PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtajan outo toiminta ketjujen vaihdon jälkeen



Atsaloomi
17.11.2015, 20.36
Sattuipa tuossa matkalla keskustaan viime su katkeamaan ja tippumaan ketjut tien päälle. Takaa olikin kuulunut välillä erikoista rutinaa matkan aikana, mutta ajattelin, että ehkä siellä vain on takavaihtaja aavistuksen säädön tarpeessa tms., tosin vaihteet toimi molempiin suuntiin moitteetta. Katkesivat tosiaan loivassa ylämäessä satametriä ennen Pasilan asemaa, kun runttasin jollain 80% maksimiforcella - ovat muuten tuossa tolpan juurella (https://goo.gl/maps/YrUxHgSr8tj), kun ei ollut sopivaa muovipussia, mihin olisi laittanut ja taskuunkaan ei viitsi :). No joka tapauksessa nyt otin tuosta pakasta uudet Helkaman 6-8v ketjut (http://i67.tinypic.com/bdrssj.jpg) (oma pyörä MTB 3x8 vaihteet) ja tapahtuu outoja. Ensinnäkin takavaihtajan ylempi ketjunohjainrissa kulkee erikoisen lähellä pinnoja ja ottaa niihin polkimia pyöritettäessä kiinni. Samoin alempi rissa kulkee mielestäni liian lähellä pinnoja. Lisäksi ketjut näyttää kulkevan erikoisesti pykältäen alemman rissan kautta. En tiedä johtuuko siitä, että rissa ja ketjulinja ovat niin paljon pois toistensa linjoilta.

Mikäs tuossa nyt olisi diagnoosi? Perhana kun olisi pitänyt saada pyörä huomisaamuksi ajokuntoon, mutta ei taida onnistua. No, autokyyti onkin jo hommattu. Mutta ei kai tuo nyt voi johtua yhteensopimattomista ketjuista? Entä olisinko lyhentänyt ketjut väärin? Asennuksen lyhennyksineen tein linkin videon (https://www.youtube.com/watch?v=DZHbfblJzaw) mukaan, kuten viitisen kertaa onnistuneesti aiemminkin. Vai olisiko tuo takavaihtajan ketjunohjain saanut jotenkin vahinkoa ja vääntynyt sisäänpäin?

En tiedä onko tästä mitään hyötyä, mutta tuossa videoa ongelmasta:
https://youtu.be/zSH223esDcQ

Johan Moraal
17.11.2015, 20.47
En tiedä noista muista sun ongelmista mutta se hyppivä ketju kun se tulee alarissalle voi yllätys yllätys johtua siitä että eturatas on kulunut ja ei käy siun uuden hienon ketjun kanssa ja syöttelee sen nykivästi taaksepäin

Atsaloomi
17.11.2015, 21.10
En tiedä noista muista sun ongelmista mutta se hyppivä ketju kun se tulee alarissalle voi yllätys yllätys johtua siitä että eturatas on kulunut ja ei käy siun uuden hienon ketjun kanssa ja syöttelee sen nykivästi taaksepäin

Niin joo. Tuo on ihan hyvä pitää mielessä, josko tuolla on jotain tekemistä asian kanssa. Tosin ei ole aiemmin tullut tuota eteen ja pyörällä ajettu jo 11t km. Kampisarja eturattaineen vaihdettu jossain 8-9t kohdalla. Takapakka on varmaan vielä tuoreempi. Eikä nuo katkenneet ketjut olleet paljon ajettu. Olen ajanut varmaan kolme kertaa pidempään aiemmilla ketjuilla.

Näyttäishän tuo alempi rissa olevan selkeästi poissa linjastaan ketjujen suhteen, mutta kun ei tuota ole aiemmin tarkastellut, niin ei ole vertailukohtaa muistissa:
https://youtu.be/ItQzMV47Zck

Tosin kaikki vaihteet tuntuu toimivan ihan hyvin. Ja toisaalta pitäähän tuon takavaihtajan kulkea läheltä pinnoja, jotta ohjaa ketjut isoimmalle rattaalle. Mutta eipä ole nuo rissat ennen kolisseet pinnoihin.

