PDA

Näytä tavallinen näkymä : Höyrypäälle lasit jotka pysyy kirkkaina?



markettipyörämies
08.12.2015, 13.31
Eli lähtötilanne on helposti kuumana käyvä pää, jossa on rillit ja MX-suojalasit. Lisämausteena on vielä se, että silmät vuotaa vettä ihan vitusti eli pelkillä laseilla ei taho pärjätä vaan vaatii rillien kanssa pidettäväksi tarkoitetut MX-lasit kaveriksi.

Mutta ku vetää sumuun. Tänään fillaroidessa mietin mahdollisia korjauksia, mieleen tuli jonkinlainen puhallin esim. kännykän vibrasta vois rakentaa tai sitten sähkölämmitys.

Tai mites olis tämmönen, sopis hyvin karvalakin kanssa:
http://www.rokla.net/rokla_10vuotta/maski1.jpg

Laseista on jo poistettu kaikki vaahtomuovit tuuletusaukkojen kohdilta, autto vähän. Ehkä jonkilaiset ilmanohjaimet, mutta alkaako sitten taas silmät vuotaa, nyt jo siinä hilikulla? Ohjaimet voisi värkätä kokeeksi ensin.

Netistä löyty jo tämmöset valmiiksi keksittynä, mutta hinta on aika posketon. Onko kukaan kokeillut?
http://www.amazon.com/Smith-Optics-Prophecy-Turbo-Goggle/dp/B008FXJIMU


(http://www.amazon.com/Smith-Optics-Prophecy-Turbo-Goggle/dp/B008FXJIMU)

Nufan
08.12.2015, 13.55
Onko sun lasit 1-kerros vai 2-kerros linsseillä?

SammyB
08.12.2015, 14.32
Optikkoliikkeet myy monenmoisia tuotteita tähän.

Tuttavani pelaa Jypissä jääkiekkoa (käyttävät visiireissään tätä) ja häneltä sain vinkin Optic-boy nimiseen huurteenestoaineeseen.

Itse kuulun tähän samaiseen höyrypääosastoon ja kyseinen tuote on helpottanut elämää tällä saralla. :) Mikää hokkuspokkus-ihmeaine ei tietenkään ole.

Muuitakin vastaavia on varmasti olemassa huru ja mycket.

PuffySticker
08.12.2015, 15.06
Varustelekan Cat Crap -kissanpaska ei ainakaan itsellä oo estäny huurtumista, Muc-Offin jo selvästi kalliimpi suihkepullo ehkä vähän parempaa, mutta sitäkin pitäisi laittaa lisää ennen jokaista ajokertaa. Edelleenkin sukaltajat taitaa vaan räkiä maskiinsa?

maalinni
08.12.2015, 15.08
Hiihtovisiiri pysyy itsellä pisimpään huurettomana.

mmm huurteinen...

TjRx
08.12.2015, 15.09
Jos ei räi niin laittavat lasten tukka shampoota.

Jha
08.12.2015, 16.40
2 kerroslinssit auttaa. Sitten fairia linsseihin ja pyyhkii pehmeällä kankaalla pois.
Näillä keinoilla enduro hommissa pysy lasit hyvin auki. Neopreenistä värkättiin vielä nenän kohdalle suojaa ettei nenän kautta tuleva ilma nouse suoraa linsseille.

markettipyörämies
08.12.2015, 18.07
Tein jesarista ilmanohjaimet, jotka pakottavat ilmaa MX-laseihin ja kävin koirien kanssa testilenkillä. Hyvin toimi jonkin aikaa, loppulenkistä sitten kun alko oleen pilkkihaalarin sisällä jo lämpöjä heitti näkemisrillit huuruun lievässä alamäessä, jossa oli myötätuulen poikasta (tuuletus loppu). Tuuli käy lasien sisällä jo aika lähellä silmienvuotamiskynnystä.

Eli MX-lasit pysyy aika hyvin tolla lisätuuletuksella auki, mutta näkemislasit ei. Nyt olisi etsinnässä lopullinen ratkaisu, fairit ja räkimiset on kokeiltu ja toimiihan ne vähän aikaa. Sitäpaitsi etsitään jotain hankalaa ratkaisua.

slow motion
08.12.2015, 20.07
Fairia laseihin ja ujo huuhtelu.Tolla käsittelyllä pysy lätkässä visiiriit auki.

Marinisti
10.12.2015, 12.44
Hiihtovisiiri pysyy itsellä pisimpään huurettomana.

mmm huurteinen...


Mikä visiiri sulla käytössä? Pystyykö pitämään kypärän kanssa?

Nufan
10.12.2015, 12.53
Johtuisko osa huurtumisongelmista liiallisella pukeutumisella?
Eli koita vähentää vaatetusta hieman, niin et käy itse niin kuumana.
Taukotakkeja yms, sitten mukaan jos tarvetta.

missile
10.12.2015, 20.44
Sitäpaitsi etsitään jotain hankalaa ratkaisua.

