PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tappaako tällä itsensä?

wexu84
20.11.2015, 23.29
Joustohaarukka Suntour XCT-MLO 1 1/8" 26" (http://www.bikeshop.fi/Joustohaarukka_Suntour_XCT_MLO/ekauppa/pC1520083/&listpos=2) työmatka pyöräilyyn tulee toki mutta saatan eksyä välissä pusikon puolelle. kysymys siis kuuluu että saako tuolla vain pahanmielen?

orc biker
21.11.2015, 00.55
Ei, mutta ota mieluummin Rock Shoxia: http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-xc28-tk-coil-26-100-disc-canti-black-460883

mutanaama
21.11.2015, 02.15
Satasen juustokeula tarjoaa varmasti parhaan mahdollisen ajon. Ihan turhaa voxit tai muut tekee kalliimpia keuloja. [ja juu, oli sarkastinen kommentti]

KHP
21.11.2015, 05.44
onkohan tää mutanaama oikeesti pekka sauri ku tulee yöradio mieleen ku siltä löytyy vastaus joka asiaan

nure
21.11.2015, 07.24
Ei tapa, kukkaro vain tyhjenee turhaa. Ei tuo Rokkarikaan mikään helmi ole mutta parempi ja saa joa varaosia.

J.Kottenberg
21.11.2015, 10.36
Joku on sanonut että Rokkarin Reba on ensimmäinen keula halvemmasta kalliimpiin mentäessä joka on käyttökelpoinen maastossa. Ja ihan toimivalta se vaikuttaakin. Huollonkin voi tehdä itse. Eikä ne ole kovin kalliitakaan, toki menee kalliimaksi kuin Suntour.
Joskus oli yhdessä pyörässä RST Gila. Vaikka silläkin ajamaan pystyi niin opetti arvostamaan vähän parempia keuloja.

ellmeri
21.11.2015, 10.41
onkohan tää mutanaama oikeesti pekka sauri ku tulee yöradio mieleen ku siltä löytyy vastaus joka asiaan

Tunnen miehen ja kyllä siinä samaa näköäkin on......:rolleyes:

Tank Driver
21.11.2015, 12.15
Kyllä sillä sitkeä mies itsensä tappaa. Helpompia ja halvempiakin tapoja on.

orc biker
21.11.2015, 14.21
Joku on sanonut että Rokkarin Reba on ensimmäinen keula halvemmasta kalliimpiin mentäessä joka on käyttökelpoinen maastossa.

Se joku on väärässä. Tuo on tuollainen kiertävä palstahuhu. Rockshoxin Tk-keulilla ajaa oikein mainiosti.

Eikä ne ole kovin kalliitakaan, toki menee kalliimaksi kuin Suntour.

Oletko tosissasi? Hinta vain 350 %? Tai toisin sanottuna esim. puolet oman pyöräni ostohinnasta, että ei tuo Reba ihan halpakaan ole.

J.Kottenberg
21.11.2015, 14.57
Joo. Onhan toi Reba huomattavasti kalliimpi. Oikeassa olet.

Tietysti toi on sellainen juttu että tullaan siihen mihin kukin katsoo tärkeäksi pistää rahaa. Minä esimerkiksi ajan halvemmalla autolla ja näin voi olla joku tonni sijoitettuna fillareihin (2kpl)

Ja ajoinhan minäkin RST Gilalla monta vuotta ja kuten aiempana todettiin niin Suntourillakaan ei henki mene joten jos hinta on ratkaisevassa roolissa niin silloin ne on parhaita. Hinta on lisäksi vielä siinä mielessä hyvä kriteeri että se on eksakti ominaisuus. Muut ominaisuudet on aina enemmän subjektiivisia.

orc biker
21.11.2015, 15.31
Ja ajoinhan minäkin RST Gilalla monta vuotta ja kuten aiempana todettiin niin Suntourillakaan ei henki mene joten jos hinta on ratkaisevassa roolissa niin silloin ne on parhaita. Hinta on lisäksi vielä siinä mielessä hyvä kriteeri että se on eksakti ominaisuus. Muut ominaisuudet on aina enemmän subjektiivisia.
Minusta näissä on yleensä olemassa jokin käyttökelpoisuuden raja. Eli että tuote on sopiva käyttötarkoitukseensa. Se sitten maksaa tietyn verran, mikä mielestäni kannattaa aina maksaa tai muuten tulee vain paha mieli.

