea koko?
Oikea koko on vähän makuasia mutta vastaavuus pyöreään ei minusta ole ihan siinä puolivälissä vaan ehkä vähän alapuolella.
Kilometrit hukkasin jonnekin mutta perstuntumalla Abs Blackin soikio n/w näyttää kuluneemmalta kuin Rf:n pyöreä n/w samoilla kilsoilla ja kumpikin kuluu nopeammin kuin hyvät perusrattaat.
Maasturissani on Absolute Blackin N/W-ovaali ja maantiekiiturissa sekä aika-ajopyörässä Rotorin ovaalieturattaat. Eipä niitä ole tullut vaihdettua edes takaisin pyöreiden kanssa, mutta väittäisin että eroavaisuudet on selkeämmät maantieajossa. Johtuu varmaan tasaisemmasta pyörityksestä tms. Maastoajossa eroa ei oikeastaan edes huomaa, jyrkissä nousuissa ja muissa vääntöpaikoissa ovaali auttanee vähän.
Ovaalihan periaatteessa pidentää välitystä siltä kampikierroksen osalta jossa siitä on eniten hyötyä, ja lyhentää niiltä kuolokohdilta joissa siitä on eniten hyötyä. Valitsisin 30T:n tilalle 30T ovaalin (mikäli saatavilla?) jos nykyinen välitysalue on sopiva, tai 32T:n jos lievä pidennys pitkään päähän kiinnostaa (tai ei haittaa).
Ovaalirattaat saavat yllättävän vähän negatiivista palautetta, vaikka olen aivan varma etteivät ne sovi kaikille. Negatiivinen palaute nousee kuitenkin internetin ihmeellisessä maailmassa pintaan nopeammin. Minulle ne on kuitenkin sopineet varsin hyvin, yhdessä pyörässä ei vielä ole mutta siihenkin sellainen tulee kunhan saan aikaiseksi.
Sen paremmin ottamatta kantaa tieteeseen, kahessa fillarissa absoluteblack ovaali, tykkään, toimii, en vaihtais pyöreeseen..
Siemenlinko
08.12.2015, 20.33
Kiitos vaan vastauksista. Taitaa ovaali mennä hankintaan.
Koko vielä harkinnassa.Niitähän sais 64bcd 28t versionakin pikkurattaan tilalle...
Sekään ei paljoa jäis 30 hampaisesta pieneksi.
Ja direct mounttina saa "optimiketjulinjaan" ainaki 26:sesta alkaen kaikki..
Olen läskissä käyttänyt sekä pyöreää 30t että ovaali 28t eturatasta. Näistä kahdesta tuo 28t ovaali on oma suosikki. Runttausvaiheessahan välitys taisi olla melkein sama mutta ovaalilla pääsee helpommin ja nopeammin kuolokohdan yli.
supertele
08.12.2015, 21.18
Krossarissa on Rotorin QCX1. Alussa tuntui älyttömän hyvältä, sittemmin fiilis on vähän tasoittunut. Ei ole varmasti mun viimeinen ovaaliratas, mutta pyöreälläkin pääsee eteenpäin.
usko juntunen
08.12.2015, 21.31
3v menty ovaalilla, eikä paluuta pyöreisiin. 29" täpärit 30t sekä 32t edessä ja pakka 10-42. Linkin takaa lisää kokemuksia
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?26498-Q-Ring
Maastotyhmyytyssinkulassa oli ennen pyöreä 32t jonka vaihdoin saman hammasluvun AB:n ovaliin. Ei hirveästi ole harmittanut. Voimantuotto tuntuu matalalla kadenssilla luontevammalta kuin pyöreällä ja soikulan polkemistuntumaan tottui ensimmäisten 50 metrin aikana.
Osta pois. Ehdottaisin kolmekymppistä.
Minä olen ihmetelly noiden ovaalien markkinointipuheita. Ymmärrän, että muoto vaikuttaa voimantuottoon ja olen kyllä kokenut ovaalin "pyöreämpänä", kuin pyöreän. Mutta kuinka 38 hampaisella voi saada "similar speed" kuin 40 hampaisella? Tuo siis esimerkiksi suora lainaus AB:n sivuilta. En tajua, tuntuuko korkea kadenssi erilaiselta ovaalilla, vai mihin se perustuu.
Enivei ovaali 32t on ollu itsellä käytössä maasturissa ja tykkäsin. AB:n 34t on tulossa sinkulahommaan pyöreän 33t tilalle. Läskiin tulee 28t ovaali, kunhan vanha 28t pyöreä kuluu.
Mulla Doval rattaat nyt muutaman kuukauden käytössä. En pysty ajamaan yli 2h lenkkiä maastossa pyöreällä, Tulee polvet kipeäksi. Ero on aivan järjetön kun menee ylämäkeen jossa juuria tms. johon voi vääntö loppua pyöreällä kesken kun sattuu isompi este olemaan siinä "nollakohdassa" polkiessa. Dovalilla tuntuu että kammet vain jatkavat pyörimistään. Porukan lenkeillä eron huomaa siitä kun pyöreillä rattailla ylämäessä polkevien polkeminen on tavalaan sykkivää, Huonolla pidolla se erottuu jopa repivistä jäljistä. Doval on siis tavallaan tupla-ovaali nimensä perusteella mutta muoto on lähinnä epämääräinen minusta. Tuota alempaa mulla on gxp(offset 6mm) ja bb30(suora) malleina sramin kammille direct mount kiinnityksellä 30t johon saa laitettua lisäksi 34t rattaan jos haluaa käsin vaihtaa, Jäivät ylimääräiseksi.
edit. Ainiin täysjoustopyörässä tuosta ovaalista on apua myös siinä että se lisää vastusta isojen lihasten kohdalle eli siihen kun polkaistaan poljiin aivan alas, Tämä auttaa myös siihen ettei pyörän jousitus painu niin paljoa putkelta polkiessa kun voima ohjautuu enemmän pyörää eteenpäin vievään liikkeeseen. Vaikutus voi olla iso mikäli on pitkäjoustoinen pyörä, Uudessa pyörässäni kun on vielä epäonnistuneesti suunniteltu linkusto niin ero oli sen verran iso että laitoin alkuperäiset kammet joihin ei saanut ovaaliratasta samantien entisen pyörän matkaan.
http://i.imgur.com/CpEJPJE.jpg
http://i.imgur.com/Um3OJDO.jpg
Ekassa maasturissa(Miyata Ridge Runner 18v vm.88/89) oli ne legendaariset Shimanon Biopace ovaalieturattaat. Kun ne kuluivat vaihdoin pyöreisiin eturattaisiin. En tuossa huomannut suurta eroa. En ole koskaan sen jälkeen kokenut tarvetta saada fillareihini soikeita eturattaita. Voisi tietysti mielenkiinnosta kokeilla millaista noilla olisi polkea taas vuosikymmenten jälkeen. :rolleyes:;)
Tuolla on joku näköjään joku tutkinut asiaa: http://www.noncircularchainring.be/pdf/Biomechanical%20study%20chainrings%20-%20release%202.pdf
Olen myös ajanut Biopaceilla aikanaan ja nämä nykyiset AB:t on melko lailla eri tuntuiset ajaa sikäli kun muistikuviin on luottamista.
Suosittelisinko varauksetta kaikille - en. Kokeilu on kuitenkin sen verran edullista (40-50€) että ei tuossa isoa vahinkoa tule.
Biopacet oli tiettävästi alunperin 90 astetta väärin ja niiden ongelma oli se että vaihtaminen ei ollut täysin ongelmatonta. Kun käytetään 1x niin ei ole vaihtamisongelmaa ainakaan ovaalilla :) Absoluteblackihan on täysin ovaalin muotoinen ja ero ei ole kovin iso isoimman kohdan kohdalla. Tuo doval vaikuttaa paljon radikaalimmin, Tosin niitäkin on eri asteisilla, 16% ero profiilissa on suurin, Eli siis 16% kevyempi nollakohdassa kuin raskaimmassa. Dovalissa on hieman se ongelma että se nykyttää takavaihtajaa eli ei pysy ketjun pituus täysin samana koko kierroksella.
