Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörällä soratiellä ym.
Marinisti
10.11.2015, 23.13
Hei!
Kaipaisin neuvoja ensimmäisen maantiepyörän ostoon. Tiedoksi, että omistan ennestään maastopyörän (26tuumainen jäykkäperä) ja Surly LHT-retkipyörän. Kevyemmän maantiepyörän osto on ollut jo muutaman vuoden mielessä, mutta se on aina tyssännyt teräs-alumiini-cyklocross pähkäilyyn. Teräsrunkoinen CC tuntuisi ehkä hyvältä valinnalta, mutta se menee jo aikalailla lähelle LHT:tä. Myös hinta niissä nousee turhan korkeaksi, enkä erityisemmin perusta levyjarruistakaan.
Niinpä olenkin pohtinut kuinka tuollainen alumiinirunkoinen perusmaantiepyörä (kuitukeula, Tiagra/105-osasarja,28mm kumit) toimii kovapintaisella hiekka/soratiellä? Entä kevyenliikenteenväylillä, missä on jatkuvasti pieniä kupruja ja reunakiveyksiä?
Fillarin geometrian tulisi olla aikalailla rento ja ohjaustanko suurinpiirtein satulan tasolla. Malleina mielessä on ollut Cube Peloton, Trek 1-sarja, Giant defy ja vastaavat.
paskalokki
11.11.2015, 00.05
Hei!
Kaipaisin neuvoja ensimmäisen maantiepyörän ostoon. Tiedoksi, että omistan ennestään maastopyörän (26tuumainen jäykkäperä) ja Surly LHT-retkipyörän. Kevyemmän maantiepyörän osto on ollut jo muutaman vuoden mielessä, mutta se on aina tyssännyt teräs-alumiini-cyklocross pähkäilyyn. Teräsrunkoinen CC tuntuisi ehkä hyvältä valinnalta, mutta se menee jo aikalailla lähelle LHT:tä. Myös hinta niissä nousee turhan korkeaksi, enkä erityisemmin perusta levyjarruistakaan.
Niinpä olenkin pohtinut kuinka tuollainen alumiinirunkoinen perusmaantiepyörä (kuitukeula, Tiagra/105-osasarja,28mm kumit) toimii kovapintaisella hiekka/soratiellä? Entä kevyenliikenteenväylillä, missä on jatkuvasti pieniä kupruja ja reunakiveyksiä?
Fillarin geometrian tulisi olla aikalailla rento ja ohjaustanko suurinpiirtein satulan tasolla. Malleina mielessä on ollut Cube Peloton, Trek 1-sarja, Giant defy ja vastaavat.
Toimiihan se em., mutta varovasti ainakin itse ajan vaikka on pistosuojatut kumit ja aina kestopäällystettä jos on vain mahdollista, en siis koskaan tarkoituksella lähde hiekkatierallia ajamaan maantiepyörällä. Sen takia on cyclocross ja fatbike.
Kelveillä toimi taas ihan siinä missä maantielläkin, ei ole ongelmia ollut. Terävien reunakivien kanssa toki hereillä, ettei aja sisureita puhki jatkuvasti.
Tässä on rennolla geometrialla ja hyvällä hinta/laatu-suhteella maantiepyörää: https://www.canyon.com/fi/road/endurace/
Itse olen joutunut cyclon ja maantiepyörän kanssa usein ajamaan soratiellä. Ainoa mihin olen joutunut lisänä varautumaan on renkaan paikkaamisiin - tosin parin ensimmäisen reissun jälkeen aloin pitää lisäpistosuojaa sisurin ja ulkokumin välissä niin enää tulee harvoin paikkaustarpeita. Viime kesänä taisi kerran tulla rengasrikko - kaksi kumisarjaa tuli viime kesänä ajettua - toinen meni niin loppuun, että pistosuoja alkoi jo törröttää ulkona :seko:
Pistosuojatut maantierenkaat eivät kestä ainakaan itsellä ilman tuota lisäsuojaa.
Toki jos ajaisi vaikka Schwalben Marathoneilla niin kestäisi varmasti, mutta lisäpistosuoja haittaa vähemmän vauhtia kuin nuo kunnolla pistosuojatut kumit.
Jos jotenkin eksyt ulkomaille, niin siellä saattavat alamäet olla sen verran jyrkkiä ja pitkiä, että suosittelen levyjarruja. Vannejarrut lämmittävät vannetta niin paljon, että kumin puhkeaminen voi tapahtua.
Laskettelimme jotain 9-11 % alamäkeä retkipyörillämme, kun yhtäkkiä tuli mieleen, että olimme jarruttaneet pari kilometriä ja varmasti vanteet saattavat olla lämpöiset. Pysähdyimme ja kokeilin vannetta. Se poltti kättä. Pidimme puolen tunnin juoma- ja ruokatauon. Eräältä tutulta puhkesi eturengas samalla tavalla ja hänellä oli kilpapyörä.
