Näytä tavallinen näkymä : Jarrulevyn halkaisija Ø
 
 
Läskimasa
18.11.2015, 20.44
Mitäs haittaa olisi isoista, sanotaan Ø 200 mm jarrulevyistä, vai onko mitään muuta kuin muutama kymmenen lisägrammaa painoa jos vertaa vaikka 160 -> 200 mm muutosta?
Kuvittelen että jarrut olisivat herkemmät/tunnokkaammat eikä palatkaan joutuisi niin koville kun pienempi pintapaine riittää samaan hidastuvuuteen. Ylikuumentumis-/häipymisongelmat tietty myös paljon paremmin hallussa, mutta niitä ei ole nytkään kun ei oo kunnon mäkiä meilläpäin.  
Tehokkaat jarrut voivat toki olla jo liian tehokkaat selvästi isommilla levyillä = lähes on-off-tyyppiset.
Kannattaa valita levyn koko käyttötarkoitukseen sopivaksi. Ihan syystä niitä tehdään useilla eri halkaisijoilla. Pykälää isompi levy on sen jonkun 20-30g painavampi ja tietysti halkaisija vaikuttaa tehoon/tuntumaan, kun pienemmällä paineella saa aikaiseksi saman tehon.
Tarve riippuu varmasti ajosta/pyörätyypistä, normaalikäytössä ei oikeastaan mitään etua saavuteta pysähtymisen suhteen... Toisaaltaan jos kys evain siitä että iso levy pornompi niin mikäs siinä sitten!
Läskimasa
20.11.2015, 01.31
normaalikäytössä ei oikeastaan mitään etua saavuteta pysähtymisen suhteen... Toisaaltaan jos kyse vain siitä että iso levy pornompi niin mikäs siinä sitten!
Pysähtyminen oli jo tiedossakin, saa sen samalla lailla noillakin stopattua, suuremmalla painamisella vaan. Tuntumaa ja herkkyyttä lähinnä haen. 
Himpun näyttää aneemiselta noilla Ø160 mm levyillä. 
http://imageshack.us/a/img911/4412/IWSzbl.jpg
...joten laitoin tilaten vastaavat 200 milliset. Näyttää ainaski paremmalta jos ei muuta. 😜
Olishan sitä 180 millinenkin ollut olemassa... Ainakin Pacen hiilarikeula tais kieltää yli 180 millisen käytön... Muistaakseni...
Volvospede
20.11.2015, 08.46
Mä laitoin shimano zee jarrut 203 levyillä fatboyhin ja on ollu hyvät, tuntuma on mainio ja tehoa riittää. Ei todellakaan mitkään on-off systeemit. Sen on-off tuntuman luulis tulevan melkein kaikesta muusta kuin levyn halkaisijasta. Vaikka nói zee:t on kait DH jarrut, niin läskipyörän renkaan halkaisija ja läskikuskin paino vaikuttaa siihen että jarruilta voi vaatia vähän enempi jo hitaammissakin vauhdeissa. Ja onhan ne pornot.
Läskimasa
20.11.2015, 12.31
Olishan sitä 180 millinenkin ollut olemassa... Ainakin Pacen hiilarikeula tais kieltää yli 180 millisen käytön... Muistaakseni...
Olishan sitä, mut kun samaan hintaan saa isommatkin niin laitetaan samalla kertaheitolla sellaset että huomaa. :) Salsan Bearpaw-haarukassa ei oo rajoitettu jarrulaikan kokoa.
