PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimanon Dynasys 10spd takavaihtaja ja Sramin maantievivut?



Avokid
12.11.2015, 15.39
Eräs "Because-I-Can" -projekti mielessä, jossa tahtoisin yhdistää droppitangon ja maastovaihteiston. Vaihtajana takana XT:n 10-vaihteinen shadow+ ja eteen tarvitsisi saada maantiekahvat.
Koko Internet tuntuu olevan pullollaan toteamuksia, että Dynasys ei toimi maantietankojen kanssa, mutta kun lukee tämän sivun artikkelin vetopituuksista:
http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/

Niin tuonhan mukaan Sramin maantiekahvat toimisivat ainakin vetopituuden osalta myös XT:n Dynasys-vaihtajan kanssa eron ollessa n. 6% luokkaa.
Olenko täysin hakoteillä?

nure
12.11.2015, 18.00
Kuusi prosenttia jossain olosuhteessa saattaa olla paljon... Mikähän on moisen projektin tarkoitus, mitä saavutat XT:n vaihtajalla?

mhelander
12.11.2015, 20.17
Mun veikkaus on 1x10, narrow-wide ketjuratas ja saada kytkimen avulla ketjut pysymään.

Jos 9-pakka kelpaa niin ainakin SRAM X.9 9-maastokahva pelaa helpolla Dynasys-vaihtajan kanssa, kokemusta on monta tonnia...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Avokid
12.11.2015, 20.20
Vaihtoalue 11-36. 9-pakka ei kelpaa, pyörässä on jo kymppipakka ( ja 1x10 NW:llä ).
Mutta kyllä minä itsekin tuossa jo sen verran mietiskelin, että helpompaa irroittaa koko vaihtaja vaihtimineen ja laittaa tilalle maantievaihtajan koko setti. Kun nykyisessä on kuitenkin täyspitkät kuoret ja sen saa irti vain irroittamalla parit nippusiteet.
Näin ollen pystyisi rakentamaan samaan runkoon niin touring-kokoonpanon kuin myös maastopyörä-kokoonpanon. Touring-setissä voi olla sitten vaikka BB7-jarrut kun maastosetissä on XT:n.

mhelander
12.11.2015, 20.39
Jos ei ole BB7:t jo hyllyssä niin laittaa TRP Spyre/Spiro tuplamäntäsatulat ja kunnon puristumattomat vaijerin kuoret.

Ja aiheesta, eikös SRAM:n uusimmat X1 ja CX1 11-vaihteiset vaihtajat ole käytännössä samoja ? Jos oikein alkaa päivittämään... Toimisivat samoilla kahvoilla ainakin.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Avokid
12.11.2015, 20.54
No Sramillahan maantie ja maastovaihtajat toimii päittäin. Tarkoitus ei ole päivittää, vaan rakentaa toinen "puoli" pyörään. Siten, että kun tarve tulee lähteä viikon pyöräreissulle, niin voi lähteä samalla millä ajelee muutenkin.

Mistä erottaa puristumattomat vaijerinkuoret? BB7:t ovat vain melkein puolet halvemmat mitä TRP:t..

mhelander
12.11.2015, 21.32
Mulla on jotkut en nyt muista kuoret odottamassa, normaalit ei ole hyvät Spyre-käyttöön. MTBR-voorumilla oli joku vaihtanut Nokon-kuoriin ja kuulemma teho parani kuten myös tuntuma.

2-mäntäisten etuna on puuttuva laahaus, vaijerin kuoresta säätö vaikkapa palojen kuluessa ja onhan TRP:t eri modernit ja kevyemmät vielä.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Avokid
12.11.2015, 22.11
Muistelinkin, että paikallisessa liikkeessä ehdottivat maantiepyörän jarrujen tehon parantamista sillä, että vaihtaa BMX:n jarruvaijerit ( ja kuoret ) tilalle.

mhelander
12.11.2015, 22.16
Ei kun Ripcord oli se kuori... Mulla on jotkut Jagwire Road Pro XL kaapelit odottamassa ensi kesää.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

arctic biker
13.11.2015, 03.52
https://www.bike-components.de/de/Jagwire/Bremszugaussenhuelle-KEB-SL-p34496/ Ja toinen https://www.bike-components.de/de/Jagwire/Mountain-Elite-Link-Bremszugset-p39001/

JackOja
13.11.2015, 08.08
Ja aiheesta, eikös SRAM:n uusimmat X1 ja CX1 11-vaihteiset vaihtajat ole käytännössä samoja ? ... Toimisivat samoilla kahvoilla ainakin.



No Sramillahan maantie ja maastovaihtajat toimii päittäin.....

Kyllä pojat tarkkana kannattaa olla. 10-voimalinjalla asia olikin näin kun molemmissa vetosuhde "Exact actuation", mutta 11-speedillä maastopuolella onkin "X-actuation".