Siksi ainakin minä suosittelen mieluummin levyjarruja kuin vannejarruja, jos satut menemään paikkoihin, joissa mäet ovat mäkiä.;)
All Cityn Mr. pinkillä on ajettu podiumille parissa ihan nimekkäässä gravel grinding -taistossa, joten se kulkee varmasti mukavasti hiekkateitäkin. Challengen 30-milliset Strada Biancat alle, niin ajelee sujuvasti sekä asfaltit että hiekat samoilla renkaillakin. Tai sitten Surlyn Pacer, kun Surlyt kerran ovat jo tuttuja. Siinä tosin joutuu laittamaan aika paljon pulikkaa stemmin alle, että saa tangon samaan tasoon satulan kanssa. Mutta on todella monikäyttöinen ja ihan turhan vähän huomioita saanut pyörä muutoin.
https://vimeo.com/141698812
El-Carpaso
11.11.2015, 10.34
28mm renkailla voi ajaa hiekkatietä, mutta ei se erityisen hauskaa ole. Mieluummin pyörä jossa tilaa 35mm asti ja sit kokeilee vähän fiiliksen mukaan mikä toimii. 32mm alkaa olla ihan hyvä hiekalla ja leventyessä vaan paranee koko ajan. Tietenkin pintakuvio parantaa menoa hiekalla, mutta on aika ankea asfaltilla.
Konalla olisi Honky Tonk (http://www.konaworld.com/honky_tonk.cfm), jolla varmasti pärjää sorateillä. Muistaakseni pitäisi mahtua noin 32mm kumit, vakiona näyttäisi olevan 28mm. Runko ja keula ovat terästä, joten mahdottoman kevyt se ei ole.
Jos jotenkin eksyt ulkomaille, niin siellä saattavat alamäet olla sen verran jyrkkiä ja pitkiä, että suosittelen levyjarruja.
Levyjarrut eivät ole avain onneen kaikissa tilanteissa. Erityisesti nestelevyjarrujen paha paikka on juuri pitkä jyrkkä alamäki. Kun jarrutetaan laahaamalla pitkään kerrallaan, jarruneste voi alkaa kiehua, jolloin kahva menee pohjaan ja jarrut häviävät. Pyöräilypalstoilla on tästä konkreettisia esimerkkejä.
Jarruille on määritelty EN 14781 -standardissa energia, joka niiden pitää pystyä kuluttamaan. Muistaakseni tämä oli 75 Wh 15 minuuttia kohti. Jos jarrut on tällä arvolla suunniteltu, niin omalla painollani tuo raja ylittyy helposti alppilaskussa. En toki itse jarruta noissa laskuissa koko ajan laahaavalla tekniikalla, mutta en lähtisi ensimmäisenä kokeilemaan nestelevareita tandemissa alppilomalla.
...Kun jarrutetaan laahaamalla pitkään kerrallaan, jarruneste voi alkaa kiehua, jolloin kahva menee pohjaan ja jarrut häviävät. Pyöräilypalstoilla on tästä konkreettisia esimerkkejä.
Shimpan hydrojarruissa vieläpä mäntä voi haljeta
https://www.youtube.com/watch?v=GYlERU8yWqE
Jaa. Samalla lailla kai ne polkupyörän (varsinkin DOT) jarrunesteet imee vettä
kuin autoissakin,
oiskos se parin vuoden vaihtoväli nesteille paikallaan
kuin autoissakin?
Mäntä halki, "reason unknown", mites jos vaijerijarrusta menee vaikka vaijeri poikki?
Ketjureaktio
11.11.2015, 11.25
Kokemuksia esim. Giant Defystä lyhyillä soratiepätkillä, nykyään alla kisa-cyclo. Hyvinhän se Defykin toimi satunnaisessa ajossa, mutta 25mm rengas ei ole paras. Nykyään käytän 28mm Rubino Prota jolla hoitaa niin maantieajot, työmatkat kuin soratkin. Defyn keula oli nykyistä mukavampi, nykyisessä on tukevuutta CX & levari-käyttöön, joten se ei ole viritelty ihan yhtä mukavaksi.
Kelvikäytössä kanttareiden jne. ylityksessä pyörän keveys on valttia, sitä voi helposti hypäyttää esteiden yli.
Kannattaa ottaa huomioon että pyörään (ja jarruihin) mahtuu 28mm rengas, mennään siis endurance-suuntaan. Sitten tulee kysymys lokasuojista, jos kovin vakituiseen ajaa pyörällään niin ehkä kiinteähköt lokarit tulee kyseeseen, silloin mennään jo cyclopuolelle.
The flying Chocobo
11.11.2015, 11.32
Jos hiekkatiellä ajaminen on satunnaista niin en näe ongelmaa ajella maantiefilolla. Mulla on mökiltä noin 3,5-4km hiekkatietä ennenkuin alkaa kestopäällyste. ajelen ihan sujuvasti 23mm renkailla sen pätkän - silloin kun on tie hyvässä kunnossa reippaammin ja kun on vastasorastettu niin hitaammin. Kymmeniä kertoja on ajeltu edes taas tuo ilman flatteja. Ehkä tuuriakin on ollut matkassa. Mutta en minä varta vasten hiekkateille lähde, se myönnettäköön. Minusta huono asvaltti on ikävämpi ajaa kuin hyvä hiekkatie omalla maantiepyörällä. Kalustona alumiinirunkoinen maantiepyörä, jossa hiilikuituinen etuhaarukka + 23mm renkaat. Minusta tuo on oikeastaan siitä kiinni, miten nuo epätasaisuudet kokee (persaus ja kädet) ja miten niihin suhtautuu. Jos nyt hiekkateitä varta vasten lähtisin ajelemaan niin silloin valitsisin leveämät renkaat tai cyclon. Vanhassa retkipyörässä oli joskus 28mm renkaat ja niillä kyllä aikoinaan ajelin hiekkatietkin.
kuovipolku
11.11.2015, 11.46
Itse olen joutunut cyclon ja maantiepyörän kanssa usein ajamaan soratiellä. Ainoa mihin olen joutunut lisänä varautumaan on renkaan paikkaamisiin - tosin parin ensimmäisen reissun jälkeen aloin pitää lisäpistosuojaa sisurin ja ulkokumin välissä niin enää tulee harvoin paikkaustarpeita. Viime kesänä taisi kerran tulla rengasrikko - kaksi kumisarjaa tuli viime kesänä ajettua - toinen meni niin loppuun, että pistosuoja alkoi jo törröttää ulkona :seko:
Pistosuojatut maantierenkaat eivät kestä ainakaan itsellä ilman tuota lisäsuojaa.