brilleaux
20.11.2015, 12.58
SLX:t 180/160mm XT:n levyillä ja EBC:n punaisilla paloilla toimii omassa Fatboyssa mainiosti, pitoa ja tunnokkuutta "riittävästi". Isompia ei kyllä Suomessa tartte, paitsi tietty ulkonäkösyistä jos se painaa vaakakupissa. Mä en toki ajaessa laikkoja tuijottele, enkä ihastele pyörää parkissakaan. ;)
Volvospede
20.11.2015, 13.29
SLX:t 180/160mm XT:n levyillä ja EBC:n punaisilla paloilla toimii omassa Fatboyssa mainiosti, pitoa ja tunnokkuutta "riittävästi". Isompia ei kyllä Suomessa tartte, paitsi tietty ulkonäkösyistä jos se painaa vaakakupissa. Mä en toki ajaessa laikkoja tuijottele, enkä ihastele pyörää parkissakaan. ;) Levyjen koko ei vaikuttanu hintaan kun jarrupaketin tilasin, tottakai silloin tulee isompi-parempi syndrooma. Löytyy mul toki hyllystä 180 ja 160mm levyjäkin, jos niillä sais järkevyyspisteitä läskipyörä harrastukseen. :D Tossa nurkilla olevassa laskettelumäessä(pienessä juu) kun on noita DH ratoja, niin niitä laskeskellessa, hyndät kiertäen kyl on kiva että jarruissa on tehoa ja ehkä jää vähän reserviäkin. Kun ei oo kanttia lasketella ilman jarruja alas asti!
brilleaux
20.11.2015, 13.34
On noi Laajavuoren mäkiin riittäny. ;) En mä sano ettenkö vois itekki taakse muljauttaa 180millisen kun vaihdon aika tulee. :p
Edit: tai sopiva tekosyy.
Volvospede
20.11.2015, 13.47
Niin. Riittäny. Ajaahan jotkut kapeilla renkaillakin..! :-)
Tehostahan ei kyse sillä renkaan saa lukkoon canteillakin ja rengas luistaa läskeilläkin. Ainoastaan ihmettelen että miksi kysyjä hankki noin tylsän levyn...? Tietty no peruslevyt ovat just sellaisia, hajuttomia ja mauttomia...
maalinni
20.11.2015, 19.29
Saako kaikkiin haarukoihin laittaa isoa jarrulevyä? Muistelisin, että aikanaan omassa Sidissä oli merkintä max. 180mm.
Edit: no sitähän se Nure jo sanoikin.
Läskimasa
20.11.2015, 20.15
Ainoastaan ihmettelen että miksi kysyjä hankki noin tylsän levyn...? Tietty no peruslevyt ovat just sellaisia, hajuttomia ja mauttomia...
Tylsä? Tossa noi G2CS 200 millisenä:
https://ssli.ebayimg.com/00/s/NjczWDcwMA==/z/LRQAAOSwNSxVae24/$_1.JPG
Minkäslainen pipari sen pitäis olla? En haluu myöskään mitään olematonta seittiä olevaa laikkaa, kuten vaikka tämmöstä:
http://media.chainreactioncycles.com/is/image/ChainReactionCycles/prod105951_Silver_NE_01?wid=500&hei=505
Ja toi Avidin 20€/kpl on myös ihan käypä hinta verrattuna moneen "hienompaan".
http://www.superstarcomponents.com/en/shop/mountain/mountain-braking/mountain-disc-rotors/
Tuolta speksaajille laikkoja. Siinä alkaa olla hinta/laatu/ulkonäkö kohdillaan.
Ja koosta: Mä menin enskapyörien jarrulevyissä ensin 200 millisistä 160 millisiin keventelyn merkeissä, kunnes sitten tulin järkiini ja laitoin 180 milliset alle. Tottahan se on, että renkaat saa lukkoon 160 millisilläkin. Mutta kun raidaa koko päivän, tai useamman putkeen, edes Levin tai Ylläksen kokoisissa mäissä, niin kyllä se jarruttaminen alkaa olla aika tuskaista pikkulaikoilla. Pointtina siis se, että jarrut tarvii saada lukkoon väsyneenäkin ilman suurempaa pinnistelyä. Ihan siis ajomukavuuden näkökulmastakin, ja kyllä se kellossakin jossain määrin näkyy, jos aikaa vastaan ajetaan. Eri asia on tietty vielä se, jos ajetaan isompaa mäkeä, kun lämpöfeidailu tulee mukaan kuvioon.
