PDA

Näytä tavallinen näkymä : Osien valinta

kristian
22.11.2015, 09.01
Cyclocrossin rakentamisprojekti olisi alkamassa ja tarkoitus olis valita osat tarkoituksenmukaisuusperiaatteella. Eli jos käytän eri tasoisia osia eri paikoissa, niin mihin kannattaisi satsata ja missä pärjää huonommallakin? Lähinnä olisi kyse voimansiirron osista pl. keskiölaakeri ja jarru- ja vaihdekahvoista. Toistaiseksi olen ajatellut pitäytyä Shimanossa ja harkintaa olen tekemässä Ultegran ja 105:n välillä. Kaikenlaisia muitakin vinkkejä otetaan vastaan 😀

seppo_taalasmaa
22.11.2015, 09.10
Tästä on tehty paljonkin "tutkimusta" muistaakseni osat joilla sait parhaan suorituskyvyn rahallesi olivat yllätys. Takavaihtajana 105 on riittävä mutta etuvaihtajaksi kannatti panostaa ultegraa. Keskiölaakereiden laakereissa esiintyi muistaakseni eroa ja siinä maastopuolelle suositettiin XTR laakeria. Kammet ja pakka varmaan 105 riittävä ja vaihtajat mielellään ultegraa. Muistan lukeneeni, että vivuilla oli suhteellisen paljon merkitystä ja siksi niihin kannatti panostaa. Osta XXL:n cyclo seuraavassa superalessa ja siirrä siitä jarrut ja voimansiirto niin tulee halvemmaksi.

kuovipolku
22.11.2015, 10.03
http://blog.artscyclery.com/ask-a-mechanic/shimano-road-components-where-to-spend-your-money/ valitsi:

Takavaihtaja: 105
Etuvaihtaja Dura-Ace
Kahvat: Dura-Ace - tai 105
Pakka: Ultegra
Ketju: Ultegra
Kampisarja/eturattaat: Ultegra

Esitetyillä perusteilla on varmasti puolensa, mutta yksityisen pyöränrakentajan kannalta valintoihin vaikuttanee myös hinta. Vaikka osa palikoista olisi alemmasta sarjasta, yksittäin hankittuina ne taitavat tulla selvästi kalliimmiksi kuin kokonainen sarja?

Voi tietysti ostaa ja asentaa sarjan ja sitten vähitellen vaihtaa kuluneet tai rikkoutuneet osat parempiin tai riittävän hyviin osiin. (Mutta silloin tietysti tullaan myös siihen että valmiin pyörän mukana sarjan laskennallinen hinta voi olla reilusti alhaisempi.)

Siitä mikä sarja on tarkoituksenmukaisin tai "best value for money", voidaankin olla useampaa mieltä, esim tätä:http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/gears-drivetrain/shimano-105-groupset

PS Molemmissa puhutaan lähinnä maantiekäytöstä ja -jarruista, mutta sopinee myös cyclocrosskäyttöön. Jarrujen osalta Shimanon hydrauliset tai esim TRP:n mekaaniset tai HyRd:it ovat kai "osasarjoihin katsomattomasti" takoituksenmukaisia.

arctic biker
22.11.2015, 12.03
Jos menee ihan yksittäisen osan tasolle niin tää ei oikein vakuuttanut: http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-bottom-bracket-cups-hollowtech-ii-sm-fc4600-bsa-52273/wg_id-394 2600 km ja väljä. Ultegra/XT keskiöitä on nyt asennustaan vailla. Voi olla että DA/XTR-laakerit olis järkevimpiä.

nure
22.11.2015, 12.37
En ymmärrä ihan että miksi taakse "huonompi" kuin eteen? Etuvaihtajahan on pyörän yksinkertaisin osa...

Bianchirookie
22.11.2015, 13.20
En ymmärrä minäkään. Itse panostaisin nimenomaan Takavaihtajahan ja laakeriosiin.

kuovipolku
22.11.2015, 16.56
En ymmärrä ihan että miksi taakse "huonompi" kuin eteen? Etuvaihtajahan on pyörän yksinkertaisin osa...

Palstan "Ask a Mechanic" kirjoittaja on yksinkertaisesti sitä mieltä että nykyisin alempienkin sarjojen takavaihtajat toimivat jo niin erinomaisesti ettei kukaan huomaisi eroa sokkotestissä: "the rear derailleur is the least important part of the group. Lower priced rear derailleurs do an outstanding job at shifting and a blind tester is unlikely to tell much of a difference. You can go with 105 rear derailleur and you probably will never notice.")