Olen myös ajanut Biopaceilla aikanaan ja nämä nykyiset AB:t on melko lailla eri tuntuiset ajaa sikäli kun muistikuviin on luottamista. Suosittelisinko varauksetta kaikille - en. Kokeilu on kuitenkin sen verran edullista (40-50€) että ei tuossa isoa vahinkoa tule.
Tuohon vanhaan fillariin on entisöintiä varten odottamassa alkuperäinen käyttämätön kampisarja, niin jossakin vaiheessa pääsee taas Biopace:a fiilistelemään.:o Voisi tietysti ostaa kokeeksi johonkin toiseen fillariin noita uudempia "soikioita", niin voisi tehdä vertailua.:rolleyes:
Biopacet oli tiettävästi alunperin 90 astetta väärin ja niiden ongelma oli se että vaihtaminen ei ollut täysin ongelmatonta. Kun käytetään 1x niin ei ole vaihtamisongelmaa ainakaan ovaalilla :) Absoluteblackihan on täysin ovaalin muotoinen ja ero ei ole kovin iso isoimman kohdan kohdalla. Tuo doval vaikuttaa paljon radikaalimmin, Tosin niitäkin on eri asteisilla, 16% ero profiilissa on suurin, Eli siis 16% kevyempi nollakohdassa kuin raskaimmassa. Dovalissa on hieman se ongelma että se nykyttää takavaihtajaa eli ei pysy ketjun pituus täysin samana koko kierroksella.
Itse ajoin melkein 10 vuotta noilla Biopace:lla enkä huomannut vaihtamisessa mitään ongelmia. Tuolloinhan oli vielä käytössä ne legendaariset peukkuvivut vaihtamista varten :D. (M730-sarja)
Vaihtoiko sujuvasti riippumatta kammen asennosta vai totuitko vaihtamaan aina tietyssä kohtaa?
Noilla peukkuvaihtajilla vaihtaminen ei tapahdu yhdessä kohtaa. Kun peukkuvipua alkaa siirtämään, niin vaihtaja siirtyy samalla.(vaihtaminen siis "analogista" ei "digiä", niin kuin nykyään :D) Vaihtaminen siis tapahtuu noin 1/2-1 kampikierroksen aikana. Eli vaihtokohtaa ei tarvinnut/voinut miettiä. En ikinä pohtinut missä kohtaa kampi on kun ei sillä ollut merkitystä. Tietysti kevensin vähän polkemista, niin kuin nykyvaihtajilla ja rattaillakin teen...
Jos etsii vähän omaperäisempää ratasta, niin kannattaa tsekata Raval Bike: http://www.ravalbike.com/
3v menty ovaalilla, eikä paluuta pyöreisiin.
Uskon suosittelemana vaihdoin Rotorin ovaaleihin: polvitaipeessa oireillut Bakerin kysta ei ole kiusannut sen jälkeen. Maantiellä lienee merkityksellisemmät, kun pyöritetään tasaisella kadenssilla, mutta kyllä eron huomaa maastossakin sillä kohtaa kun nousussa puristetaan viimeiset voiman rippeet.
Parhaan kommentin kuulin kaveriltani, kun soratielenkillä vaihdoimme pyöriä (hänellä cyclo/minulla 29" jäykkäperä Q-ringeillä): "Onko varma ettei tässä ole jokin moottori?" :cool:
Kare_Eskola
09.12.2015, 17.53
Minulla on nyt kokemusta sekä maastossa että cyclolla kisaamisesta N/W-ovaalilla. Kertausta.
- Nykyajan N/W-ovaalit ovat päinvastaisia kuin pahamaineiset Biopacet. Älkää puhuko Biopacesta enää, tyhmät.
- Suuren väännön kohdalla suuri ratas, kuolokohdassa pieni ratas.
- Maastossa auttaa vetopitoon - annosteluaika pidempi.
- Ylämäessä auttaa kadenssiin - isompi vaihde korkeammalla kadenssilla.
- Ovaali tavallaan siirtää jalkalihasten kuormitusta hapenkuljetuksen kuormitukseen.
- Hyöty sitä isompi mitä enemmän ajelee putkelta.
Itse suosittelen ovaalia nimenomaan maastoajoon yhdellä eturattaalla N/W:nä. Etuvaihtajahommiin ei ihan toimi.
mhelander
09.12.2015, 20.59
Tuohon Karen kommenttiin ei ole paljoa lisäämistä. Jopa pieni muutos tuntuu, olen ovaaleilla ajanut jo viisi vuotta, ensin itse tehdyillä 10% litattuina tuplina ja maantiellä, sitten maastossa vastaavilla.
Vuosi sitten maasturiin tuli Rotor QX1 NW joka on 12.5% ja yhdessä 2.5mm pidempien kampien kanssa tuli vääntöä enemmän lisää kuin osasin odottaa.
Keväällä vaihtui maantiepeliin pyöreät compact double rattaat yhteen Rotor QXL 52-hampaiseen joka on siis 15%. Samalla pois jäi etuvaihtaja ja toinen rinkula, niin hyvin vääntää tuolla ainakin paikalliset nousut.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Saakos muuten uusiin M8000-kampiin ovaalia ratasta? Pulttijakohan on vähe spesiaali..
noniinno
09.12.2015, 23.20
Oneup XT M8000 96 BCD Oval Chainring
http://www.jensonusa.com/Oneup-XT-M8000-96-BCD-Oval-Chainring
Saakos muuten uusiin M8000-kampiin ovaalia ratasta? Pulttijakohan on vähe spesiaali..
http://www.absoluteblack.cc/oval-xt-m8000-96bcd-chainring.html
Oneupilta kannattaa tilata euroopan varastolta http://int.oneupcomponents.com/collections/all-products
Olipas nopea toimitus Absolute Blackilla, tiistaina tilasin ja torstaina hain paketin DHL:n automaatista :)
Olipas nopea toimitus Absolute Blackilla, tiistaina tilasin ja torstaina hain paketin DHL:n automaatista :)
Komppaan. Eilen tilaus ja nyt kourassa :)
Komppaan. Eilen tilaus ja nyt kourassa :)
Saa se sillä rahtimaksulla nopeesti liikkuakin..
Eka lenkki ajettu AbsoluteBlackin ovaalilla. On kyllä loistojuttu!
Sinkulalla putkelta runtatessa veto on paljon tasaisempi ja jyrkät mäet nousee huomattavasti paremmin ja myös kovempaa. Lihaskuormituksessa myös jotain eroa, vähän erilainen fiilis...
Pari jäätävän kovaa KOMia ylämäkiin tuli ajettua samalla, tuskin sattumaa?
Ketjun kireydessä on jonkin verran vaihtelua, mutta ajaessa ei mitään ongelmia. Suosittelen!
Pistitkö saman kokoisen ovaalin kuin pyöreäratas oli?
Saman kokoisen. Tasamaalla pyörittäessä se tuntuu just samalta, ylämäessä kevyemmältä.
Mulle tuli 34T normirattaan tilalle 34T AB:n ovaali 29" maastosinkulaan. En ole katunut. Mm. Tahko 180 tuli sinkuloitua :)
Liikuva shikaani
18.12.2015, 20.16
Fuck, tilasin Bike24:stä AbsoluteBlack N/W 64BCD 28t enkä sitten ajatellutkaan että niitä on myös pyöreänä… No sellainen sieltä tuli että jos jotain kiinnostaa niin halvalla lähtee...
usko juntunen
20.12.2015, 14.38
Kellään tietoa/kokemusta Rotor vs. AB ovaalin muodosta&asennosta. Vai ovatko toistensa 100% kopioita? Rotorissa on kyllä 3 eri kiinnitysasentoa.
usko juntunen
25.01.2016, 20.24
AB ovaaliratas 34t Sram XO1 kampiin kiinnitettynä Sramin omalla spiderillä (Q-factor 168mm) aiheuttaa pientä niskan raapimista Pivot Mach 429sl täpärissä. Ratas tulee niin lähelle takahaarukkaa,
että ottaa hipsuja kuormitettaessa. Ongelma hoitui tsi- kötöilyllä. Kaverin pivotti koekaniinina. Kukapa sitä ommaa alakas puoskaroimaan;)
Ei muutako sorvi laulamaan. Tuurnan (35.55mm) päällä sorvaten tulee täysin heitoton kipale. Sama otsapinta, mikä nojaa kammen kiinnityspintaan, on myös vasten tuurnan otsapintaa.