TERU
17.11.2015, 21.11
Ketju katketessaan on vetäissyt polkuvoimalla häkin tai vaihtajan korvakkeen, ehkä molemmatkin, hieman sisäänpäin vinoon, siis vääntänyt niitä. Pienen vinoutuman pystyy oikaisemaan.

Jälkimmäinen video vahvisti epäilyksen. Jos häkki tarttuu pinnoihin, syntyy isompi rymäys. Alarajoitinruuvilla voi korjata tilapäisesti niin ettei suurin ratas ole ollenkaan käytössä eikä häkki pääse liian lähelle pinnoja, ja jos vaihteet ja ajokin sujuvat ja on päästävä liikkeelle. Korjaaminen pikaisesti viisainta.

Atsaloomi
17.11.2015, 21.17
Ketju katketessaan on vetäissyt polkuvoimalla häkin tai vaihtajan korvakkeen, ehkä molemmatkin, hieman sisäänpäin vinoon, siis vääntänyt niitä. Pienen vinoutuman pystyy oikaisemaan.

Muuten ymmärsin, mutta mikäs tuo häkki on?

Pitää huomenna jatkaa pyörän tarkastelua. Kuten videoista näkee, niin on turhan pimeää.

FillaRilla
17.11.2015, 21.21
^Tästä aiheesta itsekin ajattelin kirjoitella. Videosta ei saa selvää kuinka vaihtajan rissat ovat liian lähellä pinnoja. Laita suurimmalle takarattaalle ja katso SUORAAN takaa päin. Rattaan, ylä- ja alarissan tulisi kaikkien olla samalla pystysuoralla linjalla. Jos ei ole, tee kuten TERU suositteli; väännä pieni vinouma suoraan ja peli pitäisi olla ajokunnossa. Jota vaihteet pelaisivat täydellisesti, tulee linja olla just suora ja vaihtajan korva on oltava suora sekä pysty- että vaakasuorassa.
PS häkki on se peltisysteemi, jossa nuo rissat on kiinnitettynä.

TERU
17.11.2015, 21.21
Häkiksi puhutellaan takavaihtajan rissojen ympärillä olevaa metallikehikkoa.

Atsaloomi
19.11.2015, 15.32
Pääsin tänään palaamaan pyörän fiksaamisen pariin. Väänsin tuota takavaihtajan häkkiä ulospäin ja samalla vähän kiersinkin, kun näytti siinäkin suunnassa olevan pois kohdiltaan. Siitähän tuo vaikutti olleen kiinni. Otin kuvia lopputuloksesta, tarkoituksena kysyä, että olisiko nyt oikeassa asennossa, mutta ei noista kaksiulotteisista kuvista oikein saa käsitystä. Tuli tehtyä vähän monenlaista muutakin huoltoa tuossa samalla. Mutta tuo takapää pitää hieman erikoista kilkettä pyöritettäessä polkimia ajosuuntaan. Vaihteet ainakin toimii "telakalla" täydellisesti, mutta olisiko tuosta mitenkään syytä huoleen? Tuo loppuu, kun takavaihtajan häkkiä kampeaa samalla kevyehkösti alaosasta sisäpuolelta painamalla ulospäin, mutta kameran kanssa kuvatessa tuo on mahdottomuus käsien vähyyden vuoksi.

https://youtu.be/oCmQwdPaPVg

TERU
19.11.2015, 17.19
Hyvään lopputulokseen pääsemiseksi tavaihtaja pitäisi irroitta, purkaa häkki, oikaista vaihtajan ripustin ja oikaista häkin aisat kumpikin erikseen. Samaan pääsee kun hankkii nuo osat uudet ja asentelee paikoilleen. Vanhoillakin pärjää ja jopa oikomatta kun huolehtii ettei häkki pääse pinnoihin tarttumaan. Ei pitäis mitään vahinkoa syntyä vaikka noinkin ajaa. Katso vielä suoraa takaapäin ketjun suuntaisesti miten ketju näyttää kulkevan rissojen ja pakan väliä, kun pyörität kampia, tuossa pakan keskivaiheilla.

