Näytä tavallinen näkymä : Hiilarirunkoiset 29er trail-täpärit
 
 
Tervehdys,
Oon tässä ikkunashoppaillu netissä tuollaisia hiilarirunkoisia 29er trail-täpäreitä vähän niin kuin sellaiseksi do it all -maasturiksi. Tällä hetkellä mulla on enduro-pyörä ja xc-pyörä, mutta oon ihan mielenkiinnosta selaillu fillareita jotka olisi jotain siltä väliltä. Näitä fillareita alkaa näkymään yhä useammalla valmistajalla joissa on rento geometria, mutta kuitenkin polkemistehokkaita vehkeitä. Joustomatkat aika kohtuullisia, yleensä väliltä 110-140mm, mutta tärkeämpänä ominaisuutena mun mielestä se jousituksen toteuttaminen ja pyörän geometria näin yleensäottaen.
Tässä muutama vaihtoehto, jotka on osunut silmään:
Specialized Stumpjumper FSR Expert 29 (http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/stumpjumper-fsr/stumpjumper-fsr-expert-29) - Tämä on jo ehkä vähän järeimmästä päästä ja melkein enduro-pyörä
Specialized Camber Expert Carbon 29 (http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/camber/camber-expert-carbon-29) - Tämä uusi Camber on aika mielenkiintoinen rennommalla geometriallaan. Ilmeisesti tuossa on joku uudenlainen brain?
Pivot Mach 429 Trail (https://www.pivotcycles.com/bike/Mach-429-Trail/) - Tästä onkin oma aihe jo täällä ja käyttäjällä Hannez78 tällainen jo onkin. Ehdottomasti yksi mielenkiintoisimpia vaihtoehtoja tähän kategoriaan.
Tuleeko teille mieleen jotain muita vaihtoehtoja? Alumiinirunkoisia on näkynyt jonkun verran esim. Process 111, mutta mulla on joku fetissi tuohon hiilikuituun. Niin ja näihin olosuhteisiin ottaisin mielummin 29er kiekot lyhyemmällä joustomatkalla verrattulla 27,5 tuumaisiin kiekkoihin ja astetta pidempään joustoon.
Fuel EX? http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maasto/trail/fuel-ex/fuel-ex-9-8-29/p/2145600-2016
Fuel EX? http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maasto/trail/fuel-ex/fuel-ex-9-8-29/p/2145600-2016
Tuotakin katselin, mutta oliskohan ollut paperilla vähän turhan jyrkkä keulakulma mun makuun ja sen takia ei herättänyt ihan niin paljoa mielenkiintoa. Tosin eipä Camberissakaan ole kuin 68,5 astetta, mutta tuo Pivotin 67,5 yhdistettynä kuitenkin lyhyeen joustomatkaan on lähempänä sitä mikä kiinnostaisi. Trekkiä pääsee kyllä hyvin kokeilemaan, joten sillähän nää asiat loppupeleissä selvii.
Noita 2016 stumpya ja camberia on tullut ajettua niin ainakin näille meidän nurkille ottaisin mielummin stumpjumperin, mutta mikäli pääsääntöisesti maasto ei ole ihan sieltä teknisemmästä päästä niin cambertti on aavistuksen polkemustehokkaampi ja hieman näppärämmin kääntyy puunkierrossa kun mennään hiljempaa. Jos on teknisempää maastoa ja vauhti kovempaa niin kyllä stumpylla voi ajaa enemmän päin kaikkea ja on vakaampi ajettaessa kovempaa, mutta kiipee kyllä mäkeäkin hyvin. 
Testipyörää alle vaan jos on mahdollista..
Noita 2016 stumpya ja camberia on tullut ajettua niin ainakin näille meidän nurkille ottaisin mielummin stumpjumperin, mutta mikäli pääsääntöisesti maasto ei ole ihan sieltä teknisemmästä päästä niin cambertti on aavistuksen polkemustehokkaampi ja hieman näppärämmin kääntyy puunkierrossa kun mennään hiljempaa. Jos on teknisempää maastoa ja vauhti kovempaa niin kyllä stumpylla voi ajaa enemmän päin kaikkea ja on vakaampi ajettaessa kovempaa, mutta kiipee kyllä mäkeäkin hyvin. 
Testipyörää alle vaan jos on mahdollista..
Sinänsä en maaston teknisyyden puolesta kaipaa fillarilta mitään ihmeellisiä ominaisuuksia, koska nuo lähimaastojen teknisimmätkin polut ajelen myös ihan hyvin xc-pyörällä. Jos tämän tyyppisen fillarin joskus ostaisin niin toisaalta se tulisi kyllä tuon enduro-fillarin tilalle ja sen vuoksi olisi kiva jos se selviytyisi ulkomaillakin vähän isommilla vuorilla kun fillarin nokka osoittaa alaspäin.
Kyllä tuolla stumpyn expertillä varmasti hoitelee isommatkin nyppylät.. Jos enduro-pyörästä oot luopumassa niin ehdottomasti vaaka kallistuisi stumpyn puoleen. 
Suomen pään spessun edustaja vietti kesällä viikon Åressa tuollasen expert stumpyn kanssa ja kovasti kehuskeli pyörän ominaisuuksia alamäkikäytössä enkä epäile etteikö olis saanu mankeli kunnolla runtua siellä..
Evil Following myös paljon kehuttu.
Tuotakin katselin, mutta oliskohan ollut paperilla vähän turhan jyrkkä keulakulma mun makuun ja sen takia ei herättänyt ihan niin paljoa mielenkiintoa. Tosin eipä Camberissakaan ole kuin 68,5 astetta, mutta tuo Pivotin 67,5 yhdistettynä kuitenkin lyhyeen joustomatkaan on lähempänä sitä mikä kiinnostaisi. Trekkiä pääsee kyllä hyvin kokeilemaan, joten sillähän nää asiat loppupeleissä selvii.
Niin no aattelin, että tuo on aika lähellä Camberia. Onhan tuo varmaan mäkihommiin liian jyrkkä, mutta yleiskoneena olen tykännyt, vaikka vanhemmassa aluversiossa se on vielä aavistuksen jyrkempi.
Noiden kanssa samaan läjään mennee Cuben 120mm joustava Stereo http://www.cube.eu/produkte/fullsuspension/stereo/cube-stereo-120-hpc-sl-carbonnflashred-2016/
jussi.koppinen
29.11.2015, 19.12
Mites yeti SB4.5c?
Ootko kattellu noita canyoneita siinä on hyviä pyöriä jos jossain. Nerveä ja Spectrallia vaan vertailemaan. Nerve taitaa olla enemmän sellanen yleispyörä ja spectral on nerven ja striven välimuoto. Käy kattomassa
Jos itse pähkäilisin samaa asiaa, niin Evil Following olisi myös omassa listassani kärkikastissa.
Evil Following myös paljon kehuttu.
Ootko kattellu noita canyoneita siinä on hyviä pyöriä jos jossain. Nerveä ja Spectrallia vaan vertailemaan. Nerve taitaa olla enemmän sellanen yleispyörä ja spectral on nerven ja striven välimuoto. Käy kattomassa
Luitko otsikon? Nerve on alumiinia ja Spectralista ei ole ollenkaan 29eriä ensi vuodelle, ja vanhat kanssa alumiinia.
Niin Canyonilta ei oikein tuohon kategoriaan ole tarjota mitään. Olisivat saaneet jättää se 29er Spectralin mallistoon ja tehdä siitäkin kuituversion. Tai sit joku Nerve CF EX. Muuten kyllä Canyonin pyörät on hyvinkin tuttuja. Tällä hetkellä tallissa Strive CF ja Grand Canyon CF SL.