Spiderissä on tavaraa niin paljon, että 1.5mm kärsii poistaa otsapinnasta. Samalla spideri kevenee 2g!! Piruuttani katsoin kellolla, kuin taiwanin pojat onnistuneet kohtisuoruuden kanssa. Ei huono, vain 0.01 heitto. Ny sekin virhe korjattu:) (32t rattaan kanssa ei tuota ongelmaa.)
Edellisessä postissa kaipailin tietoa AB-ovaalin muodosta vs. Rotor? Silmämääräisesti tarkasteltuna ovat toistensa kopioita.
https://lh3.googleusercontent.com/-UJNb1s341f8/VqZfuB0VkCI/AAAAAAAAi2I/Uvza2uQvMhI/s640-Ic42/P1250008.JPGhttps://lh3.googleusercontent.com/-RgW-JGg1U6U/VqZfwzyJU-I/AAAAAAAAi2Q/DvvOCU-15Xg/s640-Ic42/P1250009.JPG
Hyvin korjattu Juntunen :)
Mites paljon tollanen 1.5mm siirto tekee ketjulinjassa, onko väliä?
Näyttäis tosiaan AbsoluteBlack ja Rotor ihan perus ellipseiltä vs. esim. Doval "tuplaovaali"
Mulla on kans pieni ovaaliprokkis:
Pitäs kaverin Moonlanderiin saada narrow wide ratas ja mielellään ovaali, mutta siinä on Surlyn OD kammet ( 58mm BCD ), joihin en ovaalia ole löytänyt. (mm. absolute black sanoi, että niin marginaali, että eivät tee :P )
Uudet kammet ainakin ovat kalliit, joten otin härkää sarvista ja aloin miettii josko teettäisi soveltuvan ovaalin.
Jonkin verran oli arpomista noiden muotojen yms. kanssa, mutta nyt on ekat piirustukset valmiina 28T 14% ovaalista surlyn OD kampiin:
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_28t_14percent_oval_top-268x300.png (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_28t_14percent_oval_top.png)
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_28t_14percent_oval_perspective-768x362.png (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_28t_14percent_oval_perspective.png)
Seuraavana vuorossa on mallikappale 3D tulosteena, jota olisi tarkoitus sovitella pyörään ja katsoa miten ketju istuu.
Sen jälkeen tehdään tarvittavat korjaus + tulostus iteraatiot, kunnes homma vaikuttaa toimivalta.
Tulostamassa tosin täytynee tyytyä yksipuoleiseen narrow wideen ja laittaa asentaessa 1mm prikat väliin.
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_28t_14percent_oval_semi_nw_perspective-768x337.png (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_28t_14percent_oval_semi_nw_perspective.png)
Sitten kun design on kunnossa, niin täytyy tiedustella saako tuollaisen teetettyä järkihintaan.
Ainakin yhden teettäminen konepajalla voi olla kallista, kun tarvitaan CAM ohjelma, mutta useamman kappaleen kanssa voisi hintakin tippua. (tai sitten turataan kaverin harraste pöytä CNC:llä :D )
Hyvin korjattu Juntunen :)
Mites paljon tollanen 1.5mm siirto tekee ketjulinjassa, onko väliä?
Ei ollu väliä. Vaihteisto toimii kuten ennenkin. Kiitokset Uskolle vielä pienestä spiderin keventämisestä.
usko juntunen
26.01.2016, 20.58
Millin kevennyskin ois riittänyt, mutta "asiakas" halusi 1.5mm turvavälin. Nuo Pivotit perästään senverran letkuja :D Trekissä riittää 0.1 turvaväli. Ei vaan oikeasti sama ongelma ois tullut 34t rattaalla omassa boost-haarukalla varustetussa Fuel ex:ssä. 32t Rotor ovaali& xx kammet&spideri mahtuu pyörimään ilman puoskarointia.
Hieman OT:
t3mppu: varsin mielenkiitoinen diy-viritys mietinnässä sulla. Meillä töissä yks inssi oli kiinnostunut ovaalin ideasta, kun sellaisen rattaan esittelin. Pelit ja vehkeet kyllä talosta löytyy,
mutta niiden valjastaminen firapelihommiin hiukka kyseenalainen. Sarjatuotannossa ei taideta pärjätä hinnassa Taiwanin/Puolan pajoille, ja taitaapi olla jotain tekinjänoikeuksiakin jarruna:cool: Soikuloita hammaspyöriä on kylläkin tehty. https://picasaweb.google.com/108037142476657975777/EllipsiHammaspyorapari2016?authkey=Gv1sRgCMuKl6eL5 IuGaA OT)
HC Andersen
26.01.2016, 21.21
@ t3mppu: jos vaatii isompaa sarjaa niin kysäseppä Shocktherapyn Toikalta jos se ois kiinnostunut tulemaan mukaan kimppaan, tiedän että tuotteelle olisi kysyntää. Shocktherapy.fi
hep! Ohutta vahvempaa kiinnostusta aiheeseen. MWOD 58BCD kammet itellä. Seuraan silimä kovana.
Hienoa, että kiinnostusta löytyy muiltakin :)
Toistaiseksi tää on tällästä harrastelu-neppailua, kun ovaali tarttis saada, mutta kyllähän näitä vois useammankin tehdä mikäli sinne asti päästään.
Usko: tokihan olis hienoa jos noita viraapelina sais, eikä hintakaan ole vertailukelpoinen, kun taiwan/puola ei tällaista tarjoa :D
HC Andersen: joo pidetään mielessä, kunhan tästä vähän hommat selkenee
Tällä hetkellä olen miettinyt kahta tapaa toteutukselle:
1) CNC
- kallis ainakin pienissä erissä (tarvii viritellä CAM ohjelma, mahdolliset kiinnikkeet yms. workflow)
+ tarkka
2) Laserleikkaus + CNC
- laser ei välttämättä yhtä tarkka kuin CNC :rolleyes:
+ laserilla helppo (lue: suht edullinen) leikata ääriviivat jonka jälkeen jäisi koneistettavaa nuo NW ohennukset ja ruuvien upotukset
+ koneistus voisi onnistua laserin leikkaamista rei'istä pulteilla kiinnittämällä, vähentäen kiinnitys ja keskityshommaa vrt vaihtoehto 1, jossa tarvii ensin saada myös ne reiät
Laserin voisi toki korjata myös lankasahalla tai kipinällä.
Projektikin nytkähti taas hieman eteenpäin, kun sain tänään 3D tulostettua mallikappaleet.
Koitin aluksi printata koko kappaleen, mutta nuo tyhjän päälle jäävät osat ei oikeen pysyneet muodossaan.
Sen jälkeen tein alunperinkin mietityn "semi narrow wide" eli ns. 3/4 ratasta, joka onnistui oikein hyvin.
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/oval_prints-300x300.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/oval_prints.jpg)
Olisi pitänyt heti aluksi keksiä tulostaa kaksi rattaan puolikasta ja liimata ne yhteen, ehkä sitten ensikerralla.
Työpöydällä oli pätkä XT 10 spd ketjua jonka kanssa vähän mallailin hampaita ja arvioidut muodot sekä mitat vaikuttivat hyvältä.
roller:
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/oval_semi_nw_w_roller-300x300.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/oval_semi_nw_w_roller.jpg)
narrow wide profiili:
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/oval_semi_nw_print_chain_nw-300x300.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/oval_semi_nw_print_chain_nw.jpg)
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/oval_semi_nw_w_chain-768x512.jpg
Seuraavaksi täytyy sovittaa pyörään ja koittaa kestääkö varovaista käsin pyörittämistä, mutta tämä jäänee huomiselle/loppuviikkoon.
Tää on ehkä vähän OT jo, mutta keksin ongelmaan myös mahdollisesti hieman yksinkertaisemman ratkaisun, eli josko tekisi adapterin surlystä esim sramiin ( BCD58 --> BCD96 ).