Jos täysin maastokelpoista ja omalle painolle (järkevän helposti) säädettävää haarukkaa haluaisi, niin minusta tässä olisi sellainen (RockShox Recon Silver TK Solo Air 26"): http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=134500;menu=1000,2,121;mid =0;pgc=0;page=7;orderby=2

170 € + postikuluja n. 15 € tai mitä lie. Mutta kauppapyörään, jolla satunnaisesti piipahtaa jonkin polun, riittää varmasti tuollainen XC28:kin. Enemmänkin voi toki maksaa, mutta siinä alkaa tulla helposti sellaista "parempi hiirenloukku" -meininkiä eli jos halvempikin ajaa täysin asiansa, niin mitäpä sitä suotta törsäämään. Kalliimmissa ostetaan sitten tavallaan luksusta tai ammattilaisvälineitä ammattimaisempaan käyttöön.

Greycap
21.11.2015, 16.02
Taitaa se Reban ylistys olla peräisin siltä ajalta kun RockShoxin sitä alemmat mallit oli todellakin kehnoja, tänä päivänä mikä tahansa missä on edes kierrejousi ja TK-vaimennin on ajettava kunhan ei vaadi mopolta mahdottomia ja jos löytyy ilmajousi niin se keula ei aloittelijalta kevyessä käytössä kesken lopu. Sitten kun loppuu niin kuski ei ole enää aloittelija eikä käyttö kevyttä.

Omat kokemukset malleista XC30 kierrejousella sekä Recon Silver, Recon Gold ja Reba. Myönnän kyllä että viimeisin tuntuu parhaalta mutta johtuuko se keulasta itsestään vai siitä että se on kiinni noista ylivertaisesti parhaassa rungossa ja kiekoissa jää mysteeriksi.

Nana
21.11.2015, 16.41
Mulla on XC32 toiminut/kestänyt ainakin toistaiseksi ihan hyvin porrasmaratoneja ja droppejakin. Tosin isommista dropeista minulla on tapana ollut tulla lentämällä alas, mikä keventää keulaan kohdistuvaa rasitusta.

Jami2003
22.11.2015, 10.48
Tarkka säätöhän se suurin ero on keuloissa imo. Itellä xc30 toisessa pyörässä ja toisessa reba. Molemmilla rymyää täysin metässä mutta reban saa säädettyä sellaiseksi ettei sillä tuu ikinä ajettua keula lukossa. Xc 30 taas laittaa lukkoon heti tiellä ajettaessa. Mikä tietty kertoo siitä että polulla joku promille tehokkuudesta/mukavuudesta hukkuu keulan koukimiseen.

Molemmilla keuloilla oon tehnyt otb:tkin joten ei parempi keula estä edes sitäkään :)

Eli alkuperäiseen kysymykseen, mikä tahansa keula on riittävä kelvi painotteisessa ajossa, kunhan sen saa lukkoon.

pastori66
23.11.2015, 02.42
Tappaako: kyllä!. varsinkin jos joku toinen humauttaa takaraivoon.
Mitä ihmettä sillä lukituksella tämmösessä "marketti" keulassa tekee?, ku ei sillä 160mm:ssä tarvetta oo.
Oli se sit 100e tai 1k€ keula, jos sitä ei oo huollettu ja/tai säädetty kehiin ni ei se kunnolla toimi.
Eli se reban paska voi olla oikeesti ihan hyvä, kuhan se on speksattu kehii, ei siis välttämäti heti ajoon siinä XXL:n megamountaipikessä.

