Näytä tavallinen näkymä : VeloNews ja maantierengastesti
VeloNews on teettänyt Nastolassa Wheel Energy Oy:llä suuren rengastestin: http://velonews.competitor.com/where-the-rubber-meets-the-road-what-makes-cycling-tires-fast
Onpa melkoiset erot kumeissa! Foorumillakin kehuttu Conti GP 4000S II taas kerran kärkipäässä. Ykkösversioon en aikanaan ollut tyytyväinen, mutta nyt on kakkoset jo asennettuna uusilla DA C24 -kiekoilla. Oma testaus tosin jää keväälle. Ehkä en enempiä misukoita hanki.
Tuota Specializedin avorengasta voisi periaatteessa kokeilla, koska se rullaa hyvin. Tästä testistä ei tosin saa vastausta siihen onko siinä hyvä pistosuojaus ja märkäpito. GP4000SII on noissa hyvä eikä häviä rullaavuudessa kuin reilun watin, joten se on edelleen oman listan kärjessä.
LoneWolf76
12.11.2015, 14.45
Kannattaa myös huomata, että kaksi noista GP4k:ta paremmin rullanneista Spessuista oli 28-millisiä ja Conti 25. Olisi ollut kiva nähdä listassa myös 28-millinen Conti.
arctic biker
12.11.2015, 15.24
Olihan tuo Misukka aika kaukana, ja kun ajossa on aina kaksi rengasta ja jos lasken mun normi28km/h niin siihen tarvitaan watteja alle 200, vissiin reilustikin alle.
No vierintävastusta lisää about 20w niin onhan se aivan havaittava ero.
Mielenkiintoinen testi. Olen näköjään kovempi kuski kun luulinkaan, sen verran tulee takkiin rengasvalinnasta;)
"To simulate the way we assumed most people will run these various models, we used 70-gram Bontrager XXX latex inner tubes in higher-end clinchers and 95-gram butyl tubes in less expensive ones."
Tätä vähän ihmettelen. Eikö nyt olisi kannattanut testata samoilla sisureilla niin renkaiden todelliset erot olisi tullut todennettua kautta linjan. Tuolla logiikalla halvemmat olisi voinut laittaa myös paskemmille kiekoille.
Tuo meni minulta ohi testiä lukiessa. Koska voi olettaa myös sisärenkaan vaikuttavan vierintävastukseen, niin testin avorenkaita voi nyt oikeastaan verrata ainoastaan siltä osin kuin niissä on käytetty samanlaista sisärengasta. Onneksi sisärenkaan tyyppi sentään näkyy taulukossa.
Mielenkiintoinen testi. Olen näköjään kovempi kuski kun luulinkaan, sen verran tulee takkiin rengasvalinnasta;)
Tätä vähän ihmettelen. Eikö nyt olisi kannattanut testata samoilla sisureilla niin renkaiden todelliset erot olisi tullut todennettua kautta linjan. Tuolla logiikalla halvemmat olisi voinut laittaa myös paskemmille kiekoille.
Samat pointit tuli mulla mieleen. Lateksit+Spessut, niin tässähän on jo valmis kuski viivalle ;)
Yllättävän isoja eroja on kyllä saatu mitattua. Minulla oli Contin GP4000:t ja perään Veloflex Corsat. Ei kyllä yhtään hitaammilta Veloflexit vaihdon jälkeen tuntunu, toki Contit siinä vaiheessa hiukan kuluneet. Hieman mukavammat sen sijaan samoilla paineilla. Liekkä noita sokkona tunnistaisi. Spessun Turboja vois koittaa, jos italiatar rapakon takaista gummia alleen huolii :cool:
edit: ehkei sittenkään tarvi Turbo Cottoneita hommata. Aikalailla puhdas kisarengas, joka ei edes kosteesta oikeen tykkää:
http://www.bikeradar.com/road/gear/category/components/tyres/road/product/review-specialized-s-works-turbo-cotton-48704/
Outoa että noin isot erot näihin tuloksiin:
http://www.bicyclerollingresistance.com
Tuolla Schwalbe ja Conti on aika tasoissa...
Antti Salonen
18.11.2015, 02.53
Outoa että noin isot erot näihin tuloksiin:
http://www.bicyclerollingresistance.com
Testijärjestely on erilainen. Velonewsin Nastolassa tekemissä testeissä käytetty metallirumpu oli aika epätasainen (kuva (http://cdn.velonews.competitor.com/files/2015/11/IMG_5557.jpg)), ajatuksena epätasaisen asfaltin simuloiminen. Artikkelissa sanottiin, että matalin vierintävastus mitattiin 7-7,5 barin paineilla, ja että lisäksi eri renkailla ali- tai ylipaine vaikutti vierintävastukseen eri tavalla.
Tuon linkkaamasi sivuston mittaukset on tehty ilmeisesti melkoisen tasaisella pinnalla. Lainaus yhdestä sivuston artikkelista (http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28):
While my drum isn't as smooth as a flat steel drum it still is quite smooth. I think it is very much comparable to very smooth asphalt. I think this isn't bumpy enough to show an increase in rolling resistance at higher air pressures.
