Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtajan irroittaminen ja puhdistus
Olen aloitellut maantiepyöräilyä ja ostin käytetyn pyörän joku aika sitten. Entinen omistaja ei ollut pitäny ketjuja, rattaita tai vaihteita kovin puhtaina, joten olen nyt puhdistellut niitä vähän. Nyt olisi vuorossa takavaihtajan. Onko takavaihtajan irtiottaminen hankalaa ja tarviiko siinä jotain erityisiä työkaluja? Pitääkö vaihtaja ottaa irti hellästi? Entä onko jotain mitä kannattaa ottaa erityisesti huomioon?
6-kulma-avaimella lähtee, oliko nro 5, tosin putsamisen takia ei tartte irrottaa.
Vaijerin päässä oleva päätynippa lähtee todennäköisesti irti ihan vaan napakasti vetämällä. Jos vaijerin pää jää nipan poiston jälkeen kohtuullisen ehjäksi, voi säikeisiin laittaa vaikka tipan pikaliimaa, perholakkaa tms. rispaantumisen estämiseksi.
Viisimillisellä kuusiokololla takavaihtaja on tosiaan yleensä kiinni korvakkeessa. Häkin rissapyörät kannattaa tarkistaa vähintään päällisin puolin, tyypillisesti toisessa on pölysuojien alla liukulaakerointi jolle huoltona lähinnä puhdistus, toisessa kuulalaakerointi jonne voi lisätä rasvaa. Takaisin paikoilleen asentaessa kannattaa huolehtia että rissojen pyörimissuunnat tulee oikein (merkitty rissaan jos suunnalla merkitystä) ja että ketju tulee reititettyä oikein (alemman "takaa", ylemmän "edestä", häkin ohjaimien läpi oikein) jos ketju ei ole pikaliittimellä varustettu. Jos ketjussa on pikaliitin, ketju kannattaa tietysti poistaa ensimmäisenä.
Takavaihtajan niveliin voi suihkia esim. PTFE-pohjaista ketjuöljyä joka irrottaa likaa.
...Pitääkö vaihtaja ottaa irti hellästi?...
Ei tarvii.
Mites jos antais olla sen paikallaan ja putsais siinä? Jarrukliineriä liberaalisti ja pskt pois vanhalla hammasharjalla. Lopuksi voitelu esim. PFTE-litkulla. Toki jos ne rissat kitisee niin melkeinpä joutuu irrottamaan ja voitelemaan.
^Komps, kerran vuodessa purkanut mutta muuten ko. tyylisellä puhdistuksella mennyt. Rissat voitelee paikalla vaikka jollakin paksumalla sprayllä, esim. synteettisellä vaseliinilla.
maalinni
10.11.2015, 17.39
Ikinä en ole huoltanut, pidän puhtaana silloin tällöin kuivalla rätillä pyyhkimällä ja ehkä suraus rasvaa niveliin. Vaihtajat on kestänyt hyvin sen 2-5 vuotta minkä olen pyöriä jaksanut pitää :) Tietysti kalliimpia osia kannattaa varmaan hoitaa ja huoltaa tarkemminkin.
En itsekään aina sen vuoksi että olisi tarvinut mutta juuri sellaista pientä terapeuttista näpertelyä... Toisaaltaan vaijereita ja kuoria vaihtaa kuitenkin useammin niin siinä yhteydessä homma hoituu kivuttomasti.
Takavaihtajan puhdistus terapeuttista puuhaa. Rassaan omia, lähisuvun ja tuttavien polkupyöriä talvisin ajokuntoon, ja takavaihtajan puhdistan ja huollan seuraavasti:
Takavaihtaja irti. Rissapyörät irti ja niiden osat irti. Pahin törky irti rätillä, ruuvarilla vast ja sen jälkeen ultraäänipesuriin, jossa on esim Pinelineä.
10 min pesurissa (tarvittaessa toinen kierros) ja huuhtelu + kuivaus. On puhdasta. Samaan aikaan voi vaihtaa vaijeria ja kuoria aikansa kuluksi.
Kun takavaihtaja on kuiva, niin liikkuvien osien öljyäminen kevyesti ja rissojen voitelu. Käytän samaa vaseliinia, mitä laitan laakereihinkin. Toimii. Sitten takavaihtaja kasaan ja koko komeus kiinni pyörään + säädöt. Ja ei kun kovaa ajoa.
Kuulostaako hifistelyltä....voi olla, mutta näin olen saanut takavaihtajat puhtaaksi peruskurasta ja öljystä aikalailla vaivatta.
Ultraäänipesuri on mallia lidl, eli halpa.
Samalla värkillä lähtee puhtaaksi vaihdepakat, etuvaihtajat, ketjut yms.
Pullapoika
26.12.2015, 22.35
Ei kuulosta hifistelyltä jos kerran vuoteen tekee, mutta jos kerran kuukauteen noin tarkasti... itekkin käyn pyörät aivan täysin läpi syksyisin ja keväisin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.