Lukijan vastuu myös mainittu...

seppo_taalasmaa
23.11.2015, 14.16
Ei sillä huonolla keulallaakaan itseään tapa. Jos keulan jousi on oikeaa luokkaa suhteessa kuskin painoon niin kyllähän se jeesaa ihan mukavasti maaston isoimmissa muodoissa. Renkailla koittaa suodattaa sitten pienempää värinää pois. Jos renkaat ovat siellä 1,8-2,5 bar paikkeilla maasossa ja tollanen rautakanki alla niin kyllä itsellä hakkaa ainakin kädet verille alta aikayksikön.
Ajoin kesällä muutaman viikon ajoja XC 28 Coililla ja toimii ihan ok. Ero Reba RL:n on kuitenkin suuri. Reban saa säädettyä todella pintaherkäksi ja kun renkaat ovat vielä tubeless ja painetta 1,5 barin paikkeilla on meno huomattavasti sileämpää. Ja kyllä mä sitä rebaakin pidän lukossa tiellä. Hyvin säädetty keula kyllä heiluu ja syö energiaa tieajossakin. Tai sitten vaan poljen pyörää väärin...
Kyllä itse menisin mielellään ilmakeulojen suuntaan. Helppo säätää ja Rockshox:n keulat on helppo huoltaa myös kotona. Toi 190€ ^^ recon vaikuttaa todella hyvältä.

Nana
23.11.2015, 15.11
Minä ajelin 3 vuotta tyytyväisenä hybridillä, jossa joku halpa Suntour-keula. Vaikkei se minun painoiseni alla ole todennäköisesti paljoa joustanut olin siihen tyytyväinen, kun en paremmista tiennyt. Ei voi kaivata sitä, mitä ei tiedä olevankaan. Tuo lukitus on silti ihan hyvä olla olemassa, se keventää kyllä menoa asfaltilla yms.
Jos minun pitäisi nyt ajaa halvalla Suntour keulalla se olisi todennäköisesti hirveää, mutta uskoisin, että moni ajelee niillä kelviajoja ja kevyttä maastoa ihan tyytyväisenä.

Marsusram
23.11.2015, 20.32
Kun ei näköjään ole vielä mainittu painoeroja, niin Reban maine lienee tullut siitä että on ollut suht kevyt (1,6kg) ja säädöiltään toimiva keula.
SID ollut yleensä vielä köykäisempi (1,4kg), lompakkokin kevenee vastaavasti jonkun saturaisen enemmän.
(Recon Gold 1,8kg, Recon Silveri 2,1kg, XC 32 2,3kg ja Suntouri 2,6kg. ..suunnilleen, katsokaa tarkemmin spekseistä)

Ulkorengas
23.11.2015, 21.13
Joustohaarukka Suntour XCT-MLO 1 1/8" 26" (http://www.bikeshop.fi/Joustohaarukka_Suntour_XCT_MLO/ekauppa/pC1520083/&listpos=2) työmatka pyöräilyyn tulee toki mutta saatan eksyä välissä pusikon puolelle. kysymys siis kuuluu että saako tuolla vain pahanmielen?

Siis pyörä, johon pitäisi vaihtaa keula, on jo olemassa? Millaista maastoajoa ajattelit? Jos pysyttelet kohtuu helpossa maastossa tai teknisemmässä paikassa tyydyt nautiskelemaan rauhassa pyörän hallinnasta, kannattaa mielestäni harkita myös jäykkää keulaa. Se on reilun kilon kevyempi kuin satasen joustokeula, mikä jo tuntuu käsiteltävyydessä.