Itse pitäydyn max 180mm levyissä, kun sellainenkin jo kerran tullut kolhittua kiveen niin ettei pyörimään mahtunut.
Läskimasa
20.11.2015, 22.45
^ Tuskinpa ongelma kun levyn reuna jää just renkaan kylkilinjan sisäpuolelle. Aika ihmeellisesti saa kikkailla jos levyn saa kolhittua.
http://www.ashima.com.tw/Disk-Brake-ROTORS.html Tuossa hieman mallia...
brilleaux
21.11.2015, 08.39
Tylsä? Tossa noi G2CS 200 millisenä:
https://ssli.ebayimg.com/00/s/NjczWDcwMA==/z/LRQAAOSwNSxVae24/$_1.JPG
Ja toi Avidin 20€/kpl on myös ihan käypä hinta verrattuna moneen "hienompaan".
Ja lisäksi helvetin hyvä levy muutenkin. Miettiny josko puuhalaatikossa olevia Avideja alkais itsekkin hyödyntämään Shimanon tilalle.
Shimaani
21.11.2015, 09.52
Maguran storm:ia en o saanut mutkalle, kaikki alla olleet ashimat kyllä taipui jos vähän hipaisi kantoon.. Nyt ne onkin metallinkeruuastioissa. Avidin kliinsviipissä on hinta/laatu kohillaan :)
203mm palasin 183 ja sit 160mm laikkoihin että sain fengshuin  (http://ep1.pinkbike.org/p5pb12187950/p5pb12187950.jpg)kohilleen.
http://media.chainreactioncycles.com/is/image/ChainReactionCycles/prod34531_Pink_NE_01?wid=500&hei=505
mhelander
21.11.2015, 13.51
Ja lisäksi helvetin hyvä levy muutenkin. Miettiny josko puuhalaatikossa olevia Avideja alkais itsekkin hyödyntämään Shimanon tilalle.
Jos paino ei ole ongelma tämän Avid-vakiolevyn kanssa niin ihan yhtä hyvän mutta halvemman saa Hayes:lta. Niitä on ollut parit ajossa melkein 20 tonnia ja toimii. Ehkä jopa parempi.
Ei huonompi kuin Hope:n ei-kevennys laikka ja toimii. TRP Spyre: n mukana tuli kanssa melkoiset ankkurit, taitaa niistä toinen olla ajossa ja nuo satulat kun meni maantiekiituriin niin siihen meni tuollaiset kevennys laikat.
Edit: mulla kaikki laikat on 160-millisiä, jopa maantiepelissä takana. Synergiaetuja ja teho riittää myös maastossa kovaankin kisaa ajaessa mm SyöteMTB:ssä ja Oulun krossisarjassa. Heiskaset oli on-off mutta Hope X2 erittäin hyvä sekä tehossa että modulaatiossa. Liikkuva kokonaismassa himpun alle 100 kg.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Läskimasa
27.11.2015, 22.13
...joten laitoin tilaten vastaavat 200 milliset. Näyttää ainaski paremmalta jos ei muuta. 😜
Höhöö, levyt tuli. Kokoeron huomaa taatusti. :) Kusti sais polettaa vielä adapterit niin pääsis vaihtohommiin.
http://imageshack.us/a/img905/5892/9ddZY4.jpg
Läskimasa
02.12.2015, 22.37
No niin, toinen adapteri tuli ja pääsi niputtamaan etusen:
http://imageshack.us/a/img908/179/YKLIFr.jpg
Nyt näyttää sopuisalta.
Edit: ja toinenkin adapteri tuli ja takapää nippuun myös:
http://imageshack.us/a/img908/2734/3aqDHw.jpg
http://imageshack.us/a/img633/3805/lSuipZ.jpg
Paloiksi laitoin Swissstopin vihreet. (http://imageshack.us/a/img633/1436/STImzO.jpg)
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.