Sinulla on toisin sanoen pistosuojanauhat eli tarkemmin sanoen tällaiset (joita näköjään markkinoidaan Amerikan malliin http://rhinodillos.com/ http://www.cleanmotion.bike/unstoppable-flat-protection/ mutta johon en ole törmännyt meikäläisten pyöräliikkeiden tai tavanomaisten eurooppalaisten nettikauppojen valikoimissa):
https://www.youtube.com/watch?v=F-gM65uLubQ
FWIW omakohtainen kokemus toisenmerkkisten pistosuojanauhojen kanssa on maantierenkailla sellainen että ajotuntuma ja -mukavuuskin on tuntuvasti huonompi kuin Durano Plussilla eli todella pistosuojatuilla maantierenkailla. (Leveämmillä cyclocrossrenkailla pistosuojanauha vielä menettelee eli jos rengasrikot olisivat omissa ajo-olosuhteissa muuten jatkuvana kiusana - eikä jostain syystä halua tai voi siirtä tubelessasennuksiin ja litkuihin -sen voi valita harkittuna kompromissina.)
Mutta itse aiheesta: 28-millisellä renkaalla ajaa IMHO riittävän mukavasti kaikilla kovapintaisilla hiekkateillä. Leveämpiä renkaita tarvitsee vasta kun irtohiekkaa on niin paljon että se upottaa tai luistaa alta tai kun maaseudun hiekkateitä on juuri sorastettu. Kuoppia pystyy yleensä kiertämään tai muuten väistämään ja ulkoilutiet ovat harvoin niin huonossa kunnossa että tarvittaisiin leveämpiä renkaita.
Toisaalta eihän se suuresti vie pyörän asfalttiajo-ominaisuuksia jos haarukoiden väliin mahtuu leveämpikin rengas. Mutta ei kannata sulkea muuten sopivaa pyörävaihtoehtoa pois vain sen takia ettei siihen saa niin leveitä renkaita kuin jotkut näyttävän pitävän ehdottomana jos vain kääntääkin pois pikitieltä. ja taas toisaalta joku cyclocross-, gravel grinding- tai gran fondo- painotteinen pyörä (eli vaikkapa juuri BMC:N GF-mallit) voisi olla kuin luotu kysyjän tarpeita vastaamaan.
Tosin vaatimus ohjaustangon säätämisestä lähestulkoon satulan korkeudelle on sellainen johon harvempi nykyaikainen maantie/kts. yllä- pyörä on suunniteltu. Eli voihan se olla mahdollista, mutta ellei se ole jostain syystä ehdottoman oleellinen kriteeri, kysyjän kannattanee vielä tuumailla asiaa. Kokemus näet on osittanut että jäykinkin keski-ikäinen mies yleensä huomaa hämmästyksekseen että "kilpapyöräilijämäisempi" ajo-asento on ennenpitkää mahdollinen, mukava ja luonteva.
Miksi sen pitäisi olla nimenomaan maantiepyörä? Lähtökohtaisesti tuollaiseen käyttöön suosittelisin ehdottomasti cyclocrossaria johon mahtuu kunnon renkaat ja lokarit, esim tähän aikaan vuodesta ns. kovapintaisetkin hiekkatiet alkavat olla kaikkea muuta.
Isä nitro
11.11.2015, 12.05
Lähtökohta on mielestäni tämä: melkein kaikilla pyörillä voi ajaa melkein missä vain. Renkailla on iso merkitys. Tänään ajelin monenlaisella alustalla (asfalttia, hiekkaa, rotvallin reunaa jne.) alumiinirunkoisella cyclolla, jossa alla 28 milliset kumit.
Parikin ketjua voisi auttaa tässä asiassa. Ensin on "Gravel grinder" ja sitten on "Allroad, enduroad jne". Jälkimmäisestä on omaa kokemusta Grade GTn (tällekin oma ketju) muodossa. Kyseinen kulkupeli sopii erinomaisesti maantielle, mutta taipuu myös rymistelyyn hiekkateillä ja tarvittaessa poluille. On sangen rento geometrialtaan. Ja valinnanvaraa riittää mallistossa. Tekniset maastot jäävät toki väliin puhumattakaan upottavista soista, mutta mikäli ymmärsin oikein niin nämä jäivät ikään kuin toiminta-alueen ulkopuolella ketjun aloittajalta. Mutta tämä oli nyt vain yksi esimerkki pyörästä, joka voisi sopia sinulle. Sitten on tietysti perinteinen cyclo, johon on jo edellä viitattu ja joka on saavuttanut Suomessa suuren suosion. Näistä CC ja GG vaihtoehdoista voi sitten valita painottaako vaikkapa maantiekelpoisuutta vai enempi sorapuolta, ja haluaako vannejarrut vai levarit. Kummallekin löytyy kannatusta.