MX-lasien sisään lämmitys? Alareunaan vastuslangasta lämmityselementti ja patteri pipon sisään?

markettipyörämies
10.12.2015, 22.00
ITO-kalvo tai jostain jotain nanopartikkelimössöä jolla käsittelis lasit ja sähköä perään :)

Ei vaan, just tossa askartelin MX-laseista tommosen semihiihtovisiiri-tyyppisen ratkaisun. Saksin alapuolelta kaikki pois. Saa nähä toimiiko enää ollenkaan tuulensuojana. Huomiseksi menee testaus.

maalinni
11.12.2015, 06.48
Mikä visiiri sulla käytössä? Pystyykö pitämään kypärän kanssa?

Tämän tyyppinen https://varuste.net/One+Way+Snow+bird+II?_tu=62393

Mahtuu kypärän kanssa.

Tuo visiiri huurtuu, jos joutuu pysähtymään hengästyneenä. Askartele pilleistä ilmanohjaimet nenään. Snorkkelikin voisi toimia?

Marinisti
11.12.2015, 08.56
Tämän tyyppinen https://varuste.net/One+Way+Snow+bird+II?_tu=62393

Mahtuu kypärän kanssa.

Tuo visiiri huurtuu, jos joutuu pysähtymään hengästyneenä. Askartele pilleistä ilmanohjaimet nenään. Snorkkelikin voisi toimia?

Onko sulla myös silmälasit sen visiirin kanssa?:cool:?

cobbo
11.12.2015, 10.09
Toimivin huurteenestoaine toistaiseksi on ollut FogTech , ainakin varusteleka möi tuota aikanaan. Kestää linsseissä kauan ja pitää huurteen poissa niin pitkään kuin se yleensä on mahdollista, sen jälkeen linssin sisäpinnassa on tasainen härmistynyt vesikerros. Voi laittaa myös silmälaseihin. Ei juurikaan sumenna näkökenttää jos levittää ohjeiden mukaan nopeilla pyyhkäisyillä ja vähän harjoittelee tekniikkaa.

Toki jos lähtökohta on laskettelulasin tapaiset joiden sisällä silmälasit sekä vaatetuksena pilkkihaalari (onko tänä talvena ollut läheskään pilkkihaalaria vaativia kelejä?), tilanne on aika paha millekään muulle kuin tuulettimella toimivalle viritykselle. Ekaksi laittaisin ne suojalasien alareunan räppänät kiinni niin ei mene kostea hengitysilma sisälle.

markettipyörämies
11.12.2015, 10.22
MX-lasit toimi OK lisätuuletuksella niin kauan, että alareunan pehmikevaahtomuovi tulee hiestä kosteaksi, sitten alkaa ongelmat. No nyt on koko alareuna poistettu laseista ja kohta testaamaan mukavaan pikku pakkaseen -6C.

Volvospede
11.12.2015, 12.44
Laserilla rillit pois ni lakkaavat huurtumasta?

markettipyörämies
11.12.2015, 13.13
En uskalla mennä laseriin ja piilaritkin on testattu.

Ei auttanut mx-lasien pilaus, taas oltiin ihan sumussa. MX-lasit pysy auki, mutta näkemislasit ei. -6C päällä verkkopaita ja simpan kesätakki, pääasiassa avokäsin ja ohut silkkilakki kypärän alla eli kovin paljon ei pysty vaatetuksestakaan enää tinkimään.

Marinisti
11.12.2015, 13.38
Laserilla rillit pois ni lakkaavat huurtumasta?

Itse valitsen mieluummin huurtumis ym.pikkuongelmat, kuin monet suuret laserointiin liittyvät riskit. Mutta ei siitä enempää, ketjun aiheena on "Höyrypäälle lasit jotka pysyy kirkkaina? (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54582-Höyrypäälle-lasit-jotka-pysyy-kirkkaina)"

markettipyörämies
11.12.2015, 13.59
Tätä käyttävät veneiden lasien tekemiseen:
http://www.alibaba.com/product-detail/High-Quality-Electric-Transparent-Heating-ITO_60027798769.html?spm=a2700.7724857.29.135.v3K9 dj

Saiskohan tota jostain testipalasia? Vois tilata kiinasta halvat rillit ja koittas liimata niihin? Vai olisiko joku "maalattava" vastuslanka helpompi tapa? Taitaa vaan vaatia aika hurjasti tehoa, että pysyy rillit huurteesta vapaana, selkään oma pienoisydinvoimala?

Heh heh, hiilikuituhan johtaa sähköä, ei muuta kuin kuidusta sangat ja johdot molempiin päihin!

arctic biker
11.12.2015, 14.28
Tämä ajolasien huurtuminen eli oikeammin kondenssikosteuden jäätyminen on ihan fysiikan lakien mukainen ilmiö, mitään huurtumisen estoainetta ei siis voi olla. Niin kauan kuin linssin lämpötila on plussan puolella nesteen pintajännitettä alentavat aineet luo moisen illuusion.