Meinasin itsekin mennä halpaan tuossa. Ajattelin silti kyllä kokeilla jos saisi 10-speed X9/X0 -takavaihtajan toimimaan 11-speed kahvoilla ja pakalla kunhan sellainen käsiin sattuisi jostain sopivasti. Pääsisi eroon vaihtajavaijerin dorkasta takasilmukasta. Nyt en defaulttina uskaltanut projektiin laittaa, vaan asensin suosiolla 11-speed maantievaihtajan.

edit: jaa mutta Sram olikin offtopiccia tässä, sorpa

mhelander
13.11.2015, 10.18
Ei se täysin OT:tä ollut... Kuten yritin ilmaista niin ainakin uudet 11-vaihteisto CX ja MTB kamppeet ovat käytännössä samoja SRAM: lla.

Jos itse tekisin fillarin jolla pystyy hyvin ajamaan maantietä ja hiekkateitä niin siihen tulisi Ultegra 11-vaihteisto maantielle ja M9000 11-40 pakka maastoon. Samat kahvat ja TRP:n levyjarrut, vannejarrut jos on pakko levyttömillä kiekoilla ajaa... mutta mullahan on jo sellainen :D. Vain vaihtajan kytkin puuttuu.

Mun maasturi on tehty 1x11, NW rinkula, ZEE kunnon rullilla ja M8000/9000 11-40 pakka & liipasin. Eipä ole tullut mietittyä millä jarru-vaihde kahvalla tuota komentaisi jos olisi tarvetta.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

JackOja
13.11.2015, 10.21
Ei se täysin OT:tä ollut... Kuten yritin ilmaista niin ainakin uudet 11-vaihteisto CX ja MTB kamppeet ovat käytännössä samoja SRAM: lla.

No mutkun ne ei ole. Kuten ainakin yritin ilmaista. "Exact Actuation" on eri kuin "X-Actuation"

mhelander
13.11.2015, 10.28
EA 11-speed CX == X in MTB. Näin olen antanut itseni ymmärtää. Vaihtajissa on erona vain rulla MTB-mallissa ja typerä vaijerin reititys CX-mallissa. Sama vaihtajan runko ja vetosuhteet.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

JackOja
13.11.2015, 10.42
...Sama vaihtajan runko ja vetosuhteet...

Vetosuhteet ei tän [http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/] perusteella olisi.

mhelander
13.11.2015, 11.04
Paree lopettaa hyperventilointi jos ei ole mutuilua parempaa tietoa, ainakin itse teen niin. OP on tekemässä hankintoja joten parempi jos joku jolla on käytännön tietoja paikkaa nämä aukot.

Itsellä kun ei ole kokemusta kuin yhdestä mixaamisesta, nimittäin alun perin SRAM 9-vaihteisesta joka oli X.7 kahva ja vaihtaja sekä 11-34 pakka. Tuon tuunasin ensin Hope T-Rex 40 SRAM-rattaalla ja yhdistämällä 11-32 ja 11-34 pakkojen lehtiä 11-40 tsydeemiksi johon hankin X.9 Type2 vaihtajan. Sen sai pelittämään 9-kahvalla tekemällä X.7:n vaihdevaijerin ohjaimen mukaisen laajennuspalikan 10-vaihteisen vastaavan tilalle.

Koska SRAM:n paskat Type2-kytkimet ei kestä mitään, hommasin keskihäkkisen X.9:n seuraajaksi lyhythäkkisen. Ei sekään kauaa kestänyt ja muutenkin vaihtajat on huonompia kuin Simpan Dynasys-mallit kun tulevat niin paljon ulos haarukasta ja osuvat ensimmäisinä kenttään jos vetää lipat, siitä naarmut ja taittuneet vaihtajan korvakot.

Kiitos tämän voorumin hommasin sitten lyhythäkkisen ZEE:n, siihen Tacx rullat rosterisilla laakereilla ja vaijerin toiselle puolelle pulttia. Paljon paremmin pelaava paketti 11-40 9-pakalle kuin kumpikaan Type2. Koska SRAM haluaa nykyään myös ylihinnoitella huonommin toimivat vaihtajat ja joutui tekemään kaksi päivitystä Type2:lle aloin uskoa että virvelitehtaaltakin tulee kunnon laatua.

Kevättalvella 9-kamppeet vaihtui sitten M9000 pakkaan ja liipasimeen sekä Campagnolo 11s -ketjuun, pian perässä tuli maantiekonkeliin Ultegra 11-vaihteiset 11-25 ja 11-32 pakat, vaihtaja ja niihin sopiva vaihdekahva. Tuohon kokeilin ihan mielenkiinnosta M9000 11-40 pakkaa joka sekin toimi. Maantiepeliin tuli seuraavaksi 52-piikkinen Rotor QXL-rinkula ja kohta otin etuvaihtajankin pois. Kertaakaan ei ole ketjut tippuneet mutta ei sillä mitään hiekkateitä ole oikeesti ajettu.

Avokid
08.12.2015, 12.06
Päädyin tässä vaiheessa hommaamaan vain kapeamman ohjaustangon, johon siirsin XTn kamat kun ergonin gripitkin löyty kaapista.
Jos tuo pyörä osoittautuu hyväksi myös maantie/retkipelinä niin vakavasti harkitsen tätä otsikon testausta.

Näin ollen yhdestä pyörästä saisi kahteen erilaiseen käyttöön pyörän parin tunnin säätämisellä.

Btw. toimisivatko bar-end -vivut tuollaisen Dynasys-vaihtajan kanssa?