Mutta mitä tulee levyjarruihin, niin minä olen monesti kiehunut mutta jarrujen nesteet eivät ole. En usko että on kovinkaan suuri ongelma maamme teillä?
Noita Rhinodilloja olen käyttänyt myös. Kevyemmät suojat löytyi toiselta merkiltä jota en nyt tähän hätään muista.
28mm kumeja käytän cyclon alla ja ne puhkeili jatkuvasti ennen noita Rhinoja, samoin kuin 23mm maantiekumit, joissa nyt alla ne toisen merkkiset pistosuojat.
Duranoista ei ole itsellä kokemusta, mutta tosiaan muut kehuu niitä. Toki samoin väittää moni muidenkin 'pistosuojattujen' renkaidenkin toimivan hyvin, vaan eipä minulla tunnu toimivan :)
Tuo toisen merkkinen pistosuoja on hieman elastisempi ja muotoutuu kumien muotoon. Kun talveksi purin maantiepyörän niin pistosuojassa näkyi sisurin teksti ja ulkokumin sisäpuolen kuviot selvästi. Nuo eivät omasta mielestäni pahasti kovenna renkaita jos nyt 23mm kumit voi mitenkään kokea 'pehmeinä'.
Noita samoja pistosuojia käytän talvella nastarenkaiden kanssa, jotta ei tule puhkeamisia esim. nastojen mentyä läpi kumista tai 'tyhjästä' nastanreiästä läpi mennyt kivi on ollut usein puhkeamisen syy myös. Viime talvi meni ilman paikkauksia noiden ansiosta.
Mutta mitä tulee levyjarruihin, niin minä olen monesti kiehunut mutta jarrujen nesteet eivät ole. En usko että on kovinkaan suuri ongelma maamme teillä?
Tuskin on iso ongelma Suomessa, koska nesteiden kiehuminen vaatii isomman mäen/vuoren, jos jarruja ei ole suunniteltu aivan päin mäntyä.
Alamäkiä voi ajaa myös niin, että ei laahaa niitä jarruja koko ajan = antaa vauhdin kiihtyä suoremmilla pätkillä ja sitten tehokkaalla lyhyellä jarrutuksella vauhti pois ennen serpentiinimutkaa. Näin on ainakin pärjännyt hyvin Välimeren helteissä Kreetan vuorilla vuokrapyörällä, jossa on vannejarrut, avorenkaat ja sekä kökköjarrupalat että kökkökiekot.
Surlyn Paceriin mahtuu hyvin noin 35-milliset renkaat. Long reach -maantiejarrut helpottaa elämää krossareiden canteihin verrattuna siinä tapauksessa, että ei ole tarvis erityisille mutaclearanceille.
Mitä noihin renkaisiin tulee, niin ne Challengen nimellismitaltaan 30-milliset Strada Biancat on ihan oikeasti 30-milliset kapeallakin vanteella. Modernilla leveämmällä vanteella helposti 32-33 mm. Ne kestää hyvin vaihdikkaampaakin ajoa suht matalilla paineilla karkealla pinnalla, mutta ovat ihan kivat renkaat ajaa asfalttiakin. Jyrkissä mäissä soralla veto- ja jarrutuspitoa ei tietenkään kovin hyvin ole, kun ei ole nappulaa. Lisäksi ne kulkevat vielä pehmeämmin kuin mitä renkaan koko antaisi odottaa. Suosittelen kokeilemaan, jos vaan runkoon yli 30-millinen mahtuu.
Ohjaustangon korkeus ei ole kuin ulkonäöllinen ongelma, jos on teräshaarukka. Speisereissä on kuitenkin se hyvä puoli, että kun parin vuoden ajojen jälkeen matalampi asentoo alkaa tuntua luontevammalta, tankoa on helppo tiputtaa alemmas ;). Joidenkin kuitukeulojen kanssa speiserivuori saattaa tietenkin aiheuttaa hankaluuksia.
^ Stenun mainitsema Pacer Challengeillä olisi kyllä aika täydellinen jokapaikan maantiepyörä. Todella nätin näköinenkin vielä. Siihen vielä Wound-upin Commuter Light -keula niin olisi melko siedettävän painoinenkin.
Tässä olisi edullinen, reilun tonnin kompliitti Reiska 631-rungolla, kuituhaarukalla, Shimpan 105-osilla ja long reach -jarruilla: http://www.evanscycles.com/products/jamis/quest-elite-2015-race-bike-ec116243?country=FI¤cy=EUR&source=criteo&medium=display&utm_source=Criteo&utm_medium=Display&utm_campaign=Criteo
kuovipolku
11.11.2015, 16.52
Noita Rhinodilloja olen käyttänyt myös. Kevyemmät suojat löytyi toiselta merkiltä jota en nyt tähän hätään muista.
28mm kumeja käytän cyclon alla ja ne puhkeili jatkuvasti ennen noita Rhinoja, samoin kuin 23mm maantiekumit, joissa nyt alla ne toisen merkkiset pistosuojat.