Pirullinen riesa, empä tiedä mitään järkevää kikkaa vaikka kieltämättä olen ittekin asiaa pähkäillyt.

Marinisti
11.12.2015, 14.50
Tämä ajolasien huurtuminen eli oikeammin kondenssikosteuden jäätyminen on ihan fysiikan lakien mukainen ilmiö, mitään huurtumisen estoainetta ei siis voi olla. Niin kauan kuin linssin lämpötila on plussan puolella nesteen pintajännitettä alentavat aineet luo moisen illuusion.

Pirullinen riesa, empä tiedä mitään järkevää kikkaa vaikka kieltämättä olen ittekin asiaa pähkäillyt.

Oletko kokeillut hiihtovisiiriä (+silmälasit+kypärä=variksenpelätin:cool:)?

arctic biker
11.12.2015, 14.55
Mielessä käynyt mutta jäänyt vaiheeseen.

maalinni
11.12.2015, 15.23
Joo ei oikein sovellu rillien kanssa. Mutta mitäs niillä rilleillä lenkillä tekee? Kun kolahtaa, niin olet eksynyt polulta.

edit: hommaa uimalasit vahvuuksilla?

markettipyörämies
11.12.2015, 15.29
Rillit antaa älykkään vaikutelman vastaantulijoille, siksi rillit. Karvalakki tietysti kumoaa jonkinverran tuota vaikutelmaa.

Yksi systeemi vois olla puhallin + vastus. Vaikka silikoniletkua pitkin ilmaa rilliin, vastus voisi olla putken päässä. Täytyy melkein kokeilla, kun tuo olisi tosi helppo toteuttaa, ehkä.

maalinni
11.12.2015, 15.46
Oliko jo ehdotettu mp kypärää, sähkölämmitteisellä visiirillä?

http://www.eurobiker.fi/kelkka-ajovarusteet/moottorikelkka-kyparat/mt-flux-avattava-kypara-sahkovisiirilla.html

Kalle H
15.12.2015, 11.11
Voisiko tässä ajatella ratkaisuksi sitä, että hommaisit fillarikäyttöön sopivat urheilulasit joissa olisi sitten vahvuuksilla olevat linssit. Itse en tarvitse/käytä silmälaseja, mutta olettaisin, että niistäkin löytyy urheilumalleja.
Väittäisin, että hyvin istuvilla ja sopivan kaarevilla laseilla ei viimaa tule silmiin leikeltyjä MX-laseja enempää ja samalla (sopivan pukeutumisen kanssa) lasien ajonaikainen huuruttomana pysyminen on huomattavasti helpompi saavuttaa.

Olen myös ajolasien kanssa huomattu, että ainakin Enduran lipallinen Merino-pipo huonontaa ilmankiertoa ajolasien ympärillä, mikä aiheuttaa hieman huurtumista matalimmissa vauhdeissa kovemmalla rasituksella. Lasien toimivuuden kannalta on siis tärkeätä, että ilma kiertää vapaasti lasien ympärillä ja että ei ole muuten "ylitopannut" itseään.

SvaR
15.12.2015, 11.37
Aikoinaan kun harrasti moottorikelkailua niin yksi mikä oli tärkeää että kypärähupun asetteli kunnolla eli se ei saanut tulla yhtään lasien sisälle. Se nimittäin johtaa sitä kosteutta eli hikeä sinne lasien sisään kohtuullisen reippaasti.

markettipyörämies
15.12.2015, 13.05
Mulla on Oakleyn-ajolasit vahvuuksilla, hyvin huurtuu nekin.

Tänään testasin tällästä viritystä parin tunnin koiralenkillä. Sen toimi ainakin -10C loistavasti, mitä nyt pikkasen viimaa tulee silmille, vois laittaa sivuille vähän takasin leikeltyjä palasia. Lenkin jälkeen, kun käveli sisälle lasit päässä ei mennyt juurikaan sumuun eli hyvältä vaikuttaa. Saa nähä sitten kun käy oikein kunnon hikilenkillä...
https://lh3.googleusercontent.com/-HYA9IzAL6HE/Vm_yXBcmufI/AAAAAAAATEg/uPJQXInWAxQ/s800-Ic42/WP_20151215_12_52_42_Pro.jpg

Kokeilin myös lämmittämistä ihan normaaleilla vastuksilla, ainakaan 2W teholla ei ollut paljon mitään iloa, nähtävästi pitäisi olla huimasti enemmän tehoa ja tosi tiivis rakenne, että olisi mahdollisuuksia toimia.

Leewi
15.12.2015, 21.35
Mulla on Oakleyn-ajolasit vahvuuksilla, hyvin huurtuu nekin.