Muista ehdotuksista voisi laittaa linkit mukaan niin ei tarvisi Googlailla ja näpytellä niin paljoa, kiitti.
EDIT: Evil ja Yeti näytti kyllä myös hyvältä.
Jami2003
29.11.2015, 23.47
Entäs Cuben Stereo. Vai onko se liian xc. Saa hiilikuituisena ja oon omastani tykännyt kuin hullu puurosta. Tosin rajalliset kokemukset mulla täpäreistä.
Yetit ja Cruzit näyttää toki hyviltä mutta onhan ne hinnat tosi hurjia.
Mullahan on 2014-mallinen kuitu-Stumpjumper ja tykkään siitä kovasti. Silti välillä vilkuilen näitä kolmea. Mietiskelen jos laittaisikin Spessun lihoiksi ja alkaisi viritellä seuraavaa projektia jonkun näistä runkoon.
Todennäköimmin alan kuitenkin päivitellä Stumppia keväämmällä, kilo-puoltoista laihdutettava yms.
Rocky Mountain Instinct (http://www.bikes.com/en/bikes/instinct/2016#/models/instinct-999-msl)
http://www.bikes.com/sites/default/files/styles/large/public/models/INSTINCT%20999%20MSL%20SIDE.jpg?itok=JMLYsARt
Niner RIP (http://www.ninerbikes.com/RIP9carbon) 
En tosin ole tuon hiilari-RIPin designin hienoudesta ihan vakuuttunut. Saattaisin valita amuliiniversion jo tuollaiseen päätyisi. Tosin en ole livenä ikinä nähnyt, voihan se olla ihan hienokin.
http://s3.amazonaws.com/NinerBikes/Bike_RIP9Carbon/RIP9C_2_960x540.jpg
SantaCruz Tallboy (http://www.santacruzbicycles.com/en/us/tallboy)
http://www.santacruzbicycles.com/files/bikes/34png/tallboy-new-4_1.png
Hannez78
30.11.2015, 19.47
Mulle tosiaan tuli viime viikolla Mach 429 Trail ja tähän mennessä olen ollut tyytyväinen. Jousitus pelaa tosi hienosti, niin edessä kuin takana. Foxin uudet 34 keula ja dps takaiskari toimii varmasti myös muissakin rungoissa hienosti.
Jos nyt olisin hankkimassa pyörää, niin Pivot olisi edelleen ykkösvaihtoehto. Santa Cruz tai Yeti voisivat olla myös vakavasti harkittavia vaihtoehtoja. Evil Following on varmasti hieno pyörä, mutta pääseekö sitä koeajamaan missään? 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pivotti kuumottelisi itseä noista premium-merkeistä ehkä eniten.. trailiversion hintakin n.500 euroa halvempi kuin SL:n? 
Cube Stereo 120:sta tulee ensi vuodeksi uusi runko, takahaarukka siinä tosin aluminiia, täyskuituista tulee ehkä 2017. Takahaarukka lyhenee, vaakaputki pitenee ja keulakulma loivenee puoli astetta vrt. '14 ja '15 mallit. Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Kaksi mallia, Race ja SL, (Suomi)hinnat on reilu kolme- ja neljä tonnia. Foxin iskareilla ja XT 2x11 osilla.
Onneksi en ole huomannut tätä ketjua ja haaveilen vaan alumiinista; Transition Smugglerista.
 Jos olisin huomannut niin lisäisin listaan Salsa Horsetief (http://salsacycles.com/bikes/horsethief)in. Horsetieffiä saa 120mm/68.1° ja 130mm/67,5° keulalla ja 27,5+ sopii (kts. Pony Rustler) jos vaihtelua kaipaa.
Tässä hieman lisää vaihtoehtoja:
* Ibis Ripley LS (http://www.ibiscycles.com/bikes/ripley_29)
* SC Tallboy LT, taitaa tulla uusi versio viimeistään 2016 keväällä. 
* BMC Speedfox (http://www.bmc-switzerland.com/us-en/bikes/mountain/trail-speedfox-01-xtr (http://www.bmc-switzerland.com/us-en/bikes/mountain/trail-speedfox-01-xtr/))
Oranssi Ripley LS kyllä vahvasti houkuttelee nyt kun XL koko alkaa olla passeli mittojen suhteen. 429 Trail on myös äärimmäisen kiinnostava, mutta Boost- takanapa hieman ikävä ominaisuus. Kahdet 142x12 kiekot jo varastossa eikä viitti alkaa uusia napoja ostamaan tai kikkailemaan joittenkin epävirallisten & epämääräisten konversio-kittien kanssa.
Noista JackOjan ehdotuksista tuota Tallboyta kävin joskus kuolaamassa, mutta ikäväkseni huomasin ettei sitä LT-versiota ollut enää valikoimassa. Tuo perus Tallboy taas on ihan puhdasverinen xc-pyörä 100mm joustoineen ja 70 asteen keulakulmalla. Mikähän tuossa Ninerin geometriassa on muuten ideana kun vaikuttaa keulakulma kauhean jyrkältä ja satulakulma loivalta? Onko se tehty tarkoituksella jotta se olisi mahdollisimman huono ajaa sekä ylä- että alamäkeen?
Tapiol65
04.12.2015, 09.35
Itsellä S-Works Stumpy enkä oikein keksi mitään vikaa kyseisestä fillarista. Erinomainen jokapaikan höylä.
usko juntunen
05.12.2015, 15.55
Tässä hieman lisää vaihtoehtoja:
* Ibis Ripley LS (http://www.ibiscycles.com/bikes/ripley_29)
* SC Tallboy LT, taitaa tulla uusi versio viimeistään 2016 keväällä. 
* BMC Speedfox (http://www.bmc-switzerland.com/us-en/bikes/mountain/trail-speedfox-01-xtr (http://www.bmc-switzerland.com/us-en/bikes/mountain/trail-speedfox-01-xtr/))
Oranssi Ripley LS kyllä vahvasti houkuttelee nyt kun XL koko alkaa olla passeli mittojen suhteen. 429 Trail on myös äärimmäisen kiinnostava, mutta Boost- takanapa hieman ikävä ominaisuus. Kahdet 142x12 kiekot jo varastossa eikä viitti alkaa uusia napoja ostamaan tai kikkailemaan joittenkin epävirallisten & epämääräisten konversio-kittien kanssa.
Jossain joku viritellyt epämääräisiä Boost-adaptereita..?:) Vähän samaa mieltä Boosterista. Pirun keksintö. Takahaarukka niin leviä ettei mahu kivien&kantojen välistä. Keulan ja kammet kun saat keinoteltua kapeikosta, jäät ahterista nalakkiin. Kumma ko eivät oo keskiöö leventäny niin et Q-factor lähemmäs 200mm, kuten läskeissä
Ei tuo takanavan buusterointi kovinkaan paha rasti. Keula hieman haastavampi...onneksi ei vielä tarvetta.
Aiheeseen: Trek Fuel ex ittellä jokapaikan höylänä. En tiedä johtuuko kohtuullisesta painosta (10.45) vai mistä, mutta ihan herkkäliikeinen ja polkemistehokas noin yleispyöräksi.