Duranoista ei ole itsellä kokemusta, mutta tosiaan muut kehuu niitä. Toki samoin väittää moni muidenkin 'pistosuojattujen' renkaidenkin toimivan hyvin, vaan eipä minulla tunnu toimivan :)
Lainataan tätä ketjua edelleen (mikä ei liene vallan tuomittavaa siinä mielessä että rengasrikkojen välttäminen on melko oleellinen osa asfaltti-/hiekkatieajelua syys- ja kevätkausina). Voit hyvinkin olla yksi harvoista RhinoDillojen käyttäjistä Suomessa. Muita pistosuojanauhamerkkejä löytynee täysi tusina. ProLine AntiPlatt (http://www.bike24.com/p216437.html) (jota itse käytän), Weldtite Sureride ja Panaracer Flataway (joiden molempien kerrotaan hankaavan sisurin ennemmin tai myöhemmin rikki), Mr Tuffy ja Slime (jotka nekin lienevät vähemmän käytettyjä Europpassa, Zefalilla ja Kendalla on omansa jne.
AntiPlattia kevyempi ja mukautuvampi pistosuojanauha voi toki olla olemassa, mutta uskallan veikata etten tulisi muuttamaan käsitystäni siitä että pistosuojanauhalla on sen merkistä riippumatta ajotuntumaa huonontava vaikutus. Durano Plussien tasoisella pistosuojauksella varustettuja edes etäisesti maantierenkaaksi luokiteltavia tunnen vain yhden eli Continental Super Sport Plussan (joka ilmeisesti häviää kuitenkin rullaavuudessa ja ajomukavuudessa). Maantie/hiekkatie/kaupunki/työmatka-ajoon jollain tapaa vielö sopivista kapeammissakin leveyksissä myytävistä renkaista yhtä hyvä tai parempi pistosuojaus on vain Schwalben Marathon Plussassa (joka on 1.5-2 kertaa painavampi ja vielä raskaammin rullaava).
Tuo Proline Antiplatt se taitaa olla mikä minulla on maantiepyörässä - paketti näyttäisi tutulta. Ei hangannut kesällä sisuria ainakaan niin paljoa, että sen sisurista huomaisi - ajoin toki sen kanssa vain 7000km.
Ennen tuota pistosuojaa minulla meni keskimäärin sisuri per 100km eli lähes joka päivä kun kesällä tulee ajettua 80-120km/päivä 'työmatka-ajoa'.
Rhinodilloilla ajoin viime vuoden syksystä tämän vuoden kevääseen joku 8000km - toki eri sisureita vaihtelin välissä kun talvella on 35mm nastat ja kesällä 28mm gummit alla. Niissäkään ei ollut ongelmaa sisurien hankautumisen kanssa.
Toki nuo ovat kovemmat ajaa ja vierintävastusta ne lisäävät, mutta eipä tarvitse olla jatkuvasti paikkaamassa/vaihtamassa kumia - saa keskittyä ajamiseen.
Jos ne hidastavat menoani niin sitten lisään lihasvoimaa - renkaanvaihdot kun eivät ole osa minun jatkuvaa kuntoiluani :)
kuovipolku
11.11.2015, 18.28
Ehö mielipiteeni (sikäli kuin sillä on merkitystä) jäi vielä hieman epäselväksi koska en ilmeisesti ilmaissut sitä riittävän suoraan: Durano Plussan pistosuojaus on täysin vertailukelpoinen minkä tahansa pistosuojanauhan kanssa (eli se mikä läpäisee Durano Plussan läpäisee myös kaikki olemassaolevat pistosuojanauhat. Durano Plussan käyttäjä ei yleensä hänkään pidä renkaanvaihdoista ainakaan silloin kun niihin joutuu kesken ajon eli hän on (muiden kuskien merkitsevistä katseista piittaamatta) valmis tekemään tutntuvia myönnytyksiä paremman pistosuojauksen vuoksi. Ei kuitenkaan ole mitään syytä tai millään lailla mielekästä valita ajotuntumaltaan huonompaa vaihtoehtoa silloin kun pistosuojaus ei siitä enää parane - ja Durano Plussiilla se on jo ns. riittävä.
BTW Hankautumisen aiheuttamista sisurin rikkoutumisista näyttäisi olevan kokemuksia nimenomaan kahden mainitsemani merkin kohdalla, mutta voi toki olla että ne ovat olleet yleisimmin käytettyjä ja/tai kärsineet lastentaudeista joista on jo päästy eroon. FWIW Weldtiten Sureridejen päät asensin aikanaan tästä syystä "nerokkaasti" sisurista leikatun sukan sisään; niksi toimi eikä mitään pomppua huomannut ajaessa.
PS Taidan kärsiä ajokauden lopettamisesta johtuvasta hermostollisesta ylijännittyneisyydestä, kun jaksan näin inttää ja vielä otsikon ohi menevästä aiheesta...
Isä nitro
12.11.2015, 09.55
Mitä. Milloin ajokausi on päättynyt?
Minä yritän vähentää rengastöitä tubeleksillla ja litkuilla. Saas nähdä. Joku laittaa litkua sisärenkaan sisuksiin. Voisi joskus pyytää jotain toista laittamaan pistonauhaa ja ottamaan sen pois kertomatta asiasta minulle. Näin voisi tsekata huomaanko eroa. Kun olen noita nauhoja asennellut, niin heti ovat fiilikset ja, kas kummaa, myös ajotuntumaa kadonneet. Ja tappajasepeli on ainakin kerran tullut nauhan läpi. Sen jälkeen luovuin tästä ratkaisusta.
Mutta mitä tosiaan tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin soratielle soveltuvia pyöriä kasvaa kuin sieniä sateella. Tuo Jamis olis varmaan aika hyvä.
kuovipolku
12.11.2015, 11.51
Mitä. Milloin ajokausi on päättynyt?