Tänään testasin tällästä viritystä parin tunnin koiralenkillä. Sen toimi ainakin -10C loistavasti, mitä nyt pikkasen viimaa tulee silmille, vois laittaa sivuille vähän takasin leikeltyjä palasia. Lenkin jälkeen, kun käveli sisälle lasit päässä ei mennyt juurikaan sumuun eli hyvältä vaikuttaa. Saa nähä sitten kun käy oikein kunnon hikilenkillä...
https://lh3.googleusercontent.com/-HYA9IzAL6HE/Vm_yXBcmufI/AAAAAAAATEg/uPJQXInWAxQ/s800-Ic42/WP_20151215_12_52_42_Pro.jpg


Lasketteluhommissa rinteen ulkopuolella olen kokeillut vaikka sun mitä litkuja ja virityksiä, mutta mikään ei toimi siinä vaiheessa kun vauhtia ei ole ja ruumis huutaa kierroksilla.

t3mppu
16.12.2015, 14.40
Tätä käyttävät veneiden lasien tekemiseen:
http://www.alibaba.com/product-detail/High-Quality-Electric-Transparent-Heating-ITO_60027798769.html?spm=a2700.7724857.29.135.v3K9 dj

Saiskohan tota jostain testipalasia? Vois tilata kiinasta halvat rillit ja koittas liimata niihin? Vai olisiko joku "maalattava" vastuslanka helpompi tapa? Taitaa vaan vaatia aika hurjasti tehoa, että pysyy rillit huurteesta vapaana, selkään oma pienoisydinvoimala?

Heh heh, hiilikuituhan johtaa sähköä, ei muuta kuin kuidusta sangat ja johdot molempiin päihin!
Täähän oliskin mielenkiintoinen idea.
Itse pohdin alustavasti "laskettelulasien" tuulettamista flekteillä (poistetaan kosteutta), mutta täytyypä miettiä tätäkin.

Ebaysta näyttäis saavan pienempääkin palaa
http://www.ebay.com/itm/Transparent-Conductive-Flexible-ITO-Coated-PET-Film-40-60ohm-sq-200-100mm-UA71-/171843589474?hash=item2802ad1562:g:ltgAAOxy-8pSZ-xU

Sinänsä vaadittavan tehon ei luulisi olevan kovin tolkuton, kunhan on jokin järkevä ohjaus, kun ei niitä laseja ole tarkoitus sulattaa, vaan pitää riittävästi lämpöä jotta kosteus ei tiivisty.

Pitänee kaivaa MAOL taulukot / fyssan kirja / muita kaavoja kunhan on aikaa ja perehtyä sekä laskeskella tarvittavat arviot noille ratkaisuille.
Lähinnä siis mihin asti tuuletus voi toimia tai paljonko tarvitaan lämpöä.

markettipyörämies
16.12.2015, 15.12
Ajelin tänään noilla tuplalasivirityksillä, pakkasta lähtiessä -24C lauhtu tosin aika nopeasti melkein 10 astetta. Ei ongelmia huurujen kanssa, ihan nanoa huurua, kun pysähtyi kuvaamaan (normilasit olis ollut täysin ummessa samassa tilanteessa). Jos noihin sisälaseihin saisi vielä lämmityksen alkas olla melko hyvällä tolalla näkeminen.

Sen verran tota viritystä muutin, että teippasin sivuja umpeen ja laitoin sisälle Zenniopticalin laskettelulasin näkemisosan.

Eli lasi pysyy paremmin huuruttomana, kun se on kaukana naamasta.

Tuolta saa suht edukkaasti laseja:
http://www.zennioptical.com/glasses/men/Sports-and-Goggles?Prescription-Single-Vision

stenu
16.12.2015, 15.43
^ Jos kaiken ei tartte olla halvinta mahdollista markantalolaatua, niin käy teettämässä lähioptikolla silmälaseihisi Essilorin Optifog-linssit (https://m.youtube.com/user/optifoglenses) ja ongelmasi on ratkaistu suurelta osin. Ei nekään ihan huurtumattomat ole, mutta ero tavallisiin silmälasilinsseihin on huima.

Bollelta löytyy järkevämmän mallinen adapteri (http://image.dhgate.com/albu_792182289_00/1.0x0.jpg) laskettelulaseihin, joka siis käy käytännössä kaikkiin muihinkin goggleihin. Sellainen ja Optifog-linssit on myös toimivaksi todettu setti.

Fairy, räkä ym. purkkaviritykset on vanhanaikaisia. Nykyään on olemassa ihan oikeasti hyvin toimivia huurteenestoaineita, jotka kelpaavat erilaisiin vaativiin ammattikäyttöihinkin. Tällä hetkellä parhaiksi todetut ovat Essilorin Optifog-linssien aktivaattori-liina, jota voi siis käyttää muidenkin linssien kanssa. Teho ei vaan ole yhtä hyvä kuin Optifog-linssien kanssa käytettynä. Se on nanoteknologiaan perustuva aine, joka ei jätä näkyvää kalvoa linssin pintaan ollenkaan. Toinen hyvä on jenkkiaine Fogtech, joka on moottoripyöräilijöiden ja -kelkkailijoiden suosiossa. Mutta kannattaa huomioida, että nykyaikaiset likaa hylkivät heijastamattomat pinnoitteet silmälasilinsseissä on niin liukaspintaisia, että niiden kanssa huurteenestoaineet toimii huonosti. Eli jos pinnoittamattomat tai kovapintaiset linssit, saa huurteenestoaineista paljon apua.