Tuo Yetin SB4.5 C kyllä kuumottelee täällä. Ei vaan taida päästä missään testaan. Ja olis kiva kokeilla myös ero esim SB5 ja 6, et onko liian enskoja nuo 5 ja 6. Toisaalta 29er jotenkin pitkälle tuntuis sopivammalta.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Yetiä vois löytyä MTB Centreltä. Samalla reissulla päässenee potkimaan myös Evilin renkaita
3 kk odoteltu SB45C:tä ja tänään sain MTB Centrestä viestiä, että pitäisi pikku hiljaa alkaa tippua. Piti kylläkin tulla jo lokakuun puolivälissä. Eli ei ainakaan vielä sieltä löydy testattavana pyörää. Turussa pääsee meikäläisen pyörää pomputtamaan, jos M-koko kiinnostaa. Ja kunhan se joskus saapuisi...
Evil The Followingia oon tässä nyt kuolannu, mutta se vaikuttaa kyllä paperilla aikalailla enduro-pyörältä lyhyemmällä joustomatkalla vaan. Pivot taas vaikuttaa vahvimmalta vaihtoehdolta just sellaseen käyttöön mitä olin ajatellu. Pitäis ehkä käydä testaamassa, tai sit ei...
NO NYT!
http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-hightower-first-ride-2016.html
*vetää ostohousuja jalkaan ja laskee kolikoita*
Ajatuksia?
^no NII! Eikö se tuossa nyt ole?
Pitikin kysyä miten tää hanke etenee, mut unohtui.
Onneksi en ole huomannut tätä ketjua ja haaveilen vaan alumiinista; Transition Smugglerista.
 Jos olisin huomannut niin lisäisin listaan Salsa Horsetief (http://salsacycles.com/bikes/horsethief)in. Horsetieffiä saa 120mm/68.1° ja 130mm/67,5° keulalla ja 27,5+ sopii (kts. Pony Rustler) jos vaihtelua kaipaa.Salsat vaikuttaa kivoilta, en vaan tajua miksi kaksi noinkin toisiaan vastaavaa pyörää:seko:. Horsethieffiä tietty vain kuituna nykyään, mutta Ponyä alunakin. Molemmissa Boostit ja geokin minun silmään samastapuusta. Myytäessä tietty tulevat eri vanne/rengastuksella.
NO NYT!
http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-hightower-first-ride-2016.html
*vetää ostohousuja jalkaan ja laskee kolikoita*
Ajatuksia?
Kyllä se on tuossa !
Eikö tämä olis aika hyvä tarjous, jos vielä Tallboy LT ja koko natsaa (M):
http://www.alltricks.com/mtb/frames/full-suspension/santa-cruz-2015-frameset-tallboy-lt-carbon-29-fox-ctd-kashima-135mm-blue-103-156441.html
runko+iskari 2025eur.
Onhan vielä intense carbine. Löysin pari viikkoa siten semmoisen M kokoisen, korvaaman Spesun 29Alu. enskan kun oli lika oman käytön.
http://www.wheelbase.co.uk/intense-carbine-29-expert-black.html?nosto=nosto-product-page-1
Eikö tämä olis aika hyvä tarjous, jos vielä Tallboy LT ja koko natsaa (M):
http://www.alltricks.com/mtb/frames/full-suspension/santa-cruz-2015-frameset-tallboy-lt-carbon-29-fox-ctd-kashima-135mm-blue-103-156441.html
runko+iskari 2025eur.
No nyt olisi sama setti alle 1900e koodilla SV167, aika hyvä tarjous?
Hannez78
10.02.2016, 18.37
NO NYT!
http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-hightower-first-ride-2016.html
*vetää ostohousuja jalkaan ja laskee kolikoita*
Ajatuksia?
Käy ajamassa Cruzi ja Pivotin Mach 429 Trail ja päätä sen jälkeen kumman valitset. Cruzissa enemmän joustoa takana. Muuten speksit on aika yhtenevät.
Omaan valintapäätökseen vaikutti erityisen paljon  Ride Moresta saamani palvelu sekä se, että takuuhuolto on samassa kaupungissa. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/608/sCategory/509
Tää YT:n uusi Jeffsy on myös todella mielenkiintoinen. Aika hyvää palikkaa kiinni tuossakin mallissa hintaan nähden. Myöntääkö kukaan jo tilanneensa?
Blackborow
17.04.2016, 19.27
Tää kuulunee tänne http://www.bikerumor.com/2016/04/16/soc16-norco-optic-trail-bike-lets-see-trail-whole-new-light/
Mihinkäs pyörään elasto lopulta päätyi vai onko ratkaisuun vielä päästy?
Mihinkäs pyörään elasto lopulta päätyi vai onko ratkaisuun vielä päästy?
Tää nyt on ollut vaan tällaista spekulointia. Kyseinen pyörätyyppi kiinnostaa edelleen ja on mielenkiintoista selailla mitä eri valmistajat aina tuo markkinoille. Mulla on kuitenkin enduro- ja xc-pyörä erikseen edelleen enkä ole nähnyt niin palavaa tarvetta päivitykselle vielä. Enempää pyöriä ei raaskisi ostaa varastoon, joten ehkä enduro-pyörän tilalle sitten vuoden tai parin päästä jos tuntuu ettei sille tule tarpeeksi käyttöä.
Tää nyt on ollut vaan tällaista spekulointia. Kyseinen pyörätyyppi kiinnostaa edelleen ja on mielenkiintoista selailla mitä eri valmistajat aina tuo markkinoille. Mulla on kuitenkin enduro- ja xc-pyörä erikseen edelleen enkä ole nähnyt niin palavaa tarvetta päivitykselle vielä. Enempää pyöriä ei raaskisi ostaa varastoon, joten ehkä enduro-pyörän tilalle sitten vuoden tai parin päästä jos tuntuu ettei sille tule tarpeeksi käyttöä.
Itselläni on ollut hakusessa pyörä joka olisi do it all tyyppinen ratkaisu ja kelpaisi xc lenkkeilyyn kun myös alamäki painotteisempaa ajeluun.
Samoja vaihtoehtoja puntaroinut kun edellä on jo mainittu.
http://www.pivotcycles.com/bike/mach-429-trail/#1
http://www.sportax.fi/product/1053/santa-cruz-hightower-maastopyora
http://evil-bikes.com/products/the-following/
Pivot vaikuttaa ehkä mielenkiintoisimmalta tällä hetkellä.
TrailRider
07.07.2016, 21.43
Onko foorumilla ketään jolla on ajokokemuksia tuosta Evilistä? Meinaan kun ulkomaan foorumeilla kovasti hehkutettu, mutta en ole lukenut suomeksi ainoatakaan kommenttia kyseisestä pyörästä. Kovasti kiinnostaa itsenikin tuo...
Onko foorumilla ketään jolla on ajokokemuksia tuosta Evilistä? Meinaan kun ulkomaan foorumeilla kovasti hehkutettu, mutta en ole lukenut suomeksi ainoatakaan kommenttia kyseisestä pyörästä. Kovasti kiinnostaa itsenikin tuo...
Olikos tuosta Evilistä juttu viimeisimmässä fillarilehdessä?
TrailRider
08.07.2016, 00.10
Olikos tuosta Evilistä juttu viimeisimmässä fillarilehdessä?
Ai?! Pitääpä käydä huomenna kaivamassa lehti käsiin jos näin kerran on. Kiitokset vinkistä!
Ensi kauden ajelen vielä nykyisellä enduro-täpärillä, mutta sen jälkeen on kyllä todennäköisesti jo aika vaihtaa pyörää. Eli periaatteessa ensi syksynä voisi katsella jotain näitä uusia 2017 malleja alennuksesta tai ostaa jonkun 2018 uutuuden. Moni tämänkin ketjun alussa mainittu pyörä on muuttunut radikaalisti vuodelle 2017 enempi siihen suuntaan mitä olisin etsimässä, esim:
Santa Cruz Tallboy: http://www.santacruzbicycles.com/en-US/tallboy
Trek Fuel EX: http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/fuel-ex/c/B332/
Silti myös Pivotin Mach 429 Trail olisi edelleen yksi vahva vaihtoehto. Saa nähdä muuttuuko se jotenkin vuodelle 2018. Spessun Stumpjumper FSR on aika pitkäjoustoinen jo 29er versionakin. Camber ei ehkä niin houkutteleva malli ole, mutta jostain taisin lukea, että sekin uudstuu mahdollisesti vuodelle 2018.