<mutinaa: "Taas yksi joka ei osaa tai malta lukea kunnolla" mutinaa> Jos minä epäilen kärsiväni ajokauden lopettamisesta, se ei tietenkään tarkoita että ajokausi olisi jollain ihmeen ukaasilla lopetettu tai että se olisi jollain muulla lailla yleisesti päättynyt. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että olen lopettanut ajokauden samalla tavalla kuin jotkut ovat lopettaneet esim. tupakanpolton.
Voisi joskus pyytää jotain toista laittamaan pistonauhaa ja ottamaan sitä pois kertomatta asiasta minulle. Näin voisi tsekata huomaanki eroa. Kun olen noita nauhoja asennellut, niin heti ovat fiilikset ja, kas kummaa, myös ajotuntuma tuntuma kadonneet. Ja tappajasepeli on ainakin kerran tullut nauhan läpi. Sen jälkeen olen luopunut tästä ratkaisusta.
Niin tai jos olisi kaksi identtistä vanne- ja rengasparia, voisi tehdä kätevästi nopeaa vertailua oikeana sokkotestinä. En tosiaan voi poissulkea mahdollisuutta että osa ajotuntumaerosta on pelkkää luulottelua. Voi myös olla että en vain ole ymmärtänyt säätää rengaspaineita sopivammiksi (vaikka oma käsitys onkin että painetta laskemalla pistosuojanauha rupeaa jotenkin nuljumaan ja nostamalla pomppimaan).
Pistosuojanauhakaan ei poista tarvetta kaivaa aika ajoin renkaaseen kaivautuneet sirut pois. Durano Plussan kohdalla pätee tietenkin sama juttu. Aina löytyy se yksi tappajasepelin siru, rautalangan pätkä tai muu terävä kappale joka lopulta porautuu läpi mistä tahansa,
Mutta mitä tosiaan tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin soratielle soveltuvia pyöriä kasvaa kuin sieniä sateella. Tuo Jamis olis varmaan aika hyvä.
Ja mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin soratiepyörän valinnassa en näe mitään vikaa vaikka ajosta olisi 90% asfaltilla (eikä kilometriäkään nastarengaskaudella) - mutta jos sillä kymmenellä kilometrillä ei elävässä elämässä kohtaa kuin satunnaisesti mitättömän lyhyitä pätkiä tienpintaa jolla 28-millisellä maantierenkaalla ei pärjää, niin ei kannata rajata valintamahdollisuuksiaan sulkemalla puhtaat maantiepyörät ulkopuolelle.
(Eli gravel grindereista on tainnut tulla uudet cyclocrossarit joita tyrkytetään silloinkin kun rehellinen asfalttiraketti on parempi...)
Isä nitro
12.11.2015, 12.00
Missäs tässä puhutaan, että 90% ajosta olisi asfaltilla? Minusta Masinistin kuvailema käyttötarkoitus vain viittaa vahvasti perinteisen maantiepyörä(ily)n ulkopuolelle. Sitä paitsi pyörä, asfalttiraketista puhumattaakaan, ei voi olla rehellinen (mutinaa)
kuovipolku
12.11.2015, 13.49
Missäs tässä puhutaan, että 90% ajosta olisi asfaltilla? Minusta Masinistin kuvailema käyttötarkoitus vain viittaa vahvasti perinteisen maantiepyörä(ily)n ulkopuolelle. Sitä paitsi pyörä, asfalttiraketista puhumattaakaan, ei voi olla rehellinen (mutinaa)
You talkin' to me? Siinä ei puhuta yhtään mitään siitä mikä osuus ajosta on tai saattaa olla missäkin - enkä minä yllä esittänyt minkäänlaista arviota siitä mikä se voisi olla. Kysyjä ilmaisee vain arvelunsa perusmaantiepyörän ja 28-millisten renkaiden ominaisuuksista mainitunlaisessa ajossa. Ainoa mitä voimme varmuudella päätellä on että (suhteellisen) sileää asfalttia on tarkoitus päästellä semmoinen osuus ajosta ettei valinta ole jo itsestäänselvästi kallistunut gravelgrinderin tai cyclocrossarin puolelle;
Mutta siinä lienet oikeassa ettei pyörä voi olla rehellinen. Se taisi sittenkin olla tie joka on aina rehellinen (paitsi ehkä myötätuulella).
Markku Liitiä
12.11.2015, 14.52
Ketjun aloittaja sanoo, ettei erityisemmin perusta levyjarruista. Homma vain taitaa olla niin, että nyt kun liki kaikki cyclokrossarit jo ovat levyjarrullisia ja levyjarrut ovat vahvasti tulossa hyväksytyiksi myös kaikissa maantiekisoissa, vannejarrut voivat hyvinkin lähivuosina olla katoavaa kansanperinnettä myös maantiepyörissä.
Toki myös vuonna 2020 jostain Brittilän maaseudulta varmasti löytyy perinnetietoinen valmistaja, joka tekee vannejarrullisia teräsrunkoisia maantiepyöriä, joiden vaakaputken avulla voi kalibroida vatupassinsa. :D
Ketjun aloittaja (mihin hän muuten on kadonnut?) ei kerro, halajaako hän erityisesti ajella harkinnassa olevalla pyörällään hiekkatietä vai sattuuko ikäväkseen vain asumaan hiekkatien varrella, jota on pakko ajaa joka lenkin alkajaisiksi ja päätteeksi. Jos ensimmäinen vaihtoehto on oikein, aja olemassa olevalla Surlyllasi ne hiekkatielenkit. Rahat säästyvät!