Dura-Acen etuvaihtaja on sen sijaan ollut hänen mukaansa niin paljon parempi ja kestävämpi kuin muut että ero on merkittävä: "However, the Dura Ace rear derailleur has always been far better than the lower level versions. The cage is thicker and stronger and the finish is smoother and longer lasting."

kristian
22.11.2015, 17.58
Muistan kyllä joskus kuulleeni samaa. Johtuneeko siitä, että etuvaihtajalla on ns. isommat askeleet mistä selvitä ... mene ja tiedä.

JiiÄm
22.11.2015, 19.32
Jos menee ihan yksittäisen osan tasolle niin tää ei oikein vakuuttanut: http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-bottom-bracket-cups-hollowtech-ii-sm-fc4600-bsa-52273/wg_id-394 2600 km ja väljä. Ultegra/XT keskiöitä on nyt asennustaan vailla. Voi olla että DA/XTR-laakerit olis järkevimpiä.

Mulla tuollainen (Feltin ensiasennus) rupesi naksuttelemaan jo varmaan ~1000km paikkeilla ja sellaisena pysynyt, ei kuitenkaan väljää. Talven jälkeen meinasin uusia Ultegra-tasoiseen kanssa, kun eipä nuo ihan mahdottomasti kustanna.

Laakereihin ja vaijereihin kannattaa kyllä aina satsata jos pyörää meinaa käyttää. Jarrut on toinen.

Aakoo
22.11.2015, 19.52
Jos budjetti ei ole ihan satasen päälle, niin mä laittaisin tuossa tilanteessa Ultegraa koko sarjan. Hintaero on kuitenkin tosi pieni 105 ja Ultegra välillä. Koko setin ostamalla saa varmaankin osat halvimmalla, kuten todettu on.

Etuvaihtaja on varmaan ihan sama, mikä siellä on, on sen verran yksinkertainen osa. Joskus hipompi häkki voi olla jopa huonompi, esim. vanha Sram Red... Takavaihtajien osalta eroa voi olla rissoissa yms., mutta toiminnallisesti taitaa olla aika samanlaisia. Shimanon takavaihtajathan on aika letkuja jousen osalta, ainakin ne mitä olen itse kokeillut (105, Ultegra).

kristian
22.11.2015, 21.52
Hyvin pikainen vertailu:
Bike discountista erikseen kerätty mix-setti ml. Dura-ace etuvaihtaja 412 eur. Samasta paikasta kerätty Ultegra 529 eur ja vertailun vuoksi Ultegran osasarja Bike24:lla samaa luokkaa ja 105 osasarja 389 eur. Osasarjoissa jää vähän ylimääräistä käteen, koska jarrut ja keskiö on jo. Kuovipolun linkit on hyviä ja niiden perusteella se taitaisi olla joko 105 tai mixi.

arctic biker
23.11.2015, 14.04
Loppukesästä jotain 20t ajettu Shimanon 105 etuvaihtajan häkki murtui siitä edestä ulommasta kulmasta. (5700) Minä mielestäni aika hellin käsin vaihteitanikin kohtelen. Hioin kromit pois ja miggitäpällä kiinni.

Kesti maantiepyörässä mutta ens kaudeksi pääsee reserviin. Että sillain ymmärrän näitä DA-suosituksia enkä aivan höpinänä pidä.

http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-fd-cx70d-cyclocross-front-derailleur-down-pull-2-x-10-braze-on-51729/wg_id-6873 Minusta ihan kiva crossarissa ja saa jopa ylävetoisena.

Munarello
23.11.2015, 14.35
Loppukesästä kävi ns. "vaihtovirhe", jonka seurauksena 10spd tiagra etuvaihtaja taipui ulkosivultaan mutkalle. Sormivoimin sen suoristin, mutta tuntuu siltä ettei se kerran väännyttyään enää pysy suorana vaan antaa vähitellen uudestaan periksi. Vaihtaa pitäisi, mutta en ole saanut vielä hankittua..

arctic biker
23.11.2015, 15.38
Loppukesästä kävi ns. "vaihtovirhe", jonka seurauksena 10spd tiagra etuvaihtaja taipui ulkosivultaan mutkalle. Sormivoimin sen suoristin, mutta tuntuu siltä ettei se kerran väännyttyään enää pysy suorana vaan antaa vähitellen uudestaan periksi. Vaihtaa pitäisi, mutta en ole saanut vielä hankittua..
Sama kävi mun 105:n kanssa ,joskus. Eli halvemmat Shimanon etuvaihtajat ainakin 10spd ovatten hentoisia tai ainakin luulen niin!