Jatkan siis speksaamista ja seuraan markkinoiden kehittymistä. Pahin tilanne itselleni olisi jos tarvitsee pyörän heti eikä tiedä mitä haluaa.
Kare_Eskola
17.11.2016, 19.03
Laita listalle vielä BMC Speedfox.
Loppukesän ennätin omalla hipomallilla ajella. On vikkelä peli röykkypolulla, ja avasi ihan uusia juttuja alamäkipyöräilyssä. Pikkuisen jäivät säädöissä etu- ja takapää epätasapainoon, kun perä oli aktiivisempi kuin keula, mutta eiköhän tuo kevään sessioissa korjaannu. Yleisesti tarjoaa enemmän vakautta kuin ketteryyttä, mutta minulle kelpaa juuri niin.
Jos uuteen vuosimalliin inan pidentäisivät vaakaputkea, niin ruksisi koko nykylistan.
Laita listalle vielä BMC Speedfox.
Loppukesän ennätin omalla hipomallilla ajella. On vikkelä peli röykkypolulla, ja avasi ihan uusia juttuja alamäkipyöräilyssä. Pikkuisen jäivät säädöissä etu- ja takapää epätasapainoon, kun perä oli aktiivisempi kuin keula, mutta eiköhän tuo kevään sessioissa korjaannu. Yleisesti tarjoaa enemmän vakautta kuin ketteryyttä, mutta minulle kelpaa juuri niin.
Jos uuteen vuosimalliin inan pidentäisivät vaakaputkea, niin ruksisi koko nykylistan.
Tuossa on sama ongelma kuin Camberin kohdalla eli tuo 68,5 asteen keulakulma on ainakin näin paperilla minun makuuni aavistuksen turhan jyrkkä. Kokeilemalla tietty selviää.
Tiedoksenne vaan, että en pystynyt enää hillitsemään itseäni vaan tilasin 2016 mallisen YT Industries Jeffsy CF Pro:n kun noita viime vuoden malleja sai vielä niin edullisesti. Saa nähdä onko se mistään kotoisin, ainakin se on kovasti arvosteluissa kehuja kerännyt. Jos se nyt on ihampaska ni myyn sen sitten eteenpäin jollekin toiselle dorkalle ja ostan jotain muuta tilalle. Tarkoitus olisi kuitenkin ajaa sillä tänä vuonna Tahkon 60km ja myöhemmin heinäkuussa lähden ajamaan sillä mäkeä Sierra Nevadan vuoristoon.
Tiedoksenne vaan, että en pystynyt enää hillitsemään itseäni vaan tilasin 2016 mallisen YT Industries Jeffsy CF Pro:n kun noita viime vuoden malleja sai vielä niin edullisesti. Saa nähdä onko se mistään kotoisin, ainakin se on kovasti arvosteluissa kehuja kerännyt. Jos se nyt on ihampaska ni myyn sen sitten eteenpäin jollekin toiselle dorkalle ja ostan jotain muuta tilalle. Tarkoitus olisi kuitenkin ajaa sillä tänä vuonna Tahkon 60km ja myöhemmin heinäkuussa lähden ajamaan sillä mäkeä Sierra Nevadan vuoristoon.
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/609
Tämäkö on kyseessä on kyllä hinta ja Specsit kohdallaan?
Juurikin tuo kyseinen fillari M-kokoisena.
Laitetaan nyt tännekin tää lopputulos. Lisää kuvia täällä: http://elasto.org/jeffsy/
http://elasto.org/jeffsy/01.jpg
Mitäs merkkejä ja malleja löytyy 29-rintamalta jotka on myös 27.5+ yhteensopivia? Monihan on muunnettavissa, jos ei nyt ihan 27.5+/3-tuumaiseksi, niin lähelle. Mutta onko vastaavia malleja kuin Cruzilla (Hightower, Tallboy), joissa jopa linkusto mukautuu 27.5 plussalle?
Spessun 29 stumpjumper on täysin sama pyörä mitä 6fattie malli joten voi ajaa kummalla kiekko-/rengaskoolla tahansa. 
Myös Enduron 29 mallia voi ajaa plussagummeilla.
Samoin Trek Fuel-Ex ja Niner RIP ja JET on tarjolla molempina kokoina.
Hannez78
20.03.2017, 17.20
Mitäs merkkejä ja malleja löytyy 29-rintamalta jotka on myös 27.5+ yhteensopivia? Monihan on muunnettavissa, jos ei nyt ihan 27.5+/3-tuumaiseksi, niin lähelle. Mutta onko vastaavia malleja kuin Cruzilla (Hightower, Tallboy), joissa jopa linkusto mukautuu 27.5 plussalle?
Pivotin Switchblade ja Mach 429 Trail. Näissä ei tosin ole takalinkussa vastaavaa säätöä, mikä Hightowerissa on. Silti pirun hyviä. Takalinkun säätö vaikuttaa keskiön korkeuteen ja esim. Mach 429 Trailissä 27.5+ moodissa keskiö on noin sentin alempana kuin 29 kiekoilla. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Blackborow
20.03.2017, 17.39
Mitäs merkkejä ja malleja löytyy 29-rintamalta jotka on myös 27.5+ yhteensopivia? Monihan on muunnettavissa, jos ei nyt ihan 27.5+/3-tuumaiseksi, niin lähelle. Mutta onko vastaavia malleja kuin Cruzilla (Hightower, Tallboy), joissa jopa linkusto mukautuu 27.5 plussalle?
Devinci Marshall.
Mitäs merkkejä ja malleja löytyy 29-rintamalta jotka on myös 27.5+ yhteensopivia? Monihan on muunnettavissa, jos ei nyt ihan 27.5+/3-tuumaiseksi, niin lähelle. Mutta onko vastaavia malleja kuin Cruzilla (Hightower, Tallboy), joissa jopa linkusto mukautuu 27.5 plussalle?
Trek fuel ex 29 / plussa, voitti juuri Enduro -lehden testin. Ibis Mojo 3 on 27,5 / plussa, ja myös erittäin hyvä.
Jostain syystä olen iskeny silmäni nyt "Bang for buck" laitteeseen eli Cuben Stereoon. Tarkemmin 140mm C62 29 (https://www.cube.eu/uk/2017/fullsuspension/stereo/cube-stereo-140-c62-sl-29-carbonnflashyellow-2017/) SL. Ilmeisesti aika kepeäkin vehjes. Ongelma on vaan se, että kyseinen malli 20 tuumaisena on melkein loppu Euroopasta ainakin jos katsotaan inhimillistä hintaa. 2x Vaihtuisi 1x:ään, mutta muuten ei tarvitsisi tuunata juurikaan. Ehkäpä täydennystä tullee.
http://www.skinnergate.co.uk/images/cube-stereo-140-c-62-sl-29-carbon-flashyellow-2017-p31406-18092_zoom.jpg
noniinno
23.03.2017, 19.54
Jostain syystä olen iskeny silmäni nyt "Bang for buck" laitteeseen eli Cuben Stereoon. Tarkemmin 140mm C62 29 (https://www.cube.eu/uk/2017/fullsuspension/stereo/cube-stereo-140-c62-sl-29-carbonnflashyellow-2017/) SL. Ilmeisesti aika kepeäkin vehjes. Ongelma on vaan se, että kyseinen malli 20 tuumaisena on melkein loppu Euroopasta ainakin jos katsotaan inhimillistä hintaa. 2x Vaihtuisi 1x:ään, mutta muuten ei tarvitsisi tuunata juurikaan. Ehkäpä täydennystä tullee.