Leewi
16.12.2015, 16.12
Nykyään on olemassa ihan oikeasti hyvin toimivia huurteenestoaineita, jotka kelpaavat erilaisiin vaativiin ammattikäyttöihinkin. Tällä hetkellä parhaiksi todetut ovat Essilorin Optifog-linssien aktivaattori-liina, jota voi siis käyttää muidenkin linssien kanssa. Teho ei vaan ole yhtä hyvä kuin Optifog-linssien kanssa käytettynä. Se on nanoteknologiaan perustuva aine, joka ei jätä näkyvää kalvoa linssin pintaan ollenkaan. Toinen hyvä on jenkkiaine Fogtech, joka on moottoripyöräilijöiden ja -kelkkailijoiden suosiossa. Mutta kannattaa huomioida, että nykyaikaiset likaa hylkivät heijastamattomat pinnoitteet silmälasilinsseissä on niin liukaspintaisia, että niiden kanssa huurteenestoaineet toimii huonosti. Eli jos pinnoittamattomat tai kovapintaiset linssit, saa huurteenestoaineista paljon apua.
Jaha jaha. Laitanpa tilaukseen. Ennakko-oletus on kyllä :rolleyes:

markettipyörämies
17.12.2015, 15.57
Joopa joo, -24C ja kovavauhtinen lenkki oli vähän liikaa rilleille:
https://lh3.googleusercontent.com/-SkmxIULbaVI/VnK6frdbFCI/AAAAAAAATGY/-OEk5x5DbRo/s800-Ic42/WP_20151217_15_21_19_Pro.jpg

Pitää varmaan alkaa kokeileen lämmitystä, toimiskohan kupariteippi ja vakiovirta vai johtaako kupariteippi liian hyvin? Voiskohan itse tehdä jotain "puolijohtavaa" maalia, millä maalais linssien alapuolen? Grafiittia ja jotain vedenkestävää puuliimaa?

J.Kottenberg
17.12.2015, 16.32
Akkulämmitteisissä hanskoissa, ainakin joissakin, on speksien mukaan jotain hiilikuitua vastuksena.

Kuitu kai johtaa sähköä kun hiilikuituongenvavalla on kuulemma epäterveellistä osoitella korkeajännitejohtoihin.

missile
17.12.2015, 19.37
Onkos noissa yksinkertainen vai kaksinkertainen linssi? Suksihommissa ainakin yksinkertaiset on yksinkertaisesti toivottomat (siis kun mennään lihasvoimalla ylös ja painovoimalla alas) mutta kaksinkertaisella linssillä pelaa joten kuten.

Vastunlankanahan vois käyttää esimerkiksi ohutta teräslankaa, purat vanhasta vaihdevaijerista vaikka.

markettipyörämies
17.12.2015, 21.25
Mulla on jotain vastuslankoja ja hiilikuituakin olen jo vähän savutellut, puuttuu vaan motivaatiota ja edes jotenkin toteutettavissa oleva idea miten virittää kaikki samaan pakettiin. Suksetkin pitäs voidella. Joku oman kehon lämpöä talteenottava lämmönvaihdinkin voisi olla puhaltimen kanssa toimiva ratkaisu, mutta menee taas hivenen vaikeaksi.

Joku kalvo olisi mieluisin ratkaisu. "Lämmityskaapelikin" varmaan toimisi, mutta mutu että vaatisi suljetun tilan linssien väliin, kuten jonkun linkkaamassa mopokypäränvisiirissäkin oli.

J.Kottenberg
17.12.2015, 22.05
Toi kehon lämpöä hyväksikäyttävä systeemi kuulostaa ajatuksena siinä mielessä periaatteessa hyvältä että lasien lämmittämiseen tarvittavaa lämpöä syntyy kehossa eniten silloin kun lasien huurtuminenkin on voimakkainta.

Mutta niinku sanot niin käytännön sovellus joka tarvitaan että kehon lämpö saadaan toimivasti laseille ei ole ihan helppoa ja yksinkertaista.

Lisälämpö hanskoille ei kai vaadi kovin suuria energioita koska joku 3,7 voltin pieni akku riittää, mutta jos on yksinkertaiset lasit joita huuhtelee -20C ilma niin ollaan varmaan eri kertaluokkaa olevien energioiden kanssa tekemisissä. Joku kaksikerrosrakenne voi tosiaan olla välttämätön.