Jos itse olisin tilanteessa, jossa lenkistä olisi 50% hiekkatietä ja 50% asfalttia, ajaisin sen kyllä mieluummin nappularenkaisella krossarilla kuin maantiepyörällä, jossa on 28 millin maantiekumit.
Isä nitro
12.11.2015, 15.02
Whatever.
Tuosta GG-villityksestä vielä. Minä olen siis sen uhri. Tai sitten olen vain löytänyt pyörän, joka sopii omiin käyttötarkoituksiini täydellisesti. Tämä tarkoittaa käytännössä asfalttia unohtamatta hiekkateitä, joita Suomessa piisaa. Ja työmatkoilla riittää kupruja ja reunakiveyksiä. Puhun siis ihan käytännön kokemuksesta, ja jotenkin olen lukevinani että Masinisti etsii samanlaista kulkupeliä. Sitten sitä voi valita eri runkovaihtoehdoista (materiaalit, geometria), jarrutyypeistä ja ties mistä.
Juttua näistä GG-pyöristä on nyt jokaisessa alan lehdessä, viimeksi Tour internationalissa. Löytyy netistä muutamalla eurolla. Jokaisen artikkelin alussa tunnutaan todettavan, että kyseiset pyörät sopivat myös maantielle ja etenkin niille, jotka eivät välttämättä ja/tai ensisijaisesti halua kisäkireää kyykkypyörää, mutta kuitenkin kulkupeliä jolla saa kelattua myös vauhtia. Osa taas arvostaa pyörätyypin monipuolisuutta eli että niillä kehtaa mennä myös sorapuolelle soveltuvin osin.
Ulkorengas
12.11.2015, 18.52
Tuosta GG-villityksestä vielä. Minä olen siis sen uhri. Tai sitten olen vain löytänyt pyörän, joka sopii omiin käyttötarkoituksiini täydellisesti.
Kuten sinäkin, olen minäkin löytänyt sopivan pyörän. Ainoa ongelma tässä on markkinakoneisto, joka yrittää sotkea ajatuksia eri luokkien näennäisillä eroilla, joiden tunnistaminen vaatii jotain sen tason tietoisuutta, jota tuskin koskaan tulen saavuttamaan. Tästä jo mutisinkin gg/allroad-keskustelussa.
...jotenkin olen lukevinani että Masinisti etsii samanlaista kulkupeliä.
Marinisti. Tuskin veikkaan väärin, jos sanon aloittajan 26 jäykkäperä olevan Marin-merkkinen.
Jokaisen artikkelin alussa tunnutaan todettavan, että kyseiset pyörät sopivat myös maantielle ja etenkin niille, jotka eivät välttämättä ja/tai ensisijaisesti halua kisäkireää kyykkypyörää, mutta kuitenkin kulkupeliä jolla saa kelattua myös vauhtia. Osa taas arvostaa pyörätyypin monipuolisuutta eli että niillä kehtaa mennä myös sorapuolelle soveltuvin osin.
Lähdekritiikkini on kasvanut melko tavalla sen jälkeen, kun gg/allroad/yms-jutuissa löydettiin piirteitä mm. akselivälistä ja ohjauskulmista, joilla pyörät eroaa cc:stä. Mutta jos näitä maantiepyöriin verrataan, Tekniikan Maailman uusimmassa (?) testissä cc:t lytättiin asfalttikäytössä maantiepyörien herkkyyden takia. Ja olihan niiden kiekkojen painoissa eroa tavanomaisen krossarin kiekkojen painoon. Varmasti se myös tuntuu herkkyydessä. Testi ajettiin Lanzarotella, joten suomalaisilla roudan ja nastojen runtelemilla päällysteillä mieli saattaa muuttua. Maantiepyörää pidänkin epämukavana, en kuitenkaan ns. kireän ajoasennon takia. Ajaminen on mielestäni epämukavaa siksi, että sillä ajaminen rajoittaa reitinvalintoja tai ainakin vähentää tietynlaisten reittien ajamisen hauskuutta. Lisäksi em. syistä johtuen asfaltillakin joutuu olemaan tarkkana ajolinjojen kanssa, kun pienetkin halkeamat pitää huomioida ihan eri tavoin kuin 35 mm renkain gg:llä ajettaessa. Keskinopeutta vertaan vain itseeni, joten mahdollinen 2 km/h tappio (huom. sileällä asfaltilla) maantiepyörään verrattuna ei haittaa kuin korkeintaan tiukassa TMT-tilanteessa.
Makuasia on silti, mikä on sopiva kullekin. Aloittajan kannattaa mielestäni vilkaista Konan mallistoa. Siellä on laaja skaala maantiepyörän ja cc:n välimaastossa olevia malleja.
http://www.konaworld.com/
https://www.youtube.com/watch?v=HKMVsMqaErs&index=22&list=PLUdAMlZtaV12Two rwtNz8gIhGit_4Glfj
Isä nitro
13.11.2015, 15.06
Hyvä veto. Ja edelleen "melkein kaikilla pyörillä voi ajaa melkein missä vain". Täristyksen lisäksi maantiepyöräkuski sai eteensä brittiläisen ale-oluen. Ikään kuin ei olisi kärsinyt jo tarpeeksi muutenkin. Vai oliko se sittenkin stout...
Marinisti
27.11.2015, 12.09
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille! Vastaajien mielipiteet ja kommentit kulkivat aikalailla samoja uria omienkin pähkäilyjen kanssa.