Uskallan väittää, että on markkinoiden paras pyörä kun verrataan hintaan. Itse hankin vastaavan 120mm juustolla. Noissa on tuo rungon mitoituskin nykyajassa, se edellinen malli oli vähän lyhyt. Olisiko tästä apua http://www.freeborn.co.uk/cube-stereo-140-c-62-29-sl-carbon-flashyellow-2017 (http://www.hargrovescycles.co.uk/cube-stereo-140-c62-29-race-2017-mountain-bike.html)
Uskallan väittää, että on markkinoiden paras pyörä kun verrataan hintaan. Itse hankin vastaavan 120mm juustolla. Noissa on tuo rungon mitoituskin nykyajassa, se edellinen malli oli vähän lyhyt. Olisiko tästä apua http://www.hargrovescycles.co.uk/cube-stereo-140-c62-29-race-2017-mountain-bike.html
Juu sinistä mallia on katseltu myös, mutta nyt kiikarissa tuo SL malli nimenomaan.
noniinno
23.03.2017, 20.04
Juu sinistä mallia on katseltu myös, mutta nyt kiikarissa tuo SL malli nimenomaan.
Huomasin erheen, sorry. Entäs http://www.freeborn.co.uk/cube-stereo-140-c-62-29-sl-carbon-flashyellow-2017 ilmeisesti foorumistit ovat Freebornilta tilanneet onnistuneesti tavaraa.
Ymmärtääkseni
Tattis. Pitää kysellä stockkia.
Uskallan väittää, että on markkinoiden paras pyörä kun verrataan hintaan. Itse hankin vastaavan 120mm juustolla. Noissa on tuo rungon mitoituskin nykyajassa, se edellinen malli oli vähän lyhyt. Olisiko tästä apua http://www.freeborn.co.uk/cube-stereo-140-c-62-29-sl-carbon-flashyellow-2017 (http://www.hargrovescycles.co.uk/cube-stereo-140-c62-29-race-2017-mountain-bike.html)
mulla oli -14 vai -15 vuoden Cube hpc race 29" M kokoisena ja mitenkähän tuo -17 vuoden geo nyt on tullut nykyaikaan...?? Tt on 590mm ja keula 68* sanoisin itse, että sama lyhyt ja korkea .. alla on nyt Mondraker Crafty + M kokona ja siinä voisin sanoa geometrian olevan nykyajassa. Olen itse 178cm. Jos halusin saman mittaisen tulisi Cube ottaa L:nä joka olisi suht korkea jo, kun M koon keulakin 140mm vaatii suoran tangon ja neg. Pitkän (75mm)  Stemmin... ihan vain omina huomioina, kun siirryin muihin valmistajiin.
noniinno
23.03.2017, 20.28
mulla oli -14 vai -15 vuoden Cube hpc race 29" M kokoisena ja mitenkähän tuo -17 vuoden geo nyt on tullut nykyaikaan...?? Tt on 590mm ja keula 68* sanoisin itse, että sama lyhyt ja korkea .. alla on nyt Mondraker Crafty + M kokona ja siinä voisin sanoa geometrian olevan nykyajassa. Olen itse 178cm. Jos halusin saman mittaisen tulisi Cube ottaa L:nä joka olisi suht korkea jo, kun M koon keulakin 140mm vaatii suoran tangon ja neg. Pitkän (75mm)  Stemmin... ihan vain omina huomioina, kun siirryin muihin valmistajiin.
No jos tarkastelee rechia, niin sieltä se totuus löytyy. En ole enää vuosiin ollut kiinnostunut vaakaputken pituuksista pyörän tai lähinnä ajoasennon pituusmittana. Onhan tuo joidenkin puristien mielestä liian jyrkkä tuo keulakulma, mutta kannattaa muistaa että Cube käyttää vakiona 51mm offset keulaa. Akseliväli alkaa olla yhdessä pitkän haarukan kanssa aika ok. No se on totta, että emäputki voisi lyhyempikin olla. Vantagella olen ajanut itsekin ja pidin kyllä geometriasta, mutta Crafty on kuitenkin painoltaan jotain ihan muuta kuin kuiturunkoinen kuutio. Aika lyhyt on myös Craftyn takahaarukka. Sehän alkaa olla vähän vanhaa ajattelua.
Blackborow
23.03.2017, 21.10
No ei tuo Reachikaan kovin pitkältä näytä ainakaan 20" rungossa joka olisi se oma kokoluokka. Mä olen tulossa siihen tulokseen, että tilaukseen menee jossain välissä Scottin uusi Sparkki, mutta en ole vielä päättänyt, että tilaanko suoraan 720 plussan vai 930 29erin. Runko on sama, mutta plussassa sentin pidemmästä notkuva kepakko.
noniinno
23.03.2017, 21.15
^ No jos vanhaan cubeen vertaa niin on muuttunut. En tarkoittanutkaan, että kyseessä on uudenpolven ääriesimerkki. Cubesta pitääkin ottaa numeroa isompi koko, jos sopivan haluaa. 120mm joustavassa nuo mitat ovat itselleni kuin nenä naamaan, enkä kaipaa yhtään pitempää runkoa. Takahaarukan pituuden ansiosta tunnen olevani enemmän "keskellä" pyörää, kun Mondrakerissa tuntui ylämäessä istuvan suoraan takarenkaan päällä, ja tiukassa alamäkimutkassa piti maata tangon päällä jotta sai eturenkaalle painoa. Tämä selvyyden vuoksi nyt vähän karrikoiden.
Sparkki itsellänikin märissä unissa, mutta hinta/varustus -suhde ei ole köyhäystävällinen.
noniinno
24.03.2017, 09.11
Laitanpa huvikseni tähän 120mm Cuben ja Sparkin vertailua. Omassa koossani Sparkin Reach 3,4mm pitempi, Sparkin ohjauskulma 1,5° loivempi, akseliväli Sparkissa 18mm lyhyempi. Cuben stack on 50mm korkeampi (siinä Spark vetää selkeästi pitemmän korren). Pitää muistaa, että Spark on xc-mara (vai onko uusi termi "agressive XC") -pyörä, kun taas Stereo on enemmän marathon -henkinen. Sparkin myyntihinnalla saa kaksi Cubea. Että käsitys Cuben lyhyydestä istuu yllättävän sitkeässä. Tämä taitaa juuri olla sen ensimmäisen runkomallin aikaansaannoksia.
^ Jos toisessa stack on 50 mm korkeampi niin reach-mittoja ei varmaan voi ihan suoraan vertailla keskenään.
Aika monen mielestä esim. nyky santarutsit on pitkiä mutta niissä kun on matala stack niin ei ne ihan järin pitkiltä tunnukaan. Tuli syys/talvella kokeiltua XL SC Hightoweria ja XL Devinci Django 2ysiä. Reach taisi SC HT:ssa olla vain 5 mm lyhyempi mutta Djangossa vastaavasti stack pari senttiä korkeampi, jolloin Django tuntuu selvästi pidemmältä kuin se 5 mm.