Tuollainen olisi melkoisesti yksinkertaisempi koneistaa, eikä tarttis luottaa mun designiin (monellako tapaa ovaalin voi piirtää ?? :rolleyes:), vaan voisi käyttää mitä vaan rattaita :)
Nopeasti rykäistyt havainnekuvat:
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/58bcd_to_96bcd-300x210.png (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/58bcd_to_96bcd.png) http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/58bcd_to_96bcd_top-300x294.png (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/58bcd_to_96bcd_top.png)
Tää on ehkä vähän OT jo, mutta keksin ongelmaan myös mahdollisesti hieman yksinkertaisemman ratkaisun, eli josko tekisi adapterin surlystä esim sramiin ( BCD58 --> BCD96 ).
Minulla ei ole rattaiden teknisistä ominaisuuksista syvempää ymmärrystä, mutta niin ymmärsin N/W-rattaiden yleistyessä että moni valmistaja käytti merkittävän osan kehitysajasta hampaiden muodon optimointiin. Eipä sitä tiedä mikä muoto lopulta on "optimaalinen" ja kuinka paljon käytännön eroa se muoto synnyttää. Kuitenkin valmistamalla adapterin ei ainakaan tarvitse herätä sitten epäilemään niiden omien rattaiden hammasprofiileja, kun koesarja jalkautuu testikäyttöön erilaisiin olosuhteisiin.
Spideria tehdessä kannattaa varmistaa, että mitä spidereita Surlyn kampiin löytyy jo valmiiksi, ei tuu turhaa päänvaivaa. 58->104 nelipultti löytyy ainakin, muttei kiinnosta mua, koska haluun tohon retkiratsuun pienemmän rattaan.
Äkkivilkasulla löysin jensonusa.comista spiderin 58->94mm ja esim AbsoluteBlack tekee siihen ratasta, pienin on ovaali 30-hampainen.
CamoN: juurikin tuon hampaiden muodon vuoksi nuo tulosteet tein, jotta pääsee ihan käytännössä ihmettelemään niiden sopivuutta.
Olen myös ollut käsityksessä, että niiden kehittely on se juttu, mutta nyt olen hieman epäileväinen kun tuo eka viritys vaikutti sopivan ketjuun :D
(todellisuus selviää toki vasta sitten, kun pääsee oikeasti runttamaan valmista palikkaa)
Aika samalta noi eri valmistajilla näyttää, sitten on eroina erinäköisiä kuranpoistouria yms.
Löysin myös tällaisen ns. normaalin rattaan hampaan profiilin (tottakai vasta omien piirtämisen jälkeen) ja kun sovitin tuon oman päälle, niin nuo mun ovat todella lähellä, mitä nyt kärjet katkaistu ja kulmikkaita. Myös ovaalius aiheuttaa pieniä muutoksia.
http://www.gizmology.net/sprockets.htm
http://www.gizmology.net/images/sprocket6.gif
petjala: joo my bad, meni nuo bcd:t sekaisin, kun absolute black tekee 28T bcd 64 (ei 96), mutta siinä ei jää tarpeeksi tilaa adapterille. (28T on juurikin se jonka minäkin haluan :) )
Taisin itseasiassa ihan aluksi miettiä adapteria, mutta sittemmin unohdin miksi sen hylkäsin :D
Korean Doval tekee 80/88 bcd rattaita, jolloin voisi riittää välykset. Niitä saa myös sopivan kokoisina, mutta saatavuus vaihtelee huomattavasti ja olishan tommonen adapteri paljon tylsempi kuin itse tehty ratas ;)
Jahas edellisistä viesteistä päätellen täällä on ihan tosi harrastajia ☺
Itse tilasin kanjonin täpäriin absin ovaalin 104bcd:llä Shimanon XT 3x kampia varten. väärähän se bcd oli eikä löydy markkinoilta rattaita.
Ärtymyksestä vaihtui sitten koko voimansiirto, vaikka takana on noin 350km nykyisillä osilla. Racefacen turbine cinch kammet, direct mount OneUp 32T ovaali, OneUp 42T takaratas ja RADr häkki... Kahdet uudet ketjut ja päivitys SLX->XT rataspakkaan. Saa nähdä mitä tuli tilattua.
Pyörään tällä hetkellä tulossa reklamaatiolla uusi takahaarukka, kun nykyinen on kiero. Kevättä odotellessa.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Ehdin eilen sovittamaan tuota muoviratasta ja vaikutti melko lupaavalta.
(klikkaamalla taas isommat kuvat)
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_oval_28t_mounted_no_chain-300x300.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_oval_28t_mounted_no_chain.jpg) http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_oval_28t_mounted_w_chain-300x300.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_oval_28t_mounted_w_chain.jpg) http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_oval_28t_mounted_w_chain_behind-300x169.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/surly_oval_28t_mounted_w_chain_behind.jpg)
Kyseessä oli tuo 3/4 ratasta, joka tuli tulostimesta paremmin ulos. Eli sisäpuoli on valmis, ulkopuolelta puuttuu viisteet narrow wide profiili.
Viisteiden puuttuminen osoittautuikin ongelmalliseksi koepyörityksessä, kun ketju jäi asettunut, tämä tosin oli helposti korjattavissa pikaisella dremelöinnillä.
Kaksi minuuttia kammen pyörittelyä (alussa ensimmäiset pyöritykset ever, lopussa vaihteiden vaihtoa).
https://www.youtube.com/watch?v=wvTJycmardU
Tässä vielä vertailukuva 28T pyöreän ja 14% ovaalin välillä, alkoi tuossa pyöritellessä jopa mietityttämään pitäisikö olla vähän maltillisempi ovaali..
Yllätyin myös siitä, että tuo kiinni ollut ratas ei ollutkaan terästä vaan jotain kevyempää ja ei-magneettista, täytyypä siis vielä vähän laihduttaa tuota omaakin protoa.
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/oval_vs_round_28t-768x432.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/oval_vs_round_28t.jpg)
Seuraavaksi täytyy tarkistaa kellotus (näytti jotenkin kummalliselle, tulikohan printattua väärä revisio) korjata vähän tuota sisäpuolista profiilia, vastaamaan enemän tuota alkuperäistä ja sitten miettiä otetaanko vielä seuraava tulostus.
Toi pyöreä rattaasi on kova-anodisoitua alumiinia Middleburnilta. Sama itsellä kiinni tällä hetkellä Moonlanderissa.
Kevennysreiät on aina pornoja, varsinkin riittävän suurina. (Editointi sisältää hullun yllyttämistä.)
Itse tilasin kanjonin täpäriin absin ovaalin 104bcd:llä Shimanon XT 3x kampia varten. väärähän se bcd oli eikä löydy markkinoilta rattaita.
Kyllä löytyy shimanon bcd96 jaolla esim wolftoothilta..
Jahas edellisistä viesteistä päätellen täällä on ihan tosi harrastajia ☺
Itse tilasin kanjonin täpäriin absin ovaalin 104bcd:llä Shimanon XT 3x kampia varten. väärähän se bcd oli eikä löydy markkinoilta rattaita.
Ärtymyksestä vaihtui sitten koko voimansiirto, vaikka takana on noin 350km nykyisillä osilla. Racefacen turbine cinch kammet, direct mount OneUp 32T ovaali, OneUp 42T takaratas ja RADr häkki... Kahdet uudet ketjut ja päivitys SLX->XT rataspakkaan. Saa nähdä mitä tuli tilattua.
Pyörään tällä hetkellä tulossa reklamaatiolla uusi takahaarukka, kun nykyinen on kiero. Kevättä odotellessa.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Mulla on täysjoustossa OneUp 42T + SLX 11-36T pakka, mistä 15T ja 17T korvattu OneUp 16T:llä + Shadow+ XT vaihtaja + RADr häkki. Raceface Evolve kammissa on ollu RF 32T NW ja nyt absolute black 34t ovaali. Toimii molemmilla ongelmitta, joten uskon että sullakaan ei pitäs olla ongelmia
Kyllä löytyy shimanon bcd96 jaolla esim wolftoothilta..