Nana
23.11.2015, 21.14
Eiks XC32 paina 2182? Itseasiassa valmistajakin taitaa ilmoittaa näille todellista suuremman painon. http://www.bike-advisor.com/reviews/components-reviews/bicycle-forks-and-shocks/rock-shox-xc-32-tk-2012.html

mutanaama
23.11.2015, 21.25

hmmm... onko muka Pekkakin aina oikeassa???

TimoF
23.11.2015, 22.49
Tosin isommista dropeista minulla on tapana ollut tulla lentämällä alas, mikä keventää keulaan kohdistuvaa rasitusta.

Miten päin siä siitä lennosta laskeudut? :seko:

Nana
24.11.2015, 00.44
http://p.vitalmtb.com/photos/users/14565/photos/75535/s780_IMG_0532_2.jpg?1398931114

Tyyli vaihtelee

Juha Lehtinen
24.11.2015, 14.43
Minä en yllytä ketään täällä itseään tappamaan mutta itsekin kääntyisin Rock Shoxin puoleen. Jos siis haluaa hengissä pysyä.

Jami2003
24.11.2015, 17.44
Pitää myös muistaa että mitä parempi keula niin sen lujemmassa vauhdissa sillä todennäköisesti menettää pyörän hallinnan joten huonompi keula on itse asiassa turvallisempi.

timppa_234
24.11.2015, 20.27
Suntour on hiekkatiepyörässä ja se passaa siihen käyttöön hyvin. Paljon parempi kuin jäykkä keula. Ja vuosimallin -14 Suntour on paljon parempi kuin -08, jäykempi ja toimivampi. Kun säätää aika jäykälle niin kuopat tasoittuvat hyvin eikä ongelmat itse keulassa häiritse.

Varsinaiseen maastokäyttöön Suntour ei oikein sovellu koska ongelmia on sekä puristus- että paluuvaimennuksessa eikä kumpaakaan voi säätää.

stumpe
24.11.2015, 20.30
Pitää myös muistaa että mitä parempi keula niin sen lujemmassa vauhdissa sillä todennäköisesti menettää pyörän hallinnan joten huonompi keula on itse asiassa turvallisempi.

Tä?

Ulkorengas
25.11.2015, 17.42
Suntour on hiekkatiepyörässä ja se passaa siihen käyttöön hyvin. Paljon parempi kuin jäykkä keula.

Paremmuus riippuu melko tavalla siitä, millaisia ominaisuuksia arvostaa. Itse en koe saavani hiekkatiepyörässä mitään lisäarvoa jousituksesta. Varsinkaan, kun alla on leveydeltään maasturiin sopivat renkaat. Sama juttu työmatkapyöräilyssä, kun ei tarvitse teknisen maaston kautta ajaa. Kaupungissa nimenomaan korostuu herkän ja täsmällisen käsiteltävyyden merkitys ja siihen yhtälöön ei halpa joustokeula istu. Siksi kyselinkin aloittajalta sitä, millaiseen maastoon hän pyörän aikoo viedä ja merkitystä on silläkin, kuinka paljon maastoajoa on.

26er
08.12.2015, 23.29
Jos wexu84 haluat testata Suntouria, voin myydä parilla kympillä ehjän XCM V2LO haarukan. Siinä on tosin 100mm joustoa.

Omasta käytöstä mokoma tuli aika nopeasti päivitettyä Rebaan, joka löytyi kompressorbikestä n. 260€ hintaan. Rukkastuntumalla pyörä keveni varmaan kilon, mutta kyllä Suntour varmaan soratieajelussa välttää.

Sent from my iPhone using Tapatalk

wexu84
12.12.2015, 01.03
Moi!
Kiitoksia vastauksista,eteenkin asiallisista. Kyseisen haarukan laitoin,uskoisin että on sopiva minun satunnaisille metsäpoluille,eli en siis ole ajamassa vuorenrinnettä alas pyörälläni.

Huomenna pääsen ekaa kertaa kokeileen pyörääni. ehkä vielä joskus parempi/kalliinpi jos tulee tarvetta.

Kiitos vielä kaikille