Sent from my iPhone using Tapatalk
noniinno
25.03.2017, 06.29
Vielä yhden viestin verran aihetta hämmennän. Yläpuolella carbon stumpjumperin (large) geo, alla Cube. Kumpi näistä nyt olikaan se lyhyt ja korkea? Kuva ei kerro, että spessun akseliväli on parisen senttiä lyhyempi. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170325/ca9fed9a7c0048e5d72f48adaceee014.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170325/145bbc3cacb1bb0299718b8013c736ea.jpg
Cuben Stereo lähti matkaan jostain päin Saksaa. Kysymällä sai vielä 10% pois hinnasta. Ei, ei ollut Fun-corner. Sieltäkin tuli eioota. Saksalaiset kauppiaat vastailivat mukavasti vaikka varastosta ei löytynytkään haluamaani mallia. Briteistä ei kuulunut mitään.
no-saint
20.11.2017, 08.09
Itse liittymässä tähän kategoriaan. Tulossa Niner r.i.p 9 carbon runko johon sitten n.140mm keula ja takanahan on Monarch RT 125mm.
Löytyykö keltään kokemuksia Ninerin pyöristä? Ainakin jäsen crcm:n listalta löytyy sir9?
Hieman painavan oloinen tuo runkosetti on ja takakolmio "vain" alumiinia mutta eiköhän tuollakin eteenpäin mennä.
Sir9 löytyy joo kyllä. Ihan puhdas XC-pyörähän se on, mutta mukavia kilsojahan se kanssa on tullut tahkottua. Jotain langan aiheestakin.. Cuben Stereo sai kummasti vakautta kun laittoi 40mm stemmin ja 810mm tangon. Omaan ajoon tuo on aika mainio, vaikka keulakulma on nykymittapuulla konservatiivinen 68-astetta.
roadking
20.11.2017, 22.02
Sir9 löytyy joo kyllä. Ihan puhdas XC-pyörähän se on, mutta mukavia kilsojahan se kanssa on tullut tahkottua. Jotain langan aiheestakin.. Cuben Stereo sai kummasti vakautta kun laittoi 40mm stemmin ja 810mm tangon. Omaan ajoon tuo on aika mainio, vaikka keulakulma on nykymittapuulla konservatiivinen 68-astetta.
Ei taida 120 mm täpäreistä kuitenkaan paljoo loivempia kuin 68 astetta löytyä?
Ei taida 120 mm täpäreistä kuitenkaan paljoo loivempia kuin 68 astetta löytyä?
No tämä Stereo on 140mm molemmista päistä.
no-saint
20.11.2017, 22.14
Hieman kummastelin tuota rip9 keulakulmaa, 69.5... Ajatuksena laittaa 140-150mm keula ja ainakin 1.5asteen loivennuskupit, ehkä jopa 2asteen.
Täytyy sitten vain rauhassa hakea sopivaa stemmiä ja tankoa ettei mene liian laiskaksi tahi kiireiseksi tuo ohjaamo.
pturunen
20.11.2017, 23.13
Vähän ihmetyttää nämä jälkiasennetut angle-setit ym. kikkailut. Miksi ostaa alunperinkään pyörä, joka ei ole geoltaan mieleinen. Maailma on täynnä pyöriä, joissa speksit täyttyvät tehdasasetuksilla. 69.5 kuulostaa melkoiselta XC-kiiturilta, josta tuskin pelkällä keulan loivennoksella mäkikelpoista saa (tai mitäpä minä näistä tiedän).
Jami2003
20.11.2017, 23.21
No jos on ollut pari vuotta ajokki alla niin aika eri budjetilla pääsee kun kikkailee. Jos vielä sattuu lopputulos miellyttämään.
Uusi kannattaa tietysti ostaa sillä geolla mitä on hakemassa.
no-saint
21.11.2017, 09.20
^^ Tokihan olisi fiksuinta ostaa suoraan specseiltään sopiva pyörä mutta:
Olen xl-kokoinen niin harvoin löytyy isoja runkoja. Esim ykkös vaihtoehtoni Scott Spark 720+ niin xl-koot olivat loppu kaikkialta ennenkuin ehdin omaa hankkia.
Tämä runko oli - 72% alessa ja tavallisen tilipussin omaavana ei useinkaan tarjoudu mahdollisuutta päästä käsiksi näinkin arvokkaaseen asiaan.
Joten siksi joudun nyt hieman kikkailemaan. Mutta tosiaan ihmetyttää miksi runkoon johon valmistaja suosittelee jopa 140mm keulaa on laitettu 69.5 kulma...
Voihan se Niner olla ("oudosta" keulakulmasta huolimatta) tosi hyvä ajettava. Jospa se onkin ihan loppuun asti mietitty juttu? Olishan se nyt tosi ääliömäistä tehdä huono fillari :)
Mä ajaisin ensiks ja murehtisin sitten jos asia häiritsee.
no-saint
21.11.2017, 09.32
Sen mitä olen arvosteluista lukenut niin keula toimii "jyrkästä" kulmasta huolimatta. Ongelmaksi on pitkillä kuskeilla muodustunut satulakulma. Jyrkissä nousuissa joillain kuskeilla on painopiste valunut liian taakse ja alkanut keulimaan...
Luulisi tosiaan että Niner on loppuunasti miettinyt tuon keula asian ja täytyy ensin toki kokeilla normi laakereilla ja testailla rauhassa mitä tulevaisuus tuo.
Tästä olisi tarkoitus tehdä do-it-all mankeli jolla sitten oikeasti ajelisin kaikki ajoni. Ettei talliin ala taas kertymään vaivihkaa xc-am-plus-läski-crossi kokoelmaa.
pturunen
21.11.2017, 09.59
^jos tarkoitus todella on do-it-all -pyörä, niin tarvitset sen angle-setin. 69.5 vs esim. 1.5 asteen setillä tuunattuna 68 on ihan eri maailmasta ajovarmuuden lisääntymisestä johtuen. Pyörien geometriassa on tapahtunut muitakin muutoksia kuin peljästään loiventunut ohjauskulma. Nettiarvioita lukiessa kannattaa olla hieman kriittinen lukiessa kommentteja jonkun pyörän poljettavuudesta ja ketteryydestä poluilla miettien mikä on verrokki. Nykypyörät kuitenkin mahdollistavat alamäkeen menemisen ihan eri tavalla jyrkällä ohjauskulmalla varustettuun pyörään verrattuna. 
Pari esimerkkiä: Spessun Enduron edellinen iteraatio oli keulakulmaltaan 67.5, mutta kiipesi paremmin kuin 68 Stumppi ja oli muuten polkukäytössä samalla. Yhden alamäkeen tehdyn koeajon jälkeen myin Stumpin ja ostin Enduron. Parempi kiipijä, polkukäytössä identtinen ja alamäkeen valovuoden edellä. Lähenee do-it-all -pyörää.
Toinen (tosin huono, kun kyseessä on täysin eri pyörät) esimerkki. Spessun Stumpjumper HT, HA 70 astetta. Kevyt XC-raketti, joka alamäkeen ajaessa lähinnä pisti miettimään tuliko vakuutusmaksut maksettua. Ajoi sillä polullakin, mutta hauskaa ei koskaan ollut. Uusi AM-jäykkäperä tilalle, ohjainkulmalla 67.5. Työmatkat ja muut hyötyajot menevät edelleen helposti. Poluilla tämä on ketterä ja itse asiassa nopeampi, kun ei tarvitse varoa niin paljoa. Tarvittaessa tuolla ajaa vaikka enskakisaa. Jälleen Do-it-all on lähempänä.
Pointti oli siis se, että yleismaastopyörään, varsinkin täysjoustoon kannattaa hommata loivempi keulakulma.