Stenun vinkkaamat teräsrunkoiset Surly Pacer ja Jamis Quest ovat itsellänikin olleet mielenkiinnon kohteina. Pacerin on kuitenkin pudottanut pois korkea hinta ja se, että rungon geometria tuskin sopii itselleni (ollut hieman ongelmia myös LHT:n kanssa tässä asiassa). Jamis Questiin pitäisi mennä 32mm:n renkaat (ilman lokareita) ja siinä olisi kiinnityspaikat lokareille ja tarakalle, joista plussaa. Kuituhaarukan kestävyys kuitenkin arveluttaa polulla ja soralla, koska tuskin alunperin suunniteltu sellaiseen käyttöön.
Ulkorenkaan vinkkaamaa Konan mallistoa olen myöskin tutkinut tarkkaan. Sieltä erityisesti HonkyTonk ja miksei myöskin uusi kolmivaihteinen PaddyWagon (pieni rengastila tosin). Voikohan tuohon HonkyTonkiin vaihtaa pienemmän eturattaan 50 hampaisen tilalle? Maksimi rengaskokoa en löytänyt Konan sivuilta. Mikäli eturattaan voisi vaihtaa esim.46piikkiseksi ja maksimi rengaskoko olisi n.35mm (lokareiden kanssa), niin ehkä siinä olisi juuri funtsailemani lenkkipyörä, jolla voisi hyvinkin ajella myös vastaan tulevat polut ja hiekkatiet. Singletrack-foorumilainen tosin oli katkaissut kolmen eri vuosikerran HonkyTonk-rungon samasta paikasta. Toivottavasti ovat Konalla kyseistä paikkaa vahvistaneet.
Isä nitron vinkkaama Gt Grade näyttää (suoralinjaisiin teräsrunkoihin mieltyneen silmin), kuinka sen kohteliaasti ilmaisin...mielenkiintoiselta! Jos ulkonäköä ei huomioida, niin nestelevarit, kapea rengastila ja kiinnityspaikkojen puute lokareille ja tarakalle ovat isoja miinuksia omiin käyttötarpeisiin.
Sinkulaa olen myös mietiskellyt. Genesis Day One vahvin ehdokas. Se olisi riittävän erilainen omistamiini fillareihin verrattuna, eikä ominaisuudet menisi "liikaa" niiden kanssa päällekkäin. Huollon ja käytön yksinkertaisuus miellyttäisi, mutta oman kunnon ja polvien kestävyys mietityttää (onko viittäkymppiä pikkuhiljaa lähestyvä liian vanha sinkuloija?:rolleyes:). Myös se, että olisiko sopivan välityksen löytäminen liian hankalaa (kestopäällystettä, soraa ja metsäpolkuja samalla lenkillä).
Honky Tonk tuskin ottaa 35mm rengasta, ainakaan lokasuojan kanssa. Myöskään maantiejarrut eivät välttämättä riitä 35mm renkaan ympäri. Tämä tosin taitaa riippua jarruista. Itseäni kiinnostaisi Konan Roadhouse (http://www.konaworld.com/roadhouse.cfm), mutta se on jo huomattavasti kalliimpi. Kuvien perusteella siihenkään tuskin saa 35mm rengasta lokasuojien kanssa, taitaa valinta silloin mennä cyclocrossareiden (tai gg-pyörien) puolelle. Itselläni on Kona Rove, mutta se taitaisi mennä jo turhan lähelle nykyistä pyörääsi, eikä ole varmaan se paras vaihtoehto asfalttilenkeille. Tosin itse ajelen sillä tyytyväisenä nekin.
Isä nitro
27.11.2015, 14.02
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille.
Eipä kestä. Hyvä jos näistä oli jotakin apua pohdinnassa.
Isä nitron vinkkaama Gt Grade näyttää (suoralinjaisiin teräsrunkoihin mieltyneen silmin), kuinka sen kohteliaasti ilmaisin...mielenkiintoiselta! Jos ulkonäköä ei huomioida, niin nestelevarit, kapea rengastila ja kiinnityspaikkojen puute lokareille ja tarakalle ovat isoja miinuksia omiin käyttötarpeisiin.
Kaikki eivät ole tosiaan pyörän ulkonäöstä tykänneet. Voipi tosiaan olla että GT Grade ei missään olomuodossa ole sinun pyöräsi, mutta muutama täsmennys. Levareista et viestisi mukaan perustanut, mutta tarakasta taas et puhunut mitään. Jotenkin ajattelen että jos etsii ensimmäistä maantiepyörää (jolla sopii mennä myös soralle) niin siihen harvemmin kaivataan telineitä. Noh, lokareille on kyllä riittävästi paikkoja ainakin minun kuite-Gradessani ja sellaiset on nytkin asennettuina. Mitä taas tulee rengastilaan, niin siellä lokareiden alla lurkkivat minulla 35 milliset, jotka ovat mielestäni vähintäänkin riittävän leveät maantiepyörään.
Mutta mitä tulee tuohon tarakkaosastoon, niin tein aikanaan omasta cyclostani retkipyörän. Siinä ei ollut ensimmäistäkään kiinnikettä lokareille tai telineille. Tubus myy sovitetta (http://www.tubus.com/product.php?xn=33), jolla saa pikalinkkuperään liitettyä telineen. Lisäksi sitten vielä Biltemasta kiristimet (http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Kaapelinkiinnikkeet-ja-eristys/Kumipaallysteinen-kiristin-2-kpl-2000016460/).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.