Tollanen ideointi kannattaa varmaan ottaa ajan kanssa. Joku hyvä idea tulee eteen jossain vaiheessa.

markettipyörämies
17.12.2015, 22.37
Kävin testaamassa lämmitystehon tarvetta. Upotin vastuslankaa kolvilla suojalaseihin muutaman pätkän. Parin Watin teholla alko oleen jo lasi lämmin ja höyryt lähti pois vaikka lasit oli lumiastiassa ja puhaltelin sinne hönkäyksiä perään. Eli vois vaikka toimia, jotain ohutta lankaa kun vetäsis lasin poikki niin ei sitä paljon edes huomais, jos ollenkaan. Vaikka tosta:
http://www.ebay.com.au/itm/HIGH-GRADE-TOSHIBA-Tungsten-Wire-Hot-wire-foam-cutter-project-strong-wholesale-/262194748234?var=&hash=item3d0c065b4a:m:mbYWljkF6A4dcv33fHSrEzA

Ei kenelläkään satu olemaan miljoonalaatikossa ohutta tungsten-lankaa?

unknown
17.12.2015, 23.08
Joskus tuli umpihankihiihdossa ja kamalassa lumituiskussa mietittyä samaa asiaa. Nyt pikaisella googlettelulla löytyi moista:
Lämmitetyt lasit on jo keksitty:

ski-doolla on jonkinlaiset lämmitettävät lasit:
BRP Electric goggles tjsp
http://www.ebay.com/itm/2016-SKI-DOO-ADRENALINE-ELECTRIC-WIRED-GOGGLES-BY-4478670010-YELLOW-/141837614377

Tuuletinta laseihin saa tuolta:
http://www.509films.com/store/anti-fog-fan-module.html
http://www.amazon.com/dp/B00CIGIUYW?psc=1
http://www.evike.com/products/42353/
http://www.wpairsoft.com/f19/goggle-fan-mod-using-action-fans-cyclone-mike-5753.html
http://www.evike.com/products/42477/
(DIY edellistä jos lähtee itse tekemään, ostaisin alla olevia. Suojaa vaan ropelit lumelta ja vaikka kypärään kiinni, sieltä sit ilmaletkut laseihin :D ):
http://www.amazon.com/Vktech-Brushless-Cooling-0-1-0-3A-50x15mm/dp/B00EL938E6
http://www.amazon.com/Black-Brushless-Cooling-Blower-5015S/dp/B008P72QYS

Ei havaintoa miten toimii, vaikuttaavat mielenkiintoisilta... Kelkkafoorumeilta voip lueskella varmaan että toimiiko kumpikaan. Tuo tuuletin vois olla passeli ratkaisu? Lämmitetyt lasit on ainakin aika kalliit- saisi tuohon hintaan jo toimia. Odotan mielenkiinnolla mitä jätkät saa rakennettua. Sopivaa tuuletinta löytynee ensihätään jostain vanhasta näytönohjaimesta/läppäristä ;)

markettipyörämies
18.12.2015, 14.05
Täytyy kokeilla tota puhallinta. Tänään joutu lopettamaan harrastamisen, kun ei nähnyt mitään, harmitti. Siipihommissa oltiin ja crossikypärä päässä, pientä huurua oli jo kun lähti ja ekassa käännössä näkyvyys nolla. Vielä kun oli semmosta kivaa jäätävää tihkua, niin ilman laseja ajaessa alko sattuun niin pirusti. 51.7km/h sokeena oli päivän kovin nopeus :)

t3mppu
18.12.2015, 15.36
Täytyy kokeilla tota puhallinta. Tänään joutu lopettamaan harrastamisen, kun ei nähnyt mitään, harmitti. Siipihommissa oltiin ja crossikypärä päässä, pientä huurua oli jo kun lähti ja ekassa käännössä näkyvyys nolla. Vielä kun oli semmosta kivaa jäätävää tihkua, niin ilman laseja ajaessa alko sattuun niin pirusti. 51.7km/h sokeena oli päivän kovin nopeus :)

Mikä setuppi sulla lasien osalta oli päässä?
Alhaalta auki leikatut laskettelulasit?

Äkkiseltään tuo tuuletinsysteemi vois kyllä olla suht riittävä, ainakin kevyemmille keleille joissa lasit monesti aukeaa ajoviimastakin.