Sitten kannattaa aina muistaa minkä mittaisella keulalla se keulakulma on ilmoitettu. Keulan pidentäminen jo itsessään loiventaa keula/satula kulmaa.
Ninerin tapauksessahan nuo on ilmoitettu ensi luokkaisesti, molemmille suositeilluille keula pituuksille. 1 aste näyttää tuossa olevan muutos 120 vs 140mm keula.
https://s3.amazonaws.com/NinerBikes/Bike_Rip9RDO/RIP9RDO_GEO.gif
Villetre
21.11.2017, 22.25
Nämä kiinnostaisivat myös itseä kovin.. Mites Santa cruzi osasto Tallboy vs Hightower? Olen tietoinen kyllä jousituksen eri mitoista yms.. Mutta kumpi näistä olisi harrastajalle parempi ? Lähinnä siis muutaman vuoden kokemus... Onko nämä pyörät hintansa väärttejä? Kun irtoaisi tuo kotimainen vaihtoehto ja leveän kumin käyttömahdollisuus kiinnostaa kovin.
Riippuu mihin suuntaan harrastus on menossa. Perus lenkkiajoon maastossa molemmat sopivat varmasti oikein hyvin. Jos tulee ajettua myös pururatalenkkejä ja/tai usein pitkiä lenkkejä (sanotaan vaikka yli 4h), veikkaisin Tallboyn olevan hieman sopivampi. Jos taas aikoo ajaa myös enduroa tai muuten mäkeä, on Hightower parempi. Paras vaihtoehto on tietysti koeajaa molemmat. Täällä on arvostelu molemmista, tosin vertailu keskenään jää hieman vähälle: https://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-tallboyhightower-review-2017.html
Sanotaan nyt vielä että en ole kumpaakaan ajanut. Minulla on melko lailla tuota Hightoweria vastaava pyörä, ja omilla lenkeillä harvoin on tarvetta koko joustomatkalle.
pturunen
21.11.2017, 23.50
Pitkälle Velibin kanssa samaa mieltä. Hightower on lähes Tallboyn veroinen poljettava, mutta alamäkeen selvästi mukavampi ja helpompi ajaa. Molemmat ovat erittäin fiksuja pyöriä ja yhteensopivuus 27.5 plussakiekkojen kanssa lisää edelleen monikäyttöisyyttä. Yllättävän hyvä Tallboykin on peruskikkailussa mukaanlukien pienet dropit ja hypyt, vaikka persjoustoa onkin vain 110 mm. VPP-linkku on aika hyvä ratkaisu.
Vilhelm V
22.11.2017, 07.49
Mites Intense primer? Kuuluuko mielestänne tähän keskusteluun? Käyttökokemuksia?
Hieman kummastelin tuota rip9 keulakulmaa, 69.5... Ajatuksena laittaa 140-150mm keula ja ainakin 1.5asteen loivennuskupit, ehkä jopa 2asteen.
Täytyy sitten vain rauhassa hakea sopivaa stemmiä ja tankoa ettei mene liian laiskaksi tahi kiireiseksi tuo ohjaamo.
Tää Nineri on vielä "vanhanliiton" mitoilla... uudessa geometria on muuttunut. Itsellä on Tallboy LT suht vastaava, joka on 1,5 asteen loivennuksella ja pikkasen nykymuotia pidemmällä stemmillä ihan hyvä. Mutta kuten sanottu, on ns. budjettiratkaisu minkä tosin tein jo ennenkuin oli uudenmuodin vehkeitä saatavilla, tänä päivänä hankkisin tämän päivän rungon nykyaikaisella geolla.
no-saint
02.01.2018, 15.21
^ Nyt on sen verran metrejä takana että jotain voi sanoa.
Keulana 150mm Magura toistaiseksi ilman loivennuskuppeja. Alkuun oli takana 27.5 ja edessä 29 kiekot. Ajoasento oli ihan mukava, vähän trail painoisempi, rennompi. Kammet tosin olivat hieman matalalla. 
Nyt molemmat päät 29. Ajoasento muuttui hieman hermostuneemmaksi, xc-suuntaan. Täytyy tunnustella tätä ja ehkä palata taakse 27.5 moodiin.
Loivennuskupit tulee kunhan saan aikaiseksi. Hienoa olisi jos voisi testata ensin 1 asteen kuppeja ja sitten 2 asteen, saisi fiilistä... Mutta tod.näk otan suoraan 2asteen.
Mutta on tällä konkelilla aina päässyt niin pitkälle kun jalat vie.
https://singletrackworld.com/2018/04/2019-specialized-stumpjumper/
Spessulta uusia Stumpjumppereita. Hyvin mielenkiintoisen oloinen tuo Camberin korvaava Stumpjumper ST. Harmi kun on jo niin hyvä fillari alla.
https://singletrackworld.com/2018/04/2019-specialized-stumpjumper/
Spessulta uusia Stumpjumppereita. Hyvin mielenkiintoisen oloinen tuo Camberin korvaava Stumpjumper ST. Harmi kun on jo niin hyvä fillari alla.
Joo, mutta speksit ovat vasta kohdillaan Expert-mallissa. Ja niinhän pitääkin, kun hintalapussa lienee lähes 6000€
Joo, mutta speksit ovat vasta kohdillaan Expert-mallissa. Ja niinhän pitääkin, kun hintalapussa lienee lähes 6000€
Mitähän tuo S-Works maksaa? 10 000 euroa? Siinä on saman tasoista palikkaa kuin mun 3800 euroa maksaneessa Jeffsyssä.
SamiMerilohi
18.04.2018, 10.47
Mitähän tuo S-Works maksaa? 10 000 euroa? Siinä on saman tasoista palikkaa kuin mun 3800 euroa maksaneessa Jeffsyssä.
Joo mutta se S-Works tarra maksaa 6000 €.
Mun silmään tuo Comp Carbon ei ole lähimpiin kilpailijoihin verrattuna mitenkään sikahintainen (olettaen että eurohinta on about sama kuin dollarihinta, eli 4300), mutta toki postimyyntipyörät on halvempia. Santa Cruz vastaavilla palikoilla maksaa saman verran, ja Trek Fuel Ex on n. 500 halvempi. Trekissä kuitenkin vain etukolmio on hiilikuitua, Spessussa koko runko. Mutta eihän nämä hinnassa YT:lle tai Canyonille pärjää.
https://m.pinkbike.com/news/first-ride-yetis-sb130.html Jätän tämän vain tähän..
https://m.pinkbike.com/news/first-ride-yetis-sb130.html Jätän tämän vain tähän..
Aika jytky vehje alkaa olla tuokin vaikka joustoa on vain 130mm takana. Tuntuu näiden fillareiden kehitys menevän kokoajan järeämpään suuntaan ja oon vähän miettinytkin, että seuraavaksi jos haluan oman YT Jeffsy 29erin päivittää uuteen, niin täytyy varmaan ostaa joku melkeenpä "XC"-täpäri. Alkaa niissäkin olemaan jo ihan riittävästi joustoa, hissitolppa ja geometria sopiva mun ajoihin. Yetin mallistosta itseäni kiinnostavin malli olisi SB100. Pivotilta Trail 429 ja jopa Scott Spark tai Spessun Epic Evo menisi. Spessun uusi ST Stumpjumper näyttää myös hyvältä.