Atsaloomi
19.11.2015, 17.35
Ei tullut kesää. Koeajo kaupoille ja takaisin takana, ja vaihteet takana hyppi ylös, alas ja vähän näytti siltä, että myös ketju olisi hyppinyt takapakan hampaiden yli sellaisenaan. Joka tapauksessa voisi uusia vaikka molemmat. Ei tuo takavaihtaja ole kuin parinkympin malli, niin ei sen kanssa viitsi alkaa enempää säätämään ja säästämään. Toisaalta kerran jo kaatunut sen takia spontaanin vaihteen hyppäämisen vuoksi.

Eli meni hakuun fiksun hintainen, laadukas takavaihtaja, mielellään 8-pykäläinen, niin ei tarvitse uusia myös kahvoja. Takapakka myös vaihtoon, koska näytti tosiaan siltä, että ketjun hyppiminen ei johtunut pelkästään vaihtajasta, vaan mahdollisesti hyppi myös pakan hampaiden yli niiden kuluneisuudesta.

TERU
19.11.2015, 18.08
Saksasta saa osat http://www.bike-discount.de/

Jos ketju ja pakka ovat kovin eri paljon ajetut, voi ketju hyppiä piikkien yli. Samoilla kahvoilla toimii myös ysivaihtaja sekä maantiepuolen kymppiin saakka. Samalla voi päivittää parempiin, jos pyörä miellyttää. Vaihtajan korvake on runkokohtainen joten oma pyöräliike varmin paikka, joskin hyvästä pyörähuollosta saattaa saada.

Atsaloomi
19.11.2015, 18.22
Saksasta saa osat http://www.bike-discount.de/

... Samoilla kahvoilla toimii myös ysivaihtaja sekä maantiepuolen kymppiin saakka.

...Vaihtajan korvake on runkokohtainen joten oma pyöräliike varmin paikka, joskin hyvästä pyörähuollosta saattaa saada.

Mutta siis yhtä pykälää ei tietenkään voi käyttää, ennen kuin hankkii uuden kahvan (=kahvat, ellei halua eri paria)? Perhana tuosta korvakkeesta tiedä, sehän voi olla vaikka kanssa vääntynyt. Oma pyörä malllia halvin Insera (299€), MX-P2 Polkupyörätukusta vuodelta 2009. Pyörä tosin miellyttää erittäin paljon ja muutoin oikein mainiossa kunnossa - olen ollut äärimmäisen tyytyväinen, eikä ole mitään suunnitelmia vaihtaa. Noita korvakkeita pitäisi mennä kysymään ja ostamaan vaikka kaksi varastoon, jos vielä saa. Toi olikin ihan uusi juttu mulle, että ovat pyöräkohtaisia. Ei ole tullut ennen tarvetta miettiä asiaa.

Atsaloomi
19.11.2015, 18.41
Tuon Alivion hyppivän takavaihtajan (jota ei ole säätäminen eikä uusi samanlainen vaihtaja korjannut) ja siitä syystä yhden kaatumisen seurauksena on pystypoljentaan tullut ikävä varovaisuusmomentti, jopa pieni pelko. Ykkösprioriteetti taitaa olla se, että uusi vaihtaja/takapakka-kombinaatio olisi tässä suhteessa mahdollisimman luotettava. Voisin kuvitella, että se kuinka monta ratasta pakkaan on samaan syvyystilaan mahdutettu vaikuttaa tuon vaihteen pysymisen luotettavuuteen. Olenko oikeassa?

TERU
19.11.2015, 19.40
[QUOTE= Voisin kuvitella, että se kuinka monta ratasta pakkaan on samaan syvyystilaan mahdutettu vaikuttaa tuon vaihteen pysymisen luotettavuuteen. Olenko oikeassa?[/QUOTE]

Ei ihan noin, kaikki "äly" on kahvoissa, vaihtajat tottelevat komentoja. Ns. vetosuhde täytyy olla sama, jotta kahvojen ja pakan kesken säilyy ketjulle oikea liike. Tietyin ehdoin osia voi parannella osittainkin, useimmiten takavaihtaja valitaan pykälää paria parempi kuin muut osat.