Ps. ulkona sataa vettä, minua harmittaa kun toiset on jo siipihommissa :P

J.Kottenberg
18.12.2015, 15.46
Tämä liittyy ehkä vähän aiheeseen. Ostin kesällä Biltemasta ihan halvat normisuojalasit. Ei siis mitään tekemistä ulkoilun kanssa.
Ajon aikana ei pahasti huurru. Jos on hyvät lämmöt päällä niin pysähtyessä tietty menee tukkoon. Luulen että toimivat siksi auttavasti että alareuna istuu sattumoisin omaan naamaan aika hyvin ja hengityshuurut ei näin suoraan tule lasien sisään. Mutta tietysti tollaset kunnon prätkälasit tuuletettuna on ihan eri luokkaa.

oem
18.12.2015, 20.34
Tulin juuri ajosta räntäsateessa. Jäätymistä lasien ulkopinnalla ja piti lopulta ottaa ne pois silmiltä.

markettipyörämies
19.12.2015, 15.22
Siiven kanssa oli päässä alhaalta auki olevat mx-lasit aluslasien kanssa, sitten tavalliset lasit ja lopuksi paljaana. Kaikki kombinaation jäätyivät/höyrystyivät hetkessä paitsi ilman laseja. Ilman laseja taas ei oikein nää ja sattu niin saatanasti naamaan ja silmiin. Keli oli kyllä siinä mielessä aika mahoton, että kaikki kamatkin oli millin parin kirkkaan jääpeitteen alla... Oli kyllä hieno fiilis vetää puuterilumessa siivellä sopivaan tuuleen, ei kuulu mitään ääntä ja tuntuu että ei liikkus ollenkaan vaikka vauhtia on 40km/h :)

Testailin puhallinta, ei auta mitään ilman lämpöä. Pelkkä puhallus ja ei ollut mitään havaittavaa vaikutusta höyryn poistumiseen. Kun annoin tuulettimen imuaukkoon kolvilla lämpöä alko heti tapahtumaan. Taitaa olla toi puhallin parempi kesähommissa.

Tein sitten lämpösangat, kun en muuta keksinyt. Upotin vastuslankaa muovisankoihin molemmille puolin kierroksen. Täytyy käydä kohta testaan kenttäolosuhteissa miten toimii. Vähän epäilen, että 4.8W teho joka mulla nyt on ei taida riittää. Lasien lämpö nousee sisällä (tallissa jotain 15C) noin 40C asteeseen tuolla teholla. Laserilla mittasin lämmön eli sekin voi heittää, mutta lämpimiltä ne tuntu. Ajurina on 1000mA-vakiovirtageneraattori. Ajattelin, että jos toimii jotenkin, voisi tätä häkkyrää ohjata samalla langattomalla kaukosäädöllä kuin valoja (3-kanavaa on vielä käyttämättä). Tekis sellasen, että saa tarvittaessa päälle ja sitten vielä sellasella teholla että tuntuu.


https://www.youtube.com/watch?v=TqTY-ukC93E&feature=youtu.be

kp63
19.12.2015, 16.51
tiukat vaattteet johtaa siihen, että lämpöä pukkaa päästä ulos. KVG: breathability in rain tms. ite semmoinen 1-1,5l/h höyrypää ja noilla oikeasti toimivilla vaatteilla skulaa. po olla hengittävyys 20 000 tai parempi arvo höyryrillipäille.

markettipyörämies
19.12.2015, 18.20
Pystyykö noilla kunnollisilla ajeleen myös kovemmalla pakkasella? Laitatko linkkiä johonkin asialliseen takkiin, niin voisi tutkia. Siipihommissa umpipotta, selkäpanssari on ainakin omilla taidoilla pakko laittaa päälle ja niiden kanssa toi höyry on ongelma, jos ei nyt ihan shortseilla vedä, sitten voisi olla kyllä jo muita ongelmia.

Kävin testilenkillä sähkölaseilla, tuntu toimivan mainiosti pikkupakkasella. Ei minkäänlaista höyryongelmaa rilleissä, vaikka välillä kävi kuski kuumana kun talutti umpihangessa. Mutta tositesti tulee kunhan on vähän enemmän pakkasta. Sisärillit tuntui sormeillessa lämpimiltä ajaessakin. Oli vain -6C ja pientä lumisadetta ajoittain.

arctic biker
19.12.2015, 18.52
Tää on yks näitä harvoja säikeitä jossa voi ihan mielenkiinnolla seurata mitä värkkärit saa aikaan, fysiikan lakeja kumotessaan. Pari hyväksyvää hymiötä.

Nana
19.12.2015, 18.56
Mulla on toistaiseksi pääasiassa pysyneet Uvexit huuruttomina. Kerran tuli melkoinen vaaratilanne aika yllättäen, kun ajelin ne päässä kiireessä metsätietä niin kovaa kuin kintuista pääsin (näillä uusilla kiekoilla ohitan jo etanat) ja etenkin kun ketään ei missään näkynyt alamäessä vielä vähän kovempaa, kunnes juuri mäen alla olevaa tiukkaa mutkaa ennen onnistuin puhaltamaan lasit huuruun ja kun valot vielä osuivat huuruisiin laseihin en nähnyt enää yhtään mitään samalla kun piti ohjata mutkaan kovassa vauhdissa. Ei auttanut kun lyödä liinat kiinni ja onnistuin jokusen metrin sivusladituksen päätteeksi pysähtymään vielä tieksi laskettavalle.

kp63
19.12.2015, 19.08
Pystyykö noilla kunnollisilla ajeleen myös kovemmalla pakkasella? Laitatko linkkiä johonkin asialliseen takkiin, niin voisi tutkia. Siipihommissa umpipotta, selkäpanssari on ainakin omilla taidoilla pakko laittaa päälle ja niiden kanssa toi höyry on ongelma, jos ei nyt ihan shortseilla vedä, sitten voisi olla kyllä jo muita ongelmia.

