PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kiekkojen rakentaminen levyjarrulliseen cyclocrossiin



adrianus
06.12.2015, 01.57
Mulla on päällä cyclocross-rakennusprojekti ja pitäis kiekot rakennella. Mietiskelin, että toimiiko 28-pinnainen (2-ristiin) kiekko 90kg kuskin alla levyjarrullisessa pyörässä. Tämmöisiin kehiin ajattelin tehdä:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=124617;menu=1000,4,301;pgc %5B16742%5D=16745;pgc%5B16623%5D%5B16626%5D=1

2,0/1,8/2,0 pinnoilla ja Hopen navoilla oli suunnitelmat. 160mm levyt ja hydraulijarrut tuloillaan. Meneekö ns. metsään?


Sent from my iPad using Tapatalk

adrianus
06.12.2015, 02.38
Tai sit nää:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=59137;menu=1000,4,301;pgc% 5B16742%5D=16745;pgc%5B16623%5D%5B16626%5D=1;order by=2


Sent from my iPad using Tapatalk

EsaJ
06.12.2015, 09.58
Iron crosseihin en suosittelis alle 32 pinnaa. Stanin mukaan vain 95kgf on max pinnojen kireys, joka saattaa ehkä toimia 2/1.8/2 pinnoilla. Itse kasasin Sapimin D Lighteillä, venyvät liikaa. Voimakasjalkainen 87kg minuuteni saa noilla kireyksillä setupin tuntumaan että ois renkaat ihan tyhjinä. Omalla vastuullani vetäsin 110kgf ja on toimineet, tosin ovat treenikiekkoina, mutta käyvät välillä maastopoluilla, juurakkoa ja kiveä pussailemassa....

Alphassa 125kgf max pinnan kireys. Siinä vois toimia ohuempikin pinna, mitä olet miettinyt.

Riippuu missä ajat, mutta crossi on niin korni laji, että ite en ite itelleni alle 32 pinnaisia, ellei ole kuitukehät.

OJ
06.12.2015, 17.45
Komppaan tota pinna-asiaa. Stanin vanteet ja levyjarrut, laita 32 pinnaa molempiin päihin. Joillain toisilla vanteilla toimii vähempikin, mutta ei mun mielestä Stanin vanteiden kanssa.

orc biker
06.12.2015, 18.20
Asian voi miettiä niin, että miksi laittaa alle 32 pinnaa? Mitä siitä hyötyy? Onko jokin napa pakko saada, mutta siitä ei löydy 32-koloista versiosta vai miksi ihmeessä? Etenkin jos vielä epäilyttää kestävyys, niin pinnoja vain lisää. Ne ovat halpoja. Jos tämä on jokin keventelyjuttu, niin ottaa ennemmin kapeammat pinnat.

Antti_S
06.12.2015, 23.04
Paikallinen paja kasaili ittelle Stanin Grail (32h) kehät, Novatecin navoilla ja DT Comp pinnoilla. Itellä paino huidellut siinä 100-105kg huitella ja noi on ollu todella napakat. Ryskitty menemään aika huoletta ja tubeleksena toimii hienosti.
Napa oman valinnan mukaan, mutta vahva suositus myös 32h kehälle. Grail on Ironcrossia vahvempi (toki myös painavampi).

adrianus
07.12.2015, 00.41
Ihan tiellä meinasin ajella, hiekalla ja asfaltilla. Maastossa ajelen läskillä. Mulla oli maantiepyörä, mutta möin sen kesällä pois, kun kyllästyin ajelemaan samoja teitä koko ajan. Nyt kutenkin tekis mieli taas maaston lisäksi välillä teillekin ajelemaan ja cyclocross tyylisellä kalustolla laajenisi nuo reitit huomattavasti, kun voisi käyttää myös noita hiekkateitäkin.

Tota ZTR Alphaa ei edes ole (ainakaan tuolla) 32 reikäisenä, joten Iron Cross tai Grail jää noista sit vaihtoehdoiksi. Toki muitakin hyviä cyclocross-kehiä saa ehdottaa. Semmoset kohtuu kevyet kiekot olis tarkoitus saada aikaiseksi. Rengastus ei vielä ole selvillä, mutta jotain 35mm tienoilla varmaan.