Jatketaanpa tähän. Alivio on ihan hyvä vaihtaja pyörätieajoon, vaihtajan korvakkeen vinous todennäköisin ongelman aiheuttaja. Korvake on mekaaninen sulake, joka suojaa runkoa vääntymiseltä, jos pyörä kaattuu ja vaihtaja sattuu johonkin.

Atsaloomi
20.11.2015, 15.16
Luulen, että päästän lompakkoni ja itseni asennuksen suhteen helpolla ja tilaan vain uuden 8-nopeuksisen takavaihtajan ja samalla uuden takapakan. Mitä olen asiaa tutkinut, niin eBaysta saa kilpailukykyiseen, usein edullisimpaan hintaan toimituskuluineen ainakin takavaihtajia:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=mtb+rear+derailleur+8&_sop=15&LH_BIN=1&_osacat=177813&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmtb+rear+ derailleur+8+speed.TRS0&_nkw=mtb+rear+derailleur+8+speed&_sacat=177813

Tuossa muutama ehdotus, mitä poimin pikaisella silmäilyllä:

http://www.ebay.com/itm/SRAM-X3-Rear-Mech-Derailleur-Gears-Long-Cage-Black-MTB-Bicycle-Bike-7-8-speed-/361264509691?hash=item541d0af2fb:m:mJmfI9tnMHaPCo8 Ln8Vdlkg

http://www.ebay.com/itm/SRAM-X4-Rear-Derailleur-7-8-Speed-Long-Cage-Black-/141760972742?hash=item21019cc7c6:g:nMMAAOSwyQtV43l e
(ja sama hopeisena)
http://www.ebay.com/itm/SRAM-X4-Rear-Derailleur-7-8-Speed-Long-Cage-Silver-/141760974481?hash=item21019cce91:g:9~wAAOSwDNdV43o k

http://www.ebay.com/itm/Shimano-ACERA-RD-M360-Black-Rear-Derailleur-Direct-Mount-ERDM360SGSL-/321849217776?hash=item4aefb552f0:g:br8AAOSw0JpV5Bj f
(ja sama erivärisenä)
http://www.ebay.com/itm/Shimano-ACERA-RD-M360-SGSL-7-8-Speed-Rear-Derailleur-303g-Black-Y75-/131617365453?hash=item1ea5019dcd:g:TVsAAOSwsB9WDWW w

Itselläni jostain syystä nousisi tuo X4 valinnaksi. Millaista mielipidettä asiaan? Onko odotettavissa yhteensopivuusongelmia muun voimansiirron/vaihdekahvojen kanssa, jotka ovat siis Shimanoa? Mikä on muuten käytännön ero lyhyt- ja pitkävartisilla takavaihtajilla, kun joitain samoja malleja saa kahtena vaihtoehtona?

edit: Tai sitten näistä 9-speedeista joku:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Shimano+Deore+M591+Rear+Derailleur&_sop=15&LH_BIN=1&_osacat=177813&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XShimano+R ear+Derailleur+9+speed.TRS0&_nkw=Shimano+Rear+Derailleur+9+speed&_sacat=177813

SSGT-92
20.11.2015, 15.29
Sramin x-sarja ei toimi shimanon kanssa,johtuen erilaisista vetosuhteista.
Shimanon Aceraa myös motonetin valikoimissa...

Atsaloomi
20.11.2015, 15.31
-Selvä. Eli ei sitten sellaista. Eipä X4 ollut saanutkaan kauhean hyvää käyttäjien arvosanaa ChainReactionCyclesin sivuilla.

edit: Entäs tämä? Toimisi 8-speed liipasimilla:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Shimano+Deore+M591+SGS+Rear+Derailleu r&_sop=15&LH_BIN=1&_osacat=177813&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XShimano+D eore+M591+Rear+Derailleur.TRS0&_nkw=Shimano+Deore+M591+Rear+Derailleur&_sacat=177813

Pikaisesti silmäilin, niin hyvää sanottavaa tuosta.