Arnold-62
17.09.2018, 12.52
Nyt olis aika hankkia nykyaikainen 29 täpäri. Joustomatkaksi riittää kokemuksien mukaan mainiosti 120-130 mm. Hiilikuiturunko, mielellään takakolmiokin, koska tykkään niiden pehmeäntyylisestä
sivuttainjoustosta vs alumiini ( kukin tyylillään..) Geometria ehdottomasti nykyaikainen, matalahko keskiö n. 335 mm, reach 440-450, stack n. 630, wb noin 1180-1195. Hta noin 67 ast. Hissitolppa, 1x 11-12 vaihteet, mielellään kevyehköt kiekot valmiina. Useimmista pyöristä itselle sopivin ollut L-koko. Hinta max. n. 5500. Toistaiseksi sopivin löytynyt on Spessun uusi Stumpjumper ST Expert. 
Mitkä olis tuolle lähinnä kilpailevat pyörät? Esim. Canyonilla Neuron tuntuu hieman vanhanaikaisen lyhyeltä?
Nyt olis aika hankkia nykyaikainen 29 täpäri. Joustomatkaksi riittää kokemuksien mukaan mainiosti 120-130 mm. Hiilikuiturunko, mielellään takakolmiokin, koska tykkään niiden pehmeäntyylisestä
sivuttainjoustosta vs alumiini ( kukin tyylillään..) Geometria ehdottomasti nykyaikainen, matalahko keskiö n. 335 mm, reach 440-450, stack n. 630, wb noin 1180-1195. Hta noin 67 ast. Hissitolppa, 1x 11-12 vaihteet, mielellään kevyehköt kiekot valmiina. Useimmista pyöristä itselle sopivin ollut L-koko. Hinta max. n. 5500. Toistaiseksi sopivin löytynyt on Spessun uusi Stumpjumper ST Expert. 
Mitkä olis tuolle lähinnä kilpailevat pyörät? Esim. Canyonilla Neuron tuntuu hieman vanhanaikaisen lyhyeltä?
Tuohon hintaan saa jo vaikka minkälaista. Spessun lisäksi voisi katsella esim. Santa Cruz Hightower, Trek Fuel EX, YT Jeffsy, uusi Yeti SB130 (oma suosikki), Transition Smuggler, Evil The Following. Nuo tulee äkkiseltään mieleen ja vähän kärjistäen voisi sanoa että valitse se mikä miellyttää tunne ja ulkonäköpuolella eniten, koska huonoa pyörää ei nykyään tuolla hinnalla taida saada.
Scottin Spark. Tai Genius. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Croc:lta löytyy hyvää ja laadukasta 29 trailipyörää. Itsellä ollut kesäkuusta lähtien Croc Fully, Foxin factory kashima iskareilla, X01 Eagle voimansiirrolla ja Shimanon ST jarruilla.
Aivan loistava pyörä.
https://www.crocsports.com/en/bikes/croc-full-suspension-29-comp-carbon-mtb-bike.html
Croc:lta löytyy hyvää ja laadukasta 29 trailipyörää. Itsellä ollut kesäkuusta lähtien Croc Fully, Foxin factory kashima iskareilla, X01 Eagle voimansiirrolla ja Shimanon ST jarruilla.
Aivan loistava pyörä.
https://www.crocsports.com/en/bikes/croc-full-suspension-29-comp-carbon-mtb-bike.html
Hieman häilyviä tietysti nämä eri pyörätyyppien luokittelut, mutta itselleni tulee enempi XC-pyörä tuosta mieleen, kuten näyttää sivuillakin lukevan. 68,5 asteen keulakulma on vähän jyrkähkö ja 73,8 asteen satulakulma kuulostaa taas hieman loivahkolta. Reach-mitasta sanotaan kuvauksessa, että se on pitkä, mutta geometriataulukossa ei siitä ole mitään mainintaa?
roadking
19.09.2018, 15.33
^ Crocci on kyllä vain hieman normaalia pidemmällä joustolla varustettu xc-pyörä. Ja esim. tuo reachin ilmoittamatta jättäminen kertoo kyllä paljon valmistajasta ja pyörän ”laadusta”.:)
Ei tuosta Crocista oikein ota selvää. Lienee suoramyyntipyörä, mutta netistä ei löydy yhtäkkiä ainuttakaan arvostelua pyörästä, epäselvät speksit, ei juuri kuvia ja kalliitakin ovat kuitenkin. Ei yhtäkkiä herätä mielenkiintoa ja luottamusta kovin paljoa.
Pyöränähän tuo Croc Fully näyttäisi olevan parhaimmillaan kieli pitkällä XC maratoonia ajettaessa. Perinteinen jyrkkä geometria, ei hissitolppaa, pitkähkö (70mm) stemmi ja XC kumit.
Ei tuosta Crocista oikein ota selvää. Lienee suoramyyntipyörä, mutta netistä ei löydy yhtäkkiä ainuttakaan arvostelua pyörästä, epäselvät speksit, ei juuri kuvia ja kalliitakin ovat kuitenkin. Ei yhtäkkiä herätä mielenkiintoa ja luottamusta kovin paljoa.
Pyöränähän tuo Croc Fully näyttäisi olevan parhaimmillaan kieli pitkällä XC maratoonia ajettaessa. Perinteinen jyrkkä geometria, ei hissitolppaa, pitkähkö (70mm) stemmi ja XC kumit.
Tuollaisella Vastaranta kiskoi xco sm-kultaa Liedossa kesällä..
Tuollaisella Vastaranta kiskoi xco sm-kultaa Liedossa kesällä..
Eiköhän se Vastaranta pärjäisi minkä merkkisellä pyörällä tahansa. Kyllä minäkin voisin tuollaisella Crocilla ajaa jos ilmaiseksi saisin. En kuitenkaan viitsisi maksaa tuollaista hintaa jostain uudelleen brändätystä ebayn kiinakuiturungosta.
roadking
20.09.2018, 10.27
Ajoi muuten vielä jäykkäperäisellä mallilla. https://kukkonen.kuvat.fi/kuvat/Lieto+XCO/Lieto08.jpg
Tietysti totuushan on se, että kun AJOMIES antaa jalan puhua, niin alkaa kuskit perästä tippua, vaikka olisi Pivotti tms. alla.
Yetejä näyttäisi saavan 2019 ennakkotilauskampanjassa mielenkiintoiseen hintaan. Nyt täytyy miettiä ottaisiko riskin koon kanssa kohtuullisen säästön tähden. Uusi SB130 kiinnostaisi, mutta geo on niin erilainen kuin nykyisessä L koon Canyon Spectralissa ja olen 180cm pitkänä juuri M ja L kokojen välissä Yetin taulukossa. Lähtökohtaisesti L koko varmaan, mutta reach kasvaisi nykyisestä 455 -> 480mm. Toisaalta eihän tuo esim Pole Evolinkkiin verrattuna ole vielä mitään ja tulihan tuo nykyinenkin pyörä tilattua sokkona.
https://www.yeticycles.com/bikes/sb130/?guide:spec-geo
Tuollaisella SB130:llä varmaan pärjäisi komeasti Suomen bike parkeissakin sen mitä muutaman kerran tulee käytyäö kaudessa?
Onko kellään kokemuksia Yeti sb130?
pturunen
13.03.2020, 15.35
Lähtökohtaisesti L koko varmaan, mutta reach kasvaisi nykyisestä 455 -> 480mm. Toisaalta eihän tuo esim Pole Evolinkkiin verrattuna ole vielä mitään ja tulihan tuo nykyinenkin pyörä tilattua sokkona.
Tähän sanoisin, että mittaa etäisyys kaulaputken päästä satulatolpan päähän (tai mikä tahansa muu satulasta ajamista mittaava luku). Reachin kasvaminen tuon verran vain parantaa ajoasentoa atakki-asennossa. Itsellä muuttui reach 450->492, mutta edellä kuvattu lukema alle 1 cm. Pyörä on Helmi noilla mitoilla!
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.