Oho piti kirjottaa ovaaleja rattaita. Löytyykö XT FC-M782 kampiin 96mm ratasta? Onko spideri sama kuin M8000? Jos näin on niin oon täysin erehtynyt... FC-M782 kammissa on 68mm/96mm bcd
Sent from my A0001 using Tapatalk
Oho piti kirjottaa ovaaleja rattaita. Löytyykö XT FC-M782 kampiin 96mm ratasta? Onko spideri sama kuin M8000? Jos näin on niin oon täysin erehtynyt... FC-M782 kammissa on 68mm/96mm bcd
Sent from my A0001 using Tapatalk
http://www.wolftoothcomponents.com/collections/elliptical/products/elliptical-96-mm-bcd-chainrings-for-shimano-xt-m8000
Ovaali bcd96 speksattu kasitonni äxteeseen, mutta pulttijako sama, joten miksipä ei kävisi?
Edit: Otampa sanani takaisin, xt m8000 on epäsymmetrinen pulttijako, ei siis sovi vanhan tripla/tuplakammen bcd96 jakoon.. Anteeksi..
Ovaali bcd96 speksattu kasitonni äxteeseen, mutta pulttijako sama, joten miksipä ei kävisi?
Jonkun ajatusvääristymän oon saanut ettei pulttijako olis symmetrinen tms (ei olis kyllä mitään järkeä muuttaa)... Enpä oo ottanut tää selvää asioista. noh tuleepahan uudet kammet kuitenkin.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Jonkun ajatusvääristymän oon saanut ettei pulttijako olis symmetrinen tms (ei olis kyllä mitään järkeä muuttaa)... Enpä oo ottanut tää selvää asioista. noh tuleepahan uudet kammet kuitenkin.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Kuten ylle editoin, olet oikeassa.. Ei sovi..
Kuten ylle editoin, olet oikeassa.. Ei sovi..
No mutta varmistuipahan asia! Puhelimella kun kirjottelee niin menee välissä ohi jotkin kommenteista.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Paitsiettä, tällainen ainakin löytyi:
http://garbaruk.com/single-oval/oval-bcd-mount/melon-96bcd.html
ja tällainen:
http://int.oneupcomponents.com/collections/all-products/products/94-96-bcd-traction-chainrings?variant=11152920966
^soikeilla reijillä, joten sopii sram bcd94 ja shimano bcd96
Paitsiettä, tällainen ainakin löytyi:
http://garbaruk.com/single-oval/oval-bcd-mount/melon-96bcd.html
ja tällainen:
http://int.oneupcomponents.com/collections/all-products/products/94-96-bcd-traction-chainrings?variant=11152920966
^soikeilla reijillä, joten sopii sram bcd94 ja shimano bcd96
Ensimmäistä merkkiä en ollut kuulukaan ennen eilistä. OneUp on tullut joko omien tilausten jälkeen tai sitten jäänyt vaan huomaamatta. Kiitoksia linkeistä!
Sent from my A0001 using Tapatalk
Mulla on täysjoustossa OneUp 42T + SLX 11-36T pakka, mistä 15T ja 17T korvattu OneUp 16T:llä
Jouduitko sahaamaan niitä nastoja tai pinnejä irti kun irroitit 17T ja 15T?
Toimii molemmilla ongelmitta, joten uskon että sullakaan ei pitäs olla ongelmia
Onko ketjulinja ihan kondiksessa? Aloin miettimään että mitenhän omassa se ketjulinja sattuu kohdalleen, kun on RF Cinch ja OneUpin direct mount. En oo vielä tutustunut säätömahdollisuuksiin. Tilaus saapuu varmaan ens viikolla ja ehkä runkokin tulee huollosta. Pääsee sit näpertää
Ovaalin aihion tekoon voisi harkita vesileikkausta
^^Onko tuo ihan oikeasti varteenotettava vaihtoehto vai piruiletko? :)
mulla ois talvivanteilla just SLX pakka ja hyllyssä olis Hope T-Rex 40t odottamassa mutta vielä oon niillä sitkutellu 36t pakalla ku en oo raaskinu XT pakkaa tilata ku tuo SLX on melkein uusi. Kesävanteilla siis samainen XT+Hope. Edessä 30t raceface ja oon harkinnu 32t ovaalia ny. On itteasiassa CRC:n ostoskorissa jo.
Miks muuten jengi maksaa tuosta OneUpin 16t ku Shimanolta löytyy kans 16t irtoratas murto-osalla OneUpin rattaan hinnasta? Onks se jotenki parempi?
Miks muuten jengi maksaa tuosta OneUpin 16t ku Shimanolta löytyy kans 16t irtoratas murto-osalla OneUpin rattaan hinnasta? Onks se jotenki parempi?
Johonki väliin ne oli kokoajan jokapaikasta loppu ja kai jengi pelkäs ostaa, ku oli speksissä vaan 11-32-pakalle.. Itellä toimi kyllä laajempienkin kanssa "nou problemou" ja tosiaa nahkahousuilta luokkaa 4-5€/kpl..
Liikuva shikaani
29.01.2016, 21.08
muistaakseen tuo 16t tuli mukana kun osti 40/42t
Tulee 16T mukana CRC:ltä tilattuna
Sent from my A0001 using Tapatalk
Ovaalin aihion tekoon voisi harkita vesileikkausta
Vesi tai laseri, tarvii laittaa kyselyitä vetämään kunhan design on valmis.
2. revisio alkaa hahmottumaan, lisäsin OCP (optimal clocking position) reikiä, sekä yllytettyjä kevennysreikiä, niin voi kokeilla sitten eri kellotuksia.
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/02/surly_28t_14percent_oval_ocp_top-267x300.png (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/02/surly_28t_14percent_oval_ocp_top.png)
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/02/surly_28t_14percent_oval_ocp_perspective-768x425.png (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/02/surly_28t_14percent_oval_ocp_perspective.png)
Hampaiden muotoon en tehnyt muutoksia, kun se vaikutti käsin pyöritellessä toimivalta ja osui tuurilla muutenkin aika liki tuota optimikaarta:
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/diy_narrow_wide_vs_optimal_tooth-300x202.png (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/01/diy_narrow_wide_vs_optimal_tooth.png)
Aloin tosin miettimään, että pitäisikö tehdä ihan suoraan tollainen profiili, mutta narrow widenä, olis ainakin erilainen, joskin pohjetta ei kannattane siihen sitten hieroa :D
Huomenna olisi tarkoitus mennä taas tulostamaan, tällä kertaa kaksi puolikasta, jotka toivottavasti saa yhdistettyä yhdeksi kokonaiseksi, jolloin pääsee testaamaan ilman dremelöintejä ja tuon todellisen muodon.
Onkos kenelläkään kokemuksia Bionicon b-ring oval rattaista?
http://www.b-labs.org/oval-chainring/
^^ Ja t3mppu:n väsäilyille iso [emoji106]🏻
Onkos kenelläkään kokemuksia Bionicon b-ring oval rattaista?
http://www.b-labs.org/oval-chainring/
Pah kehui hyviksi, kestäviksi ja toimiviksi. Olisin ostanut juuri itellenikin, mutta 104bcd loppu joten päädyn tuttuun Absoluteen.
^ enkä. ainakaan selvinpäin.
Joskus kirjoitin jossain sinkulaketjussa et nuo B-labsit samoin kun one-upit kiristää / löysää ketjua enempi kun
ne muut. Omat ajot tuolla jäi niin vähiin et muusta en osaa sanoa.
^Tämä olikin kuultua tietoa Evolla, mutta kuulija oli ainakin tukevassa yhdenkaljan humalassa, eli väärin ymmärryksen/kuulemisen todennäköisyyn oli ilmeistä;).
Tuon one-upin kiristy/löysäyksen muistin kyllä, mutta en b-labsista.
Ketjureaktio
03.02.2016, 10.48
Aina tieteellisen Emppiirisen Fiilistelyn (™) mukaan Ovaaliteoria saa vahvistusta nastarengasajossa. Ikäänkuin aistisin että takarenkaan raapaisuääni ei pyöritettäessä olisi niin terävä kuin normirattaalla -> tasaisempi voimantuotto.
Vesi tai laseri, tarvii laittaa kyselyitä vetämään kunhan design on valmis.
Voin leikkuttaa noita vedellä erittäin kilpailukykyiseen hintaan jos tulee tarvetta. Joku muu saa tosin koneistaa nuo upotukset ja viisteet.
Pitää kuitenkin huomioida, että leikkuujälki vedellä on aina hieman viisto/kartio ja karhea. Huomioi joko mitoituksessa tai suunnittelussa tämä.