Atsaloomi
24.11.2015, 22.15
Kävin tänään ostamassa alla olevan takavaihtajan, rataspakan ja uuden vaihtajan korvakkeen, kun oli sekin selvästi vähän vääntynyt. Ei löytynyt korvaketta fillarin myyneestä SPTukusta, mutta Fillarikellarissa oli, josta ostin vaihtajankin. Huomenna tai myöhemmin seuraavan mahdollisuuden salliessa asentamaan.

http://www.fillarikellari.fi/takavaihtaja-rd-9v-m592-deore-shadow-mu-shimano
http://www.fillarikellari.fi/ratas-8ka-11-30h-hg41-shimano
http://www.fillarikellari.fi/takavaihtajan-kiin-korvake-mtb-2003-etc-6

Toivottavasti jäisi samalla nuo inhottavat spontaanit takavaihtajan vaihteenvaihdot historiaan uuden vaihtajan myötä ja pääsisi taas seisontapolkemaan ilman pelkoa takaraivossa.

Hääppönen
24.11.2015, 22.38
...seisontapolkemaan...
Fillarikielellä puhutaan "ajaa putkelta" tms. :)

noniinno
24.11.2015, 22.50
...seisontapolkeminen vaikuttaa enemmän aikuisviihteen termiltä.

Atsaloomi
25.11.2015, 20.39
Ajattelin tuota kirjoittaessa, että tuosta on pervojen aivan liian helppo tarttua kaksimielisyyksiin ;), mutten viitsinyt vaivata päätäni vaihtoehtoisen ilmaisun miettimisellä sen pidempään.

Tuli vähän ongelmia asennuksen kanssa. Rungon takahaarukan oikean sakaran kärki, siis missä vaihtajan korvake on kiinni, on joko hitsattu vähän vinoon tai sitten vääntynyt. Tästä johtuen vaihtajan häkki rissoineen on takaapäin katsottuna vähän sisäänpäin vinossa alaspäin mentäessä. Tuossa edellä oli, että pitäisi olla pysty- ja vaakasuunnassa ihan suorassa, joten edessä taitaa olla huomenna tuon rungon kiinnityskohdan suoraksivääntämisyritys.

Kuinkas kireälle tuo renkaan akselin pikakiinnitys pitää väntää? Mietin vaan, että olenko tähän saakka vääntäntänyt sen aina aivan tarpeettoman kireälle, kun taas jälleen pikalinkun akseli on mutkalla, vai liittykö se edes asiaan? Tuleeko tuo välttämättä uusia, vai onko pieni tai vähän isompikin mutka sallittu, jos muuten vaikuttaa hyvin toimivan (rengas pyörii rahinoitta ja niin pois päin)?

TERU
25.11.2015, 22.38
Tuli vähän ongelmia asennuksen kanssa. Rungon takahaarukan oikean sakaran kärki, siis missä vaihtajan korvake on kiinni, on joko hitsattu vähän vinoon tai sitten vääntynyt. Tästä johtuen vaihtajan häkki rissoineen on takaapäin katsottuna vähän sisäänpäin vinossa alaspäin mentäessä. Tuossa edellä oli, että pitäisi olla pysty- ja vaakasuunnassa ihan suorassa, joten edessä taitaa olla huomenna tuon rungon kiinnityskohdan suoraksivääntämisyritys.



Kokeile toimivuutta ennen kuin käyt runkoa vääntämään. Deore SGS-häkkisenä, siis tosipitkähäkkisenä saattaa hämätä silmää, kunhan häkki ei mene liian lähelle pinnoja. Säädä alarajoitin niin ettei ketju varmasti ajoon lähtiessä pääse pakan ja pinnojen väliin pienmmälle vaihteelle vaihtaessa. Hyvä paketti tuosta syntyy noilla uusilla osilla.

Voimaa pitää käyttää paljon että pikalinkku vääntyy, olisko pyörä kaatunut tai muuten rymähtänyt, kohtuullinen kireys riittää niin edessä kuin takana. Voi sitä tikkua yrittää oikaistakin, mutta ei kait pieni mutka haittaakaan.