Sent from my iPad using Tapatalk

adrianus
07.12.2015, 00.54
Navat todennäköisesti nämä:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=71998;menu=1000,2,98;pgc%5 B75%5D=0;pgc%5B6616%5D%5B6618%5D=1;pgc%5B8836%5D%5 B8837%5D=1;page=2


Sent from my iPad using Tapatalk

EsaJ
07.12.2015, 08.03
Onkos Hope saanut korjattua luotettavuusongelmansa ??? Pro 2 takanapojen kanssa oli vaikka mitä onkelmaa...

adrianus
07.12.2015, 14.11
Onkos Hope saanut korjattua luotettavuusongelmansa ??? Pro 2 takanapojen kanssa oli vaikka mitä onkelmaa...

Mitäs ongelmia? Mä kun olin näitä ostamassa just sen takia, että Fatsnot on toimineet hyvin läskissä. Toki kilsoja vasta tuhannen tietämillä...


Sent from my iPad using Tapatalk

EsaJ
07.12.2015, 15.05
vapaarattaiden kanssa tais olla. Johtui laatuvaihteluista, jotka aiheutuivat tuotannon siirrosta johonkin halvempaan maahan tms.... Näin isot pojat on kertoneet. Hopeen turhautuneet ovat siirtyneet DT Swissiin, ja köyhät, kuten mä Novatec 772/771, tai sit hajuttomaan ja mauttomaan, mutta aina luotettavaan Shimanoon...

Ite oon ainakin paukuttanu Novateccejä ihan huolella tuubikehien kanssa, eikä mittää...

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=hope+pro+2+issue

LauriA
07.12.2015, 16.49
Novatec 711/712 + WTBi19 + 32x Sapim D-light on yhden kesän ajelujen perusteella hyvä setti krossarissa. Laakerit on smoothit ja kehät ovat pysyneet luotisuorina.

Jos nyt olisin tekemässä niin ottaisin 11-speed yhteensopivat versiot navoista, muuten täysin tyytyväinen. WTB:n vanteet on sopivasti tubeless -ready ja kestää maantiepaineita, kaikkia krossivanteita ei välttämättä voi kiskaista 10-barin paineisiin.

EsaJ
07.12.2015, 16.59
N 771/772 on 11S sopiva ja siinä on myös paremmat lakrut muistaakseni kans...

adrianus
15.12.2015, 17.52
DT Swiss 240-sarja vaikuttais mielenkiintoiselta. Niitä ei vaan taida saada Shimanon 11-speed pakalle?

Tässä kun on nyt vielä hyvin vahvasti se mahdollisuus, että tulevasta cyclosta tulee 1x11. Ja olishan se mahdollisen jälleenmyynninkin kannalta hyvä olla 11-speed yhteensopivuus...


Sent from my iPad using Tapatalk

JackOja
15.12.2015, 18.38
DT Swiss 240-sarja vaikuttais mielenkiintoiselta. Niitä ei vaan taida saada Shimanon 11-speed pakalle?.





Saa.

Tmh
15.12.2015, 18.44
vapaarattaiden kanssa tais olla. Johtui laatuvaihteluista, jotka aiheutuivat tuotannon siirrosta johonkin halvempaan maahan tms.... Näin isot pojat on kertoneet. Hopeen turhautuneet ovat siirtyneet DT Swissiin, ja köyhät, kuten mä Novatec 772/771, tai sit hajuttomaan ja mauttomaan, mutta aina luotettavaan Shimanoon...


Taitaa kuitenkin Hopen navat (ja muu alumiinityöstö/kokoonpano) tulla edelleen UK:sta. Vanteet ja stongat tulee ulkoa.

mehukatti
15.12.2015, 19.35
Tota ZTR Alphaa ei edes ole (ainakaan tuolla) 32 reikäisenä, joten Iron Cross tai Grail jää noista sit vaihtoehdoiksi.

Toi Grail painaa ihan älyttömästi. Speksien mukaan 460g, eli hyvin lähellä DH-vanteiden painoa, jotka nykyään tyypillisesti on tasan 500g.

adrianus
15.12.2015, 21.08
Saa.