Laserilla leikkuureuna on suorempi, mutta karkenee/palaa jonkin verran, riippuen materiaalista. Mitä olet ajatellut?
Myös laseri onnistuu.
Jos hyvän ja mittatarkan haluaa, niin kannattaa tehdä koneistamalla koko kikkare.
Kuvista päätellen yhtään kaupallista tollasta ovaalia tai tavallista NW ratasta ei ole vesi- tai laserleikattu.
Miksei kuitenkin diy-hommissa toimis.
Voin leikkuttaa noita vedellä erittäin kilpailukykyiseen hintaan jos tulee tarvetta. Joku muu saa tosin koneistaa nuo upotukset ja viisteet.
Pitää kuitenkin huomioida, että leikkuujälki vedellä on aina hieman viisto/kartio ja karhea. Huomioi joko mitoituksessa tai suunnittelussa tämä.
Laserilla leikkuureuna on suorempi, mutta karkenee/palaa jonkin verran, riippuen materiaalista. Mitä olet ajatellut?
Myös laseri onnistuu.
Jos hyvän ja mittatarkan haluaa, niin kannattaa tehdä koneistamalla koko kikkare.
Materiaaliksi olin suunnitellut 7075 (mahd. vielä T6) alumiinia.
Kokonaan koneistus olisi toki hienoa, mutta äkkiseltään kun tiedustelin, niin tuollaisen koneistuttaminen on vähän turhan arvokasta tähän diy projektiin.
(melkeen halvempi ostaa uudet kammet ja niihin sopiva 28T ovaali)
Ajatuksena olisi, jos leikkuufirmasta löytyisi myös materiaalit ja saisi leikattua muutaman aihion (hammas-profiili, reiät).
Loput (eli narrow wide ohennukset ja ruuvien upotukset) koneistetaan jossain(tm), eli varmaan turataan kaverin pöytä CNC:llä.
Mietin, että leikkaisi myös paksummasta (10-20mm) levystä yhden vähän ratasta isomman neliön, jossa viisi kiinnitysreikää.
Sitten voisi riittää, että CNC:llä kun kellottaisi tuon neliön ja sen jälkeen aihiot voisi kiinnittää siihen, koneistaa ja kääntää sekä koneistaa toinen puoli. Ruuvien upotuksissa toki sitten pitänee irrottaa ruuvi kerrallaan ja koneistaa se.
Millaisesta epä-mittatarkkuudesta puhutaan noissa leikkuumenetelmissä?
Eli pitäisikö suoraan jättää pieni ylimäärä ja koneistaa sitten loppuun.
Laitoin Pohje sulle myös YV
Vastasin yv.
Toivottavasti homma etenee, pidetään muut jännityksessä ;)
BB Holland
11.02.2016, 18.52
Jos haluaa 30-hampaisen 104-pulttijaolla, niin Dovalilta. Semi-NW, mitä tarkoittanee.
http://www.ebay.co.uk/itm/3032-DOVAL-single-chainring-30T-32T-BCD-104-Semi-Narrow-Wide-CNC-Aluminum-/121858103753?var=&hash=item1c5f4f19c9:m:mfbiRWjxSJc2IxvIZ9zOHCA
http://i254.photobucket.com/albums/hh113/BopperKat/Doval.jpg
(http://s254.photobucket.com/user/BopperKat/media/Doval.jpg.html)http://i254.photobucket.com/albums/hh113/BopperKat/Rotor.jpg (http://s254.photobucket.com/user/BopperKat/media/Rotor.jpg.html)
Mitenkähän nuo Rotorin ovaalit osaa vaihtaa, niitä myydään mm 27/38 settinä.
Shimano hakee patenttia vaihtaville NW-rattaille
http://www.bikerumor.com/2015/07/23/shimano-files-patent-for-shiftable-narrow-wide-chainrings/
Jos haluaa 30-hampaisen 104-pulttijaolla, niin Dovalilta. Semi-NW, mitä tarkoittanee.
http://www.ebay.co.uk/itm/3032-DOVAL-single-chainring-30T-32T-BCD-104-Semi-Narrow-Wide-CNC-Aluminum-/121858103753?var=&hash=item1c5f4f19c9:m:mfbiRWjxSJc2IxvIZ9zOHCA
Mulla on kaksysissä tommonen, kun oli nimenomaan ainoita millä sai 30T 104BCD:lle.
Ensin vaikutti ihan fiksulle insinöörityölle tuo kiinnitys, mutta todellisuus oli toinen.
Jos eivät ole korjanneet, tuossa on liian vähän vastinpintoja ja pienet ruuvit, että ei ole tarpeeksi kitkaa pitämään rattasta paikoillaan.
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2015/10/doval3032_slipping_after_ride-825x510.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2015/10/doval3032_slipping_after_ride.jpg)
Kokeilin lukitetta, teippiä yms. ja lopulta korkkas ne kierteet ja menin läpipultteihin. Läpipulteilla väänsin ensin soiroon koko ratasta ja sitten laitoin prikat alle, ja sitten ei vaikuttanut enää lipsuvan. En tosin ole tarkistanut vähään aikaan, mutta melkeen 500km ajettu jo tuolla.
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2015/10/doval3032_giving_up-825x510.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2015/10/doval3032_giving_up.jpg)
Mikäli prosessi ja vinkit kiinnostaa, niin blogissa lisää: http://t3mppu.kapsi.fi/2015/10/28/doval-30t-mtb3032/
Jos haluaa 30-hampaisen 104-pulttijaolla, niin Dovalilta. Semi-NW, mitä tarkoittanee.
Tarkoittaa sitä, että vain rattaan toinen puoli on NW ja toinen puoli täysin sileä. Oli krossarissa tuollainen ja tiputti ketjua muutaman kerran ihan työmatka-ajossa. Ei jatkoon.
Vaihdoin tialle oikein NW rattaan ja ei ole ketjut tippunut kertaakaan.
Tarkoittaa sitä, että vain rattaan toinen puoli on NW ja toinen puoli täysin sileä. Oli krossarissa tuollainen ja tiputti ketjua muutaman kerran ihan työmatka-ajossa. Ei jatkoon.
Vaihdoin tialle oikein NW rattaan ja ei ole ketjut tippunut kertaakaan.
En olis ihan noin kriittinen, putoamisesssa on aika monta muuttujaa, kuten ketjulinja (saattaa olla eri siinä toisessa NW rattaassa) ja takavaihtaja.
Mä olen ollut noiden kiinnitysongelmien jälkeen hyvin tyytyväinen omaani.
Ketjut on tippuneet kerran kun lainasin pyörää kaverille, en sitten tiedä mitä se sille teki.
Ajo ollut maastoa ja työmatkaa, vaihtajana kytkimellinen XT.
Korean poikien (ja tyttöjen) laatu ei kyllä vastanne esim. Absolute Blackin koneistuksia, mutta eipä se hintakaan ihan sama ole, ainakin jos ostaa ebay huutokaupoista, kuten itse tein.
usko juntunen
11.02.2016, 21.23
...
(http://s254.photobucket.com/user/BopperKat/media/Doval.jpg.html)http://i254.photobucket.com/albums/hh113/BopperKat/Rotor.jpg (http://s254.photobucket.com/user/BopperKat/media/Rotor.jpg.html)
Mitenkähän nuo Rotorin ovaalit osaa vaihtaa, niitä myydään mm 27/38 settinä.
Shimanon xt kammissa on ollut 25/38 sekä Sram XX 26/38 setit ja toimivat moitteetta.
Suuremman soikion mahtuminen on aika tarkalla Trek Superfly täpärissä, sillä alkuperäisen xx 39 tilalle kun asentaa 38 soikulan niin se hipsii etuvaihtajaan. Tuossa xx vaihtajassa kun ei ole korkeussäätöä, jos ei ala
viilaamaan pulttien reikiä soikeaksi. Otin viilalla muutaman kympin hampaan latvoja jotta saan systeemin äänettömäksi. Vaihtaja kyllä toimii aivan ok.
https://lh4.googleusercontent.com/-ig6xkqiCZL8/UVXWGDXWetI/AAAAAAAAVw4/Jz2pHqojQeM/s640/P1000963.JPG
brilleaux
12.02.2016, 07.30
Minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla ovaali rattaasta verrattuna pyöreään n/w:hen?