Kävin testilenkillä sähkölaseilla, tuntu toimivan mainiosti pikkupakkasella. Ei minkäänlaista höyryongelmaa rilleissä, vaikka välillä kävi kuski kuumana kun talutti umpihangessa. Mutta tositesti tulee kunhan on vähän enemmän pakkasta. Sisärillit tuntui sormeillessa lämpimiltä ajaessakin. Oli vain -6C ja pientä lumisadetta ajoittain.

kalvoissa on jäätyminen ongelma. kokeile laittaa winstopper jne kalvon päälle villaa tai fleeceä tms niin että kalvo ei jäädy. jos toimi niin infoa muitakin, koska tän oon lukenut, en kokeillut.

J.Kottenberg
20.12.2015, 11.28
Kävin testilenkillä sähkölaseilla, tuntu toimivan mainiosti pikkupakkasella. Ei minkäänlaista höyryongelmaa rilleissä, vaikka välillä kävi kuski kuumana kun talutti umpihangessa. Mutta tositesti tulee kunhan on vähän enemmän pakkasta. Sisärillit tuntui sormeillessa lämpimiltä ajaessakin. Oli vain -6C ja pientä lumisadetta ajoittain.

Sähkötupakkavehkeitä myyvissä putiikeissa näyttäis olevan myynnissä mm vastuslankaa. Ei ole edes kallista. Itsellä ei ole kummempaa sähköteknistä tietämystä mutta puimuri-kaavoilla osais just laskea vähän tehoja ja virtoja. Jos tehot saisi vaikka esim jonnekin 3-5w per puoli tjsp, siis että linssit sopivasti lämpenisi mutta ei liikaa, niin tarvittaisiinko tällaisessa mitään muita komponentteja johtojen ja katkaisijan lisäksi?

markettipyörämies
20.12.2015, 11.51
Onnistuu pelkällä kytkimellä ja vastuslangallakin, jos löytyy sopivaa vastuslankaa. 12V jännitteellää vastusta pitäs saada joku 30 Ohmia.

Mulla on vastuksesta purettua vastutslankaa kolvilla upotettuna rillien sankoihin. Lankaa on molempien linssien ympärillä pokissa ulko-ja sisäpuolella. Vastusta on muutama Ohmi, kun kaikki lämmitysvastuslenkit on sarjassa. Ajurina mulla on muistaakseni joku tällainen 1000mA vakiovirtageneraattori:
http://www.ledsupply.com/led-drivers/buckpuck-dc-led-drivers

Kokeilin myös toisella 700mA generaattorilla, mutta se ei suostunut toimimaan noin pieneen kuormaan kytkettynä eli välttämättä kaikki ajurit ei toimi pieniin kuormiin, jos niissä on joku oikosulkusuojaus.

Toinen vaihtoehto ajuriksi voisi olla Fetti ja PWM-ohjaus, olisi näppärä tehä säätö? Joskus olen tehnyt tällä kytkennällä dimmerin halogeenivalolle, korvasin vain pääteasteen trankut jollakin FET:llä:
http://www.angelfire.com/ut/bd/ldimflash.html
Ite teen jos jaksan Arduinolla PWM + FET-ohjauksen. Olettaen että toi viritys edes toimii oikeilla pakkasillakin...

markettipyörämies
26.12.2015, 11.17
Voi jo varovasti lupailla, että sähköpokat toimii. Kokeiltu kovasta pakkasesta plussakeleihin ilman höyryongelmia. Eilen kävin jäällä siiven kanssa kävelemässä vesisateessa ja siellä oli ensimmäisen kerran havaittavissa pientä huurua, joka häippäs aika nopeasti.

Tehonsäätöä vois tähän vielä miettiä joskus jos jaksaa.

Sen huomasin kanssa, että vastuslanka kannattaa upottaa kokonaan sangan muovin sisään kolvilla. Jos vastuslanka on "ilmassa" lämmitysteho laskee huomattavasti.

Tämmösiin "pokat" mulla nyt käytössä, siis noista toi näkemisosa + modatut MX-ajolasit:
http://www.zennioptical.com/glasses/men/Sports-and-Goggles/Side-Shield-Goggles-with-Removable-Rx-Lens?Prescription-Single-Vision&title=Side%20Shield%20Goggles%20with%20Removable%2 0Rx%20Lens|6

Ja on yllättävän tyylikkäätkin ;)
https://lh3.googleusercontent.com/-3nzUzz4em7c/VnqYa02lp-I/AAAAAAAATJA/t15O2DM0bg8/s512-Ic42/DSC05083.JPG