Näytä tavallinen näkymä : Pinnojen kiristys alkuperäistä tiukemmaksi?
Juu, eli mulla on siis tuollainen Specializedin yleissinkula missä on aika normaalit halvat ja löysät kiekot alla (Alexin vanteet, spessun navat).
Pari pinnaa oli löystynyt tuossa joten hommasin pinna-avaimen ja kiristelin ne sopivaksi, mutta jäin sitten sen jälkeen miettimään että kannattaiskohan koko kiekon pinnat vetää samalla vähän tiukemmalle. On nimittäin löysimmät kiekot mitä mulla on kuunaan "laatupyörissä" ollut.
Eli osaisko kukaan arpoa että olisko tuosta enemmän harmia kuin hyötyä ja onko sille syynsä miksi ne pinnat on jätetty alun perinkin niin löysiksi?
Pinnojen kiristys on hyvä juttu jos noin ovat löysät. Huonosti kasatut ja jälkikiristys jäänyt tekemättä. Jos vanne on riittävän suora, aloita venttiilireijän luota ja kiristä jokaista noin varttikierros. Näin pääsee ihan kohtuulliseen tulokseen.
Kiekon saman puolen pinnojen tulisi soida mahd lähelle toisiaan, jos ei omaa kireysmittaria. Tosin käytetyssä setissä se on haastavampaa, jos vannekehän jännite ja ryhti on jo antanut periksi. Jos on levyjarrullinen, tasakireys ennen suoruutta (järjen käyttö sallittu) ja vannejarrullisen kanssa niin tasakireä kuin mahd mutta niin suora että ei hankaa jarrupaloihin ajettaessa.
Vannekehän kestävyyksissä pinnan vetokireyden suhteen on eroja. Maltti on valttia jos ei löydä vannekehästä pinnankireys speksejä.
Ei merkki aina pyörää tee "laatupyöräksi", huomaa tuosta ala-avoisen laadun. Ei kannata kiristää yli ja jos ovat tasaisesti löysät niin varttikierros kerralla kiristät kunnes soi kauniisti. Mutta jos pahasti löystyneet eikä homma ole hanskassa niin suosittelisin asiantuntevaa rihtaajaa...
No hyvä homma että niitä passaa kiristellä. Levyjarrulliset vanteet tosiaan ovat ja ihan melko suoratkin ne vielä onneksi on niin ei tartte ammattirihtaajaa ainakaan vielä näillä näkymin. Huomasin noita kahta löysää pinnaa kiristäessä että pinnojen soinnissa oli eroa muissakin, mutta annoin niiden olla kun ajattelin että ehkä niiden kuuluukin olla niin. Mutta pitää kiristellä sitten niitäkin pikkuhiljaa ja seurata ettei ala vetämään kehää kieroon, ja sitten lopuksi vaikka ruuvata kaikkia tiukemmalle yhdessä.
Toisaalta vähän ärsyttää että ylipäätään joutuu tällaista tekemään, mutta toisaalta taas sitten ihan hyödyllinen harjoitus. Ja tuleepahan kokemusta sellaisella kiekkosetillä minkä potentiaalinen pilaaminenkaan ei ihan hirveästi sitten ala itkettämään... Viime kesänä oli jo yksi tilanne lähellä missä mietin että nyt meni fulcrumin uudet vanteet solmuun, mutta onneksi ei vielä tuossa tapauksessa tarvinnut aloittaa rihtausharjoituksia :)
orc biker
04.12.2015, 00.31
Huomasin noita kahta löysää pinnaa kiristäessä että pinnojen soinnissa oli eroa muissakin, mutta annoin niiden olla kun ajattelin että ehkä niiden kuuluukin olla niin.
Tuon takia ne löystyivätkin, oli liian suuret erot ja liian alhaiset jännitykset. Jos haluaa laittaa nuo puolittain vaikkapa 20 %:n toleranssiin, mikä on mielestäni minimivaatimus, niin sekin vaatii jo aika paljon tarkkuutta. Jotkut vannovat sävelkorvansa nimiin, mutta itse turvaudun jännitysmittariin. Vaikka kykenisinkin luotettavasti erottamaan samanlaisen soinnin, enkä kunnolla kykene (enkä ainakaan läheskään niin nopeasti kuin käytän mittaria), niin sehän ei vielä kerro kuin suhteellisen jännityksen, joten absoluuttinen jää puuttumaan. Toki sormituntumalla pystyy yleensä pitämään jännityksen jokseenkin järkevissä luvuissa, mutta monen valmistajan suositus on yllättävän alhainen. Ehkä niissä pelataan varman päälle, ettei tule mitään oikeusjuttuja Amerikassa tai muuta sellaista. Tai sitten vanne oikeasti hajoaa.
Liian kireät pinnat on yhtä huono juttu kuin liian löysäksi jääneetkin. Tässä yritetään nuren kanssa selittää miten löysälle jääneet pinnat saadaan sopivalle tiukkuudelle, kun kyseessä on tavalliset, jopa keskinkertaiset kiekot. Nuren sanoja lainatakseni, kun pinnat soi kauniisti, se riittää. Ei nuottikorvaa tarvita edes basistin vertaa eikä nuottiavainta. Tasakireyden tavoittelu on ihan hyvä juttu. Pakan puolen pinnat ovat selvästi kireämmät kuin vastapuolen pinnat. Jos vanteet ovat noinkin suorat ja oikein keskitetyt haarukoiden väliin, niin kiristä vaan tasaisesti jokaista jo mainittu n. varttikierros. Ei voi mennä pieleen.
No niin, olikin kyseessä sinkula, takana pinnat saattavatkin olla molemmilla puolilla tasakireät. Ohjetta se ei muuta.
Kun kaikki soi samassa sävellajissa niin homma hoidossa. Mutta jos vääristymää jo tapahtunut niin sitten vain osaavan henkilön apua, jos ei ole kokemusta niin turha alkaa vääntelemään ja kiekkoja tuhoamaan.
orc biker
05.12.2015, 16.16
Nuren sanoja lainatakseni, kun pinnat soi kauniisti, se riittää. Ei nuottikorvaa tarvita edes basistin vertaa eikä nuottiavainta.
Määrittele kaunis. Montako newtonia se on? Niin, ei voi tietää, kun jokaisen käsitys kauniistakin on niin erilainen. Soundien näppäily pinnoista on hyvin vaativaa monellakin tavoin.
noniinno
05.12.2015, 18.42
Saahan ne viritysmittarilla. Mutta että samassa sävellajissa.. C-duuri olisi helpoin, voi soittaa pianon valkoisilla koskettimilla. :-)
Varmaan joku noista
https://www.youtube.com/watch?v=cU1VFErmUGA :D
Saahan ne viritysmittarilla. Mutta että samassa sävellajissa.. C-duuri olisi helpoin, voi soittaa pianon valkoisilla koskettimilla. :-)
...ja oktaavissa on 8 nuottia. Jos pinnat soivat vaikka mainitussa C-duurissa, niin silloinhan ne eivät soi samalla nuotilla eli ovat eri kireydellä...
noniinno
05.12.2015, 21.09
...ja oktaavissa on 8 nuottia.
You got the point.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.