Onko joku pettynyt ja vaihtanut pyöreän takaisin?
Hyvät ja huonot puolet?
Jos miettiin ovaalia vaihtoehdoksi pyöreälle 30t nw rattaalle, ni mikä oikea koko?
Vaihdoin läskiin juuri pyöreän 28t tilalle AB:n 28t ovaalin. Ajamaan en ole päässyt vasta kuin kelvillä työmatkaa.
Eron olen huomaavinani kyllä. Positiivisen. Saattaa olla placeboakin.:rolleyes:
11t on takana selkeästi useammin käytössä(ennen tuskin koskaan), eteneminen ainakin tuntuu tehokkaammalta ja nopeammalta.
Ja nythän kelvit on vielä täynnä loskaa=raskaampi ajaa.
Katsotaan kokemuksia josko lauantaina pääsisi ihan metsään testaamaan.
Eli pettynyt en ainakaan vielä ole, enkä myöskään ole keksinyt huonoja puoliakaan.
Tuskin vaihdan takas pyöreään. Ehkä isompaan ovaaliin.
Edit: ja mainintana vielä että suhtauduin moiseen humpuukiin erittäin skeptisesti.
En ehkä enää.
Liikuva shikaani
12.02.2016, 19.45
^Hyvä jos tykkäät, ei mullakaan siitä pahaa sanottavaa ole varsinkaan nyt kun on hiukan kapeampi kumi käytössä niin ei ota ketju renkaaseen kiinni mutta en kyllä mitään eroakaan huomannut pyöreään. Pitäisi kokeilla vaihtaa pyöreä takaisin niin josko niin päin eron huomaisi, ei vaan viitsis kampia huvikseen irroitella.
brilleaux
13.02.2016, 17.14
Vajaa 3h tänään lumisessa metsässä ja eihän siinä ole kahta sanaa ettei ovaalista olis hyötyä.
Selkeästi etenee helpommin lumessa, varsin ylämäkeen. Ei suttaa ollenkaan niin helposti kuin pyöreellä.
Myös tikkureidet vaan tuntuu jaksavan aivan eri malliin etenemistä kuin pyöreellä rinkulalla.
Kyllä ovaali taitaa tosiaan jäädä. (y)
Vaihdoin kanssa ovaalirattaaseen, joka on 32T Superstar. Toimii just niinkuin mainostetaan. Eli voi puskea pykälää kahta tiukempaa vaihdetta. Ainoastaan korkeammalla kadenssilla tuntuu jaloissa lievä pumppaus, joka häviää kun klikkaa isomman vaihteen pesään. Polkutuntemukset hankittu avopolkimilla. Saa nähä miten lukoilla menee sitten joskus...
Ovaalisaatio on pop!
Liikuva shikaani
13.02.2016, 18.35
Niin mitenhän nuo lukot vaikuttaa asiaan, onko enempi hyötyä niille jotka polkee fläteillä?
Jaa-a en osaa sanoa... Mutulla tuo "pumppaus" korkealla kadenssilla vähenee lukoilla ehkäpä...
BB Holland
04.03.2016, 08.11
Jos haluaa 30-hampaisen 104-pulttijaolla, niin Dovalilta. Semi-NW, mitä tarkoittanee.
Ei tämä oikein. Yhdistelmä soikea + semiNW + 30t + kytkimetön takavaihtaja, ei. Toistaiseksi vielä kiinni 9-ketju. Keittiöstä on kuulunut ankaraa sahausta, joka kaikki ei ole eturattaan vika. Nuo Firexin isis-kammetkin on jotain patarautaa, kaikki mitä niihin kiinnittää myös pysyy kiinni. Noita on ollut kaksi paria, aikoinaan aloitin threadin nimeltä "hasardihuoltoja". Silloin sahasin vasemman kammen irti.
Tähän mennessä sahattua pienin eturatas, paloja kammen kiinnityksestä kun pulttikiinnitys otti ketjuun kiinni, yksi Dovalin pulttiruuvi kun tuli laakista pyöreäksi kun on niin pieni. Olisi tuo toinen oikea kampi vielä reservissä, sitäkään ei pysty hyödyntämään kun ei poljin lähde irti.
Jos ei 1x9 lähde pelaamaan täytyy laittaa jotain muuta. 1x10 tai 2x9, noita uusia osia kun on vielä matkalla.
Onkohan väliä kumpiko puoli rattaasta tulee ulos? Nythän asensin sen ensin vahingossa vielä ulkorattaan paikalle kun katsoin kuvaa. Etuvaihtajan jätin onneksi kiinni, kun ennakoin ongelmia.
edit - Niin se perusongelma - ketju hyppää rattaan päälle juurikin soikeasta muodosta johtuen, varmaankin.
Ei tämä oikein. Yhdistelmä soikea + semiNW + 30t + kytkimetön takavaihtaja, ei. Toistaiseksi vielä kiinni 9-ketju. Keittiöstä on kuulunut ankaraa sahausta, joka kaikki ei ole eturattaan vika. Nuo Firexin isis-kammetkin on jotain patarautaa, kaikki mitä niihin kiinnittää myös pysyy kiinni. Noita on ollut kaksi paria, aikoinaan aloitin threadin nimeltä "hasardihuoltoja". Silloin sahasin vasemman kammen irti.
Tähän mennessä sahattua pienin eturatas, paloja kammen kiinnityksestä kun pulttikiinnitys otti ketjuun kiinni, yksi Dovalin pulttiruuvi kun tuli laakista pyöreäksi kun on niin pieni. Olisi tuo toinen oikea kampi vielä reservissä, sitäkään ei pysty hyödyntämään kun ei poljin lähde irti.
Jos ei 1x9 lähde pelaamaan täytyy laittaa jotain muuta. 1x10 tai 2x9, noita uusia osia kun on vielä matkalla.
Onkohan väliä kumpiko puoli rattaasta tulee ulos? Nythän asensin sen ensin vahingossa vielä ulkorattaan paikalle kun katsoin kuvaa. Etuvaihtajan jätin onneksi kiinni, kun ennakoin ongelmia.
edit - Niin se perusongelma - ketju hyppää rattaan päälle juurikin soikeasta muodosta johtuen, varmaankin.
Ettei olis korean pojilta unohtunut viistää hampaiden kärjet?
Omien dovalien hampaiden varianssista päätellen ne on tehty käsityönä.
Liian tylpällä rattaalla se ketju jää helposti kantamaan, huomasin tämän ensimmäisessä Surlyn ovaalin muoviprotossa.
https://www.youtube.com/watch?v=wvTJycmardU
BB Holland
04.03.2016, 20.47
Lisäviilailujen jälkeen tuntuisi toimivan. Tuli ennen aikojaan kulutettua hampaita, mutta ketju taisi vielä ottaa pikemminkin kiinnitykseen. Eiköhän tuokin selviä vielä joskus, kun noita tuli 3 kpl tilattua. En kyllä tiedä kestääkö tuo viritys, mutta ainakin saa kokeiltua. 32-hampaisella ei välttämättä olisi ollut mitään ongelmia. Tiedä noista, ihme vehkeitä. KCNC:n normi-32:sta sai kanssa viilata ja kampia, kun ei reiät sopineet 104-järjestelmään. Mutta ne tulee Taiwanista.
Siemenlinko
24.03.2016, 14.11
Pari viikkoa ajellut nyt 28 absolute black ovaali edessä ja on kyllä ollut mieleinen.
Aikaslailla samat kokemukset kun Brillellä tuossa aiemmin. Tuntuu että reisistä löytyy voimaa paremmin ☺
http://www.absoluteblack.cc/oval-xt-m8000-96bcd-chainring.html
Oneupilta kannattaa tilata euroopan varastolta http://int.oneupcomponents.com/collections/all-products
Sopiikohan tuo AB:n ratas joka linkissä heittämällä myös kaksirattaisiin (24+36)slx kampiin? Uusi kiekkosetti tulossa ja mietin samalla siirtymistä 2x10 -> 1x11....
Tammikuussa hankin OneUpin 32T ovaalin.. Täytyy kyllä kehua tuota ovaalia. Jyrkissä mäissä uusi eturatas auttaa huomattavasti. Liikkeelle lähtiessä ovaalin "raskaammalla" osuudella pieninkin vaihde tuntuu jäykähkölle, mutta liikkeelle päästessä teknisetkin nousut onnistuvat helposti. Tämän huomaa varsinkin jos pysähtyy ylämäkeen.