Yleisesti Velonewsin juttu on varsin mainio. Se mitä tuosta jää lähinnä kaipaamaan on renkaiden todelliset leveydet. Esimerkiksi GP 4000S II on kaikissa leveyksissä luokkaa 2-2,5 mm ilmoitettua leveämpi, eli erityisesti kun vierintävastusta mitataan nimellisesti 23-millisen Contin pitäisi painia 25-millisten sarjassa.
Näin sunnuntaikuskin näkökulmasti Velonewsin testissä on harmittavasti jätetty tekemättä mittaukset alemmissa vauhdeissa. Olisi ollut mielenkiintoista tietää tulokset esim. 30 km/h nopeudella. Renkaiden järjestys olisi ollut luultavasti sama, mutta olisiko erot olleet pienemmät?
idänihme
18.11.2015, 10.23
Mielenkiintoista miten alas misukan pro4 on listalla valahtanut. Siitähän puhuttiin muutama vuosi sitten mukavana ja rullaavana renkaana. Tuota eroa ei kapeus contiin verrattuna selitä mitenkään. Onneksi hyllyssä on jo 28mm gp4000 kuluneen takarenkaan tilalle laitwettavaksi.
Testijärjestely on erilainen. Velonewsin Nastolassa tekemissä testeissä käytetty metallirumpu oli aika epätasainen (kuva (http://cdn.velonews.competitor.com/files/2015/11/IMG_5557.jpg)), ajatuksena epätasaisen asfaltin simuloiminen. Artikkelissa sanottiin, että matalin vierintävastus mitattiin 7-7,5 barin paineilla, ja että lisäksi eri renkailla ali- tai ylipaine vaikutti vierintävastukseen eri tavalla.
Samanlaista pintaa taisivat käyttää sekä Nastolassa että http://www.bicyclerollingresistance.com/the-test testissä. Mutta Nastolassa 40km/h ja 50kg kuorma, bicyclerollingresistance.com – 29km/h ja 42,5kg kuorma.
Nastolan testissä onkin jännä yhdistelmä, ei kai per rengas kuormaa tule kovin monella 50kg, varsinkaan 40km/h vauhdeilla. Veikkaan että harvemmin +90kg kuskit ajelee 40 keskarilla lenkkejä :)
Eikös vierintävastus ole about suoraan verrannollinen noputeen nähden? Eli sen perusteella taulukko pysyisi samassa järjestyksessä hitaammassakin nopeudessa ja erot pienenevät samassa suhteessa.
Nastolan testissä onkin jännä yhdistelmä, ei kai per rengas kuormaa tule kovin monella 50kg, varsinkaan 40km/h vauhdeilla. Veikkaan että harvemmin +90kg kuskit ajelee 40 keskarilla lenkkejä :)
Eikö maantiepyöräilijän painonjakauma ole noin 40% etu- ja 60% takarenkaalla. Silloin 50kg olisi 83 kiloisen yhdistelmän takarenkaalla oleva paino. Eli noin 75kg kuski varusteineen. Kokonaisvierintävastusta laskettaessa eturenkaalle tulee tietysti pienempi arvo. Tässä tapauksessa 33 kilon aiheuttama.
Miksei ne voisi tehdä rumpua joka on päällystetty asfaltilla? Olisi testit vielä lähempänä todellisuutta.
Veikkaan että harvemmin +90kg kuskit ajelee 40 keskarilla lenkkejä :)
Juuri nuo kuskit niitä ajavatkin Suomen tasaisilla teillä. Ison tempokuskin watit vievät pyörää hyvin kun ei ole nousua.
hymynaama
20.11.2015, 18.06
Huomattavasti enemmän on hyötyä "kisanopeuksien" tiedoista. Kuntoilussa ei näillä muutaman watin eroilla ole mitään merkitystä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onpa kyllä yllättävän isot erot! Continentlain Competition ei löytynyt lainkaan, joilla itse on tullut ajeltua usemapi vuosi. Pitänee testata tuota spessun tai contin rengasta. 28 mm tuntuu vaan aika leveältä maantiepyörään?
edit: Jaa, tuossa ei tubular renkaita olekaan?
Kuntoilussa ei näillä muutaman watin eroilla ole mitään merkitystä.
Jos ajat jotain pitkää brevettiä, niin väitän että muutaman watin eroilla on jo merkitystä kuntoilijallekin. Jokainen säästetty watti kyllä tuntuu jaloissa jossain vaiheessa kun kilsoja tulee tarpeeksi alle ensin.
Vähän sama kuin sähkövaihteilla ei ole mitään merkitystä. Eikös transcontissa usea kuski saanut rasitusvamman KÄSIIN ihan vain manuaalisten vaihteiden räpläyksestä. Sähkövaihteilla taas ei tullut rasitusvammoja käsiin.
Eli pienetkin asiat vaikuttaa kaikkeen.
Bikeradar vertaili avorenkaiden ja tuubien nopeuksia: http://www.bikeradar.com/road/gear/article/tubs-vs-clinchers-which-are-faster-45671/
Noin 15 km tempo samalla teholla: Avorengas 12 s nopeampi kuin tuubi
Ylämäki: Avorengas 4 s nopeampi kuin tuubi. Avorengas 300 g painavampi, tehoa käytössä avorenkaalla keskimäärin 2 W enemmän.
Kiritestistä ei mitattu mitään numeerisesti vertailtavaa.
Mielestäni tällaisessa testijärjestelyssä on turhan paljon liikkuvia osia, jotta voisi päätellä kumpi rengas on nopeampi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.