Ok, täytyy jatkaa etsimistä normaalisti käyttämieni kauppapaikkojen ulkopuolelle. Ainoat mitä olen löytänyt, ovat Shimano 9/10. SRAM löytyy 11.


Sent from my iPad using Tapatalk

Aakoo
15.12.2015, 21.22
^Sen vapaarattaan voi vissiin vaihtaa maantienavan 11s vapaarattaaseen.

MacGyver
15.12.2015, 22.33
Kasautin 2.5 vuotta sitten 28-pinnaiset kiekot Notubes Alpha 340 kehillä, Hope Pro II Evo navoilla ja Supercomp pinnoilla. Alpha 340 on kevyempi ja kai heikompi versio tuosta 400:sta.

Pikkusen kyllä epäilytti 28-pinnainen, mutta 32:sta ei jostain syystä ollut silloin saatavilla. Elopainoa kuitenkin on se 85 kg.

Mutta nämä on olleet pomminkestävät: on ajettu ympäri vuoden työmatkaa ja lenkkiä maantierenkailla, nappularenkailla ja nastarenkailla. On vedetty ylipainoista peräkärryä pitkin Norjaa niin että routavaurioissa paikat tippui hampaista. On ryskätty metsässä tubelessrenkailla vanteet juuriin paukkuen. Ja vielä aivan luotisuorat. Rihtauspenkissä näitä ei ole vielä käytetty, mutta sormin näppäillessä pinnat on vielä hyvässä tiukkuudessa.

Kasauksen laatu merkkaa ilmeisen paljon, nämä tuli Justridingalongilta.

Eli uskallan suositella:)

JackOja
15.12.2015, 22.46
Ok, täytyy jatkaa etsimistä normaalisti käyttämieni kauppapaikkojen ulkopuolelle. Ainoat mitä olen löytänyt, ovat Shimano 9/10. SRAM löytyy 11.


Sent from my iPad using Tapatalk
Kato maantieroinan puolelta, siellä se on melkeinpä oletus.

adrianus
16.12.2015, 00.31
Kato maantieroinan puolelta, siellä se on melkeinpä oletus.

Pitäis olla levyjarruille ja ne navat tuppaa olemaan mtb-puolella järjestään. Riippuen toki kaupoista...


Sent from my iPad using Tapatalk

JackOja
16.12.2015, 08.54
Pitäis olla levyjarruille ja ne navat tuppaa olemaan mtb-puolella järjestään. Riippuen toki kaupoista...


No tietenkin levyjarrunavan. Tarkoitin sanoa, että noi 11s maantieyhteensopivat on monessa kioskissa siellä maantiekamojen puolella. Äskettäin kun itselleni speksasin kiekkoja tajolla oli vaikka missä. Jos ei löydy niin paat 11s vapaarattaan (http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-rotor-kit-shimano-s11-road-for-240s-162205/wg_id-520).

rengel
17.12.2015, 13.38
Kannattaa myös huomioida, että ainakin Shimanon 11spd maastopakka on kapeampi kuin 11spd maantiepakka. Eli 11spd mtb-vapaarattaaseen ei mene 11spd maantiepakka.

adrianus
18.12.2015, 00.37
Tulevan rungon (Straggler) perä on 135mm leveä. Eikös tuokin ole mtb-napojen leveys ja maantienavat on sit 130mm?


Sent from my iPad using Tapatalk

TomiKoo
18.12.2015, 01.07
Actionsportista kyselin tuollaiseen ihan maililla apuja ja tarjosivat parin päivän päästä paketin. Lähdin kuitenkin halvan perässä toistaiseksi perinteisempään. Kannattaa laittaa heille mailia ja kysellä tarjous.

rengel
18.12.2015, 15.07
Tulevan rungon (Straggler) perä on 135mm leveä. Eikös tuokin ole mtb-napojen leveys ja maantienavat on sit 130mm?

Ei ole ihan noin yksiselitteistä. Myös muita napakokoja löytyy ihan yleisesti, kuten vaikka 135mm maantienapaa (riippuu määritelläänkö cx-napa maantienavaksi vai ei, vaikka usein nyt samaan luokitukseen tungetaan). Esimerkiksi tämä http://www.bike24.de/1.php?content=8;product=69375 .

Myöskään vapaarattaan leveyttä ei kannata sekoittaa itse navan leveyteen.