CamoN
26.11.2015, 06.22
Samaan tapaan etenisin kuin TERUkin. Ketjulinja vetää takavaihtajan häkkiä aina jonkin verran johonkin suuntaan ja pitkähäkkisellä sen huomaa helpoimmin. Riippuen vaihtajan välyksistä häkki voi olla enemmän tai vähemmän vinossa ja toimia silti normaalisti. Ja toisaalta rungon vääntymiseen tarvittaisiin melkoisia voimia, varsinkin kun se vaihtajan korvake on paikallaan nimenomaan rungon suojaamiseksi.

Hyvä periaate pikalinkun kireyteen - kun kahvan kääntää kämmenellä kiinni, pitäisi kämmeneen jäädä kevyt painuma kahvasta. Ei mikään älytön tiukkuus mutta napakasti kuitenkin. Tuollainen akselin taipuminen viittaisi maalaisfysiikalla siihen että kiristysvoimaa on käytetty melko paljon liikaa, tai akseli on taipunut muusta syystä, tai akseli on jotenkin erikoispehmeä.

Atsaloomi
26.11.2015, 12.50
Jep. Pikalinkut ovat olleet tähän asti mallia halvimmista halvin Biltemasta. Näiden kokemusten perusteella lienee syytä siirtyä seuraavaksi astetta parempiin. Olen myös miettinyt sellaista, johon tarvitsee avaimen, niin ei lähde koko rengas varkaan mukaan niin helposti, jos ei satu olemaan avainta mukana.

En oikein osaa päättää mitä tekisin tuon rungon vaihtajan kiinnityskohdan vääryyden kanssa. Onhan siinä kiertoa suoraan takaapäin ja myös takaa ylhäältäpäin pyörän pituussuunnassa katsoen molemmissa suunnissa myötäpäivään asteen luokkaa tai vähän yli. Taidan laittaa kuvat tänne.

Tuossa edessä sisimmällä pienimmällä rattaalla:
http://i1207.photobucket.com/albums/bb478/an0nyymi/sisimmalla2_zpst0smlhp7.jpg

ja keskimmäisellä:
http://i1207.photobucket.com/albums/bb478/an0nyymi/keskimmaisella_zpsl0d39hkx.jpg

ja isoimmalla uloimmalla:
http://i1207.photobucket.com/albums/bb478/an0nyymi/isoimmalla_zpszkact4hf.jpg

TERU
26.11.2015, 13.53
Ihanteellisen näköinen asento suorastaan! Miten keju tuntuu rissoilla kulkevan kun kampia pyörittelee? Päältäpäin satulaputen suunnassa katsoen ja takaa ketjun linjassa katsellen. Jos ketju näyttää ja tuntuu kulkevan mukavasti pakan ja rissojen kautta, niin ajoon vaan.

Edit. Painovirhepaholainen

Atsaloomi
26.11.2015, 14.05
Ihanteellisen näköinen asnto suorastaan! Miten keju tuntuu rissoilla kulkevan kun kampia pyörittelee? Päältäpäin satulaputen suunnassa katsoen ja takaa ketjun linjassa katsellen. Jos ketju näyttää ja tuntuu kulkevan mukavasti pakan ja rissojen kautta, niin ajoon vaan.

Kiitos, kiitos. ;) Mutta nyt jää epäselväksi, että kehutko asuntoa vai asentoa? Meinaan, että tuosta olohuonerempasta riittäisi sarkastista veisteltävää. :rolleyes:

En ole vielä kiinnittänyt takavaihtajan vaijeria ja tehnyt säätöjä, mutta seuraavaksi teen ne. Sitten pystyy sanomaan tuosta toiminnasta enemmän.

TERU
26.11.2015, 15.45
Silmän optiikka on niin totaalisesti kohdistunut fillarinosiin ettei näe mitään ympäriltä!