Ovaali eturatas auttaa itsellä eniten siinä ettei tarvitse hakea sopivia välityksiä vaan jaksaa puuskuttaa pitempään isommalla pykälällä. Suurin muutos oli kuitenkin 1x10, kun alkuperäinen setti oli 3x10...
Eturattaan hampaista kulu maalit sivuilta aika äkkiä. Ei se sinänsä häiritse. Kaksia ketjuja vaihtelen tietyin väliajoin, jotta ratas kuluu tasaiseen tahtiin.
Ps. Tyhmä kun olin niin tuhlasin rahani edellä mainittujen OneUpin osien lisäksi RADr häkkiin/uuteen vaihtajaan ja pakkaan, kun olisin säästänyt 50e hankkimalla 11speed osat eturattaan lisäksi...
Sent from my A0001 using Tapatalk
Välitykset ovat tähän mennessä olleet 32/11-36, ja tähän pitäisi saada kevennystä. Taakse on jo tulossa 11-40 pakka, mutta kannattaisiko eteen laittaa 32T ovaali vai 30T pyöreä? Kumpi helpottaa enemmän Tahkon nousuissa? Isommalla saisi suurimman välityksen pysymään ennallaan, mutta toisaalta siitä voi tarvittaessa tuon pari hammasta joustaa.
Gargamel
01.06.2016, 16.24
Myös omasta mielestäni suurin plussa on tuossa:
Ovaali eturatas auttaa itsellä eniten siinä ettei tarvitse hakea sopivia välityksiä vaan jaksaa puuskuttaa pitempään isommalla pykälällä.
Takapakka minulla on 11-36, ja siirryin edessä (2x-vaihteiston) 22t pyöreästä 26t ovaaliin. Yllätyksekseni pienimmän välityksen käyttötarve ei kasvanut yhtään.
Toinen selkeä plussa oli fätissä polkemisesta johtuvan pompotuksen käytännössä poistuminen ovaalilla.
Luvattua pidon parantumista en ole huomannut, joskaan en pysty kieltämäänkään.
Ajokokemuksena ensimmäinen koeajo ovaalilla oli erikoisen tuntuinen, ja vielä toisella kerralla ovaaliuden pystyi tuntemaan jaloissa, mutta enää en pysty tuntemaan mitään outoa vaan olen sopeutunut liikerataan täysin.
Positiivinen päivitys kaikenkaikkiaan.
Tuleeko Absoluteblackin 28t ovaali samaan ketjulinjaan kuin normaali Shimanon pikkuratas vai onko siinä yhtään offsetia ulospäin?
Kiinnostaisi kovasti mutta chainstay on pelottavan lähellä.
Siemenlinko
01.06.2016, 23.38
Tuleeko Absoluteblackin 28t ovaali samaan ketjulinjaan kuin normaali Shimanon pikkuratas vai onko siinä yhtään offsetia ulospäin?
Kiinnostaisi kovasti mutta chainstay on pelottavan lähellä.
Ketjulinja pysyy samana
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Tarkoitus olisi kokeilla 3x9 -> 1x9 konversion yhteydessä ovaalia. Takavaihtajana nyt Shimano XT M772 Shadow. Toimiiko ovaali tuon vaihtajan kanssa vai pitäisikö olla kytkimellinen? Toimiiko NW rattaat 1x setupeissa muutoinkaan ilman kytkimellistä takavaihtajaa?
Pidemmästi; toimii, mutta ketju saattaa hypätä pois rattaalta helpommin kuin kytkimellisen vaihtajan kanssa, joka siis pitää ketjua kireämmällä kun kytkin on kiinni.
Kiitos vastauksista. Eli näistä päätelmänä, että tuolla voi setupin testata ja mikäli miellyttää, niin nykyisen pitkähäkkisen tilalle kytkimellistä mediumia/shortia.
http://neutrinocomponents.com/index.php?id_lang=1
Näistä ovaaleista kokemuksia kellään?
Tilluutin ebayn kautta tuon puljun 64bcd 28t ovaalin. 28,67euroa toimareineen. Katsotaan...
Onko pitemmän ajan kokemuksia ovaali + shimanon kytkimellinen takavaihtaja toimivuudesta? Paljoa ei takavaihtaja esim absoluteblack ovaalin kans heilu, mutta hiukan kumminkin. Kuluttaako se mahdollisesti kytkintä tjms? Itselläni ollut ovaali krossarissa ja siinä ei mitään ongelmia. Vaihtajana toiminut normaali 105-maantievaihtaja. Nyt maasturiin on tulossa Shimano SLX 1x11 voimansiirto ja eturatas mietinnässä.
"Jossain tatä spekuloitiin.
Vaikka ratas on ovaali, hammasluku/ kehän pituushan ei muutu, monesti takavaihtaja pompii pyöreälläkin rattaalla, lisäksi mtb käytössä ketjun paino heiluttaa takavaihtajaa hyvinkin paljon.
Joku voi linkata sram vs. Simppa videon.
En ole itse huolissani.
https://www.youtube.com/watch?v=7pzXiaczIKQ
Gargamel
30.09.2017, 20.18
Kyllä muuttuu kun ketju on vain noin 3/4 rattaan ympärillä.
Jollain aikavälillä ehkä kulumistakin tapahtuu, mutta en olisi huolissani että kovinkaan nopeasti. Omassa käytössä varmasti vaihtaja hajoaa sitä ennen tapaturmaisesti tms.
Kytkintä voi säätää ja saikohan sitä jopa varaosana?
Heiluuhan se, sen ihan näkeekin, kun pyörittelee kammista huoltopukissa. Vaan paljon rajummin se vatkaa kun rytyyttää juurakkopolkua..
Mitäpä vielä?
https://www.youtube.com/watch?v=A0_6AZOsLcU
(https://www.youtube.com/watch?v=A0_6AZOsLcU)
Tätä tarkoitin.
Kuluuhan se kytkin muutenkin kuin ovaalin voimasta. Shimanokin tietää sen, ainakin alkupään XTR-vaihtajissa on se kitkajarrun säätövipu mukana systeemissä.
Just ihmettelin pari vuotta ajettua kymppi-XT:tä jossa jarrua ei ollut enää nimeksikään. Räjäytin sen jarrusysteemin sitten tallin lattialle mutta netissä on kasausohjeita vaikka kuinka. Säätämällä jarrun ruuvia sai vähän lisää jämäkkyyttä systeemiin.
Yksi monista ohjevideoista:
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/how-to-adjust-a-shimano-shadow-plus-clutch-rear-derailleur-36461/
Siemenlinko
04.10.2017, 16.31
http://neutrinocomponents.com/index.php?id_lang=1
Näistä ovaaleista kokemuksia kellään?
Tilluutin ebayn kautta tuon puljun 64bcd 28t ovaalin. 28,67euroa toimareineen. Katsotaan...
Onko kasari näin muutaman kuukauden jälkeen jakaa kokemuksia tuosta rattaasta?
Onko ollut hyvä?
Kauankin kesti että sait rattaan tuolta?
Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
Blackborow
05.10.2017, 10.50
Superstar Componentsilla on firman omat N/W-rattaat alessa. Ihan toimivaa kamaa edullisesti.
Nikolas Ojala
17.11.2019, 13.22
Sinkulaanhan ovaali eturatas sopii mitä parhaimmin. Kun voimansiirron hyväksi on tehty kaikki muu, ja pyörässä on lukkopolkimet (tai remmit), kampien pituus optimoitu, rattaiden koko huolella optimoitu sekä välityssuhdetta että hyötysuhdetta ajatellen, mitä ilmeisimmin viimeiseksi keinoksi voimansiirron paranteluun jää ovaali eturatas. Sinkulan tapauksessa ei tarvitse miettiä vaihtajan toimintaa, joten ovaali eturatas ei aiheuta voimansiirron toimintahäiriötä, vaikka käytössä olisi hyvinkin radikaalisti ovaali ratas.
Kun voimansiirron hyväksi on tehty kaikki, jäljelle jää vain lihasten kasvatus.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.