Atsaloomi
26.11.2015, 15.46
Ei hjevletin hjevletti! Eihän tällaistakaan taas osannut millään ottaa huomioon. Nimittäin uudessa vaihtajassa ei ole säätömahdollisuutta vaijerin pituudelle. Ehkä sitä tehdessä viisaat päät ovat ajatelleet, että sellainen tietysti löytyy kahvapuolelta. Mutta kun ei löydy. Molemmissa päissä vaijerikuoren päätyholkit ovat sisäpuolelta sileitä ilman kierteitä, jotta saisi tuon edellisen vaihtajan säädettävän päätykappaleen kiinni.

Mutta ihan normisettiähän tämä on sikäli, että harvoin näistä asennuksista selviää ilman yllättäviä ongelmia. Vidudusta se ei kyllä edelleenkään lievennä. Mitään ratkaisuehdotuksia? Itsellä neuvot taas tässä kohtaa loppu. Ei tule muuta mieleen kuin uudet kahvat. Jos noin on, niin sitten viduttaa se fatka, että tuli ostettua 8-rattainen takakasetti, kun olisi voinut ostaa uusien kahvojen mukaan ihan minkälaisen hyvänsä, kuten myös takavaihtajan. No, ehkä jollain on joku fiksu ratkaisuehdotus, mistä en tiedä itse mitään.

http://i1207.photobucket.com/albums/bb478/an0nyymi/vaijerin_saato_zpspzf35f5r.jpg

EsaJ
26.11.2015, 16.07
vaijerin väliin saa semmoset säätöruuvit, pitää siis kuori katkaista ja siihen väliin sitten nää

http://www.wiggle.co.uk/bbb-bcb-95-in-line-gear-barrel-adjuster/

tuolla lailla

http://s424.photobucket.com/user/nagognog/media/IMG_0383.jpg.html

Atsaloomi
26.11.2015, 16.16
Iso kiitos. Tuolla mennään. Soittelin Velosportiin ja sieltä löytyy ao. palikka. Kohta hakemaan.

https://www.google.fi/search?q=shimano+sm-cb70&espv=2&biw=1896&bih=1155&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiGkPHGlK7JAhUCA3MKHaB8CvQQ_AUIBigB

Atsaloomi
26.11.2015, 17.18
Mikäs tuo on suomenkieliseltä nimeltään tuo takavaihtajan linjaustyökalu?
https://www.youtube.com/watch?v=QWiMcqR6e3w

Parin videon perusteella olisi ihan normaalia, että vaihtaja ei ole sellaisenaan linjassaan, vaan vaatii suoristamisen nimenomaan tuota korvaketta vääntelemällä, eikä runkoa, mihin olin jo lähes ryhtymässä. Ei ole varmaankaan ihan halpa tuollainen työkalu?

Tuota Shimano vaihtajan ohjeiden mukaista B-tension säätöruuvia kiertämällä tuon häkin ylempi rissa pitäisi tuoda lähes kiinni 5-6 mm päähän pienimpään pakan rattaaseen, mutta mulla se jää ääriasennossa noin puolentoista sentin päähän. Mistä tuo voi johtua ja onko jotain haittaa odotettavissa?
http://i1207.photobucket.com/albums/bb478/an0nyymi/DSC01891_zpsxew0ijon.jpg

TERU
26.11.2015, 17.51
Tuo työkaku on takavaihtaja korvakkeen oikaisutyökalu, siis vääntyneen oikaisuun.
Vaijerin säätöön riittää kahvassa oleva säätöruuvi, perussäätö vaijerin kiinnitysvaheessa.
Rissan etäisyys tarkistetaan pakan suurimmalla rattaalla. Eikä ole niin hirmutarkka kunhan ei rissa raavi ratasta.

Atsaloomi
26.11.2015, 20.10
Olisi pitänyt ottaa fillari mukaan Velosportiin, niin olisi hoitaneet tuon korvakkeen/rungon oikaisun samalla, kun selvisi siinä jutellessa, että olisi onnistunut sopuhintaan.

Ikävä juttu tuli nähtyä, sillä pyöräilijä oli jäänyt auton alle siinä aivan Velosportin uusien tilojen edessä Mäkelänkadun ja Koskelantien risteyksen liikenneympyrässä. Kävelin siitä ihan kahden metrin päästä, kun kaveri sai ensiapua paareilla palomiehiltä. Toivottavasti selviää, ilman pahempia vammoja. Kypärä ainakin näkyi ehjänä vieressä. Kasvoja en nähnyt. Vanhempi mies siinä selvitti asiaa poliisien kanssa. Oletan, että liittyi itse onnettomuuteen.

Marsusram
27.11.2015, 13.34
Mikäs tuo on suomenkieliseltä nimeltään tuo takavaihtajan linjaustyökalu?
https://www.youtube.com/watch?v=QWiMcqR6e3w

Parin videon perusteella olisi ihan normaalia, että vaihtaja ei ole sellaisenaan linjassaan, vaan vaatii suoristamisen nimenomaan tuota korvaketta vääntelemällä, eikä runkoa, mihin olin jo lähes ryhtymässä. Ei ole varmaankaan ihan halpa tuollainen työkalu?

Tuohon korvakkeen oikomiseen oli vanha kikka kiertää toinen kiekko akselistaan vaihtajankierteeseen (jos on vielä sopivalla M10 X 1 akselilla kiekkoja tallissa).
Kiekkojen yhdensuuntaisuuden näkee tällöin melko hyvin silmällä. Kiekon paino vääntää hieman korvaketta, joten vaaka-asento voi tuoda lisää tarkkuutta.
Alumiininen korvake menee pehmeäksi ja katkeaa jos sitä paljon vääntelee. Uuden veroista on vääntyneestä siksi vaikea enää saada.

Atsaloomi
27.11.2015, 17.30
Kävin tänään Velosportissa uudestaan pyörän kanssa. Kaveri vilaisi pikaisesti vähän ja totesi, että ihan hyvä on, eikä tarvitse tehdä mitään. Kait mä menen sillä sitten, ellen kokeile tuota Marsuramin erinomaista vinkkiä tuossa yllä pieneen hienosäätöön. :)

Atsaloomi
29.11.2015, 16.15
Kyllä se perunakin kukkii ja niin poispäin:
https://youtu.be/dFa_3Lh1ogw

Pahoittelut suttuisesta kuvanlaadusta. Tuo digipokkari tarkentaa näköjään aika huonosti hämärissä olosuhteissa.

Eilen illalla sain asennustyöt valmiiksi. Tänään pari tuntia vielä vähän siistimistä. Vaihteet ja kaikki muukin vaikuttaa toimivan oikein hyvin, vaikken ole vielä käynyt ajamassa. Mikä tärkeintä jäi vielä pari tuntia tästä viikonlopusta aikaa pelata Fallout 4:sta. :D

Ainut avoin kysymys on se, että tuo vaihtajan säätöruuvi ei riitä tuomaan tuota ylempää rissaa ohjeiden mukaiselle 5-6mm etäisyydelle suurimmasta takarattaasta, vaan jää jonnekin vähän reiluun senttiin. Edellisellä vaihtajalla oli ihan sama juttu, ehkä vielä enemmän. Ei liene kovin vakavaa? Kiitos ketjuun osallistuneille jo tässä vaiheessa avusta! Tässä projektissa tuli taas opittua muutama tosi hyödyllinen uusi juttu, josta viisastui tulevaisuutta varten.

Seuraava, väistämättä edessä ole projekti taitaa olla uuden etuhaarukan hankinta. Nykyisellä halvimmasta halvimmalla alkuperäisellä, pyörän mukana tulleella joustokeulalla kun on ajettu jo 6,5 v ja noin 11t kilometriä. Tainnut olla jo hyvän aikaa aikamoinen riskitekijä voimakkaissa etujarru-jarrutuksissa väljyytensä vuoksi.

Velogi
29.11.2015, 17.51
Toki uusi on aina uusi mutta keulankin voi huoltaa. Itse rohkenin käyttää oman maastokulkineeni halpiskeulan tsekattavana A Kalliolla (joka muuten huoltaa pyöriä nyt Velosportissa) ja yllätyksekseni en saanutkaan haukkuja vaan edukkaasti huolletun keulan ja kommentit että turvallisesti voi taas ajella. :cool: